Harkinnassa ostaa keskimoottoriputputin jossa Wikströmmin W2 moottori. Mitä polttoainetta tässä alunperin petroolikäyttöiseen koneessa kannattaa käyttää?
Olen kuullut vain huhuja mitä erillaisimmista bensa lisäaine kokeiluista mutta jos joku omistaja voisi kertoa mikä sopii parhaiten, petroolin saanti kun lienee nykyään suht vaikeaa.
Mitä polttoainetta Wikström W2:een
27
15382
Vastaukset
- sale
Lentopetroolia ja 95e:tä sekoittamalla pitäisi tulla käypä seos. Joku sanoi onnistuneensa virittelemään vehkeen käymään lakkabensalla.
- vikke
ihan vaan bensalla ajat menemään. 98E bensalla ite olen ajellut ja tulen ajamaankin. Joskus kokeillut naftan ja bensan sekoitusta mutta helpommalla pääsee kun ei rupea sotkemaan.
- bensalla
Nykyisiin 98E-bensoihin kannattaa laittaa lyijynkorviketta (saa huoltoasemilta) ja sillä se W2 toimii ihan hyvin. Ei se petorlillakaan toimi, ellei ole 2-tankkijärjestelmää ja bensaa toisessa tankissa. Alkukilometrit ja loppukilometrit bensalla kuului ajaa ennenvanhaan.
- Tankkaa
95E-bensaa. Mitään lyijynkorvikkeita tms. et tarvitse. Petroolissakaan sitä ei aikoinaan ollut. 98-bensan käyttö turhaa. Wiki on matalapuristeinen kone, 98:sta ei mitään havaittavaa hyötyä.
Jos kone kuluttaa 4-6 litraa & tunti. Eikös ole ihan sama, mitä bensa maksaa. Jos tuntuu kalliilta, niin kannattanee harkita muita harrasteita.
Terveisn: Nykyinen sisäperäkoneveneilijä ( bensa ). keskim. tuntikulutus 45 litraa / h.- jiikooo
on tossa tullut ajeltua jo muutama kesä w-2:sella ja kulutus on liikkunut siinä 1,5-2,5 litraa/h tuohon 2,5litraan nousi sen jälkeen kun laitoin vaihtovirtalaturin (42ah) dynon tilalle.
- Isofaija
Entä mailikulutus? Unohtuiko kuinka matka taittuu Wikulla ja kuinka sisäperäkoneveilijällä?
jiikooo kirjoitti:
on tossa tullut ajeltua jo muutama kesä w-2:sella ja kulutus on liikkunut siinä 1,5-2,5 litraa/h tuohon 2,5litraan nousi sen jälkeen kun laitoin vaihtovirtalaturin (42ah) dynon tilalle.
Veivilläkö sen nykyisin käynnistät?
- Markus
Kiitos asiallisista neuvoista, eiköhän sitä bensalla sitten edetä. Edes näillä bensan hinnoilla ei Wikkellä ajelu vie perikatoon ketään ;)
- Wikke
Minulla on ollut nykyinen W-2 vm 75, eli loppupään tuotantoa kuutisen vuotta. Alkuun onnistuin hankkimaan Viron petroolia, mutta nykyisin taitanee olla mahdotonta. Erilaisten "empiiristen kokeilujen"perusteella uskallan suositella "coctailia" 40% polttoöljyä, 60% bensaa (98) ja tippa kaksitahtiöljyä kyytipojaksi,(n desi/10l). On toiminut erinomaisesti, ja lähtee lämpimänä jopa käymäänkin.Itse kylläkin ajan bensalla muutaman minuutin ja lopetan myös bensalla. Viime kesänä ajoin n 300 tuntia,joten toimii.
- korvike
Saattaa se puristussuhde vaihdella, koska joitain koneita on muutettu pelkkään bensakäyttöön eri kannella. En tiedä kumpaan suuntaa puristussuhde muttuu. Sitten vielä se nakutusherkkyys riippuu seossuhteesta ja sytytyksen ajoituksesta.
Ennen oli kaikissa bensoissa lyijyä. Enpä tiedä, onko W2:n venttiilit tehty kestämään lyijytöntä.
Itse käytän varmuuden vuoksi 98E lyijynkorviketta.
2,5 litraa tunnissa kuluttaa, joten ihan sama mitä menovesi maksaa. - B_Bobby
Onpa järkeä tehdä noita omia sotkuja. Kauhea vaiva eikä mitään hyötyä. Bensalla se kulkee puhtaimmin ja parhaimmin.
- Wikke
B_Bobby kirjoitti:
Onpa järkeä tehdä noita omia sotkuja. Kauhea vaiva eikä mitään hyötyä. Bensalla se kulkee puhtaimmin ja parhaimmin.
Minulla sattuu olemaan 15 litran pönttö johon laitan bensaa (98 okt) 9 ltr ja löpöä 6 ltr,sekä liraus sitä 2 t öljyä.Pitäisi tulla 40% sekoitus noin suurinpiirtein. 2 tahtiöljyä käytetään isoissa, siis laivadieseleissä, auttamaan kiinnijuuttuneen jakajapumpun ongelmiin eräänlaisena ensiapuna. Wickström on matalapuristeinen kone ja tehty nimenomaan bensa/petroolikoneeksi,joten näillä sotkuilla se käy pehmeämmin. Ko sekoituksella pystyn ajamaan tyhjäkäyntiäkin pitempiä aikoja ja sitä teen siksi,että hiljaisena moottorina sillä on mukava vaikkapa vetää viehettä.
- ChEng987654321
Wikke kirjoitti:
Minulla sattuu olemaan 15 litran pönttö johon laitan bensaa (98 okt) 9 ltr ja löpöä 6 ltr,sekä liraus sitä 2 t öljyä.Pitäisi tulla 40% sekoitus noin suurinpiirtein. 2 tahtiöljyä käytetään isoissa, siis laivadieseleissä, auttamaan kiinnijuuttuneen jakajapumpun ongelmiin eräänlaisena ensiapuna. Wickström on matalapuristeinen kone ja tehty nimenomaan bensa/petroolikoneeksi,joten näillä sotkuilla se käy pehmeämmin. Ko sekoituksella pystyn ajamaan tyhjäkäyntiäkin pitempiä aikoja ja sitä teen siksi,että hiljaisena moottorina sillä on mukava vaikkapa vetää viehettä.
Missä isoissa laivadiiseleissä on jakajapumput?
- vaikka
huviksenne,että viki 12-16,tai jotain sinnepäin se oli,niin kulkee ihan tupalöpöllä,kun sillä on ajettu hetken ensin pensalla,velipojan kanssa tehty monet kalareissut.
Teho ei titenkään ole ihan pensan luokkaa,mutta ei se ollut petroolillakaan.Pitää ajaa täyskaasulla,tai ainakin melkein,muuten se alkaa hyytyä vähitellen.Jos laittaa pikkusen pensaa sekaan niin toimii hyvin.
Tosin kone oli tosi tiukassa kunnossa,mutta nykynenkin 3 pyttynenkin viki menee pensa/löpö koktaililla ihan kiitettävästi ja on liikenteessä edelleenkin. - wiku
moi olen entisöinyt wikuja kokemusta on w-2 on hyvä kone ja osiakin löytyy jopa uusia tupa öljyllä .pun.kulkee ,tärpätillä vähän joukkoon sinappiöljyä tulpat kannattaa olla bossit ei ngk voin antaa muillekkin tietoa mail. [email protected]
- Viljon ja mie
Paras teho ja toiminta saadaan kun laittaa puolet bensaa ja toisen puolen tärpättiä, mutta kannattaa lisätä vähän mäntyöljyä voiteluksi ja yskänlääkettä estämään nakutusta. Myö ollaan Viljon kanssa monet reissut päästy niin.
- W2
Viljon ja mie kirjoitti:
Paras teho ja toiminta saadaan kun laittaa puolet bensaa ja toisen puolen tärpättiä, mutta kannattaa lisätä vähän mäntyöljyä voiteluksi ja yskänlääkettä estämään nakutusta. Myö ollaan Viljon kanssa monet reissut päästy niin.
käyttänä semmosta, että puolet pensoo ja puolet lentoöljyä, sitten sekkaan lirraas tupaöljyä, toinen lirraas paineöljyä ja hitsusti vielä mäntysuopoo, sitä nestemäestä, niin jopas toemii. Monet kerrat ollaan tällä sekotukselle souveltu pitkin Kallavettä ja avvailtu sitä helevetin solexia. Mutta jos konneen oikein kuumaks suap jotennii ajettua, niin kyllä tuollakkii tökötillä varmaan piäsöö etteenpäen.
- ile porista
mistä johtuu ankara "yskiminen"2sylinterissä(vv2)onko tulpissa,kun on ngk:a-7?
- jiiikoooo
kokeilujen jälkeen w-2:sessa huomannut että toi 95 oktaaninenkin taitaa olla hiukan liian korkeaoktaanista kun alkaa herkästi poksumaan ajossa, mutta kun laittaa n.1% 2-t öljyä sekaan niin poksuminen vähenee eikä tuo voitelukaan huonone ainakaan (kyllä se 2-t öljy palaa siinä 4-t koneessa samalla tavalla kuin 2-t koneessakin).
- pekutsi
Terve Jiikoo voitaisiko vaihtaa mielipiteitä wikista kaikki tieto olisi tervetullutta.
Joku jopa kertoi että poksuminen johtuu jos on esilämmitys vielä toiminnassa ja kun bensalla mennään.niin kiukuttelee.
Pekka [email protected]
Kun näitä vääräleukoja aina on joukossa,en välitä teidän mielipiteistä. - Larzan
Eihän se "poksuminen" johdu liian korkeaoktaanisesta bemsasta, ennemminkin liian matalasta oktaaniluvusta, mutta todennäköisemmin karstoittuneesta koneesta (tai seos on säädetty väärin, neulan aukaisu on öb. yks ja vartti aukipäin). Petroolikone joutuu koville, jos ajelee bensalla ja isolla teholla, voi poksua muuallakin kuin pakoputkessa :)
- Bensaa wikessä
Voiko ajella pelkällä bensalla? Kuumuuko kone liikaa tai voiko pelkän bensan käytöstä olla haittaa koneelle?
- MÖsteri
Mä olen ajanut bensalla, eli lähinnä 95-oktaanisella viimeiset kuusi vuotta ilman mitään ongelmia. Toimii.
Kone ei kuumene, jos vesikierto on kunnossa. Eli kanavat puhdistettu roskista ja ruosteesta, pumppu ainakin suunnilleen kunnossa ja termostaatti toimii. Monissa wickströmeissä on tehty kaiken sortin viritelmiä jäähdytykseen, tai otettu termostaattiakin pois. Viritelmät voivat vain huonontaa sitä.
Kaasutin kannattaa säätää toimimaan oikein, eli seos sopivaksi. Ei liikaa eikä liian vähän bensaa ilman sekaan, katso tulpan väriä. Pitäisi saada rusehtavaksi. Sitten sytytys kohdilleen, niin jo toimii.
Katso lisää puuvene.net -foorumilta, sieltä löytyy tämän homman osaamista paljon. - Wärtsilä:isti
http://www.nesteoil.fi/binary.asp?GUID=3F441077-0CBF-4DA9-8BB9-3802AD9C5E0E
Lukekaa sivulla 50-51
Ei missään tapauksessa diesel ja bensa sekaan! - Wickströmille
2.sta en tiedä, mutta 3.seen kai etanolia.
- jouppari
95E:ssä huomattiin ongelmaa jossa huohotusreijästä valuva pieni vesimäärä sekoittui etanoliin ja täten painui bensaa raskaampana tankin pohjalle josta painovoiman vaikutuksella sitten kaasariin. Varmaan toimii ihan hyvin 95E:llä jos vaan on varma että ei vettä sekaan pääse. Nyt siirryttiin kuitenkin 98E:n käyttöön ja laitettiin huohotus parempaan paikkaan. Hyvin on näsijärvellä koputeltu pelkällä bensalla.
- Yzkytzyrkyt
20% diisseliä loput 98 oktaanista bensaa tai pienkonebensiiniä ja 10ml lyijynkorvaajaa per 10l polttoaineseosta. Kai siellä nyt palaa kaikki bensan ja petroolin väliltä, mutta tuo sekoitus ainakin toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521