Lämmin säilytys ja huolto saksalaisille

Anonyymi

Saisikohan saksalaiset veneen omistajat houkuteltua Suomeen, jos tarjoaisi lämpimän hallin ja huollot päälle?

Luulisi, että tiiviisti asutussa Saksassa kaikki on kalliimpaa.

44

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen veneen kuljetus Saksasta Suomeen ei niinku maksa mitään?

      • Anonyymi

        Ööö, Saksasta on tänne vesiyhteys. Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö, Saksasta on tänne vesiyhteys. Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti.

        Jos tuon välimatkan aiheuttamia kustannuksia alkaa tarkemmim analysoimaan niin taitaa käydä siten, että heille pitäisi vielä maksaa melkoisesti jotta veneen talvehtiminen Suomessa olisi houkuttelevaa. Oliko mielessäsi joku business-idea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö, Saksasta on tänne vesiyhteys. Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti.

        😄🤭😂 et ilmeisesti ole koskaan tuota 550- 600 pikku trippiä veneillyt, voi veeti/jonne sun juttujas

        "Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti."

        Ammatti miehistökin ottaa enemmän, kuin lämmin halli huoltoineen Suomessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😄🤭😂 et ilmeisesti ole koskaan tuota 550- 600 pikku trippiä veneillyt, voi veeti/jonne sun juttujas

        "Vene tulee sieltä sopivalla ilmalla pienin kustannuksin varsin joutuisasti."

        Ammatti miehistökin ottaa enemmän, kuin lämmin halli huoltoineen Suomessa

        Muutamassa vuorokaudessa tulee sopivassa säässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamassa vuorokaudessa tulee sopivassa säässä.

        Aika harva viitsisi tehdä tuota ja maksaa kalliimmin säilytyksestä Suomessa. Ei ole kivaa syys säällä purjehtia noita vesiä, aika harva on liikkeellä saaristossakaan tällä hetkellä, kahdenviikon aikana nähnyt 7 venettä, vaikka tuulta ollut mukavasti purjehdusta ajatellen koko ajan.

        Varsinkin yöllä isossa Itämeren aallokossa ei todellakaan ole mielekästä purjehtia ja tuo sinun muutama päivä vaatisi 24 tunnin purjehdusta 3-5 päivää

        Toiseksi Saksalaiset ova nuukaa väkeä.


    • Anonyymi

      Saksassa on halvempaa, kokemuksesta tiedän.

      Jo arvonlisävero on -5% halvempi, ja huoltohinnoittelu maltillisempaa.

      Täällä maksat kiiloituksesta/vahamisesta, myrkynlevityksestä 70€ tunti hallinpitäjälle, tekijä saa siitä reilun parikymppiä.

    • Anonyymi

      No ei todellakaan Suomen hinnoilla tänne ketään houkutella, eikö se ole päinvastoin niin että täältä moni vie veneen Tallinnaan talvisäilytykseen....

    • Anonyymi

      Varmasti saat jonkun houkuteltua jos sanot että minä tarjoan ja itse siis maksat kulut. Tarjotahan sinä halusit!

    • Anonyymi

      Yleensä täällä kaikki on kallista, mutta tilaa riittää.

      Itse ainankin toimin seuraavasti: Kiskon brittiläisellä autolla ruotsalaisen veneeni virolaiselle trailerille. Japanilaisen perämoottorin huollan ruotsalaisesta kaupasta saaduilla tarvikkeilla. Katokseksi tulee kiinalainen pressu.

      Mietin, että tekisikö suomalaisesta ostopuusta pressutelineen. On vaan niin kallista, joten päädyn todennäköisesti jonkin muuhun ratkaisuun.

      Noh. Onhan noista ulkomaisista vehkeistä otettu valtiolle provikat välistä ;)

      Kotimainen ostettu työ on myös niin kallista, että teen kaiken itse.

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu😄


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä Saksassa olisi kalliimpaa?

      Työvoimakustannukset ovat pienemmät, mittakaava on suurempi, lämmitystä ei tarvita kuin ehkä parina viikkona keskellä talvea ja arvonlisävero on viisi prosenttia pienempi.

      Telakan yhteisövero on toki Suomessa 10% pienempi. Jos voitoksi lasketaan vaikka verottajan kohtuullisena pitämä 8%, niin satasen myynnistä Suomessa saa 5 euroa ja Saksassa 4,7 euroa. Ero ei ole suuri.

    • Anonyymi

      En tiedä työvoimakustannuksista. Verotus ainakin sinkulle oli Suomeen verrattuna aivan hirmuinen. Perheethän siellä sitten jotain etuja saavat.

    • Anonyymi

      Taitaa aloittaja vähän myhäillä itsekseen. Taas näitä saatiin koukkuun. Ks. Trolling/trollaus esim. Wikipediasta.

      • Anonyymi

        Siitä hänelle kiitos.
        Suurin osa trolleista ei herätä ajatuksia.


    • Anonyymi

      Aloitus oli tietenkin hieman huonosti muotoiltu, mutta onhan tuossa oma pointtinsa.

      Idea, että joku toisi veneensä Saksasta Suomeen talvisäilytykseen ja sitten ajaisi taas kauden alussa takaisin Saksaan on täysin järjetön...

      Sitävastoin... Suomen saaristo on mahtava ja omasta mielestäni paljon monimuotoisempi, kuin Saksan rannikko. Toisekseen, kesällä aina välillä näkee saksalaisia purjeveneitä Saaristomerellä, joten jokin täällä heitäkin kiehtoo.

      Sakuja saisi ehkä houkuteltua tuomaan veneensä Suomeen, mikäli kykenet tarjoamaan nostot/laskut/huollot jne. JA laituripaikan kesäksi. Eli kun Helmut ja Birgitta syyskuussa kolauttavat veneensä laituriin, jättävät he avaimet marinaan ja ilmoittavat tulevansa seuraavan kerran Suomeen toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna ja muistuttavat, että veneen jääkaapissa tulee silloin olla punaista maitoa - ei sitä kamalaa rasvatonta. Vene siis pysyy Suomessa useita vuosia ja omistajat keskittyvät veneilyyn Saaristomerellä - marina hoitaa nostot/laskut/telakoinnit/huollot jne. Moni tekee vastaavaa Välimerellä - naapurilla on juuri tällainen ratkaisu Kreikan saaristossa.

      Toistan vielä itseäni, ilman laituripaikkaa tässä ei ole mitään onnistumisen mahdollisuuksia... Kyseessä voivat tietenkin olla eri yrittäjät jakamassa tehtäviä (nosto/lasku/telakointi/laituripaikka), mutta Helmut ja Birgitta asioivat vain yhden tahon kanssa.

      • Anonyymi

        Niin ja miksi Helmutin ja Birgiitan tarvitsisi omistaa sitä venettä, kun pelkkä käyttöoikeuskin riittäisi.


    • Anonyymi

      Eikö olisi mukava aloittaa ja lopettaa kausi matkapurjehdukseen. Ei sovi tietenkään kaikille, mutta esimerkiksi eläkeläisille sopii.

    • Anonyymi

      Vois miettiä näinkin että moniko suomalainen veisi veneen talvisäilytykseen Saksaan vaikka säilytys olisi ilmainen. Tuskin kovinkaan moni.

      • Anonyymi

        Ja kausi olisi kiva alkaa saksasta, alkohooli juomat mukavaan hintaan vaikka ei ole tax freetä.

        Esim lidlistä 1 litra vodkaa 4,70€ ei huono, no itse en jaksaisi vetäistä tuota matkaa vuosittain, on rankka reissu Kalmarista eteen päin...


      • Anonyymi

        Laittaisi vain plotteriin waypointit ja tankki täyteen dieseliä. Vene laiturin kylkeen, vaihde päälle ja hyppää laiturille. Miehistöä ei tarvita. Saksassa ne ottaa laiturilla veneen vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittaisi vain plotteriin waypointit ja tankki täyteen dieseliä. Vene laiturin kylkeen, vaihde päälle ja hyppää laiturille. Miehistöä ei tarvita. Saksassa ne ottaa laiturilla veneen vastaan.

        Niin kulkeehan niitä automatisoituja laivojakin merillä, ei hullumpi idea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kulkeehan niitä automatisoituja laivojakin merillä, ei hullumpi idea.

        Ennenkuin päästää venosensa matkaan kannattaa laskea miten suuri tankki tarvitaan. Matkaa siunaantuu esim Hesasta Lybeckiin n 1100 km. Idea osoittautuu hulluksi jos tuosta matkasta ei selviydy;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennenkuin päästää venosensa matkaan kannattaa laskea miten suuri tankki tarvitaan. Matkaa siunaantuu esim Hesasta Lybeckiin n 1100 km. Idea osoittautuu hulluksi jos tuosta matkasta ei selviydy;-)

        Ei sinne maantietä pitkin mennä ja merellä mittana on merimaili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennenkuin päästää venosensa matkaan kannattaa laskea miten suuri tankki tarvitaan. Matkaa siunaantuu esim Hesasta Lybeckiin n 1100 km. Idea osoittautuu hulluksi jos tuosta matkasta ei selviydy;-)

        200 litran tankki riittäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinne maantietä pitkin mennä ja merellä mittana on merimaili

        Matka on kuitenkin sama mittaa sen millä yksiköllä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 litran tankki riittäisi.

        Minkälaisesta veneestä mahtaa olla kysymys?
        Tuntuu vähän pieneltä tuo arvio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisesta veneestä mahtaa olla kysymys?
        Tuntuu vähän pieneltä tuo arvio.

        2 litraa tunti 6 solmun vauhdilla. 100 tuntia ajoa=600 MPK=1111 km. Sitten vain toivomaan, ettei tule vastatuulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 litraa tunti 6 solmun vauhdilla. 100 tuntia ajoa=600 MPK=1111 km. Sitten vain toivomaan, ettei tule vastatuulta.

        Kyllä, noin se matematiikan mukaan menee. Aihe on kuitenkin niin viimesen päälle tärkeä, että mieleni tekee kysyä, että missä veneessä on nuo nopeus- ja kulutusarvot ja 200 litran tankki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, noin se matematiikan mukaan menee. Aihe on kuitenkin niin viimesen päälle tärkeä, että mieleni tekee kysyä, että missä veneessä on nuo nopeus- ja kulutusarvot ja 200 litran tankki.

        Jos Avance 36:een on laitettu Volvo MD2030, se päässee tuohon tai alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, noin se matematiikan mukaan menee. Aihe on kuitenkin niin viimesen päälle tärkeä, että mieleni tekee kysyä, että missä veneessä on nuo nopeus- ja kulutusarvot ja 200 litran tankki.

        Esimerkiksi purjeveneessä tai uppoamarunkoisessa matkaveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi purjeveneessä tai uppoamarunkoisessa matkaveneessä.

        Voisitko mainita venemerkin jossa nuo kolme arvoa toteutuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Avance 36:een on laitettu Volvo MD2030, se päässee tuohon tai alle.

        Eipä taida löytyä 200 litran tankkia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida löytyä 200 litran tankkia!

        Mun veneessä on 300 litran tankki, md2030 ja 2 litran tuntikulutus. Se on one-off.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun veneessä on 300 litran tankki, md2030 ja 2 litran tuntikulutus. Se on one-off.

        Hyvä, siitä sitten vene yksikseen talvenviettoon Saksanmaalle. Saa olla vastatuultakin, mutta niiden waypointtien kanssa on oltava huolellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, siitä sitten vene yksikseen talvenviettoon Saksanmaalle. Saa olla vastatuultakin, mutta niiden waypointtien kanssa on oltava huolellinen.

        Jos olisi vähän isompi tankki, voisi säätää waypointit sinne satamaan, missä saksalaiset nappaisivat veneen kiinni ja varaa olisi ajattaa vielä Suomeenkin, jos saksalaiset tekee oharin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Avance 36:een on laitettu Volvo MD2030, se päässee tuohon tai alle.

        Avance 36 on purjevene. Jos tässä pohdittiin tankin riittävyyttä, niin varmaan puhuttiin moottoriveneistä. Eihän purjevene tuolle matkalle dieseliä tarvitse, varsinkaan syystuulissa.


    • Anonyymi

      Nyt on kyllä selvästi nähtävissä kuinka keskustelu on palannut aloituksen hengen mukaiseksi.
      Useimmiten asia on päinvastoin D.

    • Anonyymi

      Tuskinpa suuressa määrin saa saksalaisia tänne houkuteltua, ei ainakaan hintaperusteella. Sen sijaan pääkaupunkiseudun veneilijöiltä on lähivuosina menossa isoja säilytysalueita alta, joten nyt olisi kyllä otollinen aika ryhtyä telakkayrittäjäksi kohtuullisen matkan päässä pääkaupunkiseudusta. Moni tulee olemaan pakotettu vuokraamaan säilytyspaikan veneelleen, ja koska etäisyys haittaa omatoimista huoltamista, saattaa olla aiempaa enemmän kysyntää myös palveluille.

    • Anonyymi

      No eihän Saksasta Suomeen ole kummoinen matka veneellä. Tulin Heinäkuussa yksin vanhalla 35 jalkaisella 6 päivässä Suomeen. Maksimi tankkaus oli 360 l ettei tarvitse etsiä niin tiuhaan tankkauspaikkoja joista oli kovin moni vielä kiinni. Koko matka oli reilut 3000 mailia.

      • Anonyymi

        Miltä tuntuisi tehdä tuo sama huhti-toukokuun vaihteessa tai lokakuun lopulla?


    • Anonyymi

      Asun Espoossa, mutta säilytän venettäni talvet veljeni luona Pohjois-Saimaalla, missä veljeni viljelee maata ja missä hänellä on ylimääräistä lämmintä hallitilaa.

      Jokainen kausi siis alkaa ja päättyy matkapurjehdukseen, josta on tullut oleellinen osa vuodenkiertoa. Kumpaakin reissua oikein odotan silloin, kun pystyn niitä tekemään. Aina en pysty, jolloin lapseni purjehtivat veneen talvisuojaan.

      En näe syytä, miksi venettä ei voisi säilyttää missä tahtoo, jos vain saa sovitettua aikataulunsa niin, että pystyy siirtämään venettä purjehtimalla.

    • Anonyymi

      Omistan saksalaisen 35 f purjeveneen, joskus ,paljonko maksaa lämmin talvitelakointi pääkaupunkiseudulla.

      • Anonyymi

        Läntisellä Uudellamaalla 85-90 €/m2. Tarjouksia vain kyselemään jos jossain olisi jäänyt neliöitä vuokraamatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe