Rakastaako Jumala kaikkia ihmisiä ?

Anonyymi

Jos Jumala rakastaa, onko se ehdollista vai ehdotonta rakkautta?
Pitääkö katua joka päivä syntejä tai käydä kirkossa usein ?

177

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä Jumala sanoo siitä Raamatussa ?

    • Anonyymi

      1. Ehdotonta, ehdottomasti
      2. Ei pidä. Tehty mitä tehty..
      3. Ei pidä. Mielellään siellä kuitenkin käy.

    • Anonyymi

      Uskon jumöan ja jeesuksen olemassaoloon
      mutta olen vain ihminen
      joten jumala saa hyväksyä minut semmosena kun olen, ja
      sitäpaitsi jumala tietää kaiken paremmin kuin minä itte, kaiken meneisyydestä ja jopa tulevaisuudesta, joten mun ei tarvi muuta kuin elää elämääni, tietenki pyrin aina hyviin asioihin jaikessa elämän vaiheissa,
      ja huomaa yksikään ihminen ei ole täydelinen,
      ei ole olemassa täydellistä ihmistä,

    • Anonyymi

      Ei rakasta!
      Vaan vihaa meistä jokaista.
      Epäonnistuneita tekeleitä, jotka muistuttavat häntä hänestä itsestään, koska meidät tehtiin hänen omaksi kuvakseen.

      Maapallo on pullollaan ammattitaidottoman luuserin työnjälkeä.

      • Anonyymi

        En tiedä rakastaako se,
        mutta ainaki jumala on minut pelstanu monta monta monta kertaa tosi vaarallisista tilanteista,
        on jumalalla jokin tarve suojela meitä pahalta,
        kaikkehan ei ihminen ymmärrä miksi jumala meitä rakastaa,
        mutta ei ihmisen tarvi ymmärtääkkää,
        riittää kun luotaa siihen,


    • Anonyymi

      Sanalla JEESUS on mahtava voima,
      aivan käsittämättömän vahva voima,

      jos on joku hätä tai jokin tarve
      että asia tai työ onnistuu
      ja kun hiljaa ajatuksissaan huutaa " jeesus auta "
      niin aina se työ tai mikä tahansa asia on kyseessä
      niin se aina onnistuu
      ihan aina,
      tämä on ihan oma kohtainen kokemus,
      aina kun muista huutaa jeesusta avuksi
      aina kaikki onnistuu, ihan kaikki,
      suojelu ja varjelu ja kaikki tekeminen, ja vain kaikki hyvät asiat onnistuu
      ja toteutuu,

      ei koskaan mitään pahaa toteuta, eikä anna tapahtua,

      jeesus on pelkästään ja vain hyvyys,,,

      • Anonyymi

        Sen rakkauden määrä on valtava kuin valtameri.
        Armo ja rakkaus pelastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen rakkauden määrä on valtava kuin valtameri.
        Armo ja rakkaus pelastaa.

        Jeesus Kristus on hyvä,
        Hän on auttanut minua aina,
        kun olen kääntynyt Hänen puoleensa ja pyytänyt apua vaikeuteeni.

        Kiitos Sinulle Jeesus Kristus, uhritekosi meidän ihmisten puolesta oli suuren rakkautesi osoitus meitä ihmisiä kohtaan. Kiitos Sinulle, Vapaahtajamme!

        Auta meitä tänäänkin ja huomenna! Isän , Pojan ja Pyhän Hengen nimeen: Aamen.


      • Anonyymi

        Jumala näyttäisi rakastavan,auttavan erityisesti hyvinvointivaltion hyvinvoivia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala näyttäisi rakastavan,auttavan erityisesti hyvinvointivaltion hyvinvoivia.

        Kaikesta valituksesta päätellen "hyvinvointivaltion" hyvinvoivat voivat kyllä melko huonosti, joten hyvinvointi ei selvästikään tee hyvää. - Nm. Jotta väärin meni


    • Anonyymi

      Voiko Jumala olla niin sydämetön, että sallisi helvetin olemassaolon? Vaikea on uskoa.

      Puhuihan Jeesus siitä. Kannattaako hänenkään kaikkia puheitaan ottaa niin vakavasti. Olihan hänkin vain ihminen. Ehkä hän vain pelotteli aikalaisiaan. Niin voisin kuvitella.

      Miksi me kaikki emme pääsisi taivaaseen?

      Meidän on aika ajatella iänkaikkisuuttamme. Pelkäätkö tai pidätkö kuitenkin mahdollisena että elämäsi jälkeen joudutkin helvettiin?

    • Ei taida olla keskustelupalsta aito paikka tällaisen filosofointiin. Lapsesta saakka olen minäkin ihmetellyt, miten pakanoiden käy, kun eivät ole ikinä kristinuskosta kuulleetkaan. Lapsen oikeudentunto ei hyväksynyt eriarvoistamista.
      Nyt olen oppinut, että maailma ei ole tarkkaan suunniteltu hyvistä tarkoituksista huolimatta.

      • Anonyymi

        Kaikki käy kasvun tietä.
        Maailma on todellakin hyvin tarkkaan suunniteltu, sinä olet vapaa sielu(ellet ole lahkossa yms.)
        Vapaan sielun tarkoitus on löytää koti aikanaan,ei tässä elämässä välttämättä.
        Vapaan sielun täytyy kokoea ne kaikki haasteet ja hyvät ja pahat,sekä uskonto aikanaan,että olisit valmis kotiin.
        Lahkot suuntavaat väärin,he kieltävät ihmisen elämän vapauden kokea elämän raakuus ja hyvä.
        Elämä on opintomatka,tie kohti kotiin.Se voi kestää mutta jokainen sinne tulee tavalla tai toisella.


    • Anonyymi

      Minusta aihe on mukava ja on kiinnostavaa tietää mitä eri ihmiset ajattelevat siitä.
      On helpottavaa saada vahvistusta omille ajatuksiin ja uskolleen,
      ja jos joku on toista mieltä se ihan ookoo. Maailmaan mahtuu ajatuksia.

    • En ymmärrä, miksi uskontoja on niin paljon, jos meillä kaikilla on yksi ja sama jumala!
      Ymmärtääkö ihmiskunta asiat niin eri tavoin eri puolilla maapalloa?
      Uskontomme ovat omaksuneet arkisen elämämme osat. Katsomme, että meidän elämämme on uskonnon ohjeiden mukaiset, ja se johtuu siitä, että uskontomme on meitä varten laadittu.
      Mooseksen lait olivat hyviä ja tarkkaan harkittuja, koska länsimainen lainsäädännön peruspilarit perustuvat niihin.
      Mutta muslimeilla on oman maailmankatsomuksensa mukainen sharialaki, jota länsimainen ajattelu vieroksuu.
      Meillä jokaisen ihmisen ruumiillinen koskemattomuus on turvattu lailla (ja siksi kidutukset ja kaltoinkohtelu salataan julkisuudelta tarkoin). Sharia taas kohdistaa rangaistukset julkisesti teon tekijään.
      Kristinusko lienee levinnyt laajimmalle alueelle maailmassa, mutta joukossa on paljon muita uskontoja ja kristinuskossakin erilaisia suuntauksia ja ryhmittymiä.

      Uskonnon varjolla on tehty raakoja tekoja kautta aikojen, ja on uskoteltu niin itselle kuin muillekin, etä kysymyksessä on jumalallinen oikeus ja pyhien arvojen pelastaminen.
      Se ei suinkaan ole vähenemään päin, vaikka ihmiskunta on koulutettua ja maailma on avautunut. Tietotulva on lisääntynyt ja pystymme seuraamaan tapahtumia tosiaikaisesti maailman toiselta puolen.

      Vaikea on ymmärtää, että Jumala olisi luonut ihmisen omaksi kuvakseen, sillä ei kai Hän ole voinut erehtyä näin pahasti.

      • Anonyymi

        Kerro mitä hirmutöitä kristityt nykyisin tekevät kristiuskon varjolla ja missä!?
        Terroritekoja? Muitten uskontojen edustajien vihaamista ? Naisten alistamista? Pyhää sotaa? Sananvapauden rajoittamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mitä hirmutöitä kristityt nykyisin tekevät kristiuskon varjolla ja missä!?
        Terroritekoja? Muitten uskontojen edustajien vihaamista ? Naisten alistamista? Pyhää sotaa? Sananvapauden rajoittamista?

        Kristitty rasisti harjoittaa rasismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty rasisti harjoittaa rasismia.

        14:21
        ITTE olet RASISTI ,
        harrastat rasismia,
        vihaat suomalaisia kristinuskoista kulttuuria,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mitä hirmutöitä kristityt nykyisin tekevät kristiuskon varjolla ja missä!?
        Terroritekoja? Muitten uskontojen edustajien vihaamista ? Naisten alistamista? Pyhää sotaa? Sananvapauden rajoittamista?

        Näitä ei kristinuskossa harrasteta:


        Kristyt eivät harjoita terroritekoja,
        ei muitten uskontojen vihaamista, vain kritiikkiä vääryyksiä vastaan,
        ei naisten alistamista,
        ei n.s. pyhää sotaa,
        ei sananvapauden rajoittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14:21
        ITTE olet RASISTI ,
        harrastat rasismia,
        vihaat suomalaisia kristinuskoista kulttuuria,

        Aivopestyn persun älyttömyyksiä, joille ei korvaa kannata lotkauttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivopestyn persun älyttömyyksiä, joille ei korvaa kannata lotkauttaa.

        19:43

        Itte olet aivopesty

        vihaat kristinuskoisia länsimaita ,
        olet rasisti kaikkia länsimaalaisia kohtaan,
        vihaat , vääristelet puheita ja panettelet persuja,
        sulle ei kannata korviaan lotkauttaa,


      • Hyvä kirjoitus Makriina. Tuohon ensimmäiseen ihmettelyysi yhdyn myös. "Ways are many, Good is one", (Gandhi) Jumalan luokse on monta tietä, vai miten tuon suomentaisi ? Olen sitä ennenkin kysellyt..))

        Kiistelyksi, eriseuraisuudeksi menee kun yritetään selvitä erilaisista tulkinnoista. Jumalaakaan ei oikein osata määritellä: joku ilmoittaa tuntevansa hänet, joku tuskin uskaltaa hänen nimeään mainita, mutta voi silti uskoa.

        Rakastaako Jumala kaikkia, kysytään aloituksessa. Uskoisin, että Jumala tarjoaa rakkauttaan kaikille ja ihminen ottaa tuon tarjouksen vastaan tai sitten ei. Ja kuten rakkaudessa aina: ihminen tahtoo itse määritellä sen rakkauden laadun, kaikki ei kelpaa. Jos Jumalan rakkaus joskus ohjaa ihmisen vaikka sinne "sielun pimeään yöhön" (Ristin Johannes), voi hetkellisesti olla vaikea uskoa rakastavaan Jumalaan. "Pidä minusta kiinni, kunnes kasvosi nään" pyydetään Pekka Simojoen säveltämässä hengellisessä laulussa. Muuta emme kai voi ?
        demeter1


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Makriina. Tuohon ensimmäiseen ihmettelyysi yhdyn myös. "Ways are many, Good is one", (Gandhi) Jumalan luokse on monta tietä, vai miten tuon suomentaisi ? Olen sitä ennenkin kysellyt..))

        Kiistelyksi, eriseuraisuudeksi menee kun yritetään selvitä erilaisista tulkinnoista. Jumalaakaan ei oikein osata määritellä: joku ilmoittaa tuntevansa hänet, joku tuskin uskaltaa hänen nimeään mainita, mutta voi silti uskoa.

        Rakastaako Jumala kaikkia, kysytään aloituksessa. Uskoisin, että Jumala tarjoaa rakkauttaan kaikille ja ihminen ottaa tuon tarjouksen vastaan tai sitten ei. Ja kuten rakkaudessa aina: ihminen tahtoo itse määritellä sen rakkauden laadun, kaikki ei kelpaa. Jos Jumalan rakkaus joskus ohjaa ihmisen vaikka sinne "sielun pimeään yöhön" (Ristin Johannes), voi hetkellisesti olla vaikea uskoa rakastavaan Jumalaan. "Pidä minusta kiinni, kunnes kasvosi nään" pyydetään Pekka Simojoen säveltämässä hengellisessä laulussa. Muuta emme kai voi ?
        demeter1

        Kiitos, Demeter, rauhallisesta ja viisaasta kirjoituksestasi. Melina.


      • demeter1 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Makriina. Tuohon ensimmäiseen ihmettelyysi yhdyn myös. "Ways are many, Good is one", (Gandhi) Jumalan luokse on monta tietä, vai miten tuon suomentaisi ? Olen sitä ennenkin kysellyt..))

        Kiistelyksi, eriseuraisuudeksi menee kun yritetään selvitä erilaisista tulkinnoista. Jumalaakaan ei oikein osata määritellä: joku ilmoittaa tuntevansa hänet, joku tuskin uskaltaa hänen nimeään mainita, mutta voi silti uskoa.

        Rakastaako Jumala kaikkia, kysytään aloituksessa. Uskoisin, että Jumala tarjoaa rakkauttaan kaikille ja ihminen ottaa tuon tarjouksen vastaan tai sitten ei. Ja kuten rakkaudessa aina: ihminen tahtoo itse määritellä sen rakkauden laadun, kaikki ei kelpaa. Jos Jumalan rakkaus joskus ohjaa ihmisen vaikka sinne "sielun pimeään yöhön" (Ristin Johannes), voi hetkellisesti olla vaikea uskoa rakastavaan Jumalaan. "Pidä minusta kiinni, kunnes kasvosi nään" pyydetään Pekka Simojoen säveltämässä hengellisessä laulussa. Muuta emme kai voi ?
        demeter1

        Kiitos kirjoituksestasi, Demeter.
        Meidän katseemme kohdistuvat samaan, mutta sinä näet asian pehmeämmin. Minä olen niin jalat maassa ja vastarannan kiiski, että töksähtelen sanoissani.
        Kun maallisen vaelluksen päätös on auttamatta edessä, niin asioita miettii tarkemmin ja pohtii vaikkapa uskonnon tarkoitusta. Vuosituhansien aikana kertomukset väkisinkin muuttuvat jo sen vuoksi, että kieli kehittyy ja sanat tarkoittavatkin jotain muuta kuin silloin, kun ne on lausuttu tai kirjoitettu.
        Ihmiskuntakin käsittelee Raamatun kertomuksia omien kokemustensa pohjalta, ja siksi varmaan tulkintoja on niin paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, Demeter, rauhallisesta ja viisaasta kirjoituksestasi. Melina.

        Viesti ei sitten tullut perille - ainakaan ruudulle...
        Kiitin kiitoksista, Melina ja siitä että aina jaksat kannustaa muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä ei kristinuskossa harrasteta:


        Kristyt eivät harjoita terroritekoja,
        ei muitten uskontojen vihaamista, vain kritiikkiä vääryyksiä vastaan,
        ei naisten alistamista,
        ei n.s. pyhää sotaa,
        ei sananvapauden rajoittamista.

        Persut on rasisteja. Eivät kunnioita ihmisarvoa. Eikö ne olekaan kristittyjä ?


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi, Demeter.
        Meidän katseemme kohdistuvat samaan, mutta sinä näet asian pehmeämmin. Minä olen niin jalat maassa ja vastarannan kiiski, että töksähtelen sanoissani.
        Kun maallisen vaelluksen päätös on auttamatta edessä, niin asioita miettii tarkemmin ja pohtii vaikkapa uskonnon tarkoitusta. Vuosituhansien aikana kertomukset väkisinkin muuttuvat jo sen vuoksi, että kieli kehittyy ja sanat tarkoittavatkin jotain muuta kuin silloin, kun ne on lausuttu tai kirjoitettu.
        Ihmiskuntakin käsittelee Raamatun kertomuksia omien kokemustensa pohjalta, ja siksi varmaan tulkintoja on niin paljon.

        Jaa Makriina. Jeesus taisi opettaa, että lasten ja lastenkaltaisten on taivasten valtakunta ja heidän on siksi helpompi ottaa se vastaan. Liika pohdinta on varmasti se vaikeampi tie, mutta moderni ihminen tahtoo myös älyllisesti pitävää rakennetta uskonsa takeeksi.

        Minullekin esim lunastusoppi on edelleen sellainen, jota minun on vaikea ymmärtää, koska se tuntuu "liian hyvältä tarjoukselta". En kuitenkaan ota siitä päänsärkyä itselleni, asia avautuu minulle joskus tai sitten ei. Waltari kirjoitti jossakin, että usko on armoa. Ja armo voi sitten toteutua ihmisissä eri tavoin, kuten uskokin ? "Jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan" Paavalikohan näin lupasi ?

        Esim. Dostojevskillä oli armosta mahtava ajatus: hän katsoi, että rikolliset ja muut hyljeksityt ovat lähempänä Jumalaa (kuin me tolkun ihmiset ?) koska he kantavat suurimman osan ihmiskunnan yhteisestä syyllisyydestä. Ja: "missä synnit ovat suuret siellä armo on ylenpalttinen "

        Hyviä pohdintoja tällaiset keskustelut kuitenkin mielestäni ovat ja avartavia, kuten nuo sinun pohdintasi uskon- ja uskonelämän ilmenemisistä eri aikoina ja millaisia vaikeuksia erilaiset tulkinnat saavat aikaan.

        Jotkut voivat kokea älyllisen lähestymistavan hämmentävänä, mutta mielestäni tämän päivän kristillisyydessä on tilaa myös epäilylle ja muistutetaan myös, että epäilevä Tuomas oli Jeesuksen opetuslapsi ja kun näin oli, katsotaan, että myös meillä on lupa epäillä..))
        demeter1


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa Makriina. Jeesus taisi opettaa, että lasten ja lastenkaltaisten on taivasten valtakunta ja heidän on siksi helpompi ottaa se vastaan. Liika pohdinta on varmasti se vaikeampi tie, mutta moderni ihminen tahtoo myös älyllisesti pitävää rakennetta uskonsa takeeksi.

        Minullekin esim lunastusoppi on edelleen sellainen, jota minun on vaikea ymmärtää, koska se tuntuu "liian hyvältä tarjoukselta". En kuitenkaan ota siitä päänsärkyä itselleni, asia avautuu minulle joskus tai sitten ei. Waltari kirjoitti jossakin, että usko on armoa. Ja armo voi sitten toteutua ihmisissä eri tavoin, kuten uskokin ? "Jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan" Paavalikohan näin lupasi ?

        Esim. Dostojevskillä oli armosta mahtava ajatus: hän katsoi, että rikolliset ja muut hyljeksityt ovat lähempänä Jumalaa (kuin me tolkun ihmiset ?) koska he kantavat suurimman osan ihmiskunnan yhteisestä syyllisyydestä. Ja: "missä synnit ovat suuret siellä armo on ylenpalttinen "

        Hyviä pohdintoja tällaiset keskustelut kuitenkin mielestäni ovat ja avartavia, kuten nuo sinun pohdintasi uskon- ja uskonelämän ilmenemisistä eri aikoina ja millaisia vaikeuksia erilaiset tulkinnat saavat aikaan.

        Jotkut voivat kokea älyllisen lähestymistavan hämmentävänä, mutta mielestäni tämän päivän kristillisyydessä on tilaa myös epäilylle ja muistutetaan myös, että epäilevä Tuomas oli Jeesuksen opetuslapsi ja kun näin oli, katsotaan, että myös meillä on lupa epäillä..))
        demeter1

        Ei ihminen tiedä, ennen kuin kokee. Siksi olen viime päivinä miettinyt Sini-Sirkkua.
        Hän tietää nyt.
        Ei auta muu kuin toistaa usein siteeraamani virren värssy: Joka aamu on armo uus.
        Minä olen vain ihmeissäni ikuisen elämän lupauksesta.
        Miksi me olemme niin tärkeitä?
        Se ei ole minulle selvinnyt.


      • Makriina kirjoitti:

        Ei ihminen tiedä, ennen kuin kokee. Siksi olen viime päivinä miettinyt Sini-Sirkkua.
        Hän tietää nyt.
        Ei auta muu kuin toistaa usein siteeraamani virren värssy: Joka aamu on armo uus.
        Minä olen vain ihmeissäni ikuisen elämän lupauksesta.
        Miksi me olemme niin tärkeitä?
        Se ei ole minulle selvinnyt.

        En minäkään osaa kovasti tuonpuoleista ajatella, ainakaan vielä, Makriina. Jos kuoleman jälkeen siirrymme sellaiseen ulottuvuuteen, jossa ei aikaa ole, niin kai se "ikuinen elämä" voi silloin olla vain pieni hetki ?
        Jokin vahva luottamus minulla kuolemaan tuntuisi olevan: jos lähtee elämästä"kyllänsä saaneena" niin se voisi ehkä olla vain kevyt siirtymä tästä todellisuudesta toiseen. Paljon olen kyllä aiheesta lukenut, saatellutkin muutaman läheisen ja kyllä kai sitä jotakin oppi
        Terhokodin työharjoittelussakin. Ainakin ihmisen antautumisesta ja siitä syvästä hiljaisuudesta, mikä kuolevan lähelle yleensä laskeutuu.

        Tietysti kuolema voi tulla ihmisen kohdalle eri tavoin: jollekin se voi tulla vähitellen, joku lähtee saappaat jalassa, joku jopa väkivallan seurauksena tai oman käden kautta.
        Se ei kuitenkaan taida enää olla lähteneen ongelma vaan meidän jälkeenjäävien
        Ikiuni, tietoisuuden katoaminen, on ehkä sellainen visio, johon monet tyytyvät.

        Kun on haastateltu kliinisesti "kuolleita", jotka ovat palanneet elämään heidän, kertomuksissaan on paljon samankaltaisuutta ja voisi ajatella, että se vakuuttaisi elämän jatkumisesta kuoleman jälkeen.
        Ja tietysti onnellisia ovat ne, joilla on vahva vakaumus. usko tuonpuoleiseen ja toivo siitä, että vielä tapaa läheisensä, jossakin muodossa.
        Kenekään uskoa ei ole mielestäni syytä horjuttaa, eikä toisaalta syyllistää siitäkään, jos myöntää neuvottumuutensa ja päättää vain olla "odottavalla kannalla"...


      • Anonyymi

        Uskontoja on niiin paljon siksi, että ne ovat ihmisten tekemiä ja keksimiä. Vain se Yksi Suuri Luoja on se, jota immeinen ei ikinä pääse vääntämään miksikään, vaikka yritys toki on suunnaton. - Nm. Luomakunnan tyhmin eläin


      • demeter1 kirjoitti:

        En minäkään osaa kovasti tuonpuoleista ajatella, ainakaan vielä, Makriina. Jos kuoleman jälkeen siirrymme sellaiseen ulottuvuuteen, jossa ei aikaa ole, niin kai se "ikuinen elämä" voi silloin olla vain pieni hetki ?
        Jokin vahva luottamus minulla kuolemaan tuntuisi olevan: jos lähtee elämästä"kyllänsä saaneena" niin se voisi ehkä olla vain kevyt siirtymä tästä todellisuudesta toiseen. Paljon olen kyllä aiheesta lukenut, saatellutkin muutaman läheisen ja kyllä kai sitä jotakin oppi
        Terhokodin työharjoittelussakin. Ainakin ihmisen antautumisesta ja siitä syvästä hiljaisuudesta, mikä kuolevan lähelle yleensä laskeutuu.

        Tietysti kuolema voi tulla ihmisen kohdalle eri tavoin: jollekin se voi tulla vähitellen, joku lähtee saappaat jalassa, joku jopa väkivallan seurauksena tai oman käden kautta.
        Se ei kuitenkaan taida enää olla lähteneen ongelma vaan meidän jälkeenjäävien
        Ikiuni, tietoisuuden katoaminen, on ehkä sellainen visio, johon monet tyytyvät.

        Kun on haastateltu kliinisesti "kuolleita", jotka ovat palanneet elämään heidän, kertomuksissaan on paljon samankaltaisuutta ja voisi ajatella, että se vakuuttaisi elämän jatkumisesta kuoleman jälkeen.
        Ja tietysti onnellisia ovat ne, joilla on vahva vakaumus. usko tuonpuoleiseen ja toivo siitä, että vielä tapaa läheisensä, jossakin muodossa.
        Kenekään uskoa ei ole mielestäni syytä horjuttaa, eikä toisaalta syyllistää siitäkään, jos myöntää neuvottumuutensa ja päättää vain olla "odottavalla kannalla"...

        Ehkä on vain odotettava mitä tuleman pitää. Järjellä siitä ei selviä.

        Olin vuosia sitten amerikkalaisen meedion illassa, jossa hän poimi yleisön joukosta henkilöitä, jotka halusivat yhteyden edesmenneisiin omaisiinsa. Hän kuvaili nyyhkyttäville omaisille edesmennyttä kaunein sanoin ja toi heiltä lohduttavia tervehdyksiä.
        Amerikkalaisessa taivaassa oli kukkaketoja ja vainajat kulkivat siellä upeissa asuissa. Eräs lehtikuvista tunnistamani eturivin julkimo istui takanani, ja meedio kuvaili hänen poikaansa ja kysyi, oliko pojalla lemmikkieläintä. Julkimo mutisi, että taisi sillä marsu olla, jolloin meedio iloitsi näkevänsä pojan ja hänen lemmikkinsä hyvissä voimissa. Sureva isä tuntui aika hämmentyneeltä, eikä oikeastaan ihmeellistä, kun hänen poikansa oli menehtynyt aikuisiässä jossakin onnettomuudessa. Meedio ei ilmeisesti tajunnut, että nuoren näköisellä julkimolla oli ollut jo aikuinen poika, joka ei varmastikaan kaivannut lapsuudenaikaista marsuaan viimeisinä hetkinään. Mietin saiko isä mitään lohtua meedion sanoista. Luulen, että usko meedion kykyihin katosi, ainakin minulta.

        Me haluamme ja toivomme, että lähteneillä olisi kaikki hyvin. Eihän siinä ole mitään moittimista.


      • Makriina kirjoitti:

        Ehkä on vain odotettava mitä tuleman pitää. Järjellä siitä ei selviä.

        Olin vuosia sitten amerikkalaisen meedion illassa, jossa hän poimi yleisön joukosta henkilöitä, jotka halusivat yhteyden edesmenneisiin omaisiinsa. Hän kuvaili nyyhkyttäville omaisille edesmennyttä kaunein sanoin ja toi heiltä lohduttavia tervehdyksiä.
        Amerikkalaisessa taivaassa oli kukkaketoja ja vainajat kulkivat siellä upeissa asuissa. Eräs lehtikuvista tunnistamani eturivin julkimo istui takanani, ja meedio kuvaili hänen poikaansa ja kysyi, oliko pojalla lemmikkieläintä. Julkimo mutisi, että taisi sillä marsu olla, jolloin meedio iloitsi näkevänsä pojan ja hänen lemmikkinsä hyvissä voimissa. Sureva isä tuntui aika hämmentyneeltä, eikä oikeastaan ihmeellistä, kun hänen poikansa oli menehtynyt aikuisiässä jossakin onnettomuudessa. Meedio ei ilmeisesti tajunnut, että nuoren näköisellä julkimolla oli ollut jo aikuinen poika, joka ei varmastikaan kaivannut lapsuudenaikaista marsuaan viimeisinä hetkinään. Mietin saiko isä mitään lohtua meedion sanoista. Luulen, että usko meedion kykyihin katosi, ainakin minulta.

        Me haluamme ja toivomme, että lähteneillä olisi kaikki hyvin. Eihän siinä ole mitään moittimista.

        Noin se minustakin menee Makriina: kaikesta tiedosta ja pähkäilystä joudumme luopumaan ja jättäytymään armon varaan ja vielä niinkin, että armo koskee kaikkia, myös heitä, jotka ovat lähteneet ennen meitä.

        Selvänäkijät ja meediot ovat jääneet minulla, "väliin". Tai no. Pitihän sitä tyttönä käydä Aino Kassisella kysymässä, saako miehen..)) Ja kun nyt muistelen niin taisin käydä siellä toisenkin kerran kysymässä neuvoa vaikeassa ihmissuhdekuviossa. Mielestäni hänen neuvonsa meni kyllä nappiin. Hän tiesi..))


      • Anonyymi

        Vaikea on ymmärtää, että Jumala olisi luonut ihmisen omaksi kuvakseen, sillä ei kai Hän ole voinut erehtyä näin pahasti.

        Ei todellaakaan ole erehtynyt. Sinulla ja meillä kaikilla on vapaa tahto !
        Jumala loi meidät omaksi kuvakseen mutta ei tahdokseen,sillä meidän on löydettävä se hänen tahto.
        Aikaa menee,mutta me olemme opintomatkalla.
        Aikanaan me pääsemme kotiin,kun se vapaa tahto on ymmärtänyt Luojan tahdon!


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Makriina. Tuohon ensimmäiseen ihmettelyysi yhdyn myös. "Ways are many, Good is one", (Gandhi) Jumalan luokse on monta tietä, vai miten tuon suomentaisi ? Olen sitä ennenkin kysellyt..))

        Kiistelyksi, eriseuraisuudeksi menee kun yritetään selvitä erilaisista tulkinnoista. Jumalaakaan ei oikein osata määritellä: joku ilmoittaa tuntevansa hänet, joku tuskin uskaltaa hänen nimeään mainita, mutta voi silti uskoa.

        Rakastaako Jumala kaikkia, kysytään aloituksessa. Uskoisin, että Jumala tarjoaa rakkauttaan kaikille ja ihminen ottaa tuon tarjouksen vastaan tai sitten ei. Ja kuten rakkaudessa aina: ihminen tahtoo itse määritellä sen rakkauden laadun, kaikki ei kelpaa. Jos Jumalan rakkaus joskus ohjaa ihmisen vaikka sinne "sielun pimeään yöhön" (Ristin Johannes), voi hetkellisesti olla vaikea uskoa rakastavaan Jumalaan. "Pidä minusta kiinni, kunnes kasvosi nään" pyydetään Pekka Simojoen säveltämässä hengellisessä laulussa. Muuta emme kai voi ?
        demeter1

        Uskon salaisuus
        °°°°°°°°°°°°°°°°(Haapalastut -kuoro)
        (etsin vielä kirjoittajan nimeä, se tulee myöhemmin,
        ehkä Petri Laaksonen, Anna-Mari Kaskinen)


        Et mahdu sanoihin, et muottiin ihmisten, ei järki sinua voi saavuttaa.
        Et määritelmiin käy, et silmiin näy, vaan sinut pieninkin voi löytää.
        :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
        Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
        jää toivo, joka meitä kantaa. :,:

        Kun tuuli puhaltaa, ei kiinni sitä saa, ei hallita voi suurta Jumalaa.
        Ei vettä virtaavaa voi taltuttaa. vaan sinut haurainkin voi löytää.
        :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
        Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
        jää Sana, joka meitä kantaa. :,:

        Ja Herra kuitenkin käyt luokse ihmisen, niin rakas Sinulle on jokainen.
        Et hylkää pimeyteen, jäät sydämeen. Nyt Sinut haurainkin voi löytää.
        :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
        Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
        jää Kristus , joka meitä kantaa. :,:

        ( Löytyy You tubestakin). M-e.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskon salaisuus
        °°°°°°°°°°°°°°°°(Haapalastut -kuoro)
        (etsin vielä kirjoittajan nimeä, se tulee myöhemmin,
        ehkä Petri Laaksonen, Anna-Mari Kaskinen)


        Et mahdu sanoihin, et muottiin ihmisten, ei järki sinua voi saavuttaa.
        Et määritelmiin käy, et silmiin näy, vaan sinut pieninkin voi löytää.
        :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
        Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
        jää toivo, joka meitä kantaa. :,:

        Kun tuuli puhaltaa, ei kiinni sitä saa, ei hallita voi suurta Jumalaa.
        Ei vettä virtaavaa voi taltuttaa. vaan sinut haurainkin voi löytää.
        :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
        Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
        jää Sana, joka meitä kantaa. :,:

        Ja Herra kuitenkin käyt luokse ihmisen, niin rakas Sinulle on jokainen.
        Et hylkää pimeyteen, jäät sydämeen. Nyt Sinut haurainkin voi löytää.
        :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
        Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
        jää Kristus , joka meitä kantaa. :,:

        ( Löytyy You tubestakin). M-e.

        Kiitos, M-e. Hienot sanat ja kaunis sävelmä..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mitä hirmutöitä kristityt nykyisin tekevät kristiuskon varjolla ja missä!?
        Terroritekoja? Muitten uskontojen edustajien vihaamista ? Naisten alistamista? Pyhää sotaa? Sananvapauden rajoittamista?

        Kristityt tekevät pahat tekonsa muilta piilossa. On viime päivinäkin ollut artikkeleita, joissa kerrotaan länsimaisten sotilaiden raakalaismaisesta käytöksestä eri puolilla maailmaa.
        Kristinuskon varjolla ei ehkä mennä kiduttamaan ihmisiä, mutta kristityn maan kristillisten lakien mukaan elävät ihmiset syyllistyvät syrjintään, epäoikeudenmukaisuuteen ja välinpitämättömyyteen, joka usein kohdistuu toisuskoisiin.

        Kristittyjen lainlaatijoiden tarkoitus on taata henkilökohtainen koskemattomuus jokaiselle kansalaiselle. Missään ei varmaan olla niin harhaan jouduttu, kuin siinä kuvitelmassa. Kuinka monet kymmenet miljoonat ihmset ovat joutuneet häikäilemättömän kohtelun alaisiksi, katso vaikka Vietnamin sotaa tai Serbiaa, eri maissa tapahtuneita miehityksiä ja alkuperäisen asujamiston kohtelua, muista myös naisiin ja lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, jopa kirkonmiesten piireissä katolisissa maissa, ja muu perheväkivalta, joita tapahtuu meidän lähiöissämmekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea on ymmärtää, että Jumala olisi luonut ihmisen omaksi kuvakseen, sillä ei kai Hän ole voinut erehtyä näin pahasti.

        Ei todellaakaan ole erehtynyt. Sinulla ja meillä kaikilla on vapaa tahto !
        Jumala loi meidät omaksi kuvakseen mutta ei tahdokseen,sillä meidän on löydettävä se hänen tahto.
        Aikaa menee,mutta me olemme opintomatkalla.
        Aikanaan me pääsemme kotiin,kun se vapaa tahto on ymmärtänyt Luojan tahdon!

        Jos meitä ei ollut olemassa ennen syntymää, olisiko mahdollista, ettemme ole olemassa kuoleman jälkeen.


    • Anonyymi

      Alotuksen kysymykseen vastaus :

      JUMALA RAKASTAA kaikkia ihmisiä !

    • Anonyymi

      Sananvapauden käsittävät väärin nuo perussuom. puolueen vihaajat ja
      jo vuosikausia suut vaahdossa haukkujat:

      Sellainen on
      "Itse aivopesty

      vihaat kristinuskoisia länsimaita ,
      olet rasisti kaikkia länsimaalaisia kohtaan,
      vihaat , vääristelet puheita ja panettelet persuja,
      sulle ei kannata korviaan lotkauttaa,"

      ____

      • Anonyymi

        Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä ehdottomalla ja ikuisella rakkaudella.

        Jos haluan jostain vaikeasta tilanteesta selviytyä ehjänä ulos, niin lähestyn, rukoilen Jeesusta auttamaan, ja aina silloin olen saanut avun. Kiitos rakas Taivaan Isä, kiitos Jeesus Kristus, Vapahtajamme!


      • Mihin kirjoitukseen otat kantaa, Ano 11:24?
        Ikävä särähdys pohdiskelevaan rimpsuun, johon toivoisi erilaisia näkemyksiä muiltakin.


      • Anonyymi

        Totta,Minäkin sain kokea sen nimittelyn,vaikka viestini ei liittynyt mihinkään puolueseen ,ja tuo arvauskin meni metsään!Olisi parempi,ettei tehtäisi yhden viestin perusteella ihmisestä arviota


    • Anonyymi

      Minun Jumalani hyväksyy kaikki ihmiset.

      • Anonyymi

        Todellakin Jumala hyväksyy kaikki, mutta esim. toisten kiusaamista Hän ei hyväksy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin Jumala hyväksyy kaikki, mutta esim. toisten kiusaamista Hän ei hyväksy.

        Eikä hyväksy toisten ihmisarvon loukkaamista. Jeesus oli heikkojen ja sorrettujen
        puolella, siis pakolaistenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä hyväksy toisten ihmisarvon loukkaamista. Jeesus oli heikkojen ja sorrettujen
        puolella, siis pakolaistenkin.

        Juuri niin, omaan kotiinsa asumaan ottivat äitini ja isäni koko pakolaisperheen.
        Se oli armeliasta niinä vaikeina aikoina.


    • Anonyymi

      Eikö Hänen sanota olevan Itse se Rakkaus, joten miten luulisit rakastamisen kanssa olevan? Vain ihmisten 'rakkaus', mitä ikinä se onkaan, on ehdollista. Mitä syntejä sinä teet joka päivä? - Nm. Ymmärrän, mutta en

      • Anonyymi

        Ei tässä kunnossa pysty enää syntiä tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä kunnossa pysty enää syntiä tekemään.

        Mikäs vanhana ollessa, paha katua sellaisia syntejä mitä ei muista.


    • Anonyymi

      Jos kerran minut on tuotu jo tähän asti
      tälle pysäkille
      niin enkö luottaisi siihen,
      että jatkonkin on jo joku katsonut ?

    • Anonyymi

      Ei pidä mitään. Jos on tehnyt väärin ja se asia mieltä vaivaa, kannattaa koettaa korjata asia, pyytää anteeksi. Jos ei kumpaankaan kykene, kannattaa mennä eteenpäin.
      Kirkossa käydään, jos sieltä saa rauhallisen mielen tai jos tykkää siitä meiningistä.

      Kirkossa käydään läpi uskontunnustus ja pappi kertoo Jumalan antaneen anteeksi syntimme, eli toteaa synninpäästön.
      Silloin katselen mummoja ympärilläni ja itseänikin. Mitä ihmeen pahaa tuo toinen ja minä on tehnyt että aina pitäisi pyytää anteeksi ja tunnustella syntejään. Ei kerrassaan mitään, meistä suurin osa.

      • Anonyymi

        21:41

        Juu ei niin mitään pahaa olla tehty
        mutta
        kun raamattu sanoo a j a t u s k i n on syntiä,
        kyllä me ajatuksissa paljonkin tuomitsemme toiset jos joku asia meistä on väärin,

        minä välliin sanon jumalalle " mikä minä olen ketään tuomitsemaan " en mikää,

        joten jumala tietää kaiken meistä paremmin kuin me itse,
        siihen luotan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21:41

        Juu ei niin mitään pahaa olla tehty
        mutta
        kun raamattu sanoo a j a t u s k i n on syntiä,
        kyllä me ajatuksissa paljonkin tuomitsemme toiset jos joku asia meistä on väärin,

        minä välliin sanon jumalalle " mikä minä olen ketään tuomitsemaan " en mikää,

        joten jumala tietää kaiken meistä paremmin kuin me itse,
        siihen luotan,

        Ajatuksiaan ei pakottaa eikä määrätä. Et voi ajatuksistasi joutua syntisten listalle.
        Jos naapurin äijä on sinun mielestäsi iljettävä, se ajatus on päässäsi,
        vaikka et haluaisikaan. Vähintään kun näet sen et voi estää itseäsi ajattelemasta niin.
        Mutta ei sitä tarvitse murehtia. Emme me ajatuksiamme pysty säätelemään.
        Sellaiseksi on Jumala luonut ihmisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatuksiaan ei pakottaa eikä määrätä. Et voi ajatuksistasi joutua syntisten listalle.
        Jos naapurin äijä on sinun mielestäsi iljettävä, se ajatus on päässäsi,
        vaikka et haluaisikaan. Vähintään kun näet sen et voi estää itseäsi ajattelemasta niin.
        Mutta ei sitä tarvitse murehtia. Emme me ajatuksiamme pysty säätelemään.
        Sellaiseksi on Jumala luonut ihmisen.

        22:45

        juu mutta raamtussa on sanottu
        jo ajatuskin on syntiä,

        se onki minua aina rassannu,
        eihän ihminen voi ajatuksilleen mitään,

        joten asia olenki ratkaissu niin että se synnin tunnustus rukous on jus sitävarten ihmisille annettu,
        voimme aina tunnustaa syntimme koska me olemme yksistään ajatusten tasolla jo syntisiä,
        vaikka muuten emme ikinä tekiskää syntiä ja kunnioittasimme kymmentä käskyä joka piirun mukaan,
        ihminen ei ikinä voi olla täydellinen,

        raamastuusa on sanottu
        synnistä olet sinä syntyny,,,,,,,

        ihmisellä aina on perisynti olemassa
        ja se on siellä ajatusmaailmassa joita itse emme hallitsi,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajatuksiaan ei pakottaa eikä määrätä. Et voi ajatuksistasi joutua syntisten listalle.
        Jos naapurin äijä on sinun mielestäsi iljettävä, se ajatus on päässäsi,
        vaikka et haluaisikaan. Vähintään kun näet sen et voi estää itseäsi ajattelemasta niin.
        Mutta ei sitä tarvitse murehtia. Emme me ajatuksiamme pysty säätelemään.
        Sellaiseksi on Jumala luonut ihmisen.

        Tuosta olen samaa mieltä, Ano 22.45. . Ei ajatuksiaan voi pakottaa ja jossakin - olisko näitä Idän oppeja ? - sanotaan, että pahaa ei pidä vastustaa vaan mennä sen läpi. Minusta se "läpi meneminen" tarkoittaa asian työstämistä, avointa tarkastelua ja tasapainon saavuttamista sitä kautta. Joskus se jaakobinpaini itsensä kanssa voi päättyä siihen, että "antaa asian olla", myöntää että sen yli ei pääse, nöyrtyy.
        Ortodokseilla on rukous, jossa pyydetään anteeksi syntejä, jotka on tehnyt "tietäen tai tietämättään". Niin että kyllä niitä syntejä varmasti riittää meillä kaikilla jos tuolta pohjalta lähdetään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:45

        juu mutta raamtussa on sanottu
        jo ajatuskin on syntiä,

        se onki minua aina rassannu,
        eihän ihminen voi ajatuksilleen mitään,

        joten asia olenki ratkaissu niin että se synnin tunnustus rukous on jus sitävarten ihmisille annettu,
        voimme aina tunnustaa syntimme koska me olemme yksistään ajatusten tasolla jo syntisiä,
        vaikka muuten emme ikinä tekiskää syntiä ja kunnioittasimme kymmentä käskyä joka piirun mukaan,
        ihminen ei ikinä voi olla täydellinen,

        raamastuusa on sanottu
        synnistä olet sinä syntyny,,,,,,,

        ihmisellä aina on perisynti olemassa
        ja se on siellä ajatusmaailmassa joita itse emme hallitsi,

        Minä kannatan budhalaista ajattelua. Se ei ole uskonto,
        mutta siinä ihminen on perisynnitön.

        Miksi meillä on sellainen uskontaakka, että ihminen on valmiiksi perisyntinen
        jo viattomana maailmaan syntyessään ?
        Siinä ei ole tolkkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä kannatan budhalaista ajattelua. Se ei ole uskonto,
        mutta siinä ihminen on perisynnitön.

        Miksi meillä on sellainen uskontaakka, että ihminen on valmiiksi perisyntinen
        jo viattomana maailmaan syntyessään ?
        Siinä ei ole tolkkua.

        Buddhalaisuus, zen-buddismi, taolaisuus - ovat minusta kaikki "kannatettavia" oppeja vai ajattelusuuntiako ne lopulta ovat ? Kun ei tarvitse uskoa mihinkään..)) Ano 12.11.

        "Korkein usko ei ole uskoa johonkin, jonkin vuoksi" määriteltiin jossakin, olisko ollut Alan Wattsin "Zen"-kirjassa ?

        Minä ymmärrän tuon perisynnin sillä tavoin että se tarkoittaa ihmisen valmiutta pahaan, eikä se ole minua koskaan kuormittanut - ehkä auttanutkin sillä tavoin, että on oppinut "pitämään itseään silmällä" ja ellei muuta niin on ehkä oppinut olemaan heittämättä sitä ensimmäistä kiveä..))


    • Anonyymi

      Jumala rakastaa kaikkia,

      koska tietää täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan,

      • Anonyymi

        Väärien "profeettojen" lahko ?


    • Anonyymi

      Raamatun mukaan ajatukset ovat syntiä, otetaan vaikka yksi kuolemansynneistä, viha.
      Jos psykologilta kysytään niin vihan tunne pitää purkaa, muuten masentuu. On ihmisiä jotka eivät kykene purkautumaan vihaansa ja sairastuvat. Sekö sitten on synnitön olotila.
      Edelleen olen sitä mieltä, että viha tai kateus eivät ole sinällään syntiä. Ovat tunteita, jotka ihmiseen on luotu. Vasta sitten muuttuu synniksi jos niiden ajamana tekee synnillisiä tekoja.
      Olen uskovainen mutta tähän raamatunkohtaan en usko. En todellakaan tee syntiä, sanokaa mitä sanotte. Harkitsen jokaisen teon ja ymmärtämättömissä en ole.
      Tällä hetkellä en tunne ketään kohtaan vihaa enkä kateutta, mutta olen joskus lyhyen hetken tuntenut. Niiden myötä en ole pahaa kenellekään tehnyt.
      Kadehdin kerran töissä työkaverin tutkintoa. Suoritin sen itse ja vähän enemmänkin, siihen loppui kateus eikä kukaan ihminen kateudestani kärsinyt. On varsin pöljää sanoa tätä kateuttani synniksi.
      Vihan tunteen olen saanut selätetyksi kun olen rohkeasti ottanut asian puheeksi vihaamani henkilön kanssa.

      • Minä ajattelen, että viha ja vihastus ovat eri asioita, Ano 12.23. Vihastus on reaktio eikä sitä aina pysty estämään. Jeesuskin vihastui, aika useinkin..))
        Vihaaminen taas on jotakin sellaista, joka pysyy ja viittaa usein ihmisen omaan
        problematiikkaan, vaikka sellaiseen luonteenpiirteeseen, jota ei itsessään näe tai ainakaan hyväksy. Kaikki viha on pohjimmiltaan itsevihaa, sanotaan ja se on aika "helppo" siirtää toisen kannettavaksi.

        Ortodoksiperinteessa korostetaan kilvoittelua, itsekasvatusta, ymmärtäisin. Luterilainen kirkko taas "laskee Jeesuksen, meidän lunastajamme ja vapahtajamme varaan" kun katsoo, että ihminen pelastuu armosta, ei tekojen kautta. Näin siis ainakin pinnallisesti tulkiten.


      • Anonyymi

        Mitä on kateus? Edellinen kirjoittaja käänsi kateudeksi tuntemansa tunteen kannustuksekseen ja suoritti saman tutkinnon.
        Miksi kateus olisi synti? Olen kadehtinut koko ikäni aviopareja, joilla on lämmin yhteys, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista, jotka ovat toistensa tukena.
        Omassa avioliitossani mies käytti alkoholia lähes alusta asti ja menetti vähitellen kokonaan yhteytensä perheeseensä. Alkoholi oli aina ensimmäisenä.
        En näe synniksi sitä, että kadehdin onnellisia avioliittoja.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minä ajattelen, että viha ja vihastus ovat eri asioita, Ano 12.23. Vihastus on reaktio eikä sitä aina pysty estämään. Jeesuskin vihastui, aika useinkin..))
        Vihaaminen taas on jotakin sellaista, joka pysyy ja viittaa usein ihmisen omaan
        problematiikkaan, vaikka sellaiseen luonteenpiirteeseen, jota ei itsessään näe tai ainakaan hyväksy. Kaikki viha on pohjimmiltaan itsevihaa, sanotaan ja se on aika "helppo" siirtää toisen kannettavaksi.

        Ortodoksiperinteessa korostetaan kilvoittelua, itsekasvatusta, ymmärtäisin. Luterilainen kirkko taas "laskee Jeesuksen, meidän lunastajamme ja vapahtajamme varaan" kun katsoo, että ihminen pelastuu armosta, ei tekojen kautta. Näin siis ainakin pinnallisesti tulkiten.

        Vihastus ei ole synti, mutta vihaaminen on.


    • Anonyymi

      ".....viha tai kateus eivät ole sinällään syntiä. Ovat tunteita, jotka ihmiseen on luotu. Vasta sitten muuttuu synniksi jos niiden ajamana tekee synnillisiä tekoja."

      Viha ja kateus eivät "ole luotu ihmiseen".
      Niitä tunteita on henkisesti kehittymättömällä ihmisellä.

      • Aika farisealaista. Ikään kuin "paremmille ihmisille" ei olisi luotu mahdollisuutta tuntea vihaa tai kateutta!
        Jos tarkkoja ollaan, niin ihminen, joka ei tunne vihaa tai kateutta, ei taidakaan olla niitä kehittyneitä, vaan hän on tunneköyhä.
        Yllättävät elämän käänteet voivat romahduttaa jaloimmankin ihmisen mielen. Kyllä ne tunteet löytyvät jokaisesta.


      • Makriina kirjoitti:

        Aika farisealaista. Ikään kuin "paremmille ihmisille" ei olisi luotu mahdollisuutta tuntea vihaa tai kateutta!
        Jos tarkkoja ollaan, niin ihminen, joka ei tunne vihaa tai kateutta, ei taidakaan olla niitä kehittyneitä, vaan hän on tunneköyhä.
        Yllättävät elämän käänteet voivat romahduttaa jaloimmankin ihmisen mielen. Kyllä ne tunteet löytyvät jokaisesta.

        Vähän tuo Anon 13.26 kommentti pisti minunkin silmääni. Ehkä olen vain kade..))
        Katson silti, että useimmat meistä eivät eivät ole näitä "henkisesti kehittyneitä", valmiita ihmisiä, vaikka pyrkimys siihen olisi tallella.

        Ehkä tarkoititkin samaa ? Pyrkimystä..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Vähän tuo Anon 13.26 kommentti pisti minunkin silmääni. Ehkä olen vain kade..))
        Katson silti, että useimmat meistä eivät eivät ole näitä "henkisesti kehittyneitä", valmiita ihmisiä, vaikka pyrkimys siihen olisi tallella.

        Ehkä tarkoititkin samaa ? Pyrkimystä..))

        " Pyhä pyrkimys hyvään", kuten Jorma Uotinen sanoi Kari Kanalan tanssista.


    • Anonyymi

      Totta kai pitää syntejään katua joka päivä, kirkossa käymisestä en niin tiedä. En usko, että Jumala rakastaa niitä, jotka ovat toisilleen esim. ilkeitä. Eli rakkaus on ehdollista.

      • Anonyymi

        Mitä syntiä sinä sitten teet että katua pitää? Minä en ainakaan tee mitään, päinvastoin teen hyvää toiselle ihmiselle usein.

        Tuolla sanottiin että viha ja kateus eivät ole syntejä. Olen samaa mieltä.
        Ne tosin kuuluvat seitsemän kuolemansynnin joukkoon, kuka lie keksinyt.

        Jos ei pysty tuntemaan vihaa, on mielenterveys vaarassa. Tietenkin jos häntä kohtaan on tehty väärin. Voi olla että on ihmisiä joilla ei todellakaan ole aihetta vihata.
        Minä olen vihannut kaksi kertaa elämässäni ja molemmista olen vapautunut.


      • Anonyymi

        Sinä yrität mennä nyt liian isoihin saappaisiin päättäämään aiheesta. - Nm. Älä ota upseerin (Jumalan) murheita, kun et ole saanut hänen lahjojaankaan


    • Anonyymi

      Tänäänkin Jeesus auttoi minua, vaikka olin pahassa vaikeudessa avaimeni kadottua.
      Kiitos Jeesus, Pyhä Henkesi auttoi minua, kun olin sitä Sinulta pyytänyt.
      Älä koskaan hylkää / unohda minua.
      Kiitos Taivaan Isä, kiitos Jeesus ja Pyhä Henki.

    • Anonyymi

      En osaa sanoa Jumalan rakkaudesta mitään viisasta,
      mutta huoneeni seinällä on taulu:

      Kaikki kohtaamasi ihmiset
      käyvät kamppailua
      josta et tiedä mitään.
      Ole siis ystävällinen.
      Aina.

    • Anonyymi

      alotukseen :

      Tottakai jumala rakastaa kaikkia, siitä ei ole epäilystäkää,,,,,,

      jos jollaki menee huonosti
      se ei koskaan ole jumala syy
      vaan se on aina just sen s ar v i p ä ä n tekoja,,,

      tiedoksi,

      jumala on hyvyys

      piru on pahuus,,,

      • Anonyymi

        Mutku molemmat asuvat / elävät / ovat siinä yhressä ja samassa immeisessä, niiin mitäs siihen sanot? - Nm. Omia mokia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutku molemmat asuvat / elävät / ovat siinä yhressä ja samassa immeisessä, niiin mitäs siihen sanot? - Nm. Omia mokia

        Tuon olen tiedostanu luojan ansiosta jo kauan kauan kauan,

        tiedostan oman heikkouteni, ihminen isessään kun ei ikinä ole täydellinen,
        on vajaa ja vikoja täynnä,

        mutta
        oma pyrkimys on aina tehdä oikein,
        se mikä oikein on ja aina ja ikuisesti olen pyytäny jumalan ohjausta
        ja anteeksi antoa jos ja kun kompuroin elämän polullani,

        koska jumala tietää jo kaiken meneisyyden ja tulevaisuuden paljon paremmin kuin ikinä minä itse,
        joten luotan kaikessa jumalaan ja hänen tahtoonsa,
        olis seitten mitä tahansa,,,

        vääryyden ja pahuuden tietoisesti
        kierrän kaukaa,,,,,,,,

        pyrkimys on aina hyvytteen, mikä oikein on,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon olen tiedostanu luojan ansiosta jo kauan kauan kauan,

        tiedostan oman heikkouteni, ihminen isessään kun ei ikinä ole täydellinen,
        on vajaa ja vikoja täynnä,

        mutta
        oma pyrkimys on aina tehdä oikein,
        se mikä oikein on ja aina ja ikuisesti olen pyytäny jumalan ohjausta
        ja anteeksi antoa jos ja kun kompuroin elämän polullani,

        koska jumala tietää jo kaiken meneisyyden ja tulevaisuuden paljon paremmin kuin ikinä minä itse,
        joten luotan kaikessa jumalaan ja hänen tahtoonsa,
        olis seitten mitä tahansa,,,

        vääryyden ja pahuuden tietoisesti
        kierrän kaukaa,,,,,,,,

        pyrkimys on aina hyvytteen, mikä oikein on,

        No hyvä. Useimmat etsivät Jumalasioita ulkopuoleltaan eivätkä ikinä löydä ja sitten valittavat, ettei sitä ole olemassakaan. - Nm. Sisäsyntyinen juttu


    • Anonyymi

      Voiko piru/kiusaaja olla ihmisen muodossa ihmisten keskuudessa ?

      • Anonyymi

        Epäilyttävästi joskus tuntuu siltä.


      • Anonyymi

        Tietenki voi olla ihmisessä, ja onki,

        mutta jos on ajettu jumalan ja jeesuksen voimalla pois ihmisestä,
        sitten ihmisessä asuu hyvyys,

        sillä
        hyvyys on aina suurempi, voimakkaampi

        pahuus jää aina pienemmäksi ja häviää valtataistelun a i n a ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenki voi olla ihmisessä, ja onki,

        mutta jos on ajettu jumalan ja jeesuksen voimalla pois ihmisestä,
        sitten ihmisessä asuu hyvyys,

        sillä
        hyvyys on aina suurempi, voimakkaampi

        pahuus jää aina pienemmäksi ja häviää valtataistelun a i n a ,

        Ainakin saduissa.


    • " Sillä sinä et ole se Jumala, jolle jumalattomuus kelpaa. Paha ei saa asua sinun tykönäsi.
      Ylvästelijät eivät kestä sinun silmiesi edessä; sinä vihaat kaikkia väärintekijöitä. " ( Psalmit 5: 4 - 5 )

      • Anonyymi

        Jos Jumala vihaa väärintekijöitä saako piruus, kierous ja ilkeys ihmisessä palkkansa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Jumala vihaa väärintekijöitä saako piruus, kierous ja ilkeys ihmisessä palkkansa ?

        Ei saa pahuus palkkaansa aina elävässä elämässä, mutta ehkä tuonpuoleisessa. . . ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa pahuus palkkaansa aina elävässä elämässä, mutta ehkä tuonpuoleisessa. . . ?

        Kyllä hyvinkin voi saada. Sinähän et millään voi tietää, mitä ihmisten, niitten pahantekijöitten, elämissä tapahtuu pitkillä aikaväleillä ja yleensäkin. - Nm. Paha saa palkkansa


    • Anonyymi

      Mitä ilmeisimmin ei!

      • Anonyymi

        Jos olet tuota mieltä oikeasti, rupea äkkiä ja tarkasti tutkimaan sisältöäsi. - Nm. "Mitä ilmeisimmin" vastaus löytyy sieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet tuota mieltä oikeasti, rupea äkkiä ja tarkasti tutkimaan sisältöäsi. - Nm. "Mitä ilmeisimmin" vastaus löytyy sieltä

        "sisältöäsi" ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sisältöäsi" ???

        Eikö sulla ole sellaista? Sitten en ihmettele kommenttiasi. Ihminen on muutakin kuin pelkkä fyysinen olemus. - Nm. Sieltä löytyvät vastaukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sulla ole sellaista? Sitten en ihmettele kommenttiasi. Ihminen on muutakin kuin pelkkä fyysinen olemus. - Nm. Sieltä löytyvät vastaukset

        Ei minulla ole "sisältöä". Elimistö on ja sisin, se on henkinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole "sisältöä". Elimistö on ja sisin, se on henkinen.

        Kato hemmetti, kekkasit. - Nm. Hah


    • Anonyymi

      Ei se olematon ketään voi rakastaa.

      • Anonyymi

        Jumala voi rakastaa ja Jeesus rakastaa kaikkia meitä,
        jos pyydämme apua, niin saamme!

        Pyhän Hengen avulla meitä autetaan. HUOM JOS rukoilemme apua.

        Kiitos Jeesus avustasi, kiitos uhristasi meidän ihmisten syntien sovitukseksi. Aamen.


      • Anonyymi

        Rakkaudeton ei rakasta ketään. Rakkaudeton vaatii silti rajattomasti huomiota
        itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkaudeton ei rakasta ketään. Rakkaudeton vaatii silti rajattomasti huomiota
        itselleen.

        "Rakasta minua eniten silloin, kun sitä vähiten ansaitsen." - Nm. Kylmä rakkaus


    • Anonyymi

      Rakastaako Jumala kaikkia ihmisiä ?

      Kyllä Rakastaa ihan kaikkia!
      Hän on Luojamme.
      Sitä en tiedä miten rankaisee,jos väärin teemme.
      Pahin Luojan luoma on Lusifer,valontuoja on vankina tai ollut sen 1000v.
      Mutta,eihän ihminen ole niin paha?
      Lusifer tietää Luojansa ja ei voi kieltää sitä.
      Mutta jos ihmisenä kiellät Luojan,Rakkautta ei ole,ei elämää.
      Armo on joka pelastaa!

      • Anonyymi

        Ei ole osunut armoa kohdalle, vaikka Jumala rakastaa kaikkia. Jumalalla on outo huumorintaju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole osunut armoa kohdalle, vaikka Jumala rakastaa kaikkia. Jumalalla on outo huumorintaju.

        Aika yleisesti se menee niiin, että se on ihminen itse, joka on itselleen kaikkein armottomin. Silloin ei osaa ottaa vastaan armoa, vaikka sitä olisi tarjollakin. - Nm. Vastaanotto-ongelma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika yleisesti se menee niiin, että se on ihminen itse, joka on itselleen kaikkein armottomin. Silloin ei osaa ottaa vastaan armoa, vaikka sitä olisi tarjollakin. - Nm. Vastaanotto-ongelma

        Sinulla se on vastaus asiaan kuin asiaan. Jumalan puolestakin osaat vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se on vastaus asiaan kuin asiaan. Jumalan puolestakin osaat vastata.

        Eikö se ole hyvä, että on? En osaa vastata Hänen puolestaan, vaikka olenkin antanut itseni ymmärtää, että jos teen jotain sydämestäni, niin se on vähän niin kuin / melkein sama asia. - Nm. Kuuntele sydäntäsi


    • Entä jos ei usko Raamatun sanaan, kuin sieltä täältä valikoidusti, siis itselle sopivasti. Suuressa tuskassa kuitenkin ristin käteni ja anon lohdutusta.

      Lapsen usko oli varma, että ainakin meillä oli aina iltarukoukset ja tietenkin se pyhäkoulu, josta sai aina ihania merkkejä "Jeesuksen" kuvia.

      Enkeleitä en toiveeni mukaan koskaan nähnyt, ehkä onneksi, sillä sellaisen näkeminen tietää jo kuolemaa ja sekös vasta ollutkin tuntematon, kaukainen ajatus silloin lapsena.

      Mutta niin kuin lapsuuden maisemat pienenee, niin kuolemankin hetki lähestyy vääjäämättä, siis elämä kapenee, vai supistuuko se?

      Itse olin "kuoleman porteilla" 34 vuotiaana ja lapsia oli kaksi 5 ja 7 vuotiaat, tietenkin mieheni, joka oli samassa autokolarissa. Olen jo joskus kertonut tästä, joten en rasita teitä enää.

      Olen myös tästä kertonut joskus, mutta se rukouksen voima, jo ka saa vuoretkin liikkeelle, toteutui kohdallani.

      Joka aamu työn mennessä, kävin toivomassa, että tuo vaaleankeltainen, kuten kirjoissa kuvaillaan "kermanvärinen" Mersu, olisi joskus meidän ja niinhän se sitten olikin.

      • Anonyymi

        Vai on Jumalalla käytettyjen autojen liikekin, hyvä tietää.


      • Anonyymi

        Sinulla ja miehelläsi oli suojelusenkelit mukana onnettomuudessa.
        Tuo mersu juttu on kyllä huippu!
        Pitää kyllä varoa mitä rukoilee, nehän voi toteutua!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai on Jumalalla käytettyjen autojen liikekin, hyvä tietää.

        "Vai on Jumalalla käytettyjen autojen liikekin, hyvä tietää."

        Enkö äsken kertonut, että en ole niin uskovainen, joten en rukoillut mitään Jumalaa, ja en tiedä edes mitä? Minä vain toivoin, että johtajani luopuisi siitä vanhasta Mersustaan, koska Hänellä jo oli uusiakin, mutta pakko oli luopua, kun roska-auto olisi sen hakenut romuttamolle.

        Silloin sain hänet puhuttua, että mieheni tulisi hakemaan sen auton ja kun mieheni "roplasi" sitä hetken, niin sillähän ajettiin kotiin.

        Ei siihen Jumalia tarvittu apuun, vaan ammattitaitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on Jumalalla käytettyjen autojen liikekin, hyvä tietää.

        17:22:lle: Nyt tuli sinulle ivallinen nauru väärässä paikassa.


    • Anonyymi

      Jos niin uskoo, rakastaa. Uskosta se on kiinni.

    • Anonyymi

      Jos usko on tuonut lohtua ihmisen elämään se on täyttänyt tehtävänsä.

      • Anonyymi

        Elämässä on niin paljon kurjuutta jota usko ei poista.


    • Anonyymi

      Tietenki,

    • Anonyymi

      Mistä sen rakkauden tietää? Korona tai lumimyrsky ovatko ne rakkautta vai vihaa?

      • Anonyymi

        Korona on korona ja hirmumyrsky on hirmumyrsky. Miksi pitäisi mystifioida asioita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona on korona ja hirmumyrsky on hirmumyrsky. Miksi pitäisi mystifioida asioita ?

        Onko Jumala luonut koronan ja hirmumyrskyn rakkauden osoituksena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Jumala luonut koronan ja hirmumyrskyn rakkauden osoituksena?

        Korona on ihmisten hommia, siitä ei voi syyttää ketään muuta. Luonnonvoimat ovat tietysti Luojan hommia, mutta lisääntyneet ja pahentuneet myrskyt, tulvat, kuivuudet, jne ... ovat myös ihmisten nopeuttaman ilmaston muutoksen aikaan saamia. - Nm. Luomakunnan tyhmin eläin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Jumala luonut koronan ja hirmumyrskyn rakkauden osoituksena?

        Ihmiset ovat jo täyttäneet maapallon liian täyteen

        Suomalaiset auttavat vain afrikkalaisia lapsia, joita on liian paljon, miehet siellä tekevät nitä intohimolla.

        Suomessa ei ole lapsia kuin vähän, ja lapsiperheiden köyhyys on yleistä ja kauheaa!

        Heitä suomalaiset eivät auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat jo täyttäneet maapallon liian täyteen

        Suomalaiset auttavat vain afrikkalaisia lapsia, joita on liian paljon, miehet siellä tekevät nitä intohimolla.

        Suomessa ei ole lapsia kuin vähän, ja lapsiperheiden köyhyys on yleistä ja kauheaa!

        Heitä suomalaiset eivät auta.

        Meillä suomalaisilla yhteiskunta on sillä mallilla ja tolalla, että me kaikki voimme auttaa itse itseämme, jos osaamme. Eikä se Yläkerran Ukkokaan muunlaisia auta. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      Seurakuntani pastori kertoi Jumalan rakastavan minua, ainakin siihen asti kun maksan kirkollisveroni säntillisesti. Kun kysyin, jos jossakin vaiheessa tulevan kuolemani aiheuttama veronmaksu keskeytyy, niin miten Jumala siihen suhtautuu, niin hän arveli jumalan olevan tyyväinen, jos kuolinpesän mahdolliset varat, eli ne jotka jäisivät tähteeksi verotukselta, lahjoitettaisiin testamentilla kirkolle. Terv. Tyynetäti Lievestuoreelta.

    • Anonyymi

      alotuksen kysymykseen vastaus :

      kyllä rakastaa kaikkia

      ainaki minua

      jokatapauksessa kaikkein eniten minua

      mä olen paras
      koska
      mä olen täällä maanpäällä kaikkein huonoin,,
      jumala rakastaa kaikkein hunoimpia ja heikkoja,

      • Anonyymi

        Tuo oli lohdullista.


      • Anonyymi

        Sinua varmasti rakastaa myös valtio runsailla maataloustuillaan, koska kuulut kirjoituksestasi päätellen kepun raamattuvyöhykeen suurtalollisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua varmasti rakastaa myös valtio runsailla maataloustuillaan, koska kuulut kirjoituksestasi päätellen kepun raamattuvyöhykeen suurtalollisiin?

        Mistä hlvt:stä sinä sen tiedät, kuka mitäkin tukia tms. saa? Miksei ruuan tuottaja saisi saada tukea, kun mitään tekemättömät tyhjäntoimittajatkin saavat ihan ilmaiseksi? - Nm. Revi siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hlvt:stä sinä sen tiedät, kuka mitäkin tukia tms. saa? Miksei ruuan tuottaja saisi saada tukea, kun mitään tekemättömät tyhjäntoimittajatkin saavat ihan ilmaiseksi? - Nm. Revi siitä

        Palkansaajat elättävät ketokiilat. Revi siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkansaajat elättävät ketokiilat. Revi siitä.

        "Palkansaajat elättävät" myös tyhjäntoimittajaluuserit. Maatalousyrittäjä sentään tekee työtä ja toimittaa jotain joka päivä aamusta iltaan. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Palkansaajat elättävät" myös tyhjäntoimittajaluuserit. Maatalousyrittäjä sentään tekee työtä ja toimittaa jotain joka päivä aamusta iltaan. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

        Maalaisten työ on kovaa työtä
        kaupunkilainen ei käsitä kuinka kovaatyötä maalaiset tekee,
        se ihmetyttää,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalaisten työ on kovaa työtä
        kaupunkilainen ei käsitä kuinka kovaatyötä maalaiset tekee,
        se ihmetyttää,

        Ehkä koneellistumisen ja nykytekniikan ansiosta maataloustyö ei ole enää fyysisesti niiin kovin raskasta, mutta näinä aikoina henkisten ominaisuuksien pitää venyä huippuunsa, jos / kun työ ei enää kannata, koska kustannukset nousevat, mutta työstä saatava tulo ei. - Nm. Joku muu vie välistä


    • Anonyymi

      Kannattako tuota kysyä S24 palstalla? Tuskin joukossamme on vakuuttavaa kykyä vastaamaan, arvelee Mkr.

    • Anonyymi

      Kuuluvatko kirkosta eronneet Jumalan rakkauden piiriin?

      • Anonyymi

        jokainen ihminen on jumalalle rakas,
        myös kirkon ulkopuoliset

        joka ikinen joka uskoon jumalaan
        ja jeesukseen-kristukseen on jumalan lapsi,
        joka ikinen,


      • Anonyymi

        Kuuluvat. Usko ei ole kirkon. Usko on ihmisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluvat. Usko ei ole kirkon. Usko on ihmisen.

        Useimmille "usko" ja uskonto ovat yksi ja sama asia. Kirkkomme välittää uskontoaan, jokainen ihminen uskoo siihen, minkä katsoo parhaakseen. - Nm. Luojaan tai luojattomuuteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluvat. Usko ei ole kirkon. Usko on ihmisen.

        23:14

        Tiedoksi sinulle,,,

        Usko ON aina LAHJA Jumalata ,

        usko tulee kuulemisesta,

        jokainen ihminen voi ja saa rukoilla uskon-lahjaa itselleen,

        jumalan armo on suuri

        vain armosta ihminen saa uskonlahjan

        ei koskaan ihmisestä itsestään ,

        vain luojan armosta,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        23:14

        Tiedoksi sinulle,,,

        Usko ON aina LAHJA Jumalata ,

        usko tulee kuulemisesta,

        jokainen ihminen voi ja saa rukoilla uskon-lahjaa itselleen,

        jumalan armo on suuri

        vain armosta ihminen saa uskonlahjan

        ei koskaan ihmisestä itsestään ,

        vain luojan armosta,,

        Usko on ihmisen ei kirkon. Kirkko on vain rakennus.


      • Anonyymi

        Miksi ihmiset eroavat kirkkorakennuksesta?


    • Anonyymi

      alotuksen kysymykseen vastaus :

      Kyllä rakastaa
      ainaki minua
      ja
      silloin jumala rakastaa ihan kaikkia muitaki

      EI EPÄILYSTÄKÄÄ,,,


      TULIKO SELVÄKSI ?

    • Anonyymi

      Miten Jumalan rakkaus ilmenee se pitäisi ensin saada selville?

      • Anonyymi

        höh,,,,


        hyvin monella tavoilla,
        ihminen jolla on uskon-Lahja
        automaattisesti ihminen huomaa kaiken
        kuinka kaikki asiat menee elämässä oikein,
        ihminen pyrkii aina tekemään oikein,

        tuo sinun " pitää ensin saada selville " on vielä täysin epä-uskoa,

        joten
        sinulla kannattaisi hyvin hyvin paljon lukea ja kuunnella jumalan sanaa
        sitten opit näkemään t o t u u d e n olemassa olon,

        sillä kaikki jumalssa peustuu puhtaasti totuuteen
        ihan kaiessa,

        jumalan rakkaudessa
        on vain totuus kaikessa ,

        sen kun ihminen tiedostaa,

        sen jälkeen ymmärtää paljon muutaki elämästä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höh,,,,


        hyvin monella tavoilla,
        ihminen jolla on uskon-Lahja
        automaattisesti ihminen huomaa kaiken
        kuinka kaikki asiat menee elämässä oikein,
        ihminen pyrkii aina tekemään oikein,

        tuo sinun " pitää ensin saada selville " on vielä täysin epä-uskoa,

        joten
        sinulla kannattaisi hyvin hyvin paljon lukea ja kuunnella jumalan sanaa
        sitten opit näkemään t o t u u d e n olemassa olon,

        sillä kaikki jumalssa peustuu puhtaasti totuuteen
        ihan kaiessa,

        jumalan rakkaudessa
        on vain totuus kaikessa ,

        sen kun ihminen tiedostaa,

        sen jälkeen ymmärtää paljon muutaki elämästä

        niin ja jumala todella suojelee ja varjelee ihmistä , ohjaa oikeaan,
        ihminen ei koskaan ole yksin ,
        ei tunne yksinäisyyttä vaikka asuiski yksin,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin ja jumala todella suojelee ja varjelee ihmistä , ohjaa oikeaan,
        ihminen ei koskaan ole yksin ,
        ei tunne yksinäisyyttä vaikka asuiski yksin,

        Tuon olen minäkin kokenut.
        Olen rukoillut sitä ja sitten saanut sen.


      • Anonyymi

        Sitten vain tutkimaan itseäsi, varsinkin sydämesi sanelemia aatoksia. - Nm. Ei selviä ulkopuolelta


    • Anonyymi

      Valitttavasti Jumala rakastaa vain Hänen valitsemiaan meitä, hänelle niin rakkaita Helluntailaisiaan.

    • Anonyymi

      Usko on uskon asia. Ei todellista. Usko ja Jumala on todellista vain niille, jotka pystyvät uskomaan mitä haluavat. Haitanneeko tuo ei-uskovaa ?

      • Anonyymi

        Uskovaiset pitävät itseään muita parempina, mutta ovatko parempia, en usko.
        Rikkaat mainostavat omaisuuksiaan pitäen itseään parempina, mutta itsekkyys
        paistaa läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaiset pitävät itseään muita parempina, mutta ovatko parempia, en usko.
        Rikkaat mainostavat omaisuuksiaan pitäen itseään parempina, mutta itsekkyys
        paistaa läpi.

        olet väärässä
        uskovaiset ei pidä i t s e ä ä n yhtää parempana kuin muutkaa ihmiset,
        jumalarakastaa kaikkia jotka ovat halunneet ja saaneet uskonlahjan
        ihan kaikkia ihmisiä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaiset pitävät itseään muita parempina, mutta ovatko parempia, en usko.
        Rikkaat mainostavat omaisuuksiaan pitäen itseään parempina, mutta itsekkyys
        paistaa läpi.

        Kannattaisi(ko?) tutkia enempi itseään kuin uskovaisia ja rikkaita. Alkaisivat aiheet aueta uudella ja oikeammalla tavalla. - Nm. Ehkä, mahdollisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olet väärässä
        uskovaiset ei pidä i t s e ä ä n yhtää parempana kuin muutkaa ihmiset,
        jumalarakastaa kaikkia jotka ovat halunneet ja saaneet uskonlahjan
        ihan kaikkia ihmisiä,

        Kuka saatana näitä uskonlahjoja jakelee, ja minkälaisia ne yleensä ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka saatana näitä uskonlahjoja jakelee, ja minkälaisia ne yleensä ovat?

        Uskomisen 'lahja' on sellainen sisäsyntyinen juttu, joka vaatii tietynlaista katsomis- ja näkemistapaa maailman ja elämän asioista ja aiheista. Siksi se lahja ei löydy, jos etsii itsensä ulkopuolelta eli sieltä, mistä se ei voi löytyä, koska se on sisälläsi. Tai sitten ei. - Nm. Tutki itseäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olet väärässä
        uskovaiset ei pidä i t s e ä ä n yhtää parempana kuin muutkaa ihmiset,
        jumalarakastaa kaikkia jotka ovat halunneet ja saaneet uskonlahjan
        ihan kaikkia ihmisiä,

        Jumala ei suosi ylpeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala ei suosi ylpeitä.

        Jumala ei suosi ylpeitä, mutta nöyrille Hän antaa armonsa.
        Kiitos, rakas Taivaan Isä.


    • Anonyymi

      Jumalasta en tiedä , mutta jokainen täysjärkinen erottaa hyvän pahasta , ei siihen lakikirjoja tartte !

      Barabbas

    • On ajateltava toisin päin. Onko Jumala ja Hänen edustajiensa mielipiteet sitä luokkaa, että kannattaa olla kirkon jäsen?
      Luin juuri, että piispa Laajasalon mielipiteen tähden kansa eroaa kirkosta. Ollaan ilmeisesti niin paljon korkeammalla tasolla uskon asioissa, että ei kannata seurakunnassa enää vaikuttaa.

      • Anonyymi

        nää eksyttävät lahkothan nostaa ITSENSÄ jalustalle, tavis/ riviuskova, uskoo hiljakseen kotonaan, joskus kirkossa ja sellainen perus- luottamus Jumalaan, raamatussa muuten:

        "usko on syvä luottamus"

        eikö se riitä ??


      • Anonyymi kirjoitti:

        nää eksyttävät lahkothan nostaa ITSENSÄ jalustalle, tavis/ riviuskova, uskoo hiljakseen kotonaan, joskus kirkossa ja sellainen perus- luottamus Jumalaan, raamatussa muuten:

        "usko on syvä luottamus"

        eikö se riitä ??

        Lueskelen joskus uskontopalstoja S24:n sivuilta. Uskomattomia vaatimuksia on nykyisin uskon sotureilla. Kastekin pitää ottaa justiinsa oikealla hetkellä, puhumattakaan muista uskonoppineiden määräyksistä. Vaikeaa on uskovaisten elämä.
        Paras vain pysyä rivijäsenenä.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Lueskelen joskus uskontopalstoja S24:n sivuilta. Uskomattomia vaatimuksia on nykyisin uskon sotureilla. Kastekin pitää ottaa justiinsa oikealla hetkellä, puhumattakaan muista uskonoppineiden määräyksistä. Vaikeaa on uskovaisten elämä.
        Paras vain pysyä rivijäsenenä.

        Miksi niputat uskovaisiksi kaikki palstoilla hörhöilevät? Eivät he ainakaan Jeesuksen opetusta edusta, koska armo ja rakkaus on sen perusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niputat uskovaisiksi kaikki palstoilla hörhöilevät? Eivät he ainakaan Jeesuksen opetusta edusta, koska armo ja rakkaus on sen perusta.

        Siksi, että uskovainen voi olla kuka tahansa. Nämä hörhöilevätkin uskovat omalla tavallaan, eikä heidän mielipiteisiinsä voi vaikutta millään tavalla. Ei kukaan voi uskoa väärin!
        Juuri nämä erehtymättömät uskonsoturit voivat saada pahaa aikaan, jos he onnistuvat pääsemään korkeampaan asemaan uskonyhteisössään.


      • Makriina kirjoitti:

        Siksi, että uskovainen voi olla kuka tahansa. Nämä hörhöilevätkin uskovat omalla tavallaan, eikä heidän mielipiteisiinsä voi vaikutta millään tavalla. Ei kukaan voi uskoa väärin!
        Juuri nämä erehtymättömät uskonsoturit voivat saada pahaa aikaan, jos he onnistuvat pääsemään korkeampaan asemaan uskonyhteisössään.

        Sattuvasti sanoit "Makriina", sillä tätini oli "tosi uskovainen Helluntalainen" ja olimme hänen hautajaisissaan.

        Siellä oli tietenkin näitä uskon sisaria ja veljiä mukana takapenkillä ja tietenkin Hesan seudulta ruotsinkielisiä ja lapseni oli siellä myös ja kuulivat, kuinka he iloitsivat suuresta perinnöstä.

        No, ei tainnut tulla kummoistakaan perintöä, koska hän oli aina maksanut nämä "kymmenyksensä" jo aikaisemmin seurakunnalle.

        Minä en ymmärrä sitä, että täytyy uskostaan maksaa joitain "kymmenyksiä" jollekin seurakunnalle, koska usko on minun, josta en ole velkaa kenellekään.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Sattuvasti sanoit "Makriina", sillä tätini oli "tosi uskovainen Helluntalainen" ja olimme hänen hautajaisissaan.

        Siellä oli tietenkin näitä uskon sisaria ja veljiä mukana takapenkillä ja tietenkin Hesan seudulta ruotsinkielisiä ja lapseni oli siellä myös ja kuulivat, kuinka he iloitsivat suuresta perinnöstä.

        No, ei tainnut tulla kummoistakaan perintöä, koska hän oli aina maksanut nämä "kymmenyksensä" jo aikaisemmin seurakunnalle.

        Minä en ymmärrä sitä, että täytyy uskostaan maksaa joitain "kymmenyksiä" jollekin seurakunnalle, koska usko on minun, josta en ole velkaa kenellekään.

        Ihmiset ovat jo täyttäneet maapallon liian täyteen.

        Suomalaiset auttavat vain afrikkalaisia lapsia, joita on liian paljon, miehet siellä tekevät niitä niin intohimolla.

        Suomessa ei ole lapsia kuin vähän, ja lapsiperheiden köyhyys on yleistä ja kauheaa!

        Heitä suomalaiset eivät auta.

        Miksi eivät ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat jo täyttäneet maapallon liian täyteen.

        Suomalaiset auttavat vain afrikkalaisia lapsia, joita on liian paljon, miehet siellä tekevät niitä niin intohimolla.

        Suomessa ei ole lapsia kuin vähän, ja lapsiperheiden köyhyys on yleistä ja kauheaa!

        Heitä suomalaiset eivät auta.

        Miksi eivät ?

        HYVÄ KYSYMYS


        kysymys pitäisi tehdä Ohisalolle,
        hän on sisäministeri
        tänne hankki vihamielisiä mulimeita jotka vihaa kristinuskoisia hyväntekijöitä
        se ihmetyttää
        kun omat KÖYHÄT lapset kärii suurestikki puutteellisesta elämästä,
        jopa koulukiusaaminen kuulemma kohdistuu just suomen omiin KÖYHIIN lapsiin,

        herääkin kysymys
        MIKSI omien köyhien kansalaisten lapsia lapsi perheitä ei ensisijaisesti autetata
        kunnollinen elämän alkuun,

        mutta Ohisalo kyllä järjestää luksus olot suomelle vihamieliselle ihmisryhmälle, ,

        suomen politiikka nimenomaan Ohisalon tekemänä on erittäin outoa ,
        onko Ohisaloki itse salisesti vihamielinen suomen kansalle, sillä Ohisalo on myös itse maahan muuttaja,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat jo täyttäneet maapallon liian täyteen.

        Suomalaiset auttavat vain afrikkalaisia lapsia, joita on liian paljon, miehet siellä tekevät niitä niin intohimolla.

        Suomessa ei ole lapsia kuin vähän, ja lapsiperheiden köyhyys on yleistä ja kauheaa!

        Heitä suomalaiset eivät auta.

        Miksi eivät ?

        Sosiaaliturvaa myönnetään kaikille samoilla ehdoilla.


    • Anonyymi

      En tiedä ? Käsitäksen ristin naulitiin ,jotta saame syntimme anteeksi kun kuolemme. Maanpällä eläville helvetti on,Ei kuoleman jälkeen ole helvettiä.

      • Anonyymi

        Otan alas tuon laulun "Uskon salaisuus", niin jos sinulla on samanaikaisesti näytön toisella puolella se You tuben sävel ja sanat tällä puolella, niin se on helppo oppia silloin. Minä tykkään siitä sävelestä, samoin kuin sanoistakin, ja se myös vastaa aloittajan kysymykseen.


      • Anonyymi

        Huuhaa tarinaa koko raamattu. Uskon asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa tarinaa koko raamattu. Uskon asia.

        Oletatko tosiaan - oikeesti - että sinä päätät aiheesta? Kuka sulle on tuon 'suuren' tiedon ja päätäntävallan antanut? Usko on "uskon asia", mutta tyhjään päähän se(kään) ei mahdu. - Nm. Huuu-haaa olet sinä


    • Anonyymi

      Uskon salaisuus
      °°°°°°°°°°°°°°°°(Haapalastut -kuoro)
      (etsin vielä kirjoittajan nimeä, se tulee myöhemmin,
      ehkä Petri Laaksonen, Anna-Mari Kaskinen)

      Et mahdu sanoihin, et muottiin ihmisten, ei järki sinua voi saavuttaa.
      Et määritelmiin käy, et silmiin näy, vaan sinut pieninkin voi löytää.
      :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
      Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
      jää toivo, joka meitä kantaa. :,:

      Kun tuuli puhaltaa, ei kiinni sitä saa, ei hallita voi suurta Jumalaa.
      Ei vettä virtaavaa voi taltuttaa. vaan sinut haurainkin voi löytää.
      :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
      Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
      jää Sana, joka meitä kantaa. :,:

      Ja Herra kuitenkin käyt luokse ihmisen, niin rakas Sinulle on jokainen.
      Et hylkää pimeyteen, jäät sydämeen. Nyt Sinut haurainkin voi löytää.
      :,: Merten aavat, ääret taivaiden kuinka ymmärtää voi ihminen?
      Jää suuri hiljaisuus, jää uskon salaisuus,
      jää Kristus , joka meitä kantaa. :,:

      ( Löytyy You tubestakin). M-e.

      • Anonyymi

        Uskon salaisuus


        Petri Laaksonen


        https://www.youtube.com/watch?v=LKCRpIr6Ma0


    • Anonyymi

      Ei Jumala ehdi vahtia kuinka usein käyt kirkossa eikä kirkkoa tarvita uskon todistamiseen. Jumalanpalvelus tulee muuten joka sunnuntaiaamuna telkkarista.
      Voit olla kotonasi kuin kirkossa, jos jaksat saarnoja ja veisuuta kuunnella.

    • Anonyymi

      Laulun sanoin, mikäli ne muistan ne nyt, No, en muista.

      "Kerran lensi ihmislapsi" ...

      En yrittäkään nyt antaa sitä linkkiä, mutta tuolla haulla löytyy ja jos joku "nohevampi" pistäisi sen soimaan, niin kiitos.
      "
      Siinä puolestani vastaus, "Rakastaako Jumala meitä kaikkia?

    • En usko, että niin usein pitää käydä kirkossa, sillä luterilaisen opin mukaan pelastus perustuu yksin armoon, ei ihmisen omiin tekoihin. Riittää yksin usko, että kelpaa. Mutta toisaalta Jumala rankaisee pahat teot kolmanteen ikäpolveen saakka. Voiko Hän olla niin ankara ja epäoikeudenmukainen?

      Hyvää olisi myös vähän rukoilla. Olen tavallinen syntinen, mutta Jumala on aina mielessääni, aina ja kaikkialla. Kun jokin menee vikaan, muistan, että olenhan rukoillut, että tapahtukoon tahtosi . . . . . Jumalan tahto nyt vain poikkesi omastani. Olen rukoillut myös, että anna syntiemme anteeksi, niin kuin mekin . . . . . Jos nöyrästi pyytäisi, antaisin anteeksi myös sille rikolliselle, joka murtautui Nordean pankkitililleni ja vei minulta yhdeksän tonnia rahaa. Muuten toivoisin, että hänet laitetaan elävänä Helvettiin.

      Tarina kertoo, että kotikuntani kauppaketjun kuorma-autokuljettaja ajoi autollaan ojaan. Rukoili, että jumala auta minua. Hän pääsi ylös ja sanoi "kiitos perkele". Auto luisui takaisin ojaan ja vielä syvämmelle niin, että hinausapua piti saada.

      btl

    • Anonyymi

      alotukseen:

      oma näkemys :

      ihminen on heikko kaikilta osian

      joten vain ja yksin jumalan armosta me pelastumme,
      ei kinä ihmisen itsensä hyvien tekojen ansiosta,

      vain ja ainoastaan Jumalan armosta,

      Jumala rakastaa kaikkia jotka ymmärtää totuuden olemassa olon,

      • Anonyymi

        tuohon pitää lisätä, lause jäi vajaaksi

        Jumala rakastaa kaikkia jotka ymmärtää totuuden olemassa olon ja merkityksen


      • Anonyymi kirjoitti:

        tuohon pitää lisätä, lause jäi vajaaksi

        Jumala rakastaa kaikkia jotka ymmärtää totuuden olemassa olon ja merkityksen

        Sen saman minäkin juuri sanoin, vaikka eri sanoilla. Haluan myös kunnioitta Jumalamme niin, että kirjoitan Jumala isolla alkukirjaimella.


    • Anonyymi

      Jumala on olemassa niille, jotka Jumalaan uskovat.
      Eikö Jumala anna ohjeet ?

    • Ihminen on lisännyt jumaluuteen tarvitsemiaan asioita, kuten, että Jumala voi sallia ja olla sallimatta tapahtumia ihmisten elämässä, tai että Jumalan avulla on pelastuttu jostakin kollektiivisesta vaarasta.
      Ei mikään jumalallinen suojelus ole pelastanut ihmisiä tsunamin hyökätessä, hirmumyrskyissä tai muissa luonnon katastrofeissa, ei myöskään ihmisten itsensä aiheuttamissa tuhoissa, sodissa ja keskitysleireissä.
      Ei valtionpäämiehiä mikään jumalallinen tuki auta, ei kannata sanoa, että jumalan avulla voitamme sodan. Sodat ovat ihmisen pahansuopaisuuden todisteita. Sotaa haluavat päämiehet määräävät alamaisensa riveihin taistelemaan toisia, ihmiskuntaan kuuluvia veljiään vastaan. Ei siinä Jumalan siunaus mukana ole. Yksittäinen sotilas voi pyytää apua selviytymiseen, anoa mielenrauhaa, voimaa ja uskoa selviytymiseen, ja tuntea rukouksen auttavan, mutta sodan syyt ja seuraukset ovat ihmisen kontolla.
      Jumala ehkä tukee ihmistä hänen vaikeuksissaan, mutta ei puutu ihmisen tekemisiin ja estä häntä tekemästä vastoin omia lakejaan.. Valinta on ihmisen, sodat ja vainot ovat ihmisen suorittamat, ei Jumala niihin tekoihin puutu.
      Hän on sääntönsä ja ohjeensa antanut, ja ihmisen asia on sitten noudattaa niitä oman valintansa mukaan.

      On vain niin paljon helpompi saada rahvas seuraamaan johtajaa, kun saadaan vakuutetuksi, että johtajat ovat jumalan erityisessä suojeluksessa ja heidän mukanaan seuraajatkin.
      Kuka se aikanaan sanoikaan, että uskonto on oopiumia kansalle?

      • Anonyymi

        Ettei Jumala joudu "syytteeseen",
        kun jotain kamalaa tapahtuu,
        joku voi todeta ajattelemattomasti ja julmasti:
        "Kaikella on tarkoituksensa".
        Mikä tarkoitus oli esim. Estoniassa tai tsunamissa kuolemisella ?


      • Makriina,
        Hyvin kirjotettu, kiitos siitä.

        Tämä nykyinen tilanne on mielessäni yhtä kaaosta, koska ounastelen sotaa tänne meillekin, jos ja mikäli Putin haluaa laajentaa maitaan meidänkin puolelta.

        Otetaan vain rauhallisesti, niin kauan kuin pystytään, ainakin ruokavarastoa lisäämällä


      • Anonyymi

        Apua huudetaan Jumalalta ja kuitenkaan sieltä ei apua tule ketä pitää uskoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apua huudetaan Jumalalta ja kuitenkaan sieltä ei apua tule ketä pitää uskoa?

        Hyvin monet ihmiset kokevat saavansa apua ja vastauksia rukouksiinsa. Joten olisiko ihan oma mokasi, jos sinä et saa? - Nm. Vaihda asenne ja yritä kovemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei Jumala joudu "syytteeseen",
        kun jotain kamalaa tapahtuu,
        joku voi todeta ajattelemattomasti ja julmasti:
        "Kaikella on tarkoituksensa".
        Mikä tarkoitus oli esim. Estoniassa tai tsunamissa kuolemisella ?

        Joku, joka katastrofilta pelastuu kuin ihmeen kaupalla, voi siitä kiittää jumalaansa.
        Se tuntuu kauhealta kuitenkin, koska niin paljon ihmisiä menetti henkensä.
        Mihin perustuisi se, että yksi kymmenestä pelastuu? Onko pelastuneella jokin erityinen tehtävä, jota varten hänen henkensä säästyi?


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe