Hyveet vai paheet

Anonyymi

Meillä on ystäviä, tuttuja, kavereita, naapureita jne.,mutta nyt olisi oiva tilaisuus miettiä, millaisia hyviksiä,tai edes hyviä puolia heistä löytyy. Kenties paljon parempia piirteitä kuin itsestämme?
Tälleen avan.
Palajan.
Beng

38

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä välii sillä enää on?
      Me 70 olemme jo valmiita.
      Omin jaloin, tai sitten levein rulla-tuolein.
      Mitäs jos menisit 30 -saisiin.

      H.

    • Oikeasti en mieti olenko muiden mielestä hyvä vai paha. Molempia piirteitä löytyy.
      On minulla naapuri joka pesi minulle ikkunat kun loukkasin olkapääni eikä huolinut maksua.
      Yhden uskovaisen mummon olen tavannut josta oikein hehkui hyvyys. Hän oli aidosti Jumalaan luottava uskossaan, eikä taatusta halunnut kenellekään pahaa.
      Olen erakko, tykkään olla omissa oloissani joten pärjään kaikkien kanssa, sellaistenkin jotka ovat hankalia. Pidän vain ystävällisesti käsivarren mitan päässä.
      Onhan paljonkin ihmisiä jotka ovat mielestään parempia kun muut, antaa heidän olla.

    • Kovin subjektiivinen on ihmisen mielipide hyveistä ja paheista. Minun hyveeni saattavat olla jollekin toiselle paheita ja paheeni taas hyveitä.
      Samanlaisuus yhdistää, erilaisuus vahvistaa.

      (Kukaan ei ole kultaraha joka miellyttäisi kaikkia.)

      • Anonyymi

        On ystävä. Hyvä kuulija ja kuuntelija. Sain apua tällä viikolla parissa asiassa, jotka ovat painaneet mieltäni. Olen niitä ihmisiä, joiden on erittäin, erittäin vaikea pyytää apua.
        Kunnes sitten. Olin äärettömän kiitollinen avusta. Hän on hyvis.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ystävä. Hyvä kuulija ja kuuntelija. Sain apua tällä viikolla parissa asiassa, jotka ovat painaneet mieltäni. Olen niitä ihmisiä, joiden on erittäin, erittäin vaikea pyytää apua.
        Kunnes sitten. Olin äärettömän kiitollinen avusta. Hän on hyvis.
        Beng

        Vain sellainen ihminenkö on hyvis, joka auttaa sinua ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sellainen ihminenkö on hyvis, joka auttaa sinua ?

        Onko minun lukutaitoni täysin erilainen, kuin monen muun täällä?

        Minä näet koin tuon vain yhtenä esimerkkinä ja tuskin pahis auttaa muita.


      • Anonyymi

        Tottakai meistä jokainen tekee mielipiteensä toisesta ihmisestä henkilökohtaisesti vai onko niitäkin, jotka kysyvät naapurin akalta sitä mielipidettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sellainen ihminenkö on hyvis, joka auttaa sinua ?

        Ei tietenkään. Aikuinen ymmärtää tämän. Mutta tuntuu hyvältä kertoa hyvä esimerkki.
        Se, miten me koemme hyveellisyyden tai paheellisuuden on kait subjektiivista.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai meistä jokainen tekee mielipiteensä toisesta ihmisestä henkilökohtaisesti vai onko niitäkin, jotka kysyvät naapurin akalta sitä mielipidettä.

        Henkilökohtaisesti.
        Mutta.
        16:42 pahansuopainen voi menetellä juuri noin tai työpaikan kiusaajat tai sakinhivuttajat tai koulukiusaajat, mielestäni.
        Beng


    • Anonyymi

      En alkaisi tuttavapiirini tai muitten ihmisten perusteella yleensäkään arvioimaan
      kuka on ns. hyvä ihminen tai paha. Hyödyllisempää on viedä oma naamansa peilin
      eteen ja miettiä minkälainen ihminen sieltä katsoo.

      • Anonyymi

        17:12
        Hyvää tarkoittavan ihmisen pyyteetön teko voi osoittaa kohteestaankin jotain.
        Ihmiset mielestäni useinkin puhuvat itsensä paremmiksi kuin ovat.
        Voisin pyytää kirjoittajia määrittelemään hyveellisen/paheellisen ihmisen.
        Joku voi olla sitä mieltä, että käskyjä noudattamalla on tai lähentelee lähes.
        Beng


    • Anonyymi

      Muistan työelämässä kun oli palavereja ....joskus tuli minun sanottua ...että vaikka asiat riitelevät ...ei ihmisten tarvi riidellä ...asiat yritetään selvittää ...tätä alkoi muutkin käyttää mikä oli aivan hyvä asia työyhteisölle ...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat? Käytettiin meilläkin tuota sanontaa ja sitten tilalle tuli 'rakentava kritiikki'.
        Saiko teillä olla eri mieltä? Meillä sai. On väitetty, että esim. liian homogeeniseksi muuntuvassa työyhteisössä ei tapahdu enää kehitystä.
        Beng


      • Anonyymi

        Asiat eivät riitele, ihmiset riitelevät asioista, kun ovat eri mieltä toisten kanssa.


    • Anonyymi

      Jääkää eläkkeelle ja nauttikaa loppuelämästä unohtaen työpaikkariidat.

      • Anonyymi

        No hei. Ei osaltani ole kyse riidoista, enkä muutenkaan pidä sanasta riita. Kierrän kaukaa.
        Ei yli 40 vuoden työrupeamaa tuosta noin unohda.
        Beng


      • Anonyymi

        Aivan oikein kun jää eläkeelle,on syytä nautia siitä ja elämästä.Jätää taakse koko työ yhteisö. Nekin henkilöt jotka eivät tuota iloa,vaikka olisivat lähisukua tai ystäviä.Eläkää hetkessä.


    • Anonyymi

      Miten niin "mutta nyt olisi oiva tilaisuus miettiä, millaisia hyviksiä tai edes hyviä puolia heistä löytyy."?

      Mikä juuri tästä "tilaisuudesta" (?) tekee "oivan"?

      Bessie

    • Anonyymi

      Anteeksi vain, mutta miten aloittajan logiikka mahtaa toimia ?

      Toisessa ketjussa aloittajaa ärsytti suunnattomasti, että puhuttiin suomalaisista yleensä, miksi osa suomalaisiasta marmattaa tyytymättömyyttään.
      Se oli täysin sopimatonta ja hän ehdottikin:
      "Tekisitkö uuden aloituksen, missä voisi pohtia noita ominaisuuksia yleisellä tasolla".

      Nyt hän pyytää arvioimaan o m i a kavereita ja naapureita ja tekemään sen
      perusteella jaon hyviin ja pahoihin ihmisiin.

      • Anonyymi

        Luepa 21:29 ja kommenttini siihen.
        Beng


    • Anonyymi

      Naapurillani on hyvä kielitaito, englanti ja ruotsi, saattaa olla auttavasti muitakin. Hän on siinä minua parempi. Lisäksi hän on hyvin auttavainen, minä en käytännön apua tarvitse mutta on 3-4 kerralla joiden asioita hän hoitaa, kuskaa, käy kaupassa, leikkaa hiukset, täyttää lomakkeita, siirtää huonekaluja. Kun joku heistä kuolee. hän ottaa uuden tilalle. On vaikea löytää hänestä huonoa puolta.
      Ystäväni osaa ajaa autolla missä vain, saan istua kyydissä kun mennään yhdessä. Minä en osaa. Juuri tänään jouduin taas tunnustaa, etten uskalla ajaa Hgissä, olisi pitänyt viedä puutarhatarvike.
      Ystävättäreni on hyvä kuuntelija ja keskustelussa hänellä on suorastaan psykologin ote. Saa parannetuksi jonkin pulman, jota on potenut.
      Yritin löytää jonkun huonon ominaisuuden omaavan tutun, mutta en löydä. Yksittäisiä huonoja ja ikäviä tapahtumia on ollut. on riidelty ja sovittu, mutta niitä ei lasketa. Pysyvästi huonoa ihmistä ei ole elämässäni.

      • Anonyymi

        21:29
        Tällaista juuri odotan: muistamme, että ihmisissä on hyvää.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21:29
        Tällaista juuri odotan: muistamme, että ihmisissä on hyvää.
        Beng

        Älä ole huolissasi. Kyllä me muistamme, ilman että pitää tonkia mitä pahaa jossakin kaverissamme on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ole huolissasi. Kyllä me muistamme, ilman että pitää tonkia mitä pahaa jossakin kaverissamme on.

        Aloitus koski hyviksiä, mutta laitoin puntarin toiselle puolelle pahikset.
        Ihan hyvä, että osa on löytänyt kehuttavaa.
        Beng


    • Minulla on hyvät suhteet sekä isäni puolen sekä äitini puolen serkkuihin jotka asuvat täällä Korvessa. Annetaan apua ja saadaan apua toinen toisiltamme. He ovat hyviksiä, talkoohenkeä piisaa.

      Pahisten kanssa en seurustele koska heitä ei ole 🙄

      • Anonyymi

        Tuota avun antamista pidän hienona asiana.
        Eläkkeelle jäämisen jälkeen eräs serkuistani on tullut läheiseksi. Meillä on yhteinen hobby = kirjat. Vinkitämme toisillemme ja pihdimme jotain juttua sitten.
        Puhelin on korvannut tapaamiset.
        Beng


    • Anonyymi

      Minun 2 parasta ystävää kuollut,mutta ei koronaan ja rakastettunikin 20.3.21 .( yhtensä ihmisiä meni elämässäni sitten 15kpl 2020-2021.)Mukana lukemassa sisko ja veli!Korona aika oli hyvä peilata muita ihmissuhteita.Kun asun yksin ja noudatin ohjeistus, edeleen noudatan eläkeläisenä 2 x rokotettuna 68v.itä-Helsinki,Mikä sielun rauha siihen kätkeytyi.kun sanoin en kohtaa ihmiset jotka ei noudata ohjeistus.Opein myös kotini osaan yksinkin olla,miksi minä olin se ainut kahvinkeittäjä kotini koko aikuis-ikäni? miksi ei vastavierailuja,vaikka naapuri kerrostalo asui ihminen tai toiset aluella 5-10 min.päässä?Halusivat valmiseen pöytään,ei vastaavasti haluneet kotinsa,Jospa se ei ollutkaan sitä,mitä kertoivat tarnoissa kotinsa,sisustus,ymm? Mikä rauha kätkeytyy uloiluunkin yksin,katsella ympäristöä,halata puita tai vain ulkoilla niin kauas kun jalat kantaa.Olla kitolinen oma elämä,vaikka se kaventunut.Mutta etten ole enää kenenkään roska laatikko.Vaikeukisen kuntelija ja kahvin keitäjä.Pärjän loistavasti kun karsein valitajat pois elämästäni.Kiltikin saa rauhan kun oppii sanomaan napakasti. EI! 3 vuotta opetellut ja vihdoin pääsyt pätökseeni Ei sanaa ei tarvitse hävetä.

      • Anonyymi

        Kun luin kirjoituksesi, yritin samaistua.
        Jos on kovin yksipuolista kanssakäyminen, onhan se harmillista.
        Kun elämäsi vilkastuu rajoitteiden jälkeen ja kävijät ottavat yhteyttä, ehdota kahvilaa tai ehdota, että tapaisit heillä vastavuoroisesti.
        Olet varmaan ollut tuki heille, kun olet jaksanut tukea.
        Ystäväni, josta kirjoitin, on hiljan jäänyt leskeksi, joten yritin häntä myös tukea ajallaan.
        Sitten. Mielestäni on hienoa sekin, että olet oppinut yksin elämiseen. Monia se voi pelottaa.
        Tuokin, että osaat nauttia yksin kävelystä, on hieno asia.
        Olet ilmeisesti ollut väsynyt toisten valituksiin. Jos sekin yhdessäolo on vain sitä eikä siinäkään ole aitoa vastavuoroisuutta, et oikein saa siitä mitään. Ei:llä on paikkansa.
        Ehkä olet voimaantunut. Toivon uusia kokemuksia ihmisten kanssa ja hyvää syksyä sinulle.
        Beng


    • Anonyymi

      kai kaissa hyviä ja huonoja puolia?emme kukan ole täydelisä.emmehän.mutta mitä mieltä ootte nyt ikäisistänne 80v. viitaan siskooni. hän asui erillä puolisonsa kanssa ,syystä tai toisesta. ei jaksanut alzmer tautista puolisoa autaa. minä sit olin hänen puolison luona läsän lähes päivitäin 5 vuotta. viimesen ajan elämä puolso siskolani oli 8kk laitos.sinne kuoli 2018.sisko itse hoiti puolison kodin tuo aika 8kk. minulla ei avain. hän levitää tietoa lähi suku,suku maalle,joita en tunne malais sukua : olen hänen puolison tv -varsastanut,monitoimikoneen,lusikoita,haarukoita ymm. minusta on värin,nekin tipuu korvilleni.,lähi suku ei lopeta hänen puheita.ovat vain älä välitä.Suvun kanssa ei pakko olla tekemisisä.no en olekaan. mutta kun ne asiat tulee jatkuvasti korvini ihan yheisiltä ystäviltä.visin on sisko nyt 80v. itse niin sekasin.alzmer kenties jo hänenkin päässä? vaiko katkerus elämä meni ohi ja on yksin ? mietisi miksi ei ystäviä,miksi vapaehtoiset ystävät eri järjestöt katoaa?

      • Anonyymi

        siskollasi ON muistirairaus, varastelusta syyttäminen ym. oireet on merkki siitä


      • Anonyymi

        Koitko hyvää tarkoittavan auttamisen jälkeen kolmannen korvapuustin.
        Tällaisesta tilanteesta en ole lukenut tai kuullut.
        Aivan ihmeellistä, että olet jaksanut auttaa, kun siskosi ei.
        Voiko puolison menettäminen olla kuitenkin järkyttänyt ja onko ikään liittyvää sairastumista.
        Voiko tilanteeseen liittyä häpeää, kun toinen hoitaa, hän ei.
        Sitten. Onko tuon menehtyneen miehen luona käynyt joku muu, joka on varastanut ja sinä olet saanut varkaan maineen?
        Huomaavaista olisi ollut, että sinulle olisi korvattu jotain.
        Beng
        On olemassa ihmisiä, jotka käyttävät sairasta ihmistä hyväkseen.


    • Anonyymi

      Olen aikalailla kuten "liekko". Omissa oloissani oleva. Ajan saatossa olen onnistunut karistamaan liian lähelle pyrkineet. Tokihan kohtaan ihmisiä, mutta kohteliaasti pitäydyn tutustumasta läheisemmin. En tiedä heidän hyvyttään enkä pahuuttaan.
      Näin on hyvä.

    • Minä en oikein näe edes mielekkääksi alkaa vatvomaan tuntemieni ihmisten ominaisuusksia ja että tekeekö ne heistä hyviksiä vai pahiksia. Olemme kaikki varmaan sopiva coctaili sekä että ja kun kemiat kohtaa ja sekoitus on oikea, niin pärjäämme. Hyväksymään toistemme erilaisuudet ja silti pitämään toisistamme voi toki oppiakin, mutta mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän se vie aikaa. Nuori on ennakkoluuloton ja ystävystyy helposti, hyväksyy erilaisuuksia ja joustaa passatakseen ryhmään.
      Otetaan nyt esimerkiksi paras, rakkain, pitkäaikaisin ystävättäreni, jonka kanssa "puhun" mesessä joka aamu, soittelemme jos on jotain tärkeämpää kerrottavaa, vaikka emme ole kyläilleet nyt pitkään aikaan. Olen tuntenut hänet yli neljäkymmentä vuotta ja olemme kuin siskokset. En kuitenkaan tiedä enkä olisi varma jos olisin tavannut hänet hiljakkoin että välillemme olisi syntynyt samanlaista ystävyyttä.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä, että nuorena ystävystyi helposti. Monista vanhoista ystävyyksistä on kuitenkin jäänyt voimaan vain muutamia. Ja tuokin on rehellistä, että meissä on hyvää ja pahaa.
        Kuten kirjoitit parhaasta ystävästäsi ja minusta on aiheellista muistaa heitä.
        Tällaisena poikkeusaikana he ovat olleet pattereita.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että nuorena ystävystyi helposti. Monista vanhoista ystävyyksistä on kuitenkin jäänyt voimaan vain muutamia. Ja tuokin on rehellistä, että meissä on hyvää ja pahaa.
        Kuten kirjoitit parhaasta ystävästäsi ja minusta on aiheellista muistaa heitä.
        Tällaisena poikkeusaikana he ovat olleet pattereita.
        Beng

        Näköjään 70 toisten kehuminen on täällä vaikeaa.
        Paheet piiloon?
        Luin erään kirjan, minkä piti olla eräänlainen kuvaus tai historiikki paikkakunnasta, mutta kolmasosa kirjasta meni oikeastaan paheilla mässäilyyn: viina, huumeet, rikollisuus, väkivalta...muistelmateos.
        En juurikaan tunnistanut paikkaa sellaiseksi, missä olin vuosia asunut.
        Tuntui kenkulta.
        Beng


    • Ihmisiä kohdatessani en ajattele heitä hyveiden tai paheiden kautta.
      Jokaisella on omat hyveensä ja paheensa ja ne sisältyvät siihen kokonaiseen persoonallisuuteen, joka minulla on ilo tuntea. Hyväksyn heidät sellaisina kun he ovat. En jaksa ajatella onko joku parempi hyveineen tai pahempi kuin toinen, enkä vertaa heitä varsinkaan omiin hyveisiin tai paheisiin.

      Erityisen iloinen olen ihmisistä, joilla on aikaa olla kanssani, tehdä jotain yhteistä mielenkiinnon kohdetta yhdessä. on se sitten metsäretki tai taidenäyttely tms
      niistä saa aina enemmän kun jakaa toisen kanssa asian. se voi olla jopa vain kohtaaminen ja kuulumisien vaihtaminen uimahallissa tai kauppapuodissa.

    • Anonyymi

      Olin tänään pahis.
      Kimpaannuin naapurille aivan totaalisesti.
      Kerääkö ihminen tulisia kiviä vai hiiliä päänsä päälle vai miten se menee ja kuka?
      Olin Etna.
      Useita kymmeniä vuosia olen kuunnellut: ketään hän ei koskaan kehu ja melkein jokaisesta on löytynyt arvosteltavaa, joka kerta.
      Tulee mieleen se sketsi; ei tää nyt oikein skulaa...
      Beng

    • Anonyymi

      He selitävät meille ei voi tulla kun ktonani on mies tai aikuise vanhat pojat yli 50v. Jopa yli 60v. Kun asut yksin voin tulla teille joka päivä kahville. Kävin aina ystävälläni kahvilla kello 14.Koska olen totunut aina juomaan kahvia kello 14. Joku sanoo sentän rehelisesti,en kutsu kylään koska en jaksa sivota.Meillä on kamalan näköistä. Toinen taas noinko 15 vuotta. Kutsun sinut kylään kun olen sivonut. Kerkisi mutakin ainakin 2 kertaa edeleen siivoaa.Joten enää yksikään sielu ystävä tutava naapuri ei tule kotiini Kontula Helsinki 94 kahville. Kun ei vuoroin vieraissa ja vaan osotetan valmista pöytää.Kotini osaan yksin olla ja mikää virike minulle ei ole istua kotini passata muita tunti tolkulla.Eikä se ole ilmasta kahvin osto ja tarjoilut heille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      146
      2032
    2. Tappo Kajaanissa

      Ketkä ulkomaanvahvistukset tässä kyseessä? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010752697.html
      Kajaani
      35
      1781
    3. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      83
      1685
    4. Nyt kaikki joukolla....

      ...tukkeen Folkkeja, nyt siihen on hyvä tilaisuus. Jos jokkainen kynnelle kykenevä nakkaa kassaan muutaman euron ja rikk
      Haapavesi
      21
      1515
    5. KUNNIA MENI - MAINE KASVOI tuomio tuli, ravakat sakot ja korvauksia!

      Nyt se sitten paukahti. Kajaanin johtava poliitikko Pasi Kilpeläinen ps. sai Kainuun Käräjäoikeuden tuomion! Sakkoa tu
      Kajaani
      119
      1340
    6. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      89
      1267
    7. Putinistipersut vauhdissa, oppikirjoja pitäisi sensuroida

      Putinistipersut halunnevat seuraavaksi muuttaa historiankirjoitustakin kuten heidän isäntänsä Bunkkeripappa. Eli Suomen
      Maailman menoa
      208
      1190
    8. Oletko jo unohtanut minut mies?

      Oliko se oikeasti kiva juttu se hymiöpallo, se oli osoitus siitä että minä oikeasti pidän sinusta todella paljon. Tekisi
      Tunteet
      21
      1105
    9. Kela häätää tuhansia muuttamaan halvempaan asuntoon

      https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20115291 Kulut voivat nousta tuhansiin euroihin per häädetty. Tuosta on vaikea enää
      Maailman menoa
      254
      1053
    10. Kuvittele että olen hän

      Mitä kaipaat eniten?
      Ikävä
      64
      1007
    Aihe