Perkele DIAGNOOSI ENNEN NYT JA LOPPUUN ASTI

Anonyymi

Sain aikoinaan tuon skitsofrenia redilus diagnoosin. en nyt sitten ainakaan nykyään tai tällä hetkellä kovin hullu. Mutta asia on niin minut arvotetaan loppuikäni tuon saatanan diagnoosin mukaan. en ole latistunut tunne elämältäni enkä älyllisesti poikkea normaali terveestä ihmisestä ei ole harhoja tai harhaluuloja,. asia on niin vaikka menisin hammaslääkärille jos se tuota tietokantaa vilkaisee niinpä heitihän se mielessään funtsii taas yksi..hullu siis. on puhuttu mielenterveyspotilaiden stigmasisoitumisesta, ei ole paska puhetta siihen törmää päivittäin jos törmää ihmisiin jotka tämän tietävät. HULLU AJATUS, KUN NÄITÄ KORONA PASSEJA NYT KYHÄTÄÄN TEHKÄÄ MEILLE HULLUILLE PASSI JOLLA VOI TODISTAA ETTEI OLE SEKAISIN.(!)

14

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka olet saanut diagnoosin niin sun ei tartte elää sen oireiden mukaisesti.Itselläni on diagnoosina psykoosipiirteinen persoonallisuus ilman harhoja.Kriteereissä lukee mm. henkilöllä vähän ystäviä.Minulla on ollut kaksi ystävää 12 ja 15 vuotta.Mutta lääkärin mukaan se ei ole riittävä määrä.Ystäviä pitäisi olla enemmän. Olen myös koko elämäni jännittänyt esiintymistä ja uusia ihmisä.Joten minulla on psykoosipiirteinen persoonallisuus koska olen arka esiintymään ja olemaan joukon keskipiste.Mitään maagista ajattelua tai yliluonnollisia kokemuksia minulla ei ole koskaan ollut.Mutta se että viihdyn hyvin yksin ja omistan vain kaksi ihanaa ystävää,niin ei riittänyt lääkärille.

      En kysynyt lääkäriltä kuinka monta hyvää ystävää pitää olla jotta ei saisi diagnoosia psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta ja miksi kaikkien pitäisi olla joukon keskipisteenä ja pitää esim. juhlissa puheita.

      Mä en osaa edes elää muiden kriteereitten mukaan eli ajatella maagisesti ja elää mielikuvitusmaailmassa.

      Koitan koko ajan etsiä ystäviä mutta se että yrittää etsi niitä ystäviä ei riitä lääkärille vaan niitä ystäviä pitää olla enemmän kuin kaksi elämässä.

      Vaikka minulla on diagnoosi ja se ei aiheuta minulle oireita niin lääkäri ei suositellut mitään lääkkeitä eli pillereitä siihen että minusta tulisi rohkeampi esiintyjä ja saisin niillä pillereillä lisää ystäviä.

      Tästä on jo 10 vuotta mutta ihminen ei saa itse päättää kuinka monta ystävää on eläsässä ja haluaako ihmisjoukossa olla hiljaa tekemättä itsestään numeroa.

      En muuten tiennyt että mielenterveysdiagnoosin saa siitä että viihtyy yksin ja ei halua olla joukon puheliain.

      Myöskään omia mielipiteitä itsestään ei olisi kannattanut kertoa lääkärille,koska lääkäri tuntee minut paremmin kuin minä itse.Eli kun minulla ollut koko ikäni huono itsetunto niin lääkärin mukaan olen väärässä. Ja kuvittelen itsetuntoni olevan huono. Kerroin myös muista luonteenpiirteistä mutta nekään eivät olleet totta lääkärin mukaan. Eli jos kerrot itsestäsi niin pärähtää diagnoosi. Eli miks kysyy kysymyksiä jos ne vastaukset ei kelpaa lääkärille.

      • Anonyymi

        Itselläni on sama diagnoosi. Sitä ei minulle alunperin edes kerrottu. Sain tietää siitä vasta 20 vuotta myöhemmin tilattuani potilasasiakirjani. Minustakin ovat monet kaivelleet vikoja, psykiatrit mukaan lukien. Vikojen kaivelu jatkuu tänäkin päivänä. Omaiseni ovat kaikista pahimpia vikojen kaivajia ja syyllistäjiä. En ole koskaan osannut elää niin, ettei joku jossain olisi ollut kritisoimassa. Kuitenkin olen elänyt mielestäni melko kunnollisesti ja nuhteettomasti. Opiskellut mm. ylemmän korkeakoulututkinnon ja tehnyt töitä lähes koko ikäni. Tosin mitäpä merkitystä tällaisilla pikkuasioilla olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on sama diagnoosi. Sitä ei minulle alunperin edes kerrottu. Sain tietää siitä vasta 20 vuotta myöhemmin tilattuani potilasasiakirjani. Minustakin ovat monet kaivelleet vikoja, psykiatrit mukaan lukien. Vikojen kaivelu jatkuu tänäkin päivänä. Omaiseni ovat kaikista pahimpia vikojen kaivajia ja syyllistäjiä. En ole koskaan osannut elää niin, ettei joku jossain olisi ollut kritisoimassa. Kuitenkin olen elänyt mielestäni melko kunnollisesti ja nuhteettomasti. Opiskellut mm. ylemmän korkeakoulututkinnon ja tehnyt töitä lähes koko ikäni. Tosin mitäpä merkitystä tällaisilla pikkuasioilla olisi?

        Mä sain tietää diagnoosista kun toimitin lääkärinlausunnon kelaan työkyvyttömyyseläkettä varten.Tapasin tämän lääkärin muutamia kertoja ja koskaa hän ei kysellyt mistään harhojen näkemisistä tai kuulemisista tai millasta minun elämä on mielikuvitusmaailmassa.Ja mitä siinä maailmassa tapahtuu ja keitä siinä esiintyy.Mutta koska kriteereissä on mainittu ystävien vähyys ja jännittäminen sosiaalisissa tilanteissa eli jännitin kouluaikoina esitelmien esittämistä niin tämä oli kaivettu lääkärinlausuntoon.Myös hiusteni harmaantuminen oli mainittu lausunnossa ja mä en voi sille mitään että hiukseni on edestä harmaantuneet.Ehkä lääkäri oletti että naisten pitää värjätä harmaat hiukset piiloon.Myös asianmukaisesta pukeutumisesta oli manininta eli päälläni sattui olemaan farkut ja joku tavallinen pusero.Eli lääkärin vastaanotolle pitää pukeutua tietynlaisesti ettei sitä tarvitse lausuntoon merkitä erikseen.Eniten ihmetytti hiusten väriin puuttuminen.Jos olisin tiennyt että hiusten väri on mielentervesyasia niin oisin värjännyt hiukseni.Mainittakoon että minulla on edelleen hiukset edestä harmaat ja ne ei ole vaikuttaneet siihen että eläisin jossain mielikuvitusmaailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä sain tietää diagnoosista kun toimitin lääkärinlausunnon kelaan työkyvyttömyyseläkettä varten.Tapasin tämän lääkärin muutamia kertoja ja koskaa hän ei kysellyt mistään harhojen näkemisistä tai kuulemisista tai millasta minun elämä on mielikuvitusmaailmassa.Ja mitä siinä maailmassa tapahtuu ja keitä siinä esiintyy.Mutta koska kriteereissä on mainittu ystävien vähyys ja jännittäminen sosiaalisissa tilanteissa eli jännitin kouluaikoina esitelmien esittämistä niin tämä oli kaivettu lääkärinlausuntoon.Myös hiusteni harmaantuminen oli mainittu lausunnossa ja mä en voi sille mitään että hiukseni on edestä harmaantuneet.Ehkä lääkäri oletti että naisten pitää värjätä harmaat hiukset piiloon.Myös asianmukaisesta pukeutumisesta oli manininta eli päälläni sattui olemaan farkut ja joku tavallinen pusero.Eli lääkärin vastaanotolle pitää pukeutua tietynlaisesti ettei sitä tarvitse lausuntoon merkitä erikseen.Eniten ihmetytti hiusten väriin puuttuminen.Jos olisin tiennyt että hiusten väri on mielentervesyasia niin oisin värjännyt hiukseni.Mainittakoon että minulla on edelleen hiukset edestä harmaat ja ne ei ole vaikuttaneet siihen että eläisin jossain mielikuvitusmaailmassa.

        Kuulostaa siltä, että ko. lääkäri on itse kiireellisen psykiatrisen hoidon tarpeessa.


    • Anonyymi

      Siitähän sen huonon systeemin psykiatrian puolella juuri huomaa. Kyselevät kaikenlaista, ja kuitenkin tekevät loppujen lopuksi omia päätelmiään.

      Lääkäri ei todellakaan voi sanoa, kuinka monta ystävää ihmisellä pitäisi olla.
      Kaksikin hyvää ystävää on jo hyvä määrä, koska yksi tai kaksi tosi ystävää korvaa jo monta kaveria ( joka ei ole siis sama kuin ystävä ).

      Hienoa, ettei sinulle kuitenkaan tuputettu seitsemää eri sorttia lääkettä.

    • Anonyymi

      Tuttua.

      Psykiatria on paha. Älkää menkö sinne.

    • Anonyymi

      No älä välitä. Itsekin kammosin diagnooseja aikaisemmin. Ajattelin että ne leimaa ihmistä ja ketkä kaikki niitä näkee ja mihin ne vaikuttaa.

      Nykyään ei haittaa niin paljon.

      Minulla on diagnoosi paranoidinen skitsofrenia. Lääkkeiden kanssa tajusin olleeni "hullu". Hyvä sairaudentunto. Lääkkeiden kanssa olen ihan normaali ihminen ja pystyn toimimaan, joten tajuan että tarvitsen niitä. Ja nyt olen sitä mieltä että diagnoosi on oikea.

      Alkuunhan se tuntui järkyttävältä. Koska skitsofrenialla on niin hurja maine, että se about pahin mielenterveyden sairauksista.

      Mutta ei niitä itse valitse, eikä voi lapsena ja nuorena tietää, että puhkeaa tällainen sairaus.

      Ihan hyvin on suhtauduttu terveydenhuollossa tuosta huolimatta. Eikä se diagnoosi nyt tunnu mihinkään vaikuttaneen. Asenteet on muuttuneet ja muuttuu kokoajan.

      Homot ja muut on tullut kaapista, ehkä tulevaisuudessa mielenterveysihmisetkin voivat olla avoimempia ja vapaampia.

      • Anonyymi

        Homous on aika eri asia kuin skitsofrenia. Sinun kokemuksesi lääkkeiden hyödyistä ei tarkoita, että sinulla olisi oikea diagnoosi. Kokemus jonkun asian hyödyllisyydestä on monimutkainen vyyhti aivopesua, vieroitusoireiden tulkintaa, yksiöllisiä reaktioita erinäisiin lääkkeisiin jne. Tutkimusten mukaan laskennallisesti lääkkeet antavat lisähyötyä lyhyellä aikavälillä 17 % minimaalisella tasolla mitattuna, ja niiden keskimääräinen vaste lyhyellä aikavälillä on kliinisesti merkityksetön ihmisillä, joilla on skitsofreniadiagnoosi. Plasebon ja lääkkeen välinen keskimäärinen ero on meta-analyysien mukaan kuusi pistettä, kun kliinisen merkitsevyyden raja on 15 pistettä. Kliininen merkitsevyys viittaa siihen, että lääkkeellä itsessään, ei siihen liittyvillä uskomuksilla ja kuvitelmilla, on jotain todellista hoidollista vaikutusta ihmisen kokemusmaailmaan. Tämä vielä ottaen huomioon, että oikeasti tutkimukset eivät ole edes plasebokontrolloituja, koska kaikkihan nyt erottavat klotsapiinin kalkkitabletista.

        Minullakin on sama diagnoosi kuin sinulla, mutta en koskaan hyötynyt lääkkeistä ja olen ihan kohtuullisen normaalin elämän elänyt, opiskellut pari korkeakoulututkintoa ja ollut töissä vuosikaudet. Tarkoittaako se, että minulla on väärä diagnoosi vai tarkoittaako se sitä, että diagnoosi itsessään ei ole validi lääketieteellisesti? Diagnoosista ei voi suoraan ennustaa, hyötyykö joku jostain lääkkeestä vai ei, ja itse asiassa laskennallisesti suurin osa skitsofreenikoista ei merkittävästi hyödy lääkkeistä edes lääkeyhtiöiden sponsoroimien tutkimusten mukaan, joissa vieläpä sotketaan systemaattisesti vieroitusoireet sairauden oireisiin ja joissa plasebokontrolli purkautuu enemmän tai vähemmän. Tämä on matemaattinen laskennallinen fakta, jonka itse voi lukea aihetta käsittelevistä meta-analyyseista. En koe että minulla olisi mitään sairautta enkä usko, että sinullakaan on mitään skitsofrenia-nimistä sairautta. Sellaista ei ole olemassakaan. Minä en halua, että skitsofreenikot tulisivat ulos mistään kaapista homojen tavoin identiteettipolitiikallaan. Enemmän auttaisi, että koko diagnoosi poistettaisiin ja psykoottisiin kokemuksiin suhtauduttaisiin sellaisina kuin ne ovat, monitekijäisinä, yksilöllisinä ja useimmiten oikealla hoidolla ja kohtaamisella ohimenevinä tiloina. Se purkaisi kokemuksiin liittyvää stigmaa paljon enemmän, kun ei hoidettaisi täysin fiktiivisiä olemattomia aivosairauksia, joihin ei koskaan tulla löytämään mitään spesifejä biomarkkereita, koska niitä ei ole olemassakaan. Pikemminkin auttaisi siis stigmatisoivien identiteettien purkaminen kuin niiden vahvistaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homous on aika eri asia kuin skitsofrenia. Sinun kokemuksesi lääkkeiden hyödyistä ei tarkoita, että sinulla olisi oikea diagnoosi. Kokemus jonkun asian hyödyllisyydestä on monimutkainen vyyhti aivopesua, vieroitusoireiden tulkintaa, yksiöllisiä reaktioita erinäisiin lääkkeisiin jne. Tutkimusten mukaan laskennallisesti lääkkeet antavat lisähyötyä lyhyellä aikavälillä 17 % minimaalisella tasolla mitattuna, ja niiden keskimääräinen vaste lyhyellä aikavälillä on kliinisesti merkityksetön ihmisillä, joilla on skitsofreniadiagnoosi. Plasebon ja lääkkeen välinen keskimäärinen ero on meta-analyysien mukaan kuusi pistettä, kun kliinisen merkitsevyyden raja on 15 pistettä. Kliininen merkitsevyys viittaa siihen, että lääkkeellä itsessään, ei siihen liittyvillä uskomuksilla ja kuvitelmilla, on jotain todellista hoidollista vaikutusta ihmisen kokemusmaailmaan. Tämä vielä ottaen huomioon, että oikeasti tutkimukset eivät ole edes plasebokontrolloituja, koska kaikkihan nyt erottavat klotsapiinin kalkkitabletista.

        Minullakin on sama diagnoosi kuin sinulla, mutta en koskaan hyötynyt lääkkeistä ja olen ihan kohtuullisen normaalin elämän elänyt, opiskellut pari korkeakoulututkintoa ja ollut töissä vuosikaudet. Tarkoittaako se, että minulla on väärä diagnoosi vai tarkoittaako se sitä, että diagnoosi itsessään ei ole validi lääketieteellisesti? Diagnoosista ei voi suoraan ennustaa, hyötyykö joku jostain lääkkeestä vai ei, ja itse asiassa laskennallisesti suurin osa skitsofreenikoista ei merkittävästi hyödy lääkkeistä edes lääkeyhtiöiden sponsoroimien tutkimusten mukaan, joissa vieläpä sotketaan systemaattisesti vieroitusoireet sairauden oireisiin ja joissa plasebokontrolli purkautuu enemmän tai vähemmän. Tämä on matemaattinen laskennallinen fakta, jonka itse voi lukea aihetta käsittelevistä meta-analyyseista. En koe että minulla olisi mitään sairautta enkä usko, että sinullakaan on mitään skitsofrenia-nimistä sairautta. Sellaista ei ole olemassakaan. Minä en halua, että skitsofreenikot tulisivat ulos mistään kaapista homojen tavoin identiteettipolitiikallaan. Enemmän auttaisi, että koko diagnoosi poistettaisiin ja psykoottisiin kokemuksiin suhtauduttaisiin sellaisina kuin ne ovat, monitekijäisinä, yksilöllisinä ja useimmiten oikealla hoidolla ja kohtaamisella ohimenevinä tiloina. Se purkaisi kokemuksiin liittyvää stigmaa paljon enemmän, kun ei hoidettaisi täysin fiktiivisiä olemattomia aivosairauksia, joihin ei koskaan tulla löytämään mitään spesifejä biomarkkereita, koska niitä ei ole olemassakaan. Pikemminkin auttaisi siis stigmatisoivien identiteettien purkaminen kuin niiden vahvistaminen.

        Mitä eroa on homoilla ja skitsofreenikoilla? Jos ajattelee viimeistä sataavuotta ja homojen hoitoa, niin siinähän esiintyy kaikki samat teesit mitkä nousee päivittäin myös tällä foorumilla.

        On suulla tehtyjä diagnooseja, on stigmatisointia, on vapaudenriistoa, on rajuja lääkkeitä, ja epäinhimillisiä leikkaushoitoja, pienestä polttouuni episodista puhumattakaan, vajaa satavuotta sitten. Ja tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, sillä tätä kaikkea on yllättävän paljon tarjolla nykypäivässä naapurivaltiossamme.

        Se suurin ero on juuri se kaapista ulostulo. Se kaapista huutelu, ja odottelu ei yksistään riitä, vaan se lusikka täytyy ottaa myös omaan kauniiseen käteen.


    • Anonyymi

      Diagnooseja löytyy ja pitkää saihrashistoriaa muutenkin, mutta voin kyllä kokemuksesta sanoa, että se suurimmat stigmat on ihan omien korvien välissä.

      Kyllä ne on aina olleet minun omat kyvyt ja jaksamiset jotka ovat jarruttaneet urani kehitystä, eikä se mitä hammaslääkäri papereista lukee.

      • Anonyymi

        Lääcäri on cyllä isompi pamppu ku se toinen
        joca jarruttaa oloasi. Voit kutsua sitä itseksikin
        Lähes cetään eihän ocaa ciinnostaa?
        Commentoi jotain sarkasmis-narsistista tähän.
        Saadaan Lisää COVID-bakteeria eetteriin!
        Se on tavoite.
        Näkymätön tappaja. Ha ha haa. Tappaa kaikki-n


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääcäri on cyllä isompi pamppu ku se toinen
        joca jarruttaa oloasi. Voit kutsua sitä itseksikin
        Lähes cetään eihän ocaa ciinnostaa?
        Commentoi jotain sarkasmis-narsistista tähän.
        Saadaan Lisää COVID-bakteeria eetteriin!
        Se on tavoite.
        Näkymätön tappaja. Ha ha haa. Tappaa kaikki-n

        Mixi hauen piti cuolla
        Cosca piti näyttää maailmalle että on killeri
        No aikuismaailmassa caicci ciirtyvät ihmiciin
        Aika perceectä
        Mutta totta
        Caicci mikä syödään on tehty tappamaan
        jos se on lihaa
        Ha


    • Anonyymi

      no joo stigma omien korvien välissä. meeppä heittämään juttua itsestäsi johonkin juntti lähiöön luulempa ,että olet muidenkin mielestä hullu kuten korvien välisi vaikkei mitään ihmeitä tekisikään.ä näin on

    • Anonyymi

      Kun on mt-diagnooseja, ei ole hyvä sairastua somaattisesti/fyysisesti.
      Mitään apuja et saa, vaivojen kanssa pitää yksin pärjäillä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6554
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      74
      5688
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3052
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1223
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1192
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      1048
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      212
      961
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      873
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      861
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      833
    Aihe