Ostaisin yhden vähän ajetun siistin Dacian josta on pois uuden hinnan lisä. Mutta arveluttaa siinä oleva CVT-automaatti, se oikkuilee testin mukaan kiihdytyksissä
rampeilta kun yrittää pyrkiä liikenteen sekaan. Pyrkii kuulemma lykäämään isompaa
silmään ja vauhtia ei saa kunnolla kun päinvastoin pitäisi saada voimaa ja kierroksia koneeseen kiihdyttäessä.
Ja toinen joka on ärsyttävä piirre, siinä ei ole vaihteen valitsijassa ns. lukkoa vaan auto on lukittava käsijarrulla. Manuaali olisi testaajan mukaan parempi.
Onko kokemuksia tällaisista hankaluuksista.
https://www.apu.fi/artikkelit/koeajossa-dacia-logan-mcv-stepway
Turha pyytää asiallisia vastauksia täällä mutta jos jokunen tulisi kuitenkin.
Mitä mieltä olettte Dacian automaattilaatikosta?
27
1704
Vastaukset
- Anonyymi
CVT'ssä ei ole pykäliä, eli ei voi "lykätä isompaa silmään".
- Anonyymi
Kyllä voi, ja kyllä voi olla ohjelmoidut "pykälät".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi, ja kyllä voi olla ohjelmoidut "pykälät".
Jos Easy-R lootasta puhut niin se ei ole CVT'tä nähnytkään.
- Anonyymi
variaattoriautomaatti, varmasti erilainen moottorin ja vaihteiston toiminta kuin manuaalissa.
- Anonyymi
Olen koeajanut Stepwayn n. 3 vuotta sitten tuolla automaatilla. Sen vaihteiston tyypillinen ominaisuus on että jos nopeasti painat kaasun pohjaan vauhdissa niin siihen kiihdytykseen tulee eräänlainen viive ensin . Siis se ei ole ollenkaan samanlainen ajaa kuin entisajan automaatit. Sitä piti aluksi vähän opetella mutta puolen tunnin ajon jälkeen aloin jo tottua siihen. Uskon että vanhempi ikäpolvi jolla ei ole tyhjää kiirettä minnekkään sulattaa paremmin tuon ominaisuuden,kuten minä . Kun unohtaa ne nopeat vaihtamiset niin se sopii lyhyille ja pitkänmatkan ajoihin !
- Anonyymi
Jatkan tuohon vielä että siihen hitaaseen vaihtamiseen Stepwayssa oppii vähitellen ennakoitumaan liikenteessä sopivalla kaasunkäytöllä sekuntia tai paria etukäteen vaihtamistarpeen mukaan. Paras tapa on kuitenkin ottaa koeajoon auto itse ja opetella tuo käytännön mukaan ja tehdä sitten päätös asiaan ,tykkääkö vai ei !!
- Anonyymi
EN tiedä mistä tuo CTV nimi tulee Dacia/ Renault Easy-R laatikolle. Kun tutkii sen takenteita niin siinä on kahdella levyllä oleva kytkin ja oikea vaihteisto jatkeena eikä siellä ole minkäänlaista portaatonta variaattoria missään . Ei kyllä muistuta ollenkaan mitään CTV.tä !!!!!
- Anonyymi
Kiitos kommenteista. Tuohan on varsin hupaisa vaihdelaatikko kun siitä on on ottanut selvää. Tässä hyvä kuvaus miten se pelaa. Sen kestävyyttä on testattu aika hyvin tehtaalla.
https://www.youtube.com/watch?v=gbwFRfB7L84
Leppoisan ja jopa ihan normaaliin ajoon se käy ihan hyvin, kiihdytyshalukkaille ei, tai miksei mutta vähän viivettä ja kierroksia saa mukaansa. Hyviä puolia on, että se on mukava kaupungissa ryömimisominaisuuden kanssa ja jalka saa levätä, onhan siinä tuo käsivalintakin jos haluaa kepittää.
Kellään ei sitten ollut omana tuolla laatikolla autoa?
Tuo ei selvinnyt mikä on N-kohdan tarkoitus, onko todella niin, että se on vain vapaa eikä pidä autoa
paikoillaan vaan kässäri on vedettävä aina päälle? Se on huono juttu jos käsijarru alkaa löystymään ja autoa joutuu pitämään loivassa mäessä parkissa. Tämä on ainoa todella huono puoli jos se on totta.
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=gbwFRfB7L84 ::: ja tuossakin se selvisi että se ei ole mikään CTV laatikko variaattorilla vaan oikea robottilaatikko !!!
- Anonyymi
CTV laatikkoa ei ole olemassakaan. Se on CVT laatikko!!!! Tarkkana termien kanssa dasistit
- Anonyymi
CVT voimansiirto maksaa ei sitä taida daciaa saada edes rahalla?
- Anonyymi
Kyllä saa Sanderoon. Maksaa lisähintaa mutta siis saa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008092980.html
- Anonyymi
Sitä mieltä että ei kai minun mielipiteellä ole väliä, vaan sillä mitä mieltä sinä olet. Kai sinä sitä kokeilemaan pääset ennen kaupan tekoa, ja jos on tuollainen arveluttava seikka, niin lienee syytä kokeilla perusteellisemmin, tuntuuko toiminta sinulle sopivalta vai ei.
- Anonyymi
Olen sitä mieltä, jos ei jaksa siirtää vaihdekeppiä enään niin sitten voi viedä kortin poliisilaitokselle.
Autoilusta olen pitänyt juuri siksi, että saan itse säädellä vaihteita mieleni mukaan.
Automaatti tosin on vaivaton kaupungin ruuhkissa ja jonoissa.
Automaatti on parhaimmillaan jenkkiautoissa ja niillä cruisailuissa.
Nuo Dacian vanhempien mallien robottivaihteet on epäonnistunut keksintö, kiihdyttäessä muu n liikenteen sekaan on jopa vähän epäterveellistä viiveiden takia ja pahin on tuo että siinä ei ole
auton lukitusta vaan ollaan kässärin varassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sitä mieltä, jos ei jaksa siirtää vaihdekeppiä enään niin sitten voi viedä kortin poliisilaitokselle.
Autoilusta olen pitänyt juuri siksi, että saan itse säädellä vaihteita mieleni mukaan.
Automaatti tosin on vaivaton kaupungin ruuhkissa ja jonoissa.
Automaatti on parhaimmillaan jenkkiautoissa ja niillä cruisailuissa.
Nuo Dacian vanhempien mallien robottivaihteet on epäonnistunut keksintö, kiihdyttäessä muu n liikenteen sekaan on jopa vähän epäterveellistä viiveiden takia ja pahin on tuo että siinä ei ole
auton lukitusta vaan ollaan kässärin varassa.En minäkään pidä vaihtamista vaikeana tai epämiellyttävänä, etenkin kun nykyajan vaihteistot toimivat niin sulavasti. Maantieajossa automaatti on turhake.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään pidä vaihtamista vaikeana tai epämiellyttävänä, etenkin kun nykyajan vaihteistot toimivat niin sulavasti. Maantieajossa automaatti on turhake.
Tämä löytyi Dacian käyttöoppaasta robottilaatikon käyttämisestä Dacia sivuililta.
Dacia robottivaihteisto.
Pysäköinti.
"""Kun auto pysäytetään
– tasaiselle maalle, kytke seisontajarru ja
katkaise sen jälkeen virta,
– mäkeen, voit pitää vaihteen kytkettynä
siirtämällä vaihteenvalitsimen asentoon
D tai R, kytke seisontajarru ja katkaise
sen jälkeen virta.
Huom. kun virta on katkaistu, valitsimen lii-
kettä ei oteta huomioon"""
Eli vaihde päälle, joka D tai R ja käsijarru lisäksi. Eli siinä taisi olla ratkaisu.
En oikein alunperinkään uskonut, että autoa pidetään pelkän kässärin varassa.
Yksi autotestaajakin asiaa valitteli, eli ei ollut ottanut selvää kunnolla.
- Anonyymi
Surkee keksintö urpoille kuluttajille!
- Anonyymi
Käsin vaihtaa nopeammin, jos ajelee vain kaupungissa ja kauppareissuilla ja ruuhkissa se on ok.
Mutta maantiellä kun pitää lähteä ohittamaan pitää varata vapaata silminkantamattomiin. - Anonyymi
Ajamisen iloa ei voi antaa pois ja se tulee vain manuaallilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajamisen iloa ei voi antaa pois ja se tulee vain manuaallilla.
Kertoo siitä, että et ole eläessäsi hyvällä automaatilla ajanut. Vaihtaa kuin ajatus paremmissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoo siitä, että et ole eläessäsi hyvällä automaatilla ajanut. Vaihtaa kuin ajatus paremmissa.
Oikea ja hyvä automaatti on eri asia kuin robotilla pykälää vaihtava Easy-R.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko841746- 431389
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu1191180Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja2791115Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.841115- 63942
- 56932
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20900Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!39865- 34844