Hengellinen kriisi ja psyykenlääkkeet

Aikana, jolloin ei ollut psyykenlääkkeitä, hengellisiä kriisejä oli paljon. Oli jopa massaherätyksiä, joita nykyään ei ole. Kirkkohistoriaan perehtyneet tietävät, millaista meno oli 1700- ja 1800-luvulla

Kun luemme entisajan ihmisten kokemuksista, heidän kriisinsä ja siitä selviäminen muistuttavat hämmästyttävästi nykyistäkin ihan tunnettua sekaisinmenoa. Jos ajattelen omaakin kamppailuani alkoholismin kanssa, niin jos ulkopuolinen olisi päässyt näkemään, olisi taatusti todennut, että sekaisinhan tuo, hukkuva tarttumassa oljenkorteen.

Vanhan ajan herätysjohtajat olisivat suuresti hyötyneet lääkityksestä, mutta sitä ei ollut.

Nykyisin kriisit yleensä ohitetaan tai ainakin helpotetaan tai lyhennetään vahvalla lääkityksellä. Lääkitystä yleensä voidaan vähentää ajan myötä, mutta usein sitä on kuitenkin jatkettava. Vanhalla iällä melkein kaikilla on myös psyykenlääkitys.

Suuri hengellinen salaisuus on, että niin on myös "uskoon tulleilla". Vaikka sanoilla kerrotan, kuinka Jumala auttoi, siitä mielellään vaietaan, että suurin apu on saatu sillä, että Jumala on suonut ja mahdollistanut lääkehoidon. Mutta tämä on tiukka tabu, asia josta ei voida puhua.

Silti monella erityisuskovallakin on psykoosia, masennusta tai ahdistusta ehkäisevä lääke. Me alkoholistit olemme aika kurjassa asemassa sillä alkoholismi korreloi vahvasti ahdistuneisuuteen, johon lääkitys ei oikein pure. Meistä ei kukaan koskaan parane. Eivätkä useimmat voi saada edes siedettävää oloa.

125

760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuo on aivan totta mitä kirjoitit. Tiedät varmaan mikä Raamatun henkilö vaikuttaa todella hullulta. Se on profeetta Hesekiel. Hän olisi ainakin ollut hoidon tarpeessa.

• UT:n puolelta vahvin ehdokas lienee Ilmestyskirjan kirjoittaja, joka perinteen mukaan olisi ollut opetuslapsi Johannes, mutta ilmeisesti ei ollut.

Kirjoittajahenkilöiden lisäksi myös kertomuksen henkilöt. Vahvin ehdokkaani on Aabraham, joka kuuli sisällään Jumalan käskyn ja rupesi uhraaman poikaansa. Tarinahan tämä oli, eikä koko Aabrahamia edes ollut olemassa, mutta kansa uskoi, että hän oli esikuvallisen uskollinen Jumalalle.

Nykyisin piintyneinkin fundis ottaisi tämmöisen uskollisen kiinni ja toimittaisi hoitoon.

• Anonyymi

Luonnollisesti myös raamatun henkilöistä löytyvät kaikki persoonallisuudet sekä niiden patologiat. Daavid oli hyvin todennäköisesti bi-polaarinen ja Salomo peri taipumuksen eksistentialistiseen epätoivoon isältään.

• Anonyymi

Joku kirjoitti netissä: Kun Jumala puhuu minulle, uskon. Veikkaanpa että se vasta saa sinut epäilemään ..siis mielenterveyttäsi. Ajatelkaa jos psyykenlääkkeet eli antipsykoottiset neuroleptit olisivat olleet käytössä Buddhan, Jeesuksen, Muhammedin jne. aikaan. Olisivatko he popsineet tabunsa ja kuolanneet zombeina? Eikä uskontoja olisi syntynyt. Onko psykiatria vanhan vihtahousun paras idea, estää epäilyksen siemenellä "olen hullu, pähkä hullu, kuulen äänet, pahat äänet.."? Tieteen aikakaudella henkinen on hulluutta, joka pitää lääkitä pois!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku kirjoitti netissä: Kun Jumala puhuu minulle, uskon. Veikkaanpa että se vasta saa sinut epäilemään ..siis mielenterveyttäsi. Ajatelkaa jos psyykenlääkkeet eli antipsykoottiset neuroleptit olisivat olleet käytössä Buddhan, Jeesuksen, Muhammedin jne. aikaan. Olisivatko he popsineet tabunsa ja kuolanneet zombeina? Eikä uskontoja olisi syntynyt. Onko psykiatria vanhan vihtahousun paras idea, estää epäilyksen siemenellä "olen hullu, pähkä hullu, kuulen äänet, pahat äänet.."? Tieteen aikakaudella henkinen on hulluutta, joka pitää lääkitä pois!

Mammonan epäjumalaa palvovat ovat hulluja!
        ..antikristillisiä hulluja 🖓

Mammonan palvojat, Te olette isästä perkeleestä, ja teidän isänne himoja te tahdotte tehdä. Hän on ollut murhaaja alusta, ja ei pysynyt totuudessa; sillä ei totuus ole hänessä. Kuin hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omastansa; sillä hän on valehtelia ja valheen isä.

• Anonyymi

Toinen juoppohullu on profeetta seem. Lupasi laupeuden muttei tullut kuin aneita. Vastuutonta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mammonan epäjumalaa palvovat ovat hulluja!
        ..antikristillisiä hulluja 🖓

Mammonan palvojat, Te olette isästä perkeleestä, ja teidän isänne himoja te tahdotte tehdä. Hän on ollut murhaaja alusta, ja ei pysynyt totuudessa; sillä ei totuus ole hänessä. Kuin hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omastansa; sillä hän on valehtelia ja valheen isä.

Yksi merkki epävakaudesta tuokin, että kun on kaksi samalla tavalla rahaa käyttävää ihmistä, toinen uskovainen ja toinen ei, niin se uskovainen ajattelee toisen palvovan mammonaa.

• Väittäisin, että tietynlainen uskonnollinen hurmos on juuri hiukan henkisesti epävakaiden juttu. Tarkoitan tuolla toimintaa jossa tavoitellaan suureellisia elämyksiä ja kokemuksia.

Oma isäni joka oli ilkeämielinen juoppo jolle nappi tai pari olisi tehnyt terää sai päähänsä lähteä helluntai seurakunnan hommiin mukaan. Noita kokoontumisia oli sitten meillä kotonakin ja tosiaan homma oli kuin he olisivat olleet jossain aineissa. Tunnen lisäksi muutan kaverin jotka on kertoneet kuinka hurmostilasta tosiaan voi saada melkein samat kicksit kuin viinasta.

• Epäystävällinen ja asiaton kommentti.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Epäystävällinen ja asiaton kommentti.

Täyttä asiaa ja totta, pidit tai et

• dano.m kirjoitti:

Epäystävällinen ja asiaton kommentti.

No mutta hän todella oli ilkeämielinen ja juoppokin. Enkä suinkaan sanonut tuota sillä, että kaikki alkoholistit olisivat ilkeämielisiä.

• Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

No mutta hän todella oli ilkeämielinen ja juoppokin. Enkä suinkaan sanonut tuota sillä, että kaikki alkoholistit olisivat ilkeämielisiä.

Mitta sinä olet, todella ilkeämielinen olet ja ehkä alkkiskin.

• Ei taida ihan pelkillä sinun muka loukkaantumisilla ylettyä samoille .

• Anonyymi

Ei taida ihan pelkillä sinun muka loukkaantumisilla ylettyä samoille .

Sinua ei kukaan voita ilkeydessä ja vittumaisuudessa. Ole ylpeä siitä!

• Anonyymi

Minä en ole huomannut mitään "ilkeämielistä" tai "vittumaista" nim. Tolkun.ihmisessä, Hän on harvinaisen rehellinen ja fiksu ihminen, mutta eräästä multinikki usko.vaisesta ei voi sanoa samaa.

• Tolkun.Ihminen kirjoitti:

En toki näin luullutkaan sinun luulevan.

Mieleeni tulee eräs hyvin ystävällinen ortodoksinen pappiskandidaatti, siis valmis, syvälle alkoholismiin vajonnut. Joi silloista poltto- ja pesunestettä, sinistä spriitä. Hänen äitinsä tokaisi: "Hunsvotti se on." Ymmärrän äitiäkin, voimat olivat lopussa.

Kandidaatti pääsi hetkeksi kuiville. Oli saanut kanttorin tehtävän ja sen mukana toimeentulon. Hän pursui elämäniloa ja tulevan odotusta. Rikkinäiset hampaat ja iloinen ilme jäivät pysyvästi mieleen. Sitten hän tietysti sortui uudestaan, mutta sydämenpysähdys vapautti hänet lisästä kärsimyksestä.

Minun alkoholismini syvin vaihe tuli vasta muutama vuosi myöhemmin.

• Anonyymi

Se koira taas älähti johon kalikka kalahti.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä. "Hurmosteleminen" vaatii tietynlaista persoonallisuutta.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä en ole huomannut mitään "ilkeämielistä" tai "vittumaista" nim. Tolkun.ihmisessä, Hän on harvinaisen rehellinen ja fiksu ihminen, mutta eräästä multinikki usko.vaisesta ei voi sanoa samaa.

Ilkeämielinen tunnetaan myös nimellä aito.lahkolainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin sinua sattuu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harvinaisen vittumainen uskovien solvaaja sinä olet, IR!

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt en malta olla käyttämättä lasten suosimaa "ite oot" -argumenttia. Kalahti todella sinuun, aito.lahkolainen ja siksi älähdit.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Nyt en malta olla käyttämättä lasten suosimaa "ite oot" -argumenttia. Kalahti todella sinuun, aito.lahkolainen ja siksi älähdit.

Yritätkö nyt taas vainota tiettyä nikkiä?

• Sinulla kuuluu myös olevan tapana vahvistaa sanomaasi äänestyksellä heti kirjoitettuasi, aito.lahkolainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Harvinaisen vittumainen uskovien solvaaja sinä olet, IR!

Onpa aito.lahkolainen nyt kärmeissään.

• dano.m kirjoitti:

Sinulla kuuluu myös olevan tapana vahvistaa sanomaasi äänestyksellä heti kirjoitettuasi, aito.lahkolainen.

Tuo on tosiaan varma merkki kuten myös emoji anonyymin ilmestyminen :d

• Anonyymi kirjoitti:

Mikähän nikki olisi kyseess? Onko joku aidon.lahkolaisen nikeistä?

• dano.m kirjoitti:

Mikähän nikki olisi kyseess? Onko joku aidon.lahkolaisen nikeistä?

Eikö se ole nykyään u.v

Eikö se ole nykyään u.v

Aito.lahkolainen kyllä tietää, että hänet tunnistetaan, mutta yksittäisistä oikeista hänen käyttämistään nikeistä täytyy vaieta. Ollaan vähän niin kuin kuurupiilosilla.

Eikö se ole nykyään u.v

Oliko sinulla minulle jotain asiaa 😃❓

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Onpa aito.lahkolainen nyt kärmeissään.

Itse olet, ja ymmärrän syynkin.

• u.v kirjoitti:

Ei mitään. Pysy vaan edelleen kytiksellä jos vaikka joku mainitsee jonkun sinun nickkisi.

• dano.m kirjoitti:

Aito.lahkolainen kyllä tietää, että hänet tunnistetaan, mutta yksittäisistä oikeista hänen käyttämistään nikeistä täytyy vaieta. Ollaan vähän niin kuin kuurupiilosilla.

Kuurupiiloa pölhön kanssa. Leikitään yllättyneitä.

Ei mitään. Pysy vaan edelleen kytiksellä jos vaikka joku mainitsee jonkun sinun nickkisi.

Kummallista, että puhut nikistäni mutta sinulla ei olekaan mitään asiaa 😃
        Minä et ole kytiksellä kuten sinä.

• Anonyymi

Kuurupiiloa pölhön kanssa. Leikitään yllättyneitä.

Menitkö sängyn alle piiloon?

• u.v kirjoitti:

Kummallista, että puhut nikistäni mutta sinulla ei olekaan mitään asiaa 😃
        Minä et ole kytiksellä kuten sinä.

Sinulla menee taas jo persoonat sekaisin...

Sinulla menee taas jo persoonat sekaisin...

Ei mene, kyllä sinä sinä olet.

• u.v kirjoitti:

Ei mene, kyllä sinä sinä olet.

" Minä et ole kytiksellä kuten sinä "

Kuka siis on kytiksellä ja kuka ei ?

• Anonyymi

Onko tuo söpöläinen balttien ukkosen jumala, liettuaksi Perkūnas, latviaksi Pērkons. Soon kyl luppana tyyppi. Me usein istutaan sen kans herkkuteellä ja herkkukorpulla ja turistaan, ja sit sen jälkeen käylään kattoon keijujen esitystä, kun ne tanssii aamuniityllä tunnin verran syntymäasussa.

Mää kävin Liettuassa myös sen museossa. Se anto niiku rasian Perkūno degtukai eli Perkūnasin tulitikkui, joil mää si jouluna sytyttelen kynttilöi. 👻

" Minä et ole kytiksellä kuten sinä "

Kuka siis on kytiksellä ja kuka ei ?

Ehkä et ymmärrä selvää puhettani kun olet eri sukupolvea. Mutta jos kopioin tekstini uudelleen niin lue se ihan h i t a a s t i.”
        ” kyllä sinä sinä olet.”

• u.v kirjoitti:

"Oliko sinulla minulle jotain asiaa 😃❓"

Se kyl käyttää samaa kieltä ku aito.lahkolainen. Onkohan se saanu vaikutteita?

• u.v kirjoitti:

Ehkä et ymmärrä selvää puhettani kun olet eri sukupolvea. Mutta jos kopioin tekstini uudelleen niin lue se ihan h i t a a s t i.”
        ” kyllä sinä sinä olet.”

Ja höpö, höpö.

Yritä nyt edes saada järkeä noihin tuotoksiisi, voisi jopa kehittää sinua vai oliko se minua :d

• dano.m kirjoitti:

Onko sinulla sellainen uusi nikki 😃❓ oletko matkinut minun aitolaistani ❓

Ja höpö, höpö.

Yritä nyt edes saada järkeä noihin tuotoksiisi, voisi jopa kehittää sinua vai oliko se minua :d

Sukupolvien välinen kuilu ilmeisesti estää sinua ymmärtämästä mitään oikein 😟

• u.v kirjoitti:

Sukupolvien välinen kuilu ilmeisesti estää sinua ymmärtämästä mitään oikein 😟

No voihan se olla, että oletkin joku teinipoika joka vasta unelmoi naisesta ja sen saattamisesta tiineeksi tai edes saamisesta mutta ihan turha väittää, että suomen kieli tai kielioppi olisivat muuttuneet , sanotaan nyt kolmen vuosikymmenen aikana mitä suurinpiirtein on lukiosta.

Jo ala-asteen opettajani aikoinaan olisi antanut tuollaisesta runsain mitoin ylimääräisiä kertaustehtäviä.

No voihan se olla, että oletkin joku teinipoika joka vasta unelmoi naisesta ja sen saattamisesta tiineeksi tai edes saamisesta mutta ihan turha väittää, että suomen kieli tai kielioppi olisivat muuttuneet , sanotaan nyt kolmen vuosikymmenen aikana mitä suurinpiirtein on lukiosta.

Jo ala-asteen opettajani aikoinaan olisi antanut tuollaisesta runsain mitoin ylimääräisiä kertaustehtäviä.

Ei se voi olla koska olen eikä minun tarvitse unelmoida naisista koska minulla on ihana vaimo jota rakastan täydestä sydämestäni.
        Sinulla taitaa tämäkin asia olla jo ehtoo puolella.
        Minä tosiaan olen käynyt ala-asteen siinä kuin sinä kansakoulun.

• u.v kirjoitti:

Ei se voi olla koska olen eikä minun tarvitse unelmoida naisista koska minulla on ihana vaimo jota rakastan täydestä sydämestäni.

Ensin siis kiellät sanomani mutta sitten myönnät :D

Ai milloin sinulle vaimo on ilmestynyt kun olet ihan avoimesti kertonut, ettei vaimoa ole. Kyseessä lienee siis mysteeri nainen.

Ei ollenkaan ehtoopuolella , vaimon kanssa tuli taannoin yhteistä taivalta täyteen 30 vuotta ja aina vaan toimii, ehtaa aitoa nääs . Ikäkään ei älyttömästi vielä paina , toki sen myönnän, että eihän sitä ihan kaksikymppisestä mene.

Koulu asiakin meni metsään. 70- luvulla käytiin ihan jo peruskoulua.

Ensin siis kiellät sanomani mutta sitten myönnät :D

Ai milloin sinulle vaimo on ilmestynyt kun olet ihan avoimesti kertonut, ettei vaimoa ole. Kyseessä lienee siis mysteeri nainen.

Ei ollenkaan ehtoopuolella , vaimon kanssa tuli taannoin yhteistä taivalta täyteen 30 vuotta ja aina vaan toimii, ehtaa aitoa nääs . Ikäkään ei älyttömästi vielä paina , toki sen myönnän, että eihän sitä ihan kaksikymppisestä mene.

Koulu asiakin meni metsään. 70- luvulla käytiin ihan jo peruskoulua.

Mitä muka olen kieltänyt 🤨❓
        Olen aina sanonut, että olen naimisissa. Sinun kannattaa tarkistuttaa muistisi koska ikäsi puolesta kuulut jo riskiryhmään.

Pohjalaiset eivät sano nääs joten älä yritä esittää muuta kuin olet.

Luulin, että olet käynyt koulusi 50-luvulla 😧

• Anonyymi kirjoitti:

No, pitelen sitä vain ruodussa.

• Anonyymi
        u.v kirjoitti:

Ja opiskellut rinnakaisluokalla kreationismia. Mikähän koulu se sellainen oli?

• Anonyymi kirjoitti:

Ja opiskellut rinnakaisluokalla kreationismia. Mikähän koulu se sellainen oli?

Kyllä, meidän koulussa annettiin tilaa eri teorioille. Eikö teillä 😮❓

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

No, pitelen sitä vain ruodussa.

Eihän sinusta ole edes itsestäsi huolehtimaan :(

• u.v kirjoitti:

Mitä muka olen kieltänyt 🤨❓
        Olen aina sanonut, että olen naimisissa. Sinun kannattaa tarkistuttaa muistisi koska ikäsi puolesta kuulut jo riskiryhmään.

Pohjalaiset eivät sano nääs joten älä yritä esittää muuta kuin olet.

Luulin, että olet käynyt koulusi 50-luvulla 😧

Luulo ei ole tiedon väärti.

Etelä-pohjanmaalta tosiaan olen lähtöisin ja nykyään täällä asun mutta onhan nyt toki tässä muutakin kierretty kuin tahkoa. Nääs sanaa muistaakseni itse käytit jossakin vaiheessa, eli kyseessä oli sarkastinen kuitti , jota et tietenkään ymmärtänyt koska sarkasmi on vaikea huumorin laji siitäkin syystä , että sehän on älykkäiden ihmisten huumoria. Tuosta osittain johtunee sekin, ettet osaa v*ttuilun jaloa taitoa .

Aisteissa tai muistissa tuskin mitään pahaa vikaa on koska juuri hiljattain kävin lääkärintarkastuksessa jotta saa taas ajella isommallakin vehkeellä jos tarve vaatii.

Luulo ei ole tiedon väärti.

Etelä-pohjanmaalta tosiaan olen lähtöisin ja nykyään täällä asun mutta onhan nyt toki tässä muutakin kierretty kuin tahkoa. Nääs sanaa muistaakseni itse käytit jossakin vaiheessa, eli kyseessä oli sarkastinen kuitti , jota et tietenkään ymmärtänyt koska sarkasmi on vaikea huumorin laji siitäkin syystä , että sehän on älykkäiden ihmisten huumoria. Tuosta osittain johtunee sekin, ettet osaa v*ttuilun jaloa taitoa .

Aisteissa tai muistissa tuskin mitään pahaa vikaa on koska juuri hiljattain kävin lääkärintarkastuksessa jotta saa taas ajella isommallakin vehkeellä jos tarve vaatii.

V• ttuilu on taito jota en haluaisikaan koskaan oppia. Riittää kun seuraan minkälaisen se on sinusta tehnyt 😟

• u.v kirjoitti:

Kyllä, meidän koulussa annettiin tilaa eri teorioille. Eikö teillä 😮❓

Jäljet johtavat sylttytehtaalle.

Ei normaalissa koulussa taatusti uhrata aikaa "vaihtoehtoteorioille", mutta kylläkin ns. kristillisissä kouluissa ja adventistisessa sisäoppilaitoksessa..

• u.v kirjoitti:

V• ttuilu on taito jota en haluaisikaan koskaan oppia. Riittää kun seuraan minkälaisen se on sinusta tehnyt 😟

No elämä on valintoja mutta kait nyt kuitenkin kirjoittamaan ja lukemaan ?

• dano.m kirjoitti:

Ei normaalissa koulussa taatusti uhrata aikaa "vaihtoehtoteorioille", mutta kylläkin ns. kristillisissä kouluissa ja adventistisessa sisäoppilaitoksessa..

Ihan normaalissa koulussa todellakin esitetään avoimesti erilaisia vaihtoehtoja eikä syötetä yhtä teoriaa totuutena.

• dano.m kirjoitti:

No ei kait tuollaisia ole suomessa . Kaikkihan saa saman perusopetuksen uskonnossakin eikä sitä vielä voi kreationismiksi kutsua.

No elämä on valintoja mutta kait nyt kuitenkin kirjoittamaan ja lukemaan ?

Ilmeisesti v•ttuilet sitten kasvotustenkin kaikille jotka ovat kanssasi eri mieltä 😒

• Kysyä saa aina 😃 mutta eri asia vastataanko.

• u.v kirjoitti:

Kysyä saa aina 😃 mutta eri asia vastataanko.

No siis tuollaistahan ei ole. Siksi et siihen kykene vastaamaan.

Vaihtoehtoteoria :d voi Ziisus
        Tuolla se olisikin sitten hyvä kirjoittaa biologia lukiossa :xd

• u.v kirjoitti:

Ilmeisesti v•ttuilet sitten kasvotustenkin kaikille jotka ovat kanssasi eri mieltä 😒

Toki aiheesta sanon mutta se on täälläpäin ihan tavallista niin sanoo kaikki muutkin.

No siis tuollaistahan ei ole. Siksi et siihen kykene vastaamaan.

Vaihtoehtoteoria :d voi Ziisus
        Tuolla se olisikin sitten hyvä kirjoittaa biologia lukiossa :xd

Et voi olla sentään noin lapsellinen 🤣🤣🤣

• u.v kirjoitti:

Et voi olla sentään noin lapsellinen 🤣🤣🤣

Missä olitkaan lukenut sitä kreatonismia ?

No ei kait tuollaisia ole suomessa . Kaikkihan saa saman perusopetuksen uskonnossakin eikä sitä vielä voi kreationismiksi kutsua.

On niitä, mutta eivät ne voi jättää normaalia ajattelua esittämättä. Siksi kreationismi esitetään totena ja sitä selitetään pitkään, mutta tieteenmukainen näkemys sivuutetaan maininnalla.

Ne sit kuitenkin vähitellen tulee tieteelliselle kannalle, mutta ei ne fossiileita halua häiritä. Olisi fossiileille liian kova pala huomata, että varjeluyritykset ovat menneet hukkaan.

• Anonyymi

Kyllä sen voi sanoa, jos isä oli ilkeämielinen juoppo. Minunkin isäni oli.

Missä olitkaan lukenut sitä kreatonismia ?

Teet itsestäsi tähden 🤡:n Tuskin sinullakaan oli oppianeena evoluutio❓

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Jos se kävelee kuin ankka ja kaakattaa kuin ankka, niin se on .... ta da daa.... ankka.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sen voi sanoa, jos isä oli ilkeämielinen juoppo. Minunkin isäni oli.

No mielestäni se juuri noin mitä sitä turhia jeesustelemaan vaikka onkin jo manan majoille mennyt. Ilkeä oikeastaan kaikkia kohtaa, eniten tietenkin osumaa otti äitini.

Totuushan myös tavallaan vapauttaa.

• Anonyymi

No mielestäni se juuri noin mitä sitä turhia jeesustelemaan vaikka onkin jo manan majoille mennyt. Ilkeä oikeastaan kaikkia kohtaa, eniten tietenkin osumaa otti äitini.

Totuushan myös tavallaan vapauttaa.

Alkoholistin lapsena sinusta on tullut kuspää.

• u.v kirjoitti:

Evoluutio on on biologian condicio sine qua non.

• Anonyymi kirjoitti:

Alkoholistin lapsena sinusta on tullut kuspää.

Tuskinpa. Minulla lienee ihan se tyypillinen alkoholistin lapsen syndrooma eli hyvin tarkkoja ollaan omasta käytöksestä, asiat jopa yli suoritetaan ja koko ajan pyritään tekemään hyvää koska on tavallaan sellainen ikuisen "lian" leima .

No en usko sinun tuota ymmärtävän mutta toinen ilkeämielisen juoppolallin mukula kyllä taatusti ymmärtää mitä tarkoitan.

• dano.m kirjoitti:

Evoluutio on on biologian condicio sine qua non.

Se on vain teoria teorioiden joukossa joka on päätetty pitää ainoana totuutena.

• u.v kirjoitti:

Se on vain teoria teorioiden joukossa joka on päätetty pitää ainoana totuutena.

Koetahan yliopiston biologian laitoksella, mitä siellä sanotaan, jos kehtaat sinne mennä.

• dano.m kirjoitti:

Koetahan yliopiston biologian laitoksella, mitä siellä sanotaan, jos kehtaat sinne mennä.

Ei minulla ole mitään asiaa sinne. Sano sinä jos joku vie sinut sinne.

• u.v kirjoitti:

Ei minulla ole mitään asiaa sinne. Sano sinä jos joku vie sinut sinne.

Kyllä arvasin sen kertomattakin.

• dano.m kirjoitti:

Kyllä arvasin sen kertomattakin.

Pyydä toki, että joku vie sinut sinne koska et itse pääse liikkumaan.

• u.v kirjoitti:

Ei tietenkään kuten ei kellään kuten ei myöskään kreationismi tai no en mene vannomaan. ketjun aloittaja on entinen pappi eli hän voinee kertoa onko pappiskoulutuksessa aineena kreatonismi ?

Ei tietenkään kuten ei kellään kuten ei myöskään kreationismi tai no en mene vannomaan. ketjun aloittaja on entinen pappi eli hän voinee kertoa onko pappiskoulutuksessa aineena kreatonismi ?

Älä sitten höpötä mutta.

• u.v kirjoitti:

Älä sitten höpötä mutta.

No itsehän sinä olet väittänyt lukeneesi kreationismia rinnakkaisluokalla ?

No itsehän sinä olet väittänyt lukeneesi kreationismia rinnakkaisluokalla ?

En todellakaan ole noin sanonut 🤣

• u.v kirjoitti:

En todellakaan ole noin sanonut 🤣

Kyllä olet ja sen tietää moni palstalainen.

Kyllä olet ja sen tietää moni palstalainen.

Sinun valheitasi tuskin kukaan uskoo 😃

• dano.m kirjoitti:

On niitä, mutta eivät ne voi jättää normaalia ajattelua esittämättä. Siksi kreationismi esitetään totena ja sitä selitetään pitkään, mutta tieteenmukainen näkemys sivuutetaan maininnalla.

Ne sit kuitenkin vähitellen tulee tieteelliselle kannalle, mutta ei ne fossiileita halua häiritä. Olisi fossiileille liian kova pala huomata, että varjeluyritykset ovat menneet hukkaan.

Niin onhan se eri hienoa vaan kun dinosaurukset herätetään tavallaan "henkiin" edes valkokankaalla ja mielenkiintoisa se on niiden luurankoja tiirailla museoissa. Ihminen kun on juurikin utelias.

Muistan ehkä kymmenisen vuotta sitten kun kävin vierailulla kovasti tiukkauskovaisessa kodissa , siinä samalla kun me aikuiset joimme kahvia niin naperot katsoivat piirrettyä "maa aikojen alusta" harmiton piirretty mutta noista tuskin kasvaa ihmisiä jotka uskovat , että elämä alkoi muutama tuhat vuotta sitten.

• u.v kirjoitti:

Sinun valheitasi tuskin kukaan uskoo 😃

Minun ja sinun ero on se, ettei minun tarvitse valehdella .

Minun ja sinun ero on se, ettei minun tarvitse valehdella .

Ei vaan meidän eromme on se, että sinä valehtelet.

• u.v kirjoitti:

Ei vaan meidän eromme on se, että sinä valehtelet.

No kerroppa nyt sitten missä luit sitä kreationismia rinnakkaisluokalla ?

• u.v kirjoitti:

Pyydä toki, että joku vie sinut sinne koska et itse pääse liikkumaan.

Ei minun tarvitse. Olen jo hyvin perehtynyt TIETEELLISEEN biologiaan.

Sehän ei sinullle kuulu millään lailla 😃

• dano.m kirjoitti:

Siltä näyttää 😁

Ei ole. Muutenkin yliopistossa noudatetaan tieteellistä menetelmää. Myöskään kirkko ei diggaa kreationismia, vaan puolittaista ja siis mahdotonta oppia, jonka mukaan evoluutio ei olisikaan itseohjautuvaa, vaan Jumalan ohjaamaa.

• Anonyymi

Et ehkä itse huomaa, mutta sinä käyttäydyt todella tungettelevasti ja henkilöön käyvästi.
        Tein sinusta ilmiannon ylläpitoon.

• Anonyymi kirjoitti:

Et ehkä itse huomaa, mutta sinä käyttäydyt todella tungettelevasti ja henkilöön käyvästi.
        Tein sinusta ilmiannon ylläpitoon.

Vastaan kyllä huudoistani toisin kuin jotkut.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Isä sebaot tulee sinua rankaisemaan 7 sukupolveen asti, jumalanpilkasta. 😇

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Raamattuopisto ssa en tiennyt Jeesuksen isän nimeä.
        Kohtuuttoman vaikija kysymys, kun Raamattu ei ilmaise sitæ. Lunttilapussa oli kyllä äiti Marian nimi. Vastaisin sen mutta tasa-arvo kunta hylkäsi tämän.

• Anonyymi

"Suuri hengellinen salaisuus on, että niin on myös "uskoon tulleilla". Vaikka sanoilla kerrotan, kuinka Jumala auttoi, siitä mielellään vaietaan, että suurin apu on saatu sillä, että Jumala on suonut ja mahdollistanut lääkehoidon. Mutta tämä on tiukka tabu, asia josta ei voida puhua."

Asuin lapsena paikkakunnalla, jossa oli kaksi isoa psykiatrista sairaalaa. Uskovaisten mielenterveysongelmat eivät olleet tuolloinkaan mikään salaisuus. Ne saivat minut kiinnostumaan psykologian opiskelusta, mitä pidettiin tuon ajan uskispiireissä kyseenalaisena.:)

Uskonnon ja psykiatrian välillä oli vuosikymmeniä skisma. Jos potilailla oli uskonnollisia harhoja, niin psykiatrit päättelivät uskonnon aiheuttaneen sairauden. Nykyään ymmärretään, että se menee juuri päin vastoin. Sairaus tekee uskostakin epätervettä. Uskon tulkintoihin vaikuttavat myös erilaiset yleiset persoonallisuushäiriöt, jotka eivät ole varsinaisia psykiatrisia sairauksia. Asianomaiset kärsivät niistä harvoin itse, mutta lähipiiri senkin edestä.

Psyyken ongelmat ja sairaudet eivät poikkea mitenkään fyysisistä. Sairauden tai häiriön laukaisee useimmiten joku trauma. Tiettyihin psyyken sairauksiin on myös
      perinnöllinen taipumus. Miksi sairautta ja sen hoitoa pitäisi vuonna 2021 hävetä?

• "Miksi sairautta ja sen hoitoa pitäisi vuonna 2021 hävetä?"

Ei pidä, mutta niin edelleenkin tehdään.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

"Miksi sairautta ja sen hoitoa pitäisi vuonna 2021 hävetä?"

Ei pidä, mutta niin edelleenkin tehdään.

Sinuna kyllä häpeisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinuna kyllä häpeisin.

No mikset sitten häpeä u.v?

• Anonyymi

Aloittajalle

Tuot oikeaa ja rehellistä tietoa palstalle. Olisi kiva keskustella jossakin kirkon piirissä näistäkin asioista viisaasti mitään aihetta kaihtamatta, mutta valitettavasti en ole löytänyt ainakaan omalta paikkakunnaltani sellaista keskustelufoorumia. Pelätäänkö avointa keskustelua kirkossa?

• Olen ollut eläkkeellä jo yli 20 vuotta, enkä enää edes pääse kodin ulkopuolelle kuin vaivoin lääkäriin. En voi vastata, mikä on seurakuntien nykytilanne. Kiitos kiittämästä.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Olen ollut eläkkeellä jo yli 20 vuotta, enkä enää edes pääse kodin ulkopuolelle kuin vaivoin lääkäriin. En voi vastata, mikä on seurakuntien nykytilanne. Kiitos kiittämästä.

Katkeruus heijastuu kaikista kirjoituksistasi. Siksi en yleensä lue mitään mitä kirjoitat. Mutta kasvata hieman itseäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Katkeruus heijastuu kaikista kirjoituksistasi. Siksi en yleensä lue mitään mitä kirjoitat. Mutta kasvata hieman itseäsi.

On oikein hyvä, ettet rasita itseäsi lukemalla tätäkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt sentään luit ja päätit oikein vastata.

On se vaan eri hienoa kun tuollainen suoranainen hengenvalo suo edes pienen valonsäikeen
        aloittajalle. Voin melkein sieluni silmin nähdä kuinka hän ammensi tuosta viestistäsi lähimmäisen rakkauden suurenmoisen lämmön ja suoranaisen pyhän hengen vaikutuksen.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Ilmeiseti olet ihan vaipoissa kun kirjoituksesi ovat sitä tasoa.

Enkä ole se sama!

• Anonyymi

On se vaan eri hienoa kun tuollainen suoranainen hengenvalo suo edes pienen valonsäikeen
        aloittajalle. Voin melkein sieluni silmin nähdä kuinka hän ammensi tuosta viestistäsi lähimmäisen rakkauden suurenmoisen lämmön ja suoranaisen pyhän hengen vaikutuksen.

En ole sama, joten älä sekaannu muiden juttuihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeiseti olet ihan vaipoissa kun kirjoituksesi ovat sitä tasoa.

Enkä ole se sama!

Tunnet itsesi oikein hyvin, mutta vaihda toki vaippasi u.v.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnet itsesi oikein hyvin, mutta vaihda toki vaippasi u.v.

Mihin vaihdat ne?

• Anonyymi

Kunpa sinunkin kirjoituksissasi olisi joskus edes häivähdys muuta kuin avutonta v˚ttuilua.

• Anonyymi
        dano.m kirjoitti:

Eihän liikuntakyvyttömyytesi vain ole tehnyt sinusta noin avutonta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin vaihdat ne?

Raamattu imee hyvin kusta on sen verran huokosta.

• Anonyymi

mutta mikä on lämpötila farjenheit 460 noin... paperitti syttyvät tuleen tuollaisissa lämöötolioissa, kun joku... Elokuvakin: Fahrenheit.... by joku...

• Jäi jotenkin sellainen kuva, että aito.lahkolainen "ei muista", mitä on milloinkin ja missäkin tullut sanotuksi. Liian monta rautaa tulessa.

• Anonyymi

Jotenkin on selvää, että sinä olet sairas vainoaja.
        Ilmoitan sinut ylläpitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotenkin on selvää, että sinä olet sairas vainoaja.
        Ilmoitan sinut ylläpitoon.

Ole hyvä. Aamen. Selvitetään asiat perin pohjin.

• Anonyymi

Muut pitivät ensimmäisen helluntain menoa sekaisena hulluutena. Miten on?

• Anonyymi

Homma selvästi tiivistyy.

• Jos eräät fundut eivät pitäisi luterilaisuus-palstaa riistamaanaan ja lähettäisi normaaleja ihmisiä ruokottomin sanoin helvettiin, emme mekään tavallisen kristinuskon ynnä tieteellisen katsannon puolustajat joutuisi panemaan heille jauhoja suuhun.

Ei meillä kummallakaan ryhmällä ole, ei tavallisilla kristityillä, eikä tavallisilla tieteellisesti suuntautuvilla, olisi pienintäkään halua mihinkään kontroversioon, mutta jos joku rääväsuuporukka tulee selostamaan, että olemme menossa helvettiin, vastauksemme on tiukka ja yksiselitteinen.

Haluamme olla rauhassa ja oikeasti keskustella ilman, että mieleltään pohöttyneet tulevat meitä neuvomaan. Haluamme olla rauhassa.

• Anonyymi

Aamen

Oikeastaan palstalla on tuo yksi nimimerkki joka pilaa melkein kaikki keskustelut. Käy aina henkilöön kiinni ja jopa tekee avauksia joissa haukkuu henkilöitä. En ymmärrä miten saa edes jatkaa toimintaa koska Mode pystyvät bannaamaan ei nimerkkin vaan ip-osoitteen mukaan.

• Anonyymi

Jeesus taisi sanoa jotain sellaista että kun Ihmisen Poika tulee löytäneekö Hän uskoa maan päältä.
      Muuten: mikähän se sellainen 'erityisuskova' on.

• Anonyymi

<<Tieteen aikakaudella henkinen on hulluutta, joka pitää lääkitä pois!<<

Voi itku, voi itku, voi itku. Miten kauan tämä tietämättömyys vielä jatkuu?! Tieteen mukaan meidän materiakin, josta koostumme on rakentunut vain 'henkisyydestä'. Tieteen mukaan elämme pelkässä ajatusuniversumissa eikä mitään todellista materiaa edes ole olemassakaan.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      213
      2772
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      52
      1936
    3. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      441
      1611
    4. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      153
      1513
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      366
      1432
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1298
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1286
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1236
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      62
      1103
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      958
    Aihe