Ei siihen mitään sähkömiestä tarvita

Anonyymi

Meille rakennetaan OKT laajennusta.
Rakennusliike tekee rakennustyöt ja rak. valvoja valvoo.
Teen itse kaikki sähkötyöt, upoksiin.
Keskuksen hommasin kaverin kautta onniselta samoin kaapelit ja muut rikuvärkit.
Sain just vedeltyä kaapelit MMJ 3x1,5 rungon sisään. Kiukaankin asennan itse.
Keskukseen otan sähköt jakorasian kautta vanhasta keskuksesta.
Pesuhuoneen valaisimesta piti kysyä kaverilta, laitan samanlaisen kuin silläkin.
Muuten homma on pässinlihaa.
Kuka vaan osaa ostaa kaapelit ja muut tavarat. Kytkennät on naurettavan helppoja, kaikkihan ne osaa.

44

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No silloinhan han menin helppoja kun osaa, minä kun joudun kokeilemaan aina, monta kertaa ollut ettei lamppu sytykään katossa kun olen uuden katkaisijan asentanut, niitä kun monenlaisia, vaihdan vaan piuhojen paikkoja niin kauan että onnistuu.
      Sähkömiehistä ei ole muuta kuin haittaa, roskia jättävät jälkeensä.

      • Anonyymi

        Kytkemiset ovatkin helpoin osa sähkötöissä, johtojen vetämisessä tarvitsee jo jotain tietääkin, mihin niitä johtoja saa vetää ja miten.


    • Anonyymi

      " Kytkennät on naurettavan helppoja, kaikkihan ne osaa."
      Kuten moni osaa myös palstojen aktivoinnin !

      • Anonyymi

        Jaahas, taasko loppui Nintendosta patterit ja päätit kurkkia aikuisten keskustelupalstoja 😒


      • Anonyymi

        Aloittaja voisi kertoa kuinka vikavirtasuojan kytketään ja mihin niitä pitää laittaa.
        Ja miksi.

        Samoin mitä kaapeliia aikoo käyttää ja paljonko sulaketta tarvitaan jos tarvitaan.
        Miksi sulakkeita tarvitaan


    • Anonyymi

      Totta, monihan ne osaa eikä työt ole kummoisia monimutkaisempaakin tekniikkaa osaaville ja käsistään käteville. Oma asiansa miksi näin.
      Erikoista on, että ammattiin valmistuneen ja viimeisimmät tiedot omaavan harjoittelut käyneen valmistuneen sähköalan ammattilaisen pitää vielä tehdä töitä ja erikseen osoittaa viranomaisen kokeilla osaamistaan. Samoin suorittaa alalle pääsyyn tarvittavia maksuja, ennen kuin voi ryhtyä harjoittamaan ammattiaan. Samaan aikaan työnantajan osoitettu osaaminen on 80- luvulta vaiko vanhempaakin, sen ajan viranomaisen luvilla.

      • Anonyymi

        Ammattikoulusta valmistuneilla ei ole minkäänlaista viimeisintä tietoa. Eiku hetkinen ... juuri sitähän heillä on.

        Miten se viimeinen tieto on sitten saatu ? Ettei vaan olisi tämä viimeinen tieto saatu työssä olevilta sähköalan ammattilaisilta mikä ei tarkoita samaa ammattikoulusi opettaja sillä opettaja ei tiedä sähköasennuksista yhtään mitään vaan 16 -vuotias peruskoulun päättänyt on parempi tietäjä sähköasennuksista kuin oman alansa ammattilaiset - kuten sanonta kuuluu.

        Kaikki ennen vuotta 2013 suoritetut sähköalan tutkinnot ja luvat ovat vanhentuneita ministeriön päätöksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattikoulusta valmistuneilla ei ole minkäänlaista viimeisintä tietoa. Eiku hetkinen ... juuri sitähän heillä on.

        Miten se viimeinen tieto on sitten saatu ? Ettei vaan olisi tämä viimeinen tieto saatu työssä olevilta sähköalan ammattilaisilta mikä ei tarkoita samaa ammattikoulusi opettaja sillä opettaja ei tiedä sähköasennuksista yhtään mitään vaan 16 -vuotias peruskoulun päättänyt on parempi tietäjä sähköasennuksista kuin oman alansa ammattilaiset - kuten sanonta kuuluu.

        Kaikki ennen vuotta 2013 suoritetut sähköalan tutkinnot ja luvat ovat vanhentuneita ministeriön päätöksellä.

        Jaa, kyllä minulla on vielä voimassa oleva S1 (entinen A) pätevyys vaikka se on suoritettu 1986.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kyllä minulla on vielä voimassa oleva S1 (entinen A) pätevyys vaikka se on suoritettu 1986.

        Ja sen aikaisen "Sähköturvallisuusmääräykset A1" mukaan teet vieläkin sähköhommia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sen aikaisen "Sähköturvallisuusmääräykset A1" mukaan teet vieläkin sähköhommia?

        Vuonna 1989 muuttui A-pätevyys S1 pätevyydeksi ja on edelleen voimassa.
        Koskee kaikkia sähkötöitä. Voin toimia voimalaitoksen ja sähkölaitoksen sähkötyönjohtajana ja käytönjohtajana.
        Ja toiminkin.
        Turvallisuusmääräykset päivitän täällä Suomi24 S1 palstalla.

        Hauskaa riittäisi ellei tietäisi millaisia typeryksiä vaarantaa oman ja läheistensä turvallisuuden.


    • Anonyymi

      Ei tarvita ei, olen paperien mukaan tehnyt kesämökin ja saunamökin sähkötyöt, asennukset tarkastettu, ja olleet jo vuosia käytössä.. ja ilman mitään alan koulutusta.

    • Anonyymi

      Hauska trollaus. En silti kaipaa enempää tällaisia trollauksia.

      • Anonyymi

        Paitsi, että tämä on totta, kuten siinä lukee, olen PAPERIEN mukaan tehnyt sähkötyöt, oikeasti ne teki eläkeellä oleva ammattikoulun sähkötyöopettaja, mutta hän ei ottanut sitä nimiinsä, ei kuulemma saanut eläkeläisenä niitä hommia tehdä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että tämä on totta, kuten siinä lukee, olen PAPERIEN mukaan tehnyt sähkötyöt, oikeasti ne teki eläkeellä oleva ammattikoulun sähkötyöopettaja, mutta hän ei ottanut sitä nimiinsä, ei kuulemma saanut eläkeläisenä niitä hommia tehdä..

        huijas...ei vaan halunnu ottaa vastuuta töistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        huijas...ei vaan halunnu ottaa vastuuta töistä

        saatto se niinkin olla, veroista höpisi, olis tarvinnu ehkä jotain ilmottaa, jos olis ittesä tekijäksi laittanu.. vedin mä vähän johtoja, sekä maakaapelin saunalle.. , mökkiä kun ex:n sakille tein, oli mulla muutakin tekemistä ihan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että tämä on totta, kuten siinä lukee, olen PAPERIEN mukaan tehnyt sähkötyöt, oikeasti ne teki eläkeellä oleva ammattikoulun sähkötyöopettaja, mutta hän ei ottanut sitä nimiinsä, ei kuulemma saanut eläkeläisenä niitä hommia tehdä..

        TUPLA VALE.

        Ei ne sähköluvat mene eläkkeelle. Olin firmassa, missä sähkötöiden johtaja oli teoriassa eläkkeellä, käytännössä valvomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TUPLA VALE.

        Ei ne sähköluvat mene eläkkeelle. Olin firmassa, missä sähkötöiden johtaja oli teoriassa eläkkeellä, käytännössä valvomassa.

        suksi sinä asasta tietämätön ääliö vittuun, luvista ei ollutkaan kyse, vaan eu olisi halunnut eläkeläisenä maksaa veroja, lisätuloistaan, jos olisi tuossa ilmoittanut töitä tehneensä., tai mitä välii, aivan sama, uskotaanko, totta tämä kuitenkin on.. asiasta on 17-18vuotta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TUPLA VALE.

        Ei ne sähköluvat mene eläkkeelle. Olin firmassa, missä sähkötöiden johtaja oli teoriassa eläkkeellä, käytännössä valvomassa.

        Et ymmärrä lukemaasi, no sille en mitään mahda.. et ymmärrä oikein mitään muutakaan, mutta näin nyt vaan asia on, vaikkei se sun umpiliihus mahdukkaan.. hirtä ittes homo..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärrä lukemaasi, no sille en mitään mahda.. et ymmärrä oikein mitään muutakaan, mutta näin nyt vaan asia on, vaikkei se sun umpiliihus mahdukkaan.. hirtä ittes homo..

        Nyt on pikkarit liian tiukalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että tämä on totta, kuten siinä lukee, olen PAPERIEN mukaan tehnyt sähkötyöt, oikeasti ne teki eläkeellä oleva ammattikoulun sähkötyöopettaja, mutta hän ei ottanut sitä nimiinsä, ei kuulemma saanut eläkeläisenä niitä hommia tehdä..

        Kyllähän varmaan pistorasiat ja valokytkimet saat tehtyyn netin ohjeiden mukaan mutta jos jotain lämmitystä haluu ja että suloiset kestää samoin että ei talolla kuin Lapissa.

        Suomessahan on sähköpaloja myös ja. Oikeiden asentajien jäljiltä.

        Onne avaan sinne lappiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TUPLA VALE.

        Ei ne sähköluvat mene eläkkeelle. Olin firmassa, missä sähkötöiden johtaja oli teoriassa eläkkeellä, käytännössä valvomassa.

        Muista ostaamyös sulakkeita muutama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TUPLA VALE.

        Ei ne sähköluvat mene eläkkeelle. Olin firmassa, missä sähkötöiden johtaja oli teoriassa eläkkeellä, käytännössä valvomassa.

        Ei mene eläkkeelle. Olen ollut vuosia eläkkeellä ja olen valvonut sähköasennuksia teollisuudessa mm. 300 MVA turbiinivoimalaitoksen.


    • Anonyymi

      Sähköjohdon vetäminen voisi olla yhtä hyvä kisa kuin eukonkanto.
      Sadan metrin pätkä MMJ 5x2,5 hinaukseen ja eikun menoksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkötyöt on helppo tehdä itse, mutta saattaa olla vaikeaa saada joku kirjoittamaan tarkastuspöytäkirja. Ilman sitä rakennusta ei saa lopputarkastettua.

      • Anonyymi

        Täällä Helsingin päässä Suomea saadaan sähkötyöt hyväksytyksi arkkitehdin allekirjoituksella. Tiedän tämän asian sillä asun talossa jonka sähkötyöt on arkkitehti hyväksynyt vastoin sähkösuunnitelmaa ja työnaikaisen sähkökäytönjohtajan valvontaa.

        Mitä se Tukesille kuuluu nämä sähköasennukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä Helsingin päässä Suomea saadaan sähkötyöt hyväksytyksi arkkitehdin allekirjoituksella. Tiedän tämän asian sillä asun talossa jonka sähkötyöt on arkkitehti hyväksynyt vastoin sähkösuunnitelmaa ja työnaikaisen sähkökäytönjohtajan valvontaa.

        Mitä se Tukesille kuuluu nämä sähköasennukset.

        Typerä on rakennusvalvonta tai taloyhtiön valvoja, joka tuon hyväksyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä Helsingin päässä Suomea saadaan sähkötyöt hyväksytyksi arkkitehdin allekirjoituksella. Tiedän tämän asian sillä asun talossa jonka sähkötyöt on arkkitehti hyväksynyt vastoin sähkösuunnitelmaa ja työnaikaisen sähkökäytönjohtajan valvontaa.

        Mitä se Tukesille kuuluu nämä sähköasennukset.

        Olisiko kuitenkin niin, että hyväksyntä koskee vain asennusmuutoksia, kojeiden sijoituksia tai käytettyä kalustetta joka poikkeaa suunnitelmasta. Sähköurakoitsija vastaa siitä, että asennukset täyttävät vaatimukset ja kirjoittaa siitä vakuutukseksi käyttöönottotarkastuspöytäkirjan. Jos standardista poiketaan, niin se pitää pohtia etukäteen ja tilaajan hyväksyä, mutta turvallisuustaso pitää olla kuten standardissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko kuitenkin niin, että hyväksyntä koskee vain asennusmuutoksia, kojeiden sijoituksia tai käytettyä kalustetta joka poikkeaa suunnitelmasta. Sähköurakoitsija vastaa siitä, että asennukset täyttävät vaatimukset ja kirjoittaa siitä vakuutukseksi käyttöönottotarkastuspöytäkirjan. Jos standardista poiketaan, niin se pitää pohtia etukäteen ja tilaajan hyväksyä, mutta turvallisuustaso pitää olla kuten standardissa.

        Sähkösuunnittelija vastaa suunnitelmasta ja työnaikainen sähkökäytönjohtaja vastaa sähkösuunnitelman toteutumisesta. Arkkitehdit taasen lahjovat paikallista sähkönjakelija yhtiötä hyväksymään heidän laittomat sähkösuunnitelmat. Näinhän tämä asia meni jo 1980 -luvullakin.

        Ei asuinkiinteistöjen sähköasennuksia tarkisteta vaikka laki niin määrää. Helen liittää sähköverkkoonsa jokaisen kiinteistön mikä vai haluaa Helenin sähköverkkoon liityä. Kyllä, se on vastoin lakia vaan minkä sille mahtaa kun Tukes ei hoida lainsäädännöllä sille määrättyä vastuutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkösuunnittelija vastaa suunnitelmasta ja työnaikainen sähkökäytönjohtaja vastaa sähkösuunnitelman toteutumisesta. Arkkitehdit taasen lahjovat paikallista sähkönjakelija yhtiötä hyväksymään heidän laittomat sähkösuunnitelmat. Näinhän tämä asia meni jo 1980 -luvullakin.

        Ei asuinkiinteistöjen sähköasennuksia tarkisteta vaikka laki niin määrää. Helen liittää sähköverkkoonsa jokaisen kiinteistön mikä vai haluaa Helenin sähköverkkoon liityä. Kyllä, se on vastoin lakia vaan minkä sille mahtaa kun Tukes ei hoida lainsäädännöllä sille määrättyä vastuutaan.

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Sähköurakoitsija vastaa yksiselitteisesti siitä, että asennukset täyttävät niitä koskevat vaatimukset. Sähköturvallisuuslaki edellyttää, että urakoitsija vääntää asennuksista käyttöönottotarkastuspöytäkirjan, jossa vakuuttaa, että työ on tehty vaatimusten mukaisesti ja on turvallinen ottaa käyttöön. Pöytäkirjasta pitää löytyä urakoitsijan sekä sen sähkötöiden johtajan nimi. Pöytäkirjan allekirjoittaa tarkastuksen tekijä. Vaikkapa yrityksen ammattimies.
        Paritaloa suurempien asuinrakennusten asennuksille tai yli 35A:n nimellisvirran ylittäville, vaikkapa liikerakennukselle pitää lisäksi urakoitsijan teettä Tukesin valtuuttaman tekijän varmennustarkastus.
        Suunnilleen noin.
        Sähkölaitteiston käytön johtaja itsessään on mystinen hahmo, mutta ei liity sähköurakointiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Sähköurakoitsija vastaa yksiselitteisesti siitä, että asennukset täyttävät niitä koskevat vaatimukset. Sähköturvallisuuslaki edellyttää, että urakoitsija vääntää asennuksista käyttöönottotarkastuspöytäkirjan, jossa vakuuttaa, että työ on tehty vaatimusten mukaisesti ja on turvallinen ottaa käyttöön. Pöytäkirjasta pitää löytyä urakoitsijan sekä sen sähkötöiden johtajan nimi. Pöytäkirjan allekirjoittaa tarkastuksen tekijä. Vaikkapa yrityksen ammattimies.
        Paritaloa suurempien asuinrakennusten asennuksille tai yli 35A:n nimellisvirran ylittäville, vaikkapa liikerakennukselle pitää lisäksi urakoitsijan teettä Tukesin valtuuttaman tekijän varmennustarkastus.
        Suunnilleen noin.
        Sähkölaitteiston käytön johtaja itsessään on mystinen hahmo, mutta ei liity sähköurakointiin.

        Ikinä ooe nähnyt tukesia tekemässä lisätarkastusta missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikinä ooe nähnyt tukesia tekemässä lisätarkastusta missään.

        Vanha viidakon sanonta. Et löydä Mustanaamioita, mutta se löytää sinut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha viidakon sanonta. Et löydä Mustanaamioita, mutta se löytää sinut.

        Aika isoja kohteita olen ollut tekemässä ja ihan loppuun asti, mutta ehkä tukes/seti tuli tekemään tarkastuksensa meidän jälkeen esimerkiksi käytönjohtajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika isoja kohteita olen ollut tekemässä ja ihan loppuun asti, mutta ehkä tukes/seti tuli tekemään tarkastuksensa meidän jälkeen esimerkiksi käytönjohtajan kanssa.

        Mustanaamiolla on tuhat silmää ja tuhat korvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkösuunnittelija vastaa suunnitelmasta ja työnaikainen sähkökäytönjohtaja vastaa sähkösuunnitelman toteutumisesta. Arkkitehdit taasen lahjovat paikallista sähkönjakelija yhtiötä hyväksymään heidän laittomat sähkösuunnitelmat. Näinhän tämä asia meni jo 1980 -luvullakin.

        Ei asuinkiinteistöjen sähköasennuksia tarkisteta vaikka laki niin määrää. Helen liittää sähköverkkoonsa jokaisen kiinteistön mikä vai haluaa Helenin sähköverkkoon liityä. Kyllä, se on vastoin lakia vaan minkä sille mahtaa kun Tukes ei hoida lainsäädännöllä sille määrättyä vastuutaan.

        Sähköasennusten luokittelu määrää tarkistuksen laadun.
        OKT tarkastuksesta vastaa sähköurakoitsija. Rakennusvalvontaan on toimitettava asennustentarkastuspöytäkirja allekirjoitettuna. Tarvittaessa mittauspöytäkirjat liitteenä.
        Aivan kuten LVI asennusten painekoepöytäkirja.

        Sähkölaitos ei vaadi tarkastusta mutta rakennusvalonta vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika isoja kohteita olen ollut tekemässä ja ihan loppuun asti, mutta ehkä tukes/seti tuli tekemään tarkastuksensa meidän jälkeen esimerkiksi käytönjohtajan kanssa.

        Viimeisimmässä projektissa suoritettiin kunkin toimittajan alueella yhteensä viisi tarkastusta.
        Tarkastuksen tekijä oli riippumaton tarkastuslaitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköasennusten luokittelu määrää tarkistuksen laadun.
        OKT tarkastuksesta vastaa sähköurakoitsija. Rakennusvalvontaan on toimitettava asennustentarkastuspöytäkirja allekirjoitettuna. Tarvittaessa mittauspöytäkirjat liitteenä.
        Aivan kuten LVI asennusten painekoepöytäkirja.

        Sähkölaitos ei vaadi tarkastusta mutta rakennusvalonta vaatii.

        Verkkoyhtiö ei kytke sähköjä ellei oikeudet omaavan urakoitsijan allekirjoittamaa käyttöönotto pöytäkirjaa ole esittää -kohteen lopullinen pöytäkirjahan tämän ei tarvi olla, mutta oltava kuitenkin käyttöönotettavan pääkeskuksen osalta.
        Lisäksi verkkoyhtiö ei kytke jos havaitsee kuitenkin puutteita käyttöönotettavalls osalla -aktiivista tarkastusta ei tehdä, mutta jos sattuu näkymään....-Tyypillisin kytkennän estävä puute on pöytäkirjan puuttumisen lisäksi liittymiskaapelin suojaamattomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkösuunnittelija vastaa suunnitelmasta ja työnaikainen sähkökäytönjohtaja vastaa sähkösuunnitelman toteutumisesta. Arkkitehdit taasen lahjovat paikallista sähkönjakelija yhtiötä hyväksymään heidän laittomat sähkösuunnitelmat. Näinhän tämä asia meni jo 1980 -luvullakin.

        Ei asuinkiinteistöjen sähköasennuksia tarkisteta vaikka laki niin määrää. Helen liittää sähköverkkoonsa jokaisen kiinteistön mikä vai haluaa Helenin sähköverkkoon liityä. Kyllä, se on vastoin lakia vaan minkä sille mahtaa kun Tukes ei hoida lainsäädännöllä sille määrättyä vastuutaan.

        Sähkösuunnittelijoilla ei ole minkäänlaisia pätevyysvaatimuksia eikä vastuitakaan viranomaisiin päin.
        Vastuu on urakoitsijan sähkötöidenjohtajalla -urakoitsija ja suunnittelija voivat tehdä keskinäisiä vastuunjakosopimuksia, mutta sähkötöidenjohtaja on kuitenkin se joka ensisijaisesti kaikesta vastaa.


    • Anonyymi

      Riskienhallinnan menettelyin voi päätyä erilaisiin lainvastaisiinkin tulemiin. Tässä tapauksessahan on voitu päätyä siihen, että kiinteistöä ei koskaan luovuteta/ myydä toiselle, kiinteistön omistaja vastaa mahdollisista henkilö ja muista vaikkapa palovahingoista eikä kiinteistöä ole ajateltu vakuutettavan.

    • Anonyymi

      Olin pari vuotta sitten naapurin Villen maahan paniaisissa, se selitti mulle kans noilla sanoilla. Ville oli pystyvä mies vaikka ei pystyssä pysynytkään loppuun asti.

    • Anonyymi

      Kun talo palaa ja if saa aavustuksen r anesta se pä ei kovakkaan uutta talo aivan heti vaan keplottelee lakiyuvassa kymmene vuotta.

      • Anonyymi

        Keplottelee? Raneviritysten laukeaminen ei nyt varsinaisesti ole yllättävää, joten ei ole mitään syytä korvata luonnollista lopputulemaa. Vakuutukset ovat vain odottamattomia ongelmia varten.


    • Anonyymi

      Matt 6:24 ja tiedät rakentavasi.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä, kun olin lasaretis liukkaalla kaatumisen seurauksena niin vieres oli sormet mustana kans tyyppi joka ei ollut sähkömiestä tarvnnut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      169
      29539
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      214
      18983
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      393
      9990
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6425
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4313
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3863
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      56
      2909
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1517
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1299
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      61
      1283
    Aihe