Takahyttivene retkeilyyn

Anonyymi

Haluaisin ostaa pääasiassa päiväretkeilyyn soveltuvan takahyttiveneen, jossa olisi mahdollisuus myös kahden henkilön tilapäiseen yöpymiseen. Mitään keittiöitä tai vessoja ei tarvita, mutta sääsuoja pitäisi olla. Joku 6 - 7 solmun matkanopeus ja 6 - 7 metrin pituus riittää.

Olen selaillut nettivenettä, mutta aika vähän tämän tyyppisiä veneitä on tarjolla. Suurin osa alkaa oĺla jo aika vanhojakin. Mielelläni ostaisin uuden tai uudehkon. Suositelkaa tällaisia, jos tiedätte jonkun näitä vielä valmistavan.

29

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Simppu bimini taitaa olla ainut vaihtoehto jos uuden haluat. Tuollaisten kysyntä on

      • Anonyymi

        ... Olematonta, koska kaikki haluaa ajaa lujaa.


    • Anonyymi

      Myrskyjannet, Botnia 24 esim. Ovat tällaisia oikeasti ekologisia veneitä, mutta niiden valmistus on loppunut. Itsellä on Haiveli 1000 Family, joka myös voisi sopia aloittajan tarpeisiin, mutta on jo 10 metrinen ja siinä on etukajuuttakin.

      Saapa nähdä, kuinka korkeaksi polttoaineen hinnan pitää nousta ennen kuin tällaiset taas alkavat kelvata kiireisille nykyihmisille. Itse en veneestäni aio luopua, vaikka moottori jo alkaa olla vaihtoiässä. Runko on niin hyvä, etten mistään saa vastaavaa uutena, joten moottorin vaihtamisen jälkeen matka taas jatkuu...

    • Anonyymi

      Osta sähkövene, jos haluaa uuden hitaan veneen niin se onkin melkein ainoa vaihtoehto.
      Esim. Ruotsista blocket.se löytyy upouusi 6,7m Forbina Classic 70 tuhannella eurolla. Ajat sillä 4h 5 solmun nopeudella tai 15h 3,5 solmua.

    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä ostaisin kalliin sähköveneen, kun uppiksen polttoainekuluilla ei ole mitään käytännön merkitystä? Tankillisella ajan lähes koko kesän ja päivämatkat ovat niin pitkiä kuin haluan ilman, että tarvitsee miettiä akkujen lataamista.

      Sähkövene voi olla vaihtoehto jollekin isokulutuksisen päiväristeilijän korvikkeeksi jos rahat eivät riitä polttoaineeseen tai muuten haluaa korostaa elitistysyyttään.

      • Anonyymi

        Nyt et oikein tajunnut. Tarjosin tuota sähkövenettä koska se on käytännössä ainoa vaihtoehto. Uusia tuollaisia polttisveneitä ei enää tehdä näillä leveysasteilla. Ympäristöystävällisyys, hiljaisuus, miellyttävyys ja pieni huoltotarve tulee kaupan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt et oikein tajunnut. Tarjosin tuota sähkövenettä koska se on käytännössä ainoa vaihtoehto. Uusia tuollaisia polttisveneitä ei enää tehdä näillä leveysasteilla. Ympäristöystävällisyys, hiljaisuus, miellyttävyys ja pieni huoltotarve tulee kaupan päälle.

        Varmasti sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa, mutta jatkuva huoli sähkön riittävyydestä riittää. Muutaman vuoden päästä tämä sähkövouhotus on ohi ja dieselit taas kunniassaan.

        Purjevene on paras vaihtoehto, jos haluaa ympäristöystävällisyyttä ja hiljasuutta. Sen apumoottorina voisi sähkömoottori olla paikallaan, mutta sähkömoottori veneen ainoana voimanlähteenä sopii harvalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa, mutta jatkuva huoli sähkön riittävyydestä riittää. Muutaman vuoden päästä tämä sähkövouhotus on ohi ja dieselit taas kunniassaan.

        Purjevene on paras vaihtoehto, jos haluaa ympäristöystävällisyyttä ja hiljasuutta. Sen apumoottorina voisi sähkömoottori olla paikallaan, mutta sähkömoottori veneen ainoana voimanlähteenä sopii harvalle.

        Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.

        Tulin juuri tähän ketjuun mukaan.
        Kyllä niitä polttomoottorilla varustettuja uppoamarunkoisia on vielä käytettynä saatavilla ja uuden moottorin sellaiseen saa asennettuna alle kymppitonnin - koosta riippuen.
        Ei niitä kielletä vielä moneen vuoteen.

        Sähkömoottoriveneily on vielä harvojen herkkua ja kustannukset asiallisella ajomatkalla varustetulle veneelle nousevat vielä normaalin käyttäjän sietokyvyn yli.

        Vierasvene tai kotisataman sähköillä ei pysty tehokkaita latureita käyttämään.
        Kotisatamassa kun viikon on pikkulaturilla akut saanut täyteen on sitten oltava tarkat laskelmat, jotta pääsee päiväretkeltä takaisin kotiin.

        Tietysti on hyvä, että näitä pioneereja on myös veneilijöissä, mutta kannattaa jokaisen tehdä oma arvio, haluaako kuulua siihen joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.

        Saattaa olla niin niin, mutta saattaa olla toisin niin,

        Jotkut pitävät sähköä välivaiheena vetytaloudelle.

        Veneilyn sähköistymiseen menee kauan, jos sitä edes ikinä tulee tapahtumaan. Veikkaisin, että veneily on yksi niitä asioita, joiden tulevaisuuden energiaratkaisu on tyystin auki. Tekniikka on varmasti olemassa, mutta mikä se on, ei ole tiedossa. Tuskin kuitenkaan lataussähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla niin niin, mutta saattaa olla toisin niin,

        Jotkut pitävät sähköä välivaiheena vetytaloudelle.

        Veneilyn sähköistymiseen menee kauan, jos sitä edes ikinä tulee tapahtumaan. Veikkaisin, että veneily on yksi niitä asioita, joiden tulevaisuuden energiaratkaisu on tyystin auki. Tekniikka on varmasti olemassa, mutta mikä se on, ei ole tiedossa. Tuskin kuitenkaan lataussähkö.

        Vetytalous on vielä hullumpaa kuin veneen sähköistäminen. Vedyn valmistus on oikeaa energian tuhlausta. Jotkut kuvittelevat, että liikaa tuotettu tuulisähkö muutettaisiin vedyksi, mutta kun tuuli on niin harvaa energiasisällöltään, että siihen tarvittaisiin tuulivoimaloita niin paljon, että Suomen metsät jouduttaisiin hakkaamaan tuulimyllyjen tieltä yhdeksi isoksi aukoksi. - Se ei tule milloinkaan onnistumaan. Tosiait vain on hyväksyttävä. Kaiken lisäksi vedyn käsittely ja varastointi on riskaapelia veneessä. Pienen molekyylikokonsa vuoksi karkaa helposti käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin juuri tähän ketjuun mukaan.
        Kyllä niitä polttomoottorilla varustettuja uppoamarunkoisia on vielä käytettynä saatavilla ja uuden moottorin sellaiseen saa asennettuna alle kymppitonnin - koosta riippuen.
        Ei niitä kielletä vielä moneen vuoteen.

        Sähkömoottoriveneily on vielä harvojen herkkua ja kustannukset asiallisella ajomatkalla varustetulle veneelle nousevat vielä normaalin käyttäjän sietokyvyn yli.

        Vierasvene tai kotisataman sähköillä ei pysty tehokkaita latureita käyttämään.
        Kotisatamassa kun viikon on pikkulaturilla akut saanut täyteen on sitten oltava tarkat laskelmat, jotta pääsee päiväretkeltä takaisin kotiin.

        Tietysti on hyvä, että näitä pioneereja on myös veneilijöissä, mutta kannattaa jokaisen tehdä oma arvio, haluaako kuulua siihen joukkoon.

        Eikä taaskaan ymmärretä, miten tämä voi olla näin vaikeaa? Aloittaja ei halua 80-luvun venettä eikä myöskään liukuvaa matkavenettä. Ettekö osaa lukea? Näillä kriteereillä ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa: teettää tuollainen uppis veistämöllä, hinta lienee sitten luokkaa 200t vähintään ja valmistumiseen menee pari vuotta jos joku suostuu tekemään. Tai sitten ostaa mainitsemani sähkövene hintaan 70t. Kumpi valitaan?
        Täällä on taas niitä jotka näkevät punaista sanasta ”sähkö”. Sähkövene ei ole vielä ratkaisu 95-99% veneilijöiden tarpeisiin, mutta tässä se taitaa olla paras vaihtoehto. Koettakaa kestää. Joka muuta väittää niin laittakaa linkki uuteen uppikseen noilla spekseillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä taaskaan ymmärretä, miten tämä voi olla näin vaikeaa? Aloittaja ei halua 80-luvun venettä eikä myöskään liukuvaa matkavenettä. Ettekö osaa lukea? Näillä kriteereillä ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa: teettää tuollainen uppis veistämöllä, hinta lienee sitten luokkaa 200t vähintään ja valmistumiseen menee pari vuotta jos joku suostuu tekemään. Tai sitten ostaa mainitsemani sähkövene hintaan 70t. Kumpi valitaan?
        Täällä on taas niitä jotka näkevät punaista sanasta ”sähkö”. Sähkövene ei ole vielä ratkaisu 95-99% veneilijöiden tarpeisiin, mutta tässä se taitaa olla paras vaihtoehto. Koettakaa kestää. Joka muuta väittää niin laittakaa linkki uuteen uppikseen noilla spekseillä.

        Sähköveneen ongelma on lataus ja akkujen kemiallinen reaktio josta syntyy palo.

        Noita sähköautoja on kärvähdellyt jonkin verran.

        Itselläni sähköauto ja onnetonta olisi latailla sitä suko pistokkeella joihin sähköveneilijä olisi pakotettu saarristossa, liekö kestäisivät sulakkeet sähkö veneen akuston lataukseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköveneen ongelma on lataus ja akkujen kemiallinen reaktio josta syntyy palo.

        Noita sähköautoja on kärvähdellyt jonkin verran.

        Itselläni sähköauto ja onnetonta olisi latailla sitä suko pistokkeella joihin sähköveneilijä olisi pakotettu saarristossa, liekö kestäisivät sulakkeet sähkö veneen akuston lataukseen

        Sähköveneitä myydään jo. Samanlaista vastustusta sähköön kuin hevosmiehillä autoon 1920-luvulla. On se jännä kun sähköä pelätään mutta veneessä voi sitten hölskyä satoja litroja bensiiniä jolla on valtava energiatiheys. Siihen vielä keittiö- ja lämmityskaasut päälle. Ja tässä pommissa sitten nukutaan kaasuliekki päällä.
        Edelleen kaipaan linkkiä siihen 2020-luvun uppikseen joka maksaa alle 100 tonnia. Muuten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin tuo Forbina Classic
        El Snipa joka on loistava vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt et edellenkään ymmärrä. Aloittaja ei selvästi halua purjevenettä. Sähköä on turha vastustaa periaatteellisesti, se on joka tapauksessa tulevaisuus kun EU kieltää polttomoottorit ainakin autoissa. Sitä paitsi sähköä saa joka satamasta.

        Sähkö saa satamasta, mutta millä teholla? Siinähän jonotat 3 kuukautta kun on muut sähköveneet lataamassa ennen sua haha. Tai jos oletkin ekana jonossa niin 5 päivää kestää lataus että voit ajaa sen seuraavan 4 tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetytalous on vielä hullumpaa kuin veneen sähköistäminen. Vedyn valmistus on oikeaa energian tuhlausta. Jotkut kuvittelevat, että liikaa tuotettu tuulisähkö muutettaisiin vedyksi, mutta kun tuuli on niin harvaa energiasisällöltään, että siihen tarvittaisiin tuulivoimaloita niin paljon, että Suomen metsät jouduttaisiin hakkaamaan tuulimyllyjen tieltä yhdeksi isoksi aukoksi. - Se ei tule milloinkaan onnistumaan. Tosiait vain on hyväksyttävä. Kaiken lisäksi vedyn käsittely ja varastointi on riskaapelia veneessä. Pienen molekyylikokonsa vuoksi karkaa helposti käsistä.

        Karkaa helposti ja muodostaa helposti räjähtävän seoksen ilman kanssa. Tosi turvallinen veneessä jossa on suljetut sisätilat.


    • Anonyymi

      Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen. Minullakin olisi kiinnostusta tällaiseen uppoumarunkoiseen fiskariin sen monikäyttöisyyden ja taloudellisuuden vuoksi. Minusta vanhalla avofiskarilla veneily oli kiireetöntä ja leppoisaa. Ne eivät ole nopeita, mutta pitävät nopeutensa kelissä kuin kelissä. On todella ihmeellistä, että tällaiset ovat markkinoilta kadonneet. Onko todella niin, ettei kysyntää riitä tällaisille Barlit tyylisille veneille, jotka olivat ennen erittäin suodittuja?

    • Anonyymi

      Löytyisi kyllä huomattavasti helpommalla etuhytillisiä takaa auki olevia veneitä ja olisivat jopa turvallisempia merelle vs takahytti vene.

      Miksi sen pitäisi olla takahutillinen?

      • Anonyymi

        Takahytilliseen on helpompi kulku ja takaa on mukavampi ajaa. Siksi minä tykkään takahytillisestä.

        En voisi muuhun vaihtaa. On niin monikäyttöinen saarimökkeilijän paattina.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No pitää kyllä sitte joustaa aika monessa asiassa jos tuota aloittajalle tarjoat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pitää kyllä sitte joustaa aika monessa asiassa jos tuota aloittajalle tarjoat!

        Eihän tuossa jousteta muutakuin hytin paikasta. Koko ja nopeus on haakurassa. Ikääkään ei ole kovin paljon veneeksi ja näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Keittomahdollisuus on mutta sitä ei ole pakko käyttää ja keitin on helppo ottaa pois veneestä jos sen olemassaolo ahdistaa liikaa. Vessakin on mutta ei ole pakko käyttää. Ilmeisestikkin kemiallinen eli senkin voi helposti poistaa niin halutessaan.

        Jos halutaan nimenomaan takahyttivene jossa voi yöpyä niin silloin pituus kasvaa helposti. Uppumarunkoisille ei ole hetkeen ollut juuri kysyntää joten uusimmat ovat puoliplaanareita tai täysin plaanaavia. Retkeilyyn tuo keskihytillinen on parempi monessakin mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuossa jousteta muutakuin hytin paikasta. Koko ja nopeus on haakurassa. Ikääkään ei ole kovin paljon veneeksi ja näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Keittomahdollisuus on mutta sitä ei ole pakko käyttää ja keitin on helppo ottaa pois veneestä jos sen olemassaolo ahdistaa liikaa. Vessakin on mutta ei ole pakko käyttää. Ilmeisestikkin kemiallinen eli senkin voi helposti poistaa niin halutessaan.

        Jos halutaan nimenomaan takahyttivene jossa voi yöpyä niin silloin pituus kasvaa helposti. Uppumarunkoisille ei ole hetkeen ollut juuri kysyntää joten uusimmat ovat puoliplaanareita tai täysin plaanaavia. Retkeilyyn tuo keskihytillinen on parempi monessakin mielessä.

        Hollannissa uppiksia rakennetaan vaikka ja kuinka paljon, koska kanavilla nopeus rajoitteet vaikuttavat veneiden suunniteluun ja konevalintoihin.

        Sieltä varmastikkin löytyisi mieleinen uusi tai käytetty. Rahtina kotiovelle tuonkokoinen ei mahdottomia maksaisi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tällä äyskärillä ei sitten mennä ulkosaaristoon CE-C, suojainen sisäsaaristo tai järvet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä äyskärillä ei sitten mennä ulkosaaristoon CE-C, suojainen sisäsaaristo tai järvet.

        CE-C luokan veneellä olen ylittänyt suomenlahden useita kertoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        CE-C luokan veneellä olen ylittänyt suomenlahden useita kertoja.

        Onhan se ylitetty soutuveneelläkin, kai sen uimapatjallakin voi ylittää jos halua on. Rohkeita, hulluja ja idiootteja riittää maailman tappiin saakka.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kohunäyttelijä Aku Hirviniemi täyttää tänään pyöreät 40 vuotta. Onnea kaikesta huolimatta!

      Näyttelijä, juontaja Hirviniemi on ollut otsikoissa ja hänen keikkojaan sekä tuotantojaan on peruttu julkisuuteen nousse
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2537
    2. Mistä kaupungeista ikävöijät olette ?

      Mistä kaupungista olet?
      Ikävä
      141
      2408
    3. Tunnut niin oikealta kuin osa minua

      Olenko oikeassa? Eihän tässä puutu kuin samat tuntemukset sinulta. Nainen, mitä tämä on? Jotain todella outoa tässä on,
      Ikävä
      92
      1926
    4. Miten sinä juhlistat Suomen itsenäisyyttä 6.12. - Onko millaisia perinteitä?

      Itsenäisyyspäivä on näinä aikoina entistä tärkeämpi osa suomalaisuutta ja merkittävä juhlan aihe meistä monelle. Miten s
      Maailman menoa
      349
      1588
    5. Nainen, täällä minä vain sinua ikävöin

      Joka päivä riudun ja ajatus sinusta viiltää syvälle, se, miten ihanaa olisi kokea sinut lähelläni. Mieleni askartelee si
      Ikävä
      62
      1389
    6. Vaatii kaupungilta kuusinumeroista summaa

      Onko ahneudella ja kieroudella rajaa? Itse tekee väärin, saa oikeutetusti potkut ja on nyt etukäteen suunnitellusti käsi
      Haapavesi
      77
      1241
    7. En mä vaan ymmärrä miten noin kaunis voi olla sinkku

      Sähän olet uskomattoman upea nainen kaikinpuolin.
      Ikävä
      61
      1106
    8. Ikävä sinua, voimmeko tavata?

      Anteeksi se minun viestini aikoinaan. Perun (jos se on vielä mahdollista) viestini sisällön ja olen pahoillani, jos se l
      Ikävä
      46
      1048
    9. Voitko ystävällisesti

      Vastata siihen mitä kirjoitin Oletko valmis kasvotusten puhumaan vai kidutatko lopunelämäsi minua
      Ikävä
      96
      1047
    10. Jos joskus pääsen halaamaan sinua

      niin voi olla, että en päästä enää ollenkaan irti. Sitten on hankala mm. käydä töissä, mutta eipä voi mitään.
      Ikävä
      66
      978
    Aihe