Haluaisin ostaa pääasiassa päiväretkeilyyn soveltuvan takahyttiveneen, jossa olisi mahdollisuus myös kahden henkilön tilapäiseen yöpymiseen. Mitään keittiöitä tai vessoja ei tarvita, mutta sääsuoja pitäisi olla. Joku 6 - 7 solmun matkanopeus ja 6 - 7 metrin pituus riittää.
Olen selaillut nettivenettä, mutta aika vähän tämän tyyppisiä veneitä on tarjolla. Suurin osa alkaa oĺla jo aika vanhojakin. Mielelläni ostaisin uuden tai uudehkon. Suositelkaa tällaisia, jos tiedätte jonkun näitä vielä valmistavan.
Takahyttivene retkeilyyn
29
2263
Vastaukset
- Anonyymi
Simppu bimini taitaa olla ainut vaihtoehto jos uuden haluat. Tuollaisten kysyntä on
- Anonyymi
... Olematonta, koska kaikki haluaa ajaa lujaa.
- Anonyymi
Myrskyjannet, Botnia 24 esim. Ovat tällaisia oikeasti ekologisia veneitä, mutta niiden valmistus on loppunut. Itsellä on Haiveli 1000 Family, joka myös voisi sopia aloittajan tarpeisiin, mutta on jo 10 metrinen ja siinä on etukajuuttakin.
Saapa nähdä, kuinka korkeaksi polttoaineen hinnan pitää nousta ennen kuin tällaiset taas alkavat kelvata kiireisille nykyihmisille. Itse en veneestäni aio luopua, vaikka moottori jo alkaa olla vaihtoiässä. Runko on niin hyvä, etten mistään saa vastaavaa uutena, joten moottorin vaihtamisen jälkeen matka taas jatkuu... - Anonyymi
Osta sähkövene, jos haluaa uuden hitaan veneen niin se onkin melkein ainoa vaihtoehto.
Esim. Ruotsista blocket.se löytyy upouusi 6,7m Forbina Classic 70 tuhannella eurolla. Ajat sillä 4h 5 solmun nopeudella tai 15h 3,5 solmua. - Anonyymi
Miksi ihmeessä ostaisin kalliin sähköveneen, kun uppiksen polttoainekuluilla ei ole mitään käytännön merkitystä? Tankillisella ajan lähes koko kesän ja päivämatkat ovat niin pitkiä kuin haluan ilman, että tarvitsee miettiä akkujen lataamista.
Sähkövene voi olla vaihtoehto jollekin isokulutuksisen päiväristeilijän korvikkeeksi jos rahat eivät riitä polttoaineeseen tai muuten haluaa korostaa elitistysyyttään.- Anonyymi
Nyt et oikein tajunnut. Tarjosin tuota sähkövenettä koska se on käytännössä ainoa vaihtoehto. Uusia tuollaisia polttisveneitä ei enää tehdä näillä leveysasteilla. Ympäristöystävällisyys, hiljaisuus, miellyttävyys ja pieni huoltotarve tulee kaupan päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt et oikein tajunnut. Tarjosin tuota sähkövenettä koska se on käytännössä ainoa vaihtoehto. Uusia tuollaisia polttisveneitä ei enää tehdä näillä leveysasteilla. Ympäristöystävällisyys, hiljaisuus, miellyttävyys ja pieni huoltotarve tulee kaupan päälle.
Varmasti sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa, mutta jatkuva huoli sähkön riittävyydestä riittää. Muutaman vuoden päästä tämä sähkövouhotus on ohi ja dieselit taas kunniassaan.
Purjevene on paras vaihtoehto, jos haluaa ympäristöystävällisyyttä ja hiljasuutta. Sen apumoottorina voisi sähkömoottori olla paikallaan, mutta sähkömoottori veneen ainoana voimanlähteenä sopii harvalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa, mutta jatkuva huoli sähkön riittävyydestä riittää. Muutaman vuoden päästä tämä sähkövouhotus on ohi ja dieselit taas kunniassaan.
Purjevene on paras vaihtoehto, jos haluaa ympäristöystävällisyyttä ja hiljasuutta. Sen apumoottorina voisi sähkömoottori olla paikallaan, mutta sähkömoottori veneen ainoana voimanlähteenä sopii harvalle.Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.
Tulin juuri tähän ketjuun mukaan.
Kyllä niitä polttomoottorilla varustettuja uppoamarunkoisia on vielä käytettynä saatavilla ja uuden moottorin sellaiseen saa asennettuna alle kymppitonnin - koosta riippuen.
Ei niitä kielletä vielä moneen vuoteen.
Sähkömoottoriveneily on vielä harvojen herkkua ja kustannukset asiallisella ajomatkalla varustetulle veneelle nousevat vielä normaalin käyttäjän sietokyvyn yli.
Vierasvene tai kotisataman sähköillä ei pysty tehokkaita latureita käyttämään.
Kotisatamassa kun viikon on pikkulaturilla akut saanut täyteen on sitten oltava tarkat laskelmat, jotta pääsee päiväretkeltä takaisin kotiin.
Tietysti on hyvä, että näitä pioneereja on myös veneilijöissä, mutta kannattaa jokaisen tehdä oma arvio, haluaako kuulua siihen joukkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.
Saattaa olla niin niin, mutta saattaa olla toisin niin,
Jotkut pitävät sähköä välivaiheena vetytaloudelle.
Veneilyn sähköistymiseen menee kauan, jos sitä edes ikinä tulee tapahtumaan. Veikkaisin, että veneily on yksi niitä asioita, joiden tulevaisuuden energiaratkaisu on tyystin auki. Tekniikka on varmasti olemassa, mutta mikä se on, ei ole tiedossa. Tuskin kuitenkaan lataussähkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa olla niin niin, mutta saattaa olla toisin niin,
Jotkut pitävät sähköä välivaiheena vetytaloudelle.
Veneilyn sähköistymiseen menee kauan, jos sitä edes ikinä tulee tapahtumaan. Veikkaisin, että veneily on yksi niitä asioita, joiden tulevaisuuden energiaratkaisu on tyystin auki. Tekniikka on varmasti olemassa, mutta mikä se on, ei ole tiedossa. Tuskin kuitenkaan lataussähkö.Vetytalous on vielä hullumpaa kuin veneen sähköistäminen. Vedyn valmistus on oikeaa energian tuhlausta. Jotkut kuvittelevat, että liikaa tuotettu tuulisähkö muutettaisiin vedyksi, mutta kun tuuli on niin harvaa energiasisällöltään, että siihen tarvittaisiin tuulivoimaloita niin paljon, että Suomen metsät jouduttaisiin hakkaamaan tuulimyllyjen tieltä yhdeksi isoksi aukoksi. - Se ei tule milloinkaan onnistumaan. Tosiait vain on hyväksyttävä. Kaiken lisäksi vedyn käsittely ja varastointi on riskaapelia veneessä. Pienen molekyylikokonsa vuoksi karkaa helposti käsistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulin juuri tähän ketjuun mukaan.
Kyllä niitä polttomoottorilla varustettuja uppoamarunkoisia on vielä käytettynä saatavilla ja uuden moottorin sellaiseen saa asennettuna alle kymppitonnin - koosta riippuen.
Ei niitä kielletä vielä moneen vuoteen.
Sähkömoottoriveneily on vielä harvojen herkkua ja kustannukset asiallisella ajomatkalla varustetulle veneelle nousevat vielä normaalin käyttäjän sietokyvyn yli.
Vierasvene tai kotisataman sähköillä ei pysty tehokkaita latureita käyttämään.
Kotisatamassa kun viikon on pikkulaturilla akut saanut täyteen on sitten oltava tarkat laskelmat, jotta pääsee päiväretkeltä takaisin kotiin.
Tietysti on hyvä, että näitä pioneereja on myös veneilijöissä, mutta kannattaa jokaisen tehdä oma arvio, haluaako kuulua siihen joukkoon.Eikä taaskaan ymmärretä, miten tämä voi olla näin vaikeaa? Aloittaja ei halua 80-luvun venettä eikä myöskään liukuvaa matkavenettä. Ettekö osaa lukea? Näillä kriteereillä ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa: teettää tuollainen uppis veistämöllä, hinta lienee sitten luokkaa 200t vähintään ja valmistumiseen menee pari vuotta jos joku suostuu tekemään. Tai sitten ostaa mainitsemani sähkövene hintaan 70t. Kumpi valitaan?
Täällä on taas niitä jotka näkevät punaista sanasta ”sähkö”. Sähkövene ei ole vielä ratkaisu 95-99% veneilijöiden tarpeisiin, mutta tässä se taitaa olla paras vaihtoehto. Koettakaa kestää. Joka muuta väittää niin laittakaa linkki uuteen uppikseen noilla spekseillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä taaskaan ymmärretä, miten tämä voi olla näin vaikeaa? Aloittaja ei halua 80-luvun venettä eikä myöskään liukuvaa matkavenettä. Ettekö osaa lukea? Näillä kriteereillä ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa: teettää tuollainen uppis veistämöllä, hinta lienee sitten luokkaa 200t vähintään ja valmistumiseen menee pari vuotta jos joku suostuu tekemään. Tai sitten ostaa mainitsemani sähkövene hintaan 70t. Kumpi valitaan?
Täällä on taas niitä jotka näkevät punaista sanasta ”sähkö”. Sähkövene ei ole vielä ratkaisu 95-99% veneilijöiden tarpeisiin, mutta tässä se taitaa olla paras vaihtoehto. Koettakaa kestää. Joka muuta väittää niin laittakaa linkki uuteen uppikseen noilla spekseillä.Sähköveneen ongelma on lataus ja akkujen kemiallinen reaktio josta syntyy palo.
Noita sähköautoja on kärvähdellyt jonkin verran.
Itselläni sähköauto ja onnetonta olisi latailla sitä suko pistokkeella joihin sähköveneilijä olisi pakotettu saarristossa, liekö kestäisivät sulakkeet sähkö veneen akuston lataukseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköveneen ongelma on lataus ja akkujen kemiallinen reaktio josta syntyy palo.
Noita sähköautoja on kärvähdellyt jonkin verran.
Itselläni sähköauto ja onnetonta olisi latailla sitä suko pistokkeella joihin sähköveneilijä olisi pakotettu saarristossa, liekö kestäisivät sulakkeet sähkö veneen akuston lataukseenSähköveneitä myydään jo. Samanlaista vastustusta sähköön kuin hevosmiehillä autoon 1920-luvulla. On se jännä kun sähköä pelätään mutta veneessä voi sitten hölskyä satoja litroja bensiiniä jolla on valtava energiatiheys. Siihen vielä keittiö- ja lämmityskaasut päälle. Ja tässä pommissa sitten nukutaan kaasuliekki päällä.
Edelleen kaipaan linkkiä siihen 2020-luvun uppikseen joka maksaa alle 100 tonnia. Muuten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin tuo Forbina Classic
El Snipa joka on loistava vene. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.
Sähkö saa satamasta, mutta millä teholla? Siinähän jonotat 3 kuukautta kun on muut sähköveneet lataamassa ennen sua haha. Tai jos oletkin ekana jonossa niin 5 päivää kestää lataus että voit ajaa sen seuraavan 4 tuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetytalous on vielä hullumpaa kuin veneen sähköistäminen. Vedyn valmistus on oikeaa energian tuhlausta. Jotkut kuvittelevat, että liikaa tuotettu tuulisähkö muutettaisiin vedyksi, mutta kun tuuli on niin harvaa energiasisällöltään, että siihen tarvittaisiin tuulivoimaloita niin paljon, että Suomen metsät jouduttaisiin hakkaamaan tuulimyllyjen tieltä yhdeksi isoksi aukoksi. - Se ei tule milloinkaan onnistumaan. Tosiait vain on hyväksyttävä. Kaiken lisäksi vedyn käsittely ja varastointi on riskaapelia veneessä. Pienen molekyylikokonsa vuoksi karkaa helposti käsistä.
Karkaa helposti ja muodostaa helposti räjähtävän seoksen ilman kanssa. Tosi turvallinen veneessä jossa on suljetut sisätilat.
- Anonyymi
Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen. Minullakin olisi kiinnostusta tällaiseen uppoumarunkoiseen fiskariin sen monikäyttöisyyden ja taloudellisuuden vuoksi. Minusta vanhalla avofiskarilla veneily oli kiireetöntä ja leppoisaa. Ne eivät ole nopeita, mutta pitävät nopeutensa kelissä kuin kelissä. On todella ihmeellistä, että tällaiset ovat markkinoilta kadonneet. Onko todella niin, ettei kysyntää riitä tällaisille Barlit tyylisille veneille, jotka olivat ennen erittäin suodittuja?
- Anonyymi
Löytyisi kyllä huomattavasti helpommalla etuhytillisiä takaa auki olevia veneitä ja olisivat jopa turvallisempia merelle vs takahytti vene.
Miksi sen pitäisi olla takahutillinen?- Anonyymi
Takahytilliseen on helpompi kulku ja takaa on mukavampi ajaa. Siksi minä tykkään takahytillisestä.
En voisi muuhun vaihtaa. On niin monikäyttöinen saarimökkeilijän paattina.
- Anonyymi
Uusittu ja merikelpoinen
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=232928803
Rahtina tai ajat pois - Anonyymi
Juuri sellaista kuin aloittaja etsii ei taida löytyä joten jostain ominaisuudesta täytyy joustaa. Tämä voisi olla sopiva vaihtoehto; https://www.nettivene.com/moottorivene/kala-kalle/833681
- Anonyymi
No pitää kyllä sitte joustaa aika monessa asiassa jos tuota aloittajalle tarjoat!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No pitää kyllä sitte joustaa aika monessa asiassa jos tuota aloittajalle tarjoat!
Eihän tuossa jousteta muutakuin hytin paikasta. Koko ja nopeus on haakurassa. Ikääkään ei ole kovin paljon veneeksi ja näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Keittomahdollisuus on mutta sitä ei ole pakko käyttää ja keitin on helppo ottaa pois veneestä jos sen olemassaolo ahdistaa liikaa. Vessakin on mutta ei ole pakko käyttää. Ilmeisestikkin kemiallinen eli senkin voi helposti poistaa niin halutessaan.
Jos halutaan nimenomaan takahyttivene jossa voi yöpyä niin silloin pituus kasvaa helposti. Uppumarunkoisille ei ole hetkeen ollut juuri kysyntää joten uusimmat ovat puoliplaanareita tai täysin plaanaavia. Retkeilyyn tuo keskihytillinen on parempi monessakin mielessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa jousteta muutakuin hytin paikasta. Koko ja nopeus on haakurassa. Ikääkään ei ole kovin paljon veneeksi ja näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Keittomahdollisuus on mutta sitä ei ole pakko käyttää ja keitin on helppo ottaa pois veneestä jos sen olemassaolo ahdistaa liikaa. Vessakin on mutta ei ole pakko käyttää. Ilmeisestikkin kemiallinen eli senkin voi helposti poistaa niin halutessaan.
Jos halutaan nimenomaan takahyttivene jossa voi yöpyä niin silloin pituus kasvaa helposti. Uppumarunkoisille ei ole hetkeen ollut juuri kysyntää joten uusimmat ovat puoliplaanareita tai täysin plaanaavia. Retkeilyyn tuo keskihytillinen on parempi monessakin mielessä.Hollannissa uppiksia rakennetaan vaikka ja kuinka paljon, koska kanavilla nopeus rajoitteet vaikuttavat veneiden suunniteluun ja konevalintoihin.
Sieltä varmastikkin löytyisi mieleinen uusi tai käytetty. Rahtina kotiovelle tuonkokoinen ei mahdottomia maksaisi.
- Anonyymi
Eikö tota myrsky-jannea saa vielä uutene?
https://www.myrskyjanneoy.com/vene3.html- Anonyymi
Tällä äyskärillä ei sitten mennä ulkosaaristoon CE-C, suojainen sisäsaaristo tai järvet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä äyskärillä ei sitten mennä ulkosaaristoon CE-C, suojainen sisäsaaristo tai järvet.
CE-C luokan veneellä olen ylittänyt suomenlahden useita kertoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
CE-C luokan veneellä olen ylittänyt suomenlahden useita kertoja.
Onhan se ylitetty soutuveneelläkin, kai sen uimapatjallakin voi ylittää jos halua on. Rohkeita, hulluja ja idiootteja riittää maailman tappiin saakka.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821