Useat ovat ymmärtäneen tämän raamatunjakeen väärin.

Anonyymi

Ilm. 22:19
ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

Ei koske siis koko raamattua, vaan Johanneksen ilmestyskirjaa.

tomumaja-

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä kyllä uskon, että koskee koko Raamattua. Kuka edes olisi sellainen auktoriteetti, joka määrittelisi sen, mitä Raamatusta voi poistaa!?!

      • Anonyymi

        Mistä niin päättelet? Raamattu on ihmisten kirjoittama kokoelmateos, johon kirjoitetut kertomukset perustuivat suullisiin kertomuksiin, joita on sitä ennen kerrottu suusta suuhun ties moniako vuosikymmeniä ennen ylöskirjoitusta. Se on teos johon ihmiset ovat valinneet haluamansa kirjat, jotka ihmiset ovat kääntäneet kerta toisensa jälkeen tehden niihin lisäyksiä, poistoja ja muutoksia oman agendaansa mukaan ja niihin on tullut koko tässä prosessissa epäluotettavuutta ja virheitä. Se on opus, jota ihmiset yrittävät tulkita itselleen ja toisilleen.

        Kun kerran siihen on JO tehty todistetusti muutoksia, niin miten voit uskoa, että Raamattuun ei olisi voitu tehdä muutoksia? Auktoriteetti on tullut ihmisiltä ihan itseiltään.


    • Anonyymi

      Ei tietenkään koske. Mutta Ilmestyskirjan kirjoittajahan tuonkin lauseen ihan itse keksi.

      • Jos joku ei usko, että koko raamattu on Jumalan sanaa, niin sen lukeminen on hänelle turhaa. Koska mistä hän voi tietää, mitkä kohdat on oikeaa ja mitkä väärää Sanaa. Silloinhan hän itse voi valita minkä tahansa tulkinnan, mikä on hänelle mieluinen.


      • Anonyymi
        vallanomituinen kirjoitti:

        Jos joku ei usko, että koko raamattu on Jumalan sanaa, niin sen lukeminen on hänelle turhaa. Koska mistä hän voi tietää, mitkä kohdat on oikeaa ja mitkä väärää Sanaa. Silloinhan hän itse voi valita minkä tahansa tulkinnan, mikä on hänelle mieluinen.

        Jaa...


      • Anonyymi
        vallanomituinen kirjoitti:

        Jos joku ei usko, että koko raamattu on Jumalan sanaa, niin sen lukeminen on hänelle turhaa. Koska mistä hän voi tietää, mitkä kohdat on oikeaa ja mitkä väärää Sanaa. Silloinhan hän itse voi valita minkä tahansa tulkinnan, mikä on hänelle mieluinen.

        Höpsis! Raamatussa on viehwustääänkin huolimatta totuuksia. Vaikka sieltä jättäisi puolet pois epäuskottavina, jäisi vielä puolet jäljelle. Kyllä Jumala ohjaa oikean totuuden jäljille ilman, että jonkun kirkkokunnan pitäisi sanella mikä on oikea tapa uskoa. Miljoonia ihmisiä maailmanhistoriassa on tullut uskoon ilman kirkkokuntien oppeja. Pelastus ei ole kirkkokuntien yksinoikeus, jos oikeus lainkaan.


    • Anonyymi

      5Moos.4:21-2 Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädokset, jotka teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa. Älkää lisätkö mitään siihen, minkä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaan Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan. 5Moos.29:18-20. Sananl.30:6 Älä lisää hänen sanoihinsa mitää, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhehttelijaksi joutuisi.

    • Jos Jumalalla on tässä kohdin noin tiukka linja raamatun profetioiden tietoiseen väärentämiseen, niin eiköhän sama linja päde kaikkiin muihinkin suoraan Jumalalta tulleisiin sanan kohtiin, mm. profetioihin ja Herran Sanana tulleisiin kts. esim. 1Kor7:10 "Naimisissa oleville annan käskyn, en minä vaan Herra, että vaimo ei saa erota miehestää" ja Hes 7:1> Minulle tuli tämä Herran sana:
      "Sinä ihmislapsi! Näin sanoo Herra, Herra, Israelin maalle: Loppu! Loppu tulee maan neljälle äärelle. >

    • Anonyymi

      5Moos.12:32 Kaikkea, mitä minä käsken noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois. Ilm.22:18

    • Anonyymi

      3Moos.18:5 Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiä, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra. Neh.9:29 Ja sinä varotit heitä palauttaaksesi heidät seuraamaan sinun lakiasi, mutta he olivat ylimielisiä eivätkä totelleet sinun käskyjäsi, vaan he rikkoivat sinun oikeutasi - se ihminen, joka ne pitää, on siistä elävä - mutts he kääntyivät uppiniskaisina selkänsä ja olivat niskureita eivätkä totelleet. Room.10:5. Gal.3:1-12

    • Anonyymi

      Hes.20:10-11 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasata ja tuonnut heidät erämaahan, niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäväksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on siitä elävä. Room.10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä. Gal.3:12-13 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: Joka ne täyttää, on siitä elävä. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu - 5Moos.21:22-23. Room.8:3. 2Kor.5:21

    • Anonyymi

      Room.16:17 Mutta minä hehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaa erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Gal.1:8-9 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, mitä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. Sananl.30:6.

    • Anonyymi

      Kol.2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saallikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pudättyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. 1Tim.6:3-4 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymysten ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja. 2Tim.3:1-7 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovst silloin itserakkaita, rahanahneita, kerkailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurstaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltävinä naisparkoja, jotka ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen. Tiit.1:10-16

    • Moses_Zuckerkandl

      "Ei koske siis koko raamattua, vaan Johanneksen ilmestyskirjaa."

      Totta kai koskee koko Raamattua. Jos joku yrittää selittää esimerkiksi litteää maata maapalloksi niin hänen nimensä otetaan pois vuohipaimenten elämän kirjasta.

    • Anonyymi

      Ps.19:5-7 Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin. Auringolle hä on tehnyt niihin majan. Se on niinkuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan. Se nousee taivasten ääristä ja kiertää niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen helteeltä. Ps.104:30 Sinä lähetät henkesi, ja ne luodaan: ja sinä uudistat maan muodon. Job.33:4-6

    • Anonyymi

      Ps.68:19 Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksesi, sait ihmisiä lahjaksesi: niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran tykönä. Ef.4:7-10 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan. Sentähden on sanottu: Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saalikseen, ja antoi lahjoja ihmisille. Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikoihin? Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki. Ef.1:22-23

      • Anonyymi

        Väisty pois jumalaton rienaaja, antti pakanapappi.


    • Anonyymi

      Matt.12:36-37 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, mitä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopaivänä. Sillä sanoitasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syyliseksi. Jaak.3:6

    • Anonyymi

      Koskeeko Ilm. 22:18-19 varoitus koko Raamattua vai ainoastaan Ilmestyskirjaa?

      VASTAUS:

      Ilm. 22:18-19 varoittaa ketään vääristelemästä tai muuttamasta Raamatun tekstiä: "Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu." Koskevatko nämä jakeet koko Raamattua vai ainoastaan Ilmestyskirjaa?

      Tämä varoitus on annettu erityisesti niille, jotka vääristelevät Ilmestyskirjan viestiä. Jeesus itse antoi Ilmestyskirjan näyn apostoli Johannekselle (Ilm. 1:1). Hän lopettaa kirjan viestin vakuuttamalla sen profetioiden lopullisuudesta. Nämä ovat hänen sanojaan ja hän varoittaa niiden väärentämisestä millään tavoin lisäyksillä, vähennyksillä, muutoksilla tai tahallisilla väärinkäsityksillä. Varoitus on selvä ja jyrkkä. Ilmestyskirjan vitsaukset kohtaavat kaikkia näihin syyllistyviä ja he eivät saa iankaikkista elämää taivaassa.

      Vaikkakin Ilm. 22:18-19 varoitukset koskevat erityisesti Ilmestyskirjaa, niitä voidaan soveltaa kaikkiin Jumalan Sanaa vääristeleville. Mooses antoi samankaltaisen varoituksen 5. Moos. 4:1-2, missä hän varoittaa israelilaisia kuuntelemaan ja noudattamaan Herran käskyjä, eikä lisäämään tai poistamaan niistä.

      Sananl. 30:5-6 on samanlainen varoitus sille, joka lisää Jumalan sanoihin: häntä nuhdellaan ja hänet todetaan valehtelijaksi. Vaikka Ilm. 22:18-19 varoitus koskee erityisesti Ilmestyskirjaa, sama periaate pätee koko Jumalan Sanaan. Meidän on kohdeltava Raamattua huolellisesti ja kunnioituksella, jotta emme vääristele sen sanomaa.

      ( Lähde: Got Questions - sivusto)

      s-seutulainen

      • Anonyymi

        "ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."
        Ilmestyskirjan Sana koskee ilmestyskirjaa, mutta voi myös käyttää, rikkomatta Jumalan ilmoitusta, koko Raamattuun.
        Sana varoittaa:
        Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.


    • Anonyymi

      5Moos.4:1-2. 5Moos.12:32

    • Anonyymi

      Uskon ainoastaan Jeesukseen, mitä uskooni tulee. Tuo aloituksessa oleva raamatun kohta koskee ilmestyskirjaa.

      tomumaja-

    • Anonyymi

      Raamattu todistaa toisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      67
      1390
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1072
    3. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      35
      944
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      54
      933
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      105
      855
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      57
      799
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      794
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      711
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      700
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      693
    Aihe