Volvo-Penta 2003T ei ota kierroksia

Anonyymi

Hei,

Kone starttaa ja toimii oikein hienosti muuten mutta ei ota kierroksia kuin n.2200.
Ennen olen ajanut 6,9kn matkavauhtia 2400 kierroksilla mutta nyt enää ei sinne asti nouse kierrokset eikä nopeuskaan. Vene siis Bella 7000.
Kaikki moottoriäänet minun mielestäni niin kuin ennenkin. Ei savuta.

Polttoainelinja ok ja diesel kulkee. Suodattimet vaihdettu, vedenerotin puhdistettu ja letkut puhalleltu, imetty ja ilmattu niin että toimii.

Turbon letku mielestäni ehjä. En löydä vuotoa/halkeamaa. Sehän onkin jotain metallivalua ja yhdistetty vain lyhyellä kumimuhvilla.

Imuilman vaimenninta en saa irti ja purettua. Omituinen konstruktio kun sitäkin pitäisi ohjekirjan mukaan huoltaa mutta se on turbon ja imusarjaan menevän U:n muotoisen letkun välissä niin että sitä ei saa pois kuin pilkkomalla, tai irroittamalla se turbon letku.

Potkuriakseli pyörii käsin kokeilemalla yhtä kevyesti kuin ennenkin. Ei ahdista.
Pohjan puhtaus ok. Aiemmasta kokemuksesta tiedän että sillä ollut vaikutusta että onko huiput 10 vai 10,5kn, Ja nyt ei kulje edes seitsemää.

Kaasuvivuston toiminta vielä tarkastamatta mutta ainakin vaihteet pelaa niin kuin ennenkin.

Kenelläkään teoriaa mistä voisi vikaa etsiä?

t,
Saaristolaivuri Seppo

24

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Putsaa pohja

    • Anonyymi

      Likainen pohja/potkuri.
      Minulla on tippunut kerran huppunopeus 14kn.

    • Anonyymi

      Tarkasta kaasuvaijerin kiinnitys ruiskupumpun kyljestä.
      Minulta oli kerran vaijerin kuorta pitävä klamppi löystynyt ja vain puoliteho oli käytössä.

      Jos polttoainelinjat on kunnossa, eikä savuta, niin minä en osaa muuta sanoa.

    • Anonyymi

      Moi.viime vuonna omassa purjeveneessäni viime syksynä sama ongelma.syy oli valtavasti rokkoa potkurissa. Ensimmäinen kerta minulla veneilyä takana n.25 vuotta...kotisatama Suomenlahdella.

      • Anonyymi

        Tälle ääni, samoin potkurissa voi olla ylimääräistä tavaraa, köyden pätkä, muovipussi yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tälle ääni, samoin potkurissa voi olla ylimääräistä tavaraa, köyden pätkä, muovipussi yms.

        Potkurin likaisuus tai ylimääräinen tavara potkurissa huonontaa potkurin pitoa eikä laske moottorin kierrosnopeutta. Mitä huonompi potkuri, sitä enemmän se vatkaa ja sitä vähemmän se antaa moottorille vastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkurin likaisuus tai ylimääräinen tavara potkurissa huonontaa potkurin pitoa eikä laske moottorin kierrosnopeutta. Mitä huonompi potkuri, sitä enemmän se vatkaa ja sitä vähemmän se antaa moottorille vastusta.

        Kiinteälapanen potkurin: moottorin kierrosluku muuttuu nopeuden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteälapanen potkurin: moottorin kierrosluku muuttuu nopeuden mukaan.

        Potkurin lika heikentää potkurin pitoa, jolloin se vain luistaa enemmän. Silloin kierrokset nousee enemmän kuin nopeus.

        Aloittajalla ei nouse kierrokset eikä nopeus, joten potkuri ei luista eli potkuri on puhdas.
        Ihan triviaalia.


      • Anonyymi

        Nopeus tippuu likaisen potkurin takia muttei kierrokset. Aloittajalla putosi molemmat eli pohja on likainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeus tippuu likaisen potkurin takia muttei kierrokset. Aloittajalla putosi molemmat eli pohja on likainen.

        Likainen potkuri todellakin tiputtaa kierroksia!

        Viime kesänä kone ei ottanut kierroksia yli 2500 samalla nopeus tippui (siis niillä kierroksia joihin pääsi). Viime kesän lopussa nopeus 2200 kierroksella oli 3.9 solmua. Pohja oli ok kunnossa, potkuri täysin rokon peitossa.

        Tänä kesänä potkurin puhdistuksen ja vahauksen jälkeen maksimikierrokset (mitkä kone suostui ottamaan) nousivat vähän päälle 3200 ja 2200 kierroksella nopeus oli 4.5 solmua.

        Aloittajalle: mikäli tyhjäkäynnilläkään ei kierrokset nouse, silloin vika on koneessa. Muuten veikkaisin likaista pohjaa ja/tai potkuria - varsinkin mikäli ongelma eskaloitui vähitellen (kertalaakista tapahtuva muutos johtunee jostain muusta).


    • Anonyymi

      Kiertääkö kone vaihde vapaalla

      • Anonyymi

        Mikähän voisi olla vialla, jos ei kiertäisi?


    • Anonyymi

      Oisko tankissa olevan imuputken päähän tullut jotain töhnää joka heikentää polttoaineen saantia. Itsellä oli kerran sellainen vika. Aluksi ei ottanut kunnolla kierroksia ja lopulta sammui kun kierrokset meni tietyn rajan yli.

    • Anonyymi

      Jeesus ristuas, säästä meiät volvolta! Muotakin koneita on, us JJK osköö muailman merkeuhin kute kummins

      • Anonyymi

        Cummins konehuoneessa on onnea, mailman paras diesel 😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cummins konehuoneessa on onnea, mailman paras diesel 😍

        Veli todistaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cummins konehuoneessa on onnea, mailman paras diesel 😍

        Leyland


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cummins konehuoneessa on onnea, mailman paras diesel 😍

        Suositelkaa ihmeessä Cummingsin kolmesylinteristä, joka mahtuu kyseiseen veneeseen?

        En vaan käsitä noita merkkijeesustelijoita. Ihan sama onko kyse vatkaimesta tai lentokoneesta niin aina näitä "kyllä Bosch on paras ja Embraer paskaa" -tyyppejä riittää.
        Miksi te edes vaivaudutte kommentoimaan täysin arvotonta mielipidepaskaa? Pientä perustelua edes?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositelkaa ihmeessä Cummingsin kolmesylinteristä, joka mahtuu kyseiseen veneeseen?

        En vaan käsitä noita merkkijeesustelijoita. Ihan sama onko kyse vatkaimesta tai lentokoneesta niin aina näitä "kyllä Bosch on paras ja Embraer paskaa" -tyyppejä riittää.
        Miksi te edes vaivaudutte kommentoimaan täysin arvotonta mielipidepaskaa? Pientä perustelua edes?

        No mietippä asiaa vaikka siltä kantilta, että omassa Cumminsissa ensimmäinen venttiilisäätö 5000 tunnin kohdalla vs VP kad44/300 säätö tehtävä 200 tunnin kohdalla ja saat purkaa kaikki polttoaine putket, öljynsuodattimen jalan irti lohkosta, ennen venttiilikannen poistoa.

        Eli VP säädät 25 kertaa vs 1 cummins

        Ja rahana vp säädöt 19500€ vs Cummins n.200€ siis venttiilien säädöt, useimmat jättävät säätämättä näissä koneissa ja on jopa hankala löytää huoltomiestä, kun on niin vittumainen operatio.

        Koneen elinajan odote + 20 000 tuntia ennen perus korjausta siksi i 😍 cummins ja tunteja pukkaa 400-500 vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mietippä asiaa vaikka siltä kantilta, että omassa Cumminsissa ensimmäinen venttiilisäätö 5000 tunnin kohdalla vs VP kad44/300 säätö tehtävä 200 tunnin kohdalla ja saat purkaa kaikki polttoaine putket, öljynsuodattimen jalan irti lohkosta, ennen venttiilikannen poistoa.

        Eli VP säädät 25 kertaa vs 1 cummins

        Ja rahana vp säädöt 19500€ vs Cummins n.200€ siis venttiilien säädöt, useimmat jättävät säätämättä näissä koneissa ja on jopa hankala löytää huoltomiestä, kun on niin vittumainen operatio.

        Koneen elinajan odote + 20 000 tuntia ennen perus korjausta siksi i 😍 cummins ja tunteja pukkaa 400-500 vuodessa.

        Hyvässä koneessa venttiilivälys tarkistetaan 50h käytön jälkeen ja sen jälkeen 1000h välein. Kun normiveneilijä ajaa 100h vuodessa, on venttiilivälysten säätö edessä kymmenen vuoden välein. Kätevä veneilijä osaa tehdä tarkistuksen ja säädön itse tunnissa, ja koneen elinajan odote on 40 vuotta.


    • Anonyymi

      Voisiko olla turbo jumissa

      • Anonyymi

        Ei voisi


    • Anonyymi

      Pakomutka ruostunut osittain tukkoon

    • Anonyymi

      Kiitoksia kommenteista.
      Tutkin kaasuvaijerin lähipäivinä ja taidan nostaa veneen viikonloppuna ylös, kun lupaa jo hallaöitäkin. Palaan asiaan myöhemmin että löytyikö vikaa vaijerista, pohjasta tai potkuristakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Wow! Dannyyn, 79, liitetty Helmi Loukasmäki, 20, aistikkaana punaisissa kynsissään: "Kuuma kaunotar"

      Helmi, 20, on lähtenyt ulkokuvauksiin syksyn ihmeitä kummastelemaan. Danny, 79, puolestaan lähtee keikkarundille vanhojen kavereidensa kanssa: Kai Lin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      11173
    2. Sensuuri kaatoi Tokentuben.

      Ja mikä ajoitus, tänään äänestetään rokotepassista ja on mielenosoitus siitä eduskuntatalon edessä.
      Maailman menoa
      337
      1589
    3. Joukkoliikenteessä suuri päästöjen vähennyspotentiaali

      Esimerkkinä HSL:n täyttöasteet vuonna 2020. 90% matkustajapaikoista on ollut tyhjinä. Vuoroja ja reittejä voisi todella reilusti karsia. Täyttöaste
      Maailman menoa
      27
      1501
    4. Tänää hetken mietin

      Mikä on tehnyt susta niin epävarman ihmisen, toki ikäkin siihen jo vaikuttaa, mutta toivon, että joskus pääset siitä yli. Löydät kyllä joskus hyvän
      Ikävä
      105
      1182
    5. Mikä mättää teknisellä?

      Puolet työntekijöistä sairauslomalla? Onko työilmapiirissä ongelmia? Tekninen johtajakin hakee muita töitä? Kunnossapitomestari lähti, samoin ympärist
      Kauhava
      43
      1046
    6. Vie minulta järjen tämä yhteys sinuun

      Ei ole normaalia tuntea voimakasta yhteyttä, kun ei olla lähekkäin edes. Varattukin vielä. Joskus kun olen yksin se iskee, sanaton tunne, että tunnen
      Tunteet
      72
      1032
    7. Kertokaa yksikin hyvä syy ottaa koronarokote

      Tähän saakka on kerrottu vain uskomuksia. Koronarokote ikään kuin olisi ratkaisu ongelmaan. No miksi sitten rokotettuja on sairaalahoidossa siinä miss
      Maailman menoa
      433
      941
    8. Upeaa koronapassi on totta!

      Yle: Koronapassittomat asiakkaat komennetaan ulos jo ensi yönä – uusi laki saamassa lopullisen sinetin tänään
      Maailman menoa
      369
      860
    9. Ranskaa puhuvalle huippuälykkäälle naiselle

      Olet ihaninta ja kauneinta maailmassa. Rakastan Sua kultainen. 😚🥰
      Ikävä
      96
      847
    Aihe