Luinpa kirjan "Muualla suomalainen, Suomessa somali"

Anonyymi

mielenkiinnosta maahanmuuttajien elämää kohtaan, miten he kokevat elämänsä Suomessa, EU-n rasistisimmaksi väitetyssä maassa.
Kirjassa 23 alle kouluikäisenä Suomeen vanhempiensa mukana tullutta somalinuorta kertovat omin sanoin elämästään ja ajatuksistaan.
Aivan kuten suomalaislapset ja -nuoret,
maahanmuuttajienkin lapset käyvät tarhassa, eskarissa, peruskoulun, ammattikoulun tai hankkivat korkeakoulun kautta ammatin.
Heitä valmistuu mm. eri alojen insinööreiksi, kotihoitajiksi, terveystieteen maistereiksi, sähköasentajiksi, sosionomeiksi jne.
Nuoret miehet käyvät myös armeijan.
Kirjan on toimittanut Maippi Luukinen
Valaiseva kirja, jonka lukee yhden päivän mittaan ja jota saa kirjastosta.
Suosittelen lämpimästi, erikoisesti ennakkoluuloisille !

9

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos minä muutan Somaliaan, niin minusta tulisi somalialainen, mutta ei somalia.
      Suomessa ei ole kahta sanaa erittelemään etnistä suomalaista ja Suomen kansalaista, minkä takia häntä kutsutaan somaliksi jos syntyperä halutaan erotella.

      • Anonyymi

        Ei ole siitä kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka somalit toimivat niin kuin suomalaiset,
        ahkeroivat koulussa ja työssä, ja ovat saaneet Suomen kansalaisuuden,
        heitä pidetään somalialaisina. Vain ulkomailla he ovat suomalaisia.

        Mykkänen toi eilen esiin, ettei maahanmuuttajat tee työtä eikä mitään muutakaan.
        vaikka maahanmuuttaja yrittää elää ihan normaalia elämää ja elääkin,
        vaikka saa kuulla rasistista herjaa jatkuvasti,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole siitä kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka somalit toimivat niin kuin suomalaiset,
        ahkeroivat koulussa ja työssä, ja ovat saaneet Suomen kansalaisuuden,
        heitä pidetään somalialaisina. Vain ulkomailla he ovat suomalaisia.

        Mykkänen toi eilen esiin, ettei maahanmuuttajat tee työtä eikä mitään muutakaan.
        vaikka maahanmuuttaja yrittää elää ihan normaalia elämää ja elääkin,
        vaikka saa kuulla rasistista herjaa jatkuvasti,

        Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia, jotka sortuvat rikoksiin. Ihmiset alkavat tuntea vihaa siirtolaisia kohtaan ja purkavat sen vastaan tuleviin.
        Kun minä olin koululainen, hakeuduin monesti mustien tyttöjen seuraan, koska olin hyljeksitty ja ajattelin, että myös heitä vieroksutaan ja he ymmärtävät minua siksi.
        Mutta nykyään tästä ihmismassasta voi olla vaikea erottaa enää niitä, jotka käyttäytyvät aivan tavallisesti ja niitä, jotka väittävät, että he ovat rakentaneet Rovaniemen tms.


      • Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia, jotka sortuvat rikoksiin. Ihmiset alkavat tuntea vihaa siirtolaisia kohtaan ja purkavat sen vastaan tuleviin.
        Kun minä olin koululainen, hakeuduin monesti mustien tyttöjen seuraan, koska olin hyljeksitty ja ajattelin, että myös heitä vieroksutaan ja he ymmärtävät minua siksi.
        Mutta nykyään tästä ihmismassasta voi olla vaikea erottaa enää niitä, jotka käyttäytyvät aivan tavallisesti ja niitä, jotka väittävät, että he ovat rakentaneet Rovaniemen tms.

        "Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia"
        Rasistipersu p*skalinko on löytänyt tännekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole siitä kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka somalit toimivat niin kuin suomalaiset,
        ahkeroivat koulussa ja työssä, ja ovat saaneet Suomen kansalaisuuden,
        heitä pidetään somalialaisina. Vain ulkomailla he ovat suomalaisia.

        Mykkänen toi eilen esiin, ettei maahanmuuttajat tee työtä eikä mitään muutakaan.
        vaikka maahanmuuttaja yrittää elää ihan normaalia elämää ja elääkin,
        vaikka saa kuulla rasistista herjaa jatkuvasti,

        " ahkeroivat koulussa " = häiriköivät koulussa.


      • Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia, jotka sortuvat rikoksiin. Ihmiset alkavat tuntea vihaa siirtolaisia kohtaan ja purkavat sen vastaan tuleviin.
        Kun minä olin koululainen, hakeuduin monesti mustien tyttöjen seuraan, koska olin hyljeksitty ja ajattelin, että myös heitä vieroksutaan ja he ymmärtävät minua siksi.
        Mutta nykyään tästä ihmismassasta voi olla vaikea erottaa enää niitä, jotka käyttäytyvät aivan tavallisesti ja niitä, jotka väittävät, että he ovat rakentaneet Rovaniemen tms.

        Men aivopesty persu persupalstalles takas.


    • Anonyymi

      10 vuotta Suomessa olleista on työllistynyt yli 50%. Se on ihan hyvin
      huomioonottaen, että työhönotossakin on rasismia.
      Oppilaitoksissa on rasismia. Miten Suomeen pystyy kotoutumaan ?
      Mahtoiko olla oikeistolainen, joka kysyi maahanmuuttajataustaiselta
      uudelta opiskelijalta yliopistolla:
      "Miten sinä ole tänne päässyt???"

      • Anonyymi

        Jospa se kannabis vieroksuttaa töistä?
        Kuka tutkisi


      • Anonyymi

        Niin,,pitää myös huomioida että noista töissä käyvistä on erilaisissa "somalien" omissa hommissa,,eli tulkkeina,,avustajina yms.yms.

        Tuottavassa OIKEASSA työssä muutama prosentti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe