Olen perusterve mies, 62 v. Ei ole mitään lääkitystä. Ongelmana on ollut parin viikon aikana se, että jalkateräni hieman puutuvat. Varpaat ovat aika kylmät ja tuntemus on kelju. Oire on samanlainen molemmissa jaloissa. Olen yrittänyt jumpata jalkoja, mutta en ole keksinyt liikettä, josta olisi hyötyä. Vaiva on poissa öisin, mutta alkaa taas, kun lähden aamulla liikkeelle. Veriarvoni ovat kunnossa, sydämessä ei ole vikaa. Onko ideoita?
Jalkaterät puutuu
7
866
Vastaukset
- Anonyymi
Ääreishermosto, neuropatiat ? Selkä ?
- Anonyymi
Neuropatioita ei ole tutkittu. Selkä jonkin verran vaivaa. Sitä itse epäilen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neuropatioita ei ole tutkittu. Selkä jonkin verran vaivaa. Sitä itse epäilen.
Selän jotkut vaivat voivat aiheuttaa alaraajojen puutumista. Esim. jos on vaikka joku hermo puristuksissa selässä.
Iän myötä tulee kulumaa ja rappeumaa nikamiin, ja selkänikamat saattavat painua jopa kiinni toisiinsa, ja sinne on mahdollista hermon jäädä puristuksiin.
Neuropatioitakin on useampaa eri sorttia. Joissain oireet alkavat vain toispuoleisesti ja toisissa taas molemminpuolisesti.
Joskus ensimmäisenä oireena voi tulla tunnetta ihan kuin olisi sukat jalassa, eli tuntohäiriötä ja puutumistakin.
Sanotaan, että silloin jalkojen tuntemukset saattavat johtua verenkierrosta, jos jalkojen kivut ja puutumisen tunne helpottaa kun jalkoja roikottaa sängyn laidalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selän jotkut vaivat voivat aiheuttaa alaraajojen puutumista. Esim. jos on vaikka joku hermo puristuksissa selässä.
Iän myötä tulee kulumaa ja rappeumaa nikamiin, ja selkänikamat saattavat painua jopa kiinni toisiinsa, ja sinne on mahdollista hermon jäädä puristuksiin.
Neuropatioitakin on useampaa eri sorttia. Joissain oireet alkavat vain toispuoleisesti ja toisissa taas molemminpuolisesti.
Joskus ensimmäisenä oireena voi tulla tunnetta ihan kuin olisi sukat jalassa, eli tuntohäiriötä ja puutumistakin.
Sanotaan, että silloin jalkojen tuntemukset saattavat johtua verenkierrosta, jos jalkojen kivut ja puutumisen tunne helpottaa kun jalkoja roikottaa sängyn laidalta.Kokeilin tuota jalkojen roikotusta, mutta en huomannu muutosta. Yöllä vaiva katoaa kokonaan tai lähes kokonaan. Aamulla pikku hiljaa alkaa taas tuntua. Tilasin itse verikokeet ja kaikki on kunnossa. B12, munuaiset, verensokeri jne. Menen huomenna lääkäriin. Sen jälkeen fysioterapiaan, jos ei muuta sovita.
- Anonyymi
Liikutko minkä verran päivittäin/säännöllisesti, esimerkiksi kävellen, pyörillen jne.?
On hyvä liikkua.
Tupakoitko? Jos tupakoit, niin lopeta.
Onko ruokailusi terveellistä: kasviksia, vähärasvaisia tuotteita, kalaa, hedelmiä?
Onko sinulla ylipainoa?- Anonyymi
Liikun joka päivä, pääosin kävelyä. Ei ole ylipainoa. Ehkä hieman liikaa kuitenkin painoa vyötäröllä. En tupakoi, enkä käytä juuri ollenkaan alkoholia. Syön pääosin kasvisruokia ja kalaa. En syö punaista lihaa juuri ollenkaan. Kolestroli on aavistuksen verran huonolla puolella.
- Anonyymi
Olen nyt käynyt yhdellä maan parhaista kiropraktikoista. Selässä oli hoidettavaa ja paikkoja huollettiin. Ainakaan yhden kerran jälkeen toimenpiteet eivät vaikuttaneet jalkateriin. Etenkin jalkaterien pohjat kuten päkiät ovat hankalan tuntuisia. Kuin sukka olisi kurtussa. Jalkaterät tuntuvat myös viileiltä ja on kihelmöintiä joka tuntuu säärissäkin hieman. Aamulla vaiva on lähes pois. Mitään kipuja ei ole. Ei edes rasituksen jälkeen. Kävelin mm 1.000 askelta portaita varsin helposti.
Verensokeri on kunnossa eli kyse tuskin on mistään diabetekseen liittyvästä. Kilpirauhanen on kunnossa, munuiaset ovat kunnossa, B12 vitamiiniarvo on ok. Mikään ei mielestäni viittaa esim. MS tautiin tai autoimmunisairauksiin. En tupakoi enkä käytä juuri yhtään alkoholia. Olen ihmeissäni tilanteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1566899Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334033Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142022- 611906
- 821446
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1931444Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20213984- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947