https://yle.fi/uutiset/3-12110237
Muistakaapa esimerkisi tämä ja lopettakaa se turha pysähtely suojateiden eteen puolen kaupungin autoliikenne pysäyttäen. Jos haluaa miellyttää kaikkia, ei miellytä yhtään ketään!
Oulussa liian arkoja autoilijoita
48
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Myös jos kysyy mielipidettä kaikilta, niin kaikki on jonkun mielestä väärin.
- Anonyymi
Moni on jäänyt auton alle kun on risteystä lähestyessään hidastanut vauhtia samaan tahtiin kuin auto ja ollut autoilijalle sokeassa pisteessä auton etuikkunan palkin takana.
- Anonyymi
Autoilijalla on ajokortti mutta miksi sitä ei vaadita pyöräilijältä?
- Anonyymi
Siksi kun pyörä ei toimi moottorilla.
Mutta miksi Oulussa autoilijat pysähtyy suojatien eteen, vaikka ihminen päästää autoilijan menemään ensin ja siksi seisoo monen metrin päässä suojatiestä. Miksi pysähdytään kun ihminen vasta ajaa pyörällä suojatietä kohti. Myös jalankulkijoilla ja vuoksi rinnastettavilla on vastuu. Lasten kansa saa olla tarkempana!
Muistakaa että suojatiellä olevaa väistetään, jos tämä on aloittanut suojatien ylittämisen. Ei silloinjos aikoo suojatien ylittää, koska kukaan ei voi tietää ylittääkö hän suojatien kohta vai myöhemmin vai huomenna. Jos jalankulkija kävelee tai pyöräilee suojatiellä olevan auton kylkeen, syy on jalankulkijan! Jalankulkijalla on vastuu, koska muuten hän voisi kulkea vaikka ämpäri päässä luottaen että kyllä muut väistää.
Jos suojatien keskellä on liikenteenjakaja, niin autoilija väistää vain kun jalankulkija on aloittanut suojatien ylittämisen sen kaistan osalla mistä autoilija on ajamassa. Ei siis jäädä odottamaan jalankulkijaa joka on kymmenien metrien päässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kun pyörä ei toimi moottorilla.
Mutta miksi Oulussa autoilijat pysähtyy suojatien eteen, vaikka ihminen päästää autoilijan menemään ensin ja siksi seisoo monen metrin päässä suojatiestä. Miksi pysähdytään kun ihminen vasta ajaa pyörällä suojatietä kohti. Myös jalankulkijoilla ja vuoksi rinnastettavilla on vastuu. Lasten kansa saa olla tarkempana!
Muistakaa että suojatiellä olevaa väistetään, jos tämä on aloittanut suojatien ylittämisen. Ei silloinjos aikoo suojatien ylittää, koska kukaan ei voi tietää ylittääkö hän suojatien kohta vai myöhemmin vai huomenna. Jos jalankulkija kävelee tai pyöräilee suojatiellä olevan auton kylkeen, syy on jalankulkijan! Jalankulkijalla on vastuu, koska muuten hän voisi kulkea vaikka ämpäri päässä luottaen että kyllä muut väistää.
Jos suojatien keskellä on liikenteenjakaja, niin autoilija väistää vain kun jalankulkija on aloittanut suojatien ylittämisen sen kaistan osalla mistä autoilija on ajamassa. Ei siis jäädä odottamaan jalankulkijaa joka on kymmenien metrien päässä.Tomiipas, kauramoottorilla. monissa pyörissä on nykyään jopa sähkömoottorit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tomiipas, kauramoottorilla. monissa pyörissä on nykyään jopa sähkömoottorit.
Totta. Mutta kauramoottori ei ole moottoriksi luokiteltava. Totta sekin, että nykyään on myös sähköavusteisia polkupyöriä. Se onkin jännä kun sähköavusteisilla ja sähköisillä laitteilla saa ajaa kännissäkin ja niihin ei vaadita ajokorttia. Mutta saako sähköoerämoottorilla veneillä kännissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kun pyörä ei toimi moottorilla.
Mutta miksi Oulussa autoilijat pysähtyy suojatien eteen, vaikka ihminen päästää autoilijan menemään ensin ja siksi seisoo monen metrin päässä suojatiestä. Miksi pysähdytään kun ihminen vasta ajaa pyörällä suojatietä kohti. Myös jalankulkijoilla ja vuoksi rinnastettavilla on vastuu. Lasten kansa saa olla tarkempana!
Muistakaa että suojatiellä olevaa väistetään, jos tämä on aloittanut suojatien ylittämisen. Ei silloinjos aikoo suojatien ylittää, koska kukaan ei voi tietää ylittääkö hän suojatien kohta vai myöhemmin vai huomenna. Jos jalankulkija kävelee tai pyöräilee suojatiellä olevan auton kylkeen, syy on jalankulkijan! Jalankulkijalla on vastuu, koska muuten hän voisi kulkea vaikka ämpäri päässä luottaen että kyllä muut väistää.
Jos suojatien keskellä on liikenteenjakaja, niin autoilija väistää vain kun jalankulkija on aloittanut suojatien ylittämisen sen kaistan osalla mistä autoilija on ajamassa. Ei siis jäädä odottamaan jalankulkijaa joka on kymmenien metrien päässä.Useinkin pysähdyn ja annan jalankulkijalle tietä. Erityisesti kauempanakin oleva kesämekkoinen naisoletettu saa minut pysähtymään ja odottelemaan hänen astumistaan suojatielle ja heittämään kauniin ja iloisen hymyn suuntaani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kun pyörä ei toimi moottorilla.
Mutta miksi Oulussa autoilijat pysähtyy suojatien eteen, vaikka ihminen päästää autoilijan menemään ensin ja siksi seisoo monen metrin päässä suojatiestä. Miksi pysähdytään kun ihminen vasta ajaa pyörällä suojatietä kohti. Myös jalankulkijoilla ja vuoksi rinnastettavilla on vastuu. Lasten kansa saa olla tarkempana!
Muistakaa että suojatiellä olevaa väistetään, jos tämä on aloittanut suojatien ylittämisen. Ei silloinjos aikoo suojatien ylittää, koska kukaan ei voi tietää ylittääkö hän suojatien kohta vai myöhemmin vai huomenna. Jos jalankulkija kävelee tai pyöräilee suojatiellä olevan auton kylkeen, syy on jalankulkijan! Jalankulkijalla on vastuu, koska muuten hän voisi kulkea vaikka ämpäri päässä luottaen että kyllä muut väistää.
Jos suojatien keskellä on liikenteenjakaja, niin autoilija väistää vain kun jalankulkija on aloittanut suojatien ylittämisen sen kaistan osalla mistä autoilija on ajamassa. Ei siis jäädä odottamaan jalankulkijaa joka on kymmenien metrien päässä.Kyllä osa nykyisistä pyöristä toimii sähkömoottorilla!! Taitaapa pyörillä olla myös suurin sallittu rakenteellinen nopeus, jota lähes kaikki rikkovat, eikä poliisi sitä valvo, vaikka se kuuluu heidän virkavelvollisuuksiin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useinkin pysähdyn ja annan jalankulkijalle tietä. Erityisesti kauempanakin oleva kesämekkoinen naisoletettu saa minut pysähtymään ja odottelemaan hänen astumistaan suojatielle ja heittämään kauniin ja iloisen hymyn suuntaani.
Älä ahdistele niitä naisia .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä osa nykyisistä pyöristä toimii sähkömoottorilla!! Taitaapa pyörillä olla myös suurin sallittu rakenteellinen nopeus, jota lähes kaikki rikkovat, eikä poliisi sitä valvo, vaikka se kuuluu heidän virkavelvollisuuksiin!
Joo mutta sitä ei ole laissa huomioitu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kun pyörä ei toimi moottorilla.
Mutta miksi Oulussa autoilijat pysähtyy suojatien eteen, vaikka ihminen päästää autoilijan menemään ensin ja siksi seisoo monen metrin päässä suojatiestä. Miksi pysähdytään kun ihminen vasta ajaa pyörällä suojatietä kohti. Myös jalankulkijoilla ja vuoksi rinnastettavilla on vastuu. Lasten kansa saa olla tarkempana!
Muistakaa että suojatiellä olevaa väistetään, jos tämä on aloittanut suojatien ylittämisen. Ei silloinjos aikoo suojatien ylittää, koska kukaan ei voi tietää ylittääkö hän suojatien kohta vai myöhemmin vai huomenna. Jos jalankulkija kävelee tai pyöräilee suojatiellä olevan auton kylkeen, syy on jalankulkijan! Jalankulkijalla on vastuu, koska muuten hän voisi kulkea vaikka ämpäri päässä luottaen että kyllä muut väistää.
Jos suojatien keskellä on liikenteenjakaja, niin autoilija väistää vain kun jalankulkija on aloittanut suojatien ylittämisen sen kaistan osalla mistä autoilija on ajamassa. Ei siis jäädä odottamaan jalankulkijaa joka on kymmenien metrien päässä.Siksi, kun nykyinen puhaviherlaki sanoo, että pysähdyttävä on, jos jalankulkija AIKOO ylittää suojatien. Mistä sitä tietää, mitä joku toinen AIKOO, varsinkin kauempaa ja itse autolla liikkuen? Joku punavihreä kommunisti voisi kertoa, jos heinän polttamiseltaan sattuu keksimään ja ehtimään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi, kun nykyinen puhaviherlaki sanoo, että pysähdyttävä on, jos jalankulkija AIKOO ylittää suojatien. Mistä sitä tietää, mitä joku toinen AIKOO, varsinkin kauempaa ja itse autolla liikkuen? Joku punavihreä kommunisti voisi kertoa, jos heinän polttamiseltaan sattuu keksimään ja ehtimään.
Kysy kokoomukselta, sillä he aikovat tehdä sitä ja tätä duunarien hyväksi, sitten kusevat aina linssiin. Voit myös kysyä kepulta, kepu aikoo tehdä sitä ja tätä maajussien hyväksi, kepu pettää aina.
- Anonyymi
Mikään ei opeta ajamaan yhtä hyvin kuin kolari.
- Anonyymi
En ole ajanut yhtään kolaria. Monet torvelot ajelee kolareita ja eivät ikinä opi. Aremmaksi vain tulevat ja kolarit lisääntyy ja kolareiden aiheuttaminen välittömästi tai välillisesti.
- Anonyymi
Kolari opettaa varovaiseksi, ei ajamaan paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolari opettaa varovaiseksi, ei ajamaan paremmin.
Joo mutta arkailu aiheuttaa kolareita. On monelle ilmeisesti liikaa huudettu lapsena kun vaikkapa kaakao kaatunut, ja siksi ovat epävarmoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mutta arkailu aiheuttaa kolareita. On monelle ilmeisesti liikaa huudettu lapsena kun vaikkapa kaakao kaatunut, ja siksi ovat epävarmoja.
Idiootti on aina itsevarma, mutta älykäs arvioi joka askelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti on aina itsevarma, mutta älykäs arvioi joka askelta.
Totta. Voi olla älykäs ja arvioida joka askelta, mutta arat ei ole sitä. Heillä ei pysy pakka kasassa on pelkäävät elämän normaaleita asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Voi olla älykäs ja arvioida joka askelta, mutta arat ei ole sitä. Heillä ei pysy pakka kasassa on pelkäävät elämän normaaleita asioita.
No eipä sitä paljoa pakan hajoamiseen tarvittu, liikenne pysähtyi hetkeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mutta arkailu aiheuttaa kolareita. On monelle ilmeisesti liikaa huudettu lapsena kun vaikkapa kaakao kaatunut, ja siksi ovat epävarmoja.
Niinpä, kolari opettaa varovaiseksi, ei ajamaan paremmin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, kolari opettaa varovaiseksi, ei ajamaan paremmin
Totta. Ja arkailu ja jännittäminen aiheuttaa kolareita.
- Anonyymi
Lisää tapauksia kaikista päivän lehdistä. Oulu mainittu kaikissa!
- Anonyymi
Suojatie on "suojatie" vain jalankulkijoille. Pyöräillä saa nykyään suojatien yli, mutta pyöräilijän pitää osata ja noudattaa väistämissääntöjä (aivan kuten ajoradan liikenne pitää osata ja noudattaa sääntöjä).
Aika usein suojatien lisäksi samassa kohtaa on myös pyörätien jatke, joko merkitty sellainen tai merkitsemätön. Pyörätien jatke on pyöräilijän ajoradan ylityspaikka (kevyenliikenteen väylä jatkuu toisella puolella), mutta se merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajoradan liikennettä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen pyörätien jatketta (esim. kärkikolmio liikennemerkki).
Tämä kuva selventää asian.
https://i.ibb.co/zhv1sJb/Pyoratien-jatkeen-muutokset.jpg
Kuvissa on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppinen väylä ajoradan molemmin puolin, mutta olisi ollut hyvä että kevyenliikenteen väylän liikennemerkki olisi myös laitettu kuviin mukaan.- Anonyymi
Eli kuka tuossa väistää jossa ei autoilijoilla varoituskolmioita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kuka tuossa väistää jossa ei autoilijoilla varoituskolmioita?
Pyöräilijä väistää, toki pyöräilijän kannattaa väistää aina, koska kolarissa jää hopialle 🚴♀️🤸♀️🛀🛌
- Anonyymi
On arvostettava liikennesääntöjen tasapäistävää vaikutusta. Aivan sama millä autolla ajaa niin joutuu päästämään kävelijät ensin ja monesti pyöräilijät myös :)
- Anonyymi
Enpä ole pitkän elämäni (77 v) aikana vielä nähnyt liikennemerkkiä, jossa olisi B5, B6 tai B7. Useita sellaisia olen nähnyt, mitkä muistuttavat ykköstä, äksää ja setaa. Nyt kuulemma ookin tulee. Ja näitä merkkejä olen katsellut ratin takaa parissakymmenessä maassa Euroopassa ja toisen kuljettajan ratin takaa ainakin neljässä Aasian maassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kuka tuossa väistää jossa ei autoilijoilla varoituskolmioita?
Kuvien nuolten väri antaa aika hyvin vinkkiä aiheesta että kuka väistää missäkin tilanteessa.
Jalan & pyöräillen opas
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/07/jalan_ja_pyoraillen_opas2020_netti.pdf
Tuo opas ei ole täydellinen, mutta siinä on perusasiat kerrottu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole pitkän elämäni (77 v) aikana vielä nähnyt liikennemerkkiä, jossa olisi B5, B6 tai B7. Useita sellaisia olen nähnyt, mitkä muistuttavat ykköstä, äksää ja setaa. Nyt kuulemma ookin tulee. Ja näitä merkkejä olen katsellut ratin takaa parissakymmenessä maassa Euroopassa ja toisen kuljettajan ratin takaa ainakin neljässä Aasian maassa.
Jos nuo liikennemerkit haluat nähdä, niin ne löytyvät tieliikennelaista. Numero-kirjainyhdistelmä viittaa tieliikennelakiin ja sieltä löytyviin liikennemerkkeihin. Aukaise laki ja katso.
Tieliikennelaki 10.8.2018/729
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijä väistää, toki pyöräilijän kannattaa väistää aina, koska kolarissa jää hopialle 🚴♀️🤸♀️🛀🛌
Näin minäkin näkisin. Miksi autoilijat sitten on niin arkoja pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin? Jalankulkijoita kun väistetään vasta kun kadun tvs. suojatietä pitkin ylittäminen alkanut. Se ylittäminen ei siis mitenkään ole alkanut 5 metrin päässä suojatiestä eikä edes kolmen metrin. Metrin päässä siinä ja siinä onko ylitys alkanut .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On arvostettava liikennesääntöjen tasapäistävää vaikutusta. Aivan sama millä autolla ajaa niin joutuu päästämään kävelijät ensin ja monesti pyöräilijät myös :)
Ei tietenkään joudu. Kyllä pyöräilijä ja jalankulkija väistää itsekin, sehän on itsesuojelua jo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole pitkän elämäni (77 v) aikana vielä nähnyt liikennemerkkiä, jossa olisi B5, B6 tai B7. Useita sellaisia olen nähnyt, mitkä muistuttavat ykköstä, äksää ja setaa. Nyt kuulemma ookin tulee. Ja näitä merkkejä olen katsellut ratin takaa parissakymmenessä maassa Euroopassa ja toisen kuljettajan ratin takaa ainakin neljässä Aasian maassa.
Älä pappa yritä päteä liioittelemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nuo liikennemerkit haluat nähdä, niin ne löytyvät tieliikennelaista. Numero-kirjainyhdistelmä viittaa tieliikennelakiin ja sieltä löytyviin liikennemerkkeihin. Aukaise laki ja katso.
Tieliikennelaki 10.8.2018/729
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729Siitä vaan lakikirjaa aukaisemaan ja selaamaan vauhdissa, niinhän viisauttasi jakelit?
- Anonyymi
Risteyksessä kääntyessä väistetään myös sen tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle käännytään. Tieliikennelain 24 § lukee nimittäin seuraavaa:
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
4) ...- Anonyymi
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä. Jalkakäytävien välissä oleva suojatie ei ole pyörätien jatke joten sitä pitkin ei saa ylittää pyörällä risteävää katua. Jos ajaa tällaisessa kohdassa ajoradalla niin kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen. Suuntamerkkiä pitää näyttää jo ennen kääntymistä, rattivilkku on myöhässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä. Jalkakäytävien välissä oleva suojatie ei ole pyörätien jatke joten sitä pitkin ei saa ylittää pyörällä risteävää katua. Jos ajaa tällaisessa kohdassa ajoradalla niin kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen. Suuntamerkkiä pitää näyttää jo ennen kääntymistä, rattivilkku on myöhässä.
Saa jalkakäytävällä ajaa jos on alle 12 vuotias.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa jalkakäytävällä ajaa jos on alle 12 vuotias.
Sellaisilla suojateillä jotka eivät ole pyörätien jatkeita, ei saa ajaa polkupyörällä minkään ikäinen, ei edes alle 12-vuotias lapsi (KKO 3013/1.10.1986), joka saa laillisesti polkupyöräillä jalkakäytävällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisilla suojateillä jotka eivät ole pyörätien jatkeita, ei saa ajaa polkupyörällä minkään ikäinen, ei edes alle 12-vuotias lapsi (KKO 3013/1.10.1986), joka saa laillisesti polkupyöräillä jalkakäytävällä.
Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Sen myötä jotkut KKO ratkaisut eivät välttämättä kenties enää ole ihan päteviä. Laki on saattanut muuttua sen verran.
Nykyisessä TLL lukee 18 § mm. seuraavaa: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Ajoneuvolla saa tuon mukaan ylittää suojatie. Autokin on ajoneuvo. Auto voi tulla tilanteeseen jossa joutuu suojatien kohdalta ajamaan ajoradalle.
Totta on toki se seikka, että normaali tilanteessa jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, paitsi alle 12-vuotias (mutta vain jos siitä ei aiheutu haittaa ja häiriötä jalankulkijoille). Pyöräilijä voi kuitenkin tulla tilanteeseen jossa lähtee etenemään suojatien kohdalla, aivan kuten auto tuossa esimerkissä ylempänä. Väistämissäännöt ovat kuitenkin se joka määrittää miten ajoneuvoilla väistetään. Pyörä kun on ajoneuvo ja suojatie on ”suojatie” vain jalankulkijoille.
Lisäksi vielä sellainen seikka, että suojatie ei koskaan ole muuta kuin suojatie. Se ei ole koskaan ”myös” pyörätien jatke. Pyörätien jatke voi olla samassa kohtaa suojatien kanssa tai olla olematta. Myös pyörätien jatke voi olla jossakin täysin yksin ilman suojatietä samassa kohtaa. Suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri itsenäistä asiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Sen myötä jotkut KKO ratkaisut eivät välttämättä kenties enää ole ihan päteviä. Laki on saattanut muuttua sen verran.
Nykyisessä TLL lukee 18 § mm. seuraavaa: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Ajoneuvolla saa tuon mukaan ylittää suojatie. Autokin on ajoneuvo. Auto voi tulla tilanteeseen jossa joutuu suojatien kohdalta ajamaan ajoradalle.
Totta on toki se seikka, että normaali tilanteessa jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, paitsi alle 12-vuotias (mutta vain jos siitä ei aiheutu haittaa ja häiriötä jalankulkijoille). Pyöräilijä voi kuitenkin tulla tilanteeseen jossa lähtee etenemään suojatien kohdalla, aivan kuten auto tuossa esimerkissä ylempänä. Väistämissäännöt ovat kuitenkin se joka määrittää miten ajoneuvoilla väistetään. Pyörä kun on ajoneuvo ja suojatie on ”suojatie” vain jalankulkijoille.
Lisäksi vielä sellainen seikka, että suojatie ei koskaan ole muuta kuin suojatie. Se ei ole koskaan ”myös” pyörätien jatke. Pyörätien jatke voi olla samassa kohtaa suojatien kanssa tai olla olematta. Myös pyörätien jatke voi olla jossakin täysin yksin ilman suojatietä samassa kohtaa. Suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri itsenäistä asiaa.On eri asia ajetaanko autolla/ajoneuvolla suojatien yli vai suojatietä pitkin. Nykyisen tieliikennelain mukaan pitää ainakin jossain määrin varautua toisen osapuolen lainvastaiseen tai muuten vaan virheelliseen toimintaan, ja lapsia tai muuten selkeästi vaillinaisesti tiellä liikkuvia pitää varoa erityisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On eri asia ajetaanko autolla/ajoneuvolla suojatien yli vai suojatietä pitkin. Nykyisen tieliikennelain mukaan pitää ainakin jossain määrin varautua toisen osapuolen lainvastaiseen tai muuten vaan virheelliseen toimintaan, ja lapsia tai muuten selkeästi vaillinaisesti tiellä liikkuvia pitää varoa erityisesti.
Tietenkin sillä on ero. Tuossa kuitenkin mainitaan ajoradan ylittäminen, eli laki tarkoittaa tuossa suojatietä pitkin ajamista. Ajoradan ylittäminen siis kyseessä, eikä suojatien ylittäminen ajorataa pitkin ajamalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Sen myötä jotkut KKO ratkaisut eivät välttämättä kenties enää ole ihan päteviä. Laki on saattanut muuttua sen verran.
Nykyisessä TLL lukee 18 § mm. seuraavaa: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Ajoneuvolla saa tuon mukaan ylittää suojatie. Autokin on ajoneuvo. Auto voi tulla tilanteeseen jossa joutuu suojatien kohdalta ajamaan ajoradalle.
Totta on toki se seikka, että normaali tilanteessa jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, paitsi alle 12-vuotias (mutta vain jos siitä ei aiheutu haittaa ja häiriötä jalankulkijoille). Pyöräilijä voi kuitenkin tulla tilanteeseen jossa lähtee etenemään suojatien kohdalla, aivan kuten auto tuossa esimerkissä ylempänä. Väistämissäännöt ovat kuitenkin se joka määrittää miten ajoneuvoilla väistetään. Pyörä kun on ajoneuvo ja suojatie on ”suojatie” vain jalankulkijoille.
Lisäksi vielä sellainen seikka, että suojatie ei koskaan ole muuta kuin suojatie. Se ei ole koskaan ”myös” pyörätien jatke. Pyörätien jatke voi olla samassa kohtaa suojatien kanssa tai olla olematta. Myös pyörätien jatke voi olla jossakin täysin yksin ilman suojatietä samassa kohtaa. Suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri itsenäistä asiaa.Entistä epäselvemmäksi menee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On eri asia ajetaanko autolla/ajoneuvolla suojatien yli vai suojatietä pitkin. Nykyisen tieliikennelain mukaan pitää ainakin jossain määrin varautua toisen osapuolen lainvastaiseen tai muuten vaan virheelliseen toimintaan, ja lapsia tai muuten selkeästi vaillinaisesti tiellä liikkuvia pitää varoa erityisesti.
Joo mutta kyllä pitää ihmisten itsekin varoa. Lapset tietty asia erikseen. Muualla maailmastahan lapset ei saa edes yksin liikkua.
Arkailijat opettaa varomattomuuteen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entistä epäselvemmäksi menee.
Jalan & pyöräillen opas
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/07/jalan_ja_pyoraillen_opas2020_netti.pdf
Ei oikeasti ole mitään rakettitiedettä.
- Anonyymi
Minun ei tarvitse väistää ketään. En myöskään koskaan jonota kaupassa vaan menen suoraan kassalle.
- Anonyymi
Jep. Asennevamma periytyy aika usein.
- Anonyymi
Jalajulkijat ja pyöräilijät on pitkälti asennevammaisia. He tyranisoivat muita ajoradalla liikkujia.
Olisiko kaupungin päättäjät nyt pyöräiljlöiden ja kävelylössyttäjien puolella ja kieltäisivät kaupunkialueella täysin yksityisauto liikenne. Siitä yrittäjät ovat mielissään kun kaupunki on hiljaisempi autoista. - Anonyymi
Minä kyllä pysähdyn uskollisesti aina suojatien eteen kun vähänkään näyttää siltä, että sinne on jalankulkija tai pyöräilijä pyrkimässä. Minulle on tärkeää, etten elämäni aikana vahingossakaan aja kenenkään päälle, niinkuin taaskin Oulussa tapahtui, että ajettiin polkupyöräilijä hengiltä. On mukavaa joskus lopettaa autoilu, kun ei ole jäänyt yhtään uhria omalle tunnolle taakaksi.
Se on vaan tämä liikennekulttuuri semmoista, jossa se vauhti on numero yksi ja kaikella muulla ei ole sitten mitään väliä.
Opetelkaa siis kunnioittamaan suojatietä ja antakaa jalankulkijoiden mennä turvallisesti siitä yli ja ennenkaikkea pysähtykää sen eteen jo aijemmin pysähtynee auton viereen. Monta kertaa on sattunut niin, että kun ei ole pysähdytty, niin sitten on ajettu sen jalankulkijan päälle.- Anonyymi
Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä914286- 434202
Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille6123966Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap232807- 792521
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1282108SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3402084Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.1952003Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?281649Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,661442