Camber kulman mittaus

Anonyymi

Kuinka mitataan Camber kulma?
Iskunvaimentimen alapään kiinnityksessä on abt 3 mm säätövara.
Säätö itsessään on helppo, mutta kuinka se mitataan?
Se siis voi muuttua iskunvaimentimia vaihdettaessa.

13

1604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sen voi mitata vaikka kulmamitalla.

      • Anonyymi

        OK, nyt on jo selvillä työkalu. Ollaan jo pitkällä, millaisella kulmamitalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, nyt on jo selvillä työkalu. Ollaan jo pitkällä, millaisella kulmamitalla?

        Vaikuttaa siltä että on parasta viedä auto korjaamoon jossa mittaavat ja säätävät kulmat kohdilleen.


    • Anonyymi

      Hienoa. Ymmärrän nyt että auton voi viedä korjaamoon jossa voidaan mitata ja säätää kulmat.

      Kommentoinneista käy kuitenkin ilmi ettei kommentaattoreilla ole hajukaan mista on kysymys, saati miten se tehdään.

      Mutta kysymys kuuluu edelleen kuinka mitataan etupyörän Camber kulman suuruus?

      • Anonyymi

        Siellä korjaamossa on mittaamiseen tarkoitetut erikoistyökalut. Onko sinulla, vai miksi tietoa kaipaat ?


      • Anonyymi

        voit mitata camper kulman vaikka luotilankaa,rullamittaa ja laudan pätkää apuna käyttäen.toki helpoimmin ja tarkimman mittaus tuloksen saa kyseiseen mittaamiseen tarkoitetulla erikoistyökalulla,pyöränsuuntauslaitteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit mitata camper kulman vaikka luotilankaa,rullamittaa ja laudan pätkää apuna käyttäen.toki helpoimmin ja tarkimman mittaus tuloksen saa kyseiseen mittaamiseen tarkoitetulla erikoistyökalulla,pyöränsuuntauslaitteella.

        Kamper kulma säädetään katsomalla siitä pyöreästa vatupassista.
        Jos kamperi etukulma on alempana väännetään tukijalkaa myötäpäivään.
        Nyt takakulma meni korkeammalle ja tarvii vääntää takakulman jalkaa myötäpäivään.

        Voidaan myös kääntää vastapäivään mutta siinä an vaikeutensa, varsinkin jos kyseessä on vanhempi Soliver, sensijaan Moza on helppo säätää.

        PS. don't go knocking if trailer is rocking.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä korjaamossa on mittaamiseen tarkoitetut erikoistyökalut. Onko sinulla, vai miksi tietoa kaipaat ?

        Nyt tuli selväksi miksi RKP jakaa Axel Freudenthal mitalia, Suomalaiset ovat alempi rotu.


      • Anonyymi

        Kysymys on uteliaisuutta.
        Korjaamolla on astraaali taikuri jolla on maagiset vekottimet joitä värkkäilemällä se voi ennustaa onko camber oikein vai väärin.
        Taikakaluissa on laserit viisareina ja teknisen näköiset tietokoneet.
        Laser keksittiin vuonna -62 eikä vissiin ennen sitä pystytty määrittelemään ko. kulmaa.
        Kysymys kuitenkin on yksikertaisesta maalaisjärjelläkin ymmärrettävatä asiasta.
        Onko pyörä linkussa sisäänpäin vai ulospäin.

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?

        Ajogeometria ei kuitenkaan tarvitse sekunnin murto-osien tarkkuutta, koska se ajettaettaessa muuttuu hiukan.
        Pyörien ripustus kaikilta osin on joustavasti kiinnitetty joten se vaihtelee, lisäksi nivelten kuluminen muuttaa geometriaa vähä vähältä, joku perusasetus sillä kuitenkin on .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys on uteliaisuutta.
        Korjaamolla on astraaali taikuri jolla on maagiset vekottimet joitä värkkäilemällä se voi ennustaa onko camber oikein vai väärin.
        Taikakaluissa on laserit viisareina ja teknisen näköiset tietokoneet.
        Laser keksittiin vuonna -62 eikä vissiin ennen sitä pystytty määrittelemään ko. kulmaa.
        Kysymys kuitenkin on yksikertaisesta maalaisjärjelläkin ymmärrettävatä asiasta.
        Onko pyörä linkussa sisäänpäin vai ulospäin.

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?

        Ajogeometria ei kuitenkaan tarvitse sekunnin murto-osien tarkkuutta, koska se ajettaettaessa muuttuu hiukan.
        Pyörien ripustus kaikilta osin on joustavasti kiinnitetty joten se vaihtelee, lisäksi nivelten kuluminen muuttaa geometriaa vähä vähältä, joku perusasetus sillä kuitenkin on .

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?-katso vaikka juutuupista video niin tiedät miten.


      • Anonyymi

        Liian työlästä selittää, vaikka itse tuon mittasin noin 40 v sitten kun olin vielä melkein PA.
        Vie korjaamoon. Siellä asentaja mittaa sen suit sait sitä varten tehdyillä laitteilla. Sitten säätää myös jos on tarvetta.
        Olen siis ammattikoulun käynyt asentaja, sen jälkeen 3 v asentajana ja taas 3 v koulua autoteknikoksi. Ja tosiaan, voi sen itsekin mitata ja kun osaa eliminoida virheet ja tekee huolellisesti, niin onnistuu. Aikaa kyllä menee kauan, mutta rahaa säästyy jonkin verran.
        Ja on liian työlästä opettaa alusta asti joten en ala siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian työlästä selittää, vaikka itse tuon mittasin noin 40 v sitten kun olin vielä melkein PA.
        Vie korjaamoon. Siellä asentaja mittaa sen suit sait sitä varten tehdyillä laitteilla. Sitten säätää myös jos on tarvetta.
        Olen siis ammattikoulun käynyt asentaja, sen jälkeen 3 v asentajana ja taas 3 v koulua autoteknikoksi. Ja tosiaan, voi sen itsekin mitata ja kun osaa eliminoida virheet ja tekee huolellisesti, niin onnistuu. Aikaa kyllä menee kauan, mutta rahaa säästyy jonkin verran.
        Ja on liian työlästä opettaa alusta asti joten en ala siihen.

        Kyseessä on siis S60 johon on vaihdettu iskarit.

        Camber kulma säädetään löysäämällä iskarin alempi kiinnityspultti.
        Nyt pyörää voi lonksauttaa hahlossa siten että se on linkussa sisään- tai ulospäin.
        Caberkulman suuruus on -0,3 astetta /- 0,9 astetta. ( .6...-1,2 astetta)
        Siis nimellisarvo arvo on linkussa yläreunasta sisällä.
        Kun kulma on oikea kiristetää iskarin pultti oikeaan momenttiin.

        Näin vaikeasta asiasta on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on siis S60 johon on vaihdettu iskarit.

        Camber kulma säädetään löysäämällä iskarin alempi kiinnityspultti.
        Nyt pyörää voi lonksauttaa hahlossa siten että se on linkussa sisään- tai ulospäin.
        Caberkulman suuruus on -0,3 astetta /- 0,9 astetta. ( .6...-1,2 astetta)
        Siis nimellisarvo arvo on linkussa yläreunasta sisällä.
        Kun kulma on oikea kiristetää iskarin pultti oikeaan momenttiin.

        Näin vaikeasta asiasta on kysymys.

        Nettiä selaamalla löytyi optimiratkaisu jolla homma hoituu.
        Digitaalinen vatupassi, sillä on helppo mitata pyörän pystykallistuma.
        Toinen tärkeä mittaus auraus taas hoituu narulla ja metrimitalla.

        Narulla mittaus on tosi suosittu AUDI korjaamoilla ja harrastajilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3941
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3515
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe