Mitä mieltä olettte Dacian automaattilaatikosta?

Anonyymi

Ostaisin yhden vähän ajetun siistin Dacian josta on pois uuden hinnan lisä. Mutta arveluttaa siinä oleva CVT-automaatti, se oikkuilee testin mukaan kiihdytyksissä
rampeilta kun yrittää pyrkiä liikenteen sekaan. Pyrkii kuulemma lykäämään isompaa
silmään ja vauhtia ei saa kunnolla kun päinvastoin pitäisi saada voimaa ja kierroksia koneeseen kiihdyttäessä.
Ja toinen joka on ärsyttävä piirre, siinä ei ole vaihteen valitsijassa ns. lukkoa vaan auto on lukittava käsijarrulla. Manuaali olisi testaajan mukaan parempi.
Onko kokemuksia tällaisista hankaluuksista.
https://www.apu.fi/artikkelit/koeajossa-dacia-logan-mcv-stepway

Turha pyytää asiallisia vastauksia täällä mutta jos jokunen tulisi kuitenkin.

27

1334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      CVT'ssä ei ole pykäliä, eli ei voi "lykätä isompaa silmään".

      • Anonyymi

        Kyllä voi, ja kyllä voi olla ohjelmoidut "pykälät".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi, ja kyllä voi olla ohjelmoidut "pykälät".

        Jos Easy-R lootasta puhut niin se ei ole CVT'tä nähnytkään.


    • Anonyymi

      variaattoriautomaatti, varmasti erilainen moottorin ja vaihteiston toiminta kuin manuaalissa.

    • Anonyymi

      Olen koeajanut Stepwayn n. 3 vuotta sitten tuolla automaatilla. Sen vaihteiston tyypillinen ominaisuus on että jos nopeasti painat kaasun pohjaan vauhdissa niin siihen kiihdytykseen tulee eräänlainen viive ensin . Siis se ei ole ollenkaan samanlainen ajaa kuin entisajan automaatit. Sitä piti aluksi vähän opetella mutta puolen tunnin ajon jälkeen aloin jo tottua siihen. Uskon että vanhempi ikäpolvi jolla ei ole tyhjää kiirettä minnekkään sulattaa paremmin tuon ominaisuuden,kuten minä . Kun unohtaa ne nopeat vaihtamiset niin se sopii lyhyille ja pitkänmatkan ajoihin !

    • Anonyymi

      Jatkan tuohon vielä että siihen hitaaseen vaihtamiseen Stepwayssa oppii vähitellen ennakoitumaan liikenteessä sopivalla kaasunkäytöllä sekuntia tai paria etukäteen vaihtamistarpeen mukaan. Paras tapa on kuitenkin ottaa koeajoon auto itse ja opetella tuo käytännön mukaan ja tehdä sitten päätös asiaan ,tykkääkö vai ei !!

    • Anonyymi

      EN tiedä mistä tuo CTV nimi tulee Dacia/ Renault Easy-R laatikolle. Kun tutkii sen takenteita niin siinä on kahdella levyllä oleva kytkin ja oikea vaihteisto jatkeena eikä siellä ole minkäänlaista portaatonta variaattoria missään . Ei kyllä muistuta ollenkaan mitään CTV.tä !!!!!

      • Anonyymi

        Kiitos kommenteista. Tuohan on varsin hupaisa vaihdelaatikko kun siitä on on ottanut selvää. Tässä hyvä kuvaus miten se pelaa. Sen kestävyyttä on testattu aika hyvin tehtaalla.
        https://www.youtube.com/watch?v=gbwFRfB7L84

        Leppoisan ja jopa ihan normaaliin ajoon se käy ihan hyvin, kiihdytyshalukkaille ei, tai miksei mutta vähän viivettä ja kierroksia saa mukaansa. Hyviä puolia on, että se on mukava kaupungissa ryömimisominaisuuden kanssa ja jalka saa levätä, onhan siinä tuo käsivalintakin jos haluaa kepittää.
        Kellään ei sitten ollut omana tuolla laatikolla autoa?
        Tuo ei selvinnyt mikä on N-kohdan tarkoitus, onko todella niin, että se on vain vapaa eikä pidä autoa
        paikoillaan vaan kässäri on vedettävä aina päälle? Se on huono juttu jos käsijarru alkaa löystymään ja autoa joutuu pitämään loivassa mäessä parkissa. Tämä on ainoa todella huono puoli jos se on totta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        CTV laatikkoa ei ole olemassakaan. Se on CVT laatikko!!!! Tarkkana termien kanssa dasistit


    • Anonyymi

      CVT voimansiirto maksaa ei sitä taida daciaa saada edes rahalla?

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sitä mieltä että ei kai minun mielipiteellä ole väliä, vaan sillä mitä mieltä sinä olet. Kai sinä sitä kokeilemaan pääset ennen kaupan tekoa, ja jos on tuollainen arveluttava seikka, niin lienee syytä kokeilla perusteellisemmin, tuntuuko toiminta sinulle sopivalta vai ei.

      • Anonyymi

        Olen sitä mieltä, jos ei jaksa siirtää vaihdekeppiä enään niin sitten voi viedä kortin poliisilaitokselle.
        Autoilusta olen pitänyt juuri siksi, että saan itse säädellä vaihteita mieleni mukaan.
        Automaatti tosin on vaivaton kaupungin ruuhkissa ja jonoissa.
        Automaatti on parhaimmillaan jenkkiautoissa ja niillä cruisailuissa.
        Nuo Dacian vanhempien mallien robottivaihteet on epäonnistunut keksintö, kiihdyttäessä muu n liikenteen sekaan on jopa vähän epäterveellistä viiveiden takia ja pahin on tuo että siinä ei ole
        auton lukitusta vaan ollaan kässärin varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, jos ei jaksa siirtää vaihdekeppiä enään niin sitten voi viedä kortin poliisilaitokselle.
        Autoilusta olen pitänyt juuri siksi, että saan itse säädellä vaihteita mieleni mukaan.
        Automaatti tosin on vaivaton kaupungin ruuhkissa ja jonoissa.
        Automaatti on parhaimmillaan jenkkiautoissa ja niillä cruisailuissa.
        Nuo Dacian vanhempien mallien robottivaihteet on epäonnistunut keksintö, kiihdyttäessä muu n liikenteen sekaan on jopa vähän epäterveellistä viiveiden takia ja pahin on tuo että siinä ei ole
        auton lukitusta vaan ollaan kässärin varassa.

        En minäkään pidä vaihtamista vaikeana tai epämiellyttävänä, etenkin kun nykyajan vaihteistot toimivat niin sulavasti. Maantieajossa automaatti on turhake.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään pidä vaihtamista vaikeana tai epämiellyttävänä, etenkin kun nykyajan vaihteistot toimivat niin sulavasti. Maantieajossa automaatti on turhake.

        Tämä löytyi Dacian käyttöoppaasta robottilaatikon käyttämisestä Dacia sivuililta.
        Dacia robottivaihteisto.
        Pysäköinti.
        """Kun auto pysäytetään
        – tasaiselle maalle, kytke seisontajarru ja
        katkaise sen jälkeen virta,
        – mäkeen, voit pitää vaihteen kytkettynä
        siirtämällä vaihteenvalitsimen asentoon
        D tai R, kytke seisontajarru ja katkaise
        sen jälkeen virta.
        Huom. kun virta on katkaistu, valitsimen lii-
        kettä ei oteta huomioon"""

        Eli vaihde päälle, joka D tai R ja käsijarru lisäksi. Eli siinä taisi olla ratkaisu.
        En oikein alunperinkään uskonut, että autoa pidetään pelkän kässärin varassa.
        Yksi autotestaajakin asiaa valitteli, eli ei ollut ottanut selvää kunnolla.


    • Anonyymi

      Surkee keksintö urpoille kuluttajille!

      • Anonyymi

        Käsin vaihtaa nopeammin, jos ajelee vain kaupungissa ja kauppareissuilla ja ruuhkissa se on ok.
        Mutta maantiellä kun pitää lähteä ohittamaan pitää varata vapaata silminkantamattomiin.


      • Anonyymi

        Ajamisen iloa ei voi antaa pois ja se tulee vain manuaallilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajamisen iloa ei voi antaa pois ja se tulee vain manuaallilla.

        Kertoo siitä, että et ole eläessäsi hyvällä automaatilla ajanut. Vaihtaa kuin ajatus paremmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo siitä, että et ole eläessäsi hyvällä automaatilla ajanut. Vaihtaa kuin ajatus paremmissa.

        Oikea ja hyvä automaatti on eri asia kuin robotilla pykälää vaihtava Easy-R.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe