Moottori ainakin testasi jo nastat, löytyykö muita testejä?
Moottori, nastat, vertailussa "premiumit" ja niiden kakkosmerkit
1. NOKIAN Hakkapeliittaa 10
2. Michelin X-Ice North 4
3. GOODYEAR Ultra Grip Arctic 2
4. NOKIAN Nordman 8
5. CONTINENTAL Ice Contact 3
6. GISLAVED Nord Frost 200
7. BF GOODRICH G-Force Stud
8. SAVA Eskimo Stud
Huomioitavaa tuossa on Continentalin tippuminen keskikastiin, jopa Nokian kakkosmerkki Nordman meni edelle.
Talvirengastestit 2021
39
10771
Vastaukset
- Anonyymi
Contin romahdus johtuu varmaan siitä että joutuivat hätäratkaisuna vaihtamaan ne irtoilevat kuminastat tavallisiin ja samalla meni renkaan ominaisuudet jäällä pilalle kun rengasmalli suunniteltu kuminastoille.
- Anonyymi
Olin yllättynyt Contien sijoituksesta, ei ne minusta noin huonot ole edes teräsnastoilla, ero kuminastoihin oli yllättävän pieni. Pienemmät koot oli alun perinkin teräsnastoilla. Emännän autoon pitää osta talvella uudet renkaat - pitänee ottaa nuo Nokialaiset jos niitä löytyy Suomessa tehtynä.
- Anonyymi
Ja missä tuo on julkaistu?
- Anonyymi
Olisko Moottori-lehdessä kuten aloituksessa kerrotaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko Moottori-lehdessä kuten aloituksessa kerrotaan?
Eipä vaan ole 2021 testiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä vaan ole 2021 testiä.
Testi oli elokuun Moottori-lehdessä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testi oli elokuun Moottori-lehdessä
No niinpä onkin, tack!
- Anonyymi
Hakkapeliitta 10 on ainakin kestävä talvirengas. Ajelin niillä kymmenkunta vuotta ja nastojen pois nyppimisen jälkeen vielä yhden kesän.
- Anonyymi
Niin... Ei taida olla enää myynnissä.
- Anonyymi
Tuohan ei kerro yhtään mitään.
- Anonyymi
Ai jaa minäkun luulin että noi nokia 10 tuli vasta tänä syksynä markkinoille.
- Anonyymi
Kertoo lähinnä olemattomista kriteereistäsi. Vaikka ajaisit sen 1000 km talvessa niin rengas huononee silti. Kesällä ominaisuudet sitten vasta ovatkin mitä sattuu.
- Anonyymi
Uusimmassa Moottorissa oli pakettiautojen nastat:
1. Nokian
2. Continental
3. Gislaved
4. Hankook
5. Bridgestone
6. Michelin
7. Goodyear
8. Viatti (hylätty)
Viatti hylättiin puuttuvan tyyppihyväksynnän takia. Pidossa ei mitään hirveän suuria eroja muihin.
Hyvä että joku lehti testaa pakettiautonkin renkaita, mutta tässä olisi erityisesti toivonut useampaa halvempaa merkkiä mukaan koska C-renkaat järkyttävän hintaisia. - Anonyymi
Vi Bilägare top3 oli sama kuin Moottori testissä, eri järjestyksessä vaan:
1 Goodyear Ultra Grip Arctic 2
2 Michelin X-Ice North 4
3 Nokian Hakkapeliitta 10
4 Nordman 8
5 Pirelli IceZero 2
6 Continental IceContact 3
7 Linglong Greenmax Wintergrip 2
8 Nexen WinGuard WinSpike 3
Tässäkin Continental tippunut keskikastiin ja Nokian halpismerkkikin meni ohi, ihan kuten Moottorin testissä. - Anonyymi
Ihan se ja sama, mitkä renkaat ostaa. Toki ei mitään kiinan plingplongeja talvirenkaiksi kannata laittaa. Mutta nuo tunnetut merkit ovat kaikki ihan hyviä renkaita ja erot voivat hyvinkin kääntyä vuoden käytettyinä ja kuluneina jo toisinpäin.
Harmittaa vaan, kun suomessa ei saada nastarenkaille mitään haittaveroa aikaiseksi. Kuluttavat tietä ja ovat pääosin huonompia pidoltaan kuin kitkarenkaat.- Anonyymi
"Kuluttavat tietä ja ovat pääosin huonompia pidoltaan kuin kitkarenkaat."
Nyt on satusetä liikkeellä :D
Talvirenkaita käytetään nimenomaan sen liukkaimman ja vaarallisimman pinnan eli jään takia. Muutenhan jollain crossclimatella pärjäisi talven mainiosti jos ei jäistä tienpintaa olisi.
Kitkojen ero nastojen pitoon vaihtelee edelleen valtavasti jäällä, riippuen lämopötilasta jne. Nasta pitää aina hyvin jäällä, mutta kitka vain tietyissä oloissa. Esim TM20 testissä kitkat oli noin 2-3s jäljessä jääkierrosajassa, TM19 testissä ero taas oli 10-15s nastoihin. Tämä kertoo hyvin kuinka kitkojen pito nastoihin verrattuna häviää lähes täysin monissa oloissa. Jos vielä -20 asteessa kitka pitää jäälläkin hyvin, -2 asteessa pito voi kitkalla olla ihan olematon nastaan verrattuna.
Tuon takia ajan nastoilla, haluan että pitää aina eikä vain silloin tällöin.
PS. Suola murentaa asvalttia pääosin, ei nastat. Jokainen voi kokeilla vaikka betoniselle ulkoportaalle levittää suolaa talven ajan, keväällä ihan murentunut vaikkei siitä ajanut yksikään nasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuluttavat tietä ja ovat pääosin huonompia pidoltaan kuin kitkarenkaat."
Nyt on satusetä liikkeellä :D
Talvirenkaita käytetään nimenomaan sen liukkaimman ja vaarallisimman pinnan eli jään takia. Muutenhan jollain crossclimatella pärjäisi talven mainiosti jos ei jäistä tienpintaa olisi.
Kitkojen ero nastojen pitoon vaihtelee edelleen valtavasti jäällä, riippuen lämopötilasta jne. Nasta pitää aina hyvin jäällä, mutta kitka vain tietyissä oloissa. Esim TM20 testissä kitkat oli noin 2-3s jäljessä jääkierrosajassa, TM19 testissä ero taas oli 10-15s nastoihin. Tämä kertoo hyvin kuinka kitkojen pito nastoihin verrattuna häviää lähes täysin monissa oloissa. Jos vielä -20 asteessa kitka pitää jäälläkin hyvin, -2 asteessa pito voi kitkalla olla ihan olematon nastaan verrattuna.
Tuon takia ajan nastoilla, haluan että pitää aina eikä vain silloin tällöin.
PS. Suola murentaa asvalttia pääosin, ei nastat. Jokainen voi kokeilla vaikka betoniselle ulkoportaalle levittää suolaa talven ajan, keväällä ihan murentunut vaikkei siitä ajanut yksikään nasta.Betoni ja asfaltti on niin eriasia ettei niitä voi noin verrata. Suolaus, hiekoitus ja jatkuva märkyys ja välillä jäätyminen tuhoaa tosi tehokkaasti nastojen avulla asfalttia. Kitkoilla pärjää oikein hyvin kunhan on hereillä ja järki päässä, nastoja en kaipaa parin liukkaan kelin takia vuodessa kun vauhtia voi hieman hillitäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuluttavat tietä ja ovat pääosin huonompia pidoltaan kuin kitkarenkaat."
Nyt on satusetä liikkeellä :D
Talvirenkaita käytetään nimenomaan sen liukkaimman ja vaarallisimman pinnan eli jään takia. Muutenhan jollain crossclimatella pärjäisi talven mainiosti jos ei jäistä tienpintaa olisi.
Kitkojen ero nastojen pitoon vaihtelee edelleen valtavasti jäällä, riippuen lämopötilasta jne. Nasta pitää aina hyvin jäällä, mutta kitka vain tietyissä oloissa. Esim TM20 testissä kitkat oli noin 2-3s jäljessä jääkierrosajassa, TM19 testissä ero taas oli 10-15s nastoihin. Tämä kertoo hyvin kuinka kitkojen pito nastoihin verrattuna häviää lähes täysin monissa oloissa. Jos vielä -20 asteessa kitka pitää jäälläkin hyvin, -2 asteessa pito voi kitkalla olla ihan olematon nastaan verrattuna.
Tuon takia ajan nastoilla, haluan että pitää aina eikä vain silloin tällöin.
PS. Suola murentaa asvalttia pääosin, ei nastat. Jokainen voi kokeilla vaikka betoniselle ulkoportaalle levittää suolaa talven ajan, keväällä ihan murentunut vaikkei siitä ajanut yksikään nasta.Hah! Siinä toinen varsinainen satusetä. "Pitää aina" 🤣
Ramppaa niitä betonisia ulkoportaita nastalenkkareilla niin huomaat kuinka kuluu. Tai miksei maalattuja teräsportaita tai puisia...
- Anonyymi
Kellään TM tuloksia? En nyt kysele koko artikkelia mutta jos joku viitsisi lopputuloslistan jakaa?
- Anonyymi
TM 2021, kitkat merkitsin erikseen:
1. Nokian HKPL 10
2. Goodyear UGA 2
3. Michelin XIN 4
4. Pirelli Ice Zero 2
5. Bridgestone Noranza 001
6. (jaettu) Continental IC3 / Hankook RS2
8. Kumho Wintercraft Ice
9. Continental CVC7 (kitka)
10. Goodyear UGI (kitka)
11. Nokian R3 (kitka)
12. Westlake Icemaster Spike Z-50
13. Michelin X-ice Snow (kitka)
14. Hankook IZ2 (kitka)
15. Kumho Wintercraft Ice Wi51 (kitka)
16. CST Medallion (kitka)
Hankook taitaa hinta/laatusuhteeltaan edelleen olla paras nasta, samat pisteet kuin paljon kalliimmalla Contilla. Talvioloissa Hankookilla lähes kärkeen verrattavissa oleva pito, asvaltilla hieman jäi, esim kuivajarrutuksessa.
Nokian HKPL 10 selvästi paras koko joukosta mutta toisaalta hintakin varmasti korkein.
Kitkoissa Michelinillä paras jääjarrutuspito, tuota ainakin itse pidän kitkarenkaan tärkeimpänä yksittäisenä ominaisuutena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM 2021, kitkat merkitsin erikseen:
1. Nokian HKPL 10
2. Goodyear UGA 2
3. Michelin XIN 4
4. Pirelli Ice Zero 2
5. Bridgestone Noranza 001
6. (jaettu) Continental IC3 / Hankook RS2
8. Kumho Wintercraft Ice
9. Continental CVC7 (kitka)
10. Goodyear UGI (kitka)
11. Nokian R3 (kitka)
12. Westlake Icemaster Spike Z-50
13. Michelin X-ice Snow (kitka)
14. Hankook IZ2 (kitka)
15. Kumho Wintercraft Ice Wi51 (kitka)
16. CST Medallion (kitka)
Hankook taitaa hinta/laatusuhteeltaan edelleen olla paras nasta, samat pisteet kuin paljon kalliimmalla Contilla. Talvioloissa Hankookilla lähes kärkeen verrattavissa oleva pito, asvaltilla hieman jäi, esim kuivajarrutuksessa.
Nokian HKPL 10 selvästi paras koko joukosta mutta toisaalta hintakin varmasti korkein.
Kitkoissa Michelinillä paras jääjarrutuspito, tuota ainakin itse pidän kitkarenkaan tärkeimpänä yksittäisenä ominaisuutena.Ja vaikka tuo Westlake nasta sijoittui loppupisteissä muutaman kitkan taakse, jääpidossa tuo halpisnasta päihitti joka jääkokeessa kaikki kitkarenkaat.
Tänä vuonna olosuhteet eivät olleet yhtä optimaalisia kitkoille kuin viime vuonna. Korostaa sitä kuinka kitka pitää hyvin jäälllä vain tietyissä sääolosuhteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM 2021, kitkat merkitsin erikseen:
1. Nokian HKPL 10
2. Goodyear UGA 2
3. Michelin XIN 4
4. Pirelli Ice Zero 2
5. Bridgestone Noranza 001
6. (jaettu) Continental IC3 / Hankook RS2
8. Kumho Wintercraft Ice
9. Continental CVC7 (kitka)
10. Goodyear UGI (kitka)
11. Nokian R3 (kitka)
12. Westlake Icemaster Spike Z-50
13. Michelin X-ice Snow (kitka)
14. Hankook IZ2 (kitka)
15. Kumho Wintercraft Ice Wi51 (kitka)
16. CST Medallion (kitka)
Hankook taitaa hinta/laatusuhteeltaan edelleen olla paras nasta, samat pisteet kuin paljon kalliimmalla Contilla. Talvioloissa Hankookilla lähes kärkeen verrattavissa oleva pito, asvaltilla hieman jäi, esim kuivajarrutuksessa.
Nokian HKPL 10 selvästi paras koko joukosta mutta toisaalta hintakin varmasti korkein.
Kitkoissa Michelinillä paras jääjarrutuspito, tuota ainakin itse pidän kitkarenkaan tärkeimpänä yksittäisenä ominaisuutena.Minun autossa sattuu olemaan Conti IC3:t ja emännän autossa noi Hankookit. Kyllä Conti pitää jäällä selvästi paremmin, on sulilla teillä paljon vakaampi ja on myös hiljaisempi. Hankook on ihan ok varsinkin hintaisekseen - mutta minusta Contit on paremmat. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Nokialainen ja Good Year ovat ottaneet aikamoisen kehitysloikan. Pojan autoon pitää talvella ostaa uudet renkaat, varmaan jommat kummat noista. Nokialainen lienee vahvempi vaihtoehto jos sitä saa Suomessa valmistettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun autossa sattuu olemaan Conti IC3:t ja emännän autossa noi Hankookit. Kyllä Conti pitää jäällä selvästi paremmin, on sulilla teillä paljon vakaampi ja on myös hiljaisempi. Hankook on ihan ok varsinkin hintaisekseen - mutta minusta Contit on paremmat. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Nokialainen ja Good Year ovat ottaneet aikamoisen kehitysloikan. Pojan autoon pitää talvella ostaa uudet renkaat, varmaan jommat kummat noista. Nokialainen lienee vahvempi vaihtoehto jos sitä saa Suomessa valmistettuna.
Onko sinulla ja emännälläsi myös samanlaiset autot samalla rengaskoolla, ettei auton ominaisuudet vaikuta vakauteen ja hiljaisuuteen?
Jääpidossa uskon että Conti on tälle vuodelle romahtanut koska korjasivat ne irtoilevat nastat perinteisiin. Tai sitten vain Hankook tehnyt selkeitä parannuksia. Koska Hankooka sai jääkokeissa 37p, Conti vain 35p (TM). Myös Moottori lehden tämänsyksyisessä testissä Hankook oli jääkokeissa parempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla ja emännälläsi myös samanlaiset autot samalla rengaskoolla, ettei auton ominaisuudet vaikuta vakauteen ja hiljaisuuteen?
Jääpidossa uskon että Conti on tälle vuodelle romahtanut koska korjasivat ne irtoilevat nastat perinteisiin. Tai sitten vain Hankook tehnyt selkeitä parannuksia. Koska Hankooka sai jääkokeissa 37p, Conti vain 35p (TM). Myös Moottori lehden tämänsyksyisessä testissä Hankook oli jääkokeissa parempi.Korjaus: Myös Moottorin testissä Conti oli tippunut keskikastiin, Hankookia ei siinä testissä ollutkaan.
- Anonyymi
Kaikki talvirenkaat ovat umpisurkea ja vaarallisia jos kesärenkaisiin verrataan! Seikka jota ei juuri koskaan sanota ääneen.
- Anonyymi
Ruotsin testin mukaan joka julkaistu iltapäivälehdessä voittaja oli Continental kitka ja sitten taas kitka ja Nokian nastarengas oli 3 tai 4 sijall, tarkistakaa lehdestä.
- Anonyymi
Mitä järkeä tehdä talvirengastesti jos jää/lumipitoa ei painoteta yhtään enempää kuin asvalttipitoa? Ruottalaisten testissä nyt ollaan käytännössä selvitetty paras ympärivuotisrengas testissä mukana olleista.
Seuraavaksi varmaan painotetaan asvalttia 80% ja saadaan kesärengas "paremmaksi talvirenkaaksi" kuin kitkat tai nastat. - Anonyymi
Ruotsi ulottuu aika etelään, jossain Malmössä on Tanskaan/pohjois-saksaan verrrattavat talvet joten eteläruotsalaisia varten tehty testi. Ei mitään tekemistä Suomen olojen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsi ulottuu aika etelään, jossain Malmössä on Tanskaan/pohjois-saksaan verrrattavat talvet joten eteläruotsalaisia varten tehty testi. Ei mitään tekemistä Suomen olojen kanssa.
Ja jutussa sanotaan, että nastarengas on paras liukkaalla ja jokaisen pitää pohtia missä päin ajelee ja millainen talvi siellä on.
- Anonyymi
Riippuu painotuksesta. Jos ajaa eteläisessä osaa Ruotsia , niin nastoille ei ole tarvetta kun siellä ei ole kunnon talvea, mutta pohjoisessa on talvi ja siellä nastarengas on perempi ja niin siinä artikkelissakin kerrotaan.
Vain idiootti katsoo loppupisteet ja alkaa provoilemaan niiden perusteella.
- Anonyymi
Testeillä ei ole mitään merkitystä renkaan valinnassa - käyn ostamassa kysymällä, että minkä renkaan myyt 50€/kpl alle asennettuna? Joskus on tullut vuoden käytetytkin alle tuolla opilla, mutta ei koskaan huonoja renkaita - aina nastat!
- Anonyymi
Kun ajelee etelärannikoilla eikä ole pakko lähteä joka keliin, niin valitsin kitkat, mitkä on pehmeät ja lähes äänettömät verrattuna rapisijoihin. Vanhat talvirenkaat ajelin kesällä loppuun eikä niissä ollut muuta haittaa kuin se meteli etenkin ympyröissä.
Nuo Nokian Hakkapeliitta 7 (russia) renkaat olivat varsin kovat ja kestivät kesän lisäksi yllättäen myös syksyn aina talvirenkaiden ostoon saakka.
Hyvätuloinen voi ostaa mitkä hyvänsä testivoittajat, mutta on paljon niitä ihmisiä, jotka ostaa 600 €:n renkaiden sijaan ne 400 maksavat ja jopa vielä halvemmat, mitkä voi olla Kiinasta tai edellisvuosien varastosta. Mutta niilläkin pärjää talven. - Anonyymi
Nykyillä bensan hinnoilla kannattaisi ennemminkin kiinnittää huomiota vierintävastukseen, yleensä ne on alhaisimmat kalliimmissa merkeissä jotka ovat muilta osinkn hyviä. Polttaainekulutuksen säästö rengaskerran käyttöiän aikana tasoittaa hintaeron, saattaa tulla jopa halvemmaksi.
- Anonyymi
Calle oli laittanut kans Winters kumit alle, ilman nastoja tietysti, mikset sääkin matkisi callea?🐒🐒
- Anonyymi
Testivoittajia ei löydy koossa 205/65/15. Pitäisi vaihtaa vanne samalla jos niitä haluaa eli 205/55/16. Berlingo alla.
- Anonyymi
Jos vanne korkeintaan 7 tuumaa leveä, voit laittaa 195/65/15 renkaat, hyvin pieni ero ympärysmitassa
- Anonyymi
Älä huoli, vaikka löytyisi tuossa koossa, niin se ei välttämättä olisi enää testivoittaja, koska se on jo eri rengas. Kunhan ostat siitä kärki kolmikosta jonkun, niin et astu paskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä huoli, vaikka löytyisi tuossa koossa, niin se ei välttämättä olisi enää testivoittaja, koska se on jo eri rengas. Kunhan ostat siitä kärki kolmikosta jonkun, niin et astu paskaan.
Hyvää keskitasoa edustavat renkaat on hyvä valinta, sillä en halua maksaa merkkirenkaiden koko sivun mainoksia ja 200 €:n ylihintaa. Esim. korealaisten valintaan olen tyytyväinen.
Ajelin yhden kesän ZETUM renkailla mikä oli täälläpäin ihan outo merkki, mutta ilmeni, että se onkin mm. Autraliassa usean pienemmän auton ensiasennusrengas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029