Saisikohan saksalaiset veneen omistajat houkuteltua Suomeen, jos tarjoaisi lämpimän hallin ja huollot päälle?
Luulisi, että tiiviisti asutussa Saksassa kaikki on kalliimpaa.
Lämmin säilytys ja huolto saksalaisille
44
849
Vastaukset
- Anonyymi
Sen veneen kuljetus Saksasta Suomeen ei niinku maksa mitään?
- Anonyymi
Ööö, Saksasta on tänne vesiyhteys. Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ööö, Saksasta on tänne vesiyhteys. Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti.
Jos tuon välimatkan aiheuttamia kustannuksia alkaa tarkemmim analysoimaan niin taitaa käydä siten, että heille pitäisi vielä maksaa melkoisesti jotta veneen talvehtiminen Suomessa olisi houkuttelevaa. Oliko mielessäsi joku business-idea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ööö, Saksasta on tänne vesiyhteys. Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti.
😄🤭😂 et ilmeisesti ole koskaan tuota 550- 600 pikku trippiä veneillyt, voi veeti/jonne sun juttujas
"Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti."
Ammatti miehistökin ottaa enemmän, kuin lämmin halli huoltoineen Suomessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😄🤭😂 et ilmeisesti ole koskaan tuota 550- 600 pikku trippiä veneillyt, voi veeti/jonne sun juttujas
"Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti."
Ammatti miehistökin ottaa enemmän, kuin lämmin halli huoltoineen SuomessaMuutamassa vuorokaudessa tulee sopivassa säässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutamassa vuorokaudessa tulee sopivassa säässä.
Aika harva viitsisi tehdä tuota ja maksaa kalliimmin säilytyksestä Suomessa. Ei ole kivaa syys säällä purjehtia noita vesiä, aika harva on liikkeellä saaristossakaan tällä hetkellä, kahdenviikon aikana nähnyt 7 venettä, vaikka tuulta ollut mukavasti purjehdusta ajatellen koko ajan.
Varsinkin yöllä isossa Itämeren aallokossa ei todellakaan ole mielekästä purjehtia ja tuo sinun muutama päivä vaatisi 24 tunnin purjehdusta 3-5 päivää
Toiseksi Saksalaiset ova nuukaa väkeä.
- Anonyymi
Saksassa on halvempaa, kokemuksesta tiedän.
Jo arvonlisävero on -5% halvempi, ja huoltohinnoittelu maltillisempaa.
Täällä maksat kiiloituksesta/vahamisesta, myrkynlevityksestä 70€ tunti hallinpitäjälle, tekijä saa siitä reilun parikymppiä. - Anonyymi
No ei todellakaan Suomen hinnoilla tänne ketään houkutella, eikö se ole päinvastoin niin että täältä moni vie veneen Tallinnaan talvisäilytykseen....
- Anonyymi
Varmasti saat jonkun houkuteltua jos sanot että minä tarjoan ja itse siis maksat kulut. Tarjotahan sinä halusit!
- Anonyymi
Yleensä täällä kaikki on kallista, mutta tilaa riittää.
Itse ainankin toimin seuraavasti: Kiskon brittiläisellä autolla ruotsalaisen veneeni virolaiselle trailerille. Japanilaisen perämoottorin huollan ruotsalaisesta kaupasta saaduilla tarvikkeilla. Katokseksi tulee kiinalainen pressu.
Mietin, että tekisikö suomalaisesta ostopuusta pressutelineen. On vaan niin kallista, joten päädyn todennäköisesti jonkin muuhun ratkaisuun.
Noh. Onhan noista ulkomaisista vehkeistä otettu valtiolle provikat välistä ;)
Kotimainen ostettu työ on myös niin kallista, että teen kaiken itse.- Anonyymi
Hyvin kirjoitettu😄
- Anonyymi
Miksi ihmeessä Saksassa olisi kalliimpaa?
Työvoimakustannukset ovat pienemmät, mittakaava on suurempi, lämmitystä ei tarvita kuin ehkä parina viikkona keskellä talvea ja arvonlisävero on viisi prosenttia pienempi.
Telakan yhteisövero on toki Suomessa 10% pienempi. Jos voitoksi lasketaan vaikka verottajan kohtuullisena pitämä 8%, niin satasen myynnistä Suomessa saa 5 euroa ja Saksassa 4,7 euroa. Ero ei ole suuri. - Anonyymi
En tiedä työvoimakustannuksista. Verotus ainakin sinkulle oli Suomeen verrattuna aivan hirmuinen. Perheethän siellä sitten jotain etuja saavat.
- Anonyymi
Taitaa aloittaja vähän myhäillä itsekseen. Taas näitä saatiin koukkuun. Ks. Trolling/trollaus esim. Wikipediasta.
- Anonyymi
Siitä hänelle kiitos.
Suurin osa trolleista ei herätä ajatuksia.
- Anonyymi
Aloitus oli tietenkin hieman huonosti muotoiltu, mutta onhan tuossa oma pointtinsa.
Idea, että joku toisi veneensä Saksasta Suomeen talvisäilytykseen ja sitten ajaisi taas kauden alussa takaisin Saksaan on täysin järjetön...
Sitävastoin... Suomen saaristo on mahtava ja omasta mielestäni paljon monimuotoisempi, kuin Saksan rannikko. Toisekseen, kesällä aina välillä näkee saksalaisia purjeveneitä Saaristomerellä, joten jokin täällä heitäkin kiehtoo.
Sakuja saisi ehkä houkuteltua tuomaan veneensä Suomeen, mikäli kykenet tarjoamaan nostot/laskut/huollot jne. JA laituripaikan kesäksi. Eli kun Helmut ja Birgitta syyskuussa kolauttavat veneensä laituriin, jättävät he avaimet marinaan ja ilmoittavat tulevansa seuraavan kerran Suomeen toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna ja muistuttavat, että veneen jääkaapissa tulee silloin olla punaista maitoa - ei sitä kamalaa rasvatonta. Vene siis pysyy Suomessa useita vuosia ja omistajat keskittyvät veneilyyn Saaristomerellä - marina hoitaa nostot/laskut/telakoinnit/huollot jne. Moni tekee vastaavaa Välimerellä - naapurilla on juuri tällainen ratkaisu Kreikan saaristossa.
Toistan vielä itseäni, ilman laituripaikkaa tässä ei ole mitään onnistumisen mahdollisuuksia... Kyseessä voivat tietenkin olla eri yrittäjät jakamassa tehtäviä (nosto/lasku/telakointi/laituripaikka), mutta Helmut ja Birgitta asioivat vain yhden tahon kanssa.- Anonyymi
Niin ja miksi Helmutin ja Birgiitan tarvitsisi omistaa sitä venettä, kun pelkkä käyttöoikeuskin riittäisi.
- Anonyymi
Eikö olisi mukava aloittaa ja lopettaa kausi matkapurjehdukseen. Ei sovi tietenkään kaikille, mutta esimerkiksi eläkeläisille sopii.
- Anonyymi
Vois miettiä näinkin että moniko suomalainen veisi veneen talvisäilytykseen Saksaan vaikka säilytys olisi ilmainen. Tuskin kovinkaan moni.
- Anonyymi
Ja kausi olisi kiva alkaa saksasta, alkohooli juomat mukavaan hintaan vaikka ei ole tax freetä.
Esim lidlistä 1 litra vodkaa 4,70€ ei huono, no itse en jaksaisi vetäistä tuota matkaa vuosittain, on rankka reissu Kalmarista eteen päin... - Anonyymi
Laittaisi vain plotteriin waypointit ja tankki täyteen dieseliä. Vene laiturin kylkeen, vaihde päälle ja hyppää laiturille. Miehistöä ei tarvita. Saksassa ne ottaa laiturilla veneen vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laittaisi vain plotteriin waypointit ja tankki täyteen dieseliä. Vene laiturin kylkeen, vaihde päälle ja hyppää laiturille. Miehistöä ei tarvita. Saksassa ne ottaa laiturilla veneen vastaan.
Niin kulkeehan niitä automatisoituja laivojakin merillä, ei hullumpi idea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kulkeehan niitä automatisoituja laivojakin merillä, ei hullumpi idea.
Ennenkuin päästää venosensa matkaan kannattaa laskea miten suuri tankki tarvitaan. Matkaa siunaantuu esim Hesasta Lybeckiin n 1100 km. Idea osoittautuu hulluksi jos tuosta matkasta ei selviydy;-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennenkuin päästää venosensa matkaan kannattaa laskea miten suuri tankki tarvitaan. Matkaa siunaantuu esim Hesasta Lybeckiin n 1100 km. Idea osoittautuu hulluksi jos tuosta matkasta ei selviydy;-)
Ei sinne maantietä pitkin mennä ja merellä mittana on merimaili
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennenkuin päästää venosensa matkaan kannattaa laskea miten suuri tankki tarvitaan. Matkaa siunaantuu esim Hesasta Lybeckiin n 1100 km. Idea osoittautuu hulluksi jos tuosta matkasta ei selviydy;-)
200 litran tankki riittäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sinne maantietä pitkin mennä ja merellä mittana on merimaili
Matka on kuitenkin sama mittaa sen millä yksiköllä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
200 litran tankki riittäisi.
Minkälaisesta veneestä mahtaa olla kysymys?
Tuntuu vähän pieneltä tuo arvio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälaisesta veneestä mahtaa olla kysymys?
Tuntuu vähän pieneltä tuo arvio.2 litraa tunti 6 solmun vauhdilla. 100 tuntia ajoa=600 MPK=1111 km. Sitten vain toivomaan, ettei tule vastatuulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2 litraa tunti 6 solmun vauhdilla. 100 tuntia ajoa=600 MPK=1111 km. Sitten vain toivomaan, ettei tule vastatuulta.
Kyllä, noin se matematiikan mukaan menee. Aihe on kuitenkin niin viimesen päälle tärkeä, että mieleni tekee kysyä, että missä veneessä on nuo nopeus- ja kulutusarvot ja 200 litran tankki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, noin se matematiikan mukaan menee. Aihe on kuitenkin niin viimesen päälle tärkeä, että mieleni tekee kysyä, että missä veneessä on nuo nopeus- ja kulutusarvot ja 200 litran tankki.
Jos Avance 36:een on laitettu Volvo MD2030, se päässee tuohon tai alle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, noin se matematiikan mukaan menee. Aihe on kuitenkin niin viimesen päälle tärkeä, että mieleni tekee kysyä, että missä veneessä on nuo nopeus- ja kulutusarvot ja 200 litran tankki.
Esimerkiksi purjeveneessä tai uppoamarunkoisessa matkaveneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi purjeveneessä tai uppoamarunkoisessa matkaveneessä.
Voisitko mainita venemerkin jossa nuo kolme arvoa toteutuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Avance 36:een on laitettu Volvo MD2030, se päässee tuohon tai alle.
Eipä taida löytyä 200 litran tankkia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä taida löytyä 200 litran tankkia!
Mun veneessä on 300 litran tankki, md2030 ja 2 litran tuntikulutus. Se on one-off.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun veneessä on 300 litran tankki, md2030 ja 2 litran tuntikulutus. Se on one-off.
Hyvä, siitä sitten vene yksikseen talvenviettoon Saksanmaalle. Saa olla vastatuultakin, mutta niiden waypointtien kanssa on oltava huolellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, siitä sitten vene yksikseen talvenviettoon Saksanmaalle. Saa olla vastatuultakin, mutta niiden waypointtien kanssa on oltava huolellinen.
Jos olisi vähän isompi tankki, voisi säätää waypointit sinne satamaan, missä saksalaiset nappaisivat veneen kiinni ja varaa olisi ajattaa vielä Suomeenkin, jos saksalaiset tekee oharin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Avance 36:een on laitettu Volvo MD2030, se päässee tuohon tai alle.
Avance 36 on purjevene. Jos tässä pohdittiin tankin riittävyyttä, niin varmaan puhuttiin moottoriveneistä. Eihän purjevene tuolle matkalle dieseliä tarvitse, varsinkaan syystuulissa.
- Anonyymi
Nyt on kyllä selvästi nähtävissä kuinka keskustelu on palannut aloituksen hengen mukaiseksi.
Useimmiten asia on päinvastoin D. - Anonyymi
Tuskinpa suuressa määrin saa saksalaisia tänne houkuteltua, ei ainakaan hintaperusteella. Sen sijaan pääkaupunkiseudun veneilijöiltä on lähivuosina menossa isoja säilytysalueita alta, joten nyt olisi kyllä otollinen aika ryhtyä telakkayrittäjäksi kohtuullisen matkan päässä pääkaupunkiseudusta. Moni tulee olemaan pakotettu vuokraamaan säilytyspaikan veneelleen, ja koska etäisyys haittaa omatoimista huoltamista, saattaa olla aiempaa enemmän kysyntää myös palveluille.
- Anonyymi
No eihän Saksasta Suomeen ole kummoinen matka veneellä. Tulin Heinäkuussa yksin vanhalla 35 jalkaisella 6 päivässä Suomeen. Maksimi tankkaus oli 360 l ettei tarvitse etsiä niin tiuhaan tankkauspaikkoja joista oli kovin moni vielä kiinni. Koko matka oli reilut 3000 mailia.
- Anonyymi
Miltä tuntuisi tehdä tuo sama huhti-toukokuun vaihteessa tai lokakuun lopulla?
- Anonyymi
Asun Espoossa, mutta säilytän venettäni talvet veljeni luona Pohjois-Saimaalla, missä veljeni viljelee maata ja missä hänellä on ylimääräistä lämmintä hallitilaa.
Jokainen kausi siis alkaa ja päättyy matkapurjehdukseen, josta on tullut oleellinen osa vuodenkiertoa. Kumpaakin reissua oikein odotan silloin, kun pystyn niitä tekemään. Aina en pysty, jolloin lapseni purjehtivat veneen talvisuojaan.
En näe syytä, miksi venettä ei voisi säilyttää missä tahtoo, jos vain saa sovitettua aikataulunsa niin, että pystyy siirtämään venettä purjehtimalla. - Anonyymi
Omistan saksalaisen 35 f purjeveneen, joskus ,paljonko maksaa lämmin talvitelakointi pääkaupunkiseudulla.
- Anonyymi
Läntisellä Uudellamaalla 85-90 €/m2. Tarjouksia vain kyselemään jos jossain olisi jäänyt neliöitä vuokraamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606634- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262740- 212408
- 271943
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251660
- 321498
- 491482
- 111442