Seinävalaisimen paikan vaihdoin

Anonyymi

Ulkona ulko-oven vieressä seinässä valaisin. Sähkökaapeli onnettoman lyhyeksi jätetty. Piti siirtää 10cm valaisinta, jatkoin kaapelia sokeripalalla, onko tuo oikein vai miten se olisi pitänyt jatkaa, tinaanallako?

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännittää tulevien kommenttien määrä...

    • Anonyymi

      Jakorasia reiän päälle ja siitä oli valaisimen.
      Kiitos ruuvilittimellämtai vagoilla. Ja madoituksen jatkuvuuden todennus .
      Arvo alle o,3 ohmia

      Ammattimies

      • Anonyymi

        Millon kerrot mistä tuo alle 0,3 ohmia tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millon kerrot mistä tuo alle 0,3 ohmia tulee?

        Okei sulla oik3 arvo on varmaan Maija riittävä kun fluke piippaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei sulla oik3 arvo on varmaan Maija riittävä kun fluke piippaa.

        Et sitten vieläkään kertonut mistä olet tuon arvon vetässyt -no et ainakaan mistään määräyksestä.


    • Anonyymi

      Ihan normijräjellä ne sokeripalan liittimet on näkyvillä, ja on ruma kun hitto. Jakorasiaan kaikki ja sokeripalaa voit käyttää, jos ei muuta ole. Mitään jännitteellistä ei saa olla näkyvillä.

      • Anonyymi

        Ei näy koska pyöritin sähköteippiä paljon ympärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy koska pyöritin sähköteippiä paljon ympärille.

        Ei tuollaisia virityksiä saa tehdä mihinkään, eikä varsinkaan ulkona! Järki käteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisia virityksiä saa tehdä mihinkään, eikä varsinkaan ulkona! Järki käteen.

        Ei se ole ihan ulkona tai no on mutta eteisen edessä olevan lipan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole ihan ulkona tai no on mutta eteisen edessä olevan lipan alla.

        Lopeta tuollaisten sähellysten tekeminen, jos oikeasti olet jotain sokeripalaa teippaillut pihalla tai edes sisällä. Joko opettele tekemään oikein tai teetä hommat jollain, joka ne osaa oikein tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta tuollaisten sähellysten tekeminen, jos oikeasti olet jotain sokeripalaa teippaillut pihalla tai edes sisällä. Joko opettele tekemään oikein tai teetä hommat jollain, joka ne osaa oikein tehdä.

        Siis ihan samalla tavallahan jakorasiassa piuhojen päät laitetta ruuvien alle kuten myös sokeripalassa...tai itse asiassa nykyiset jakorasiat on ihan rimpuloita, isossa sokeripalassa lyhyesti kuorittu johdon pää uppoaa hyvin suojaan ja pysyy kiinni varmasti ruuvin alla. Joissakin nykyjakorasioissa johdot vaan työnnetään kiinni pidikkeeseensä ja on minusta surkea liitos sähkötöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ihan samalla tavallahan jakorasiassa piuhojen päät laitetta ruuvien alle kuten myös sokeripalassa...tai itse asiassa nykyiset jakorasiat on ihan rimpuloita, isossa sokeripalassa lyhyesti kuorittu johdon pää uppoaa hyvin suojaan ja pysyy kiinni varmasti ruuvin alla. Joissakin nykyjakorasioissa johdot vaan työnnetään kiinni pidikkeeseensä ja on minusta surkea liitos sähkötöihin.

        ...lisäksi jos haluaa niin voi peittää sokeripalan kokonaan sikaflexillä se kun jämähtää kumimaiseksi niin sitähän et saa helposti auki edes puukolla. Niin olen jotkut kaapeliliitoksetkin tehnyt ja ne olleet sateessa kun kuten sähkösirkkelin piuhan kun jatkoin.
        Minä kun olen viisaampi ja kekseliäästi kuin sähköinsinööri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...lisäksi jos haluaa niin voi peittää sokeripalan kokonaan sikaflexillä se kun jämähtää kumimaiseksi niin sitähän et saa helposti auki edes puukolla. Niin olen jotkut kaapeliliitoksetkin tehnyt ja ne olleet sateessa kun kuten sähkösirkkelin piuhan kun jatkoin.
        Minä kun olen viisaampi ja kekseliäästi kuin sähköinsinööri.

        Sittenhän se on ihan helvetin hyvä. Laita siihen vielä nippu erikokoisia o-renkaita päällekkäin, pyörittele hamppua ja kittiä päälle ja vuoraa se vielä silikonilla ja sen jälkeen vala sementillä. Mitä siis halusitkaan kysyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ihan samalla tavallahan jakorasiassa piuhojen päät laitetta ruuvien alle kuten myös sokeripalassa...tai itse asiassa nykyiset jakorasiat on ihan rimpuloita, isossa sokeripalassa lyhyesti kuorittu johdon pää uppoaa hyvin suojaan ja pysyy kiinni varmasti ruuvin alla. Joissakin nykyjakorasioissa johdot vaan työnnetään kiinni pidikkeeseensä ja on minusta surkea liitos sähkötöihin.

        Ei hemmetti... Wagot on hyviä liittimiä ja ap9 on mukavan vesitiivis kun sitä käyttää oikein. Tuo sinun viritelmä on ihan tarpeeton. Teen itse siistimmän, turvallisemman ja tyylikkäämmän pienemmällä vaivalla mitä tuohon olet itse käyttänyt. Se sinun teippi kestää muutaman vuoden ja sitten on sokeripala kaikkien ihasteltavana. Miksi pitää keksiä outoja macgyver-juttuja kun on ihan selkeä tapa tehdä asiat oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hemmetti... Wagot on hyviä liittimiä ja ap9 on mukavan vesitiivis kun sitä käyttää oikein. Tuo sinun viritelmä on ihan tarpeeton. Teen itse siistimmän, turvallisemman ja tyylikkäämmän pienemmällä vaivalla mitä tuohon olet itse käyttänyt. Se sinun teippi kestää muutaman vuoden ja sitten on sokeripala kaikkien ihasteltavana. Miksi pitää keksiä outoja macgyver-juttuja kun on ihan selkeä tapa tehdä asiat oikein?

        Oikeiden tarvikkeiden tuntemus on myös osa sähköasentajan ammattitaitoa. Jos ei tiedä minkälaisia tarvikkeita on olemassa ja mitä milläkin pitää tehdä, niin raneilla ainoa mahdollisuus on ranettaa.

        Tuostakin kävi hyvin ilmi, että kysyjällä ei ole hajuakaan jakorasioista ja wagoista. Sen verran sekavia horisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hemmetti... Wagot on hyviä liittimiä ja ap9 on mukavan vesitiivis kun sitä käyttää oikein. Tuo sinun viritelmä on ihan tarpeeton. Teen itse siistimmän, turvallisemman ja tyylikkäämmän pienemmällä vaivalla mitä tuohon olet itse käyttänyt. Se sinun teippi kestää muutaman vuoden ja sitten on sokeripala kaikkien ihasteltavana. Miksi pitää keksiä outoja macgyver-juttuja kun on ihan selkeä tapa tehdä asiat oikein?

        Minä voin teipin uusia sokeripalan ympärille vaikka kaksi kertaa vuodessa ja samalla kiristää ruuvit ja kun vedän valkoisen sikaflexin niin kestää isältä pojalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä voin teipin uusia sokeripalan ympärille vaikka kaksi kertaa vuodessa ja samalla kiristää ruuvit ja kun vedän valkoisen sikaflexin niin kestää isältä pojalle

        Hemmetisti näet vaivaa huonon lopputuloksen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä voin teipin uusia sokeripalan ympärille vaikka kaksi kertaa vuodessa ja samalla kiristää ruuvit ja kun vedän valkoisen sikaflexin niin kestää isältä pojalle

        Sikaflexiä kun löytyy asennuksista se tietää pitkiä tarkastuksia ja korjauksia. On kuin olisi kirjoitettu rane was here.


    • Anonyymi

      Jos se jakorasia on ruma limaa siihen kanteen päälle vielä paneelin tai laatan pala .

    • Anonyymi

      Aloitus han on ihan hupi juttuttu.
      Mutta raati otti sen tosissaan

      Ammattimies

    • Anonyymi

      Täällä lässytetään jostain "vakoista".
      Kynsiliitin lienee oikeampi ilmaisu.
      Sähköisesti luotettavamman liitoksen saa juuri tinajuotoksella ja valamalla sen liitoksen vaikka hartsiin. Maakaapelitkin jatketaan maassa puristusliittimillä ja valetaan valumuovimuottiin.
      Ulkoseinällä tämä lienee esteettisesti ruma ja liitostapana sähkönjohtavuutta ajatellen yliammuttu.
      Pienen jakorasian sisälle ruuvikiristimien alle kiristetyt johdonpäät lienee järkevin ratkaisu.
      Kynsiliittimiä vältän kun kosketuspinta on heikompi kuin " sokeripalassa" jossa ruuvit.

      • Anonyymi

        Tinauksia ei pidä mennä verkkojänniteliitoksiin tekemään -ja aika paljon muutakin soopaa tuossa taas tuli


    • Anonyymi

      Soopaa tai ei mutta virrankulutuksen ollessa lähellä johdolle sallittua maksimia, kuumenee ensimmäiseksi johdinliitokset. Kynsiliittimen kohdalla sähkönjohtavuus kuristuu oleellisesti.
      Kunnollisella juotosliitoksella johtimen poikkipinta ei muutu edes liitoksen kohdalla.

      • Anonyymi

        Se vaan on nyt niin että juotosliitokset ovat oikeasti ongelmallisia ja SFS 6000 käskee välttämään niitä.
        (SFS 6000-5-52: 526.2)


      • Anonyymi

        Hitsata ne täytyy, jos ei luota liittimiin, joilla kaikki asennukset Suomessa tehdään. Juottaminen on ihan pilipalihommaa.


      • Anonyymi

        Mitä "oleellisesti" tarkoittaa käytännön lukuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitsata ne täytyy, jos ei luota liittimiin, joilla kaikki asennukset Suomessa tehdään. Juottaminen on ihan pilipalihommaa.

        Johtuisiko juotosliitosten epävarmuus nyky tinasta, joka on lyijytöntä. Vanhalla lyijytinalla tuli kestävämmät liitokset. Juotosliitoksissa myös työvirheiden mahdollisuus kasvaa vaikkapa puristusliitoksiin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuisiko juotosliitosten epävarmuus nyky tinasta, joka on lyijytöntä. Vanhalla lyijytinalla tuli kestävämmät liitokset. Juotosliitoksissa myös työvirheiden mahdollisuus kasvaa vaikkapa puristusliitoksiin verrattuna.

        Ei johdu vaan samat ongelmat lyijylliselläkin.


    • Anonyymi

      Sähköpalot useimmiten alkaakin löystyneistä ja huonoista liitoksista. Standardeista kannattaakin poiketa jos voi varmistaa luotettavan lopputuloksen

      • Anonyymi

        Jousiliitokset nimenomaan ei löysty. Ruuviliitokset löystyy.


    • Anonyymi

      Ruuviliittimen ruuvi puristaa pyöreän kuparijohdon tasaiseksi ja kosketuspinnasta tulee laajempi. Jousiliittimen kosketuspinta ottaa toki johdinlankaan kiinni mutta itse kosketuspinta jää pienemmäksi koska pehmeä kuparijohdin ei muokkaannu ( puristu tasaiseksi)
      Tätä liitosten lämpenemistä voi helposti havaita lämpökameralla kun kuormitetaan johdinta liitoksineen. Kynsiliittimet on katsottu riittäväksi liitäntätavaksi mutta liitos ei täysin vastaa itse johtimen poikkipintaa johtavuudeltaan. Siksi lämmöntuotto ilmenee juuri liitoksissa.

      • Anonyymi

        On se sitkeässä tämä esittämäsi uskomus vaikka osoitettu vääräksi.


    • Anonyymi

      Kolme vaihtoehtoa:
      1. Liian lyhyt johto korvataan edelliseen jakorasiaan asti uudella riittävän pitkällä sähköjohdolla
      2. Valaisin asennetaan siihen kohtaan mihin sähköjohto yltää
      3. Liian lyhyt johto jatketaan ulkokäyttöön hyväksytyssä jakorasiassa

      • Anonyymi

        Tee-se-itse mies kun tekee niin tulee parempi kuin mitä ohjeet on.
        Minä kun olen ikäni tehnyt kaikki itse, niin putkityöt kuten myös sähkötyöt, ikinä ei ole vesivahinkoa sattunut..no yksi mutta ei ollut paha ja omien sähkötöiden takia ei ole palanuttsloja, ulkosauna kyllä paloi mutta syttymissyytä ei tiedetä, ehkä kipinä tms.


    • Anonyymi

      Nii just. Huolel tekemäl hyvin.
      Sitten ku viäl asennuksis välttää kaikkei
      uusimpii keksintöi ja hianouksii ni välttää tulipalot ym vahingot. Tavalline kuluttaja ei aina huomaa et kaikki uusi hieno ei ole turvallista ja laadukasta. Esim komposiittiputkee en asenna mihinkää enkä mitää halpoi ledipaskoi. Niistähä ne takasinvedot tulee. Millon palaa kenenki talo jonku kiinalaise tekelee takia. Tai huanon jatkojohdon.

      • Anonyymi

        Jatkojohdot yleensä paremmassa kunnossa kuin vanhat sähköasennukset, mulla on jopa kolmekin jatkojohtoa peräkkäin olohuoneessa kun kaikki niin lyhyitä.


    • Anonyymi

      Miksikähän laitteisiin asennetaan niin lyhyet liitosjohdot että eivät ylety juuri koskaan pistorasiaan ja joutuu käyttämään jatkojohtoja ?
      Puhelimem latausjohtokin 60 cm. Ja käyttö latauksen aikana hankalaa. Ilman sitä jatkoroikkaa.....

      • Anonyymi

        Tuota olen itsekin ihmetellyt! Samoin kuten sitä kun asennetaan joku laite, vaikkapa radio autoon, johdot jätetään niin lyhyeksi että jos haluaa ottaa radion pois asennusaukostaan niin hädin tuskin käsi mahtuu ottamaan irti kaapeleita liittymistään, samoin on monen muun laitteen kanssa. Viisikin senttiä lisää johtimia kun jättäisi niin olisi jo parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe