Sähköautosta puheenollen

Anonyymi

Kyllä tämä nyt näyttää aika selvältä eli sähköllä ajellaan muutama vuosikymmen.
Katsokaas minkälaisia akkumääriä Volkkari on tilaillut pelkästään Skellefteasta ja minkälaisia tarpeita on kaikenkaikkiaan. Juttu on vähän vanha (puoli vuotta), mutta ihan satasella ajankohtainen.
Kierrätyskin lähtee käyntiin, joten raaka-ainepulasta ei tule kovin pitkäkestoista, josko sitä pulaa tulee lainkaan.
Maailmassa on varmaan tuhansia ja taas tuhansia akkujen suunnittelijoita ja vähän ihmetyttää nyt se, että miksiköhän kukaan ei ole aiemmin tajunnut kyseenalaistaa tuota litium kennon muotoa. Sen muuttamista sylinteristä kuusitahokkaaksi?

Eurooppalainen ajaa entistä enemmän sähköllä ja me saadaan taas uittaa "vähän" ajettuja polttomoottorisia autoja mm. Saksasta Suomeen, ja halavalla.

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-paljasti-tulevaisuutensa-valtava-panostus-akkuihin-tehokasta-uusiokayttoa-ja-jopa-ilmaista-latausta/

78

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on vaan kovin väärin, että kerrostaloihin tulee niitä latauspisteitä ja autotonkin joutuu maksamaan.

      • Anonyymi

        No ei joudu. Oletko todellakin vielä ihan pihalla tuosta, vai vain jumalattoman tyhmä?
        Latausjärjestelmä tulee siihen tontille, mutta sen omistaa erillinen Oy (olkoon sen nimi vaikkapa Lataus OY), jolla ei ole mitään tekemistä taloyhtiön kanssa.
        Lataus Oy:lla on oma sähköliittymä, eikä se rasita mitenkään taloyhtiötä, jos niin yhtiökokouksessa päätetään.
        Se taloyhtiö jonka tontilla tuo latausjärkkäri on, saa vuokraa siitä maapohjasta kyseiseltä Lataus Oy:lta. Autoton osakkeenomistaja siis hyötyy siitä.
        Nyt voit nukkua yösi rauhassa, - jos ymmärsit tuon kirjoitukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei joudu. Oletko todellakin vielä ihan pihalla tuosta, vai vain jumalattoman tyhmä?
        Latausjärjestelmä tulee siihen tontille, mutta sen omistaa erillinen Oy (olkoon sen nimi vaikkapa Lataus OY), jolla ei ole mitään tekemistä taloyhtiön kanssa.
        Lataus Oy:lla on oma sähköliittymä, eikä se rasita mitenkään taloyhtiötä, jos niin yhtiökokouksessa päätetään.
        Se taloyhtiö jonka tontilla tuo latausjärkkäri on, saa vuokraa siitä maapohjasta kyseiseltä Lataus Oy:lta. Autoton osakkeenomistaja siis hyötyy siitä.
        Nyt voit nukkua yösi rauhassa, - jos ymmärsit tuon kirjoitukseni.

        Mie oon iha pihalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei joudu. Oletko todellakin vielä ihan pihalla tuosta, vai vain jumalattoman tyhmä?
        Latausjärjestelmä tulee siihen tontille, mutta sen omistaa erillinen Oy (olkoon sen nimi vaikkapa Lataus OY), jolla ei ole mitään tekemistä taloyhtiön kanssa.
        Lataus Oy:lla on oma sähköliittymä, eikä se rasita mitenkään taloyhtiötä, jos niin yhtiökokouksessa päätetään.
        Se taloyhtiö jonka tontilla tuo latausjärkkäri on, saa vuokraa siitä maapohjasta kyseiseltä Lataus Oy:lta. Autoton osakkeenomistaja siis hyötyy siitä.
        Nyt voit nukkua yösi rauhassa, - jos ymmärsit tuon kirjoitukseni.

        Mikähän tarve sinulla on jokaisessa kommentissasi kyseenalaistaa keskustelukuppanisi älykkyyttä? Ei anna oikein hyvää lähtöä asialliselle keskustelulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei joudu. Oletko todellakin vielä ihan pihalla tuosta, vai vain jumalattoman tyhmä?
        Latausjärjestelmä tulee siihen tontille, mutta sen omistaa erillinen Oy (olkoon sen nimi vaikkapa Lataus OY), jolla ei ole mitään tekemistä taloyhtiön kanssa.
        Lataus Oy:lla on oma sähköliittymä, eikä se rasita mitenkään taloyhtiötä, jos niin yhtiökokouksessa päätetään.
        Se taloyhtiö jonka tontilla tuo latausjärkkäri on, saa vuokraa siitä maapohjasta kyseiseltä Lataus Oy:lta. Autoton osakkeenomistaja siis hyötyy siitä.
        Nyt voit nukkua yösi rauhassa, - jos ymmärsit tuon kirjoitukseni.

        Haista perä. Tuo on vihreiden propagandaa. Kyllä sen asukas maksaa. MINÄ TIEDÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän tarve sinulla on jokaisessa kommentissasi kyseenalaistaa keskustelukuppanisi älykkyyttä? Ei anna oikein hyvää lähtöä asialliselle keskustelulle.

        No se tarve syntyy kun lukee noita kommentteja. Liekö väliksi jos sinun kanssasi ei synnykään asiallista keskustelua.
        Riittääkö tämä vastukseksi, vai pitäiskö minun pyytää anteeksi sinun ominaisuuksiasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista perä. Tuo on vihreiden propagandaa. Kyllä sen asukas maksaa. MINÄ TIEDÄN.

        Etkä tiedä. Sinä ole tumpitollo huuhaa. Jos minulla on tontti ja sinä vuokraat siitä palasen omalle firmallesi niin minäkö maksan sinun rakennushommasi? Vedä nyt...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se tarve syntyy kun lukee noita kommentteja. Liekö väliksi jos sinun kanssasi ei synnykään asiallista keskustelua.
        Riittääkö tämä vastukseksi, vai pitäiskö minun pyytää anteeksi sinun ominaisuuksiasi?

        Ei toki, sinuna olisin pahoillani ihan omista ominasuuksistasi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se tarve syntyy kun lukee noita kommentteja. Liekö väliksi jos sinun kanssasi ei synnykään asiallista keskustelua.
        Riittääkö tämä vastukseksi, vai pitäiskö minun pyytää anteeksi sinun ominaisuuksiasi?

        Et siis haluakaan keskustella, vaan sanella...


    • Anonyymi

      Maksaja on kumminkin tavalla tai toisella taloyhtiön osakas, jos varsinkin kiinteistön sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan kasvaneen sähkönkulutuksen vuoksi.

      • Anonyymi

        No kun juuri sanoin, että sille tulee oma sähköliittymä. Se ei siis tule taloyhtiön "sähkönaruun". Rakentamisesta koituvat kulut maksaa se Lataus OY. Koeta nyt tajuta edes jotenkin.
        Voi v! u, että on tyhmää jengiä Joensuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun juuri sanoin, että sille tulee oma sähköliittymä. Se ei siis tule taloyhtiön "sähkönaruun". Rakentamisesta koituvat kulut maksaa se Lataus OY. Koeta nyt tajuta edes jotenkin.
        Voi v! u, että on tyhmää jengiä Joensuussa.

        Missäs noin "viisaita" kasvaa kuin sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun juuri sanoin, että sille tulee oma sähköliittymä. Se ei siis tule taloyhtiön "sähkönaruun". Rakentamisesta koituvat kulut maksaa se Lataus OY. Koeta nyt tajuta edes jotenkin.
        Voi v! u, että on tyhmää jengiä Joensuussa.

        Sähkö menee kuitenkin taloyhtiön laskuun ja tulee kaikkien asukkaiden maksettavaksi kohonneina vastikkeina ja vuokrina.


      • Anonyymi

        Kova oot diagnosoimaan, taidatkin olla lääkäri...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun juuri sanoin, että sille tulee oma sähköliittymä. Se ei siis tule taloyhtiön "sähkönaruun". Rakentamisesta koituvat kulut maksaa se Lataus OY. Koeta nyt tajuta edes jotenkin.
        Voi v! u, että on tyhmää jengiä Joensuussa.

        Mitä yrität sanoa? Kommenttiesi pääsanoma on että muut ovat tyhmiä, umpitolloja, ihan pihalla ja mielenvikaisia... Eipä sinunkaan keskustelutyylisi kovin terveeltä kaikinajoin näytä, ihan teksteistäsi voisi päätellä kyseessä olevan jonkintasoisen persoonallisuushäiriön. Ihan vaan näin joskus asiaa opiskelleena arvailen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun juuri sanoin, että sille tulee oma sähköliittymä. Se ei siis tule taloyhtiön "sähkönaruun". Rakentamisesta koituvat kulut maksaa se Lataus OY. Koeta nyt tajuta edes jotenkin.
        Voi v! u, että on tyhmää jengiä Joensuussa.

        heh ja sen lataus oy sähkö on sitten kallista, pakko maksaa muuten patteriuto jää pihaan,
        Tosin talvella jos työmatka on pitkä pitää sitten loppumatka mennä bussilla kun auton patterista loppuu virta varsinkin kun joutuu käyttämään lämmityslaitetta joka hörppii ihan vitusti virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun juuri sanoin, että sille tulee oma sähköliittymä. Se ei siis tule taloyhtiön "sähkönaruun". Rakentamisesta koituvat kulut maksaa se Lataus OY. Koeta nyt tajuta edes jotenkin.
        Voi v! u, että on tyhmää jengiä Joensuussa.

        Jos jokaisella on sähköauto, niin aikamoinen lataamo on rakennettava taloyhtiön parkkipaikalle.
        Klo 17 jälkeen 50 latauksessa?


    • Anonyymi

      Kaupunkilaiset yrittävät innokkaasti pistää muita sähköhärpäkkeiden maksajiksi ja kaikkien päästöjen ja romujen hävittäjiksi. Nytkin sähkö ei riitä ja tarvitaan tuontia. Hintakin on noussut liian kalliiksi. Voisitte edes yrittää maksaa kaiken sen vahingon joka aiheutuu puheistanne.Kaikki ei ole savolaisia,jotkut käsittää vielä mikä on mahdollista toisinkuin sosialistit jotka maksattaa kaiken työtä tekevien säästöillä.Maailmanloppua ei pidä edistää tolkuttomilla puheilla joita varsinkin puoluväki nyt esittää.

      • Anonyymi

        Ja nyt selkeä korjaus tuohon sähkön hinnannousuun.
        Norjassa ja Ruotsissa on ollut kuiva ja vähäsateinen kesä, myös muu, lähinnä uusiutumattomien tuotantomuotojen tuottavuus on ollut tavallista heikompaa. Tämä taas nostaa hintoja Pohjoismaisessa Sähköpörssissä.
        Onko selvää tähän saakka?
        Hyvä.
        Sähköpörssin hinta vaikuttaa myös Suomeen, koska olemme siinä mukana.
        Onko selvää tähän saakka?
        Hyvä.... ai, no sinäpä et tajua mistään muustakaan.
        Sähköautojen myynnillä ja käytöllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
        Nyt voitte alkaa jankuttamaan vastaan. Valehtelu, luulottelu ja muu kestämättömien argumenttien käyttö on sallittu, koska muita teillä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nyt selkeä korjaus tuohon sähkön hinnannousuun.
        Norjassa ja Ruotsissa on ollut kuiva ja vähäsateinen kesä, myös muu, lähinnä uusiutumattomien tuotantomuotojen tuottavuus on ollut tavallista heikompaa. Tämä taas nostaa hintoja Pohjoismaisessa Sähköpörssissä.
        Onko selvää tähän saakka?
        Hyvä.
        Sähköpörssin hinta vaikuttaa myös Suomeen, koska olemme siinä mukana.
        Onko selvää tähän saakka?
        Hyvä.... ai, no sinäpä et tajua mistään muustakaan.
        Sähköautojen myynnillä ja käytöllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
        Nyt voitte alkaa jankuttamaan vastaan. Valehtelu, luulottelu ja muu kestämättömien argumenttien käyttö on sallittu, koska muita teillä ei ole.

        Tottakai kaikki sinun mielipiteesi vastaiset kommentit ovat valehtelua, luulottelua ja muita kestämättömiä argumentteja...

        Mitä minkäkin tajuamiseen tulee, niin asiahan on hyvin helposti tajuttava, toivottavasti myös kaltaisellesi "älykölle".

        Kas kun sähköhärpäkkeet tarvitsevat toimiakseen sähköä.
        Mitä enemmän on sähköhärpäkkeitä käytössä, sitä enemmän tarvitaan sähköä, toisinsanoen sähkön kysyntä kasvaa.
        On ikivanha markkinatotuus että aina kysynnän kasvaessa hinnat nousevat.
        Eikä sähkö ole tässä mikään poikkeus.

        Sähkön hinnannousun myötä tämä vihervouhkien sähköleluleikki tulee siis kalliiksi niillekin jotka eivät halua sähköleluilla leikkiä.

        Mitähän kestävää argumenttia sinulla tähän olisi, muuta kuin pohjaton inttämisen halu...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nyt selkeä korjaus tuohon sähkön hinnannousuun.
        Norjassa ja Ruotsissa on ollut kuiva ja vähäsateinen kesä, myös muu, lähinnä uusiutumattomien tuotantomuotojen tuottavuus on ollut tavallista heikompaa. Tämä taas nostaa hintoja Pohjoismaisessa Sähköpörssissä.
        Onko selvää tähän saakka?
        Hyvä.
        Sähköpörssin hinta vaikuttaa myös Suomeen, koska olemme siinä mukana.
        Onko selvää tähän saakka?
        Hyvä.... ai, no sinäpä et tajua mistään muustakaan.
        Sähköautojen myynnillä ja käytöllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
        Nyt voitte alkaa jankuttamaan vastaan. Valehtelu, luulottelu ja muu kestämättömien argumenttien käyttö on sallittu, koska muita teillä ei ole.

        Tuo norjan ja ruotsin vesitilannehan on jo hyvin vanha vitsi.
        Jo vuosikymmenet on naurettu sille että olipa siellä vettä liian vähän tai liian paljon, niin aina sähkön hinta nousee. Hyvä vitsi ellei olisi totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai kaikki sinun mielipiteesi vastaiset kommentit ovat valehtelua, luulottelua ja muita kestämättömiä argumentteja...

        Mitä minkäkin tajuamiseen tulee, niin asiahan on hyvin helposti tajuttava, toivottavasti myös kaltaisellesi "älykölle".

        Kas kun sähköhärpäkkeet tarvitsevat toimiakseen sähköä.
        Mitä enemmän on sähköhärpäkkeitä käytössä, sitä enemmän tarvitaan sähköä, toisinsanoen sähkön kysyntä kasvaa.
        On ikivanha markkinatotuus että aina kysynnän kasvaessa hinnat nousevat.
        Eikä sähkö ole tässä mikään poikkeus.

        Sähkön hinnannousun myötä tämä vihervouhkien sähköleluleikki tulee siis kalliiksi niillekin jotka eivät halua sähköleluilla leikkiä.

        Mitähän kestävää argumenttia sinulla tähän olisi, muuta kuin pohjaton inttämisen halu...?

        Siis pitäisikö minun olla samaa mieltä teidän kanssa? Ja miksi pitäisi, voisitko perustella?
        Minä perustan kantani tietoon ja tosiasioihin, en luuloihin.
        Tieto on olemassa, mutta tehän ette siitä ole kiinnostuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis pitäisikö minun olla samaa mieltä teidän kanssa? Ja miksi pitäisi, voisitko perustella?
        Minä perustan kantani tietoon ja tosiasioihin, en luuloihin.
        Tieto on olemassa, mutta tehän ette siitä ole kiinnostuneita.

        Miksi sitten muiden pitäisi olla samaa mieltä sinun kanssasi?
        Sinun tietosi ja näkemyksesi asioista on näemmä ihan yhtä autenttista kuin muidenkin täällä kirjoittavien. Voitko kuvitella että sinun "tietosi" ei välttämättä ole se absoluuttinen totuus, vaan muitakin näkökantoja saattaa olla olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai kaikki sinun mielipiteesi vastaiset kommentit ovat valehtelua, luulottelua ja muita kestämättömiä argumentteja...

        Mitä minkäkin tajuamiseen tulee, niin asiahan on hyvin helposti tajuttava, toivottavasti myös kaltaisellesi "älykölle".

        Kas kun sähköhärpäkkeet tarvitsevat toimiakseen sähköä.
        Mitä enemmän on sähköhärpäkkeitä käytössä, sitä enemmän tarvitaan sähköä, toisinsanoen sähkön kysyntä kasvaa.
        On ikivanha markkinatotuus että aina kysynnän kasvaessa hinnat nousevat.
        Eikä sähkö ole tässä mikään poikkeus.

        Sähkön hinnannousun myötä tämä vihervouhkien sähköleluleikki tulee siis kalliiksi niillekin jotka eivät halua sähköleluilla leikkiä.

        Mitähän kestävää argumenttia sinulla tähän olisi, muuta kuin pohjaton inttämisen halu...?

        Mielipiteet ovat VAIN mielipiteitä ja useinkin erittäin huonosti (tai ei lainkaan) perusteltuja. Ei sellaista voi pitää totuutena. Kun se ei ole totuus, niin voitanee sanoe, että se on valhe.

        Meillä on taloyhtiön pihassa "Autotalli Oy".
        Noh, ei sen nimi ole tuo, mutta se on kuitenkin erillinen osakeyhtiö. Omistajina on tässä taloyhtiössä asuvia osakkeenomistajia, mutta myös muualla asuvia, ja myös sellaisia jotka eivät asu tässä talossa, eikä heillä ole osakettakaan taloyhtiössämme.
        Tuo "autotallioy" maksaa tontista vuokraa taloyhtiölle ja sillä on mm. oma sähköliittymä, jonka kaapeli tulee tonttien rajaa pitkin talleille (tähän tulleenee jonain päivänä myös nuo sähköautojen latauspisteet).
        Taloyhtiö ei ole mitenkään vastuussa "autotallioy:n" kuluista, mutta ei myöskään saa siiä muita tuloja kuin tuon vuokran.
        Kyseessä on siis kaksi erillistä yhtiötä.
        Tällä periaatteella toimii myös nuo "latausosakeyhtiöt". Niitä on jo perustettu ja lisää tulee koko ajan, ja se toimii ihan käytännössäkin. Kyseessä ei siis ole mielipide, vaan tosiasia.
        Minulta loppuu "rautalanka" ja viitseliäisyys. Jatkakaa keskenänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten muiden pitäisi olla samaa mieltä sinun kanssasi?
        Sinun tietosi ja näkemyksesi asioista on näemmä ihan yhtä autenttista kuin muidenkin täällä kirjoittavien. Voitko kuvitella että sinun "tietosi" ei välttämättä ole se absoluuttinen totuus, vaan muitakin näkökantoja saattaa olla olemassa?

        Kyllä olen huomannut, että muitakin näkökantoja on. Näkökanta = mielipide, yhtä tyhjän kanssa.


    • Anonyymi

      Joensuussa kakalla kulkeva auto olisi varmaan myyntimenestys...

      • Anonyymi

        Sinäjän olet iha tymhä, autohan kulkee pesnalla. Kylä on tymää sakia jonsuussa!


    • Anonyymi

      Siitä se onni aukeaa, kun kolmen tonnin polttomoottori autolla ajeleva uusii viherpiipertäjien toiveesta 50.000 euron sähköautoon niin maailma pelastuu. Suuren autovelan vuoksi tavan työläisen talous olisi katasrofissa, joten jätetäänhän auton vaihto ja ajellaan entisellä.

      • Anonyymi

        Niinpä. Kun suomen liikenteessä olevien autojen keskihinta on n. 3000€, niin millähän aivoilla nämä vähä-älyiset vihertävät päättelee että jokainen pystyisi tai edes haluaisi hankkia kalliin ja epävarman sähköturhakkeen?


    • Anonyymi

      Nämä kolmen tonnin polttomoottoriautolla ajavat ovat kumminkin niitä, jotka pitävät Suomea pystyssä ruumiillisella työllä ja yrittävät hankkia leipää perheelleen. Suomi ei tule pysymään hengissä pelkästään älylaitteita räpläämällä, se pitää kumminkin muistaa tässä sähkön varaan rakentuvassa yhteiskunnassa ja siellä sadan tonnin sähköauton ratin ja istuimen välissä.

      • Anonyymi

        "kolmen tonnin polttomoottoriautolla..."
        Kyllä pitää olla huonot tulot jos noin on. Minä asentelen monenlaista automaatiota rakennuksiin ja ajan työajot Volkkaripakulla. Oma auto on Skoda Octavia, jolla hankintahinta oli yli kymmenen kertaa tuo kolme tonnia.
        Kolmen tonnin kotteroilla ajaa työttömät. Ikävä sanoa, mutta ne ei pidä Suomea pystyssä, hyvä kun itsensä.


    • Anonyymi

      Jokos kaupungin legenda eli harteikas remonttireiska/nosturikuski Mara on hankkinut sähköauton? On ollut kova vannoutunut diesel-Mersumies kauan.

    • Anonyymi

      Nyt on ruvettu valmistamaan sähköllä liikkuvia kuorma-autoja, joilla hyvissä olosuhteissa varmaan ilman kuormaa saattaa päästä jopa 300 km. Korvesta puukuormaa hakiessa kun akut tyhjenee, niin isketkö lataustöpselin paksuimman tukin päähän isomman virran toivossa.

      • Anonyymi

        Nytpä virossa kehitellään tekniikkaa akkujen valmistamiseksi TURPEESTA!
        Suomessa vihreät sitten sössi tämänkin innovaation...


      • Anonyymi

        "Nyt on ruvettu valmistamaan sähköllä liikkuvia kuorma-autoja..."
        Nuo sähköiset kuorkit on tarkoitettu lyhyeen ajoon.
        Se tarkoittaa mm. jakelua. Siinä päivittäiset ajomatkat ovat korkeintaan muutaman sata kilometriä.
        Myös raskaimpaan kalustoon on alettu asentaa sähköisiä lisävoimalaitteita. Niitä ei ole tarkoitettu varsinaiseen ajoon, vaan ainoastaan sellaisiin tilanteisiin joissa tarvitaan hetkenaikaa paljon tehoa.
        Akkuteknologian kehittyessä tietysti myös täyssähkörekkoja alkaa ilmaantua liikenteeseen.

        Tukinajoon tuollainen kolmesataa kilsaa on usein aika sopiva määrä yhdelle ajovuorolle. Ei tukkirekalla ajeta kovin montaa sataa kilsaa vuorossaan. Kuorman lastaaminen ja pikkuteillä pujottelu on aikaa viepää, eikä maantiellä viivytä tuntikausia. Kun rekka lähtee Uimaharjusta Ilomantsiin hakemaan kuormaa, niin kilometrejä voi tulla sata, ja se toteutuisi rekallakin reilussa tunnissa, mutta kuormaaminen ja metsäautotien pujottelu vie aikansa. Kaksi tuntia ei riitä.
        Tuollaiseen käyttöön pitää akkujen lataaminen saada sujuvaksi ja nopeaksi. Yöllä lataaminen ei läheskään aina käy, koska nyt aika monet tukkirekat liikkuvat yötäpäivää, vain kuskit vaihtuu.
        Ongelma on ratkaistavissa ja ihan varmasti se myös ratkaistaan.


    • Anonyymi

      Monikaan sähköautohurmiossa ajava ei tule ajatelleeksi, että auton virtalähteenä alustassa on 300 kg sähköpommi. Painoltaan sama, kuin neljä aikuista istuisi jo valmiina kyydissä.

    • Anonyymi

      Itse ostin sähköauton (koska mä voin) ja lataan sitä pääasiassa työpaikallani. Kilometrejä tulee vuodessa n. 15000 ja mitään tarvetta ei ole vedellä soppatykkejä lappiin.
      Sähköauto on minulle mainio vaihtoehto ja nykyjään huoltoasemien polttoaineiden hintataulut piristävät kivasti matkaani.

      • Anonyymi

        Papallakin on sähkömopo, sellainen kolmipyöräinen. Käy sillä bingossa kerran viikossa ja apteekissa silloin tällöin kauppareissullaan. Pappakin on hyvin tyytyväinen paristoajokkiinsa, kehuu että siinä on valot ja kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papallakin on sähkömopo, sellainen kolmipyöräinen. Käy sillä bingossa kerran viikossa ja apteekissa silloin tällöin kauppareissullaan. Pappakin on hyvin tyytyväinen paristoajokkiinsa, kehuu että siinä on valot ja kaikki.

        Siinäs näet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäs näet.

        Niinpä. Ja uskon että sinunkin "koska sä voit autollasi" pystyy käymään kerran viikossa bingossa. Ainakin kesäaikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papallakin on sähkömopo, sellainen kolmipyöräinen. Käy sillä bingossa kerran viikossa ja apteekissa silloin tällöin kauppareissullaan. Pappakin on hyvin tyytyväinen paristoajokkiinsa, kehuu että siinä on valot ja kaikki.

        Nyt voisin lainata tätä erästä ns. viisasta sukkahousuajattelijaa sanomalla, että kylläpäs nyt fossiilipolttoaineen käyttäjää kuumentaa, kun joku pärjää sähköautollaan. Katsos kun joku on tehnyt erilaisen ratkaisun, kuin itse niin siinäpä vasta oiva mollaamisen kohde.
        Kyseisen hepun pappa lienee tyytyväinen omaan kulkupeliinsä ja niin lienee tämä sähköautonkin omistaja. Eivät kaikki papat tai papattaret halua dieselnelivetoa karkeilla renkailla sitä peräkärriä vetämään soiden poikki toiselle puolen maata. Joillekin riittää lyhyetkin siirtymät.
        Erilaisuus ja erilaisten tarpeiden ymmärtäminen tuntuu olevan joillekin hyvin vaikeaa. Katse on nauliutunut vain siihen omaan napaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voisin lainata tätä erästä ns. viisasta sukkahousuajattelijaa sanomalla, että kylläpäs nyt fossiilipolttoaineen käyttäjää kuumentaa, kun joku pärjää sähköautollaan. Katsos kun joku on tehnyt erilaisen ratkaisun, kuin itse niin siinäpä vasta oiva mollaamisen kohde.
        Kyseisen hepun pappa lienee tyytyväinen omaan kulkupeliinsä ja niin lienee tämä sähköautonkin omistaja. Eivät kaikki papat tai papattaret halua dieselnelivetoa karkeilla renkailla sitä peräkärriä vetämään soiden poikki toiselle puolen maata. Joillekin riittää lyhyetkin siirtymät.
        Erilaisuus ja erilaisten tarpeiden ymmärtäminen tuntuu olevan joillekin hyvin vaikeaa. Katse on nauliutunut vain siihen omaan napaan.

        Eihän se kuumenna. On vaan aina niin mukava katsella kun lapsenmieliset leikkii sähköautoilla. Minullakin oli pienenä sellainen kahdeksikon muotoinen autorata jossa kaksi autoa kulki rinnakkain patterin voimalla. Mutta ei nekään kauaa kestäneet ja pattereita meni tuhottomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voisin lainata tätä erästä ns. viisasta sukkahousuajattelijaa sanomalla, että kylläpäs nyt fossiilipolttoaineen käyttäjää kuumentaa, kun joku pärjää sähköautollaan. Katsos kun joku on tehnyt erilaisen ratkaisun, kuin itse niin siinäpä vasta oiva mollaamisen kohde.
        Kyseisen hepun pappa lienee tyytyväinen omaan kulkupeliinsä ja niin lienee tämä sähköautonkin omistaja. Eivät kaikki papat tai papattaret halua dieselnelivetoa karkeilla renkailla sitä peräkärriä vetämään soiden poikki toiselle puolen maata. Joillekin riittää lyhyetkin siirtymät.
        Erilaisuus ja erilaisten tarpeiden ymmärtäminen tuntuu olevan joillekin hyvin vaikeaa. Katse on nauliutunut vain siihen omaan napaan.

        Tulet kuitenkin korostamaan paremmuuttasi polttomoottoriautoilijoihin nähden?
        Eikö heidän valintaansa sitten pidä ymmärtää, vai viherkiimako sen estää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulet kuitenkin korostamaan paremmuuttasi polttomoottoriautoilijoihin nähden?
        Eikö heidän valintaansa sitten pidä ymmärtää, vai viherkiimako sen estää?

        Luulemisen lisäksi iloiseen itä-Suomalaiseen tyyliin on nyt kait lisättävä ennustamisen jalo taito malliin: "...tulet kuitenkin korostamaan..."

        Ja tuo kiima-sanan käyttöhän on teille varmaan jo puoli aktia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulet kuitenkin korostamaan paremmuuttasi polttomoottoriautoilijoihin nähden?
        Eikö heidän valintaansa sitten pidä ymmärtää, vai viherkiimako sen estää?

        Ai että polttisautoilijat vaan ilkkuvat sähköautoille, koska sähkisautoilijat ehken joskus ilkkuvat polttisautoilijoita? Ymmärrä nyt tätäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulemisen lisäksi iloiseen itä-Suomalaiseen tyyliin on nyt kait lisättävä ennustamisen jalo taito malliin: "...tulet kuitenkin korostamaan..."

        Ja tuo kiima-sanan käyttöhän on teille varmaan jo puoli aktia?

        Ai jaa...? Olet siis muissakin asioissa ylimielinen muita kohtaan. No nyt minä ymmärrän, tämähän menee psykologiselle tasolle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa...? Olet siis muissakin asioissa ylimielinen muita kohtaan. No nyt minä ymmärrän, tämähän menee psykologiselle tasolle...

        Nyt vaatii jo rautalankaa. Missä muissakin asioissa mielestäni olin ylimielinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulemisen lisäksi iloiseen itä-Suomalaiseen tyyliin on nyt kait lisättävä ennustamisen jalo taito malliin: "...tulet kuitenkin korostamaan..."

        Ja tuo kiima-sanan käyttöhän on teille varmaan jo puoli aktia?

        "Itse ostin sähköauton (koska mä voin) ja lataan sitä pääasiassa työpaikallani. Kilometrejä tulee vuodessa n. 15000 ja mitään tarvetta ei ole vedellä soppatykkejä lappiin.
        Sähköauto on minulle mainio vaihtoehto ja nykyjään huoltoasemien polttoaineiden hintataulut piristävät kivasti matkaani."

        Mitä muuta tuo tekstisi on kuin oman kuvittelemasi hyvyytesi korostamista?
        Olet mielestäsi hyvä sähköautoilija ja heristät sormeasi pahoille pm-autoilijoille.
        Koska sä voit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vaatii jo rautalankaa. Missä muissakin asioissa mielestäni olin ylimielinen?

        Minä ole niiiiiin hyvä kun minulla on kallis sähköauto.

        Te muut olette pahoja kun teillä ei ole, hyihyihyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ole niiiiiin hyvä kun minulla on kallis sähköauto.

        Te muut olette pahoja kun teillä ei ole, hyihyihyi.

        Etkö voisi ennustaa lottonumerotkin, kun tunnut tietävän muitten ajatuksia TOISTEN autovalinnoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ole niiiiiin hyvä kun minulla on kallis sähköauto.

        Te muut olette pahoja kun teillä ei ole, hyihyihyi.

        Mistä näitä ajatustenkuvittelijoita oikein sikiää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö voisi ennustaa lottonumerotkin, kun tunnut tietävän muitten ajatuksia TOISTEN autovalinnoista?

        3, 8, 11, 17, 26, 28, 36.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se kuumenna. On vaan aina niin mukava katsella kun lapsenmieliset leikkii sähköautoilla. Minullakin oli pienenä sellainen kahdeksikon muotoinen autorata jossa kaksi autoa kulki rinnakkain patterin voimalla. Mutta ei nekään kauaa kestäneet ja pattereita meni tuhottomasti.

        "Minullakin oli pienenä sellainen kahdeksikon muotoinen autorata..."
        Sulla ne on argumentit. Onko tuossa kaikki ja ja tuo ainoa argumenointityyli johon kykenet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minullakin oli pienenä sellainen kahdeksikon muotoinen autorata..."
        Sulla ne on argumentit. Onko tuossa kaikki ja ja tuo ainoa argumenointityyli johon kykenet?

        Mikäs vika argumenteissani? Ihan yhtä oikeita ja tasokkaita kuin muutkin täällä, jopa sinun argumenttisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs vika argumenteissani? Ihan yhtä oikeita ja tasokkaita kuin muutkin täällä, jopa sinun argumenttisi.

        Niin varmaan, sinun mielestäsi. Älysi ei riitä tajumaan tuollaisen "argumentoinnin" lapsellisuutta.
        Noh, ongelmahan on sinun, tai se olisi ongelma, jos tajuaisit.


    • Anonyymi

      Ennen sanottiin että bensalla pestään pensselit mutta dieselillä tehdään voimaa. Lause pitää kohdallani paikkansa, ajan loppuun jo rippikouluiän ylittäneen nokivasaran ja ostan sen jälkeen vastaavan uudemman tilalle. Täysi-ikäiseksi aion ajaa eli vähintään 18 vuotiaaksi, kenties vielä 3-4 vuottakin luvassa. Mittarissa tällä hetkellä noin 200 000 km.

      Sähköautoihin en koske periaatesyistä koska ne eivät pelasta luontoa, kalliita ostaa ja omistaa varsinkin silloin kun niiden akusto uusitaan.

      Dieselini syö 5,5-6 litraa sadalla, halpaa matkantekoa.. Ainoa mikä korpeaa on dsl vero mutta pakuksi rekisteröinnillä sekin tippui pieneksi.

      • Anonyymi

        Eipä taida pakuksi rekisteröintikään enää onnistua...


    • Anonyymi

      Hybridit kuluttavat matka-ajossa kallista bensiiniä enemmän, kuin nykydieselit. Mitä järkeä on ostaa sellaista autoa, jota ajaessa pitää aina miettiä, riittääköhän akussa virtaa vai ajetaanko kalliia pensalla.

      • Anonyymi

        Jospa ei kerry sitä kallista matka-ajoa?


    • Anonyymi

      Ei tule paristoautoista koskaan ns. "kansanautoja." Kun on oppirahat maksettu, palataan takaisin perinteiseen, vähäpäästöiseen kalustoon. Paristoautot jäävät pienen ryhmän harrasteluksi.

      • Anonyymi

        En minä mitään kansaa ole täällä edustamassakaan, vaan itseäni. Itsehän sinäkin teet valintasi ja tuskin kansaa mielyyttääksesi vaan omiin tarpeisiisi.
        Ja jos oppirahoja tulee maksettavaksi, niin maksan ne ja ostan taas seuraavan auton, mutta itselleni ja oman harkintani tai harkitsemattomuuden perusteella. Kulki se sitten koivun lehdillä tai sammakon kudulla. En valitse autoani muiden kiinnostuksen mukaan, edes koko kansan mielipiteen mukaan.


    • Anonyymi

      Taas on suunitelmissa korottaa sähköauton ostajille tukirahaa jopa 3500 euroon. Miksi valtio syö omaa oksaansa näillä typerillä päätöksillä, kun verovapaita autoja tuetaan, joista ei valtion kukkaroon ole mitään tuloja. Sähköautolle annettu tukihan on kymmeniä tuhansia euroja jo sillä perusteella, kun nämä ei maksa veroja sen enempää polttoaineesta kuin käyttö- ja päästömaksuistakaan. Valtio kohtelee kansalaisiaan rikollisen epätasa-arvoisesti, koska suurella osalla ihmisistä ei ole mitään mahdollisuutta edes ajatella hankkivansa sähköautoa. Antaisivat sen 3500 euroa tavallisen auton hankintaan lisärahaksi, että pakolliset työ-ja asiointimatkat sujuisivat turvallisemmin. Sähköautojen tukeminen tietää sitä, että valtion pitää jostakin kerätä sähköautoihin menetetyt rahat ja hyökkää polttomoottoriauton omistajien kimppuun lisämaksuilla.

      • Anonyymi

        Sähköautoteollisuuden lobbarit ovat ahkeria ja suomalaiset päättäjät helppoja höynäytettäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoteollisuuden lobbarit ovat ahkeria ja suomalaiset päättäjät helppoja höynäytettäviä.

        Venäjään voi aina luottaa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoteollisuuden lobbarit ovat ahkeria ja suomalaiset päättäjät helppoja höynäytettäviä.

        "Sähköautoja myytiin maailmassa tammi–maaliskuussa yhtä paljon kuin vuonna 2017 yhteensä"

        Näin siellä netissä, jota voi kuten sanottu aina epäillä. Juttu tosin TM: n sivuilta. Ei ne höyrähtäneet kaikki suomalaisia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjään voi aina luottaa ;)

        Jep, sieltä saadaan halpaa bensaa kun raja taas aukeaa. Ajelkoon ituhipit maailmanpelastajat paristokinnereillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, sieltä saadaan halpaa bensaa kun raja taas aukeaa. Ajelkoon ituhipit maailmanpelastajat paristokinnereillään.

        Saahan tuota bensaa kotimaastakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan tuota bensaa kotimaastakin.

        Kuka halua viherhintoja yli 2 euroa litrasta maksaa, niin kaikinmokomin.
        Venäjältä haetaan 0,50 euron hintaista bensaa ja nauretaan viherhörhöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka halua viherhintoja yli 2 euroa litrasta maksaa, niin kaikinmokomin.
        Venäjältä haetaan 0,50 euron hintaista bensaa ja nauretaan viherhörhöille.

        Kunhan rajat aukeavat, käyn lataamassa Teslaani venäjällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan rajat aukeavat, käyn lataamassa Teslaani venäjällä.

        Ei sinne rahoitusyhtiön omistamilla autoilla (eikä tesloilla) pääse...


    • Anonyymi

      Eiköhän kohta makseta veroja ajettujen kilometrien mukaan. Jotkut sitten maksavat vielä lisää veroa polttoaineestakin.
      Valintoja, valintoja...

    • Anonyymi

      Polttomoottoriauto on ollut valtiolle erittäin hyvin tuottava lypsylehmä, nyt se näytetään tapettavan. Tämän vuoksi Suomi on kohta selvitystilassa, että rahakkaat pääsee ajelemaan näillä tuottamattomilla sähköautoilla.

    • Anonyymi

      Tallissa vm. 2018 GLC. Kilometrejä n. 12000km/vuosi ja kulutus 2,6 l/100km. Ai tankkaamaan Venäjälle? Bu-ha-ha-haa...

      • Anonyymi

        Mitä sinä omalla autolla teet jos vuodessa tulee noin vähän kilometrejä?
        Aika huono bisnes...
        Sitäpaitsi rajallahan jäisit muutenkin tulliin kun ei sinne venäjälle rahoitusyhtiön omistamilla autoilla pääse...


      • Anonyymi

        Samat on meillä kilometrimäärät ja suomessa bensa maksaa kohta 2 €/litra.

        Vertaillaanpa:

        Tallissa seisova vm. 2018 GLC: 2,6 l x 2 € = 5,60 €/100 km x 120 = 672 €/vuosi.

        Venäjällä tankattu vm. 2012 MB A180: 7,0 l x 0,50 € = 3,50 €/100 km x 120 = 420 €/ vuosi.

        Mutta ihan kiva kun joku haluaa bensastaan veroa suomeen maksaa, pysyypähän tullijonot rajalla lyhyempinä.


      • Anonyymi

        Kuuuule! Saapi vennäältä myös halapaa tupakkia, votkaa ja pilua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä omalla autolla teet jos vuodessa tulee noin vähän kilometrejä?
        Aika huono bisnes...
        Sitäpaitsi rajallahan jäisit muutenkin tulliin kun ei sinne venäjälle rahoitusyhtiön omistamilla autoilla pääse...

        Eipä täältä maaseudelta kukaan kait tule töihin hakemaankaan, ellet sinä? Kaupat, huoltoasemat ja muut asioimispaikat ovat työmatkan varrella, joten noilla kilometreillä on menty ja pärjätty. Etäpäivätkin laskevat ajokilometrejä. Katsos kun kaikki eivät reissaile siellä lapissa/vennäällä viikonloppuisin eikä kesämökkikään ole kaukana.
        Ja eipä tuollaisen auton hankintaan tarvitse mitään rahoitusyhtiöitä. Bisneksenä en autoa ole pitänyt koskaan. Bisnekset tehdään ihan muilla asioilla, auto on vain liikkumista varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat on meillä kilometrimäärät ja suomessa bensa maksaa kohta 2 €/litra.

        Vertaillaanpa:

        Tallissa seisova vm. 2018 GLC: 2,6 l x 2 € = 5,60 €/100 km x 120 = 672 €/vuosi.

        Venäjällä tankattu vm. 2012 MB A180: 7,0 l x 0,50 € = 3,50 €/100 km x 120 = 420 €/ vuosi.

        Mutta ihan kiva kun joku haluaa bensastaan veroa suomeen maksaa, pysyypähän tullijonot rajalla lyhyempinä.

        (Tallissa seisovan) GLC:n polttoaineen vuosihinta on laskennallisesti toki lähellä tuota vastaustasi, tosin korjattuna 2,6 l x 2 € = 5,20 €/100 km x 120 = 624 €/vuosi. Tuo 2,6 litraa on siis yhdistetty kulutuslukema ja jos siis ajaisin pelkällä bensalla, enkä lataisi autoani työpaikallani... Sitä paitsi 95E ei vielä maksane kahta euroa/litra.

        Toki tuohon venäjällä käymiseen on laskettava mukaan passit, viisumit, käytetty aika ja kilometrit. Minun puolestani saat toki matkustella, onhan erotus (n. 200€) rahaa sekin, vaikkakin vaatii sen esim. Joensuusta 150 km/käynti ja ajankäyttönsä. Ei minua tullijonossa nauravien ilakointi hetkauta yhtään. Mahdolliset tankkaukset kotimaassa ja aika perheen parissa käy paremmin minulle, kiitos.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe