pensasmustikka?

IV vyöhyke

Onko kokemuksia pensasmustikasta IV-vyöhykkeellä? Mitkä lajit satoisimmat, isomarjaisimmat, kestävimmät? Jostain olen lukenut, että ovat jänisten herkkua? Viihtyykö esim mäntyjen alla alppiruusujen joukossa? Pitäiskö olla jotain aluskasvillisuutta? Pitääkö olla useita eri lajeja tai tyttöjä ja poikia?

7

15740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhana
    • kokemus

Rusakon saatanat jos ei syö niin puree ainakin poikki kaikki mikä viittaa kasviin

• maija

pensasmustikka viihtyy erinomaisesti hapahkossa maassa kuorike on hyvää levittää juurille pitää maan kosteana.ehdottomasti suojatta talveksi verkoilla tai rusakot napsivat ne suihinsa.

• jukkis
    • Nimetön

hei. pensasmustikat ovat nimenomaan jänisten SUURTA herkkua. Jos ei niitä suojaa verkolla on syödyksi tuleminen sata-varma asia.

Tarvii tyttö- ja poikapensaat, muuten ei tule marjoja.

IV-vyöhykkeestä en osaa sanoa. Voi menestyäkin kunhan pidät hyvin lumella suojattuna. Silti voi tulla latvoihin pakkasvaurioita.

Mustikkahan viihtyy hieman varjoisassa ja maaperän tulee olla ehdottomasti hapanta.

Nykyään pidetään hyvinä lajikkeina kotimaisia Ainoa ja Alvaria (eli molempia tarvitaan), että tulisi satoa.

Nimimerkki: Kokemusta jänöjusseista on.

• saska

jos et suojaa. Minulla on muutama ja ne täytyy kyllä pitää verkon takana. Koetapa marjatuomipihlajaa, se on kestävä, kukkii kauniisti, ei kelpaa jäniksille ja tekee vielä runsaasti satoakin. Marjat ovat pensasmustikan kokoisia, hieman mustikkaa maultaan muistuttavia mutta täysin hapottomia, mietoja. Talvenkestävä.

• Hampuussi

Ei ainakaan meidän mustikkapensaita ole ykskään jänis syönyt, vaikka kulkevat siitä pensaiden vierestä. Eikä ole suojattu sen kummemmin. Vain jokunen kuusen havu on häiritsemässä pupun hajuaistia. Hyvin on kestäneet talvenkin vaikka asutaan sillä nelosvyöhykkeellä. Tänä kesänä ovat tuottaneet paljon marjoja. Pensaita on kymmenkunta. Ainoa asia on,että pitää oikein lannoittaa ja kastella, sekä rikkaruohot pois. On myös marjatuomipihlaja joka on sadoltaan surkea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe