Camber kulman mittaus

Anonyymi

Kuinka mitataan Camber kulma?
Iskunvaimentimen alapään kiinnityksessä on abt 3 mm säätövara.
Säätö itsessään on helppo, mutta kuinka se mitataan?
Se siis voi muuttua iskunvaimentimia vaihdettaessa.

13

1468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sen voi mitata vaikka kulmamitalla.

      • Anonyymi

        OK, nyt on jo selvillä työkalu. Ollaan jo pitkällä, millaisella kulmamitalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, nyt on jo selvillä työkalu. Ollaan jo pitkällä, millaisella kulmamitalla?

        Vaikuttaa siltä että on parasta viedä auto korjaamoon jossa mittaavat ja säätävät kulmat kohdilleen.


    • Anonyymi

      Hienoa. Ymmärrän nyt että auton voi viedä korjaamoon jossa voidaan mitata ja säätää kulmat.

      Kommentoinneista käy kuitenkin ilmi ettei kommentaattoreilla ole hajukaan mista on kysymys, saati miten se tehdään.

      Mutta kysymys kuuluu edelleen kuinka mitataan etupyörän Camber kulman suuruus?

      • Anonyymi

        Siellä korjaamossa on mittaamiseen tarkoitetut erikoistyökalut. Onko sinulla, vai miksi tietoa kaipaat ?


      • Anonyymi

        voit mitata camper kulman vaikka luotilankaa,rullamittaa ja laudan pätkää apuna käyttäen.toki helpoimmin ja tarkimman mittaus tuloksen saa kyseiseen mittaamiseen tarkoitetulla erikoistyökalulla,pyöränsuuntauslaitteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit mitata camper kulman vaikka luotilankaa,rullamittaa ja laudan pätkää apuna käyttäen.toki helpoimmin ja tarkimman mittaus tuloksen saa kyseiseen mittaamiseen tarkoitetulla erikoistyökalulla,pyöränsuuntauslaitteella.

        Kamper kulma säädetään katsomalla siitä pyöreästa vatupassista.
        Jos kamperi etukulma on alempana väännetään tukijalkaa myötäpäivään.
        Nyt takakulma meni korkeammalle ja tarvii vääntää takakulman jalkaa myötäpäivään.

        Voidaan myös kääntää vastapäivään mutta siinä an vaikeutensa, varsinkin jos kyseessä on vanhempi Soliver, sensijaan Moza on helppo säätää.

        PS. don't go knocking if trailer is rocking.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä korjaamossa on mittaamiseen tarkoitetut erikoistyökalut. Onko sinulla, vai miksi tietoa kaipaat ?

        Nyt tuli selväksi miksi RKP jakaa Axel Freudenthal mitalia, Suomalaiset ovat alempi rotu.


      • Anonyymi

        Kysymys on uteliaisuutta.
        Korjaamolla on astraaali taikuri jolla on maagiset vekottimet joitä värkkäilemällä se voi ennustaa onko camber oikein vai väärin.
        Taikakaluissa on laserit viisareina ja teknisen näköiset tietokoneet.
        Laser keksittiin vuonna -62 eikä vissiin ennen sitä pystytty määrittelemään ko. kulmaa.
        Kysymys kuitenkin on yksikertaisesta maalaisjärjelläkin ymmärrettävatä asiasta.
        Onko pyörä linkussa sisäänpäin vai ulospäin.

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?

        Ajogeometria ei kuitenkaan tarvitse sekunnin murto-osien tarkkuutta, koska se ajettaettaessa muuttuu hiukan.
        Pyörien ripustus kaikilta osin on joustavasti kiinnitetty joten se vaihtelee, lisäksi nivelten kuluminen muuttaa geometriaa vähä vähältä, joku perusasetus sillä kuitenkin on .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys on uteliaisuutta.
        Korjaamolla on astraaali taikuri jolla on maagiset vekottimet joitä värkkäilemällä se voi ennustaa onko camber oikein vai väärin.
        Taikakaluissa on laserit viisareina ja teknisen näköiset tietokoneet.
        Laser keksittiin vuonna -62 eikä vissiin ennen sitä pystytty määrittelemään ko. kulmaa.
        Kysymys kuitenkin on yksikertaisesta maalaisjärjelläkin ymmärrettävatä asiasta.
        Onko pyörä linkussa sisäänpäin vai ulospäin.

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?

        Ajogeometria ei kuitenkaan tarvitse sekunnin murto-osien tarkkuutta, koska se ajettaettaessa muuttuu hiukan.
        Pyörien ripustus kaikilta osin on joustavasti kiinnitetty joten se vaihtelee, lisäksi nivelten kuluminen muuttaa geometriaa vähä vähältä, joku perusasetus sillä kuitenkin on .

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?-katso vaikka juutuupista video niin tiedät miten.


      • Anonyymi

        Liian työlästä selittää, vaikka itse tuon mittasin noin 40 v sitten kun olin vielä melkein PA.
        Vie korjaamoon. Siellä asentaja mittaa sen suit sait sitä varten tehdyillä laitteilla. Sitten säätää myös jos on tarvetta.
        Olen siis ammattikoulun käynyt asentaja, sen jälkeen 3 v asentajana ja taas 3 v koulua autoteknikoksi. Ja tosiaan, voi sen itsekin mitata ja kun osaa eliminoida virheet ja tekee huolellisesti, niin onnistuu. Aikaa kyllä menee kauan, mutta rahaa säästyy jonkin verran.
        Ja on liian työlästä opettaa alusta asti joten en ala siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian työlästä selittää, vaikka itse tuon mittasin noin 40 v sitten kun olin vielä melkein PA.
        Vie korjaamoon. Siellä asentaja mittaa sen suit sait sitä varten tehdyillä laitteilla. Sitten säätää myös jos on tarvetta.
        Olen siis ammattikoulun käynyt asentaja, sen jälkeen 3 v asentajana ja taas 3 v koulua autoteknikoksi. Ja tosiaan, voi sen itsekin mitata ja kun osaa eliminoida virheet ja tekee huolellisesti, niin onnistuu. Aikaa kyllä menee kauan, mutta rahaa säästyy jonkin verran.
        Ja on liian työlästä opettaa alusta asti joten en ala siihen.

        Kyseessä on siis S60 johon on vaihdettu iskarit.

        Camber kulma säädetään löysäämällä iskarin alempi kiinnityspultti.
        Nyt pyörää voi lonksauttaa hahlossa siten että se on linkussa sisään- tai ulospäin.
        Caberkulman suuruus on -0,3 astetta /- 0,9 astetta. ( .6...-1,2 astetta)
        Siis nimellisarvo arvo on linkussa yläreunasta sisällä.
        Kun kulma on oikea kiristetää iskarin pultti oikeaan momenttiin.

        Näin vaikeasta asiasta on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on siis S60 johon on vaihdettu iskarit.

        Camber kulma säädetään löysäämällä iskarin alempi kiinnityspultti.
        Nyt pyörää voi lonksauttaa hahlossa siten että se on linkussa sisään- tai ulospäin.
        Caberkulman suuruus on -0,3 astetta /- 0,9 astetta. ( .6...-1,2 astetta)
        Siis nimellisarvo arvo on linkussa yläreunasta sisällä.
        Kun kulma on oikea kiristetää iskarin pultti oikeaan momenttiin.

        Näin vaikeasta asiasta on kysymys.

        Nettiä selaamalla löytyi optimiratkaisu jolla homma hoituu.
        Digitaalinen vatupassi, sillä on helppo mitata pyörän pystykallistuma.
        Toinen tärkeä mittaus auraus taas hoituu narulla ja metrimitalla.

        Narulla mittaus on tosi suosittu AUDI korjaamoilla ja harrastajilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      711
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe