Eläinkokeet ja asenteet

ddhm

Omaan työhöni eläinkokeet liittyvät enemmän kuin kiinteästi. Teen itse ns. 0-luokan eläinkokeita (eläin siis lopetetaan ja siitä otetaan kudoksia), mutta työskentelen ryhmässä, jossa ajoittain tehdään myös kakkosluokan kokeita. Olen keskustellut omasta työstäni ja useista muista alan aiheista lukuisien ihmisten kanssa ja kohdannut järkyttävän määrän vihaa ja uskomattomia virheargumentteja, epäloogisuutta ja vääriä faktoja. Tämän kaiken ajamana tahtoisinkin tiedustella mm. seuraavaa:

1) Mistä tietosi eläinkokeista ovat pääasiassa peräisin? Kuinka paljon luotat tietolähteisiisi ja niiden objektiivisuuteen? Tunnetko eläinkokeisiin liittyviä lakipykäliä?

2) Mitä mieltä olet eläinkokeista? Ovatko ne ok, pitäisikö joku osa vai kaikki kieltää tms? MIKSI elänkoe on oikein tai väärin? Onko käytettävällä lajilla väliä, jos niin miksi? Mitä kielloista seuraisi?

3) Ajatteletko mielestäsi asiaa rationaalisesti?

4) Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka tekevät eläinkokeita? Uskotko heidän ajattelevan asian eettistä puolta? Ovatko he rahan-ahneita? Tekevätkö palveluksen ihmiskunnalle?

5) Pystyisitkö näkemään syytä, jonka vuoksi eläinten oikeuksia tiukasti puolustava ihminen suostuisi eläinkokeita tekemään? Tekisitkö itse missään oloissa eläinkokeita? Jos, niin milloin?

Kiva jos jaksat vastata!

46

4374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pörri

Tässä tulee eläinkokeiden suhteen lähes täysin tietämättömän vastaus. Koska useimmat ihmiset eivät varmasti ole eläinkokeisiin perehtyneet, saattaa vastaukseni kuitenkin kuvata aika hyvin ihmisten suhtautumista yleensä - tai sitten ei. No, asiaan:

1. Tietoni eläinkokeista ovat pääasiassa peräisin erilaisten eläinsuojelujärjestöjen ym. materiaalista. Muut tahot eivät juuri eläinkokeista puhu, eivät ainakaan niin näkyvästi.

Luotan tietolähteisiini ehkä n. 70-prosenttisesti. Varmasti he/ne ovat asioihin perehtyneet, mutta usein kuitenkin varsin yksipuolisesti. Kun halutaan halutaan vaikuttaa ihmisten toimintaan, paras keino kun yleensä on tuoda korostetusti esiin vastustettavan asian huonoja puolia, joten täysin sokeasti en osaa tietolähteisiini luottaa. Ainakin monien tuotantoeläinten kohdalla tarjolla on virheellistäkin tietoa; samalla tavalla virheitä varmasti eksyy myös koe-eläimistä jaettavaan tietoon.

Olen joskus lukenut eläinkokeisiin liittyviä lakipykäliä ja suosituksia, mutta en muista niitä, koska en ole kokenut niiden koskettavan kovin läheisesti itseäni. Minulla on kuitenkin se käsitys, että ne vastaavat melko hyvin esim. juuri tuotantoeläimiä koskevia lakipykäliä.

2. Nopeasti ja tunteella ajateltuna eläinkokeet kuulostavat varsin ällöttäviltä ja kamalilta, ja ne mieluiten unohtaisi. Poissa silmistä, poissa mielestä... Etenkin "turhat", esim. kosmetiikan testaamiseksi tehtävät eläinkokeet tuntuvat turhilta ja ne pitäisikin ehkä kieltää.

Toisaalta joillain eläinkokeilla voidaan saada myös paljon hyvää aikaan, joten ne pitäisi jatkossakin sallia. Mikäli eläimet vielä lisäksi saavat elää mahdollisimman hyvän ja lajityypillisen elämän, eivätkä joudu missään vaiheessa kärsimään, ei eläinkokeissa ole mielestäni mitään ongelmaa.

Käytetyllä lajilla ei ole väliä, mikäli edellä oleva lause toteutuu. Kuitenkin "yksinkertaisten" lajien käyttö on ehkä paremmin ymmärrettävää ja mikä vielä parempi, siirtyä kokonaan pelkkien solujen tai muun korvaavan menetelmän käyttöön. "Söpöt" eläimet, joita varsinkin itsellä on ollut lemmikkinä, saavat joskus koe-eläinkäytössä ollessaan pahalle mielelle, ainakin siinä valossa, missä Animalia ym. tuovat asian esille. Mutta siis periaatteessa lajilla ei ole väliä.

3. Ajattelen mielestäni rationaalisesti suhteutettuna siihen tietoon, mikä minulla on.

4. En ole tähän mennessä muodostanut mielipidettä myöskään ihmisistä, jotka eläinkokeita tekevät. Varmasti kyseessä on kuin mikä tahansa muukin työ. Ei siis rahanahneus, vaan yksinkertaisesti se tosiasia, että elantonsa pitää jostain ansaita. Luulen, että ihmiset, jotka työtä tekevät, ajattelevat myös eettistä puolta ainakin ajoittain, mutta jollain tasolla on varmasti pakkokin kovettaa itsensä ja olla ajattelematta, riippuen tietenkin toimenkuvasta.

5. Kyllä on paljonkin syitä, joiden takia useimmat järkevät eläinten oikeuksia tiukasti ajavat ihmiset voisivat eläinkokeita tehdä. Syyt voisivat liittyä vaikkapa oman lapsen hengen pelastamiseen. Myös minä voisin joissain olosuhteissa eläinkokeita tehdä, enkä itse asiassa näe sitä kovin mahdottomana. Näkemystäni kuitenkin rajoittaa se, että en tosiaankaan eläinkoealaa erityisemmin tunne. Lähtökohtaisesti en kuitenkaan pyri ajattelemaan mistään negatiivisesti ennen kuin omin silmin olen toisin todistanut ja perehtynyt asiaan myös teoriatasolla.

• ddhm

1. Näin minä arvelinkin useimpien kohdalla olevan... tiedon lähteet ovat melko yksipuolisia. Eläinsuojelujärjestötö harvemmin varsinaisesti valehtelevat, mutta usein kyllä vääristelevät (kertovat vain tarkkaan valitun osan) todellisuutta. Hyvä, että sinulla on lähdekritiikkiä.

Tämä tiedon yksipuolisuus ei ole minusta yksittäisten ihmisten oma vika, vaan ongelma on pitkälti siinä, että tutkijat eivät lobbaa niin kuin Animalia yms. Aiheesta kyllä puhutaan ja kirjoitetaan, mutta foorumeissa, joissa tavallinen tallaaja harvemmin aikaansa viettää (ammattilehdet, seminaarit ymym...). Tässä olisi parantamisen varaa. Tutkijoille julkisuuteen astuminen vaan on kova paikka. Joidenkin koteihin on hyökätty, monien autoja tärvelty, jopa työpaikoille on tehty iskuja. Siksi oman pärstän näyttäminen ja julkinen "tunnustautuminen" eläinkokeiden suorittajaksi ei monia houkuttele. Lisäksi monen tutkijan kommunikaatiokyky on hieman sitä sun tätä.

2. Minustakin kosmetiikan eläinkokeet tulisi kieltää, meillä on jo tarpeeksi turvallisia raaka-aineita. Kyseessä on lisäksi kuitenkin aika pitkälti turhuus (mutta pitää muistaa, että myös shampoot ym ovat kosmetiikkaa, tiedoksi niille jotka muistavat mainita aina vain meikit).

4.5. Ihmiset hakeutuvat eläinkokeita käyttäville aloille hyvin eri syistä. Raha on harvoin syy: tutkijan tulot ovat epäsäännölliset ja epäluotettavat ja lisäksi usein samaa kokoluokkaa kuin siivojalla, ainakin uran alkuvaiheessa. Isoihin rahoihin pääsevät harvat käsikis. Yleisin syy tutkijaksi ryhtymiseen lienee "utelias luonne", halu oppia uutta, kehittää vanhaa ja tietenkin auttaa ihmisiä.

Lähes kaikki tuntemani tutkija miettivät hyvin paljon eettisiä kysymyksiä. Poikkeuksia löytyy lähinnä vanhoista parroista, joiden kouluaikana vielä uskottiin, etteivät eläimet ole koneita kummempia... moni tutkija joutuu kuitenkin tinkimään periaatteistaan, yleensä syynä on raha (etenkin, kun puhutaan eläinten olojen parantamisesta).

Kukaan tuskin voi lähteä tekemään tutkimusta pelastaakseen sairaan lapsensa... hyödyt ovat epäsuoria ja tulevat vuosien/kymmenien viiveellä. Itse koen, että tässä hommassa pystyn vaikuttamaan eläinten hyvinvointiin ruohonjuuritasolla ja vähentämään käytettävien eläinten määrää. Minä uskon, että on eläinten edun mukaista, että kokeet tekee joku, jolle eläinten vointi on tärkeä.

• Kuten Pörri, en minäkään ole kovin tarkkaan perehtynyt eläinkokeisiin; rottien osalta tietoni ovat hieman laajemmat, mutta silti mielestäni varsin suppeat.

1. Suomen Eläinsuojeluyhdistykseltä sekä Suomen Kesyrottayhdistyksen jäsenlehti Rattuksessa 4/04 olleessa koe-eläinbiologi Paula Hirsjärven kirjoittamasta artikkelista. Luotan melko lailla SEY:n tietoihin ja etenkin Hirsjärven artikkeliin, koska hän on työskennellyt koe-eläinten parissa jo pitkään. En ole erityisesti perehtynyt lakipykäliin, mutta tiedän suunnilleen eläinkoeluokituksen sekä rottien osalta tilavaatimukset.

2. Kosmetiikan eläinkokeet kieltäisin suoralta kädeltä, niitä pidän täysin turhina. Arveluttavina pidän myös alkoholin ja huumausaineiden vaikutusten testaamista elämilää, koska niistä aiheutuvat ongelmat ovat nimenomaan ihmisen itsensä aiheuttamia ja ne voisi ohittaa olankohautuksella: "oma on mokansa." Toisaalta taas eläinkokeilla on saatu alkoholista ja huumeista arvokasta tietoa - myös apua esim. huumevieroitukseen. Tämä on siis erittäin monitahoinen asia ja käytännössä riippuu täysin siitä, mitä ja millaista koetta tehdään.

Selkärankaisten eläinten kohdalla katson, että on järjetöntä vaatia yhden lajin poistamista koekäytöstä ja vastaavasti vaatia toista. Vaikka rakastan rottia, en olisi heti korvaamassa niitä esim. kaloilla, koska molemmat ovat tuntevia eläimiä. Lajismia en kannata.

Eläinkokeita korvaavia menetelmiä olisi mielestäni tutkittava ja kehitettävä niin pitkälle kuin mahdollista. Kasvien käyttö joissain kokeissa on mahdollista, mutta toisaalta ei kaikissa. Taas: koekohtaista.

En usko, että pääsemme (koskaan?) eroon eläinkokeista. Olisi erittäin tärkeää, että koe-eläinten elinolosuhteita kehitettäisiin. Eli kunnolla tilaa ja sopivia virikkeitä; ihmiskontakti on myös monille lajeille tärkeää. Tätä nykyähän hoitajilla ei aikaa eläinten kanssa seurusteluun juuri ole.

3. Sen tiedon valossa jota minulla on, mielestäni kyllä.

4. Ihmiset ovat erilaisia. On varmasti niitä, jotka ajattelevat koe-eläimiä, mutta on varmasti myös niitä, jotka kohtelevat niitä kuin elottomia esineitä. Tiedän, ettei laki salli koe-eläinhoitajan hoitavan sellaisia lajeja joita hänellä on kotonaan; tämän vuoksi esim. koiran omistava hoitaja saattaa suhtautua tunteettomasti hiiriin. Uskon silti, että koe-eläinhoitajien joukossa on myös niitä, jotka eivät toimi näin rasistisesti. Ja kuten Pörri totesi, elanto on jostain ansaittava.

5. Voisin kuvitella, että olisin mukana tekemässä eläinkokeita - tällöin minulla eläinrakkaana ihmisenä olisi konkreettinen mahdollisuus vaikuttaa koe-eläinten kohteluun. Työskentely koe-eläinten oloja kehittävässä tutkimusryhmässä olisi varmasti mielenkiintoista ja antoisaa. En tiedä, voisinko tehdä eläimelle kivuliaita kokeita; toisaalta olen minä omille rotilleni pistänyt injektioita ihon alle ja se varmasti sattuu jonkin verran... Noita 0-luokan eläinkokeita voisin luultavasti tehdä - eläin ei joutuisi kärsimään. Tällaisten kokeiden kärsimysosa on eläimen elämä pienessä ja usein varsin virikeköyhässä ympäristössä.

• ddhm

1. Hirsjärven kanssa useita kertoja keskustelleena voinen sanoa, että siinä on poikkeuksellisen fiksu ja näitä asioita monelta kantilta pohtiva ammattilainen biologian puolelta. Tutkimuspuoli tarvitsisi lisää ihmisiä, jotka ovat valmiita puhumaan näistä asioista julkisesti ja kertomaan myös omasta työstää ja sen merkityksestä, jottei keskivertoihmisen käsitys asiasta perustuisi ainoastaan eläinsuojelujärjestöjen usein värittyneeseen tietoon (niidenkin panosta toki tarvitaan).

2. Tässä olemme hyvin samoilla linjoilla. Keskeistä on eläinten olojen parantaminen sekä vaihtoehtoisten menetelmien kehittäminen. Elänkokeista ei tosiaankaan päästä ainakaan, jos uusien hoitomuotojen löytymistä ja ymmärryksen lisäämistä biologisista prosesseista pidetään jatkossakin näin tärkeinä. Ihmiskokeet olisivat ainoa vaihtoehto, mutta ajtus on eettisesti melko kestämätön.

4. Koe-eläinten hoitajat ovat minun kokemukseni mukaan todella empaattisia ja eläimet huomioon ottavia. Hyvin harva kohtelee eläimiä esineinä. Tutkijoiden keskuudessa ongelma on hieman yleisempi (etk. vanhemmat tutkijat).

5. Noin minä olen asiaa ajatellut. Olen jo nyt lyhyen urani aikana huomannut, miten pienillä asioilla voi eläinten kärsimystä vähentää ja kuinka organisoimalla käytettävien eläinten määrää voi alentaa. Uskon, että minulle paras tapa vaikuttaa on olla tässä toiminnassa sisällä. Eihän sitä tiedä, vaikka joskus aukeaisi paikka koe-eläinlautakuntaan ja sitäkautta tilaisuus laajempaan vaikuttamiseen...

• ddhm kirjoitti:

1. Hirsjärven kanssa useita kertoja keskustelleena voinen sanoa, että siinä on poikkeuksellisen fiksu ja näitä asioita monelta kantilta pohtiva ammattilainen biologian puolelta. Tutkimuspuoli tarvitsisi lisää ihmisiä, jotka ovat valmiita puhumaan näistä asioista julkisesti ja kertomaan myös omasta työstää ja sen merkityksestä, jottei keskivertoihmisen käsitys asiasta perustuisi ainoastaan eläinsuojelujärjestöjen usein värittyneeseen tietoon (niidenkin panosta toki tarvitaan).

2. Tässä olemme hyvin samoilla linjoilla. Keskeistä on eläinten olojen parantaminen sekä vaihtoehtoisten menetelmien kehittäminen. Elänkokeista ei tosiaankaan päästä ainakaan, jos uusien hoitomuotojen löytymistä ja ymmärryksen lisäämistä biologisista prosesseista pidetään jatkossakin näin tärkeinä. Ihmiskokeet olisivat ainoa vaihtoehto, mutta ajtus on eettisesti melko kestämätön.

4. Koe-eläinten hoitajat ovat minun kokemukseni mukaan todella empaattisia ja eläimet huomioon ottavia. Hyvin harva kohtelee eläimiä esineinä. Tutkijoiden keskuudessa ongelma on hieman yleisempi (etk. vanhemmat tutkijat).

5. Noin minä olen asiaa ajatellut. Olen jo nyt lyhyen urani aikana huomannut, miten pienillä asioilla voi eläinten kärsimystä vähentää ja kuinka organisoimalla käytettävien eläinten määrää voi alentaa. Uskon, että minulle paras tapa vaikuttaa on olla tässä toiminnassa sisällä. Eihän sitä tiedä, vaikka joskus aukeaisi paikka koe-eläinlautakuntaan ja sitäkautta tilaisuus laajempaan vaikuttamiseen...

Minua on itse asiassa alkanut jossain määrin kiehtoa työ koe-eläinten parissa. Olen vakuuttunut, että voisin tuoda esim. virikeideoita hyvin esille; lajiyhdistykset ovat tässä mielestäni paras asiantuntija kokeneine kasvattajineen, koska koe-eläin ja lemmikki ovat kuitenkin samaa lajia. Sen tiedän, etten voisi hoitaa työssäni rottia, koska niitä minulla on ja tulee takuuvarmasti aina olemaan. Mutta muut jyrsijät ja kanit, toki myös muut eläimet, olisivat varmasti minulle läheistä alaa.

Missä koe-eläinhoitajia koulutetaan? Entä miten voisin jossain vaiheessa edetä koe-eläinlautakuntaan tai johonkin tutkimusryhmään, jossa tosiaan pääsisin vaikuttamaan koe-eläinten oloihin? Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta lähihoitajaksi, joten opiskeluun on aikaa ja motivaatiota on, kun pääsee toteuttamaan haavettaan; auttamaan eläimiä jollain kontreettisella keinolla. Vastaile tänne tai mailiin [email protected]

Ja vielä kohdasta 2: itse asiassa voisin lähteä vapaa-ehtoiseksi ihmiskokeisiin, jos tilaisuus tulisi. Olen joka tapauksessa tehnyt kudosluovutuskortin, joka takaa että kuolemani jälkeen kudoksiani voidaan käyttää tutkimustarkoituksiin; erityisesti niihin joilla voidaan vähentää eläinkokeita. Suosittelen muillekin! Kortteja voi tilata Julia won Wendtin säätiöstä, http://www.jvws.org/

• ddhm
        Rotta-Leena kirjoitti:

Minua on itse asiassa alkanut jossain määrin kiehtoa työ koe-eläinten parissa. Olen vakuuttunut, että voisin tuoda esim. virikeideoita hyvin esille; lajiyhdistykset ovat tässä mielestäni paras asiantuntija kokeneine kasvattajineen, koska koe-eläin ja lemmikki ovat kuitenkin samaa lajia. Sen tiedän, etten voisi hoitaa työssäni rottia, koska niitä minulla on ja tulee takuuvarmasti aina olemaan. Mutta muut jyrsijät ja kanit, toki myös muut eläimet, olisivat varmasti minulle läheistä alaa.

Missä koe-eläinhoitajia koulutetaan? Entä miten voisin jossain vaiheessa edetä koe-eläinlautakuntaan tai johonkin tutkimusryhmään, jossa tosiaan pääsisin vaikuttamaan koe-eläinten oloihin? Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta lähihoitajaksi, joten opiskeluun on aikaa ja motivaatiota on, kun pääsee toteuttamaan haavettaan; auttamaan eläimiä jollain kontreettisella keinolla. Vastaile tänne tai mailiin [email protected]

Ja vielä kohdasta 2: itse asiassa voisin lähteä vapaa-ehtoiseksi ihmiskokeisiin, jos tilaisuus tulisi. Olen joka tapauksessa tehnyt kudosluovutuskortin, joka takaa että kuolemani jälkeen kudoksiani voidaan käyttää tutkimustarkoituksiin; erityisesti niihin joilla voidaan vähentää eläinkokeita. Suosittelen muillekin! Kortteja voi tilata Julia won Wendtin säätiöstä, http://www.jvws.org/

Koe-eläinhoitajan työ on usein rankkaa (henkisesti ja joskus fyysisestikin), mutta olet aivan oikeassa siinä, että asiaan paneutunut ja motivoitunut hoitaja voi parantaa eläinten oloja huomattavasti. Raha tietty rajoittaa hoitajan mahdollisuuksia, mutta jotkin parannukset ovat lähes ilmaisia ja vain tahdosta kiinni.

Itse olen siis tutkija, en koe-eläinhoitaja, joten en ole ekspertti tässä koulutusasiassa. Tuntemistani koe-eläinhoitajista useimmat ovat hankkineet ammattinsa oppisopimuksella, mutta ymmärtääkseni myös eläintenhoitajiksi/pieneläintenhoitajiksi opiskelleet voivat toimia koe-eläinten hoitajina. Tuota opetusta järjestävät jotkin ammattioppilaitokset ja muistaakseni myös jotkin ammattikorkeakoulut. Yleensä tuohon ammattiin ei ole liikaa tunkua juuri sen osin surullisen luonteen vuoksi. Sinun kohdallasi rotat voivat olla ongelma, sillä lähes aina koe-eläintenhoitaja hoitaa kaikkia laitoksella olevia lajeja, ja rottia on useimmissa laitoksissa. Kanit, koirat ja kissa ovat TODELLA harvinaisia Suomessa, kaloja ja hiiriä sen sijaan on paljon.

On olemassa myös jonkin näköinen koe-eläinhoitajan
        tutkinto, katso esim.

http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/koe_el_hoit_eat.pdf

Toivottavasti tuo toimii. Googlettamalla "eläintenhoitaja koulutus" löytyy kaikkea pientä.

Tyypillisesti koe-eläinhoitaja on työssä jossain tutkimuslaitoksessa, jossa eläinkokeita tehdään. Usein laitoksella on oma koe-eläin "talli", jota käyttävät monet ryhmät. Koe-eläinhoitaja ei siis yleensä ole varsinaisesti tutkimusryhmässä töissä. Eläinkokeita tekevässä tutkimusryhmässä työskenteleminen (siis käytännön tutkimustehtävissä) vaatii lähes aina biologian tai lääketieteen (myös eläinlääk/maametsis ym voi käydä) opintoja. Eläinkoe-oikeudet saadakseen on käytävä tiettyjä kursseja ja lisäksi pitää olla soveltuva korkeakoulututkinto (tosin kokeita saa tehdä myös henkilö, jolla lupaa ei ole, kunhan hänen ohjaajallaan on).

Koe-eläinlautakunta systeemi on mitä ilmeisemmin muuttumassa lähiaikoina. Nykyään jokisella laitoksella on oma lautakuntansa ja vain hakemukset 1-luokan kokeisiin käsitellään lääninhallituksessa (olikohan nyt oikea termi...). Jos (ja kun...) uusi koe-eläinlaki menee läpi, perustetaan Suomeen yksi koe-eläinlautakunta (jossa neljä jaostoa), joka käsittelee kaikki hakemukset. Tuossa lautakunnassa olisi muistaakseni 16 jäsentä (tutkijoita, eläinsuojelun edustajia, koe-eläinhoidon edustajia ja eläinlääkäreitä, puheenjohtajana lakimies). Koe-eläinhoitaja voi siis päästä tuohon lautakuntaan, mutta varsinkin tulevaisuudessa paikkoja on aika vähän...

Ihmiskokeista vielä: olen itsekin sitä mieltä, että monissa turvallisuustesteissä kynnystä kokeilla ihmisiin heidän omalla suostumuksellaan voitaisiin laskea. Yleensä eläimillä joudutaan suorittamaan lukuisia koesarjoja, minusta ensimmäisten kokeiden jälkeen voitaisiin harkita ihmisten käyttämistä, jos tulokset ovat suotuisia eikä ole suurta syytä epäillä pahoja haittavaikutuksia. Näin voitaisiin karsia turvallisuustesteissä käytettävien eläinten määrää, joskin poistuvia olisivat lähinnä ne tuskattomimmat kokeet (mikä sekin toki on hyvä).

Suurin osa kokeista on kuitenkin sellaisia, ettei niitä voida vapaaehtoisilla tehdä. Vapaaehtoisuus olisi muutoinkin ehdoton vaatimus: kokeista ei saisi maksaa palkkioita, jotteivät ihmiset osallistuisi vääristä syistä.

Kudosluovutuskortti on erittäin hyvä asia, itsellänikin se on. Kuolleiden ihmisten ja leikkauksissa saatujen kudosten käyttöä voitaisiin kyllä laajentaa, nykyään käyttöä rajoittaa mm. kudosten satunnainen ja huono saatavuus. Jos suurimmalla osalla ihmisitä olisi sopimus kudosten luovutuksesta ja logistiikkaa parannettaisiin, useammat ryhmät uskaltaisivat pistää rahaa kiinni noihin menetelmiin. Eli kaikki kudosluovutuskorttia täyttämään! Siinä samassa voi myös pelastaa jonkun hengen luovutetulla elimellä.

• Purde
        ddhm kirjoitti:

Koe-eläinhoitajan työ on usein rankkaa (henkisesti ja joskus fyysisestikin), mutta olet aivan oikeassa siinä, että asiaan paneutunut ja motivoitunut hoitaja voi parantaa eläinten oloja huomattavasti. Raha tietty rajoittaa hoitajan mahdollisuuksia, mutta jotkin parannukset ovat lähes ilmaisia ja vain tahdosta kiinni.

Itse olen siis tutkija, en koe-eläinhoitaja, joten en ole ekspertti tässä koulutusasiassa. Tuntemistani koe-eläinhoitajista useimmat ovat hankkineet ammattinsa oppisopimuksella, mutta ymmärtääkseni myös eläintenhoitajiksi/pieneläintenhoitajiksi opiskelleet voivat toimia koe-eläinten hoitajina. Tuota opetusta järjestävät jotkin ammattioppilaitokset ja muistaakseni myös jotkin ammattikorkeakoulut. Yleensä tuohon ammattiin ei ole liikaa tunkua juuri sen osin surullisen luonteen vuoksi. Sinun kohdallasi rotat voivat olla ongelma, sillä lähes aina koe-eläintenhoitaja hoitaa kaikkia laitoksella olevia lajeja, ja rottia on useimmissa laitoksissa. Kanit, koirat ja kissa ovat TODELLA harvinaisia Suomessa, kaloja ja hiiriä sen sijaan on paljon.

On olemassa myös jonkin näköinen koe-eläinhoitajan
        tutkinto, katso esim.

http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/koe_el_hoit_eat.pdf

Toivottavasti tuo toimii. Googlettamalla "eläintenhoitaja koulutus" löytyy kaikkea pientä.

Tyypillisesti koe-eläinhoitaja on työssä jossain tutkimuslaitoksessa, jossa eläinkokeita tehdään. Usein laitoksella on oma koe-eläin "talli", jota käyttävät monet ryhmät. Koe-eläinhoitaja ei siis yleensä ole varsinaisesti tutkimusryhmässä töissä. Eläinkokeita tekevässä tutkimusryhmässä työskenteleminen (siis käytännön tutkimustehtävissä) vaatii lähes aina biologian tai lääketieteen (myös eläinlääk/maametsis ym voi käydä) opintoja. Eläinkoe-oikeudet saadakseen on käytävä tiettyjä kursseja ja lisäksi pitää olla soveltuva korkeakoulututkinto (tosin kokeita saa tehdä myös henkilö, jolla lupaa ei ole, kunhan hänen ohjaajallaan on).

Koe-eläinlautakunta systeemi on mitä ilmeisemmin muuttumassa lähiaikoina. Nykyään jokisella laitoksella on oma lautakuntansa ja vain hakemukset 1-luokan kokeisiin käsitellään lääninhallituksessa (olikohan nyt oikea termi...). Jos (ja kun...) uusi koe-eläinlaki menee läpi, perustetaan Suomeen yksi koe-eläinlautakunta (jossa neljä jaostoa), joka käsittelee kaikki hakemukset. Tuossa lautakunnassa olisi muistaakseni 16 jäsentä (tutkijoita, eläinsuojelun edustajia, koe-eläinhoidon edustajia ja eläinlääkäreitä, puheenjohtajana lakimies). Koe-eläinhoitaja voi siis päästä tuohon lautakuntaan, mutta varsinkin tulevaisuudessa paikkoja on aika vähän...

Ihmiskokeista vielä: olen itsekin sitä mieltä, että monissa turvallisuustesteissä kynnystä kokeilla ihmisiin heidän omalla suostumuksellaan voitaisiin laskea. Yleensä eläimillä joudutaan suorittamaan lukuisia koesarjoja, minusta ensimmäisten kokeiden jälkeen voitaisiin harkita ihmisten käyttämistä, jos tulokset ovat suotuisia eikä ole suurta syytä epäillä pahoja haittavaikutuksia. Näin voitaisiin karsia turvallisuustesteissä käytettävien eläinten määrää, joskin poistuvia olisivat lähinnä ne tuskattomimmat kokeet (mikä sekin toki on hyvä).

Suurin osa kokeista on kuitenkin sellaisia, ettei niitä voida vapaaehtoisilla tehdä. Vapaaehtoisuus olisi muutoinkin ehdoton vaatimus: kokeista ei saisi maksaa palkkioita, jotteivät ihmiset osallistuisi vääristä syistä.

Kudosluovutuskortti on erittäin hyvä asia, itsellänikin se on. Kuolleiden ihmisten ja leikkauksissa saatujen kudosten käyttöä voitaisiin kyllä laajentaa, nykyään käyttöä rajoittaa mm. kudosten satunnainen ja huono saatavuus. Jos suurimmalla osalla ihmisitä olisi sopimus kudosten luovutuksesta ja logistiikkaa parannettaisiin, useammat ryhmät uskaltaisivat pistää rahaa kiinni noihin menetelmiin. Eli kaikki kudosluovutuskorttia täyttämään! Siinä samassa voi myös pelastaa jonkun hengen luovutetulla elimellä.

Kommenttina eläinten virikkeellistämisestä:

Jos eläimille kehitetään virikkeitä, pitää olla ERITTÄIN tarkkana niiden kanssa. On lukuisia tutkimuksia, joissa saatavilla olleet virikkeet ovat vaikuttaneet lopputulokseen. Eli harkitsemattomalla toiminnalla voidaan saada aikaan vääriä tuloksia ja tällöin koko eläinkoe on ollut turha ja merkityksetön (ja eettisesti heikko ja eläinten elämä meni kokonaan hukkaan). Ja kun eläinhäkkiä aletaan virikkeellistämään, tarvitaan jo siihen kokeita, että tiedetään "mitä eläimessä tapahtuu tämän vaikutuksesta". Ei riitä pelkästään se, että kaikilla on samanlaiset olosuhteet, koska tällöin on erittäin suuri riski tehdä systemaattinen virhe!

• ddhm
        Purde kirjoitti:

Kommenttina eläinten virikkeellistämisestä:

Jos eläimille kehitetään virikkeitä, pitää olla ERITTÄIN tarkkana niiden kanssa. On lukuisia tutkimuksia, joissa saatavilla olleet virikkeet ovat vaikuttaneet lopputulokseen. Eli harkitsemattomalla toiminnalla voidaan saada aikaan vääriä tuloksia ja tällöin koko eläinkoe on ollut turha ja merkityksetön (ja eettisesti heikko ja eläinten elämä meni kokonaan hukkaan). Ja kun eläinhäkkiä aletaan virikkeellistämään, tarvitaan jo siihen kokeita, että tiedetään "mitä eläimessä tapahtuu tämän vaikutuksesta". Ei riitä pelkästään se, että kaikilla on samanlaiset olosuhteet, koska tällöin on erittäin suuri riski tehdä systemaattinen virhe!

Virikkeellistämisen kanssa on oltava tarkkana ja eläinten olot kyllä vaikuttavat tuloksiin, erityisesti käyttäytymiskokeissa. On kokeita, joissa virikkeettömyys on edellytys mielekkäälle tutkimukselle, mutta minusta on hieman harhaanjohtavaa väitää, että kaikkien eläinten tasapuolinen virikkeellistäminen aiheuttaisi systemaattista virhettä (tämä siis koskien useimpia, ei aivan kaikkia eläinkokeita).

Perustan väitteeni tähän: kun virikkeellistäminen toteutetaan jatkuvasti huomioiden eläimen luonnollinen elinympäristö, on todennäköistä, että myös eläimen fysiologiset prosessit lähenevät luonnollista tilaansa/pysyvät ennallaan. Rotalle pieni häkki, jossa ei voi kurotella, ratkaista ongelmia ym. on kaikkea muuta kuin luonnollinen elinympäristö, ja tämä jos mikä saattaa aiheuttaa systemaattista virhettä. Tavoitteenahan kuitenkin on yleensä selvittää, miten tutkittava systeemi luonnossa toimii. Esimerkiksi isompi häkki tuskin tuottaisi virhettä useimpiin tutkimuksiin, sillä liikkumatila sallii rotan luonnollisen kehityksen ja fysiologian paremmin kuin pieni koppi.

Virikkeellistämisen on tietenkin oltava yhtenäistä tutkimukseen käytettävän ryhmän sisällä, ja tulosten vertailu on helpompaa, jos kaikki ryhmät (ainakin tietyn alan sisällä) noudattavat samaa protokollaa. Siksi parannusehdotukset olisikin hyvä saada lakisääteisiksi. Ryhmien välillä on toisaalta jo nyt paljon eroja, joten mitään uutta erilaisten olojen kirjo ei tutkimukseen toisi.

Tietysti koe-eläinhoitajien on neuvoteltava uusista ratkaisuista ryhmänjohtajien kanssa. Tyypillinen tapa, jolla hoitaja voi eläinten hyvinvointia parantaa, on niiden kanssa seurustelu. Tämä yleensä korkeintaan poistaa virhettä tutkimustuloksista, sillä ihmistä pelkäävä koe-eläin stressaantuu pelkästä käsittelystäkin ja tämä voi vaikuttaa tuloksiin.

Minusta siis tutkimuksen puhtauteen vetoaminen on USEIMMISSA tapauksissa vain tekosyy, kun eläimille ei haluta tarjota parempia oloja. Itseasiassa väittäisin ennemmin, että tähän saakka saaduissa tuloksissa on systemaattinen virhe, koska olemme käyttäneen ahtaan ja yksitoikkoisen ympäristön flegmatisoimia eläimiä normaalien, aktiivisten ja tutkivien sijaan (ajattelin nyt lähinnä rottia ja hiiriä). Se, että käytäntö on ollut huono 100 vuotta ei ole mikään peruste sille, että huonoa käytäntöä pitäisi jatkaa. Rehellisiä ollaksemme, 95% tapauksista eläinten olot ovat mitä ovat koska siihen ei haluta laittaa rahaa, ei siksi että tutkimus kärsisi muutoksesta.

• Purde
        ddhm kirjoitti:

Virikkeellistämisen kanssa on oltava tarkkana ja eläinten olot kyllä vaikuttavat tuloksiin, erityisesti käyttäytymiskokeissa. On kokeita, joissa virikkeettömyys on edellytys mielekkäälle tutkimukselle, mutta minusta on hieman harhaanjohtavaa väitää, että kaikkien eläinten tasapuolinen virikkeellistäminen aiheuttaisi systemaattista virhettä (tämä siis koskien useimpia, ei aivan kaikkia eläinkokeita).

Perustan väitteeni tähän: kun virikkeellistäminen toteutetaan jatkuvasti huomioiden eläimen luonnollinen elinympäristö, on todennäköistä, että myös eläimen fysiologiset prosessit lähenevät luonnollista tilaansa/pysyvät ennallaan. Rotalle pieni häkki, jossa ei voi kurotella, ratkaista ongelmia ym. on kaikkea muuta kuin luonnollinen elinympäristö, ja tämä jos mikä saattaa aiheuttaa systemaattista virhettä. Tavoitteenahan kuitenkin on yleensä selvittää, miten tutkittava systeemi luonnossa toimii. Esimerkiksi isompi häkki tuskin tuottaisi virhettä useimpiin tutkimuksiin, sillä liikkumatila sallii rotan luonnollisen kehityksen ja fysiologian paremmin kuin pieni koppi.

Virikkeellistämisen on tietenkin oltava yhtenäistä tutkimukseen käytettävän ryhmän sisällä, ja tulosten vertailu on helpompaa, jos kaikki ryhmät (ainakin tietyn alan sisällä) noudattavat samaa protokollaa. Siksi parannusehdotukset olisikin hyvä saada lakisääteisiksi. Ryhmien välillä on toisaalta jo nyt paljon eroja, joten mitään uutta erilaisten olojen kirjo ei tutkimukseen toisi.

Tietysti koe-eläinhoitajien on neuvoteltava uusista ratkaisuista ryhmänjohtajien kanssa. Tyypillinen tapa, jolla hoitaja voi eläinten hyvinvointia parantaa, on niiden kanssa seurustelu. Tämä yleensä korkeintaan poistaa virhettä tutkimustuloksista, sillä ihmistä pelkäävä koe-eläin stressaantuu pelkästä käsittelystäkin ja tämä voi vaikuttaa tuloksiin.

Minusta siis tutkimuksen puhtauteen vetoaminen on USEIMMISSA tapauksissa vain tekosyy, kun eläimille ei haluta tarjota parempia oloja. Itseasiassa väittäisin ennemmin, että tähän saakka saaduissa tuloksissa on systemaattinen virhe, koska olemme käyttäneen ahtaan ja yksitoikkoisen ympäristön flegmatisoimia eläimiä normaalien, aktiivisten ja tutkivien sijaan (ajattelin nyt lähinnä rottia ja hiiriä). Se, että käytäntö on ollut huono 100 vuotta ei ole mikään peruste sille, että huonoa käytäntöä pitäisi jatkaa. Rehellisiä ollaksemme, 95% tapauksista eläinten olot ovat mitä ovat koska siihen ei haluta laittaa rahaa, ei siksi että tutkimus kärsisi muutoksesta.

Niin..

Todellakaan kaikissa kokeissa tuosta virikkeellistämisestä ei ole haittaa. Häkkikoon kasvattaminen on ainakin jopa toivottua, mutta taitaa kaatua taloudellisiin kysymyksiin useimmiten.

Mutta itse näen virikkeellistämisen (varsinkin lemmikkieläinpohjalta) siten, että sinne häkkiin tiputetaan vaikkapa jokin pahviputki tai paperiarkki, jota hiiri/rotta sitten jyrsii siellä. Kuitenkin on muistettava, että näissä putkissa/papereissa voi olla jäänteitä vaikka valkaisuaineista ja varsinkin erilaisia painomusteita. Pitäisi siis tuntea tarkasti, mitä metaboliareittiä nämä poistuvat myös elimistöstä, sillä pureskeltaessa osa näistä kemikaaleista liukenee sylkeen ja tulee niellyksi (tai imeytyy limakalvoilta). Jos poistumisreitti menee vaikkapa maksan kautta ja koe-eläimen maksa on juuri tutkimuskohde, niin silloin ollaan helposti systemaattisen virheen äärellä. Pelkkä mustejämä ei vielä välttämättä saa aikaan mitattavia muutoksia, mutta herkkyydessä koe-altisteeseen voi tapahtua muutoksia! Eli näin saatu tulos voi tehostaa tai vaientaa sitä, mitä on haluttu tutkia (ja tulos on siis väärä).

Tätä minä tuolla tarkoitin...

• Nimetön
        Rotta-Leena kirjoitti:

Minkälaisia sitten ovat 5-luokan eläinkokeet?
        Toivon, että joku osaa vastata.

• purde

1) Yliopiston kursseilta, lukuisista artikkeleista.

2) Välttämättömiä eläinkokeita on lukuisia. Osa myös turhia. Eläinkokeilla testaamatonta kosmetiikkaa ei oikeastaan ole olemassakaan. On myös epäeettistä saattaa myyntiin testaamaton tuote. Vastustajan olisi parempi tarkkailla eettisyyttään omien tarpeiden ja ostotottumusten muodossa. Lajilla on väliä, koska yhdellä lajilla saatu tulos ei välttämättä merkitse vielä mitään. Toisella lajilla saatu tulos voi olla kokonaan erilainen. Viisailla lajivalinnoilla pystytään vähentämään eläinmääriä ja varsin ns. "korkeampien" eläinten määrän dramaattista vähentämistä. Suomessa tilanne on hyvä, koska täällä ei käytetä mm. apinoita juuri lainkaan. Tilanne on kokonaan toinen muualla maailmassa.

3) Kyllä.

4) Pidän itseäni "hyvien puolella olevana" ihmisenä. Myös tutkija-kollegat ovat kaikki fiksuja ja erittäin eettisesti valveutuneita ihmisiä. Harhaluulot ja stereotypiat ovat muutamien kiihkomielisten aikaansaannosta. Suuri osa eläintutkijoista on alalla vain siksi, että voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa eläinten hyvinvointiin ja vähentää niiden kärsimystä. Ennemmin itse tekee sen hyvin kuin antaa rähmäkäpälän tuhlata eläimiä. Tutkijat eivät voi olla rahanahneita, koska palkat ovat alhaiset (verrattuna koulutuksen määrään).

5) Mielestäni eläinkokeita vastustavalta (terrorismi-asteella olevalta) ihmiseltä pitäisi evätä oikeus käyttää eläinten avulla saatuja tuotteita (varsinkin lääkkeet). Eläinkokeet salliva, mutta järkevyyttä pohtiva asenne on taas rakentava ja erittäin toivottukin, että saavutetaan tasapaino tarpeellisten ja tarpeettomien kokeiden välillä.

• ddhm

Tuhon ei voi paljon muuta sanoa, kuin että olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin.

Ainoa tarkennus: kun kysyin, onko lajilla väliä, tarkoitin, että onko eettisesti enemmän väärin esim. käyttää koiraa kuin käyttää rottaa. Tutkimustulosten kannalta lajilla on tietenkin väliä. Olen vain huomannut, että usein söpöjen ja sympaattisten eläinten käyttöä pidetään pahempana kuin vähemmän myötätuntoa herättävien, riippumatta eläimen kyvystä tuntea tuskaa.

• Sani

Mielestäni on eettiisesti ja moraalisesti väärin tuhlata eläimen elämä kokeisiin. Ei kai eläimen elämä ole sen arvottomampi kuin ihmisenkään. Kai silläkin on oikeus hyvään ja lajinmukaiseen elämään sen lyhyen ajan kun, se on maan päällä!

• Eval

...että olet noin rationaalinen ja fiksu keskustelija, joka osaa asettaa tunteet syrjään tästä keskustelusta, vastata asianmukaisesti esitettyihin kysymyksiin ja esittää tueksi vielä partaveitsenterävän logiikan yhdistettynä lyömättömään argumentaatioon.

• ddhm

Sinulla niin kuin muillakin on oikeus mielipiteeseen, mutta minkäänlaisia perusteluja/vastauksia et sitten osannut kertoa?

Lisäksi epäilen, että itsekin nautit tuon moraalisen vääryyden tuotoksista...toki kokeita saa (ja pitää) siinäkin tapauksessa kritisoida ja kehittää, mutta totaalinen tuomitseminen on lähes aina seurausta siitä, ettei tuomitsija edes käsitä, mitä kaikkea tällä toiminnalla on saavutettu.

Mikä olisi sinun ratkaisusi nykytilanteeseen? Miten eläinkokeista päästäisiin? Toivon, että kiinnität huomiota ehdotusten realistisuuteen.

• John

EN voi vastata noihin kysymyksiin mutta:

Eläinkokeet pitäisi lopettaa, koska nämä eläimet eivät ole tehneet mitään ansaitakseen sen kohtelun jonka he saavat. Toisin kuin jotkin ihmiset, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Niillä voisi testata. Siinä vaiheessa kun he rikkoivat meidän yhteisiä sääntöjä kaikkia vastaaan, he menettivät omat oikeutensa.

Pahimmat vangit kokeisiin ja eläimenkokeille seis.

• ddhm

Miksi et voi vastata kysymyksiin? Ne eivät vaadi suurta tietämystä asiasta :)

Varmaankin me kaikki olemme sitä mieltä, että olisi hienoa päästä kokonaan eläinkokeista. Tosiasia kuitenkin on, että vankien käyttö on lähes mahdoton ajatus. Ensinnäkin Suomessa vangeillakin on ihmisarvo ja ihmisoikeudet (joskin osin rajoitetut), joiden loukkaaminen kokeisiin käyttämällä tuntuu intuitiivisesti useimmista hyvin epäilyttävältä.

Vaikka lähdettäisiin sille linjalle, että murhaajat ja raiskaajat ovat rikkoneen yhteisiä sääntöjä niin pahasti, että he ovat "luopuneet oikeuksistaan", niin tämä ei ratkaise käytännön ongelmia. Kuinka paljon näitä vankeja on? Ehkä pari sataa uutta vuodessa, jos sitäkään. Koe-eläinten tarve pelkästään lääketieteen kokeisiin on kuitenkin kymmeniä tuhansia. Noilla parilla sadalla vangilla ei käytännössä saataisi aikaan juuri mitään.

Lisäksi erittäin suuri osa tutkimuksesta ei voisi ikinä käyttää vankeja. Kaikki kehitybiologinen ja siihen liittyvä lääketieteellinen tutkimus (esim. keskosten hoito ym monet lasten hoitomuotoihin tähtäävät tutkimukset) olisi unohdettava. Emme myöskään voisi käyttää siirto- ja poitogeenisiä tautimalleja, joiden avulla on saatu paljon tietoa sairauksista sekä elimistön normaalista toiminnasta.

Vankien käyttäminen ei siis ratkaisisi mitään, vaan biologinen ja lääketieteellinen tutkimus nykymuodossaan lakkaisi paljolti olemasta. Ilman eläinten käyttöä lakkaisi myös suurin osa esim. soluviljelykokeista.

Olisitko siis itse valmis luopumaan lääkkeistä, kännyköistä, pesuaineista, kirurgisen hoidon mahdollisuuksista ymym... nehän ovat kaikki ainakin osin eläimillä testattuja?

Mikä siis olisi sinusta realistinen ratkaisu ongelmaan? Pitäisikö kaikki eläinkokeet tästä huolimatta kieltää, ja mitä seurauksia uskot kiellolla olevan? Luonnollisesti logiikkasi puitteissa meidän olisi luovuttava myös lihan syonnistä, kananmunista, maidosta... turkiksista nyt puhumattakaan. Miten tämä onnistuisi ja mitä siitä seuraisi?

On tärkeää, että aina löytyy ihmisiä, jotka kyseenalaistavat nykyiset käytännöt: vain näin päästään eteenpäin. On kuitenkin liian helppoa jaella eettisiä tuomioita, jos samalla ei pohdi mielipiteensä seurauksia sekä realistisia tapoja, joilla tuo tavoite (eläinkokeiden loppuminen) voitaisiin saavuttaa.

• Shitteri

hyväksyn eläinkokeet ainoastaan jos niihin on todella hyvät perustelut.jos esim. yhdellä eläinkokeella ehkä voidaan pelastaa tuhansia ihmisiä. silloin hyötysuhde on jo sellainen, että jopa minä voisin sen hyväksyä. mutta mitään kosmetiikan eläinkokeita en hyväksy, kuten en mitään muutakaan mikä ei ole välttämätöntä.väitän, että ainakin puolet maailman eläinkokeista tehdään liian heppoisin perustein.lupia eläinkokeiden tekoon saadaan liian helposti mitä ihmeellisimpien asioiden testaamiseen.ihan kun eläimen elämä olisi täysin arvoton. tekisivät kokeilujaan mun puolesta vaikka pedofiileillä! niille se olisi ihan oikein, mutta eläin ei ole tehnyt meille mitään pahaa. tässä mun mielipiteeni.

• ddhm

Jep, kosmetiikan eläinkokeet ovat varmaankin turhia lähes kaikkien mielestä, myös minun. Haluan kuitenkin kattaa hieman realismia vastauksesi "niskaan":

Ei juuri koskaan ole mahdollista päättää, että "nytpä kehitän lääkkeen, joka pelastaa miljoona ihmistä ja käytän siihen sata rottaa". Tieteellinen tutkimus on yrittämistä ja erehtymistä, eikä ole kovin helppoa ennustaa, mistä tutkimuslinjasta saadaan hyödyllisiä tuloksia ja mistä ei . Lisäksi lääkkeiden kehitykseen tähtäävä tutkimus tarvitsee perustutkimusta: ennen kuin tiedät miten kello korjataan, sinun täytyy tietää, miten se toimii.

"Välttämättömyyden" käsite on aika epämääräinen. Jos ainoat välttämättömät eläinkokeet ovat antamasi esimerkin kaltaisia, niin silloin välttämättömiä kokeita ei ole. Kai kuitenkin tiedät, että nykyajan lääkkeissä ja lääketieteellisissä hoitomuodoissa ei ole käytännöllisesti katsoen mitään, mitä ei olisi eläinkokeilla testattu? Olisitko valmis luopumaan lääkkeistä, rokotteista, kirurgiasta ymym. myös mahdollisten lastesi kohdalla?

En tarkoita, etteikö lääkkeitä käyttäväkin ihminen voisi kritisoida eläinkokeita: niin teen itsekin. Kuitenkin jos on valmis tuomitsemaan kaikki nykyään tehtävät eläinkokeet, niin silloin on minusta kaksinaamaista kuitenkin hyötyä niistä.

Ja vielä noihin pedofiileihin sun muihin pahiksiin: en minäkään heitä sympatiseeraa, mutta totuus on, että tuskin enempää kuin 20% (villi arvaus) eläinkokeista voitaisiin edes teoriassa korvata aikuisilla elävillä ihmisillä tehtävillä kokeilla. Lisäksi Suomessa on noita pahempia rikollisia niin vähän, että he täyttäisivät tuskin paria prosenttia eläinkokeissa käytettävien eläinten määrästä. Vankien käyttö ei siis ole realistinen vaihtoehto, vaikka ihmisoikeuskysymykset unohdettaisiinkin.

• ddhm kirjoitti:

Jep, kosmetiikan eläinkokeet ovat varmaankin turhia lähes kaikkien mielestä, myös minun. Haluan kuitenkin kattaa hieman realismia vastauksesi "niskaan":

Ei juuri koskaan ole mahdollista päättää, että "nytpä kehitän lääkkeen, joka pelastaa miljoona ihmistä ja käytän siihen sata rottaa". Tieteellinen tutkimus on yrittämistä ja erehtymistä, eikä ole kovin helppoa ennustaa, mistä tutkimuslinjasta saadaan hyödyllisiä tuloksia ja mistä ei . Lisäksi lääkkeiden kehitykseen tähtäävä tutkimus tarvitsee perustutkimusta: ennen kuin tiedät miten kello korjataan, sinun täytyy tietää, miten se toimii.

"Välttämättömyyden" käsite on aika epämääräinen. Jos ainoat välttämättömät eläinkokeet ovat antamasi esimerkin kaltaisia, niin silloin välttämättömiä kokeita ei ole. Kai kuitenkin tiedät, että nykyajan lääkkeissä ja lääketieteellisissä hoitomuodoissa ei ole käytännöllisesti katsoen mitään, mitä ei olisi eläinkokeilla testattu? Olisitko valmis luopumaan lääkkeistä, rokotteista, kirurgiasta ymym. myös mahdollisten lastesi kohdalla?

En tarkoita, etteikö lääkkeitä käyttäväkin ihminen voisi kritisoida eläinkokeita: niin teen itsekin. Kuitenkin jos on valmis tuomitsemaan kaikki nykyään tehtävät eläinkokeet, niin silloin on minusta kaksinaamaista kuitenkin hyötyä niistä.

Ja vielä noihin pedofiileihin sun muihin pahiksiin: en minäkään heitä sympatiseeraa, mutta totuus on, että tuskin enempää kuin 20% (villi arvaus) eläinkokeista voitaisiin edes teoriassa korvata aikuisilla elävillä ihmisillä tehtävillä kokeilla. Lisäksi Suomessa on noita pahempia rikollisia niin vähän, että he täyttäisivät tuskin paria prosenttia eläinkokeissa käytettävien eläinten määrästä. Vankien käyttö ei siis ole realistinen vaihtoehto, vaikka ihmisoikeuskysymykset unohdettaisiinkin.

niin harmi vaan, että kosmetiikan eläinkokeet kattaa 1 % kaikista eläinkokeista. se on pisara meressä. mun mielestä jotkut lääketieteen eläinkokeet olisi ehkä pakko sallia, mutta esim jotain tupakkateollisuuden tekemiä eläinkokeita en voi käsittää.samoin missään huume/alkoholitutkimuksissa en sitä ymmärrä.hmm, mitäs muuta...en edes käsitä minkä kaiken testaamisessa eläinkokeita käytetään,luultavasti joka toisen tuotteen, oli se mitä tahansa melkeen. mitenkään ei voi välttyä ostamasta tuotetta jota ei olisi eläinkokein testattu....tai siinä tapauksessa pitäisi olla täysin yhteiskunnasta eristäytyny ja asua jossain majassa metsässä.tai sitten olla helvetin perillä kaikkien firmojen tuotteista ja toimintaperiaatteista jne...ja niissä ei voi pysyä perässä...vaikka kuinka haluais...joo no tuo pedofiilijuttu nyt oli vaan tuollanen heitto. ärsyttää vaan kun eläimen elämää ei pidetä juuri minkään arvoisena, vaan se voidaan millon vaan pistää kitumaan jonkun järjettömän kokeen takia.

• ddhm
        Shitter kirjoitti:

niin harmi vaan, että kosmetiikan eläinkokeet kattaa 1 % kaikista eläinkokeista. se on pisara meressä. mun mielestä jotkut lääketieteen eläinkokeet olisi ehkä pakko sallia, mutta esim jotain tupakkateollisuuden tekemiä eläinkokeita en voi käsittää.samoin missään huume/alkoholitutkimuksissa en sitä ymmärrä.hmm, mitäs muuta...en edes käsitä minkä kaiken testaamisessa eläinkokeita käytetään,luultavasti joka toisen tuotteen, oli se mitä tahansa melkeen. mitenkään ei voi välttyä ostamasta tuotetta jota ei olisi eläinkokein testattu....tai siinä tapauksessa pitäisi olla täysin yhteiskunnasta eristäytyny ja asua jossain majassa metsässä.tai sitten olla helvetin perillä kaikkien firmojen tuotteista ja toimintaperiaatteista jne...ja niissä ei voi pysyä perässä...vaikka kuinka haluais...joo no tuo pedofiilijuttu nyt oli vaan tuollanen heitto. ärsyttää vaan kun eläimen elämää ei pidetä juuri minkään arvoisena, vaan se voidaan millon vaan pistää kitumaan jonkun järjettömän kokeen takia.

Kosmetiikan kokeet ovat tosiaan aika pieni prosentti. Perustutkimuksen ja lääketieteellisen tutkimuksen ongelma on siinä, että hyvin harvoin voidaan tutkimukse suunnitteluvaiheessa sanoa, onko siitä lopulta hyötyä: tiede on osin hakuammuntaa ja sattumalta tehtyjä löytöjä.

Lääkkeiden ja hoitomuotojen suhteen ei tarviste tehdä suuria tutkimuksia: voin heti kertoa, että ne on kaikki testattu eläimillä, eikä suurinta osaa olisi olemassa ilman kokeita. Kaikki kokeet tuomitsevan ihmisen tulisi siksi olla mielestäni valmis luopumaan niistä. Ymmärrän kyllä, että monien tuotteiden kohdalla taustojen selvittäminen on suhteettoman vaikeaa.

Ja vielä, ei tutkimus pidä eläintä arvottomana, päin vastoin. Eläinkokeet ovat tutkimuksen kannalta usein välttämätön paha, niitä ei tehdä huvin ja urheilun vuoksi. Arvasin kyllä, että pedofiiliehdotuksesi oli heitto, mutta juuri tuollaisten perusteettomien heittojen kylväminen pitäisi minusta lopettaa tästä aiheesta keskusteltaessa.

• animal

1. Nähnyt eläinkokeista otettuja kuvia netissä. Erittäin pahoja kidutuskuvia. Ainakin siltä näyttävät. En tiedä paljoa eläinkokeista enkä laista mutta ne kuvat olivat pahoja.

2. Eläinkokeet perusteltavissa, jos niillä voidaan varmistaa ihmisten hyvinvointi MUTTA ainoa mitä en salli, on eläinten rääkkäys eli kidutus kokeita tehdessä.

4. Tunteettomia, psykopaatteja! Eivät hetkahda eivätkä menetä yöunia vaikka laittaisivat eläimen huutamaan kivusta. Eivät ole rahanahneita? Kenties palveluksia ihmiskunnalle tulee näitten kautta. Mutta kosmetiikka ja muut turhat kokeet pois.

5. En pysty näkemään syitä. En tekisi eläinkokeita. Korkeintaan sellaisia, jossa kissa saisi maistaa uutta ruokaa, että onko se hyvää :)

Sinulle kysymys: 1. Millainen on kakkosluokan koe?
      2. Kärsiikö eläimet muissa, kuin
      0-luokassa?
      3. Jos eläin joutuu kärsimään,
      lopetetaanko se kokeen jälkeen

• Purde

Hauskaa on se, ettei kohtaan "3" ole vastattu ja kohta "4" on juuri tuollainen.

Väitän, ettet tunne yhtään koe-eläintutkijaa ja perustat kohdan "4" mielipiteesi toisilta kuulemistasi jutuista ja omista mielikuvistasi.

Eläinkokeiden tekeminen on työn henkisesti raskain osa varmaan kaikille alan tutkijoille. Sana "tunteeton" on ehdottomasti väärä, mutta jos edes yrittää tehdä työnsä hyvin, on siinä pakko pitää tunteet sivussa. Psykopaatti taas on jo niin loukkaavaa nimittelyä, että toivottavasti mietit seuraavalla kerralla mitä kirjoitat.

Mietippäs kokeeksi muita ammatteja. Miltä tuntuu polttaa kuumalla raudalla vasikan kalloa, ettei sille kasva sarvet? Onko tässä tilanteessa myös "tunteeton psykopaatti" töissä? Entäs kun eläinklinikalla pistetään kissanpentuja viimeiseen uneen... onko eläinlääkäri tällöin "tunteeton psykopaatti" ? Entä kun lääkäri joutuu tekemään päätöksen, ettei potilasta kannata leikata iän vuoksi, vaan ainostaan lääkitä kipuja ja odotella kuolemaa, tunteeton psykopaatti?

Em. tilanteissa on vain työntekijän pidettävä tunteet sivussa, mutta taatusti jokaisella niistä on tunteet mukana. Psykopaatteja niistä ei ole yksikään.

• Arvicola
        Purde kirjoitti:

Hauskaa on se, ettei kohtaan "3" ole vastattu ja kohta "4" on juuri tuollainen.

Väitän, ettet tunne yhtään koe-eläintutkijaa ja perustat kohdan "4" mielipiteesi toisilta kuulemistasi jutuista ja omista mielikuvistasi.

Eläinkokeiden tekeminen on työn henkisesti raskain osa varmaan kaikille alan tutkijoille. Sana "tunteeton" on ehdottomasti väärä, mutta jos edes yrittää tehdä työnsä hyvin, on siinä pakko pitää tunteet sivussa. Psykopaatti taas on jo niin loukkaavaa nimittelyä, että toivottavasti mietit seuraavalla kerralla mitä kirjoitat.

Mietippäs kokeeksi muita ammatteja. Miltä tuntuu polttaa kuumalla raudalla vasikan kalloa, ettei sille kasva sarvet? Onko tässä tilanteessa myös "tunteeton psykopaatti" töissä? Entäs kun eläinklinikalla pistetään kissanpentuja viimeiseen uneen... onko eläinlääkäri tällöin "tunteeton psykopaatti" ? Entä kun lääkäri joutuu tekemään päätöksen, ettei potilasta kannata leikata iän vuoksi, vaan ainostaan lääkitä kipuja ja odotella kuolemaa, tunteeton psykopaatti?

Em. tilanteissa on vain työntekijän pidettävä tunteet sivussa, mutta taatusti jokaisella niistä on tunteet mukana. Psykopaatteja niistä ei ole yksikään.

"Mietippäs kokeeksi muita ammatteja. Miltä tuntuu polttaa kuumalla raudalla vasikan kalloa, ettei sille kasva sarvet? Onko tässä tilanteessa myös "tunteeton psykopaatti" töissä? Entäs kun eläinklinikalla pistetään kissanpentuja viimeiseen uneen... onko eläinlääkäri tällöin "tunteeton psykopaatti" ? Entä kun lääkäri joutuu tekemään päätöksen, ettei potilasta kannata leikata iän vuoksi, vaan ainostaan lääkitä kipuja ja odotella kuolemaa, tunteeton psykopaatti?"

Analogiasi on virheellinen. Ei (eläin)lääkäri tahallisesti sairastuta/satuta potilasta, ja tapa tätä mielivaltaisesti.

• ddhm

1. Kai sinä ymmärrät, että nuo kuvat eivät yleensä ole Suomesta, ne edustavat pientä murto-osaa (sitä pahinta) eläinkokeista ja niitä levitetään provosointi tarkoituksessa vailla faktataustaa samoin kuin esim. abortoitujen sikiöiden kuvia?

2. Eläimiä ei ainakaan Suomessa kiduteta kokeita tehtäessä. Monet kokeet ovat kivuliaita ja lähes kaikki ovat epämiellyttäviä, mutta kivun lievitys kuuluu olennaisena osana eläinkokeisiin, jotka voivat kipua aiheuttaa. On totta, että on olemassa kokeiden ryhmä, jossa kivunlievitystä ei voida käyttää. Syyn tähän on kuitenkin oltava erittäin hyvä ja tutkimuksen tärkeä, muuten lupaa ei myönnetä. Näistä kokeista pyritään pääsemään mahdollisimman täydellisesti eroon.

4. Et voisi olla enempää väärässä. Montako tutkijaa tunnet, jotka tekevät eläinkokeita? Minä tunnen kolmisenkymmentä henkilökohtaisesti, eikä kuvailusi sovi yhteenkään heistä. Itseänikään en pidä psykopaattina, mutta siitä sinulla selvästikin on jo mielipiteesi. Voin kuitenkin kertoa, etten ole ainoa tutkija, joka menettää yöuniaan eläinten vuoksi. Enkä edes ole koskaan laittanut eläintä huutamaan kivusta.

5. Tähän ja edelliseen: kuinka monta eläintä sinä olet säästänyt eläinkokeilta? Voisin sanoa karkeasti arvioiden, että minun suora toimintani on estänyt noin 90 yksilön köyttämisen eläinkokeissa. Kulutustottumusten epäsuoria vaikutuksia on vaikea arvioida, mutta lisäksi tiedän olevani sen verran hyvä työssäni, että käyttämieni eläinten lyhyt elämä on hieman tuskattomampi kuin mitä se olisi jonkun taitamattomamman tai vähemmän eläimistä välittävän käsissä. Voisitko nähdä tässä jonkin syyn mennä alalle, joka ei todellakaan ole henkisesti niitä helpoimpia?

Sinun kysymyksiisi:

1. Kakkosluokan koe on lakitekstiä vapaasti lainatakseni "lievää tai kohtalaista kipua tai epämukavuutta aiheuttava", tähän luokkaan kuuluu suurin osa elävällä eläimellä tehtävistä kokeista. Ykkösluokan kokeet ovat ne kivuliaimmat, ja niihin voi luvan muöntää vain lääninhallitus. Ykköluokan kokeita pyritään jatkuvasti karsimaan.

2. Tosiaan 0-luokassa eläimen ainoa kärsimys on yleensä sen mahdollinen virikkeetän elinympäristö, niissähän eläin ainostaan lopetetaan ja sen jälkeen siitä otetaan kudoksia. Ykkös- ja kakkosluokan kokeet ovat niitä ikävämpiä.

3. Eläin lopetetaan aina kokeen jälkeen. Kokeiden kesto voi toki vaihdella, ja joskus eläintä voidaan käyttää useampaan kokeeseen. Jos koe on kivulias, pyritään eläin lopettamaan aina mahdollisimman aikaisessa vaiheessa (eli heti kun tulokset on saatu. Tässä asiassa on tapahtunut huimaa parannusta mm. LD50-kokeiden osalta: ennen vain odotettiin, että eläimet kuolevat omia aikojaan jolloin ne kärsivät pitkiäkin aikoja, nykyään pyritään lopettamaan eläin heti kun oireita alkaa ilmaantua.

• Purde
        Arvicola kirjoitti:

"Mietippäs kokeeksi muita ammatteja. Miltä tuntuu polttaa kuumalla raudalla vasikan kalloa, ettei sille kasva sarvet? Onko tässä tilanteessa myös "tunteeton psykopaatti" töissä? Entäs kun eläinklinikalla pistetään kissanpentuja viimeiseen uneen... onko eläinlääkäri tällöin "tunteeton psykopaatti" ? Entä kun lääkäri joutuu tekemään päätöksen, ettei potilasta kannata leikata iän vuoksi, vaan ainostaan lääkitä kipuja ja odotella kuolemaa, tunteeton psykopaatti?"

Analogiasi on virheellinen. Ei (eläin)lääkäri tahallisesti sairastuta/satuta potilasta, ja tapa tätä mielivaltaisesti.

Hmm..

Puhuin kyllä tunteiden roolista työssä, eli "ei koe-eläintutkija ole tunteeton". Vaikka tutkimuksessa altistetaan eläimiä myrkyille, sairauksille jne, niin ei se tutkija ole tunteeton!

Ja omaan analogiaasi: jos (eläin)lääkäri ei tahallisesti sairastuta/satuta potilasta, niin:

-Miksi näitä sarvikasvun estoja tehdää? Siksi, etteivät lehmät vaurioita toisia/hoitavaa ihmistä. Onko tämä pakollinen kärsimys? Ei, mutta tod. näk. vähentää muuta kärsimystä enemmän kuin on haittaa.

-Miksi kissanpentuja lopetetaan? Siksi, ettei niille ole kotia ja omistaja ei ole leikkauttanut kissaansa. Onko lopetus pakollinen? Ei missään tapauksessa, mutta niin nyt vain tehdään. Kärsimystä tai ei, mutta elämän tuhlaamista (jossa eläinlääkäri on "tunteeton psykopaatti").

-Miksi potilaiden hoidossa on priorisointia? Siksi, että nuoret joilla on elämä edessä saavat hoitoa resurssien rajoissa. Jos wanhan ja sairaan ukin/mummon hoito olisi mahdotonta tai onnistuessaankin odotettu elinikä olisi 1-5 vuotta, niin näitä erittäin vastenmielisiä asioita joudutaan päättämään. Mietippä tällainen käytöntö kohdistuen omaan ukkiisi/mummoosi! Hyötynä siis nuorempien ihmisten edessä oleva elämä.

Entäpä eläinkoetutkimus? Ei se tutkija TAHALLISESTI halua satuttaa eläintä! Eikä se satutakaan, jos on mahdollista tehdä koe nukutuksessa tai pystytään käyttämään kivunpoistoa yms yms.. Kokeiden pyrkimyksenä on edistää niin ihmisten kuin eläintenkin terveyttä ja hyvinvointia. Ajattele asiaa laajemmin, niin ymmärrät että tutkija on vain pieni linkki, joka tekee "likaisen työn". Jonkin on se vastenmielinen osa tehtävä.

• Arvicola
        Purde kirjoitti:

Hmm..

Puhuin kyllä tunteiden roolista työssä, eli "ei koe-eläintutkija ole tunteeton". Vaikka tutkimuksessa altistetaan eläimiä myrkyille, sairauksille jne, niin ei se tutkija ole tunteeton!

Ja omaan analogiaasi: jos (eläin)lääkäri ei tahallisesti sairastuta/satuta potilasta, niin:

-Miksi näitä sarvikasvun estoja tehdää? Siksi, etteivät lehmät vaurioita toisia/hoitavaa ihmistä. Onko tämä pakollinen kärsimys? Ei, mutta tod. näk. vähentää muuta kärsimystä enemmän kuin on haittaa.

-Miksi kissanpentuja lopetetaan? Siksi, ettei niille ole kotia ja omistaja ei ole leikkauttanut kissaansa. Onko lopetus pakollinen? Ei missään tapauksessa, mutta niin nyt vain tehdään. Kärsimystä tai ei, mutta elämän tuhlaamista (jossa eläinlääkäri on "tunteeton psykopaatti").

-Miksi potilaiden hoidossa on priorisointia? Siksi, että nuoret joilla on elämä edessä saavat hoitoa resurssien rajoissa. Jos wanhan ja sairaan ukin/mummon hoito olisi mahdotonta tai onnistuessaankin odotettu elinikä olisi 1-5 vuotta, niin näitä erittäin vastenmielisiä asioita joudutaan päättämään. Mietippä tällainen käytöntö kohdistuen omaan ukkiisi/mummoosi! Hyötynä siis nuorempien ihmisten edessä oleva elämä.

Entäpä eläinkoetutkimus? Ei se tutkija TAHALLISESTI halua satuttaa eläintä! Eikä se satutakaan, jos on mahdollista tehdä koe nukutuksessa tai pystytään käyttämään kivunpoistoa yms yms.. Kokeiden pyrkimyksenä on edistää niin ihmisten kuin eläintenkin terveyttä ja hyvinvointia. Ajattele asiaa laajemmin, niin ymmärrät että tutkija on vain pieni linkki, joka tekee "likaisen työn". Jonkin on se vastenmielinen osa tehtävä.

"Hmm..

Puhuin kyllä tunteiden roolista työssä, eli "ei koe-eläintutkija ole tunteeton". Vaikka tutkimuksessa altistetaan eläimiä myrkyille, sairauksille jne, niin ei se tutkija ole tunteeton!"

Samoilla linjoilla olemme.

"-Miksi näitä sarvikasvun estoja tehdää? Siksi, etteivät lehmät vaurioita toisia/hoitavaa ihmistä. Onko tämä pakollinen kärsimys? Ei, mutta tod. näk. vähentää muuta kärsimystä enemmän kuin on haittaa."

Tiukan linjan EO*-aktiivi katsoo ettei lehmiä tarvitse, eikä tule pitää sellaisissa tiloissa missä ongelmia voisi esiintyä.
        Tärkeintä tuossa lienee ekonomisen kärsimyksen vähentäminen. Eläimen käyttö jo esioletetaan oikeudeksi, ja tuskia lievitetään tuskien piirissä, jos hyväksyt tällaisen ilmaisun.

Voit todeta että johdonmukaisuuden nimissä tämä sama kritiikki pätee muihinkin toimiin, joita luettelit.

(Eläin)lääkäri ei pyri aktiiviseen hävittämiseen, 'ihmislääkäri' joutuu ehkä priorisoimaan potilaitten kanssa mutta ei "lopeta" potilasta jota ei voi auttaa.

Eläinlääkärikin surmaa potilaansa (lemmikkieläimen) pääosin silloin kun eläimen katsotaan altistuvan onnettomalle, kivuliaalle elämälle.
        Toki eläinlääkäritkin ovat paljolti saman teollisuuden kourissa, eikä mikään johdonmukainen oikeusoppi pääse tapahtumaan.

"Entäpä eläinkoetutkimus? Ei se tutkija TAHALLISESTI halua satuttaa eläintä!"

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta kuka tahansa asianomainen tutkija (save for a couple of die-hards) ymmärtää että kokeet aiheuttavat jonkinlaista kärsimystä eläimelle.
        Tässä mielessä tutkija aiheuttaa tahallisesti kärsimystä.

'Sinäkin näet eron siinä että eläinlääkäri päättää auton alle jääneen kissan/koiran päivät ja tutkija suorittaa vastaavan toimituksen kun eläimestä ei ole enää eristettävissä hyötyä?

• minätäällähei.

1) olen lukenut kirjoja (ulos häkeistä, ja sen perinteisen oikeutta eläimille) ja tietysti olen sitten netistä lukenut, mutten luota netiin niin plajon, kuin esim. peter singeriin.
      muistaakseni siinä joni purmosen ja salla tuomiovaaran kirjassa "ulos häkeistä" käsiteltiin sitä, että kuinka suomessa anotana lupa eläinkokeisiin, ja sitä verrattiin muihin maihin, kuten ruotsiin, missä asiat olivat paljon paremmin.

2)en ota kantaa lääketieteellisiin kokeisiin, mutta boikotoin toisaalta osia apteekin tuotteita: päänsärkylääkkeitä en käytä ikinä (en koe niitä tarpeellisiksi, särky kuin särky menee kuitenkin ohi) enkä mitään lihaskipu voiteita, tai mutta sanoisinko "turhaa" ainut, mitä joudun säännöllisesti käyttämään, on mun resepti särkylääke kuukautisiin, edes tavalliset lääkkeet ei auta.
      kuitenkin kosmetiikassa eläinkokeet ovat minusta täysin tarpeettomia ja julmia. (varsinkin nyt, kun on muitakin vaihtoehtoja) ihminen ei tarvitse elääkseen millään tavalla mitään meikkejä. en omista mitään eläintestattua tuotetta, vaan kaikki on animalian listan mukaan hammastahnasta ja luomiväreistä kuuakutis siteisiin.
      en ole perehtynyt esim. kärpäsen toukan hermojärjestelmään, mutta nisäkäs kuin nisäkäs tuntee kyllä kivun aivan samana, oli sitten kyseessä kaljurotta, tai kani.

3. omasta mielestäni kyllä. en tee mielipidettäni kuulemieni huhujen mukaan, vaan olen lukenut paljon kirjoja aiheesta.

4) no, natsithan aina puollustautuivat sillä, että he tekivät vain, mitä käskettiin. mutta minun on vaikea ymmärtää, etteikö jotain ihmistä kävisi sääliksi pieni kani, silmä täynnä jotain kasvosaippuaa. aika moni vastustaa eläinkokeita, ja vastaa aina, että ne ovat väärin, mutta silti ei tee asialle mitään.
      kosmetiikka teollisuudessa varmaan pyritään vaan saamaan hyvä voitto, ja koska eläinkokeet ovat kalliita niin... mutta toisaalta jotkut lääketieteelliset kokeet oavt varmasti tehty ihmisiä ajatellen.

5)jos kuoleva lapseni tarvitsisi jotain koetta, joka vaatii ensin eläintestauksen, antaisin siihenvarmasti suosutumuksen. kyllä kaiken lopuksi oma laji menee toisen edelle.

• ddhm

1. Hyviä kirjoja molemmat, tusta lupamenettelystä lyhyt kommentti: Suomessa asiat ovat paremmin kuin maailmassa keskimäärin, mutta toki parantamisen varaa on. Nyt on tehty esitys uudeksi koe-eläinlaiksi, joka läpi mennessään tulee yhtenäitämään hakemusten käsittelyä, vähentämään jääviysongelmia ja "hyväveli"-menettelyä. Asian kääntöpuoli tosin on isi hakemusläjä versus suhteellisen pieni käsittelijäporukka - ehtivätköhän he paneutua huolella? Kirjoista: Yliopistopaino Kustannus julkaisee ensi kuussa kirja "Koe-eläinetiikka" (P. Hirsjärvi et al), suosittelen lämpimästi! Kakille kiinnostuneille, etiikkaa, filosofiaa ja käytäntöä monelta kantilta.

2. Tosiaan, joka ikinen lääke on testattu eläimillä... on kuitenkin vaikea vetää rajaa perustutkimuksen ja lääketieteellisen tutkimuksen välille. Ei olisi mahdollista sallia vain lääkkeiden kehittämiseksi tehtäviä kokeita, sillä sellainen tutkimus nojaa lähes aina perustutkimukseen.

Kosmetiikan kokeet tulisi minusta kieltää, meillä on jo paljon turvallisia kemikaaleja niitä varten eikä lisää todellakaan tarvita. Valitettava tosiasia on, että täydellisesti eläinkokeilla testaamatonta kosmetiikkaa ei oikeastaan ole, ei edes Animalian listoilla. Lähes aina joku on aiemmin testannut ainakin raaka-aineet, Suomessa kun ei saa mitä tahansa testaamatonta tavaraa myydä. Toki on hyvä tukea yrityksiä, jotka eivät itse tee kokeita eivätkä suoraan tue niitä firmoja, jotka tekevät.

4. En nyt ehkä lähtisi natseihin rinnastamaan... useimmatniistä jotka tekevät eläinkokeit
        lähes kaikki tutkijat tuntevat kyllä sympatiaa eläimiä kohtaan, joskin minua hieman häiritsee tu kanien käyttö esimerkkinä, kun niitä todellisuudessa käytetään äärimmäisen vähän samoin kuin kissoja ja koiria. Tutkijat eivät nimenomaan tee asioita koska joku käskee, vaan tutkijan ammatissa omiin töihinsä pääsee vaikuttamaan melko paljon (ainakin kun on hieman edennyt urallaan). Itse koen, että tekemällä tätä työtä itse, voin vaikuttaa asioihin sisältä päin. Uskon, että minun toimintani sekä tutkijana että aläinsuojeluaktiivina on auttanut eläimiä enemmän kuin passiivinen vastarinta (kokeide tuomitseminen ilman siihen liittyviä käytännön tekoja). Siksi en löydä pikku natsia sisältäni...

Kosmetiikkakokeita tosiaan tehdään vain rahan vuoksi, ja siihen bisnekseen minulla itselläni eivät rahkeet riittäisi. Perustutkimus ja lääketieteellinen tutkimus ovat kuitenkin minusta yleishyödyllisiä asioita, joissa eläinten käyttö on jossain määrin perusteltua, ja työskentelemällä noilla aloilla voi itse omalta osaltani vaikuttaa eläinten määriin ja niiden kärsimyksen määrään. Toki lääkefirmoissakin raha on tärkeä motivaattori, mutta nyky-yhteikunnassa tuskin on alaa, jolla näin ei olisi. Eläinkokeiden tekeminen lääkefirmoissa ei myöskään ole vain noista firmoista kiinni: laki vaatii, että lääkkeille tehdään tietyt testit.

5. Niinpä niin. Juuri koskaan tilanne ei vain ole niin suoraviivainen. Hyödyt ovat epäsuoria, ne tulevat viiveellä ja kokeen tuomaa hyötyä on usein mahdoton etukäteen ennustaa. Käytännössä siis tuolle linjalle ei voida lähteä. Mutta tosiaan, kyllä lähes jokaisella meistä oma laji menee lopulta muiden edelle. Minullakin, vaikkei tuolle ajattelutavalle loogisesti pätevää eettistä perustelua niin vain voikaan löytää.

• Arvicola

'Kyselit tuossa aikoinaan, ennen tätä palstaa, että mikä neuvoksi jos e-kokeet lopetellaan.

Toivottavasti hyväksyt myöhästyneenkin vastauksen :

Voin vain miettiä kuinka paljon vaihtoehtoisia menetelmiä voisi kehittää eteenpäin, (puuttelisinakin) jos rahoitus keskitettäisiin niihin.
      Minun on myös kyseenalaistettava postulaattisi, että olen/olemme välittömästi pätevien vaihtoehtojen keksimisestä vastuussa.

• ddhm

Tunnustan, etten ihan tarkkaan muista, mitä vastasin, muistan kyllä pääpiirteet. Hyväksyn toki myöhästyneenkin vastauksen :)

Tuolla "vastuu on teillä" en oikeastaan tarkoittanut, että vastuu vaihtoehtoMENETELMIEN kehittämisestä olisi eläinkokeiden vastustajilla. Tuo vastuu on asiantuntijoilla, tiedeyhteisöllä ja jokaisella joka kokeita tekee (siinä mielessä, että niille on pyrittävä ensin hakemaan vaihtoehto).

Heittoni perusti muistaakseni ajatukseen eläinkokeiden kieltämisestä: jos nyt kieltäisimme kokeet, jäisimme tyhjiöön, jossa korvaavia menetelmiä ei ole edes näköpiirissä. Monet ovat silti esittäneet, että tuo kielto pitäisi ajaa läpi. Minusta niillä, jotka haluavat totaalikieltoa (tai edes hyvin rajoittavaa kieltoa) lähitulevaisuudessa, on myös tietty vastuu esittää skenaario "miten tästä eteenpäin". En takoita siis menetelmiä kuten soluviljelyä, vaan ihmiskunnan yleistä suuntaa. Kielto kiistatta lopettaisi suuren osan tutkimuksesta ja lääketieteen kehityksestä, enkä itse oikein kykene näkemään, kuinka yhteiskuntana jatkaisimme siitä eteenpäin siitä huolimatta olen kyllä välillä ajatellut, että totaalikielto olisi paikallaan: ehkä siihen sopeuduttaisiin). Hieman epäselvää, pyydän anteeksi, vaadi tarkennusta jos höpinäni ei aukene!

Vielä vaihtoehtomenetelmistä: olet suurelta osin oikeassa, kehittämisen varaa on, ja paljon. Tässä ongelmana eivät kuitenkaan ole tutkijat, niin kuin moni kuvittelee. Keten sinäkin sanoit, hommaan pitäisi keskittää rahoitusta. Tiedän kokemuksesta, että tuota rahoitusta ei niin vain saa, vaikka muihin projekteihin sitä kyllä löytyy. Rahoittajat haluavat tuloksia ja tuollaisessa tutkimuksessa tulokset eivät ole samalla lailla suoria kuin monessa muussa. TÄSSÄ SIIS ISO EPÄKOHTA! Arvatkaa kiukuttaako, kun rahaa ei tipu hommaan jolla "ei ole riittävää tieteellistä arvoa". Eettistä arvoa sillä voisi olla...

Täytyy kuitenkin muistaa, että vaihtoehtomenetelmillä ei tulla ikinä pääsemään kokonaan kokeista, ne eivät korvaa kokonaista, monimutkaista eläintä. Lisäksi monet menetelmät kuten soluviljely vaativat edelleen eläinten käyttämistä (usein tarvitaan seerumia vasikoista ja ne solutkin on saatava jostain).

• Andronikos

1. Tietoni eläinkokeista ovat lähinnä peräisin jostain vuosia sitten lukemastani eläintensuojelukirjasesta, joka sisälsi kuvia muistaakseni kaniineista, joilla testattiin saippuan vaikutusta sarveiskalvoihin. En oikein osaa sanoa, miten siihen suhtautuisin, kun siitä on jo jonkin aikaa kulunut kun tuon kirjan luin.

2. Luotan siihen, että eläinkokeet palvelevat jotain tarkoitusta tieteen kannalta. En kai sinänsä voi sanoa kannattavani sen kuummin eläinkokeita kuin aborttiakaan, mutta pidän niitä joissain tapauksissa välttämättöminä pahoina. Olisi varmaan hyvä, jos kaikki eläinkokeet voitaisiin tehdä mahdollisimman yksinkertaisilla lajeilla, mielellään soluviljelmillä, mutta luotan siihen, että lääkärit osaavat valikoida tarvitsemansa koe-eläimet paremmin kuin minä. En tiedä mitä eläinkokeiden kieltämisestä seuraisi, koska en ole törmännyt uutisissa sellaiseen maahan joka ne olisi kieltänyt.

3. Määrittele rationaalinen. Ei kai eläimistä puhuessa voi olla tunteeton.

4. Kunnes toisin todistetaan, eläinkokeiden tekijät ovat tavallisia ihmisiä. Olen huomannut käytännössä että ei kannata ottaa minkäänlaisia perusennakkoluuloja mukaan, kun menee tapaamaan ihmisiä. Esimerkiksi skientologit tai lestadiolaiset ovat monesti erittäin mukavaa seuraa, elleivät he ala puhumaan uskonnostaan.

5. Riippuu varmasti siitä, millaiset oikeudet olemme eläimille valmiita antamaan. Joku, joka pitää eläimiä ihmisten kanssa täysin tasaveroisena, suostuisi ilmeisesti vakaumuksensa tähden eläinkokeisiin ainoastaan samoissa olosuhteissa kuin ihmiskokeisiin. Eli tämä tarkoittaisi varmaankin sitä, että tämä eläinoikeusaktivisti olisi poliittisen eliitin aivopesemä ja yhtäkkiä, joukkopaineen seurauksena pitäisi eläimiä ihmisiä vähäpätöisempänä. Ainakin tällainen oli tilanne niissä kolmessa maassa, joissa ihmiskokeita on todistettavasti tehty.

• ddhm

Ensin...

2. Tosiaan, eläinkokeita ei minukaan käsittääkseni ole missään kielletty. Minua kiinnostivatkin ihmisten visiot maailmasta, jossa kielto tulisi voimaan: millaisia seurauksia kokeisiin eri tavoin suhtautuvat ihmiset uskoisivat että tuollaisella lailla olisi?

3. Rationaalinen ajattelu = järkeilyä joka perustuu faktoihin ja loogiseen ajatteluun, tunteita ei sotketa asiaan. Käytännössä tietysti vaikea sanoa, milloin ihminen on rationaalinen, milloin ei, mutta ihmisillä itsellään on yleensä jokin mielipide ajatusprosessiensa luonteesta.

Mutta...

"Ei kai eläimistä puhuessa voi olla tunteeton."

Tätä minä olen odottanut! En ole kommentoinut aiempia koska halusin odottaa, kuka sen ensimmäisenä sanoo. Eläimistä ja varsinkin eläinkokeista puhuttaessa ei tosiaankaan juuri kukaan voi olla tunteeton. Tunteet kuuluvat olennaisena osana eläinkoekeskusteluun, eikä siinä ole mitään pahaa. Ihminen on emotionaalinen olento, jolle varsinkin tällaisessa asiassa puhtaan rationaalinen ajattelu on mahdotonta. Minulla ainakin tunteet ovat jatkuvasti pelissä järkisyiden rinnalla.

Kuitenkin olisi tärkeää asioista keskusteltaessa tunnistaa edes suurinpiirtein, milloin puhuu järki, milloin tunteet. Hyvin moni ihminen (täälläkin) väittää olevansa tässä asiassa rationaalinen, vaikka todellisuudessa tunteet vaikuttavat ajatteluun vahvasti. Se näkyy sanoissa, teoissa ja tukinnoissa. Erottaminen ei ole tärkeää siksi, että tunnepohjaiset ajatukset olisivat arvottomia, vaan siksi, että jos emme tunnista omia motiivejamme ja logiikoitamme, päädymme usein väärinymmärrysten ja ristiriitojen suohon.

4. Kiitos tästä... itsellänikin olisi varmasti opittavaa ennakkoluulottomuudesta.

5. Totta kaikki, hainkin lähinnä ihmisten henkilökohtaista näkemystä siitä, voisitko juuri sinä tehdä eläinkokeita joissain oloissa.

• yukidama

1.En voi sanoa tietäväni eläinkokeista kovinkaan paljon, mutta olen seurannut melko aktiivisesti animalian sivustoa, lukenut heidän lehtiään, artikkeleitaan ym. Olen lisäksi perehtynyt jonkun verran yhteen vähän vanhempaan teokseen, joka sinänsä piti sisällään erilaisten eläinkokeiden tekemistä jne.
      En nyt muista tarkkaan lakipykäliä, mutta yhdessä koulussa tehdyssä projektissa olen niitä tutkinut aika paljon.
      Olen useissa asiossa kriittinen tutkija enkä kovin helposti usko moneenkaan nettipropagandajuttuihin, mutta pidän aiheellisena olettaa, että eri eläinsuojeluyhdistykset eivät tällaista tietoa levitä. Totta kai, niissäkin on se tarkoitusperäinen tulkintansa ja siksi pyrin lukemaan myös "rivien välistä".

2.Pidän eläinkokeita oikeuttamattomina, mutta pidän monia muitakin ihmisen luontoon kohdistuvia tekoja oikeuttamattomina. On paljon muitakin keinoja, suorittaa samoja kokeita kuin eläimillä, näin olen itse ymmärtänyt. Se toki tarkoittaa sitä että rahaa joutuu kuluttamaan, kun pitäisi kouluttaa uudestaan sekä eläinkoetilat muuttaa erilaisiksi, ja uudet keinot voivat toki olla paljon kalliimpia, ainakin näin aluksi, mutta pidän sitä tämän uhrauksen arvoisena.

Eli aluksi ainakin nämä eläimelle tuskallisimmat, eli ryhmään 2 ja 1 kuuluvat eläinkokeet olisi minusta tarpeellisinta lopettaa. Vaikka sinänsä voisi pitää eettisempänä lääketieteen kokeita kuin esim. meikkiteollisuuden eläinkokeita, pidän silti tärkeämpänä eläimen hyvinvointia kuin tarkoitusperiä, koska minusta kaikki eläinkokeet ovat väärin, vaikka minusta hygienia- sekä kauneudenhoitoon tehdyt eläinkokeet ovat turhempia.

Kiellolla voi olla monta seurausta. Ensinnäkin on se optimistin ja idealistin arvio: eläimiä ei enää "kidutettaisi" tms. ja niiden arvo olisi korkeammalla. Kaikki onnistuisi jne.
      On pakko ottaa huomioon myös se että kaikki ei suju hyvin. Eläinkokeita on todella vaikea poistaa kokonaan, koska päättäjissä on myös niitä henkilöitä, jotka edustavat kantaa, että ihminen on paljon arvokkaampi kuin muut eläimet ja on ns. valta-asemassa muihin luontokappaleisiin nähden.
      Voisi kärjistyä melkeinpä sodantapaiseen tilanteet ns. kettutytöt vastaan äärieläinkokeita suorittavat kiduttajat. Eli ihmiset pyrkisivät äärimuotoihin ja siten saattaisivat myös pahentaa koe-eläinten asemaa.

3.Tuossa edellä tulikin mainittua tuosta rationalismista. Itse en usko kykeneväni jättämään tunteitani pois tästä asiasta. Uskon kykeneväni keskustelemaan asiasta, mutta silti tunteet vaikuttavat voimakkaasti mielipiteisiini. Omakohtaisen etiikkani mukaan en voi syödä lihaa, vaikka joku selittäisi siitä kuinka paljon miten terveellistä se olisi. Jos olisi... ;), katsos kyllä se järkiperäinenkin ajatuksenkulku on mukana mutta sekoittuu tunteisiin... Eli vastaus on ei, en voi.

4. En tunne henkilökohtaisesti ketään enkä siksi voi antaa kantaa tähän. Mutta miten uskoisin, niin enpä usko heidän olevan muita kuin niitä normi-ihmisiä, jotka pitävät ihmistä eläintä arvokkaampana, mutta kuitenkin tietävät että eläinkin tuntee fyysistä kipua ja pyrkivät tehdä kokeet mahdollisimman pientä kipua tuottaen. Pidän myös erittäin tärkeänä, että mukana on myös eläinten hyvinvoinnista kiinnostuneita henkilöitä, joten siinä on iso piste sinulle =). Minusta on tärkeää, että ei kokonaan sulkeudu veganiuteen, vaan myös pyrkii vaikuttamaan ihmisiin ja päättäjiin sekä etenkin eläinten asemaan ja ymmärtämään muitakin ihmisiä, ja heidän päätöksiään.

Eläimet ja ihmiset ovat kaikki yksilöitä ja ne tarvitsevat yksilöllistä kohtelua.

5. Edellä mainitsin syitä, ja jotkut kenties pitävät eläimiä arvossa, mutta eivät yhtä suuressa arvossa kuin omaa lajiaan (nähty monien mielipiteissä ja aina sitä muuallakin huomaa).
      Itse en usko voivani tehdä eläinkokeita enkä pidä niitä eettisesti oikeinakaan. Mutta maailmaa ei pysty parantamaan parissa päivässä, ja pienikin hyvä muutos on askel parempaan. Minusta on tärkeää että tuskallisimmat eläinkokeet lopetettaisiin ja niiden tilalla käytettäisiin muita keinoja (en ole tutustunut näihin niin paljon, en ole löytänyt kauheasti lähdetietoa (?) ) kuten esim. soluviljelmiä.

• jeesus III

Ei ne soluviljelmät ole mikään ratkaisu mihinkään. Kyllähän niillä voidaan korvata pieni osa eläinkokeista, mutta käytännössä suurinta osaa ei. Yleensä soluviljelmien käyttö vain lisää eläinkokeiden tarpeellisuutta (valitettavasti).

Ja jos et löydä tietoa, niin
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi
        Tuolta haet mitä vain, niin takuulla löytyy. Abstrakteista pääsee jo pitkälle.

• ddhm

1. Eläinsuojeluyhdistykset eivät yleensä levitä valheellisia faktoja, mutta niiden tarjoama kuva totuudesta on monesti vääristynyt (korostetaan tuskallisimpia ja turhimpia kokeita, unohdetaan eläinkokeilla saavutetut tulokset, kerätään sympatiapisteitä söpöillä eläimillä vaikka niiden käyttö olisi oikeasti minimaalistan jne.).Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, tällaisessa keskustelussa jokaisen on tuotava esiin ne seikat, jotka tukevat omaa kantaa. Ongelmaksi tämän tekee se, että monelle maallikolle tuo eläinsuojelujärjestöjen näkökanta jää ainoaksi näkökannaksi koska esim. tutkijat, lääkefirmat ja lääkärit eivät juuri lobbaa samalla tavalla.

2. Osa eläinkokeista voitaisiin korvata jo nyt muilla menetelmillä, suurinta osaa ei. Suurin osa eläinkokeista on sellaisia, ettei niille kertakaikkiaan ole olemassa korvaavia menetelmiä. Uusia keinoja yritetään kehittää koko ajan, mutta tehtävä on haastava ja rahat tiukassa. Suomessa jo laki vaatii käyttämään korvaavia menetelmiä, jos se om mahdollista ja tulosten kannalta mielekästä.

Mielenkiintoisia näkemyksiä kiellon seuraamuksista. Vielä minua kiinnostaisi, miten uskot tieteen (sisältäen lääketieteen) kehittyvän tuossa kuvitteellisessa tilanteessa? Koska korvaavia menetelmiä ei ole läheskään tarpeeksi, tutkimus romahtaisi ainakin joksikin aikaa, mahdollisesti sen taso alentuisi lopullisesti. Millaisia vaikutuksia tällä olisi ja hyväksyisivätkö ihmiset tuon taantumisen lopulta? Vai uskotko, että pakon edessä keinot keksittäisiin, vaikka niitä nyt on vielä niukasti?´Itse osittain luulen että näin kävisi, mutta varmasti kehityksessä olisi ensin shokkivaihe.

Vielä: päättäjissä on henkilöitä, joista eläin on ihmistä tärkeämpi. Niitä ihmisiä on myös valtaosa suomalaisista. Aika harva olisi todella valmis luopumaan kaikesta siitä, mitä eläimiltä tavalla tai toisella otamme. Väitän, että luku on alle 5%. Useampi on tosin valmis arvostelemaan sitä likaista työtä, joka hyödykkeen takaa löytyy.

3. Samma här.

5. Vielä niistä muista keinoista. Rehellisyyden nimissä vaihtoehtomenetelmien suhteen tilanne ei ole kovin valoisa. Uudet menetelmät joiden piti viedä tiede uudelle eettisemmälle vuosituhannelle ovat toistaiseksi enemmän lisänneet kuin vähentäneet eläinkokeiden tarvetta. Eläinkokeet ovat tällä hetkellä vain pieneltä osin korvattavissa. lisäksi sananen soluviljelystä: ensinnäkin soluviljelmä poikkeaa radikaalisti ympäristöstä, jossa solut normaalisti kasvavat. Lisäksi viljelmästä puuttuu tuhansia solujen välisiä vuorovaikutusmekanismeja. Viljelmät ovat kyllä tietyissä tutkimuksissa käyttökelpoisia, mutta kovinkaan usein niillä ei voida korvata eläinkoetta ainakaan kokonaan. Ja vielä asia jonka monet unohtavat: ne solut joita viljellään, on otettava eläimistä. Yhtä linjaa voi pakastusten/immortalisaation avulla pitää yllä lähes loputtomasti, mutta uuteen tutkimukseen tarvitaan hyvin usein uusi solulinja ja sen pystyttäminen voi vaatia useiden eläinten käyttöä. Lisäksi soluviljelyssä käytetään yhä paljon vasikan seerumia, keinotekoisten ominaisuudet kun eivät aina ole riittävän hyvät.

• yukidama
        ddhm kirjoitti:

1. Eläinsuojeluyhdistykset eivät yleensä levitä valheellisia faktoja, mutta niiden tarjoama kuva totuudesta on monesti vääristynyt (korostetaan tuskallisimpia ja turhimpia kokeita, unohdetaan eläinkokeilla saavutetut tulokset, kerätään sympatiapisteitä söpöillä eläimillä vaikka niiden käyttö olisi oikeasti minimaalistan jne.).Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, tällaisessa keskustelussa jokaisen on tuotava esiin ne seikat, jotka tukevat omaa kantaa. Ongelmaksi tämän tekee se, että monelle maallikolle tuo eläinsuojelujärjestöjen näkökanta jää ainoaksi näkökannaksi koska esim. tutkijat, lääkefirmat ja lääkärit eivät juuri lobbaa samalla tavalla.

2. Osa eläinkokeista voitaisiin korvata jo nyt muilla menetelmillä, suurinta osaa ei. Suurin osa eläinkokeista on sellaisia, ettei niille kertakaikkiaan ole olemassa korvaavia menetelmiä. Uusia keinoja yritetään kehittää koko ajan, mutta tehtävä on haastava ja rahat tiukassa. Suomessa jo laki vaatii käyttämään korvaavia menetelmiä, jos se om mahdollista ja tulosten kannalta mielekästä.

Mielenkiintoisia näkemyksiä kiellon seuraamuksista. Vielä minua kiinnostaisi, miten uskot tieteen (sisältäen lääketieteen) kehittyvän tuossa kuvitteellisessa tilanteessa? Koska korvaavia menetelmiä ei ole läheskään tarpeeksi, tutkimus romahtaisi ainakin joksikin aikaa, mahdollisesti sen taso alentuisi lopullisesti. Millaisia vaikutuksia tällä olisi ja hyväksyisivätkö ihmiset tuon taantumisen lopulta? Vai uskotko, että pakon edessä keinot keksittäisiin, vaikka niitä nyt on vielä niukasti?´Itse osittain luulen että näin kävisi, mutta varmasti kehityksessä olisi ensin shokkivaihe.

Vielä: päättäjissä on henkilöitä, joista eläin on ihmistä tärkeämpi. Niitä ihmisiä on myös valtaosa suomalaisista. Aika harva olisi todella valmis luopumaan kaikesta siitä, mitä eläimiltä tavalla tai toisella otamme. Väitän, että luku on alle 5%. Useampi on tosin valmis arvostelemaan sitä likaista työtä, joka hyödykkeen takaa löytyy.

3. Samma här.

5. Vielä niistä muista keinoista. Rehellisyyden nimissä vaihtoehtomenetelmien suhteen tilanne ei ole kovin valoisa. Uudet menetelmät joiden piti viedä tiede uudelle eettisemmälle vuosituhannelle ovat toistaiseksi enemmän lisänneet kuin vähentäneet eläinkokeiden tarvetta. Eläinkokeet ovat tällä hetkellä vain pieneltä osin korvattavissa. lisäksi sananen soluviljelystä: ensinnäkin soluviljelmä poikkeaa radikaalisti ympäristöstä, jossa solut normaalisti kasvavat. Lisäksi viljelmästä puuttuu tuhansia solujen välisiä vuorovaikutusmekanismeja. Viljelmät ovat kyllä tietyissä tutkimuksissa käyttökelpoisia, mutta kovinkaan usein niillä ei voida korvata eläinkoetta ainakaan kokonaan. Ja vielä asia jonka monet unohtavat: ne solut joita viljellään, on otettava eläimistä. Yhtä linjaa voi pakastusten/immortalisaation avulla pitää yllä lähes loputtomasti, mutta uuteen tutkimukseen tarvitaan hyvin usein uusi solulinja ja sen pystyttäminen voi vaatia useiden eläinten käyttöä. Lisäksi soluviljelyssä käytetään yhä paljon vasikan seerumia, keinotekoisten ominaisuudet kun eivät aina ole riittävän hyvät.

Luulisin, että aluksi kehittyisi juuri tuo shokkivaihe. Ihmiset ovat valitettavasti kovin paljon johdateltavissa, silloin kuin puhujana on vaikutusvaltainen ja suurisanainen puhuja. Tämä saattaisi johtaa siihen kahtiajakoon, joka estäisi eläinrakkaita ihmisiä auttamasta eläinkoe-eläimiä. Näkökulmat voisivat jo pelkästään siitä syystä, että kumpi tämän asian "voittaisi" (ihminen on monissa suhteissa kovin kilpailuhenkinen, eikä välttämättä suostu sovitteluihin, vaikka se olisi molempien osapuolten kannalta paras ratkaisu) jakaantua todella räikeisiin ääripäihin. Tämä tietenkin johtaisi suureen jakaantumiseen, vaikka useat ihmiset eivät välttämättä olleetkaan juuri mitään mielipidettä muodostaneet (kiinnostuksen ja tiedon puute, suuret sanat lopulta ratkaisevat).

Tästä saattaisi koitua se, että unohtuisi se pääasia, ja eläimistä muodostuisi myös eläinkiihkoilijoiden puolelta pelkästään objektiivinen käsite, jonka vuoksi pitäisi taistella. Tämä ei tietenkään ole toivottavaa.

Minusta etiikan puolelta pitäisi yrittää löytää kaikkien ymmärrys ja vahva pyrkimys parantamaan tilanne. Kuten jo aikaisemmin sanoin, minusta on tärkeää yrittää ymmärtää kaikkia ihmisiä, vaikka välillä se on vaikeaa. Melkein kaikki ystäväni ovat lihansyöjiä ja harva miettii mistä vaatteensa tai meikkinsä ostavat. En pyri "käännyttämään" heitä, mutta kannustan ja tiedotan heille ystävän nimissä vaihtoehdoista. Harva söisi lihaa, jos itse joutuisi sen teurastamaan.

Kaikkia ei ainakaan näin äkkiseltään voi ryhtyä vegaaneiksi, joten jos lihaa ihmiset syövät, niin itse olen enemmän metsästyksen kannalla (riippuu tietenkin minkälaista metsästystä ja mihin tarkoitukseen, ravinnoksi esim. kalastus ja kalan välitön tappaminen) kuin tehotuotetun lihan.

Mutta tämä meni enemmänkin nyt lihansyönnin puolelle...

Vielä siihen kiellon seuraamuksiin... Nykyisin lääketiede on jo erittäin kehittynyttä ja useisiin sairauksiin ja lääkkeet. Jos niiden tuotannussa ei tarvitse enää eläimiä niin minusta niitä on oikeutettua kyllä käyttää, koska eläimet ovat sen puolesta jo kärsineet, niitä ei saa enää takaisin. Sitten joihinkin toisiin sairauksiin, joihin ei ole vielä lääketiede kehittänyt parannuskeinoa (kuten aids) voisi pyrkiä ainakin vähentää riskiä saada hi-virus. Sellaisia toimenpiteitähän kyllä tehdään, ainakin länsimaissa, mutta minusta olisi tärkeää myös pyrkiä auttamaan kehitysmaita, joissa tämä ongelma on suurempi.
        Tiede ei välttämättä aluksi kehittyisi, tulisi katkovaihe. Enpä usko, että ihmiset sitä hyväksyisivät, mutta pian kuitenkin pyrkisivät keksimään uusia ja muokkaamaan korvaavia menetelmiä. Usein ainakin sanotaan, että mennään läpi vaikka harmaan kiven ja saattaa olla että se tässäkin asiassa pitää paikkansa.
        Eli uusia menetelmiä alettaisiin aktiivisesti keksiä.

On hyvä kuulla, että päättäjissä on henkilöitä, joista eläin on ihmistä tärkeämpi! Mutta ovatko valtaosa suomalaisista sitä mieltä? Tai ehkä valitettavasti vain sitä mieltä, mutta kuitenkaan eivät ajattele sitä paljoakaan eivätkä pyri mitenkään parantamaan maailman eläinten olosuhteita. Arvosteleminen on aina helpompaa, kuin todella pysyminen omien sanojensa takana ja tekojen tekeminen, se on surullinen fakta :(

5. Kiitos tuosta, tietoni olivat todella hataralla pohjalla, nyt on jotain alustavaa :)

• ddhm
        yukidama kirjoitti:

Luulisin, että aluksi kehittyisi juuri tuo shokkivaihe. Ihmiset ovat valitettavasti kovin paljon johdateltavissa, silloin kuin puhujana on vaikutusvaltainen ja suurisanainen puhuja. Tämä saattaisi johtaa siihen kahtiajakoon, joka estäisi eläinrakkaita ihmisiä auttamasta eläinkoe-eläimiä. Näkökulmat voisivat jo pelkästään siitä syystä, että kumpi tämän asian "voittaisi" (ihminen on monissa suhteissa kovin kilpailuhenkinen, eikä välttämättä suostu sovitteluihin, vaikka se olisi molempien osapuolten kannalta paras ratkaisu) jakaantua todella räikeisiin ääripäihin. Tämä tietenkin johtaisi suureen jakaantumiseen, vaikka useat ihmiset eivät välttämättä olleetkaan juuri mitään mielipidettä muodostaneet (kiinnostuksen ja tiedon puute, suuret sanat lopulta ratkaisevat).

Tästä saattaisi koitua se, että unohtuisi se pääasia, ja eläimistä muodostuisi myös eläinkiihkoilijoiden puolelta pelkästään objektiivinen käsite, jonka vuoksi pitäisi taistella. Tämä ei tietenkään ole toivottavaa.

Minusta etiikan puolelta pitäisi yrittää löytää kaikkien ymmärrys ja vahva pyrkimys parantamaan tilanne. Kuten jo aikaisemmin sanoin, minusta on tärkeää yrittää ymmärtää kaikkia ihmisiä, vaikka välillä se on vaikeaa. Melkein kaikki ystäväni ovat lihansyöjiä ja harva miettii mistä vaatteensa tai meikkinsä ostavat. En pyri "käännyttämään" heitä, mutta kannustan ja tiedotan heille ystävän nimissä vaihtoehdoista. Harva söisi lihaa, jos itse joutuisi sen teurastamaan.

Kaikkia ei ainakaan näin äkkiseltään voi ryhtyä vegaaneiksi, joten jos lihaa ihmiset syövät, niin itse olen enemmän metsästyksen kannalla (riippuu tietenkin minkälaista metsästystä ja mihin tarkoitukseen, ravinnoksi esim. kalastus ja kalan välitön tappaminen) kuin tehotuotetun lihan.

Mutta tämä meni enemmänkin nyt lihansyönnin puolelle...

Vielä siihen kiellon seuraamuksiin... Nykyisin lääketiede on jo erittäin kehittynyttä ja useisiin sairauksiin ja lääkkeet. Jos niiden tuotannussa ei tarvitse enää eläimiä niin minusta niitä on oikeutettua kyllä käyttää, koska eläimet ovat sen puolesta jo kärsineet, niitä ei saa enää takaisin. Sitten joihinkin toisiin sairauksiin, joihin ei ole vielä lääketiede kehittänyt parannuskeinoa (kuten aids) voisi pyrkiä ainakin vähentää riskiä saada hi-virus. Sellaisia toimenpiteitähän kyllä tehdään, ainakin länsimaissa, mutta minusta olisi tärkeää myös pyrkiä auttamaan kehitysmaita, joissa tämä ongelma on suurempi.
        Tiede ei välttämättä aluksi kehittyisi, tulisi katkovaihe. Enpä usko, että ihmiset sitä hyväksyisivät, mutta pian kuitenkin pyrkisivät keksimään uusia ja muokkaamaan korvaavia menetelmiä. Usein ainakin sanotaan, että mennään läpi vaikka harmaan kiven ja saattaa olla että se tässäkin asiassa pitää paikkansa.
        Eli uusia menetelmiä alettaisiin aktiivisesti keksiä.

On hyvä kuulla, että päättäjissä on henkilöitä, joista eläin on ihmistä tärkeämpi! Mutta ovatko valtaosa suomalaisista sitä mieltä? Tai ehkä valitettavasti vain sitä mieltä, mutta kuitenkaan eivät ajattele sitä paljoakaan eivätkä pyri mitenkään parantamaan maailman eläinten olosuhteita. Arvosteleminen on aina helpompaa, kuin todella pysyminen omien sanojensa takana ja tekojen tekeminen, se on surullinen fakta :(

5. Kiitos tuosta, tietoni olivat todella hataralla pohjalla, nyt on jotain alustavaa :)

Kävipä todella kammottava kirjoitusmoka... olin siis tarkoittanut sanoa, että päättäjissä on tietysti ihmisiä, joiden mielestä ihminen on eläintä tärkeämpi ja että tätä mieltä on myös suurin osa suomalaisita, ei siis toisin päin... Yritin vain perustella sitä, ettei voi lähteä syyttämään päättäjiä, koska he tässä asiassa noudattavat aika pitkälti kansan tahtoa. Ihmiset tahtovat lääkkeitä ja turvallisia tuotteita. Heille on vain helpompaa syytellä päättäjiä kuin tunnustaa oma todellinen kantansa. Toistaiseksi eläinkokeet kun ovat turvallisuuden varmistamiseen ainoa kohtuullisen hyvä keino.

Ja vielä: olet ihan oikeassa siinä, että jos eläinkokeet lopetettaisiin, ei olisi mitään syytä miksei jo testattuja lääkkeitä voisi käyttää. Niin kauan kuin eläinkokeet ovat sallittuja, on tiukalta vastustajalta kuitenkin linjatonta hyötyä eläinkokeista: voisihan minkä tahansa epäeettisen tuotteen käytön perustella sillä, että "se on jo tehty, eikä vahinkoa saa takaisin". Boikotointi on voimakeino, jonka tarve loppuu, kun boikotoitavasta asiasta päästään eroon.

• yukidama
        ddhm kirjoitti:

Kävipä todella kammottava kirjoitusmoka... olin siis tarkoittanut sanoa, että päättäjissä on tietysti ihmisiä, joiden mielestä ihminen on eläintä tärkeämpi ja että tätä mieltä on myös suurin osa suomalaisita, ei siis toisin päin... Yritin vain perustella sitä, ettei voi lähteä syyttämään päättäjiä, koska he tässä asiassa noudattavat aika pitkälti kansan tahtoa. Ihmiset tahtovat lääkkeitä ja turvallisia tuotteita. Heille on vain helpompaa syytellä päättäjiä kuin tunnustaa oma todellinen kantansa. Toistaiseksi eläinkokeet kun ovat turvallisuuden varmistamiseen ainoa kohtuullisen hyvä keino.

Ja vielä: olet ihan oikeassa siinä, että jos eläinkokeet lopetettaisiin, ei olisi mitään syytä miksei jo testattuja lääkkeitä voisi käyttää. Niin kauan kuin eläinkokeet ovat sallittuja, on tiukalta vastustajalta kuitenkin linjatonta hyötyä eläinkokeista: voisihan minkä tahansa epäeettisen tuotteen käytön perustella sillä, että "se on jo tehty, eikä vahinkoa saa takaisin". Boikotointi on voimakeino, jonka tarve loppuu, kun boikotoitavasta asiasta päästään eroon.

Ilmaisin itseni huonosti, olet ihan oikeassa siinä että on huonoa perustella tekemisensä sen mukaan, että se on jo tehty, eikä sitä enää voi auttaa.
        Kuitenkin minusta on tärkeintä suunnata katse tulevaisuuteen ja pyrkiä estämään ainakin ne eläinkokeet, jotka eivät ole "välttämättömiä", kuin murehtia niitä, jotka on jo tehty.

• Arvicola
        ddhm kirjoitti:

"jos eläinkokeet lopetettaisiin, ei olisi mitään syytä miksei jo testattuja lääkkeitä voisi käyttää. Niin kauan kuin eläinkokeet ovat sallittuja, on tiukalta vastustajalta kuitenkin linjatonta hyötyä eläinkokeista: voisihan minkä tahansa epäeettisen tuotteen käytön perustella sillä, että "se on jo tehty, eikä vahinkoa saa takaisin"."

No, tuossa on se ongelma ettei tiukalla vastustajalla välttämättä ole mitään valinnanvaraa.

• ddhm
        Arvicola kirjoitti:

"jos eläinkokeet lopetettaisiin, ei olisi mitään syytä miksei jo testattuja lääkkeitä voisi käyttää. Niin kauan kuin eläinkokeet ovat sallittuja, on tiukalta vastustajalta kuitenkin linjatonta hyötyä eläinkokeista: voisihan minkä tahansa epäeettisen tuotteen käytön perustella sillä, että "se on jo tehty, eikä vahinkoa saa takaisin"."

No, tuossa on se ongelma ettei tiukalla vastustajalla välttämättä ole mitään valinnanvaraa.

Vaihtoehdoksi jää lääkehoidoista kieltäytyminen. Ihmiset kieltäytyvät hoidoista hyvin monista syistä, joista jotkin liittyvät etiikkaan tai elämänkatsomukseen. Henkilö, jolle vastaukseni kirjoitin, ei ymmärtääkseni edustanut jyrkimpiä vastustajia, tarkoitin nimeomaan niitä ihmisiä, joiden mielestä eläinkokeet ovat verrattavissa natsien ihmiskokeisiin ja joiden mielestä eläinkoe on harkittu ja erityisen julma murha. Noin tiukan asenteen omaavalta ihmiseltä (ja näitä ihmisiä on aika paljon, jos ihmisten omis puheita uskoo) on minusta ihan oikeasti linjatonta käyttää mitään lääkkeitä, ja vähän vähemmänkin aggressiivisen vastustajan tulisi mielestäni välttää ainakin kaikkia tuotteita, jotka eivät ola välttämättömiä (eläimillä testatut saippuat, pesuaineet, lähes kaikki käsikauppalääkkeet (eivät ole yleensä välttämättömiä, vaan vähentävät kurjaa oloa).

Tiedän, että ilmaisin hieman epäselvästi asian, tuo kommentti siis koski kokonaisuudessaan (siis kaikkien lääkkeidenkin osalta) vain kaikkein jyrkimpiä vastustajia.

• Arvicola
        ddhm kirjoitti:

Vaihtoehdoksi jää lääkehoidoista kieltäytyminen. Ihmiset kieltäytyvät hoidoista hyvin monista syistä, joista jotkin liittyvät etiikkaan tai elämänkatsomukseen. Henkilö, jolle vastaukseni kirjoitin, ei ymmärtääkseni edustanut jyrkimpiä vastustajia, tarkoitin nimeomaan niitä ihmisiä, joiden mielestä eläinkokeet ovat verrattavissa natsien ihmiskokeisiin ja joiden mielestä eläinkoe on harkittu ja erityisen julma murha. Noin tiukan asenteen omaavalta ihmiseltä (ja näitä ihmisiä on aika paljon, jos ihmisten omis puheita uskoo) on minusta ihan oikeasti linjatonta käyttää mitään lääkkeitä, ja vähän vähemmänkin aggressiivisen vastustajan tulisi mielestäni välttää ainakin kaikkia tuotteita, jotka eivät ola välttämättömiä (eläimillä testatut saippuat, pesuaineet, lähes kaikki käsikauppalääkkeet (eivät ole yleensä välttämättömiä, vaan vähentävät kurjaa oloa).

Tiedän, että ilmaisin hieman epäselvästi asian, tuo kommentti siis koski kokonaisuudessaan (siis kaikkien lääkkeidenkin osalta) vain kaikkein jyrkimpiä vastustajia.

Ymmärrän kantaasi mutta en itse laskenut kieltäytymistä realistisiin vaihtoehtoihin.
        Vaihtoehto sekin toki tavallaan on.

On mielestäni täysin johdonmukaista että tällainen 'fundamentalisti' käyttää kovan paikan tullen esim.lääkehoitoa. Hän voi omilla rajallisilla voimillaan vastustaa vaikkapa lääkehoitoa, mutta ei kääntää hallituksen ja/tai lääketeollisuuden ym. päätä. Hänhän voisi argumentoida että näitä hoitoja voidaan kehittää ilman eläinten käyttöä (tämä lienee nyt vähintäänkin kontroversaalista, mutta eteenpäin kuitenkin olisi mahdollista päästä) mutta hän on umpikujassa.

• Arvikola
        Arvicola kirjoitti:

Ymmärrän kantaasi mutta en itse laskenut kieltäytymistä realistisiin vaihtoehtoihin.
        Vaihtoehto sekin toki tavallaan on.

On mielestäni täysin johdonmukaista että tällainen 'fundamentalisti' käyttää kovan paikan tullen esim.lääkehoitoa. Hän voi omilla rajallisilla voimillaan vastustaa vaikkapa lääkehoitoa, mutta ei kääntää hallituksen ja/tai lääketeollisuuden ym. päätä. Hänhän voisi argumentoida että näitä hoitoja voidaan kehittää ilman eläinten käyttöä (tämä lienee nyt vähintäänkin kontroversaalista, mutta eteenpäin kuitenkin olisi mahdollista päästä) mutta hän on umpikujassa.

No myönnetään, että ilman eläinkokeita kyllä kuolisi miljoonia ihmisiä. Mutta eihän sillä väliä, kunhan vaan rottien henki säästyy.

• ddhm
        Arvikola kirjoitti:

No myönnetään, että ilman eläinkokeita kyllä kuolisi miljoonia ihmisiä. Mutta eihän sillä väliä, kunhan vaan rottien henki säästyy.

Ei paljoa kohottanut keskustelun tasoa, mutta saitpa sanotuksi...

• Inhimillinen

Sinä olet sairas paska, joka pitäisi kiduttaa kuoliaaksi tuskaisella hitaalla tavalla. Jos tiedän jonkun olevan eläinten kiduttaja käyn päälle oli seuraukset mitä olivat. Olet täysin arvoton silmissäni. Kaikki lääkkeet voidaan testata arvottomilla luontokappaleilla eli ihmisillä. Työnnä neula omaan silmääsi ja elektrodi omiin "aivoihisi".

• Mirri

Etkö nyt käyttäydy väkivaltaisesti itsekin?
        Entä jos sairastut syöpään tms. Eikö silloin olekin hyvä, että lääkkeitä ja hoitomenetelmiä
        on testattu eläimillä ja voit ottaa ne turvalli-
        sesti käyttöösi? Vai kuolisitko mieluummin ilman
        niitä ja pikaisesti?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe