Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sosiaalisten tilanteiden pelko js voimakas jännittäminen

Anonyymi

Sitä meni autokouluun sen enempiä ajattelematta, koska muutkin meni. Erittäin kova jännitys ja sosiaalisten tilanteiden pelko ilman lääkitystä, niin tuo autokoulu oli huono idea nuorena. 2-3 kertaa kokeilin insinööriajoa, mutta sitten sain tarpeekseni ja lopetin. Oli vapauttavaa keskeyttää autokoulu, koska jännitys ja pelkotilat olivat niin pahoja. Apua jännitys ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon en hakenut, sillä sosiaalisten tilanteiden pelosta johtuvia tilanteita oli helppoa oppia välttelemään. Lääkitystä ja apua hain vasta vuosien kuluttua, mutta vanhat haamut estivät autokoulun jatkamisen. Sosiaalisten tilanteiden pelko on yhä läsnä, vaikka vuosia on kulunut runsaasti. Viime vuosina olen alkanut välttelemään sukulaisten luona vierailua sekä yhteydenpidon mahdollisimman vähäiseksi sukulaisiin ja tuttuihin.

6

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tervetuloa kerhoon! Itsellä aivan samoja ongelmia.

    • Anonyymi

      Kuulostaa tutulta, vähän liiankin. Autokoulu jäi jännittämisen vuoksi kesken, aikaa siitä jo vuosikymmeniä. Jos olet nuori, hae ja vaadi saada kaikki mahdollinen apu ja hoito. Itse en sitä osannut tehdä ja jäi elämä elämättä.

    • Anonyymi

      Minulla jäi ajokortti saamatta myös... Olisin ollut inssiä vaille, mut ilman rauhoittavaa en mitenkään päin olisi voinut olla samassa tilassa sen inssi tyypin kanssa ilman paniikkikohtausta. Vituttaa, koska tarvin korttia enkä siis rauhoittavia käytä, kuin vain kovaan sosiaaliseen jännittämiseen ja sen takia sitten kaatui tuo ja rahat meni kankkulankaivoon.
      Olisi huutava tarve olla kortti, kun julkiset ei täällä peräkylässä kulje ja ei viittisi miestä ajeluttaa. :/
      Olisinpa normaali...

    • Anonyymi

      Mullakin on ollut paha sosialisten tilanteiden pelko nuorena -autokoulussakin, mutta olen päässyt siitä eroon.
      Oma teoriani siitä on, että jossain kohtaa sitä on alkanut luulla olevansa tavallista herkempi jännittäjä kun jossain itselle syystä A tai B vaikeassa tilanteessa on jännittänyt samalla kun toiset ovat sujuvan näköisesti selvinneet siitä.

      Ja sitten kun luulee olevansa herkkä jännittämään niin on huolissaan tilanteista jo etukäteen, eikä huomaa että se huoli jännityksestä on se jännitys itse, eikä joku luontainen taipumus.
      Jos tajuaa että ei ole luontaisesti jännittäjä sen enempää kuin muutkaat ihmiset suhteessa vaaraan, voi jättää tämän tyhjän itsensä aliarvioinnista johtuvan huolen pois, joka on mielestäni siis itsessään se koko jännitys.

      • Anonyymi

        Pitää antaa vain kehon tehdä mitä se haluaa tehdä. Ei voi olla mitenkään oikealla tavalla. Sinun tapasi olla on sinun tapasi. Sitä pitää vain sietää ikäänkuin vierestä katsomalla. Outoja katseita tulee tietysti muilta mutta sillä ei ole väliä. Ilkeitä puheita tulee myös mutta silläkään ei ole väliä. Kun opit sietämään niitä niin jännityskirjallisuus loppuu, koska silläkään ei ole väliä. Anna kehosi hengittää siten kuin se haluaa hengittää. Ne on vain kehon tunteita, joita on aika helppo kestää. Ilkeitä kommentteja ei ole helppo kestää, mutta ne on kestettävä koska ne kaikki vie lähemmäksi sitä ettei enää välitä muiden kommenteista. Eihän ne muut sinusta mitään tiedä.


    • Anonyymi

      Minä olen ajanut inssin jo viisikertaa. Joka kerta on kyllä jännittänyt älyttömästi. Sosiaalisten tilanteiden pelko on aina ollut kivana kaverina. Pitää vain tehdä ja jännittää. Ei mitään kohtausta kannata pelätä. Saa jos saa kohtauksen. Tuskin saa. En minäkään toimintakykyäni ole menettänyt, vaikka tuntuu joskus äärimmäisen ahdistavalta.
      Inssi ajettuna A1, B, C ja CE toisella yrittämällä tuo rekka muut ensimmäisellä.
      Ei mielestäni kannata 2-3 kerran jälkeen luovuttaa. Pitää pikku väli ajan viikko pari ja yksi ajotunti siihen eteen ja uusiksi vain niin useasti että menee läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe