Kilpapyörät ei tieliikennekelpoisia

Anonyymi

Heijastimet puuttuu, ei näytä löytyvän soittokelloa jne.

62

858

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kilpa-autotkaan eivät ole.

      • Anonyymi

        On muuten . Miten selität ralliautot, jotka ajaa siirtymätaipaleita yleisen liikenteen seassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muuten . Miten selität ralliautot, jotka ajaa siirtymätaipaleita yleisen liikenteen seassa?

        Silloin ei ajeta kilpaa. Kilpailu ajetaan suljetuilla etapeilla kuten pyöräkilpailutkin.
        Ei käppyräsarvetkaan pyörästä kilpapyörää tee. Pyörä on kilpapyörä jos sillä osallistutaan kilpailuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei ajeta kilpaa. Kilpailu ajetaan suljetuilla etapeilla kuten pyöräkilpailutkin.
        Ei käppyräsarvetkaan pyörästä kilpapyörää tee. Pyörä on kilpapyörä jos sillä osallistutaan kilpailuun.

        En oikein usko, että tuo väitteesi pitää paikkansa. Millä tahansa pyörällä voi kilpailla. Epäilen ettei tuossa tarkoitetaan kilpailutilannetta, vaan itse pyörän mallia/tyyppiä/rakennetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei ajeta kilpaa. Kilpailu ajetaan suljetuilla etapeilla kuten pyöräkilpailutkin.
        Ei käppyräsarvetkaan pyörästä kilpapyörää tee. Pyörä on kilpapyörä jos sillä osallistutaan kilpailuun.

        Laissa sanotaan, että koskee pelkästään urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettua polkupyörää. Laissa ei sanota, että koskee vain kilpailuja tai kilpailutilanteita. Jos harjoittelee kilpailun ulkopuolella, niin se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa sanotaan, että koskee pelkästään urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettua polkupyörää. Laissa ei sanota, että koskee vain kilpailuja tai kilpailutilanteita. Jos harjoittelee kilpailun ulkopuolella, niin se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä.

        Jos harjoittelee Helkaman Jääkärillä onko se silloin urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu pyörä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos harjoittelee Helkaman Jääkärillä onko se silloin urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu pyörä?

        Bingo! Tästä on juuri kyse. Mikä määrittelee sen, että mikä on urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä? Laissa ei sellaista määritystä taida olla. Nyt on vain eri tulkintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei ajeta kilpaa. Kilpailu ajetaan suljetuilla etapeilla kuten pyöräkilpailutkin.
        Ei käppyräsarvetkaan pyörästä kilpapyörää tee. Pyörä on kilpapyörä jos sillä osallistutaan kilpailuun.

        Ralliautot on rekisteröity ja yleisille teille sopivat. Muuten eivät voisi ajaa yleisillä teillä niitä siirtymätaipaleita.


    • Anonyymi

      Kilpapyörät ai ole liikennekalpoisia.
      Ne pitää poistaa liikenteestä ja antaa polkijalle sakko.

      • Anonyymi

        No onpa tasa-arvoista. Kun kiiltävänappinen tulee kertomaan mulle , että sun mummofillarista puuttuu heijastimet ja muut rensselit,mää sanon et tää on muuten kilpafillari. Hah haa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa tasa-arvoista. Kun kiiltävänappinen tulee kertomaan mulle , että sun mummofillarista puuttuu heijastimet ja muut rensselit,mää sanon et tää on muuten kilpafillari. Hah haa.

        "mutta on huomattava, että tieliikennelain vaatimus polkupyörän etu- ja takavalaisimesta hämärään aikaan ajettaessa koskee myös näitä polkupyöriä."

        Nämä voi sitten ripustella vaikka ajajaan kuten mummonfillarisakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa tasa-arvoista. Kun kiiltävänappinen tulee kertomaan mulle , että sun mummofillarista puuttuu heijastimet ja muut rensselit,mää sanon et tää on muuten kilpafillari. Hah haa.

        Valitat vaan tavan vuoksi. Se on kyllä tasa-arvoista, että kaikissa pyörissä pitää olla valot hämärän aikaan.


    • Anonyymi

      "Pelkästään urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitettujen polkupyörien muita polkupyöriä kevyemmistä valaisin- ja heijastinvaatimuksista ei enää määrätä, sillä kyseisiä pyöriä koskevat poikkeukset ajoneuvolain (82/2021) vaatimuksista ovat nyt laissa itsessään. Tällaisiin polkupyöriin ei ole pakko asentaa varusteena jatkossa mitään valaisin- ja heijastinlaitteita, mutta on huomattava, että tieliikennelain vaatimus polkupyörän etu- ja takavalaisimesta hämärään aikaan ajettaessa koskee myös näitä polkupyöriä. "

      Lähde: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/polkupyorien-ja-polkupyoran-peravaunun-valaisin-ja-heijastinvaatimuksiin-muutoksia

      Ajoneuvolaki 15.1.2021/82
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082

      18.02.2021 TRAFICOM/46396/03.04.03.00/2020
      https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46694
      https://www.finlex.fi/data/normit/46694/01_L-luokan_rakenne_ja_varusteet.pdf

      • Anonyymi

        Traficomin määräyksessä TRAFICOM/46396/03.04.03.00/2020 on viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".


    • Anonyymi

      Ei ole pakko asentaa valoja mutta pakko silti olla hämärän aikaan käytössä ja fillarissa asennettuna.

      Selkeää ja vailla tulkinnanvaraisuuksia kuten Suomen laki yleensäkin.

      • Anonyymi

        Raivo tai BesserWisser tietävät asiasta tarkemmin.


      • Anonyymi

        Ei niitä tarvitse fillariin asentaa, laki muuttui ja valot voi olla ihmisessä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos nyt siirrytään liikennesääntöjen noudattamiseen, hyppää heti ensimmäisenä esiin nämä kilpapyöräilijät.
        Aika hyvin hukassa on taidot ottaa huomioon muut tiellä liikkuvat.Monesti voisi antaa pikavoiton liikenteen vaarantamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt siirrytään liikennesääntöjen noudattamiseen, hyppää heti ensimmäisenä esiin nämä kilpapyöräilijät.
        Aika hyvin hukassa on taidot ottaa huomioon muut tiellä liikkuvat.Monesti voisi antaa pikavoiton liikenteen vaarantamisesta.

        Aika monelta autoilijaltakin tuntuu olevan hukassa liikennesäännöt.

        Vilkun näyttäminen on hyvä esimerkki, joka tuntuu korostuvan etenkin saksalaisvalmisteisten autojen kuljettajien ajotavassa.

        Vilkun näyttämättömyys on esimerkki piittaamattomasta käyttäytymisestä, joka on omiaan luomaan vaaratilanteita - esimerkiksi suhteellisen nopeasti liikkuva pyöräilijä ei välttämättä ehdi reagoida tilanteessa, jossa auton voisi olettaa jatkavan suoraan.

        Myös kaistanvaihto ja liikenneympyrästä poistuminen ovat tilanteita, joissa vilkun käyttämättömyys korostuu (kanssa-autoilijoihin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monelta autoilijaltakin tuntuu olevan hukassa liikennesäännöt.

        Vilkun näyttäminen on hyvä esimerkki, joka tuntuu korostuvan etenkin saksalaisvalmisteisten autojen kuljettajien ajotavassa.

        Vilkun näyttämättömyys on esimerkki piittaamattomasta käyttäytymisestä, joka on omiaan luomaan vaaratilanteita - esimerkiksi suhteellisen nopeasti liikkuva pyöräilijä ei välttämättä ehdi reagoida tilanteessa, jossa auton voisi olettaa jatkavan suoraan.

        Myös kaistanvaihto ja liikenneympyrästä poistuminen ovat tilanteita, joissa vilkun käyttämättömyys korostuu (kanssa-autoilijoihin).

        Mutta tuo ei poista polkupyöränvalopakkoa. Kitise mistä vaan kun ajat kuitenkin autolla ja valitat pyöräilijöistä. Ja taas välillä ajat pyörällä (laittomalla) ja valitat autoilijoista.


    • Anonyymi

      Kilpailussa ei käytetä kilikelloa tai tarvita heijastimia. Kilpailijat ovat tietoisia ohitusyrityksistä ilman kilautuksiakin.
      Kilpailun järjestäjät huolehtivat kisahenkilökuntaa kilpailuihin sulkemaan liikennettä jotteivät autoilijat aiheuta vaaraa osallistujille ja kisa voidaan turvallisesti ajaa.

      • Anonyymi

        Veikkaan että urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitettuja pyöriä käytetään takuulla myös kilpailujen ulkopuolella.

        Mikä määrittää edes "urheilu- ja kilpakäyttöön" tarkoitetun polkupyörän? Mikä pyörän tekee sellaiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitettuja pyöriä käytetään takuulla myös kilpailujen ulkopuolella.

        Mikä määrittää edes "urheilu- ja kilpakäyttöön" tarkoitetun polkupyörän? Mikä pyörän tekee sellaiseksi?

        Sen tunnistaa kun raivopyörät ajaa riisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitettuja pyöriä käytetään takuulla myös kilpailujen ulkopuolella.

        Mikä määrittää edes "urheilu- ja kilpakäyttöön" tarkoitetun polkupyörän? Mikä pyörän tekee sellaiseksi?

        Toki mutta eivät ne silloin ole kilpapyöriä. Kilpapyörä on sellainen jolla ajetaan kilpailua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki mutta eivät ne silloin ole kilpapyöriä. Kilpapyörä on sellainen jolla ajetaan kilpailua.

        Periaatteessa millä tahansa pyörällä voi kilpailla. Maastopyöräkilpailussa kilpaillaan maastopyörillä. En usko että laissa tarkoitetaan sitä, vaan pyörän malli tai tyyppi varmasti on kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa millä tahansa pyörällä voi kilpailla. Maastopyöräkilpailussa kilpaillaan maastopyörillä. En usko että laissa tarkoitetaan sitä, vaan pyörän malli tai tyyppi varmasti on kyseessä.

        Eipä ole laissa mallia tai tyyppiä määritelty millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole laissa mallia tai tyyppiä määritelty millään tavalla.

        Nimenomaan ei. Laissa mainitaan pelkästään urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä. Sitäkään ei mainita, että koskisi pelkästään kilpailutilanteita.

        Jos tuolla pyöräilee kisan ulkopuolella, vaikka harjoitusmielessä, niin se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa millä tahansa pyörällä voi kilpailla. Maastopyöräkilpailussa kilpaillaan maastopyörillä. En usko että laissa tarkoitetaan sitä, vaan pyörän malli tai tyyppi varmasti on kyseessä.

        Aivan! Kun pyörällä ajetaan kilpailussa, silloin se on kilpapyörä. Täytyy olla käynnissä pyöräkilpailu ennen kuin on kyseessä kilpapyörä.
        Mummonpyörä tai Jopokin on kilpapyörä kun sillä ajetaan kilpailussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan! Kun pyörällä ajetaan kilpailussa, silloin se on kilpapyörä. Täytyy olla käynnissä pyöräkilpailu ennen kuin on kyseessä kilpapyörä.
        Mummonpyörä tai Jopokin on kilpapyörä kun sillä ajetaan kilpailussa.

        Mutta laissa ei sanota, että koskee pelkästään kilpailuja. Laissa sanotaan, että koskee pelkästään urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettuja polkupyöriä. Jos sillä käy maitokaupassa treenimatkalla, niin se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta laissa ei sanota, että koskee pelkästään kilpailuja. Laissa sanotaan, että koskee pelkästään urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettuja polkupyöriä. Jos sillä käy maitokaupassa treenimatkalla, niin se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu polkupyörä.

        Silloin se on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu pyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin se on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu pyörä.

        Onhan näitä. Tandem, miesten,lasten,naisten,hybridi,tavara,maasto,kilpa,
        posti,kunto,armeija,nuoriso ja varmaan jotain muitakin pyörämalleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitettuja pyöriä käytetään takuulla myös kilpailujen ulkopuolella.

        Mikä määrittää edes "urheilu- ja kilpakäyttöön" tarkoitetun polkupyörän? Mikä pyörän tekee sellaiseksi?

        Ei mikään mutta valot pitää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin se on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu pyörä.

        Ei ole. Se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu pyörä, jolla vain satutaan käymään kaupassa. Tieliikennelain vaatimus polkupyörän etu- ja takavalaisimesta hämärään aikaan ajettaessa koskee silti aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu pyörä, jolla vain satutaan käymään kaupassa. Tieliikennelain vaatimus polkupyörän etu- ja takavalaisimesta hämärään aikaan ajettaessa koskee silti aina.

        Juu, käyttötilannetta ei laissa mainita ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Se on edelleen urheilu- tai kilpakäyttöön tarkoitettu pyörä, jolla vain satutaan käymään kaupassa. Tieliikennelain vaatimus polkupyörän etu- ja takavalaisimesta hämärään aikaan ajettaessa koskee silti aina.

        Ei kyllä se on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu jota vaan satutaan käyttämään kilpailussa kun sellainen järjestetään.
        Pyöräkilpailun säännöt eivät yleensä määrittele pyörätyyppiä millä osallistuja kisaan lähtee.
        Maastokilpailuihin on osallistujia lähytenyt potkupyörälläkin. Näinollen tieliikennelakikaan ei voi määritellä mikä pyörä on kilpakäyttöön tarkoitettu.

        Toki valoja ja heijastimia tulee käyttää hämärällä. Myös kilpailun järjestäjä edellyttää osallistujilta valojen käyttöä jos kisa käydään hämärän vallitessa mutta soittokelloa ei vaadita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä se on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu jota vaan satutaan käyttämään kilpailussa kun sellainen järjestetään.
        Pyöräkilpailun säännöt eivät yleensä määrittele pyörätyyppiä millä osallistuja kisaan lähtee.
        Maastokilpailuihin on osallistujia lähytenyt potkupyörälläkin. Näinollen tieliikennelakikaan ei voi määritellä mikä pyörä on kilpakäyttöön tarkoitettu.

        Toki valoja ja heijastimia tulee käyttää hämärällä. Myös kilpailun järjestäjä edellyttää osallistujilta valojen käyttöä jos kisa käydään hämärän vallitessa mutta soittokelloa ei vaadita.

        Olet väärässä. Ajoneuvon käyttötarkoitus ei määräydy matkakohteen mukaan. Lisäksi keskustelu on turha, kuten tuolta alempaa voi todeta.

        Traficomin määräyksessä on viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".

        https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/L-luokan rakenne ja varusteet PERUSTELUMUISTIO.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä se on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu jota vaan satutaan käyttämään kilpailussa kun sellainen järjestetään.
        Pyöräkilpailun säännöt eivät yleensä määrittele pyörätyyppiä millä osallistuja kisaan lähtee.
        Maastokilpailuihin on osallistujia lähytenyt potkupyörälläkin. Näinollen tieliikennelakikaan ei voi määritellä mikä pyörä on kilpakäyttöön tarkoitettu.

        Toki valoja ja heijastimia tulee käyttää hämärällä. Myös kilpailun järjestäjä edellyttää osallistujilta valojen käyttöä jos kisa käydään hämärän vallitessa mutta soittokelloa ei vaadita.

        Olet myös väärässä sääntöjen suhteen. Polkupyörän tyyppi on aika tarkasti määäritelty eri luokissa.

        https://pyoraily.fi/wp-content/uploads/20210429_osa1-2021_YLEISTA.pdf

        Katso sivu 35 eteenpäin (Luku III välineet).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Ajoneuvon käyttötarkoitus ei määräydy matkakohteen mukaan. Lisäksi keskustelu on turha, kuten tuolta alempaa voi todeta.

        Traficomin määräyksessä on viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".

        https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/L-luokan rakenne ja varusteet PERUSTELUMUISTIO.pdf

        Onko yleisesä liikenteessä olevat autot sitten kilpa-autoja?

        "Ajoneuvo tarkoittaa maalla kulkevaa, yleensä pyörillä varustettua kulkuvälinettä. Suomen lain mukaan ajoneuvo on maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla.[1]
        Ajoneuvojen käyttöä liikenteessä säädellään tarkoin. "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko yleisesä liikenteessä olevat autot sitten kilpa-autoja?

        "Ajoneuvo tarkoittaa maalla kulkevaa, yleensä pyörillä varustettua kulkuvälinettä. Suomen lain mukaan ajoneuvo on maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla.[1]
        Ajoneuvojen käyttöä liikenteessä säädellään tarkoin. "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvo

        Tuon yhden kirjoittajan mukaan olisivat, jos ne olisivat matkalla kilpailuun. Jos ovat matkalla rallikisoihin, niin silloin olisivat hänen logiikan mukaan rallikilpailuun tarkoitettuja autoja. Hänen mielestä pyörä on maitokaupassakäyntiin tarkoitettu, jos sillä ajaa maitokauppaan. Mahtavaa logiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet myös väärässä sääntöjen suhteen. Polkupyörän tyyppi on aika tarkasti määäritelty eri luokissa.

        https://pyoraily.fi/wp-content/uploads/20210429_osa1-2021_YLEISTA.pdf

        Katso sivu 35 eteenpäin (Luku III välineet).

        Ei kaikkia autokilpailujakaan ajeta formuloiden kuninkuusluokan säännöillä. Kilpailun järjestäjä määrittelee säännöt ja kilpailuun voi osallistua osallistumismaksun maksettuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia autokilpailujakaan ajeta formuloiden kuninkuusluokan säännöillä. Kilpailun järjestäjä määrittelee säännöt ja kilpailuun voi osallistua osallistumismaksun maksettuaan.

        Mutta silti on säännöt olemassa. Touche!


    • Anonyymi

      Raivoa raivostuttaa, kun spandexi painoi ylämäessä ohi.

      Ei se olo raivoamalla helpota, osta vaikka Bianchi. Niin raivo katoaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuolla lukee, että viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" on muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".

        Tarkoitetaan ilmeisesti "tarpeeksi" kallista pyörää, jolla urheillaan ja kilpaillaan. Ei siis mitään massatuotettua pyörää, vaan kalliimman luokan "kilpuria" joiden valmistusvolyymi on pienempi.

        Tavallisen tallaajan on edelleen laitettava heijastimet pyöräänsä. Lisäksi on käytettävä etu- ja takavalaisimia hämärän ja pimeän aikaan ajettaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla lukee, että viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" on muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".

        Tarkoitetaan ilmeisesti "tarpeeksi" kallista pyörää, jolla urheillaan ja kilpaillaan. Ei siis mitään massatuotettua pyörää, vaan kalliimman luokan "kilpuria" joiden valmistusvolyymi on pienempi.

        Tavallisen tallaajan on edelleen laitettava heijastimet pyöräänsä. Lisäksi on käytettävä etu- ja takavalaisimia hämärän ja pimeän aikaan ajettaessa.

        Höh. Tilaat sen Bianchin Euroopasta sen sijaan, että ostaisit kivijalkaliikkeen pyöräkauppiaalta. Silloin se on yksittäin maahantuotu, ja luultavasti silti kotimaasta ostettua halvempi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla lukee, että viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" on muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".

        Tarkoitetaan ilmeisesti "tarpeeksi" kallista pyörää, jolla urheillaan ja kilpaillaan. Ei siis mitään massatuotettua pyörää, vaan kalliimman luokan "kilpuria" joiden valmistusvolyymi on pienempi.

        Tavallisen tallaajan on edelleen laitettava heijastimet pyöräänsä. Lisäksi on käytettävä etu- ja takavalaisimia hämärän ja pimeän aikaan ajettaessa.

        Pimesässä ajkovalo on meölkeinpä välttämättömyys jos haluaa nähdä eteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh. Tilaat sen Bianchin Euroopasta sen sijaan, että ostaisit kivijalkaliikkeen pyöräkauppiaalta. Silloin se on yksittäin maahantuotu, ja luultavasti silti kotimaasta ostettua halvempi...

        Teoriassa noin on. Vaikea saada käsitystä, että mitä tuossa on ajettu takaa, kun määräystä tai lakia on kirjoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla lukee, että viittaus "urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä" on muuttunut viittaukseksi "ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään".

        Tarkoitetaan ilmeisesti "tarpeeksi" kallista pyörää, jolla urheillaan ja kilpaillaan. Ei siis mitään massatuotettua pyörää, vaan kalliimman luokan "kilpuria" joiden valmistusvolyymi on pienempi.

        Tavallisen tallaajan on edelleen laitettava heijastimet pyöräänsä. Lisäksi on käytettävä etu- ja takavalaisimia hämärän ja pimeän aikaan ajettaessa.

        Lukee paljon muutakin:

        "Kohta 4.1. (Polkupyörän) yleiset turvallisuusvaatimukset Polkupyörän yleisiä turvallisuusvaatimuksia koskevaan 4.1 kohtaan tehdään tarpeelliset muutokset säädösviittauksiin sekä pieniä kielellisiä tarkistuksia, joilla ei ole sisällöllisiä vaikutuksia. Kohdasta muutetaan viittaus urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitetusta polkupyörästä viittaukseksi ainoastaan yksittäin valmistettuun tai yksittäin maahantuotuun polkupyörään. Ajoneuvolain (82/2021) 14 § mukaan urheilu- ja kilpapolkupyörät saavat poiketa ajoneuvolain 13 § vaatimuksista ja siten myös tämän määräyksen vaatimuksista ja ovat siten vapautettu myös tästä vaatimuksesta. Vapautus lisättiin kuitenkin koskemaan kaikkia yksittäin valmistettuja polkupyöriä, sillä tuoteturvallisuusvaatimusten täyttymisen toteaminen on näiden osalta käytännössä mahdotonta. Yksittäin valmistettu polkupyörä on esimerkiksi omavalmisteinen polkupyörä, jollaiseksi lasketaan myös erikseen hankituista valmiista komponenteista ja osista koottu polkupyörä. Huomioitavaa on, että tällaisen pyörän on täytettävä ajoneuvolain (82/2021) polkupyörää koskevat vaatimukset ja tämän määräyksen muut polkupyörää koskevat vaatimukset, ellei määräyksessä ja laissa erikseen muuten mainita.

        Yksivaihteisen polkupyörän vapautus kahdesta jarrulaitteesta säilyy, vaikka sanamuoto muuttuu. Tietyt klassikkopyörämallit ovat tällaisia pyöriä, joissa on yleensä vain takarenkaaseen vaikuttava jalkajarru."


    • Anonyymi

      lakia on kirjoitettu ilmeisesti satulaputkesta naukkaillen

    • Anonyymi

      Pelago Stavangerin saa, jos tilaa nyt, vuodenvaihteeksi. Siinä on hyvä suomalainen pyörä.

    • Anonyymi

      Ne on tarkoitettu vain päivänvalokäyttöön, eikä niillä kukaan pimeässä ajele. En tiedä onko laki muuttunut, mutta ennen heijastimet urheilupyörissä piti korvata valkoisilla pitkillä sukilla.

      Mutta taas unohdetaan se tärkein, mitä autoilijoille aina hoputetaan, tilannenopeus.

      Olen jonkun kerran joutunut täpärään tilanteeseen erästä tilustietä kävellessäni kun yllättäen takaa päin on tullut lauma pyöräilijoitä täyttä vauhtia, eikä mitään väistämisaikeita. Jos en olisi huomannut heitä ja väistänyt pientareelle olisi ruminaa kuulunut.
      Mitä ihmettä ne silläkin tiellä tekee, kun tie päättyy rantaliejuun, sitten laskuojaan ja mereen.

      Oman kokemukseni mukaan soittokelloa ei voi käyttää, koska ne, jotka sen kuulee joutu "paniikkiin" ja hyppää holtittomasti sinne tänne. Monet ei reagoi ollenkaan.
      Jalankulkijoilla on kummallinen "oikeus" Kävellä rinnakkain niin monta kun tielle mahtuu, eikä vastaantulijoihin reagoida ollenkaan. Olen joskus joutunut pysähtymään niiden eteen, jolloin väistytään mutisten.

      • Anonyymi

        Osta siihen pyörääsi vaadittavat heijastimet, valot ja ennenkaikkea, laita huomioliivi päällesi.

        Muista myös huoltaa, sekä pyöräsi, että myös itsesi.


      • Anonyymi

        Yksi syy on se, että jalankulkijat luulevat asioita. Eivät ole perehtyneet sääntöihin tarpeeksi hyvin. Lapset eivät vielä osaa, mutta täysjärkisten aikuisten pitää osata.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Tienkäyttäjän on sitten ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Tuo tarkoittaa yksintertaisesti sitä, että jokaisen liikenteessä on oltava hereillä ja tietoinen siitä, mitä ne muut tilanteessa tekevät.


    • Anonyymi

      Harva autokin on nykyään tieliikennekelpoinen, kun vuotoja ei saisi olla missään, ei moottoritilassa eikä pohjassa ollenkaan aivan kuivaa pitäisi olla, kyllä vain noin 80% autoista vuotaa jotain nestettä ja tulisi hylätä katsastuksessa ja vaihtaa moottori sekä vaihteisto perän ohella sekä kaikki stefa-tiivisteet.

      Tietysti kampiakseleiden koneistuskin jo 2-vuotta vanhoille autoille olisi vaadittavaa.

      • Anonyymi

        Joo, aika moni vanha falskaa, mut tena on kova sana.🤪


    • Anonyymi

      Polkupyörä on nimensä mukaisesti tarkoitettu poluille.
      Poluilla ei päde tieliikennelaki.

      • Anonyymi

        ... polkupyörästä voi havaita että sen renkaat ovat kapeat ja peräkkäin, näin sillä voi ajaa kapeitakin polkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... polkupyörästä voi havaita että sen renkaat ovat kapeat ja peräkkäin, näin sillä voi ajaa kapeitakin polkuja.

        Tämä maastoajoneuvo on ilmeisen väärinkäsityksen takia lisätty tieliikennelakiin.


      • Anonyymi

        Huono provo. Ei jatkoon.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4598
    2. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      358
      3879
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3476
    4. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      19
      3128
    5. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2563
    6. 280
      2380
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      1807
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1802
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      47
      1493
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1183
    Aihe