Miltä Brexit näyttää Euroopassa?

Oikeistopopulistien junaileman EU-eron hinta alkaa selviämään Britanniassa. Tässä on käännetty suomeksi Independent -lehden juttu aiheesta. Hyvä muistaa, kun joku yrittää tarjota yksinkertaisia vastauksia monimutkaisiin asioihin.

--

Britannian kamppaillessa pula-ajan kanssa monet eurooppalaiset siirtyvät eteenpäin Brexitistä, raportoi kansainvälinen kirjeenvaihtaja Borzou Daragahi. Covid-säännöt alkoivat helpottaa, ja Brysselin puhelias illallisjuhlapiiri alkoi palata takaisin elämään. Diplomaatit, vallanvälittäjät ja lobbaajat puhuivat yhdestä aiheesta, joka oli ollut asialistan kärjessä jo vuosia: Britanniasta, joka lähti omalle vaaralliselle tielleen ruoka- ja polttoainepulaa aiheuttavan brexitin jälkimainingeissa.

"Eurooppalaiset etenevät", sanoo Rosa Balfour, Brysselissä toimiva Carnegie Endowment for International Peace -järjestöstä. "Uteliaisuus britannian politiikkaa kohtaan, joka kasvoi kansanäänestyksen ympärillä ja sitä seuraavana vuonna, alkaa nyt hiipua. Yhdistynyt kuningaskunta ei ole enää asialistan kärjessä." Hallitseva eurooppalainen tunne Britanniaa ja sen nykyisiä ongelmia kohtaan, on ajatus siitä että britit tekivät virheen päättäessään erota Euroopan unionista.

Le Monden kaltaisissa sanomalehdissä on tarinoita Britannian asevoimista, jotka ovat siirtymässä toimittamaan tarvikkeita, sekä polttoaineiden hintojen noususta ja supermarkettien varastojen hupenemisesta, joka johtuu maailmanlaajuisesta tarjonnan hidastumisesta ja akuuteista ongelmista saada kuorma-autojen kuljettajia. Televisiossa ja julkisessa keskustelussa kiinnitetään kuitenkin paljon vähemmän huomiota Englannin kanaalin eri puolilla puhjenneihin ongelmiin, kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa viime vuonna puhjenneihin poliisiväkivaltaa vastustamiseen.

"Monet eurooppalaiset ottivat brexitin raskaasti", sanoo Berliinin Humboldt-yliopiston ekonomisti Michael Burda. "Monet joutuivat muuttamaan takaisin mantereelle brexitin jälkeen. Heistä tuntuu, että jos aiot olla tuollainen, niin hitot sinusta. Sinä pyysit sitä, ja sait sen." Burda ennusti vuosia sitten, että brexit johtaisi toimituspulaan ja hintapiikkeihin, kuten nyt Isoa-Britanniaa vaivaavat. Mutta pula paljon nopeammin kuin hän luuli. "Britannia maksaa nyt hinnan", hän sanoo. "Kuka tahansa taloustieteilijä olisi voinut aavistaa sen." Burda sanoo sen pahenevan, ja muut ekonomistit ovat samaa mieltä. Saksalaisen rautakauppayrityksen johtaja Reinhold Braun selitti WirtschaftsWoche-lehden haastattelussa, että hänen yritykseltään kesti ennen Brexitiä viikon saada komponentteja Pohjois-Englannissa toimivaan tehtaaseensa. Tällä hetkellä se kestää nyt jopa kolme viikkoa, ja että kuljetuskustannukset ovat nousseet kolminkertaisiksi. "Asiakas Englannissa maksaa sen pian", Braun kertoi uutiskanavalle. Burda sanoo miettivänsä nyt, tuleeko sama kohtalo lääkkeille, ja toimitusongelmat johtuvat siitä, että kuorma-autokapasiteetin puute aiheuttaa terveysongelmia briteille.

Kahdeksan kuukautta Brexitin jälkeen apatia Britanniaa kohtaan ei juurikaan ole laantumassa. Kielteinen sävy on vaikuttanut pieniin kuorma-autoyrityksiin ja kuljettajiin, jotka välttelevät työskentelyä Britanniassa. EU:n kansalaisten, kuten bulgarialaisten ja romanialaisten, jotka hallitsevat kuorma-autoteollisuuden alempia rivejä, liikkumista koskevien sääntöjen tiukentaminen on tehnyt siitä vielä vähemmän houkuttelevan. Covidin aikana monet heistä lähtivät Isosta-Britanniasta ja eivät tulleet takaisin", kertoo Pariisista institut Montaigne -ajatushautomon Eurooppa-ohjelman johtaja Georgina Wright. "Kuorma-autonkuljettajat sanovat: "En halua mennä takaisin. En tunne oloani tervetulleeksi." Pääministeri Boris Johnsonin hallitus väittää, että samankaltaiset toimitusongelmat vaikuttavat muihin maihin. Covid-pandemian aiheuttamat tuotannon ja liikenteen hidastumiset ovat osaltaan hidastaneet esimerkiksi puolijohteiden ja polkupyörien pulaa.

Pariisissa, Berliinissä tai Roomassa ei kuitenkaan ole merkkiäkään siitä, että ihmiset etsivät ruokakaupoista tarvikkeita, jonottavat huoltoasemilla tuntikausia tai murehtivat siipikarjan hankkimista lomaillallisille. Vapaa liikkuvuus ja integroidut toimitusketjut 27-jäsenisessä kansojen ryhmittymässä – yhteensä 450 miljoonaa ihmistä – ovat lieventäneet covid-häiriöiden vaikutusta. "Britannian hallitusta on ajanut yksinomaan tarve osoittaa, että brexit on menestystarina", Balfour sanoo. "Pandemia on auttanut sitä, koska julkinen huomio kiinnittyi muualle ja toimitusketjut häiriintyivät." Kun eurooppalaiset katsovat Britanniaan, he ovat hämmentyneitä. Siellä on voitonriemuinen sävy ja Lontoossa luullaan että se on jotenkin edelleen suuri maailmanmahti.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/britain-brexit-eu-europe-mess-b1933558.html

59

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kai kukaan täysijärkinen nyt odota että Brexitin LOPULLISET vaikutukset näkyisivät NYT JO!

      Palataan asiaan muutaman vuoden kuluttua niin silloin voidaan olettaa että tilanne on stabiloitunut!

      • Anonyymi

        Niin mikä on se uusi normaali? Siinä on aika monta kysymystä ratkaistavana, kuten että kestääkö maa, sen hallinto ja valuutta.

        Ei siellä olevat ihmiset voi odottaa, kun pitää selvitä arjesta. Työt katoavat, bussivuorot ovat lakanneet kuljettajapulan vuoksi sekä roskat jäävät keräämättä koska roskakuskit menevät paremmin palkattuihin homiin sen ohella että kaupan hyllyt ovat tyhjänä, niin montako vuotta pitää odottaa "luvattua maata" - jota ei ehkä olekaan?

        Tänään tuli uutinen ettei Intel rakenna sirutehdasta Britanniaan Brexitin vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mikä on se uusi normaali? Siinä on aika monta kysymystä ratkaistavana, kuten että kestääkö maa, sen hallinto ja valuutta.

        Ei siellä olevat ihmiset voi odottaa, kun pitää selvitä arjesta. Työt katoavat, bussivuorot ovat lakanneet kuljettajapulan vuoksi sekä roskat jäävät keräämättä koska roskakuskit menevät paremmin palkattuihin homiin sen ohella että kaupan hyllyt ovat tyhjänä, niin montako vuotta pitää odottaa "luvattua maata" - jota ei ehkä olekaan?

        Tänään tuli uutinen ettei Intel rakenna sirutehdasta Britanniaan Brexitin vuoksi.

        Kyllä siinä varmaan sellaiset 5 vuotta menee jotta nähdään ainakin alustavasti että miten tulee käymään.


      • Anonyymi

        Jos ei saa lääkkeitä tai muuta terveydenhuollon välttämättömyyksiä kuljetusongelmien takia ja pula hoitohenkilökunnasta vain pahenee, muutama vuosi on pitkä aika odotella stabiloitumista. Siinä saattaa henkikin lähteä odotellessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä varmaan sellaiset 5 vuotta menee jotta nähdään ainakin alustavasti että miten tulee käymään.

        Todella kiva odottaa, kun tavaraa tarvittaisiin NYT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mikä on se uusi normaali? Siinä on aika monta kysymystä ratkaistavana, kuten että kestääkö maa, sen hallinto ja valuutta.

        Ei siellä olevat ihmiset voi odottaa, kun pitää selvitä arjesta. Työt katoavat, bussivuorot ovat lakanneet kuljettajapulan vuoksi sekä roskat jäävät keräämättä koska roskakuskit menevät paremmin palkattuihin homiin sen ohella että kaupan hyllyt ovat tyhjänä, niin montako vuotta pitää odottaa "luvattua maata" - jota ei ehkä olekaan?

        Tänään tuli uutinen ettei Intel rakenna sirutehdasta Britanniaan Brexitin vuoksi.

        "Tänään tuli uutinen ettei Intel rakenna sirutehdasta Britanniaan Brexitin vuoksi."

        Sitten ei rakenna. Maailmassa on muitakin sirujen valmistajia. Sitä paitsi, minkä verran sellainen täysin automatioistu bulkkitehḱnologian tehdas muka tuottaisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tänään tuli uutinen ettei Intel rakenna sirutehdasta Britanniaan Brexitin vuoksi."

        Sitten ei rakenna. Maailmassa on muitakin sirujen valmistajia. Sitä paitsi, minkä verran sellainen täysin automatioistu bulkkitehḱnologian tehdas muka tuottaisi?

        Se on vain jotenkin kovin ristiriitaista, että sirutehdas olisi juuri tuonut niitä korkeaan osaamiseen ja palkkoihin perustuvia työpaikkoja, joita Boris Johnson mainostaa. Sirutehdas olisi luonut ympärilleen ekosysteemejä ja alihankintaketjuja.

        Asiat menevät juuri niinkuin on suunniteltu: britit kelpaavat tästä lähtien hanttihommiin, koska ulkomaalaiset eivät saa tehdä töitä alle 30000£ vuosipalkalla :)


    • Anonyymi

      "he Independent on puolueista riippumaton, mutta se on kampanjoinut vaaliuudistuksen ja luonnonsuojelun puolesta ja kansallista henkilökorttia vastaan, ja sitä pidetään usein vasemmalle[3] kallistuvana. Lehti on tukenut Bonon Product Red -kampanjaa ja julkaisee ajoittain punaisen The (RED) Independentin, jonka tuotosta puolet menee Afrikan AIDSin vastaiseen taisteluun[4]. Ensimmäinen The (RED) Independent ilmestyi toukokuussa 2005 Bonon toimittamana ja houkutteli paljon ostajia."

    • Anonyymi

      Vai että kestää ihan kolme viikkoa yhden sijaan. No sitten tilaa tai lähettää tavarat kolme viikkoa aiemmin, niinhän ennenkin tehtiin ja nykyaikaisilla tietokoneistetuilla tilausjärjestelmillä varaston seurannan ja ennakoinin pitäisi olla vielä helpompaa.

      Onko se aloittajan mielestä tosiaan niin, että vain romanialaiset ja bulgarialaiset voivat edes oppia ajamaan rekkaa? Kuinka ihmeessä rekkaliikenne toimi ennen Romanian ja Bulgarian liittymistä unioniin ja miten voi olla, että Suomessakin logistiikka pelasi täysin hyvin ennen kuin oli tietoakaan EU:hun liittymisestä. En muista yhtään ainoaa pulaa ajalta ennen EU:ta, sen jälkeen kyllä on ollut esim lääkkeiden puutetta apteekeissa.

      Vielä kun joku viisas selittäisi, miten polttoaineiden hinnannousu muka johtuu Brexitistä, maassa, joka itse tuottaa öljyä?

      Brexit tietenkin paljastaa sen, miten haavoittuvaksi pitkälle integroitunut talousjärjestelmä muuttuu.

      • Brexit toi esiin sen, mistä meidän on otettava oppia. Ei ulkomaisen halpatyövoiman varaan voi rakentaa maata.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Brexit toi esiin sen, mistä meidän on otettava oppia. Ei ulkomaisen halpatyövoiman varaan voi rakentaa maata.

        No mistä ajattelit repiä korvaavan työvoiman? Suomi on jo nyt Euroopan iäkkäin valtio ja syntyvyys on laskenut aivan hirvittävän paljon. Täällä ei kohta ole kuin mummua ja pappaa jotka tarvitsevat työvoimaa, eivät ole sitä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mistä ajattelit repiä korvaavan työvoiman? Suomi on jo nyt Euroopan iäkkäin valtio ja syntyvyys on laskenut aivan hirvittävän paljon. Täällä ei kohta ole kuin mummua ja pappaa jotka tarvitsevat työvoimaa, eivät ole sitä itse.

        Niin, eihän sitä nyt 300 000 työtöntä mihinkään riitä. Ja kuinka paljon niitä vammaisiakin vielä on työllistämättä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mistä ajattelit repiä korvaavan työvoiman? Suomi on jo nyt Euroopan iäkkäin valtio ja syntyvyys on laskenut aivan hirvittävän paljon. Täällä ei kohta ole kuin mummua ja pappaa jotka tarvitsevat työvoimaa, eivät ole sitä itse.

        Kyllä täällä sen verran pörrää vielä porukkaa, että homma saadaan pyörimään. Lopetetaan ihan ensimmäiseksi "pakkokoulutus" nuorilta, jotka eivät sitä halua, ja päästetään heidät töihin.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Kyllä täällä sen verran pörrää vielä porukkaa, että homma saadaan pyörimään. Lopetetaan ihan ensimmäiseksi "pakkokoulutus" nuorilta, jotka eivät sitä halua, ja päästetään heidät töihin.

        Kouluttamattomat nuoret ovat haluttua työvoimaa, suorastaan revitään töihin;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kouluttamattomat nuoret ovat haluttua työvoimaa, suorastaan revitään töihin;)

        Hieno kommentti, mutta . . . niin ?


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Hieno kommentti, mutta . . . niin ?

        Jos ymmärrys ei riitä. niin....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ymmärrys ei riitä. niin....

        Riitä mihin, minulla riittää kyllä, minähän jopa perustelin kommentissani, miksi ja mihin tarkoitukseen olisi ns. "pakkokoulutuksen" lopettaneet menisivät - töihin. Joka muuten on heidän omakin haaveensa, ei "pakkokoulutus" ei mihinkään.


      • Ei niitä tavaroita tilata tuosta noin vain, kun logistiikan vaatimus on "Just in time". Valmistusketjussa joka toimii tuolla tavalla, se tarkoittaa toimitusaikojen kolminkertaistumista. Joka taas tarkoittaa korkeampia kustannuksia.

        Mitä öljyyn tulee, niin jakeluhäiriöt aiheuttavat kohonneita kustannuksia öljyn käsittelyyn, varastointiin ja kuljetuksiin. Jonnekin se meriltä tuotu öljy on laitettava, sehän ei mene niin että öljynporauslauttoja suljettaisiin ja avattaisiin kuin vesihanoja.

        "Brexit tietenkin paljastaa sen, miten haavoittuvaksi pitkälle integroitunut talousjärjestelmä muuttuu."

        Talousjärjestelmä on joka tapauksessa pitkälle integroitunut ilman brexitiäkin ja jos haluaa pois siitä, seuraukset voivat olla ihan mitä sattuu. Brittejä käy todella sääliksi, eroa haluavat voittivat parilla prosentilla ja useinmiten vanhukset äänestivät erosta. Veivät nuorilta tulevaisuuden jossa eivät itse vaikuta.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Riitä mihin, minulla riittää kyllä, minähän jopa perustelin kommentissani, miksi ja mihin tarkoitukseen olisi ns. "pakkokoulutuksen" lopettaneet menisivät - töihin. Joka muuten on heidän omakin haaveensa, ei "pakkokoulutus" ei mihinkään.

        ''Lopetetaan ihan ensimmäiseksi "pakkokoulutus" nuorilta, jotka eivät sitä halua, ja päästetään heidät töihin.''

        Ei asiaa voisi paremmin perustella;)

        Ei härmäläisillä hanttimiehillä ole kysyntää, samaa ''ammattitaitoa'' saa itänaapurista hintaan 10€/h.


      • landlord kirjoitti:

        Ei niitä tavaroita tilata tuosta noin vain, kun logistiikan vaatimus on "Just in time". Valmistusketjussa joka toimii tuolla tavalla, se tarkoittaa toimitusaikojen kolminkertaistumista. Joka taas tarkoittaa korkeampia kustannuksia.

        Mitä öljyyn tulee, niin jakeluhäiriöt aiheuttavat kohonneita kustannuksia öljyn käsittelyyn, varastointiin ja kuljetuksiin. Jonnekin se meriltä tuotu öljy on laitettava, sehän ei mene niin että öljynporauslauttoja suljettaisiin ja avattaisiin kuin vesihanoja.

        "Brexit tietenkin paljastaa sen, miten haavoittuvaksi pitkälle integroitunut talousjärjestelmä muuttuu."

        Talousjärjestelmä on joka tapauksessa pitkälle integroitunut ilman brexitiäkin ja jos haluaa pois siitä, seuraukset voivat olla ihan mitä sattuu. Brittejä käy todella sääliksi, eroa haluavat voittivat parilla prosentilla ja useinmiten vanhukset äänestivät erosta. Veivät nuorilta tulevaisuuden jossa eivät itse vaikuta.

        Siihenhän Brexit perustuikin, kun tunsivat olevansa EU;n panttivankrina ja maksumiehinä. Valitsivat siis tuollaisen tien, helppo se ei ole, kun politikot ja virkamiehet eivät ottaneet onkeensa ongelmista joista varotettiin etukäteen Brexitin tuovan - juurikin siksi, että jos ja kun niihin ei varauduttu etukäteen. Siis edelleenkin toteutus perseellään se polittinen puoli, lainsäädäntö. Sitä vaivaa se normaali ylimielisyys ja irtaantuminen realismista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Lopetetaan ihan ensimmäiseksi "pakkokoulutus" nuorilta, jotka eivät sitä halua, ja päästetään heidät töihin.''

        Ei asiaa voisi paremmin perustella;)

        Ei härmäläisillä hanttimiehillä ole kysyntää, samaa ''ammattitaitoa'' saa itänaapurista hintaan 10€/h.

        Niin ja sitten ?Miksi ei sitten se härmäläinen kelpaisi ?


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Niin ja sitten ?Miksi ei sitten se härmäläinen kelpaisi ?

        ''Niin ja sitten ?Miksi ei sitten se härmäläinen kelpaisi ?''

        Miksi härmäläinen lähtisi töihin kympin tuntipalkalla kun (kuulemma) sossusta saa saman tai jopa enemmän ??


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Siihenhän Brexit perustuikin, kun tunsivat olevansa EU;n panttivankrina ja maksumiehinä. Valitsivat siis tuollaisen tien, helppo se ei ole, kun politikot ja virkamiehet eivät ottaneet onkeensa ongelmista joista varotettiin etukäteen Brexitin tuovan - juurikin siksi, että jos ja kun niihin ei varauduttu etukäteen. Siis edelleenkin toteutus perseellään se polittinen puoli, lainsäädäntö. Sitä vaivaa se normaali ylimielisyys ja irtaantuminen realismista.

        Ei helv.... sinä et ymmärrä mistään mitään:)))


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Niin ja sitten ?Miksi ei sitten se härmäläinen kelpaisi ?''

        Miksi härmäläinen lähtisi töihin kympin tuntipalkalla kun (kuulemma) sossusta saa saman tai jopa enemmän ??

        Täytyy esittää sitten faktaa, että ei koske härmäläistä sossusta tuollaiset tulot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei helv.... sinä et ymmärrä mistään mitään:)))

        Jaaa ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouluttamattomat nuoret ovat haluttua työvoimaa, suorastaan revitään töihin;)

        Hyvin ainakain Kazakstanista, Ukrainasta ja Bulgariasta tulevat kouluttamattomat kelpaavat.


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Ei niitä tavaroita tilata tuosta noin vain, kun logistiikan vaatimus on "Just in time". Valmistusketjussa joka toimii tuolla tavalla, se tarkoittaa toimitusaikojen kolminkertaistumista. Joka taas tarkoittaa korkeampia kustannuksia.

        Mitä öljyyn tulee, niin jakeluhäiriöt aiheuttavat kohonneita kustannuksia öljyn käsittelyyn, varastointiin ja kuljetuksiin. Jonnekin se meriltä tuotu öljy on laitettava, sehän ei mene niin että öljynporauslauttoja suljettaisiin ja avattaisiin kuin vesihanoja.

        "Brexit tietenkin paljastaa sen, miten haavoittuvaksi pitkälle integroitunut talousjärjestelmä muuttuu."

        Talousjärjestelmä on joka tapauksessa pitkälle integroitunut ilman brexitiäkin ja jos haluaa pois siitä, seuraukset voivat olla ihan mitä sattuu. Brittejä käy todella sääliksi, eroa haluavat voittivat parilla prosentilla ja useinmiten vanhukset äänestivät erosta. Veivät nuorilta tulevaisuuden jossa eivät itse vaikuta.

        JOT-toimitusketjut ovat hyvin haavoittuvia ja se on nähty Suomessakin kun lääkkeitä on puuttunut apteekeista. Kunnollinen varastointi olisi järkevämpää vaikka se nostaakin hintaa.

        Ihan vaan tiedoksi, että öljy kulkee putkiakin pitkin. Ei siihen tarvita romanialaisia koulupudokkaita sitä rekoilla rahtaamaan.

        Minkähän tulevaisuuden britit vievät nuoriltaan yrittämällä työllistää heidät muuhunkin kuin huumediilereiksi?


      • AdDicte kirjoitti:

        Siihenhän Brexit perustuikin, kun tunsivat olevansa EU;n panttivankrina ja maksumiehinä. Valitsivat siis tuollaisen tien, helppo se ei ole, kun politikot ja virkamiehet eivät ottaneet onkeensa ongelmista joista varotettiin etukäteen Brexitin tuovan - juurikin siksi, että jos ja kun niihin ei varauduttu etukäteen. Siis edelleenkin toteutus perseellään se polittinen puoli, lainsäädäntö. Sitä vaivaa se normaali ylimielisyys ja irtaantuminen realismista.

        Miten voi olla panttivankinta, jos saa vapaasti hankittua tavaraa, työvoimaa ja pääomaa Euroopasta? Miten se lisää Britannian vapautta olla muurien sisällä, jotka ovat itse tehneet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        JOT-toimitusketjut ovat hyvin haavoittuvia ja se on nähty Suomessakin kun lääkkeitä on puuttunut apteekeista. Kunnollinen varastointi olisi järkevämpää vaikka se nostaakin hintaa.

        Ihan vaan tiedoksi, että öljy kulkee putkiakin pitkin. Ei siihen tarvita romanialaisia koulupudokkaita sitä rekoilla rahtaamaan.

        Minkähän tulevaisuuden britit vievät nuoriltaan yrittämällä työllistää heidät muuhunkin kuin huumediilereiksi?

        Oletko kuulluut, että teollisuudessa kilpaillaan hinnalla ja siihen pätee toimiva logistiikka? Se ei ole pikkujuttu, missä kohden toimitusketjua kuka vastaa mistäkin. Jos esimerkiksi tehdas tarvitsee kemikaaleja vuodeksi, eihän siinä ole mitään järkeä pystyttää isoja varastoja kemikaaleihin joita eihkä välttämättä tarvita. Paremepi että jollakin toimitusketjussa on varastot, joka pystyy toimittamaan kemikaaleja tarpeen mukaan.

        Suomessa ei ole tätä ongelmaa koska olemme EU:ssa.
        Briteillä on tämä ongelma koska eivät ole EU:ssa.

        Sen lisäksi että brittien toimitusajat ovat pitkiä, tulliselvitykset vaativat työtä ja teollisuuden kilpailukykyä on menetty, niin se on ihan oikein. Sen ne halusivat.


      • landlord kirjoitti:

        Oletko kuulluut, että teollisuudessa kilpaillaan hinnalla ja siihen pätee toimiva logistiikka? Se ei ole pikkujuttu, missä kohden toimitusketjua kuka vastaa mistäkin. Jos esimerkiksi tehdas tarvitsee kemikaaleja vuodeksi, eihän siinä ole mitään järkeä pystyttää isoja varastoja kemikaaleihin joita eihkä välttämättä tarvita. Paremepi että jollakin toimitusketjussa on varastot, joka pystyy toimittamaan kemikaaleja tarpeen mukaan.

        Suomessa ei ole tätä ongelmaa koska olemme EU:ssa.
        Briteillä on tämä ongelma koska eivät ole EU:ssa.

        Sen lisäksi että brittien toimitusajat ovat pitkiä, tulliselvitykset vaativat työtä ja teollisuuden kilpailukykyä on menetty, niin se on ihan oikein. Sen ne halusivat.

        Perkeles kun tulee kirjoitusvirheitä


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Kyllä täällä sen verran pörrää vielä porukkaa, että homma saadaan pyörimään. Lopetetaan ihan ensimmäiseksi "pakkokoulutus" nuorilta, jotka eivät sitä halua, ja päästetään heidät töihin.

        Niin, otetaan työttömistä ja kouluttamattomista uusia työntekijöitä aloille, jossa on huutava pula? Olisitko valmis menemään tällaisten sinun kuvaamien ”työvoimareservien” hoidettavaksi, esim hammaslääkärien vastaanotolle tai sydänpotilaaksi?
        Tällä hetkellä teollisuus miettii tarkasti, onko osaavaa työvoimaa saatavilla. Jos ei ole, tehdään investoinnit muualle.
        Persut sen sijaa elävät jossain kumman utopiassa, missä harhojen ei tarvitse kohdata todellisuutta. Kunhan vain esitetään sinun ja kaltaistesi mielipiteitä.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Riitä mihin, minulla riittää kyllä, minähän jopa perustelin kommentissani, miksi ja mihin tarkoitukseen olisi ns. "pakkokoulutuksen" lopettaneet menisivät - töihin. Joka muuten on heidän omakin haaveensa, ei "pakkokoulutus" ei mihinkään.

        Mitä ihmeen hommia kouluttamattomille nykyään on? Oletko juuttunut 70 luvulle,silloin oli vielä sekatyömiehiä.
        Nyt menee liika tyhmäksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, otetaan työttömistä ja kouluttamattomista uusia työntekijöitä aloille, jossa on huutava pula? Olisitko valmis menemään tällaisten sinun kuvaamien ”työvoimareservien” hoidettavaksi, esim hammaslääkärien vastaanotolle tai sydänpotilaaksi?
        Tällä hetkellä teollisuus miettii tarkasti, onko osaavaa työvoimaa saatavilla. Jos ei ole, tehdään investoinnit muualle.
        Persut sen sijaa elävät jossain kumman utopiassa, missä harhojen ei tarvitse kohdata todellisuutta. Kunhan vain esitetään sinun ja kaltaistesi mielipiteitä.

        Ennen brexitiä, hollantilainen kuorma-autonkuljettaja, joka suuntaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan kukkaperävaunun kanssa, pudotti sen Lontoon Covent Gardeniin, nouti sitten lihaperävaunun ja ajoi sen pohjoiseen Birminghamiin jossa jätti sen ja sieltä noutaa suklaavaunun jonka ajaa Liverpooliin. Tämän jälkeen sama kuljetta pystyi menemään takaisin Eindhoveniin sähkökomponenttienkanssa. Sitä ei tapahdu nyt. Nyt on "toimitusketjukriisi". Kuljettajat odottavat polttoainetta. Johnsonin hallittus väittää että se on oire koko Eurooppaa koskevasta jakelukriisistä. Mutta Euroopassa ei ole pulaa tavaroista kuten Brexit-Britanniassa.

        https://gulfnews.com/opinion/op-eds/uk-faces-a-winter-of-discontent-here-is-why-1.82789581


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, otetaan työttömistä ja kouluttamattomista uusia työntekijöitä aloille, jossa on huutava pula? Olisitko valmis menemään tällaisten sinun kuvaamien ”työvoimareservien” hoidettavaksi, esim hammaslääkärien vastaanotolle tai sydänpotilaaksi?
        Tällä hetkellä teollisuus miettii tarkasti, onko osaavaa työvoimaa saatavilla. Jos ei ole, tehdään investoinnit muualle.
        Persut sen sijaa elävät jossain kumman utopiassa, missä harhojen ei tarvitse kohdata todellisuutta. Kunhan vain esitetään sinun ja kaltaistesi mielipiteitä.

        Olisi tietystikin eduksi, että hoidettaisiin järkevästi, tai edes suurin piirtein täysipäisten toimesta nuo koulutus ja suoritus hommat. Selvästikin sinusta ei olisi sellaiseen, jossa olisi kyettävä arvioimaan työntekijän pätevyys ja sopivuus työtehtävään. Ei siitä siis sinun kanssasi sen enempää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen hommia kouluttamattomille nykyään on? Oletko juuttunut 70 luvulle,silloin oli vielä sekatyömiehiä.
        Nyt menee liika tyhmäksi.

        Siksi on "pulaa koulutetuista osaavista työntekijöistä", ja kuitenkin valtaosa aloista, työpaikoista on sellaisia, joihin ei ole edes mahdollista saada valmiina osaavaa, pätevää väkeä, vaan ne joudutaan joka tapauksessa kouluttamaan.
        Mutta jos suomalaisen pitää olla insinöörin pohjakoulutus hitsariksi, ja virolaisella, latvialaisella yms. riittää halukkuus työntekoon - on selvä että silloin on perusteltua itkeä työvoimapulaa "osaavista koulutetuista suomalaisista". Jotka siis joka tapauksessa olisi koulutettava tehtäviin, kuten virolaiset tms.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Olisi tietystikin eduksi, että hoidettaisiin järkevästi, tai edes suurin piirtein täysipäisten toimesta nuo koulutus ja suoritus hommat. Selvästikin sinusta ei olisi sellaiseen, jossa olisi kyettävä arvioimaan työntekijän pätevyys ja sopivuus työtehtävään. Ei siitä siis sinun kanssasi sen enempää.

        Olen ollut työurani aikana useassakin firmassajohtavassa asemassa ja valinnut eri tehtäviin työntkijöitä. He ovat olleet pääosin oikeita valintoja, mikä on näkynyt mm viivan alla, joten luulenpa onnistuneeni rekrytoinnissa. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin perustuu väitteesi.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Siksi on "pulaa koulutetuista osaavista työntekijöistä", ja kuitenkin valtaosa aloista, työpaikoista on sellaisia, joihin ei ole edes mahdollista saada valmiina osaavaa, pätevää väkeä, vaan ne joudutaan joka tapauksessa kouluttamaan.
        Mutta jos suomalaisen pitää olla insinöörin pohjakoulutus hitsariksi, ja virolaisella, latvialaisella yms. riittää halukkuus työntekoon - on selvä että silloin on perusteltua itkeä työvoimapulaa "osaavista koulutetuista suomalaisista". Jotka siis joka tapauksessa olisi koulutettava tehtäviin, kuten virolaiset tms.

        Kyllä useisiin vaativiin tehtäviin sisäänajo vie jopa vuoden, mutta se edellyttää pohjakoulutusta. Jos olet saanut hitsarin koulutuksen, ei sinusta ole insinöörin tehtäviin. Samaten insinööristä ei ole hitsariksi. Mutta kouluttamattomasta ei ole kumpaankaan tehtävään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut työurani aikana useassakin firmassajohtavassa asemassa ja valinnut eri tehtäviin työntkijöitä. He ovat olleet pääosin oikeita valintoja, mikä on näkynyt mm viivan alla, joten luulenpa onnistuneeni rekrytoinnissa. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin perustuu väitteesi.

        Palstakäytökseesi ja kommentteihisi, ne eivät tue millään lailla väitteitäsi - sinähän olet aivan pihalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä useisiin vaativiin tehtäviin sisäänajo vie jopa vuoden, mutta se edellyttää pohjakoulutusta. Jos olet saanut hitsarin koulutuksen, ei sinusta ole insinöörin tehtäviin. Samaten insinööristä ei ole hitsariksi. Mutta kouluttamattomasta ei ole kumpaankaan tehtävään.

        Olet harvinaisen väärässä, toki tuo on aika pitkälle rakennettu tarkoituksellinen käsitys. Tukemaan tätä nykyään reaalielänästä se ei ole, ei siis mikään yksinkertainen ehdoton ja yksi oikea totuus. Siihen muuten aika pitkälle tiivistyy yleensä ongelmat. Niitä pyörittelevät ja yrittävät ratkaista pääsääntöisesti kykenemättömät, aivan väärällä alalla olevat, joskin koulutetut - eivät osaavat ihmiset. Nyt odotellaan sitten taas kerran sitä normaalia "pilkunnussintaa", kun sinulle pitäisi kaikki osoittaa kädestä pitäen, ja kuitenkin kuulut juurikin siihen ryhmään, jossa vaan ei äly ja osaaminen kukoista. Eli ei tästä tämän enempää sinun kanssasi.


      • AdDicte kirjoitti:

        Olet harvinaisen väärässä, toki tuo on aika pitkälle rakennettu tarkoituksellinen käsitys. Tukemaan tätä nykyään reaalielänästä se ei ole, ei siis mikään yksinkertainen ehdoton ja yksi oikea totuus. Siihen muuten aika pitkälle tiivistyy yleensä ongelmat. Niitä pyörittelevät ja yrittävät ratkaista pääsääntöisesti kykenemättömät, aivan väärällä alalla olevat, joskin koulutetut - eivät osaavat ihmiset. Nyt odotellaan sitten taas kerran sitä normaalia "pilkunnussintaa", kun sinulle pitäisi kaikki osoittaa kädestä pitäen, ja kuitenkin kuulut juurikin siihen ryhmään, jossa vaan ei äly ja osaaminen kukoista. Eli ei tästä tämän enempää sinun kanssasi.

        siis "Tukemaan tätä koulutus- ja tittelihullua yhteikuntaa - nykyisestä reaalielänästä se ei ole - - - "


      • Anonyymi
        landlord kirjoitti:

        Perkeles kun tulee kirjoitusvirheitä

        Hyvin sairasta tekstiä, jokainen MG- tuotosta:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14722402/maahanmuuton-kustannukset---pennosia-vain
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15118195/maahanmuuton-kustannukset-ovat-pennosia-vaan
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15644590/haittamaahanmuutto---pehmeaa-hottoa-vaan

        Jo on perskutarallaa karvahattuäijällä kuulat sekaisin

        IandlordMaailmanMattiMoktar on koettanut saada aikaan seurakuntaa itselleen palstalla rekrytoiden ja samalla rektumiaan tarjoten jo 4 vuotta, turhaan.


    • Anonyymi

      Puolalaistuomioistuimen mukaan tietyt EU:n perussopimuksen artiklat eivät ole yhteensopivat Puolan perustuslain kanssa. Oikeusistuin vaatii, ettei EU tekisi ”toimivaltansa ulkopuolelle” meneviä toimia. Tämä voidaan nähdä merkittävän haasteena EU:ta kohtaan.

      Euroopan oikeusasioiden komissaari Didier Reynders vastasi Puolan päätökseen sanomalla, että EU:n lainsäädännön paikka kansallisen lainsäädännön yläpuolella on keskeinen periaate ja osuu suoraan ”unionin sydämeen”. Euroopan komissio aikoo valjastaa kaikki käytössä olevat välineet näyttääkseen, että EU-lainsäädäntö on Puolan yläpuolella.

      Kiista on saanut alkunsa Puolan oikeistolaisen hallituksen aloittamista oikeusjärjestelmän uudistuksista. EU:n mukaan hallitsevan PiS-puolueen uudistukset uhkaavat Puolan demokratiaa, lisäävät poliittista kontrollia ja vaarantavat oikeusjärjestelmän riippumattomuuden.

      Oikeushaasteen nosti Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki maaliskuussa. Sitä ennen Euroopan unionin tuomioistuin oli ilmoittanut, että Puolan uudistukset rikkovat EU-lainsäädäntöä. Asiasta kertoo BBC.

      Puolan mukaan uudistukset tarvitaan, jotta oikeusjärjestelmästä saadaan kitkettyä korruptiota.

      ote IL

    • Anonyymi

      kiinasta voit tilata rojua ja englantiin ei toimitukset kauaa vie.

      • Anonyymi

        Britit voivat alkaa myös itse tekemään, ja tekevätkin kohta pehmopaperinsa, kunhan tehdas valmistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Britit voivat alkaa myös itse tekemään, ja tekevätkin kohta pehmopaperinsa, kunhan tehdas valmistuu.

        Koska luodolla ei ole puuta kaadettavaksi, raaka-aine eli propsi on tuontitavaraa ja saattaa olla hinnoissaan tullimaksujen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska luodolla ei ole puuta kaadettavaksi, raaka-aine eli propsi on tuontitavaraa ja saattaa olla hinnoissaan tullimaksujen takia.

        Britithän päättävät itse tullimaksuistaan, eli voivat sellaisen myös poistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Britithän päättävät itse tullimaksuistaan, eli voivat sellaisen myös poistaa.

        Britannia ei voi poistaa tullimaksuja kanaalin itäpuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Britannia ei voi poistaa tullimaksuja kanaalin itäpuolella.

        Mitähän tuo nyt tarkoittaa ? Kyllä tuontitullit voivat poistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Britithän päättävät itse tullimaksuistaan, eli voivat sellaisen myös poistaa.

        Tuskinpa voisi yhdeltä poistaa tullimaksuja, se asettaisi muut yritykset eriarvoiseen asemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska luodolla ei ole puuta kaadettavaksi, raaka-aine eli propsi on tuontitavaraa ja saattaa olla hinnoissaan tullimaksujen takia.

        Minkä tullimaksujen? Miksi britit nostaisivat tullimuurin tuotteelle, joka ei uhkaa omaa tuotantoa? Vai aikooko esim Suomi periä vientitullia?

        Sitä kyllä epäilen, etteikö Britanniassa muka olisi puuta. Tehdashan käyttää suurelta osalta kierrätyspaperia, mutta mistäpä S24 trolli sellaista tietäisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa voisi yhdeltä poistaa tullimaksuja, se asettaisi muut yritykset eriarvoiseen asemaan.

        Täh ?????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä tullimaksujen? Miksi britit nostaisivat tullimuurin tuotteelle, joka ei uhkaa omaa tuotantoa? Vai aikooko esim Suomi periä vientitullia?

        Sitä kyllä epäilen, etteikö Britanniassa muka olisi puuta. Tehdashan käyttää suurelta osalta kierrätyspaperia, mutta mistäpä S24 trolli sellaista tietäisi.

        Sen takia puussa on tulli, koska kauppakumppanit vaativat tulleja Britannialta.

        Lait ja säädökset eivät ole sellaisia vapaasti valittavia menuja joita tehdä miten sattuu mielijohteesta kuten tilata pizzan haluamillanne täytteillä.


      • Anonyymi
        AdDicte kirjoitti:

        Täh ?????

        Näitä kommentteja sinulta on tullut useampia, ehkä kannattaisi nukkua pää selväksi ja yrittää aamulla uudestaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näitä kommentteja sinulta on tullut useampia, ehkä kannattaisi nukkua pää selväksi ja yrittää aamulla uudestaan.

        Tai voisitko sinä kommentoida edes jotenkin järjellisesti, ymmärrettävästi.


      • AdDicte kirjoitti:

        Mitähän tuo nyt tarkoittaa ? Kyllä tuontitullit voivat poistaa.

        Olet tyhmä kuin persu ja kaikesta ulalla kuin sekopäisyydestään maankuulu Pankkomajuri.
        Etkö koskaan ole kuullut vientitulleista?
        Suomi käytti niitä. Miten voit olla noin tyhmä?


      • Osmium76 kirjoitti:

        Olet tyhmä kuin persu ja kaikesta ulalla kuin sekopäisyydestään maankuulu Pankkomajuri.
        Etkö koskaan ole kuullut vientitulleista?
        Suomi käytti niitä. Miten voit olla noin tyhmä?

        Sellaisen maan kanssa ei sitten kannata tehdä kauppaa, joka haluaa vittuilla ja rangaista.


    • Anonyymi

      Britannia ei voi enää riistää siirtomaista vaurautta. Nykyään varallisuutta voi kartuttaa vain kaupankäynnillä ja jos siihen kasaa esteitä on tuloksena köyhtyminen.

      • Anonyymi

        Mihin siinä kaupankäynnissä EU:ta tarvitaan? Eikä kaikki kaupankäynti hyödytä. Melkoista populismia väittää niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin siinä kaupankäynnissä EU:ta tarvitaan? Eikä kaikki kaupankäynti hyödytä. Melkoista populismia väittää niin.

        Niin eipä siinä unionia tarvita. Näin brittipersut tuumivat ja seuraukset tulevat nyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Wow! Dannyyn, 79, liitetty Helmi Loukasmäki, 20, aistikkaana punaisissa kynsissään: "Kuuma kaunotar"

      Helmi, 20, on lähtenyt ulkokuvauksiin syksyn ihmeitä kummastelemaan. Danny, 79, puolestaan lähtee keikkarundille vanhojen kavereidensa kanssa: Kai Lin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      11505
    2. Sensuuri kaatoi Tokentuben.

      Ja mikä ajoitus, tänään äänestetään rokotepassista ja on mielenosoitus siitä eduskuntatalon edessä.
      Maailman menoa
      340
      1618
    3. Joukkoliikenteessä suuri päästöjen vähennyspotentiaali

      Esimerkkinä HSL:n täyttöasteet vuonna 2020. 90% matkustajapaikoista on ollut tyhjinä. Vuoroja ja reittejä voisi todella reilusti karsia. Täyttöaste
      Maailman menoa
      31
      1546
    4. Tänää hetken mietin

      Mikä on tehnyt susta niin epävarman ihmisen, toki ikäkin siihen jo vaikuttaa, mutta toivon, että joskus pääset siitä yli. Löydät kyllä joskus hyvän
      Ikävä
      107
      1219
    5. Vie minulta järjen tämä yhteys sinuun

      Ei ole normaalia tuntea voimakasta yhteyttä, kun ei olla lähekkäin edes. Varattukin vielä. Joskus kun olen yksin se iskee, sanaton tunne, että tunnen
      Tunteet
      77
      1079
    6. Mikä mättää teknisellä?

      Puolet työntekijöistä sairauslomalla? Onko työilmapiirissä ongelmia? Tekninen johtajakin hakee muita töitä? Kunnossapitomestari lähti, samoin ympärist
      Kauhava
      44
      1079
    7. Kertokaa yksikin hyvä syy ottaa koronarokote

      Tähän saakka on kerrottu vain uskomuksia. Koronarokote ikään kuin olisi ratkaisu ongelmaan. No miksi sitten rokotettuja on sairaalahoidossa siinä miss
      Maailman menoa
      438
      979
    8. Upeaa koronapassi on totta!

      Yle: Koronapassittomat asiakkaat komennetaan ulos jo ensi yönä – uusi laki saamassa lopullisen sinetin tänään
      Maailman menoa
      375
      882
    9. Ranskaa puhuvalle huippuälykkäälle naiselle

      Olet ihaninta ja kauneinta maailmassa. Rakastan Sua kultainen. 😚🥰
      Ikävä
      102
      878
    Aihe