Impulsiivisuus ja ailahtelevat tunteet

Anonyymi

Olen ollut aina hyvin voimakastunteinen ja herkkä ihminen. Koen kaiken vahvasti. Minulla on ollut aina vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa. Olen outo ja erilainen, se on sanottukin minulle. Viihdyn koulussa, mutta siitä huolimatta että opiskelua on kevennetty, olen niin väsynyt aina koulun jälkeen et se näyttäytyy vihaisuuteena.

Minulla on myös pahoja aistiyliherkkyyksiä. Tuntuu että olen melkein harhainen aistien suhteen. Ihan joku mitätön asia kuten häiritsevän värinen paita tai häiritsevä ääni voi saada mut jähmettymään ja ahdistumaan suunnattomasti. Lisäksi minulla on pakko-oireita.

Päivässäni on todella hölmöjä rutiineja, joista on tullut kaavamainen tapa. Itse en niitä edes kaikkia huomaa, vaan jos joku sanoo. Nämä kuitenkin huomattavasti hidastavat arjessa selviytymistä.

Itken ja nauran helposti, myös väärissä tilanteissa. Se antaa itsestäni aika idiootin kuvan. Keskusteluissa en ota osaa enkä puhu muille. En vaan tiedä mitä sanoisin. Yleensä vaan naureskelen taustalla tai olen hiljaa. Usein kuitenkin vetäydyn kokonaan yksin muiden luota. Jo lapsena oli näin. Nyt olen nuori aikuinen nainen.

Kaikki uusi ja uudet tilanteet saavat minut aivan täysin sekomaan. Jos elämässä tulee joku muutos, muutun masentuneeksi, vihaiseksi ja surulliseksi. Minusta tulee itsetuhoinen ja entistä vetäytyneempi.

Minulla on ollut koko ikäni syömisongelmia ja vanhempana kehittyi syömishäiriö. Tuntuu, että se on pelastus jonka avulla selviän. Haluaisin vain olla terve, normaali ja onnellinen. Olen ollut aika vaikea ja kuullut siitä paljon ☹️

Neurologisia tutkimuksia on tehty, saa nähdä tuleeko mitään diagnoosia vai olenko vain persoonaltani tälläinen. Onko muita minun kaltaisia herkkiä, ongelmallisia ja hankalia ihmisiä?

8

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Kaipaat mm. vertaistukea, jos tulkitsin viestiäsi oikein. Onko Tukinet, https://tukinet.net/ sinulle tuttu paikka? Se on MIELI ry:n ylläpitämä sivusto, jossa yli sata eri järjestöä tarjoaa erilaisia maksuttomia kohtaamispalveluita kohderyhmilleen.

      Lähes päivittäin Tukinetissä on monia ryhmächattejä eri aiheista. Niissä voi kohdata vertaisia ohjatussa ja turvallisessa ympäristössä. Tukinetin tukisuhteista ja yksilöchateistä saa kahdenkeskistä keskusteluapua, ja ryhmäkeskusteluissa voi keskustella haluamistaan asioista kellonajasta riippumatta.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin reksiteröitymistä.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Hei ap!

      Monet jutuistasi kuulostavat tutuilta. Saako udella, kuinka vanha olet? Jos oot vielä kovin nuori, monet asiat (luonteessa, käytöksessä jne) voivat muuttua aika paljonkin.

    • Anonyymi

      Mulle tuli jotenkin aloituksesta mieleen autismin jokin muoto.
      Ehkä olen itse jokseenkin outo, mutta eikös autismin kirjo ole aika laaja kuitenkin, johon mahtuu paljon erilaista oireilua?

      Kerroin vain, mitä mieleen tuli, en ole oikea ihminen kertomaan totuutta, koska sitä en tiedä.

      Olisi kiva, jos aloittaja, myöhemmin kirjoittelisit tänne palstalle ja kertoisit mitä kuuluu, ja onko mitään syytä ongelmille löytynyt. Koita jaksella ja hyvää syksyä.

    • Anonyymi

      Kuulostat kyllä paljon jonkin tyyppiseltä' Aspergerilta


      ppoiiiui

      • Anonyymi

        Niin siis nykyään autismin kirjon häiriö....
        siinä on tuon tyyppisiä....


        ppoiiii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis nykyään autismin kirjon häiriö....
        siinä on tuon tyyppisiä....


        ppoiiii

        adhd piirteitä voi olla lisöks jos impulsiivinen ...


        ppoiii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        adhd piirteitä voi olla lisöks jos impulsiivinen ...


        ppoiii

        Aspergerin eio missään tapauksessa kannata ryhtyä mielenterveuspotilaaksi,,,,se on alamäkeä jos sille tielle lähtee



        ppoiuuu


    • Anonyymi

      Aaloittaja aikalailla minulta nuorena. Ei kai se kysymys niinkään oo tärkeä, että ootko autisti/aspergerin syndroomainen tai "vaan" erityisherkkä. Tärkeä kysymys on, miten sua vois auttaa, että pärjäät elämässäs.

      Jotkut autistit/aspergerit kykenee itse järjestämään elämänsä niin, etteivät ylikuormitu. Valitsemaan esim. oikeanlaisen ammatin ja asuinpaikan. Ja he selviävät mahdollisesti elämästä hyvin ilman koskaan saamatta diagnoosiakaan. Diagnoosille ei ole tarvetta, kun pärjäävät. Mutta osa tarvitsee tukea, neuvontaa, apua ja niiden saamiseksi on hyvä se diagnoosi.

      Hyvä juttu, ku saat tutkimuksia ja koulua on kevennetty. Ite muistan kans, miten väsyny olin aina siitä koulupäivästä. Olin hyvä ja kiltti oppilas, mutta melkein ikinä en jaksanu tehä läksyjä tai tein esim. alotin esitelmän teon viimesenä yönä, ennenku se piti palauttaa, sain ysin. En vaan enää jaksanu koulupäivän jälkeen. Silti sain ihan hyvät numerot kokeista. Kerran olin esim. kyllästyny matematiikantunnilla hitaasti etenevään opetukseen, niin laskin niin pitkälle kirjaa omatoimisesti, etten enää osannu. Sitte en kehannu sanoa, että oon puonnu kärryiltä, etten oo pitkiin aikoihin kuunnellu opetusta, joten aloin piirtämään vaan vihkoon. Sitä kesti jonkun aikaa ja sitten yhellä välkällä kaveri kysyi, muistanko, että meillä on kokeet. No en muistanu ja en ollu perillä niistä uusimmista laskuista. Kaveri sitte siinä välkällä opetti ne mulle suunnilleen. Sain seiskan siitä kokeesta. Enkä kapinoinu tms, niin ei mulle tehty mitään kevennyksiä. Eikä tullu kouluaikaan kai mieleen kellekään, että mua pitäis jotenki tutkia, vaikka aina ite kyllä tunsin itteni oudoksi, erilaiseksi, ulkopuoliseksi. Varmaan aika paljon laitettiin sen piikkiin, kun olin tyyliin koko koulun paras piirtäjä. Että toi on tollanen taiteilija.

      Herran kiitos, ettei mua juurikaan kiusattu peruskoulussa! Siitä sosiaalisesta kömpelyydestä on kumminki myöhemmin aiheutunu ja aiheutuu mulle paljon haittaa. Mutta oon peruskoulun jälkeen ja aikuisena saanu kaikenlaisia muita ongelmia ja diagnooseja jo sellasen kasan, että autismia ei varmaan koskaan tulla tutkimaan...

      -Mielenterveyskuntoilija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      144
      2771
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1554
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      139
      1436
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      361
      1350
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      114
      1276
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1145
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      845
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      820
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      254
      777
    10. 55
      744
    Aihe