Kupla insuliinikylässä

Anonyymi

Miten insuliinikynän ampullin sisällä olevasta kuplasta pääsee eroon?

12

2073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kynään neula, kynä kärki ylöspäin ja parin yksikön annos.

      • Anonyymi

        Itse olen vielä 'napsauttanut' peukulla ja etusormella ilmakuplan ihan kärkeen ennen kun insuliinia annostelen yksikön tai pari pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen vielä 'napsauttanut' peukulla ja etusormella ilmakuplan ihan kärkeen ennen kun insuliinia annostelen yksikön tai pari pois.

        Tuota konstia olen yrittänyt usein, ei auta koska neula tulee niin syvälle kynään että kupla menee neulan sisemmän pään "ohi". Mutta eipä siitä kuplasta ole mitään haittaakaan. Kun pitää kynää pistettäessä sellaisessa asennossa että kupla on männässä kiinni niin kupla on kynässä "tallessa" vielä kun insuliini on käytetty loppuun.


    • Anonyymi

      Miksi tämä on ongelma? Antaa kuplan olla tai mennä. Kyllä se pehmytkudoksesta poistuu aikaa myöten.

      • Se kupla joustaa ja insuliinin määrään voi tulla siksi pientä vaihtelua.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Se kupla joustaa ja insuliinin määrään voi tulla siksi pientä vaihtelua.

        jos pistää ihan vähän, esim. ateriainsuliinia puoli-pari yksikköä tai pitkän määrä on pieni, voi ilmakuplan takia tulla ihan liian pieni insuliiniannos.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jos pistää ihan vähän, esim. ateriainsuliinia puoli-pari yksikköä tai pitkän määrä on pieni, voi ilmakuplan takia tulla ihan liian pieni insuliiniannos.

        Näin kuvittelisin. Lantuksen ohjeissakaan ei syytä mainita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Se kupla joustaa ja insuliinin määrään voi tulla siksi pientä vaihtelua.

        Olen seurannut kuplan käyttäytymistä pistettäessä. Se tosiaan joustaa ja pienenee kun pistetään, mutta kun neula pidetään kudoksessa ainakin suositellun 10 sekuntia, kupla palautuu kooltaan ennalleen (insuliinin imeytyessä kudokseen), joten saatu insuliiniannos ei jää pienemmäksi havaittavaa määrää.

        Edes kynän viimeinenkään annos ei jää pienemmäksi, koska ole todennut että sen kuplan lisäksi kynään jää hiukan insuliiniakin (kynä ei tyhjene koskaan aivan kokonaan).


    • Anonyymi

      Aseta ennen neulan asentamista kynään parin yksikön annos ja paina (kynä pystyasennossa kärki ylöspäin) annospainike pohjaan. Silloin ilmakupla puristuu ampullin yläpäähän kumikalvoa vasten. Vasta sitten asennetaan neula paikalleen, ja ampullissa oleva kupla poistuu neulan kautta.

    • Anonyymi

      Voiko ilmakuplan puristaa neulasta ulos ilman että neulan tuppi on irrotettu ensin, niin ettei insuliinit lennä neulasta minne sattuu?

      • Anonyymi

        Insuliinikynän käyttövalmiuden tarkistus ennen jokaista pistosta:
        - Aseta 2 yksikköä kääntämällä annoksenvalitsijaa myötäpäivään.
        - Paina annospainike kokonaan pohjaan.
        - Varmista, että neulan kärkeen ilmestyy insuliinia ja annosikkunassa näkyy ”0”.

        Lentääkö ylimääräinen insuliini minne sattuu?


    • Anonyymi

      Tarkoitit varmaan sisintä neulansuojusta? Jokaisessa kertakäyttöneulassahan on ulompi ja sisempi neulansuojus. Jos insuliiniannoksen pistää niin että molempia ei ole irrotettu, olisihan se varmaan turvallisempaa ja tuskin se vaurioittaa kynää. Varsinkin ilmakuplien kohdalla vapaa ruiskuttelu sisätiloissa ei taida olla suositeltavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe