Vetoketjuilmiö - vieras käsite

Anonyymi

Ajelin taannoin kehä I itään liittyäkseni 4-tielle kohti pohjoista. Noh kehä oli tukossa jo useamman kilometrin ennen kyseistä ramppia ja etenimme etanavauhtia, välillä pysähdellen.

Nelostielle liittyy samasta kohdin kehä I:sen rampit sekä idästä että lännestä. Ongelma näytti olevan kyseisten ramppien liittymäkohta, jossa lähes jokainen auto ajoi edellä menevän puskurissa kiinni. Vetoketjuilmiö ei toiminut ja molemmista suunnista tulevat autojonot pysähtelivät lähes jokaisen liittyvän auton kohdalla. Kun ramppien liitymäkohta oli ohitse, nelostie veti iloisesti ja ruuhka katosi kuin tuhka tuuleen.

Haloo! Käykää maailmalla vaikkapa Berliinissä katsomassa miten vetoketjuilmiö toimii, noin 15 kertaisella automäärällä ja jos ilmiö on teille täysin uusi, googlailkaa.

Jäykkä suomalainen autoilija saa ruuhkan aikaan jo kahdella autolla ja siitä huolimatta pidämme itseämme keskivertoa parempina kuljettajina.

14

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen teitä muita tärkeämpi ja rikkaampi joten te muut väistätte.

    • Anonyymi

      Suomessa vetoketjuperiaatetta käytetään etuilemiseen. Ajetaan vasenta kaistaa viimeiseen saakka ja sitten kiilataan jonon väliin.

    • Anonyymi

      Niinpä se menee, että kun toisilla on väistämisvelvollisuus, niin silloin ajatellaan itsellä olevan etuajo OIKEUS, eikä silloin kyllä saatana kukaan tule siihen eteen. Senpä takia täällä on pitänyt uuteen lakiin lisätä oikein uusi liikenemerkki tuota vetoketjua varten, mutta lieneekö sitä missään uskallettu käyttää. Ei varmaan ainakaan noissa liittymissä.

      • Anonyymi

        Sitä uutta merkkiä E30 voi käyttää vain kahden kaistan yhdistyessä samasta suunnasta. Se ei sovi kahden eri suunnasta tulevan rampin tapaukseen.

        Ajan usein aloittajan kertomasta paikasta. Se on yksi niitä kohtia, joissa Suomessa vetoketjuperiaate toimii edes jotenkuten joustavasti. Tottumusta tähän puuttuu, siksi vauhti jonojen yhdistymisen kohdalla putoaa ruuhkassa alle 20 km/h. Ja tietysti häikkää lisäävät ne Audi- ja BMW-miehet, joiden pitää hinnalla millä hyvänsä päästä kärkikolmion takaa jonossa edes muutaman auton ohi.

        Muualla maailmalla kaistoja olisi rakennettu moottoritielle niin pitkästi, että kaistanvaihdot menevät luontevasti sinne. Täällä meillä perusongelma on se, että eritasoliittymiä rakennetaan liian tiheään tuon toteuttamiseksi. Välin pitäisi olla vähintään 4...6 kilometriä, jotta rampilta motarille tullessa ei tarvitse väistellä vielä edellisestä risteyksestä sekaisin olevia kuskeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä uutta merkkiä E30 voi käyttää vain kahden kaistan yhdistyessä samasta suunnasta. Se ei sovi kahden eri suunnasta tulevan rampin tapaukseen.

        Ajan usein aloittajan kertomasta paikasta. Se on yksi niitä kohtia, joissa Suomessa vetoketjuperiaate toimii edes jotenkuten joustavasti. Tottumusta tähän puuttuu, siksi vauhti jonojen yhdistymisen kohdalla putoaa ruuhkassa alle 20 km/h. Ja tietysti häikkää lisäävät ne Audi- ja BMW-miehet, joiden pitää hinnalla millä hyvänsä päästä kärkikolmion takaa jonossa edes muutaman auton ohi.

        Muualla maailmalla kaistoja olisi rakennettu moottoritielle niin pitkästi, että kaistanvaihdot menevät luontevasti sinne. Täällä meillä perusongelma on se, että eritasoliittymiä rakennetaan liian tiheään tuon toteuttamiseksi. Välin pitäisi olla vähintään 4...6 kilometriä, jotta rampilta motarille tullessa ei tarvitse väistellä vielä edellisestä risteyksestä sekaisin olevia kuskeja.

        Sopii se jos siinä on kuitenkin samaan suuntaan kaistat rinnakkain jonkun matkaa. Toki joo varmaan pitäisi olla riittävän pitkästi rinnakkaista kaistaa niin kuin muualla maailmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä uutta merkkiä E30 voi käyttää vain kahden kaistan yhdistyessä samasta suunnasta. Se ei sovi kahden eri suunnasta tulevan rampin tapaukseen.

        Ajan usein aloittajan kertomasta paikasta. Se on yksi niitä kohtia, joissa Suomessa vetoketjuperiaate toimii edes jotenkuten joustavasti. Tottumusta tähän puuttuu, siksi vauhti jonojen yhdistymisen kohdalla putoaa ruuhkassa alle 20 km/h. Ja tietysti häikkää lisäävät ne Audi- ja BMW-miehet, joiden pitää hinnalla millä hyvänsä päästä kärkikolmion takaa jonossa edes muutaman auton ohi.

        Muualla maailmalla kaistoja olisi rakennettu moottoritielle niin pitkästi, että kaistanvaihdot menevät luontevasti sinne. Täällä meillä perusongelma on se, että eritasoliittymiä rakennetaan liian tiheään tuon toteuttamiseksi. Välin pitäisi olla vähintään 4...6 kilometriä, jotta rampilta motarille tullessa ei tarvitse väistellä vielä edellisestä risteyksestä sekaisin olevia kuskeja.

        Miten niin ei sovi? Siinähän ne on 2 kaistaa vierekkäin. Ihan hyvin sen voisi laittaa myös tuohon kun vaan jättää sen kolmion siitä pois ja liittymäkaistan sijaan kutsuu sitä ihan vaan kaistaksi, joka yhdistyy toiseen kaistaan. En oo kyllä nähnyt tota merkkiä missään käytettävän.


    • Anonyymi

      Ei siinä mitään ongelmaa ole, idästä tulijoille en liikennemerkki "väistämisvelvollisuus risteyksessä.

      • Anonyymi

        Niin on, eli ns. kärkikolmio ja kehältä lännestä tulijat tietää sen eivätkä siis anna tietä. Hiukan eteenpäin ja taas edessä on kärkikolmio ennen nelos/seiskatielle liittymistä. Porvoon suuntaan menevät ajavat vieläpä oikeanpuolimmaista kaistaa kuten pitääkin ja jos on jatkuva jono niin eihän sinne väliin pääse, kuin polkaisemalla liittymätiellä satasen lasiin.


      • Niin, idän suunnasta tulevilla on kolmio. Kovin sujuvasti tämä idän suunnasta tuleva liikennevirta lomittuu vetoketjuperiaatteella. Jono ei kasva idän suunnasta tuleville. Lännen suunnasta tuleville ei tuossa kohdassa ole kolmiota, mutta jono voi venyä viiden kilometrin mittaiseksi. Joko liikennevirta idästä on kertaluokkaa pienempi tai kysymyksessä on jokin mystinen liikennepsykologinen ilmiö.


    • Anonyymi

      Autoilu on yksilölaji, joten turha tulla neuvomaan.

      • Anonyymi

        Ei ole.

        Liikenne on yhteispeliä, jossa on säännöt.


    • Anonyymi

      Masentavaa lukea näitä kommentteja. Luulin että siellä etelässä vielä liikenne toimisi mutta ei kai sielläkäön sitten.
      Suomalaisille tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä pitää riittävä etäisyys edelläajavaan. Jos ne puuttuu on kiihdytyskaistalta lähes mahdoton liittyä autojonoon. Täällä maalla keski-suomessa on tapana vielä kiihdyttää väli umpeen kun huomataan että joku olisi liittymässä samanlle kaistalle.
      Toinen joukko pomppii kaistalta toiselle antaen muka näin tietä liittyvälle, yhtä typerää ja laitonta sekin.
      Homma menee siten että jokainen pitää riittävänturvavälin ja ajaa tasaista nopeutta. Se joka tulee kolmion takaa sovittaa nopeuden siten että liittyminen onnistuu.
      Ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään.

      • Anonyymi

        Juuri näin, mutta se vaan tuntuun olevan ylivoimasta jopa suurimmalle osalle autoilijoista.

        Ehkä perässä kiinni ajaminen on urheilullisempaa ja omaa teennäistä kiirettä helpottavaa. Todellisuudessa tämä on eräs keino hidastaa omaa etenemistään ja aiheuttaa lisäksi vaaratilanteita. Kun tällä tavalla olevia kuljettajia on riittävästi, kaikki ajavat hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, mutta se vaan tuntuun olevan ylivoimasta jopa suurimmalle osalle autoilijoista.

        Ehkä perässä kiinni ajaminen on urheilullisempaa ja omaa teennäistä kiirettä helpottavaa. Todellisuudessa tämä on eräs keino hidastaa omaa etenemistään ja aiheuttaa lisäksi vaaratilanteita. Kun tällä tavalla olevia kuljettajia on riittävästi, kaikki ajavat hiljaa.

        Työnnäs se teennäinen kiireesi pirsiisiisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      210
      3879
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2465
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2233
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe