Kaukolämmön meno-ja tuloveden erotus?

Anonyymi

Ohjeissa on että erotuksen pitäisi olla mahdollisimman suuri, 40-70 astetta niin silloin kuulemma laitteisto toimii parhaalla tavalla.
No eikö se myös näy kaukolämpö laskussa mitä isommalle on termostaatit säädetty eli mitä lämpöisempää huoneissa on??

25

4742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Parasta on kun säädät kaukolämöverkon tuloveden patterinlämpöiseksi.

• Anonyymi

"No eikö se myös näy kaukolämpö laskussa mitä isommalle on termostaatit säädetty eli mitä lämpöisempää huoneissa on??"

Ei, kiertoveden lämpötilan nostaminen ei nosta huoneiston lämpötilaa. Sitä varten on termostaatit. Huoneiston sisälämpötilan nostaminen lisää lämmityskustannuksia.

Kyllä se 20-21 astetta riittää jokaiselle!!

• Anonyymi

Joo mutta kun ei ole termostaatteja, vanha talo-vanhat patterit/venttiilit.

• Anonyymi

Iso tulo- ja menoveden lämpötilaero kertoo vain sen että lämmönvaihdin/-siirrin toimii oikein ja tehokkaasti ja talon lämmityssysteemi hyödyntää hyvin kaukolämpöverkosta saatavan lämpöenergian. Kesäisin kun lämmitystarvetta ei ole ja tarvitaan vain lämmintä käyttövettä tähän on aika mahdotonta päästä. Kun silloin avaa hetkeksi kuumavesihanan, niin kuuma kaukolämpövesi lähtee kiertoon ja jää osin hyödyntämättä. Samaa tapahtuu kun systeemi säännöllisesti nostaa lämpimän käyttöveden kiertoputkessa kiertävän veden lämpötilaa ettei bakteereita pääse muodostumaan.

• Anonyymi

Jos säädän menoveden lämpötilan vaikka 40asteeseen niin silloinhan ei menoveden ja tuloveden(paluuveden) lämpötilaero voi olla kovin suuri? Ei tuo 40-70astetta. pitäisi lähteä veden pois 0 asteisena niin pääsisi 40 asteen eroon??

• Anonyymi

vaihimesta poistuvan kaukolämmön veden lämpötilaa, saa laskettua kuristamalla menoventtiiliä, jolloin vesi ehtii luovuttaa lämmön paremmin vaihtimessa.

• Anonyymi

Eikös menovesi (menoventtiili) ole se vesi joka tulee kiinteistöön kaukolämpö laitokselta?
        Eikös pitäisi "kuristaa" tulovesiventtiiliä?..eli miten se tapahtuu...tietääkseni ei ole vaihtoehtoja muuta kuin säätää jotain lämpötila arvoa?? ..mutta mitä arvoa?

• Anonyymi

Lisää...tuo kyllä sekoittaa pakkaa...lämmönjakohuoneessa on siinä putkessa josta tulee kaukolämmön kuuma vesi..siinä siis lukee MENO ja poistuvassa putkessa lukee TULO?

• Anonyymi

Oliko tuo kysymys? Kaukolämmön tulo on se kuumempi ja meno eli paluu on se vähemmän kuuma kun lämpöä on otettu talon lämmitysverkkoon. Noiden lämpöero on talvipakkasella ehkä 40°C, kesällä ainakin minulla selvästi pienempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko tuo kysymys? Kaukolämmön tulo on se kuumempi ja meno eli paluu on se vähemmän kuuma kun lämpöä on otettu talon lämmitysverkkoon. Noiden lämpöero on talvipakkasella ehkä 40°C, kesällä ainakin minulla selvästi pienempi.

Oli vain kommentti..minulla tällä hetkellä meno -ja tuloveden lämpötilaero 20 astetta. Ulkona noin plus 10.
        Onko liian pieni tuo ero?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli vain kommentti..minulla tällä hetkellä meno -ja tuloveden lämpötilaero 20 astetta. Ulkona noin plus 10.
        Onko liian pieni tuo ero?

Vilkaisin mitä oma mittarini juuri nyt sanoo - kaukolämmön tulolämpö on vajaat 70°C ja paluu reilut 30°C, ero yli 30 astetta. Ulkona n. 10 astetta.

Minulla on näkynyt kaukolämpölaskulla kesäisin huomatus "Jäähdytys on liian pieni, tarkista laitteistosi". Kun kysyin tätä joskus kaukolämpötoimittajalta sain vain vastauksen "Joo, se tulee siihen automaattisesti, ei siitä tarvi kesällä välittää". Kysyin sitten miksi tuollainen turha maininta edes näkyy, ja nähtävästi muutkin ovat ihmetelleet kun sittemmin tekstiä ei ole kesälläkään enää näkynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärin, menovesi on se kuumempi ja tulovesi kylmempi.
        Näin on minun vuoden ikäisessä kaukolämpö järjestelmässä merkitty!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vilkaisin mitä oma mittarini juuri nyt sanoo - kaukolämmön tulolämpö on vajaat 70°C ja paluu reilut 30°C, ero yli 30 astetta. Ulkona n. 10 astetta.

Minulla on näkynyt kaukolämpölaskulla kesäisin huomatus "Jäähdytys on liian pieni, tarkista laitteistosi". Kun kysyin tätä joskus kaukolämpötoimittajalta sain vain vastauksen "Joo, se tulee siihen automaattisesti, ei siitä tarvi kesällä välittää". Kysyin sitten miksi tuollainen turha maininta edes näkyy, ja nähtävästi muutkin ovat ihmetelleet kun sittemmin tekstiä ei ole kesälläkään enää näkynyt.

No aika tavalla samoissa lukemissa, mulla kuumempi puoli 65astetta ja jäähtynyt puoli noin 44astetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun reilut 10 vuotta vanhan pienjakokeskukseni käyttöohjeessa lukee selkeästi että kaukolämpöputkista kuumempi on tulo (nuoli sisään) ja jäähtynyt on paluu (nuoli ulos), mikä on minusta ihan loogista käyttäjän näkökulmasta. Vastaavasti patteriverkon lähtö on meno ja paluu tietysti paluu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ne ovat kiinteistön lämpöputkien merkintöjä.. ymmärrettävää on, että kaukolämpöä kiinteistölle tuova putki, on tulovesi, ja takaisinlähtevä meno.. tai sitten on tarrat väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ne ovat kiinteistön lämpöputkien merkintöjä.. ymmärrettävää on, että kaukolämpöä kiinteistölle tuova putki, on tulovesi, ja takaisinlähtevä meno.. tai sitten on tarrat väärin.

Ei ole tarrat väärin!! Todellakin kiinteistölle tulevassa putkessa lukee menovesi ja se tarkoittaa että "kuuma vesi menee kiinteistöön"! Ohjekirjassa on myös mainittu asiat samoin päin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin! MENO on tuotantolaitokselta kohteeseen menevää vettä ja TULO on tuotantolaitokselle palaavaa vettä. On todella tyhmästi aikoinaan ajateltu tuo termistö, mutta ei silloin oo asiakasta aateltukaan, että miltä se siitä kuulostaa. :)

• Anonyymi

juu, en nyt jus tiedä, lukeeko tulo vaiko meno, mutta kai sen järki sanoo, kummasta vettä tulee, ja kummasta poistuu.. kaukolämpöä olen tuottanut reilun 25v, jäin hommista eläkkeelle, joten voin vain sanoo, että kun kierto laitteessa hidastuu, ehtii lämpö siirtyä enemmän talon käyttö/kiertoveteen..

• Anonyymi

Jos ajatellaan kaukolämpö yhtiön puolelta asiaa niin kuumempi vesi on se MENO-vesi ja kylmempi TULO-vesi, siksi nuo merkinnät hämää. Asiakkaan puolelta puolestaan toisin päin.

• Anonyymi

..eli kannattaako pattereiden kiertovesipumppu olla minimi asetuksilla (jos sellainen kierto riittää)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ajatellaan kaukolämpö yhtiön puolelta asiaa niin kuumempi vesi on se MENO-vesi ja kylmempi TULO-vesi, siksi nuo merkinnät hämää. Asiakkaan puolelta puolestaan toisin päin.

Periaatteessa on ihan sama miten on nuo puhuu mutta jos aletaan neuvomaan vaikkapa että säädä "menoveden lämpötilaa" niin silloin tulee sekaannuksia.

• Anonyymi

Pattereita tai suntteja säätämällä ei tulevan ja lähtevän veden lämpötilaerotusta oikein pysty säätämään. Kysymys on koko kämpän verkoston hyötysuhteesta, joka määräytyy siitä, millaiset lämmönvaihtimet ja patterit talossa on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

..eli kannattaako pattereiden kiertovesipumppu olla minimi asetuksilla (jos sellainen kierto riittää)

Tottakai jos se riittää ja kaikki patterit lämpiää. Isommalla nopeudella kohisee pumppu ja putket enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai jos se riittää ja kaikki patterit lämpiää. Isommalla nopeudella kohisee pumppu ja putket enemmän.

Pumppu kyllä kohisee suuremmalla nopeudella mutta ei patterit eikä putket. Kolme eri nopeutta pumpussa. Suositus on nopeus ykkönen ja tarvittaessa nopeus kakkonen.

• Anonyymi

miksi patterit jäähtyy kylmäksi välillä .
      lämmön tulo heijaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3940
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      80
      2049
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      908
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      818
    Aihe