Miksi kiire seuraaviin punaisiin liikennevaloihin?

Anonyymi

Jatkuvasti joillain kiire seuraaviin valoihin ylinopeudella ajaa?
Joillekin ei vain mene päähän, että sallittua nopeutta ajamalla ei tarvitse pysähdellä jokaisiin valoihin!
Sitä kutsutaan yleisnimellä "vihreä aalto"!

Itse en muista autokoulussa opetettavan että liikennevaloista mahdollisimman kiireesti seuraaviin valoinhin? Voi tietysti olla niinkin, että en ole ollutkaa kyseisellä tunnilla...
Autokoulussa ilmeisemmin myös opetetaan, että pysäköimiskieltomerkin vaikutusalueella voi kuitenkin käydä "nopeasti kylillä"...
Nimittäin asiasta kun huomautin että talonpihassa ei kyseisellä paikalla saa pysäköidä ja sitävarten myös merkki pystetty näkyville, tuli vastauksena , että "käyvät kylillä nopeasti"!

Olen joillekkin samaisen tilanteen myötä ehdottanut että ajaa samantien hissin oveneteen käytävälle kun avaa molemmat ulko-ovet selälleen, niin on nopeampaa...

Yksikään kuski ei ole kertonut missä autokoulussa näin opetetaan, että hälläväliä liikennemerkki jos nopeasti käy kyläilemässä ja kaffeella?

18

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä yleensä, tosin eilen oli poikkeus..
      Kuskasin asiakasta Helsingissä Mannerheimintiellä, totesin siinä että ei päästäänköhän me yksiäkään liikennevaloja pysähtymättä. Uskomatonta, joka liikennevaloihin piti pysähtyä, ei kylllä ollu tietookaan mistään vihreestä.. Ehkä se oli vain huonoa tuuria että osui vaan kohdalle tiedä sitten, yleensä tuolla kyllä pääsee edes vähän matkaa että tarvitse joka valoihin pysähdellä. Kyllä tulee päästöjä kiihdytellä melkoisen monta kertaa uudelleen vauhtiin.

      • Anonyymi

        Helsingissä on muutamia katuja, joiden valojen rytmitys tekee tuon. Ihan sama, millä nopeudella lähdet valoista, seuraavat ovat punaisella tullessasi sinne asti.

        Tämä johtuu kai siitä, että ruuhkasuuntiin yritetään tehdä mahdollisimman pitkää vihreää aaltoa. Toiset suunnat sitten kärsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä on muutamia katuja, joiden valojen rytmitys tekee tuon. Ihan sama, millä nopeudella lähdet valoista, seuraavat ovat punaisella tullessasi sinne asti.

        Tämä johtuu kai siitä, että ruuhkasuuntiin yritetään tehdä mahdollisimman pitkää vihreää aaltoa. Toiset suunnat sitten kärsivät.

        Liikenenvalojen tarkoitus on myös jaksottaa, eli "annostella" liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä on muutamia katuja, joiden valojen rytmitys tekee tuon. Ihan sama, millä nopeudella lähdet valoista, seuraavat ovat punaisella tullessasi sinne asti.

        Tämä johtuu kai siitä, että ruuhkasuuntiin yritetään tehdä mahdollisimman pitkää vihreää aaltoa. Toiset suunnat sitten kärsivät.

        Pitää ajaa bussien keskinopeutta (pysähdyksineen) niin sitten osuu vihreään aaltoon. Suurinta sallittua nopeutta ajaessa tulee seuraavaan risteykseen etuajassa ja tietenkin punaiseen valoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä on muutamia katuja, joiden valojen rytmitys tekee tuon. Ihan sama, millä nopeudella lähdet valoista, seuraavat ovat punaisella tullessasi sinne asti.

        Tämä johtuu kai siitä, että ruuhkasuuntiin yritetään tehdä mahdollisimman pitkää vihreää aaltoa. Toiset suunnat sitten kärsivät.

        Minä olen ajanut kerran Manskua Ruskeasuolta Erottajalle, ja vähän ajan päästä takaisin. Jokainen valo oli punaisella mennen tullen. Yleensä ainakin joku vihreä vikavalo osuu matkalle.


    • Anonyymi

      Se, joka ehtii seistä punaisissa valoissa pisimpään, voittaa!

    • Anonyymi

      Miksi arvelet, että heillä on kiire?

    • Valojen syklit vaihtelevat. Esimerkiksi ennen remppaa Helsingin Hämeentiellä Hakaniemestä tultaessa piti ajaa noin 30 km/h jos halusi pysähtymättä läpi valoista. Siis selvää alinopeutta. vastaavasti Huopalahdentiellä pitää ajaa lähes 60 km/h, eli melkein 20 km/h yli rajoituksen (aiemmin vähemämn, mutta rajoitusta laskettiin, koska yksi kusipää ajoi punaisia päin ja tappoi tytön).

      Jos ei tiedä, mikä sykli on, kannattaa ajaa ripeästi. Keskimäärin siinä voittaa ja ennen kaikkea, kaikki muut ympärillä voittavat joka tapauksessa. Aivan ehdotonta ruuhka-aikaan. Ripeällä liikkumisella valoista ehtii helposti 2-3 kertaa enemmän ajoneuvoja kuin peruslonnimisella.

      Pysäköintikieltomerkin vaikutusalueella saa todellakin pysähtyä. Olen yllättynyt, ettet tiennyt tätä.

    • Anonyymi

      Itse taas kerään kierroksia koneeseen jo hetkeä ennen keltaisen valon syttyessä, niin ehdin seuraavistakin valoista ns. "vanhoilla vihreillä", kun ampaisen lähtövaloista matkaan kuin raketti. Upea Audi Quattroni tarjoaa siihen mahdollisuuden loistavalla tekniikallaan.

      Audi King.
      -Teiden King-

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mulla on Volkswagen Passat ja siinä kun napista pistää hälyvalot päälle niin menee kaikista valoista sujuvasti, olipa punaisella tai ei.


    • Anonyymi

      Oikeasti polaroidut lasit ovat aika hyviä tieliikenteessä, poistavat sen heijastuman tenpinnassta jos ova kunnolliset, sitten.

    • Anonyymi

      Etummaisten on hyvä liikahtaa ripeästi, että mahdollisimman moni pääsee risteyksestä.
      Välillä kun joutuu useammankin kierroksen odottamaan valoristeyksissä.

      Tiedän kyllä mitä tarkoitat näillä turhaan kaahaavilla hosujilla, mutta toinen ääripää on sitten risteyksiä tukkivat maleksijat, jotka eivät ymmärrä huomioida muuta liikennettä.

      • Anonyymi

        Täydellisesti asia menisi, jos kaikki liikahtaisivat yhtä aikaa. Silloin pääisis mahdollisimman moni vihreillä läpi. Tuskin toteutuu koskaan.


    • Anonyymi

      Punainenhan on vanha vihreä, joten itse käytän aina tätä porsaanreikää hyväkseni.

      BMW Keisari.

    • Anonyymi

      Kun jokainen lähtisi ripeästi valoista niin enemmän autoja pääsisi läpi valoista.

    • Anonyymi

      Syytä muistaa myös se seikka että risteyksessä saattaa eri suuntaan meneville haarautua oma kaista. Sen valot ovat kenties eri syklissä kuin suoraan meneville. Ethän estä hidastelemalla takanasi olevia pääsemästä niillä toisilla vihreillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      347
      1677
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      1571
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1549
    4. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      247
      1128
    5. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      983
    6. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      964
    7. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      735
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      726
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      689
    10. Nyt on aika

      Nousta sängystä keittämään kahvit. ☕ Hyyvää huomenta. Hyyvää huomenta. 🎄❤️😊💫⚜️🐺
      Ikävä
      118
      644
    Aihe