Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tulehdusta suolistossa

Anonyymi

Eli millä kokeilla teillä todettu jokin tulehdus suolistossa,riittikö pelkkä uloste näyte ,CRP? Olen 50 mies käynyt lääkärissä useat kerrat vatsavaivoja valittamassa sanottu toiminnallisiksi häiriöksi IBS? tähystyksessä poistettu polyyppeja vaivat ei loppuneet lääkäri sanoi ettei minun vaivat polyypeista johdu.crp otettu ihan normaali kuten myös verinäytteet.Nyt sitten määräsi kalprokteeni näytteen ,tänään soitti että on koholla jotain 400? Ei kuulemma hälyttävä.Seurataan uudella näytteellä.Onkos kokemuksia tällaisista jutuista.Kipuun voi ottaa parasetamolia.

10

1295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on ollut iänkaiken vatsavaivoja ja tekessä on selitetty/ohitettu ne sanomalla, että on tod.näk. IBS.

      2016 tehtiin kolonoskopia. Ei ollut mitään IBS:ää, mutta divertikkeleitä on ja "lenkittävä" paksusuoli aiheuttaen ummetusta ja mahavaivoja pitkin paksusuolta.
      Umpipussitaudin toinen nimi on divertikuloosi.

      Vaivat on pahenneet. Elämästä ei tule mitään enää enkä voi syödä juuri mitään.

      Talvella oli uusi kolonoskopia, josta sain diagnoosin "paksunsuolen umpipussitauti ilman suolen puhkeamista ja paisetta".
      Suolessa oli siitä johtuvaa tulehduksellisuutta.

      Umpipussit voivat olla oireettomiakin tai pahentua ajan ja iän myötä.
      Minulla on tilanne huonontunut radikaalisti vuoden 2018 jälkeen.
      Onneksi olen eläkkeellä, en pystyisi töissä käymään.

      Tuli mieleen, onkohan sinullakin divertikkeleitä ja "umpipusseja", jotka ongelmia aiheuttavat ?

      Minulla oli talvella kalprokteeni 110. Lausunnossa luki: "Käytännössä normaali".
      Haitari taitaa olla aika laaja ? Viitearvo on jotain 100:n paikkeilla,
      mutta en ymmärrä kalprokteenia syvällisemmin.

      Otan kipuihini vähiten maksaa rasittavia kipulääkkeitä esim. Ibusalia,
      mutta eivät ne paljon auta.

      Kuitupitoista ruokaa suositellaan, mutta sellainen vain pahentaa vaivojani.
      Vi-Siblin ei käy ollenkaan. Sosemaista ruokaa syön.

      Milloin sinun kolonoskpopiasi tehtiin ?

      Omani (ensimmäinen) tehtiin 2016. Siinä ei ollut hälyyttävää.
      Seuraava siis tänä talvena 2021 ja todettiin umpipussitauti.
      Se tekee vatsan toiminnan ja elämän vaikeaksi.
      Kivut ovat jokapäiviäisiä.
      Syöminen on sen takia vähäistä.
      Joutuu olemaan huolissaan saako kaikkia ravintoaineita. Tuskin saa.
      Laihtuu ja on kipu väsyttää.
      Yhtä helvettiä suoraan sanoen,
      mutta toivon, että sinulle löytyy joku muu syy, jota voi auttaa !

      • Anonyymi

        Kyllä minulla on muutama diverdiggeli vasemmalla puolella tähystyksessä 2020 huomattu,mutta kivut enemmän ylä ja alavatsassa ja kylkikaaren alla oikealla! Samoin minulla vaivat pahentuneet nyt syksyllä syöminen on myös haastavaa minä myös olen laihtunut ,kun välillä tuntuu ettei mikään ruoka käy , väsymystä myöskin minulla ,ja mieliala ihan nolla, mitä tietysti pidetään heikkoutena kun on mies!Elämä todella helvettiä!Välillä on maha kuralla välillä ihan tukossa vi siplin ei minullekkaan käy yhtään ,laksatiiveja ja immodiumia vuorotellen,vaikka lekuri sanoi ton kuitulisän auttavan molempiin no ei ainakaan minulla!!Minä täällä nyt odottelen koska määrätään uusi kalprokteeni koe, sitä en ymmärrä jos tuo kalpro kerran näyttää että on tulehdus miksi sitä ei voida hoitaa!?? Kipujen kanssa elämä on kurjaa , onneksi osa-aikainen työpaikka ja sekin ottaa lujille.Kiitos kun jaoit kokemuksia, kyllä vähän askarruttaa mieltä mitä tää lopuksi on ,kun monta vuotta"hoidettu"ibsinä ja nyt puhutaan tulehduksesta suolessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla on muutama diverdiggeli vasemmalla puolella tähystyksessä 2020 huomattu,mutta kivut enemmän ylä ja alavatsassa ja kylkikaaren alla oikealla! Samoin minulla vaivat pahentuneet nyt syksyllä syöminen on myös haastavaa minä myös olen laihtunut ,kun välillä tuntuu ettei mikään ruoka käy , väsymystä myöskin minulla ,ja mieliala ihan nolla, mitä tietysti pidetään heikkoutena kun on mies!Elämä todella helvettiä!Välillä on maha kuralla välillä ihan tukossa vi siplin ei minullekkaan käy yhtään ,laksatiiveja ja immodiumia vuorotellen,vaikka lekuri sanoi ton kuitulisän auttavan molempiin no ei ainakaan minulla!!Minä täällä nyt odottelen koska määrätään uusi kalprokteeni koe, sitä en ymmärrä jos tuo kalpro kerran näyttää että on tulehdus miksi sitä ei voida hoitaa!?? Kipujen kanssa elämä on kurjaa , onneksi osa-aikainen työpaikka ja sekin ottaa lujille.Kiitos kun jaoit kokemuksia, kyllä vähän askarruttaa mieltä mitä tää lopuksi on ,kun monta vuotta"hoidettu"ibsinä ja nyt puhutaan tulehduksesta suolessa.

        Jatkan vielä tuota äsken kirjoittamaan,minun eräällä kaverilla todettu myös tuo diverdiguloosi,kun hänellä menee vatsa todella huonoksi jan ne diggelit tulehtuu hän saa aina kovan antibiootti kuurin,eikö sulla ole määrätty? Hänellä sen kuurin aikana todella paskamaista, mutta kun tulehdus ohi voi mennä pitkään tosi hyvin.Tää on tosi kurjaa tää odottelu ,Saisipa edes jonkun diagnoosin mihin joku hoito löytyisi!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä tuota äsken kirjoittamaan,minun eräällä kaverilla todettu myös tuo diverdiguloosi,kun hänellä menee vatsa todella huonoksi jan ne diggelit tulehtuu hän saa aina kovan antibiootti kuurin,eikö sulla ole määrätty? Hänellä sen kuurin aikana todella paskamaista, mutta kun tulehdus ohi voi mennä pitkään tosi hyvin.Tää on tosi kurjaa tää odottelu ,Saisipa edes jonkun diagnoosin mihin joku hoito löytyisi!!

        Hei, minulla ei ole vielä mennyt niin pahaksi ilmeisesti, että antibioottia olisi määrätty
        ja yhden huomion kerron sinulle, että minullakin on kipuja ylävatsassa, pallean seudulla,
        vaikka sairaus on suolistossa, mutta en tiennyt, että paksusuoli kulkee mahan yli pallean kohdalla tai lähellä sitä, ja kun suoli on tulehtunut, kipu tuntuu tietysti ylävatsassakin.

        Googlaa paksusuoli, tulee ehkä sata hakutulosta. Valitse sellainen kuva, josta näet
        mahdollisimman selkeästi paksusuolen niin alkaa ymmärtää miksi umpipussitauti
        divertikuloosi voi aiheuttaa kipua palleassakin.

        Paksusuoli nousee alhaalta ylös oikean lonkan viertä pitkin,
        kulkee vyötärön yläpuolella yli mahan vasemmalle puolelle ja jatkuu alas vasemman lonkan vieressä.
        Minusta se kulkee vyötäröllä vähän sen yläpuolella, kylkikaaren alareunan läheltä.
        Pallea on joka päivä kipeä minulla.
        Olin ylävatsaultrassa, siinä ei näkynyt syytä kipuihin.
        Se on paksusuoli, joka niitä aiheuttaa.

        Myös alavatsa on lähes aina kipeä, koska suolenpätkä ennen peräsuolta
        on myös tulehtunut, ehkä pahiten minulla koko suolistossa.
        Olikohan sen suolenpätkän nimi sigmasuoli, en ole varma.

        Minulla on paksusuoli myös "lenkittävä", erikoisen kiemurainen,
        se aiheuttaa ummetusta, joka paisuttaa suolta paikoin,
        kun ulostemassaa kerääntyy eikö inahda eteenpäin.
        Tuntuu kuin olisi isoja kiviä tulehtuneessa suolessa.

        En ole keksinyt millä sitä rauhoittaisin.
        Juon proteiinijuomia päivittäin, kun en muuten saa proteiinia tarpeeksi.
        Proteiini on erittäin tärkeä asia.
        Apteekista ostan NutrriDrink Protein-juomaa, vaikka se on kallista,
        mutta siinä on vähän ainakin parikymmentä eri vitamiinia ja hivenainetta.
        Sitä juon yhden päivässä ja yhden Valion ProFeel-proteiinijuoman,
        jota saa ruokamarketeista.
        Niistä tulee yhteensä noin 40 grammaa proteiinia. Ruoasta ehkä nippanappa loput.

        Ihminen tarvitsee proteiinia vrk:ssa gramman per painokilonsa.
        Jos painaa 70 kiloa, tarvitsee siis proteiinia 70 grammaa.
        ilman proteiinia lihakset kuihtuvat ja aivot tarvitsevat proteiinia.

        Muuten syön sosemaista ruokaa ja pehmeää kauraleipää.
        Kaupan valmiit vihannessosemikrokeitot ovat oikeastaan ainoa ruokani ja keitetty peruna. En jaksa enää itse tehdä sosesoppia. Ostan valmiina.
        Vain max yhden saan päivässä syötyä. Puolikkaan päivällä ja toisen illemmalla
        ja joskus keitän perunaa sekaan, koska perunassa on ravintoaineita ja c-vitamiimia,
        vaikka se on aliarvostettu.
        On pakko yrittää syödä edes vähän muuta kuin teollisuusruokaa.

        En voi syödä juustoja, en lihaleikkeleitäkään, en siis lihaa ollenkaan.
        Kalaa menee 20-30 grammaa kerrallaan. Se on surkean vähän.
        Hedelmistä voin syödä puolikkaan banaania joskus ja muutaman viinirypäleen.

        Hedelmien sokeri on paha vatsalleni, se alkaa "käymään" mahassa.

        Kylkikaaren alla oikealla on sappi. Oliko sinulle tehty vatsaultra ?
        Jospa sinulla on sappikiviä, ne voivat tulehduttaakin sapen.

        Voi siellä kylikaaren alla olla paksunsuolenmutkakin, jossa "pussi".
        Kummassakin kyljessä on paksunsuolen mutkat, jotka kipuilevat minullakin,
        niihin juuttuu ulostemassa joskus ja venyttää suolta, mikä aiheuttaa kipuja.

        Nyt tuli kamalan pitkä sepustus, anteeksi, jaksannetko lukeakaan ?
        Milloin sinulla otetaan seuraavan kerran kalprokteeni ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, minulla ei ole vielä mennyt niin pahaksi ilmeisesti, että antibioottia olisi määrätty
        ja yhden huomion kerron sinulle, että minullakin on kipuja ylävatsassa, pallean seudulla,
        vaikka sairaus on suolistossa, mutta en tiennyt, että paksusuoli kulkee mahan yli pallean kohdalla tai lähellä sitä, ja kun suoli on tulehtunut, kipu tuntuu tietysti ylävatsassakin.

        Googlaa paksusuoli, tulee ehkä sata hakutulosta. Valitse sellainen kuva, josta näet
        mahdollisimman selkeästi paksusuolen niin alkaa ymmärtää miksi umpipussitauti
        divertikuloosi voi aiheuttaa kipua palleassakin.

        Paksusuoli nousee alhaalta ylös oikean lonkan viertä pitkin,
        kulkee vyötärön yläpuolella yli mahan vasemmalle puolelle ja jatkuu alas vasemman lonkan vieressä.
        Minusta se kulkee vyötäröllä vähän sen yläpuolella, kylkikaaren alareunan läheltä.
        Pallea on joka päivä kipeä minulla.
        Olin ylävatsaultrassa, siinä ei näkynyt syytä kipuihin.
        Se on paksusuoli, joka niitä aiheuttaa.

        Myös alavatsa on lähes aina kipeä, koska suolenpätkä ennen peräsuolta
        on myös tulehtunut, ehkä pahiten minulla koko suolistossa.
        Olikohan sen suolenpätkän nimi sigmasuoli, en ole varma.

        Minulla on paksusuoli myös "lenkittävä", erikoisen kiemurainen,
        se aiheuttaa ummetusta, joka paisuttaa suolta paikoin,
        kun ulostemassaa kerääntyy eikö inahda eteenpäin.
        Tuntuu kuin olisi isoja kiviä tulehtuneessa suolessa.

        En ole keksinyt millä sitä rauhoittaisin.
        Juon proteiinijuomia päivittäin, kun en muuten saa proteiinia tarpeeksi.
        Proteiini on erittäin tärkeä asia.
        Apteekista ostan NutrriDrink Protein-juomaa, vaikka se on kallista,
        mutta siinä on vähän ainakin parikymmentä eri vitamiinia ja hivenainetta.
        Sitä juon yhden päivässä ja yhden Valion ProFeel-proteiinijuoman,
        jota saa ruokamarketeista.
        Niistä tulee yhteensä noin 40 grammaa proteiinia. Ruoasta ehkä nippanappa loput.

        Ihminen tarvitsee proteiinia vrk:ssa gramman per painokilonsa.
        Jos painaa 70 kiloa, tarvitsee siis proteiinia 70 grammaa.
        ilman proteiinia lihakset kuihtuvat ja aivot tarvitsevat proteiinia.

        Muuten syön sosemaista ruokaa ja pehmeää kauraleipää.
        Kaupan valmiit vihannessosemikrokeitot ovat oikeastaan ainoa ruokani ja keitetty peruna. En jaksa enää itse tehdä sosesoppia. Ostan valmiina.
        Vain max yhden saan päivässä syötyä. Puolikkaan päivällä ja toisen illemmalla
        ja joskus keitän perunaa sekaan, koska perunassa on ravintoaineita ja c-vitamiimia,
        vaikka se on aliarvostettu.
        On pakko yrittää syödä edes vähän muuta kuin teollisuusruokaa.

        En voi syödä juustoja, en lihaleikkeleitäkään, en siis lihaa ollenkaan.
        Kalaa menee 20-30 grammaa kerrallaan. Se on surkean vähän.
        Hedelmistä voin syödä puolikkaan banaania joskus ja muutaman viinirypäleen.

        Hedelmien sokeri on paha vatsalleni, se alkaa "käymään" mahassa.

        Kylkikaaren alla oikealla on sappi. Oliko sinulle tehty vatsaultra ?
        Jospa sinulla on sappikiviä, ne voivat tulehduttaakin sapen.

        Voi siellä kylikaaren alla olla paksunsuolenmutkakin, jossa "pussi".
        Kummassakin kyljessä on paksunsuolen mutkat, jotka kipuilevat minullakin,
        niihin juuttuu ulostemassa joskus ja venyttää suolta, mikä aiheuttaa kipuja.

        Nyt tuli kamalan pitkä sepustus, anteeksi, jaksannetko lukeakaan ?
        Milloin sinulla otetaan seuraavan kerran kalprokteeni ?

        Minulle tehty viimeksi 2020 kolonoskopia siinä todettu muutamia diverdikkeleitä, poistettu myös noita polyyppejä(adenoomia)kaikki ne hyvälaatuisia, uusi skopioissa kahden vuoden kuluttua.Tehty myös vatsan TtKuvaus siinä ei erikoista ,vatsa ultrattu siitä löydös ehkä virtsakiviä?Gastroskopia -2021 gastriitti ja lievä refleksi .Paljon on tutkittu meikäpoikaa lopputulos IBS ! Kivut minullakin välillä ihan kauhiat,ripulia ja ummetusta vuorotellen kärsin tätä jatkunut useamman vuoden.Työelämässä pitäisi vielä roikkua pari vuotta olen miespuolinen ja joskus tekisi mieli kans vaikka käydä äijä porukalla vähän rilluttelemassa, mutta kun koskaan ei tiiä mikä on mahan tilanne niin sosiaalinen elämäkin kärsii.Taas kun kävin työterveyshuollon paketilla niin nyt otettiin myös tuo kalprokteeni arvo joka oli yli 500 lekuri totesi että on suolistossa tulehdus ,lähete yliopistolliseen sairaalaan kapselikamera tutkimukseen koska se ei kuulu työterveyshuollon piiriin.Mutta eikös tommonen tulehdus kuuluisa näkyä noissa tähystyksessä?Rupee pinna olleen piukalla!! Sinne sairaalaan varmaan kauhia jono Onkos kellään kokemuksia tosta kalprokteeni arvon lukemasta onkos se hälyttävän korkee lekuri sanoi että koholla.Luin tätä palstaa ja vähän samanlaista mulla kuin aloittajallakin.kiitti jos joku kertoisi kokemuksia.


    • Anonyymi

      Tulehdukselliset sairaudet johtuvat ravinnosta mitä syömme ja tätä ei lääkäri kerro ja sitä lisäävät nämä tulehduskipu lääkkeet🙁 Nykyaikana kun tehoviljelyn ja prosessoinnin takia ruokamme on ravinne köyhää meillä alkaa olla paljon tulehduksellisia sairauksia. Reumaa, suolisto sairauksia yms. Mutta kun saa oikeat ravinteet kehoon niin alkavat solut uusiutua ja korjata itseään. Nimimerkillä kokemusta on🙏 ota yhteyttä niin kerron mielelläni lisää. S. Posti [email protected]

    • Anonyymi

      Kun samaa ruokaa syö kuin noin 5 miljoonaa muutakin suomalaista ja jopa paljon terveelliseempää ei voi laittaa ruuan syyksi vatsasairauksia.

      Pitkäänjatkunut stressi on yksi vatsavaivoja aiheuttava tekijä

    • Anonyymi

      Vaikeavatsaisen ei kannata syödä vuoronperään ripuli- ja ummetuslääkkeitä.
      Gastrolääkäri neuvoi kuusi vuotta sitten kokeilemaan magnesiamaitoa.
      Sillä olen pärjännyt vaikean suolistoni kanssa. (umpipussitauti).

      Magnesiamaito on lievästi mahahappoja tasaava ja edistää suolen toimintaa
      sen verran kuin tarvitsee. Kun otan 2 rkl aamuin ja illoin,
      mahani toimii aamuisin luonnollisesti,
      mitään "räjähdystä" ei tule pöntöllä.
      Jos maha jumittaa voin ottaa päivälläkin 2 rkl
      tai vaihtoehtoisesti illalla 3 rkl.

      Annoksesta riippuu kuinka voimakas sen laksatiivinen vaikutus on
      eikä magnesiamaitoa saa syödä liikaa, se voi liikaa nautittuna
      myös aiheuttaa ripulia ja vatsavaivoja.

      Magnesiamaitoa voi ottaa myös silloin tällöin tarvittaessa.

      Se on apteekkituote, joka säilytetään viileässä, siksi sitä ei ole näkyvillä apteekissa.
      Se pitää pyytää farmaseutilta. Kaikissa apteekeissa sitä ei ehkä ole,
      mutta sitä tilataan auliisti.
      Se on aika tuntematon tuote siijhen nähden miten hyödyllinen se on.
      Se on valkoista "litkua", joka ei maistu juuri millekään
      ja maksaa noin 12 euroa pullo ,joka minulla riittää pariksi viikoksi.

    • Anonyymi

      Onko aloittajalla selvinnyt mikään asia, oletko saanut diagnoosia ?

      • Anonyymi

        No eipä ole , joulukuussa taas jotain kokeita/tutkimuksia vatsa vaan edelleen kipeä ! Parasetamolia,ja joskus harvoin Litalginia ,rennietä,cavisgonia otan vähän helppiiHermot kireellä!!! T. AP


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe