13v yksin yötä kotona

Anonyymi

Olen 13v ja jäämässä veljeni kanssa yksin yöksi kotiin. Veljeni on 17 mutta tulee aina myöhään kotiin. Asutaan nerrostalossa. Onko syytä pelkoon? Ja miten saada helposti unta?

12

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa viritellä asunto täyteen kaikenlasia ansoja rosvoja varten.

    • Anonyymi

      Ei ole mitään syytä pelätä. Et vaan avaa ovea kenellekkään.

    • Anonyymi

      Ja parhaiten saat unen kun katsot suomalaista jalkapalloa telkasta tai netistä.

    • Kysy vanhemmiltasi saisitko ottaa jonkun kaverisi yökylään niinkuin pentuna. ; )

      • Anonyymi

        En tiedä saako jättää 13 vuotiasta yksin yöksi kotiin.
        Mitä ne sinun vanhemmat tekevät?
        Millä perustelevat, että saat olla yksin.

        Ja on sen veljesi jäätävä sinä iltana kotiin, kun sinun pitäisi olla yksin!
        Voi mennä ulos jonain toisena iltana!
        Eivätkö vanhempasi sano hänelle?
        Vai onko vain yksi vanhempi?

        Onko sinulla mummoa tai serkkuja, kysy naapurin tädiltä jos voisit tulla yöksi.

        Mikä on ikäraja, jotta voi jättää lapsen yöksi yksin?

        Jos on tuollainen tilanne, niin sosiaalitoimistosta on saatava apua!
        Jos ei äitisi/vanhmpasi usko, niin soita huomenna sinne ja kysy!


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä saako jättää 13 vuotiasta yksin yöksi kotiin.
        Mitä ne sinun vanhemmat tekevät?
        Millä perustelevat, että saat olla yksin.

        Ja on sen veljesi jäätävä sinä iltana kotiin, kun sinun pitäisi olla yksin!
        Voi mennä ulos jonain toisena iltana!
        Eivätkö vanhempasi sano hänelle?
        Vai onko vain yksi vanhempi?

        Onko sinulla mummoa tai serkkuja, kysy naapurin tädiltä jos voisit tulla yöksi.

        Mikä on ikäraja, jotta voi jättää lapsen yöksi yksin?

        Jos on tuollainen tilanne, niin sosiaalitoimistosta on saatava apua!
        Jos ei äitisi/vanhmpasi usko, niin soita huomenna sinne ja kysy!

        Itse olin öitä yksin kotona noin seitsemänvuotiaasta, mutta se oli ennen tätä nykyistä lasu-hysteriaa.

        Itsehän tuo kertoi, että on isoveli, mutta omasta kokemuksesta tiedän, ettei 17-vuotiaasta kundista juuri koskaan ole mihinkään vastuunkantoon, kuten huolehtimaan pikkusiskostaan edes sen vertaa, että kerrankin pysyttelisi himassa vanhempien ollessa poissa ja pikkusisko yksin.

        Jos olisi 17-vuotias isosisko, ei edes olisi aloittanut keskustelua. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse olin öitä yksin kotona noin seitsemänvuotiaasta, mutta se oli ennen tätä nykyistä lasu-hysteriaa.

        Itsehän tuo kertoi, että on isoveli, mutta omasta kokemuksesta tiedän, ettei 17-vuotiaasta kundista juuri koskaan ole mihinkään vastuunkantoon, kuten huolehtimaan pikkusiskostaan edes sen vertaa, että kerrankin pysyttelisi himassa vanhempien ollessa poissa ja pikkusisko yksin.

        Jos olisi 17-vuotias isosisko, ei edes olisi aloittanut keskustelua. ; )

        Minä kyllä olen aina ihmetellyt, että aina minä itse otetaan vertailukohteeksi, "Itse olin öitä yksin kotona noin seitsemänvuotiaasta", - kun ei se kuulu ollenkaan tähän asiaan.
        Tekeehän ne 5-vuotiaat töitäkin kehitysmaissa, mutta ei se silti ole mikään "ohjenuora".

        Anna neuvo, eläkä vedä itseäsi malliksi tähän!

        Tuossa edellä oli hyviä neuvoja, eikä neuvoja vetänyt itseään esimerkiksi.

        Anna neuvo 13-vuotiaalle siis!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä olen aina ihmetellyt, että aina minä itse otetaan vertailukohteeksi, "Itse olin öitä yksin kotona noin seitsemänvuotiaasta", - kun ei se kuulu ollenkaan tähän asiaan.
        Tekeehän ne 5-vuotiaat töitäkin kehitysmaissa, mutta ei se silti ole mikään "ohjenuora".

        Anna neuvo, eläkä vedä itseäsi malliksi tähän!

        Tuossa edellä oli hyviä neuvoja, eikä neuvoja vetänyt itseään esimerkiksi.

        Anna neuvo 13-vuotiaalle siis!

        Et tainnut lukea aikaisempia kommentteja? ; )

        Kunhan kommentoit. Ei sitten...


    • Anonyymi

      Olen ollut yksin kotona 12 vuotiaasta kun en halunnut mennä mökille. Ei ole ollut mitään ongelmia, olen nukkunut hyvin ja osaan laittaa ruokaa, en myöskään ole nähnyt nälkää. OLEN AINA TYKÄNNYT OLLA YKSIN KOTONA.

    • Anonyymi

      Mikä hätä sulla yksin kotona olis. Ovi lukkoon. Puhelin lähelle jos tarvii soittaa 112 hätänumeroo, hah haa on kyllä liiottelua mutta jos helpottaa. Hämärällä pidät valot päällä ni ei pelota. Jos viel silti pelottaa ni ota iso kokkiveitsi valmiiksi lähelle.

      Sinänsä 13v on jo iso ja teini. Mitää ongelmaa ei pitäs olla tossa. Ja niinku sanottu älä avaa ovea kelleen jos pelottaa.

    • Anonyymi

      Ainut vaara on, että isoveljesi alkaa riisua sinulta housuja pois ja sitten...
      Muutaman vuoden päästä oikein odotat sitä...

    • Anonyymi

      Ei ole syytä pelkoon. Jos ahdistaa olla yksin kotona,puhu vanhemilesi tai sille kenen luona asut.Jos ei menen perille koulu opolle/ terveydenhoitajalle Alkaa tapahtumaan asioita!12 vuotiaana sinulla on yhteiskunan taholta oikeuksia ja sinua kuunellaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe