Luinpa kirjan "Muualla suomalainen, Suomessa somali"

Anonyymi

mielenkiinnosta maahanmuuttajien elämää kohtaan, miten he kokevat elämänsä Suomessa, EU-n rasistisimmaksi väitetyssä maassa.
Kirjassa 23 alle kouluikäisenä Suomeen vanhempiensa mukana tullutta somalinuorta kertovat omin sanoin elämästään ja ajatuksistaan.
Aivan kuten suomalaislapset ja -nuoret,
maahanmuuttajienkin lapset käyvät tarhassa, eskarissa, peruskoulun, ammattikoulun tai hankkivat korkeakoulun kautta ammatin.
Heitä valmistuu mm. eri alojen insinööreiksi, kotihoitajiksi, terveystieteen maistereiksi, sähköasentajiksi, sosionomeiksi jne.
Nuoret miehet käyvät myös armeijan.
Kirjan on toimittanut Maippi Luukinen
Valaiseva kirja, jonka lukee yhden päivän mittaan ja jota saa kirjastosta.
Suosittelen lämpimästi, erikoisesti ennakkoluuloisille !

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos minä muutan Somaliaan, niin minusta tulisi somalialainen, mutta ei somalia.
      Suomessa ei ole kahta sanaa erittelemään etnistä suomalaista ja Suomen kansalaista, minkä takia häntä kutsutaan somaliksi jos syntyperä halutaan erotella.

      • Anonyymi

        Ei ole siitä kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka somalit toimivat niin kuin suomalaiset,
        ahkeroivat koulussa ja työssä, ja ovat saaneet Suomen kansalaisuuden,
        heitä pidetään somalialaisina. Vain ulkomailla he ovat suomalaisia.

        Mykkänen toi eilen esiin, ettei maahanmuuttajat tee työtä eikä mitään muutakaan.
        vaikka maahanmuuttaja yrittää elää ihan normaalia elämää ja elääkin,
        vaikka saa kuulla rasistista herjaa jatkuvasti,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole siitä kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka somalit toimivat niin kuin suomalaiset,
        ahkeroivat koulussa ja työssä, ja ovat saaneet Suomen kansalaisuuden,
        heitä pidetään somalialaisina. Vain ulkomailla he ovat suomalaisia.

        Mykkänen toi eilen esiin, ettei maahanmuuttajat tee työtä eikä mitään muutakaan.
        vaikka maahanmuuttaja yrittää elää ihan normaalia elämää ja elääkin,
        vaikka saa kuulla rasistista herjaa jatkuvasti,

        Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia, jotka sortuvat rikoksiin. Ihmiset alkavat tuntea vihaa siirtolaisia kohtaan ja purkavat sen vastaan tuleviin.
        Kun minä olin koululainen, hakeuduin monesti mustien tyttöjen seuraan, koska olin hyljeksitty ja ajattelin, että myös heitä vieroksutaan ja he ymmärtävät minua siksi.
        Mutta nykyään tästä ihmismassasta voi olla vaikea erottaa enää niitä, jotka käyttäytyvät aivan tavallisesti ja niitä, jotka väittävät, että he ovat rakentaneet Rovaniemen tms.


      • Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia, jotka sortuvat rikoksiin. Ihmiset alkavat tuntea vihaa siirtolaisia kohtaan ja purkavat sen vastaan tuleviin.
        Kun minä olin koululainen, hakeuduin monesti mustien tyttöjen seuraan, koska olin hyljeksitty ja ajattelin, että myös heitä vieroksutaan ja he ymmärtävät minua siksi.
        Mutta nykyään tästä ihmismassasta voi olla vaikea erottaa enää niitä, jotka käyttäytyvät aivan tavallisesti ja niitä, jotka väittävät, että he ovat rakentaneet Rovaniemen tms.

        "Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia"
        Rasistipersu p*skalinko on löytänyt tännekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole siitä kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka somalit toimivat niin kuin suomalaiset,
        ahkeroivat koulussa ja työssä, ja ovat saaneet Suomen kansalaisuuden,
        heitä pidetään somalialaisina. Vain ulkomailla he ovat suomalaisia.

        Mykkänen toi eilen esiin, ettei maahanmuuttajat tee työtä eikä mitään muutakaan.
        vaikka maahanmuuttaja yrittää elää ihan normaalia elämää ja elääkin,
        vaikka saa kuulla rasistista herjaa jatkuvasti,

        " ahkeroivat koulussa " = häiriköivät koulussa.


      • Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että suuri määrä siirtolaisista on elintasopakolaisia, jotka sortuvat rikoksiin. Ihmiset alkavat tuntea vihaa siirtolaisia kohtaan ja purkavat sen vastaan tuleviin.
        Kun minä olin koululainen, hakeuduin monesti mustien tyttöjen seuraan, koska olin hyljeksitty ja ajattelin, että myös heitä vieroksutaan ja he ymmärtävät minua siksi.
        Mutta nykyään tästä ihmismassasta voi olla vaikea erottaa enää niitä, jotka käyttäytyvät aivan tavallisesti ja niitä, jotka väittävät, että he ovat rakentaneet Rovaniemen tms.

        Men aivopesty persu persupalstalles takas.


    • Anonyymi

      10 vuotta Suomessa olleista on työllistynyt yli 50%. Se on ihan hyvin
      huomioonottaen, että työhönotossakin on rasismia.
      Oppilaitoksissa on rasismia. Miten Suomeen pystyy kotoutumaan ?
      Mahtoiko olla oikeistolainen, joka kysyi maahanmuuttajataustaiselta
      uudelta opiskelijalta yliopistolla:
      "Miten sinä ole tänne päässyt???"

      • Anonyymi

        Jospa se kannabis vieroksuttaa töistä?
        Kuka tutkisi


      • Anonyymi

        Niin,,pitää myös huomioida että noista töissä käyvistä on erilaisissa "somalien" omissa hommissa,,eli tulkkeina,,avustajina yms.yms.

        Tuottavassa OIKEASSA työssä muutama prosentti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe