Olisiko erakoituminen saaristoon ratkaisu?

Anonyymi

En tiedä, mikä minulla on, mutta ei juuri nappaa tämä nykyaikainen elämä. En ole kiinnostunut ihmisistä (ehkä asperger) enkä edes löydä puoluekartalta puoluetta, jota voisin kannattaa. Olisiko ratkaisuna vapaaehtoinen erakoituminen? Olen ajatellut Turun saaristoa. Siellä ei juuri ole enää asutusta ja silti veneellä kohtuullinen matka kaupunkiin, jos tarvis. Venekin halvempi ylläpitää kuin auto.

Mutta millä estää se ahdistus, joka tulee kun asuu yksin saaressa, vaikka kyse olisi tietoisesta valinnasta? Meissä joku sisäsyntyinen kaipuu toisten ihmisten luo, mikä ei nykyajassa toteutu mielekkäästi, mutta jota ei voi myöskään sammuttaa.

Toinen pelottava asia on kielisyrjintä. En puhu ruotsia hyvin ja pelkään heti leimaantuvani, vaikka en mitenkään ole ruotsin vastainen. Voin sitä opetella lisää, mutta ei se enää ( 50v) äidinkieltäni muuta. Toisaalta kieltä (hyvin) osaamattomana voisi olla myös turvassa pienen paikan juoruilta.

Tuossa hieno dokumentti elämäntavasta, jota arvostaisin.
https://areena.yle.fi/1-3821822

Vinkkejä, ideoita?

33

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turku - uusikaupunki väli aikas suomenkielinen kylläkin. Turun toinen puoli ei niinkään.

      Silti itse lähtisin sisäsuomeen puhdasvetisenjärvenrannalle mielummin.

      • Anonyymi

        Se on totta, että Saimaa olisi puhtaampi, mutta myös "kuolleempi". Merellä on vielä laivoja, kalastusta ja muuta aktiviteettia paljon enemmän. Saimaalla ei juuri muuta kuin mökkiläisiä 3kk vuodessa. Minulla erakoituminen ei kuitenkaan tarkoita ihan täydellistä eristäytymistä.

        Turusta pohjoiseen on kyllä ihan hienoja paikkoja, kuten Velkua ja Kustavi, miksei Rymättyläkin.

        - ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta, että Saimaa olisi puhtaampi, mutta myös "kuolleempi". Merellä on vielä laivoja, kalastusta ja muuta aktiviteettia paljon enemmän. Saimaalla ei juuri muuta kuin mökkiläisiä 3kk vuodessa. Minulla erakoituminen ei kuitenkaan tarkoita ihan täydellistä eristäytymistä.

        Turusta pohjoiseen on kyllä ihan hienoja paikkoja, kuten Velkua ja Kustavi, miksei Rymättyläkin.

        - ap

        Ok. Tervetuloa tänne meille vaan sitten :)


    • Anonyymi

      Minun erakko elämä alkoi kun tuli suuri elämän muutos. Samaa olen kehitellyt, Turun saaristoa, oikeaa paikkaa vaikea löytää.

      Erakouduin sitten Saimaalle, asuntona toimii farmari auto. Tänä aamuna oli lämmintä 6 astetta, hyvät retkivarusteet löytyy joten pärjäähän sitä. Maaseutu on hiljentynyt, täällä voi itsekkin hiljentyä maailman menosta. Aamu kahvit ja pikku hommat sen jälkeen.

      Politiikka, samoin ei mitään puoluetta paitsi oma ekologinen tyyli.

      Jatketaan kirjoittelua.

      • Anonyymi

        Aika kovaa on elämä autossa. Pitäisi olla edes matkailuauto, jossa ihan sänky ja lämmitys. Mikä pakotti autoon asumaan? Rahahuolet?

        Vene voisi olla yksi vaihtoehto. Joku halpa yksiö vaikka Uudestakaupungista ja 6-8kk vuodessa asuisi Veneessä jossain saariston kätköissä.

        - ap


    • Anonyymi

      Matkailuauto olis ok, mutta hintatason tietää kaikki. Olen askeetti joten minimi riittää, nauttii vapaudesta ja luonnosta.

      Vene on ok just toi 7 kk, talvet yksiössä. Turun saaristossa ois hieno elää, tarvii tosin merimiestaidot. Kotkassa on merenkulun oppilaitos, sen kautta saaristoon. Purjevene perämoottori, oisko se oikea vaihtoehto. Fiskars tyyppinen ilman köliä.

      Olen askeetti joten minimi riittää, nauttii vapaudesta ja luonnosta. Retkeilytaidot oppii kirjoista ja käytännössäkin.

    • Anonyymi

      Tietysti asiat tähän yhteiskuntan pitää olla kunnossa ennen erakoksi ryhtymistä, asiansa on vain hoidettava. Se minkä tarvitsee "selvitymiseen" riittää, minulle erakko elämä on selviytymistä. Jokaisen päivän sunnittelee hyvin ja on "nuottien" mukaan niin mikäs siinä.

      Retkeilyvarusteisiin kannattaa satsata, laatu on laatua. Vesillä olo minulle ykkösasia, veneenä mniulla on 3 metrinen kumivene ja 3,5 hv perämoottori. Kansallispuistoissa olisi kiva käydä retkellä ja kalassakin. Saimaalla riittää tilaa ainakin näin syksyisin kun kesän äänet on poissa, tosi rauhallista. Itse pidän syksystä tosi paljon.

    • Anonyymi

      Aika moni on onnistunut eritäytymään ja erakoitumaan omaan kämppäänsä, ja koronarajoitukset ovat tätä tukenee. Virtuaalimaailma tekee mahdolliseksi sen, että ei paljoa tarvitse ihmisten ilmoilla käydä. Toki eihän neljän seinän sisällä elämä ole kovin antoisaa, jollei kosketusta luontoon tule. Mutta mikä estää retkeilemästä ja ulkoilemasta. Itse opiskelen etänä, ja se on itselleni riittävän palkitsevaa ja sosiaalista toimintaa. Lähitoimintana en samaan kykenisi. Ihmiset ja ihmisten vaatimukset ja kompromissit käyvät liikaa hermoille.

      50 ei ole enää ihan nuori. Kyllä siinä iässä vielä kieliä oppii, ja vaatimattomampi kielitaitokin riittää. Itsellänikin on nyt pakkoa opiskella kieliä, enkä ole paljoa nuorempi. Itse asiassa netissä on paljon hyvää opetusmateriaalia. Siten nettiaika auttaa kielten opiskelussa myös epäsosiaalisia ihmisiä. Kun vertaa tilannetta vaikka kouluaikaamme ennen internettiä ja muita hienouksia. Toisaalta miksi otat paineita kielitaitovaatimuksista, jollet edes erityisemmin välitä muista ihmisistä? Miksi välität muiden ihmisten vaatimuksistakaan? Perusasiat varmaan saa hoidettua kohtuullisen vaatimattomalla kielitaidolla. Niinhän moni maahanmuuttaja toimii.

      Merellinen ja luonnonläheinen elämä tuskin mitään kauhean kevyttä ja helppoa sekään on. Vesistöt ja vesillä liikkuminen on tunnettava hyvin. On se riski, että ikääntymisen ja sairasteluiden myötä joutuu kuitenkin nöyrtymään ja asettumaan asutuskeskuksiin. Tosin biologinen vanhenemisvauhti on yksilöllistä. Harva kuitenkaan on tervaskantojen sukua. Suurimalle osalle kehittyy erilaisia vaivoja, ja mukavuudettomalle elämälle tulee jarruja. Onhan näitä moniongelmaisia, jotka ovat asuneet saaressa pienessä kesämökissä ja värjötelleet kaminan lämmössä. Jotkut sosiaalitädit ovat lopulta järjestäneet asunnon kirkonkylältä perusmukavuuksilla.

      • Anonyymi

        Olen uusi kirjoittaja tässä ja kannustan toteuttamaan unelmiaan koska aikahan kuluu joka tapauksessa. Jos vaikka 45 vuotias ajattelee että olen liian vanha vaikka opiskelemaan koska olisin sitten valmistuessani viiden vuoden päästä 50 vuotias, niin olisit joka tapauksessa 5 vuoden päästä 50 vuotias.

        Samoin jos haluaa pystyä olemaan yksin esim luonnossa yötä, niin on hyötyä kerrata elämän faktoja, eli: 1: minä vanhenen, en ole vanhenemisen yläpuolella. 2 minä voin sairastua, en ole sen yläpuolella. 3. Minä kuolen, en ole sen yläpuolella. 4. Kaikki mitä minulla on ja mitä suhteita on, on aiempien tekojeni ja tapahtumien seurausta. 5. Kaikki mistä pidän ja myös en pidä, otetaan pois joskus joka tapauksessa.

        Eli jos ajattelee nämä 5 asiaa, niin voi saada ehkä lisäselkeyttä siihen mitä haluaa tehdä ja mitä kannattaa tehdä. Toisaalta mitään muutosta ei tarvitse tehdä, jos voi istua paikallaan kuin munkki, tavoittelematta mitään.


    • Anonyymi

      Minä olen just nyt ihan uusin kommentoija ja mul ei muuta asiaa kuin se että uskon aloituksen olevan trollikka.

    • Anonyymi

      Onhan se maailma koettava että sen voi hyljätä. Kuinka tyhjää tässä maailmassa onkaan, markkinointi järjestelmän luoma viihde ym.

      Jos pitää luonnosta ja retkeilee on erkkona eläminen yksi vaihtoehto. City erakkojakin on olemassa, ihmisellä on vapaa tahto.

      Oma käytökseni oli aikoinaan tosi huono läheisiäni kohtaan, tätä taakkaa kannan nytkin mukana.

    • Anonyymi

      Itse mietin samaa, mutta alueena korpi itä/pohjoisosassa maata. Olen introvertti ja meikäläisiä inhotaan työpaikallamme kun pitäisi itsenäisessä päätetyössäkin olla koko ajan kehittämishörhöilystä innostunut extrovertti. Esimiehet vihaavat suoraanpuhujaa ja ei ole yhtään ystävää ja kaveria. Ikää yli 50 ja itsemurha-ajatuksia jatkuvasti koska olen kokenut elämän antaneen sen minkä antaa.

    • Anonyymi

      On ihmisiä joille erakoituminen on ratkaisu, mutta pitää siinä olla vähän sitä erakon vikaa että onnistuu. Pelkkä uhriutuminen ei montaa vuotta siinä hommassa kannattele.

    • Anonyymi

      Erakkona saa tehdä mitä haluaa, se on paras puoli.

    • Anonyymi

      Kadun omia tekojani ja paras keino katua on erakkona oleminen. On minuakin loukattu ym. en tiedä tuntevatko loukkaajat mitään hyvää minua kohtaan.

      Menneisyyden haamut seuraavat jokaista, Ihminen on vastuussa sanoistaan ja teoistaan.

    • Anonyymi

      En minä ainakaan ole tehnyt mitään pahaa. Kyllä se pahantekijä on ollut joku muu kun minä.

    • Anonyymi

      Eipä tarvitse mennä sinne ruotsinkielisten lähelle sillä kyllä Naantalin ja Rymättylä alueelta löytyy hyviä asuinpaikkoja ja naapureita.
      Puhun karvaasta kokemuksesta sillä tiedän sen nyt kun olemme saaneet asuinpaikan täältä ja vietämme nyt hyvää ja rauhallista elämää vihdoinkin täällä...

    • Anonyymi

      Saa uuden ja hyvän harrastuksen, retkeilyn. Oppaita löytyy, kirjoja ym. Oppiihan sitä ajan myötä oman toiminnan kauttakin.

    • Anonyymi

      Pitää sopeutua yhteiskuntaan, ekologinen elämän tapa on paras.

    • Anonyymi

      Jos on suorittanut oppivelvollisuuden ja miehet asevelvoillisuuden saa olla vapaa yhteiskunnasta.

      Omavaraistalouden opiskelu ja sen harjoittaminen on yksi mahdollisuus.

      Yhteiskuntaan pitää suhtautua neutraalisti, ei ota kantaa mihinkään.

      • Anonyymi

        Jep ja pysyy kaukana viranomaisista. Ja jos sinne rymättylää muuttaa niin etäällä paikallisist naisist jos ei ongelmia halua.


    • Anonyymi

      Maailman hylkääminen on hyvä ratkaisu, olen kyllästynyt kaikkeen.

      • Anonyymi

        Pidä maailma avoinna, mutta ihmiset loitolla.


    • Anonyymi

      Mikäs nyt on? Onhan sulla eukko, jonka kanssa olet elänyt 50 vuotta aviossa. Koneella istumista voisit vähentää puolella.
      Pikitiekin alkaa sun portiltaan.

    • Anonyymi

      Hyvä paikka erakoitua on Ilomantsista, Hattuvaaran kautta pohjoiseen. Kävin toukokuussa, tosi hiljaista. Kalastus mahikset ok, yöpyminen....asuntoauto/auto asuntovaunu tai farmari auto.

      Huoltovälit pitkät, se on joko Lieksa tai Ilomantsi. Rajavartiosto valvoo joten kantsii pysyä raja-alueen sisällä.

      On siellä ylihintaisia asumuksia Metsähallituksen kautta, viikko hintakin tosi kallis.

      • Anonyymi

        Juu. Tuolla pystyy jo oikeestikin erakoitumaan. Etäisyys lähimpään naapuriin kyn lasketaan kilometreissä niin saa jo olla rauhassa. Tarpeeksi. Ei onnistu rymättylässä ei.


    • Anonyymi

      Suosittelen ehdottomasti muuttoa toiselle paikkakunnalle on nimittäin kokemusta samasta asiasta .

    • Anonyymi

      Eka yö kun 10 L vesi pönttö oli jää riitteessä, pakkasta siis oli ollut.

      Näin syksyllä tuo lämpö on ykkös asia. Youtubessakin on ohjeita niitä kantsii katsoa ja oppia.

      Tärkein kun autossakin nukkuu on makuualustat, minulla on Finnfoam levy, 2 ilmapatjaa (ilmahan eristää ja 2 normia retkipatjaa. Lisäksi auto on irti tottakai maasta.

      Pukeutuminen kelin mukaan, ohuita laadukkaita vaatteita kelin mukaan sitten villaa niin ettö koko "hiippari" on puettu. Myssy ja kynsikkäät on ok.

      Makuupussin pitää olla laadukas ja vetoketju pitää vetää kiinni koko matkalta. Yöllä vetoketju tosin aukeaa, tänäkin aamuna oli viileää. Makuupusseja on minulla 3 , kesä pussi, kevät-syys pussi ja talvipussi. Viime yö meni kevät-syyspussissa, joten talvipussiin siirtyminen tulee aiheelliseksi. Viltti ja matto on ollut peittona, mutta nekin on aamulla jalkopäässä. Vaikka on pukeutunut lämpimästi niin vilu vaan tuli, eikä lämpöä saa mukavuus asteelle.

      Lämpöpatterina on ollut 2 1 Litran Sigg retkipulloa suojineen. Aamulla tosin lämpö on "karannut". Retkipulloon keittää vedet ja suoja päälle ja ne makuupussin sisälle.

      Tuo aamuyön kylmyyden saa pois käynnistämllä moottorin, samalla häipyy kosteuskin kun laittaa ikkunat raolleen. Kännykkä kannattaa laittaa herättämään 1-2 H päähän. Mukava herätä lämpimään autoon aamu kaffin keitoon.

      Tietysti 20 L jerrykannuun voi keittää myös veden jos kamina käytössä. Jerrykannu pitää vaan peitellä hyvin, esim. avaruuslakanalla ja vaatteilla. Näin auto sisälmpötila pysyy plussalla.

      Klo on 11:32 ja 2 Csekä aurinkoista. Hieman tuulta niin tänään kalaan ennen viikonlopun sateita.

    • Anonyymi

      Wikipediassa on modernin erakkuuden syyt lueteltuina, sopii minuun täysin.

      Netti hoitaa "jututstelut".

    • Anonyymi

      En usko, että kannattaa yrittää erakoitumista saaristoon, herättää liika pahaa verta paikallisissa, ne ovat tiiviitä yhteisöjä, missä on jaksettava pitää yllä sosiaalisia suhteita ja oltava kaikkien kaveri.
      Jos oikeasti haluaa erakoksi niin harvaanasut alueet p-karjala/p-savo, missä on totuttu kaikenlaisiin vipeltäjiin kylänraitilla ja löytyy vielä oikeita kylähulluja, sietokyky outouksia kohtaan on paljon suurempi kuin läntisellä kulttuurialueella ja harva asutus levittäytyy maantieteellisesti niin paljon laajemmalle alueelle.

    • Anonyymi

      Jep, meri tuo oman lisänsä. Merimiestaidot pitää hallita ja myrskytkin on kovia.

      Saimaa on hienoa paikka, lisäksi luonto on uskomattoman puhdas. Jos vesiretkeily kiinnostaa niin Saimaa. Minulla on 3 metrinen kumivene ja 3,5 hv perämoottori se riittää. EI tarvitse traileria, vene kaliuston voi siirtää minulle pakollisella isolla peräkärryllä.

      P-Karjala on myös hienoa seutua ja tilaa löytyy.

      Kiinteistöjä ei kannata ostaa, joten asuntoauto tai muu vastaava riittää asumiseen. Saimaalla tietysti vene.

      Itse olen Saimaalla, vettä sataa ja 8 C. Asun farmari autossa, sopii erakolle ihan hyvin.

    • Anonyymi

      Luonto on hiljentynyt, linnut lentäneet pois. Olin retkellä eilen vesillä, sivussa kalastusta, oli tosi hiljaista. Syksyn väri loisto vaahterassa ja aronia marjapensaissa.

      Joku kesämökkiläinen kuka lie oli käymässä mökillään. Haukka ääntelee jossain, muutoin hiljaista.

      Aurinkoinen syyspäivä, tänään taas retkelle. Yksi sumuinen päivä on ollut, mystinen harso peitti järven.

      Kun kaikki ovat menneet on jäljellä vain hiljaisuus.

    • Anonyymi

      Saimaan saaristossa näin tänään purjeveneen, kävin jututtumassa. Veneessä asuu sulan veden ajan, webastot oli ym.

      Ei ihan erakko luonne, tuntui viihtyvän.

      Eli kyllä veneessäkin pystyy olemaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe