"Energiayhtiö Fortum myy sähkönsiirtoliiketoimintonsa. Kauppahinta on noin 2,55 miljardia euroa. Fortumin sähkönsiirtoverkko on Suomen suurin 20 prosentin markkinaosuudella.
Kaupalla ei ole vaikutusta Fortumin sähkön vähittäismyynnin asiakkaisiin, vaan Fortum sanoo jatkossakin kehittävänsä sähkönmyyntibisnestään.
Ostajana olevan Suomi Power Networksin osakkaita ovat Keva ja Lähi-Tapiola sekä kansainväliset sijoittajat First State Investments ja Borealis Infrastructure Management Inc.. Kevan osuus Suomi Power Networksista on 12,5 prosenttia, Lähi-Tapiolan 7,5 prosenttia ja investointiyhtiöiden kummankin 40 prosenttia.
Leijonanosa sähkönsiirrosta on kaupassa siis matkalla ulkomaiseen omistukseen. Borealis Infrastructure on kanadalainen sijoitusyhtiö ja First State Investments australialainen sijoitusyhtiö."
"Omistusohjausministeri Pekka Haavisto puolustaa kauppaa ja toteaa, että sähkönjakeluverkko ei ole sellainen infrastruktuurin osa, johon valtion olisi kannattanut lähteä sijoittamaan.
”Tässä ei pääse vapaasti hinnoittelemaan, ja vastapainoksi toimijalla on paljon velvoitteita verkon huollosta, korvausvastuusta asiakkaalle ja niin edelleen.”"
Eipä tietenkään olisi kannattanut. Voittoahan se tuottaa.
Viisaita päättäjiä
Anonyymi
2
54
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän tätä suomea muuten voitaisikaan ajaa alas.
- Anonyymi
Taas!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1069616
- 494711
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021976Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html421961- 241660
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131401Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,401329Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54937Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v30913Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31912