Aika ihmeellinen juttu.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-uutiset-sai-yhteyden-virossa-merihataan-joutuneisiin-suomalaisiin-nain-jarmo-kuvailee-dramaattisia-hetkia-ei-ole-ohjausta-eika-perasinta/8240040
Vaikka kehuvat kokemusta vuosina ja maileina, no rapatessa roiskuu
Suomalaiset merihädässä.
42
1034
Vastaukset
- Anonyymi
Jaa? Eikös peruslälläri olisi peräsimen rikkoutumisen jälkeen halannut kusi sukassa mastoa kunnes joku tulee pelastamaan tai aallot heittää rantaan? Osasivat kuitenkin omatoimisesti hakeutua väljemmille vesille.
Miten itse olisit toiminut?- Anonyymi
En olisi yrittänyt sisälle, koska aallon koko olisi ollut tiedossa, jos nettiyhteys, veneen syväys oli tiedossa ja syväys sisäänkäynnissä tiedossa.
Raoatessa roiskuu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En olisi yrittänyt sisälle, koska aallon koko olisi ollut tiedossa, jos nettiyhteys, veneen syväys oli tiedossa ja syväys sisäänkäynnissä tiedossa.
Raoatessa roiskuuOliko siinä kohdassa aaltopoiju?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En olisi yrittänyt sisälle, koska aallon koko olisi ollut tiedossa, jos nettiyhteys, veneen syväys oli tiedossa ja syväys sisäänkäynnissä tiedossa.
Raoatessa roiskuuNo venehän oli lähdössä satamasta eli aallonmurtajan aukon tilannetta pystyi ainakin silmämääräisesti arvioimaan. Mutta tuskin haveri sattui ihan siinä aukolla / kapeimmassa kohdassa, koska muuten he eivät varmaan olisi päässeet avoimemmille vesille. Vaan haaksirikkoituneet johon satamaan. Jos tuulta oli tosiaan 15 m/s suoraan nenästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No venehän oli lähdössä satamasta eli aallonmurtajan aukon tilannetta pystyi ainakin silmämääräisesti arvioimaan. Mutta tuskin haveri sattui ihan siinä aukolla / kapeimmassa kohdassa, koska muuten he eivät varmaan olisi päässeet avoimemmille vesille. Vaan haaksirikkoituneet johon satamaan. Jos tuulta oli tosiaan 15 m/s suoraan nenästä.
Mielenkiintoista, miten asiat matkalla muuttuvat. Iltis nimittäin on ilmeisesti käyttänyt MTV:n juttua pohjanaan mutta väitteen näiden olleen tulossa satamaan.
Myönnän ihmetteleväni sitä, että ovat ylipäätään lähteneet liikkeelle 15 m/s tuulessa, vaikka miten pitäisivät venettään hyvänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista, miten asiat matkalla muuttuvat. Iltis nimittäin on ilmeisesti käyttänyt MTV:n juttua pohjanaan mutta väitteen näiden olleen tulossa satamaan.
Myönnän ihmetteleväni sitä, että ovat ylipäätään lähteneet liikkeelle 15 m/s tuulessa, vaikka miten pitäisivät venettään hyvänä.Asioiden muuttuminen matkalla ei lainkaan yllätä. Joka ikinen kerta, kun olen lukenut uutisia tapauksista, joissa itselläni on tarkka tieto tapahtumasta, on uutinen sisältänyt virheitä, usein merkittäviäkin. Jopa suoriksi siteerauksiksi merkityt lauseet ovat poikenneet siitä, mitä haastateltu oikeasti sanoi. Nykyään on ilmeisesti vain kiire työntää jokin otsikko ja uutinen ulos ilman, että tarkastuttaisi uutisen asianomaisilla, vaikka se yleensä onnistuisi minuuteissa. Hyvää journalistista tapaa ei kovin laajasti enää noudateta.
Jos vene, varusteet ja miehistö on kunnossa, niin eihän 15 m/s yleensä ole mikään paha tuuli. Ongelma oli tuo matala ja karikkoinen paikka, jota eivät nyt ilmeisesti ymmärtäneet huomioida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asioiden muuttuminen matkalla ei lainkaan yllätä. Joka ikinen kerta, kun olen lukenut uutisia tapauksista, joissa itselläni on tarkka tieto tapahtumasta, on uutinen sisältänyt virheitä, usein merkittäviäkin. Jopa suoriksi siteerauksiksi merkityt lauseet ovat poikenneet siitä, mitä haastateltu oikeasti sanoi. Nykyään on ilmeisesti vain kiire työntää jokin otsikko ja uutinen ulos ilman, että tarkastuttaisi uutisen asianomaisilla, vaikka se yleensä onnistuisi minuuteissa. Hyvää journalistista tapaa ei kovin laajasti enää noudateta.
Jos vene, varusteet ja miehistö on kunnossa, niin eihän 15 m/s yleensä ole mikään paha tuuli. Ongelma oli tuo matala ja karikkoinen paikka, jota eivät nyt ilmeisesti ymmärtäneet huomioida.No 15 m/s sen verran kuitenkin, että siihen tietoisesti lähtemistä voi harrasteveneilyssä pitää hiukan vastuuttomana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No 15 m/s sen verran kuitenkin, että siihen tietoisesti lähtemistä voi harrasteveneilyssä pitää hiukan vastuuttomana.
15 m/s tuuleen lähtö vastuutonta 60-jalkaisella veneellä????? Miksi se olisi pienemmälläkään. Eihän kryssi siinä tuulessa mukavaa ole, mutta kaikkea muuta kuin vaarallista. Myötäiseen meno vain hauskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
15 m/s tuuleen lähtö vastuutonta 60-jalkaisella veneellä????? Miksi se olisi pienemmälläkään. Eihän kryssi siinä tuulessa mukavaa ole, mutta kaikkea muuta kuin vaarallista. Myötäiseen meno vain hauskaa.
Juu, ja kipparilla kokemusta 13 kk karibian reissulta missä varmaan ollu monenlaista olosuhdetta. Ei tuossa ole riskejä otettu eikä välttämättä edes virhe arviota. Huono tuuri vaan kävi, vastaavanlaisia pohjakosketuksia joissa ei ole kyse varsinaisesta navigointi- tai arviointivirheestä tapahtuu kyllä elämänvarrella varsinkin jos laajemmin liikkuu merillä. Tuossakin tod hyvät mahikset olis ollu selvitä vaan kölin osumisella. Kokemus auttoi saamaan veneen kauemmas rannasta ilman toimivaa peräsintä ja estyi lisävauriot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja kipparilla kokemusta 13 kk karibian reissulta missä varmaan ollu monenlaista olosuhdetta. Ei tuossa ole riskejä otettu eikä välttämättä edes virhe arviota. Huono tuuri vaan kävi, vastaavanlaisia pohjakosketuksia joissa ei ole kyse varsinaisesta navigointi- tai arviointivirheestä tapahtuu kyllä elämänvarrella varsinkin jos laajemmin liikkuu merillä. Tuossakin tod hyvät mahikset olis ollu selvitä vaan kölin osumisella. Kokemus auttoi saamaan veneen kauemmas rannasta ilman toimivaa peräsintä ja estyi lisävauriot.
Eihän 15 m/s sekunnissa mikään este ole lähteä yleensä, mutta olen ehdottomasti eri mieltä virhearviosta. Totta helvetissä tuossa sattui virhearvio, ja aluksen kippari on varmasti samaa mieltä. Jäi huomioimatta matalan veden ja ison aallokon yhdistelmä. Me kaikki teemme joskus virhearvioita, eikä siinä mitään pahaa ole, mutta turha niitä on lähteä kiistämään. Huonoa tuuria on se, että ajat kiveen, jota kartta ei tunne. Jos sen sijaan kartankin mukaan matalassa kohdassa otat pohjakosketuksen aallokon takia, niin eihän tuuria ole. Ei se aalto yllätyksenä tullut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
15 m/s tuuleen lähtö vastuutonta 60-jalkaisella veneellä????? Miksi se olisi pienemmälläkään. Eihän kryssi siinä tuulessa mukavaa ole, mutta kaikkea muuta kuin vaarallista. Myötäiseen meno vain hauskaa.
Joo mutta lisäksi parimetristä aaltoa, no macho pursipojalle vasta sporttinen keli, voihan kilin pippeli
- Anonyymi
Mitäs ihmeellistä tuossa oli.
Tietenkin tässä voi alkaa spekuloimaan millaisia vaurioita olisi tai ei olisi tullut pitkäköliseen veneesee tässä tilanteessa. - Anonyymi
Eiks toi ole se iso alumiinipaatti tuolta Herttoniemenrannasta. Oli muutaman vuoden ylhäällä HSK:lla. Tarina kertoo että olis ollut jonkin näiden meidän venesuunnittejoiden vene itselleen.
- Anonyymi
No ei.
Ea on Hans Groopin suunnittelema alumiinivene, mutta ihan asiakkaalle meni. Tosi kaunis one-off, joka on kyllä reissuille suunniteltu.
Peräsimestä on ollut vaivaa ennenkin. Lohikarit kirjoitti kokemuksistaan jutun Practical Boat Owneriin suunnilleen vuosi takaperin. Toiminnan ja tolkun ihmisiä, ovat olleet yllättävissä tilanteissa siis ennenkin.
Ei tommosilla reissuja keskeytetä, vaikka tuulta olisikin välillä 15m/s. Jyrkkä aallokko ja poikkeuksellisen matala vesi tekevät temppujaan veneestä huolimatta.
https://www.worldcruising.com/arc/Boat.aspx?B=26015&BookingID=8595 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei.
Ea on Hans Groopin suunnittelema alumiinivene, mutta ihan asiakkaalle meni. Tosi kaunis one-off, joka on kyllä reissuille suunniteltu.
Peräsimestä on ollut vaivaa ennenkin. Lohikarit kirjoitti kokemuksistaan jutun Practical Boat Owneriin suunnilleen vuosi takaperin. Toiminnan ja tolkun ihmisiä, ovat olleet yllättävissä tilanteissa siis ennenkin.
Ei tommosilla reissuja keskeytetä, vaikka tuulta olisikin välillä 15m/s. Jyrkkä aallokko ja poikkeuksellisen matala vesi tekevät temppujaan veneestä huolimatta.
https://www.worldcruising.com/arc/Boat.aspx?B=26015&BookingID=8595Juttu Practical Boat Ownerissa kesäkuulta 2020: https://www.pbo.co.uk/seamanship/overboard-in-the-atlantic-how-i-fixed-a-broken-rudder-64958
Saattaa olla, ettei tuota tilannetta olisi oikein sohvalta käsin olisi saanut paremmaksi viisasteltua.
- Anonyymi
Aloituksen sävyn mukaan tästä olisi pitänyt tulla oikea syytösten tsunami.
Nyt näyttää kuitenkin melko maltilliselta, verrattuna moniin vastaaviin syyllisen etsintä ketjuihin.
Niiden aaltojen tarkkailu ei useinkaan anna helposti selvää tulosta. Siellä joukossa on aina suurempia aaltoja mukana ja kun se osuu pahassa paikassa kohdalle, niin noin voi tapahtua.
Tietysti lähtöä voi aina siirtää, mutta ei sekään varmasti pelasta, jos tähtien asento tai myrphyn lain tulkinta sanelevat jonkin muun tuloksen.
Jälkeen päin rannalla on erittäin helppoa olla viisaana ja jopa oikeassa.
Kuinka paljon uhreja ja kärsimystä olisi merenkulun historiassa jäänyt pois, jos ei olisi lähdetty silloin kun lähdettiin, vaan olisi jääty kotiin tai laituriin.
Tosiasia kuitenkin on, että jossittelulla olisi jäänyt monta tehtävää tekemättä.
Rannalla on sanonnan mukaan helppo olla viisaampi ja meidän muiden kannattaakin ottaa tästä opiksemme, sillä tuo kippari on varmasti siitä jo oman osuutensa saanutkin.
Me muut voimme varmasti kommentoida aihetta asialliseen tyyliin - ilman ylenmääräistä suolan heittoa D.- Anonyymi
Juuri näin.
Tuo aloituksen kommentti "Vaikka kehuvat kokemusta vuosina ja maileina, no rapatessa roiskuu", on ehkäpä vähän erikoinen. Tällaistahan sattuu vain ja ainoastaan kokeneille. Itätuuli käy Pranglin satamaan niin avoimesti, että yksikään aloittelija ei olisi uskaltanut edes harkita köysien irrottamista. Ja hyvä niin. Kokeneet, tai osa heistä, uskaltautuvat lähtemään koviinkin olosuhteisiin ja yleensä niissä pärjäävät. Nyt sattui ikävä virhearvio. Niitä me ihmiset teemme. - Anonyymi
Ketjun aloittaja on merellä ja odottaa iltapäivään, jolloin lähtee liikkeelle jos keli kevenee täällä. Olen olut jo pari päivää tuulta/aaltoa pitämässä, kun ei pakko ole lähteä machoilemaan, kyllä vene ja mies keliä kestää, mutta järkevämpää liikkua kevyemmissä keleissä.
Eli kait voin huudella, kun olen merellä🤭😂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjun aloittaja on merellä ja odottaa iltapäivään, jolloin lähtee liikkeelle jos keli kevenee täällä. Olen olut jo pari päivää tuulta/aaltoa pitämässä, kun ei pakko ole lähteä machoilemaan, kyllä vene ja mies keliä kestää, mutta järkevämpää liikkua kevyemmissä keleissä.
Eli kait voin huudella, kun olen merellä🤭😂Mielestäni voit kaikesta huolimatta huudella siellä kunhan et lähde kovasti riskiä ottamaan.
Aloituksesi oli siinä rajalla, että sitä voisi pitää kutsuna tyypilliseen Suomi24 syyllistämiskiimaan.
Kuten todettu, melko maltillisesti on lähdetty kiven heittoon - hyvä näin.
- Anonyymi
Ryyppyreissu mennyt pahasti pieleen!
- Anonyymi
Aijaa, no onneksi et joutunut merihätään.
- Anonyymi
Onneksi oli purjevene eikä moottorivene. Nyt säästytään monelta sättimiseltä.
- Anonyymi
Kun purjeneilijä töppää, hän ei töppää, vaan tulee ihmimillinen ja ymmärrettävä erehdys.
Kun sama tapahtuu moottoriveneilijälle, hänellä on velkarahalla ostettu ökyvene, jota ajaa juovuksissa autopilotilla liian lujaa, väärässä kelissä ja olemattoimilla taidoilla.
En tiedä miksi asioita kuvataan täällä sillä tavalla, mutta joku osaa varmaan selittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun purjeneilijä töppää, hän ei töppää, vaan tulee ihmimillinen ja ymmärrettävä erehdys.
Kun sama tapahtuu moottoriveneilijälle, hänellä on velkarahalla ostettu ökyvene, jota ajaa juovuksissa autopilotilla liian lujaa, väärässä kelissä ja olemattoimilla taidoilla.
En tiedä miksi asioita kuvataan täällä sillä tavalla, mutta joku osaa varmaan selittää.Alkuun voisi todeta, että sananvalintasi, joita käytät ovat sinulta.
Kyllä purjeveneilijätkin osaavat tuoda esiin faktoja, jos joku on töpeksinyt, mutta meillä on ollut tapana kertoa se ns. sivistyneesti.
Tässäkin ketjussa on tuotu esiin, että virhe on tapahtunut, mutta sillä ei kannata lähteä revittelemään, sillä draaman päähenkilö on sen varmasti itsekin siinä tärähdyksen aikana todennut.
Mitä meihin muihin tulee, niin voimme saada tästä ilmaisen oppitunnin matalan veden ja aaltojen yhteivaikutuksesta.
Kaikkein huonommassa asemassa ovat ne ihmiset, jotka eivät osaa ottaa opikseen edes omista töppäilyistään - heitäkin on olemassa.
Bootmann - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuun voisi todeta, että sananvalintasi, joita käytät ovat sinulta.
Kyllä purjeveneilijätkin osaavat tuoda esiin faktoja, jos joku on töpeksinyt, mutta meillä on ollut tapana kertoa se ns. sivistyneesti.
Tässäkin ketjussa on tuotu esiin, että virhe on tapahtunut, mutta sillä ei kannata lähteä revittelemään, sillä draaman päähenkilö on sen varmasti itsekin siinä tärähdyksen aikana todennut.
Mitä meihin muihin tulee, niin voimme saada tästä ilmaisen oppitunnin matalan veden ja aaltojen yhteivaikutuksesta.
Kaikkein huonommassa asemassa ovat ne ihmiset, jotka eivät osaa ottaa opikseen edes omista töppäilyistään - heitäkin on olemassa.
BootmannHienosti sanottu.
Sinun mukaasi ne, jotka keuhkoavat ja sättivät moottoriveneilijöitä eivät ole purjehtijoita koska se tapahtuu epäsivistyneesti tai sitten meillä on erilainen käsitys sivistyksestä.
Ketkä sitten haukkuvat moottoriveneilijöitä?
Tuskin moottoriveneilijätkään itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienosti sanottu.
Sinun mukaasi ne, jotka keuhkoavat ja sättivät moottoriveneilijöitä eivät ole purjehtijoita koska se tapahtuu epäsivistyneesti tai sitten meillä on erilainen käsitys sivistyksestä.
Ketkä sitten haukkuvat moottoriveneilijöitä?
Tuskin moottoriveneilijätkään itse.Kolmas vaihtoehto on olemassa.
Moottoriveneilijöitä haukkuu joku, jolla ei ole mitään tekemistä veneilyn kanssa. Se vaikuttaa jopa todennäköiseltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienosti sanottu.
Sinun mukaasi ne, jotka keuhkoavat ja sättivät moottoriveneilijöitä eivät ole purjehtijoita koska se tapahtuu epäsivistyneesti tai sitten meillä on erilainen käsitys sivistyksestä.
Ketkä sitten haukkuvat moottoriveneilijöitä?
Tuskin moottoriveneilijätkään itse.Tuo on kyllä hyvä kysymys:
” Ketkä sitten haukkuvat moottoriveneilijöitä?”
Sanoisin tuohon, että ”sivistyksestä” huolimatta kummastakin ryhmästä löytyy noita huutelijoita.
Luulen, että kun purjehtijoita on paljon vähemmän, niin myös haukkujia on vähemmän ja näin saadaan purjehtijat näyttämään sopuisammilta.
Ehdottomasti parempi olisi jättää kaikki lokerointi pois ja puhua veneilijöistä - niitähän me kaikki loppujen lopuksi olemme D.
Bootmann - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä kysymys:
” Ketkä sitten haukkuvat moottoriveneilijöitä?”
Sanoisin tuohon, että ”sivistyksestä” huolimatta kummastakin ryhmästä löytyy noita huutelijoita.
Luulen, että kun purjehtijoita on paljon vähemmän, niin myös haukkujia on vähemmän ja näin saadaan purjehtijat näyttämään sopuisammilta.
Ehdottomasti parempi olisi jättää kaikki lokerointi pois ja puhua veneilijöistä - niitähän me kaikki loppujen lopuksi olemme D.
BootmannHmm... jos jätetään kaikki lokerointi pois niin puhutaan eläimistä - niitähän me kaikki loppujen lopuksi olemme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä kysymys:
” Ketkä sitten haukkuvat moottoriveneilijöitä?”
Sanoisin tuohon, että ”sivistyksestä” huolimatta kummastakin ryhmästä löytyy noita huutelijoita.
Luulen, että kun purjehtijoita on paljon vähemmän, niin myös haukkujia on vähemmän ja näin saadaan purjehtijat näyttämään sopuisammilta.
Ehdottomasti parempi olisi jättää kaikki lokerointi pois ja puhua veneilijöistä - niitähän me kaikki loppujen lopuksi olemme D.
BootmannOn vahva epäilys siitä, ettei kaikki ole veneilijöitä ainakaan siinä mielessä, että liikkuisi veneellä.
- Anonyymi
Mistä Seurasta vene mahtanee olla, vaiko onko peräti villi, katsastamaton vene?
Jos on seuravene, kyseisen Seuran on syytä totisesti käydä läpi turvallisuusprotokollat läpi koko koronapassisen jäsenistönsä läsnäollessa.
Peräsimen rakenne askarruttaa myös. Ettei vaan olisi skegitön ja siten kestämätön konstruktio. Jos altapäin tuleva isku jumittaa lavan, melko mahdollista on se, että kyseessä on roikkulapio ilman ensisijaisen tärkeätä skegin tukea.
Alupytty on siitä erinomainen että sitä pystyy vahvistamaan ja modaamaan.- Anonyymi
Näkyy olevan seuran lippu. En minäkään ole seuran jäsen. Vene on kaupallisessa, osakeomisteisessa satamassa. Vene menisi koska tahansa läpi mastovajapäällikkö-katsastusmiehen tai akkreditoidun telakan normi- ja runkokatsastuksesta.
- Anonyymi
Sattuuhan näitä, mutta tosi harvinaista että tollases kohtaa tulee aallonpohjassa osuma. Kukaan me ei tiedetä vaikka olis oma vene käynyt parin sentin päässä tai muuten tosi lähellä pohjakosketusta vastaavissa tilanteissa tai muutenkin. Siinä mieles ei jää ylpeilylle ja sättimiselle sijaa.
Pitää olla iloinen ettemme ole enempää vesillä ja elämässä pohjakosketuksia saaneet. Mahdollisuuksiahan enempiinkin havereihin kyllä on ollut kaikilla meillä.
Tuosta nätti syvällinen ja hiukan elämän mereen liittyvä biisi. https://youtu.be/hD4WGeGsfF4 - Anonyymi
Ymmärsin kaverin haastattelusta, että merivartiosto tipautti heidät johonkin poukamaan odottamaan tuulen tyyntymistä. Tuntui aika ihmeelliseltä, kun vene on ohjauskyvytön. Tai sitten ymmärsin väärin.
- Anonyymi
Jos satamaan mennessä saa pohjakosketuksen eikä avomerelle voi jättää, niin mitkä ovat vaihtoehdot?
- Anonyymi
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Jos ovat kokeneet, että keli on liian kova telakalle hinaamiseen, niin tuohan on juuri oikea päätös. Mikäs heillä on siellä poukamassa odotellessa... Tänään illalla tyyntyy ja pääsevät varmasti pois. Tässähän on ollut aikaa rakennella joku varaohjausjärjestelmäkin, niin tuskin edes hinausta enää tarvitsevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos satamaan mennessä saa pohjakosketuksen eikä avomerelle voi jättää, niin mitkä ovat vaihtoehdot?
Hinata toiseen satamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinata toiseen satamaan.
Kovassa tuulessa jo sisääntulo satamaan hinauksessa on hankala temppu. Landaus hallitusti ohjauskyvyttömällä veneellä mahdotonta. Suojaisessa paikassa ankkurissa olo taas täysin turvallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinata toiseen satamaan.
Kovassa kelissä useamman kilometrin hinaus ei ole parempi vaihtoehto kuin turvallinen tuulensuoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Jos ovat kokeneet, että keli on liian kova telakalle hinaamiseen, niin tuohan on juuri oikea päätös. Mikäs heillä on siellä poukamassa odotellessa... Tänään illalla tyyntyy ja pääsevät varmasti pois. Tässähän on ollut aikaa rakennella joku varaohjausjärjestelmäkin, niin tuskin edes hinausta enää tarvitsevat.
Näyttää tänään lähteneen noutajan kanssa aamulla yhdeksältä ja tulleen 16 jälkeen Herttoniemeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Jos ovat kokeneet, että keli on liian kova telakalle hinaamiseen, niin tuohan on juuri oikea päätös. Mikäs heillä on siellä poukamassa odotellessa... Tänään illalla tyyntyy ja pääsevät varmasti pois. Tässähän on ollut aikaa rakennella joku varaohjausjärjestelmäkin, niin tuskin edes hinausta enää tarvitsevat.
Ok, no ehkä sitten niin. Suomessa on yleensä suojainen laituri lähellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovassa kelissä useamman kilometrin hinaus ei ole parempi vaihtoehto kuin turvallinen tuulensuoja.
Jo ohjauskyvyttömän veneen hinaus voi olla haastavaa. Hinattava tulee helposti perässä kuin uistin.
- Anonyymi
Torstaina tulossa taas hyvä purjehdus keli uhooja pursipojille, tuulta ja vettä, sekä kovia puuskia.
Tervetuloa merelle...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132280Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831565- 531462
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1351185Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2261069- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61811