Miten rasvat, proteiinit ja hiilarit vaikuttavat yhdessä verensokeriin? Onko esim. sama syödä voileipä vain voilla vai syödä se juuston ja leikkeleen kera?
Rasva, proteiini ja hiilarit
7
97
Vastaukset
- Anonyymi
Olen 1 tyypin diabeetikko, ja minulla rasvainen ruoka hidastaa hiilihydraatin imeytymistä. Proteiini sokeristuu ainakin osittain ja jos aterialla on kunnolla proteiinia, sille täytyy pistää vähän ateriainsuliinia. Pieni proteiinimäärä iltapalalla pitää minulla myös sokerit sopivan tasaisena yöllä, pelkällä hiilihydraatilla laskisi liikaa.
Sama kakkosilla. Periaatteessa proteiinista tulee noin puolet sen painosta glukoosia mutta hyvin hitaasti. Tyydyttynyt rasva lisää insuliinin tarvetta, sekä kehon oma rasva että ravinnossa oleva ja kaikki rasva hidastaa hiilihydraatit imeytymistä. Paras molemmille porukoille syödä suht samalla tavalla säännöllisesti.
- Anonyymi
"Kuuleppas nyt tollo.
On aivan sama mitä suosittelet . Todellisuus on kuitenkin toinen ja sehän ei sinua kiinnosta." - Anonyymi
Et olisi saanut diabetestasi remissioon (tilapäisesti oireettomaksi) ilman laihtumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et olisi saanut diabetestasi remissioon (tilapäisesti oireettomaksi) ilman laihtumista.
"Et olisi saanut diabetestasi remissioon (tilapäisesti oireettomaksi) ilman laihtumista."
Nyt petti sitten taas ymmärrys.
"Pienellä" etsinnällä löytyi mielenkiintoinen tutkimusraportti asiasta: 'The Effects of Carbohydrate, Unsaturated Fat, and Protein Intake on Measures of Insulin Sensitivity'. Kannattaa lukea jos kiinnostaa.
Mielenkiintoinen lainaus ko. raportista: 'Saturated fatty acids decrease responsiveness of the cell membrane to insulin-mediated actions through a decrease in binding affinity, which contributes to increased insulin resistance (28).'.
Ei siis kannata vetää voita sen leivän päälle vaikka se hidastaakin hiilihydraatin imeytymistä. Yleisesti ko. artikkelin mukaan Välimeren dieettiä mukaileva dieetti oli noista kolmesta paras. Siinä on suhteellisen runsaasti rasvaa mutta tyydyttynyttä rasvaa vähän. Tässä tutkimuksessa tyydyttynyttä rasvaa oli 6E% kun suomalaisten dieetissäsi sitä on keskimäärin 14E%.
Kiitoksia AP:lle mielenkiintoisesta avauksesta.- Anonyymi
Niin, olen itsekin usein huomannut ihan käytännössä, kuinka rasvaisemman ruoan perästä saa pistellä korjausinsuliinia vielä usean tunnin aterian jälkeen. Tai lähteä reippaalle lenkille. Olen siis se ykkönen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213818
- 891890
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa881296Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1681261- 561129
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.521007Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe187976- 61922
- 42886
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis143849