Suomalainen tutkija odottaa jo uutta tehokkaampaa koronavirusta ?

Anonyymi

Ei ehkä kannattaisi tässä vaiheessa tuoda julki. Vaikka en ole taikauskoinen, ainakaan merkittävästi, olen silti ,huomannut että asiat kulkeutuvat odotusten suuntaisesti, herkemmin mitä todennäköisyyslaskelmat osoittavat. Sekä henkilökohtaisista että opintoihini liittyvänä olen seurannut jo vuosikymmeniä infektiotautien leviämisten syy- seuraussuhteita ja rokotteiden tuottamista ja niiden voittokulkua. Ainakaan minun aivojeni data ei tunne yhtäkään aikaisempaa pandemiaa tai epidemiaa, jonka aiheuttajaviruksella olisi ollut näin lyhyessä ajassa näin suuri määrä muunnoksia kuin nyt koronaviruksella on ollut todettavissa. Oleteaan että virus olisi alkuaan karannut laboratoriosta, toisaalta että sen on alkuaan saanut useampi eri rotuinen vapailla toreilla myytävä eläin ja näin on syntynyt eri variaatioita. Toisaalta kun tuntee ihmisten häikäilemättömyyden ja vallan halun, voisi uskoa että ainakin alku on lähtenyt tahallisesti liikkeelle., ihmisen tuottamana. Joka tapauksessa variantit saavat jo riittää ja jonkun on pystyttävä pysäyttämään viruksen nopea muuntautuminen. Toisaalta voidaan olettaa että virus muuntuisikin kiltimmäksi. Näin odotettiin, toivottiin ja myös yritettiin HI-viruksen kohdalla, kun rokotetta ei onnisttu kehittämään. Haluttiin muuntaa Hi- virus laboratoriossa virukseksi , joka aiheuttaakin lievemmän taudin kuin alkuperäinen. Hi-virus nujerrettiin lopulta montaa eri tietä, pääosin lääkkeiden ja puoliksi tehoavien rokotteiden avulla.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Sekä henkilökohtaisista että opintoihini liittyvänä olen seurannut jo vuosikymmeniä infektiotautien leviämisten syy- seuraussuhteita ja rokotteiden tuottamista ja niiden voittokulkua. Ainakaan minun aivojeni data ei tunne yhtäkään aikaisempaa pandemiaa tai epidemiaa, jonka aiheuttajaviruksella olisi ollut näin lyhyessä ajassa näin suuri määrä muunnoksia kuin nyt koronaviruksella on ollut todettavissa. "

      1 "Sekä henkilökohtaisista että opintoihini liittyvänä olen seurannut jo vuosikymmeniä infektiotautien leviämisten syy- seuraussuhteita"

      Vuosikymmenten opintojesi aikana et ole kuitenkaan oppinut esittämään asioita selkeästi tai perustelemaan näkemyksiäsi?

      2 "Ainakaan minun aivojeni data ei tunne yhtäkään aikaisempaa pandemiaa tai epidemiaa, jonka aiheuttajaviruksella olisi ollut näin lyhyessä ajassa näin suuri määrä muunnoksia"

      Eli todennäköisesti et tiedä menneistä pandemioista mitään ja koska eri variaatioita ei ole mainittu, oletat että niitä ei ole ollut. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Esimerkiksi Espanjantaudista tiedetään vähintään kolmea eri varianttia, jotka käytännössä muodostuivat vuodessa.

    • Anonyymi

      "Hi-virus nujerrettiin lopulta montaa eri tietä, pääosin lääkkeiden ja puoliksi tehoavien rokotteiden avulla."

      En tiedä mihin käsityksesi perustuu, mutta HIV:lle ei ole rokotetta.

      • Anonyymi

        Miksi sinä haluat vesittää kaikki, em. kirjoitukseni ja ajatukseni, itse et ainakaan hallitse aihealuetta lainkaan. et epidemiologiaa, pandemioita , infektiotauteja tai immunologiaa. Minulla on jo pitkä elämä takanani ja olen seurannut nimenomaan tarttuvien tautien ja rokotteiden tehokkuutta. Alussa tekstistäni on jäänyt pois lauseesta .....sekä henkilökohtaisista s y i s t ä, että .. Anteeksi, olen kirjoitellut niin paljon ja vaativaa tekstiä, että otan hieman vapaata näissä yleisönosastossa kirjoitellessani. Olen tehnyt em. aihepiiriin liittyvinä useampia tutkimuksia ja toiminut myös aihepiirin puitteissa vaativissa ja vastuunalaisissa työtehtävissä. Motivaationa on lähipiirissä em. tauteihin sairastuneet ja kuolemantapaukset. Kyllä esim. kausi-influessat muuntuvat, mutta vain vähän ja esim. Espanjantauti H1N1 influessavirus on muuttunut hitaasti. Korona on nyt muuntunut vuodessa aina sitä mukaan kun on todettu sen heikkouksia tartuttaa. Esim. aluksi oletettiin viruksen elävän kuolleessa materiaalissa, tarttuvan kosketuksissa helpommin jne. Todettiin että tarttuvuus ei ollut oletettua luokkaa ja lapset tuntuivat säästyvän. Lopulta saatiin kuitenkin delttavariantti, jonka tarttuvuus on aikempiin nähden moninkertainen ja se tarttuu myös lapsiin. Mitä Hiv-rokotukseen liitty, vain ehkä kehitystyössä mukana olleet ja hoitavat lääkärit tietävät, että nykyiset hoidot perustuvat myös rokotekehittelyn tuloksiin lääkkeiden lisäksi. Koska Hi-virus kehittyi Aidsiksi kovin hitaasti rokote auttoi myös myöhemmin annettuna, ei estänyt tartuntaa, mutta hidasti huomattavasti viruksen lisääntymistä veressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä haluat vesittää kaikki, em. kirjoitukseni ja ajatukseni, itse et ainakaan hallitse aihealuetta lainkaan. et epidemiologiaa, pandemioita , infektiotauteja tai immunologiaa. Minulla on jo pitkä elämä takanani ja olen seurannut nimenomaan tarttuvien tautien ja rokotteiden tehokkuutta. Alussa tekstistäni on jäänyt pois lauseesta .....sekä henkilökohtaisista s y i s t ä, että .. Anteeksi, olen kirjoitellut niin paljon ja vaativaa tekstiä, että otan hieman vapaata näissä yleisönosastossa kirjoitellessani. Olen tehnyt em. aihepiiriin liittyvinä useampia tutkimuksia ja toiminut myös aihepiirin puitteissa vaativissa ja vastuunalaisissa työtehtävissä. Motivaationa on lähipiirissä em. tauteihin sairastuneet ja kuolemantapaukset. Kyllä esim. kausi-influessat muuntuvat, mutta vain vähän ja esim. Espanjantauti H1N1 influessavirus on muuttunut hitaasti. Korona on nyt muuntunut vuodessa aina sitä mukaan kun on todettu sen heikkouksia tartuttaa. Esim. aluksi oletettiin viruksen elävän kuolleessa materiaalissa, tarttuvan kosketuksissa helpommin jne. Todettiin että tarttuvuus ei ollut oletettua luokkaa ja lapset tuntuivat säästyvän. Lopulta saatiin kuitenkin delttavariantti, jonka tarttuvuus on aikempiin nähden moninkertainen ja se tarttuu myös lapsiin. Mitä Hiv-rokotukseen liitty, vain ehkä kehitystyössä mukana olleet ja hoitavat lääkärit tietävät, että nykyiset hoidot perustuvat myös rokotekehittelyn tuloksiin lääkkeiden lisäksi. Koska Hi-virus kehittyi Aidsiksi kovin hitaasti rokote auttoi myös myöhemmin annettuna, ei estänyt tartuntaa, mutta hidasti huomattavasti viruksen lisääntymistä veressä.

        Anteeksi nyt että myös  minä kirjoitin epäkunnioittavasti, mutta tosiasioihin pohjautuen esim. Espanjantauti tappoi 1918- suuren määrän ihmisiä kaikkialla maailmassa ja myös Suomessa, mutta  silloin taudin aiheuttaa ei  edes tunnettu, eikä siis tunnistettu edes virukseksi.  Vasta  elektronimikroskoopilla saattoi osoittaa taudit  viruksien aiheuttamiksi ja  alatyypit löydettiin vasta myöhemmin. Espanjanatauti oli A-influenssatyyppiä H1N1, samoin paljon myöhemmin nk.  Moskovalainen 1977 ja myöhemmin 2019  Sikainfluenssa. Toisin sanoen Espanjantaudin variaatioita ei  kyllä ole voitu todistaa, jos niitä oli. Toisaalta esim. Aasialainen H2N2 ei ole edes esiintynyt kuin vuosina 1957-1958, joten variaatioitakin on 0. En lähde kilpailemaan nykyisten virustutkijoiden kanssa, eikä aloituksella ollut sellaista tarkoitustakaan, eikä näillä palstoilla yleensä ihan puhtaasti tieteellistä kiletä ja todisteluja käytetä, mutta totta ehkä toinen puoli ainakin tässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi nyt että myös  minä kirjoitin epäkunnioittavasti, mutta tosiasioihin pohjautuen esim. Espanjantauti tappoi 1918- suuren määrän ihmisiä kaikkialla maailmassa ja myös Suomessa, mutta  silloin taudin aiheuttaa ei  edes tunnettu, eikä siis tunnistettu edes virukseksi.  Vasta  elektronimikroskoopilla saattoi osoittaa taudit  viruksien aiheuttamiksi ja  alatyypit löydettiin vasta myöhemmin. Espanjanatauti oli A-influenssatyyppiä H1N1, samoin paljon myöhemmin nk.  Moskovalainen 1977 ja myöhemmin 2019  Sikainfluenssa. Toisin sanoen Espanjantaudin variaatioita ei  kyllä ole voitu todistaa, jos niitä oli. Toisaalta esim. Aasialainen H2N2 ei ole edes esiintynyt kuin vuosina 1957-1958, joten variaatioitakin on 0. En lähde kilpailemaan nykyisten virustutkijoiden kanssa, eikä aloituksella ollut sellaista tarkoitustakaan, eikä näillä palstoilla yleensä ihan puhtaasti tieteellistä kiletä ja todisteluja käytetä, mutta totta ehkä toinen puoli ainakin tässäkin.

        Anteeksi joudun korjaamaan painovirheeni. Sikainfluenssa muodostui pandemiaksi 2009 eikä 2019. Voisin myös lisätä, että 1967-1968 HongKongilainen tappoi noin miljoonan ihmistä ja oli tyyppiä H3N2. Hongongilaiseen pystyttiin kehittämään jo rokote.


    • Anonyymi

      Meillä on toimivat jokavuotiset rokotukset A-influenssaviruksia H1N1 ja H3N2 vastaan. Kyseiset virukset muuntuvat vain hieman ja sairastettu tauti tai rokotus suojaa useampia vuosiakin, vaikka rokote on mahdollista ottaa joka vuosi, H2N2 (aasialainen) ei sisälly kausi.-nfluenssarokotteisiin, koska sen esiintymisen ajankohtana ei rokotteita vielä osattu tehdä eikä se ole ilmaantunut myöhemminkään , vaan on jostakin käsittämättömästä syystä pysynyt poissa. Oletan ainakin omalla kohdallani, että samassa yhteydessä annettavat B-influenssaviruksia vastaan annettavat rokotteet ovat A-viruksia muuntelukykyisempiä ja siksi rokote on syytä ottaa joka vuosi, ainakin joidenkin henkilöiden. Lintuinfluenssa muuntui kaiketi nopeasti, mutta jäi odotettua vaisummaksi ihmiseen tarttuvuuden osalta. Joka tapauksessa koronavirukset olivat alkuaan suhteellisen lieviä, eikä "Sars" myöskään uhkailusta huolimatta koitunut ihmiskunnan kannalta kovin hälyttäväksi. Nyt vuoden ja 9 kuukautta kestänyt korona-pandemia on kehitellyt lyhyen ajan sisällä useita variantteja, joista viimeinen delttavariantti on kuin tarttuvuuden ja tappavuuden suhteen kuin täsmätuote edellisistä viruksista, juuri kun moni maa jo alkoi huuata helpotuksesta. Kehitte sen sitten ihminen tai piru itse, pirullinen se joka tapuaksessa on.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe