milloin venttiilin säätö

laura

-92 OHV "tikkukone" Fiesta 1,3 i olis kyseessä , ajettu noin 180 000 km. Mistä maalikko kuulee , että venttiilit kaipais säätöä, onko asiaan liittyen uusittava osiakin?Auton "venttiilin säädön historista" tämän auton kohdalla ei ole missään merkintöjä.

10

7242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arska boy

      Ei ventiilejä tarvi säätää ku vasta sitte ku kuuluu selvä naputus. eli jos auto pelaa normaalisti niin ajat vain menemään.

      • laura

        voisitko kuvailla mitä on naputus, mun mielestä tää yleiskone rouskuttaa vaikka milläsillä äänillä, ajaissa aiankin talvirenkailla sen sortin kolinaa ja raminää,että pitää huutaa melkein.


      • tai ei
        laura kirjoitti:

        voisitko kuvailla mitä on naputus, mun mielestä tää yleiskone rouskuttaa vaikka milläsillä äänillä, ajaissa aiankin talvirenkailla sen sortin kolinaa ja raminää,että pitää huutaa melkein.

        Annat moottorin käydä tyhjäkäynnillä. Jos koneesta kuuluu selvä raksutus pyörimisnopeuden mukaan muuttuvana, venttiilit kaipaa säätöä. Mutta, voi olla että joku venttiili kantaa, eli ei ole vaadittavaa välystä nokan ja painimen välissä, sitä et kuule mutta huomaat jossain vaiheessa tehon pudotuksena ja käynnin epätasaisuutena. Vaarana on ko. tapauksessa venttiilin palaminen (eli tuo tehon pudotus kieli siitä)ja kallis remontti. Liian suuret välykset ei ole läheskään niin paha kuin liian pienet välykset.


      • jkl
        laura kirjoitti:

        voisitko kuvailla mitä on naputus, mun mielestä tää yleiskone rouskuttaa vaikka milläsillä äänillä, ajaissa aiankin talvirenkailla sen sortin kolinaa ja raminää,että pitää huutaa melkein.

        Naputus ei ole niin vaarallista kuin liian pieni välys jolloin venttiilit kantavat ja voivat palaa jolloin on remontti edessä.Tarkistuta/säädätä venttiilit niin ei tule kalliiksi.


      • Jamppa1

        ristus tätäkin juttua. Se on sellainen homma että niitä välyksiä ei kuule vaan ne mitataan. Ja ne välykset pienenee ajan mittaan kunnes ne loppuvat ja sitten alkaa venttiilit kantamaan ja seuraavaksi ne palaa ja fiesta ajetaan paalaamoon. Eli se kone pelaa "normaalisti" kunnes siitä hajoaa venttiilit.

        Tollainen tappikone rapisee aina enemmän tai vähemmän, siitä ei sinänsä kannata välittää mutta venttiilit kannattaa säädättää vaikka jossain pajalla ettei tule vahinkoa.


    • laura

      oletteko päässeet yhteisymmärrykseen kuuleeko sen( jos kuulee, niin miten minä sen kuulen,soiko siinä kilikalikellot? ),jos välykset väärät?Yks paja lupas mitata ne 45 e:lla.

      • 1.9d

        Liian ison välyksen kuulee, liian pientä ei. Kantaminen eli liian pieni välys on vahingollisempi, voi palaa ventiili(t) nopeastikin, liian suuri välys kuormittaa/kuluttaa vaan pikkuhiljaa ventiilikoneistoa.
        Tikkukoneisessa Fordissa venat säätää / tarkistaa tunnissa (keinuvivut / ruuvisäätö) vaikka kotikoivun alla.
        Jos se 45€ sis. säädön niin ok.


      • Jamppa1
        1.9d kirjoitti:

        Liian ison välyksen kuulee, liian pientä ei. Kantaminen eli liian pieni välys on vahingollisempi, voi palaa ventiili(t) nopeastikin, liian suuri välys kuormittaa/kuluttaa vaan pikkuhiljaa ventiilikoneistoa.
        Tikkukoneisessa Fordissa venat säätää / tarkistaa tunnissa (keinuvivut / ruuvisäätö) vaikka kotikoivun alla.
        Jos se 45€ sis. säädön niin ok.

        näin eikä siihen tarvita mitään yksimielisyyttä.


      • 1.9d kirjoitti:

        Liian ison välyksen kuulee, liian pientä ei. Kantaminen eli liian pieni välys on vahingollisempi, voi palaa ventiili(t) nopeastikin, liian suuri välys kuormittaa/kuluttaa vaan pikkuhiljaa ventiilikoneistoa.
        Tikkukoneisessa Fordissa venat säätää / tarkistaa tunnissa (keinuvivut / ruuvisäätö) vaikka kotikoivun alla.
        Jos se 45€ sis. säädön niin ok.

        ne venttiilit heti! Työ vie aikaa noin varttitunnin. Seuraava säätö sitten parinkymmenen tuhannen kilometrin jälkeen.
        Säädön tarvetta EI kuule mistään, välykset pitää mitata ja samalla vaivalla ne säätääkin.


      • amis
        sitroen kirjoitti:

        ne venttiilit heti! Työ vie aikaa noin varttitunnin. Seuraava säätö sitten parinkymmenen tuhannen kilometrin jälkeen.
        Säädön tarvetta EI kuule mistään, välykset pitää mitata ja samalla vaivalla ne säätääkin.

        Taitaa olla kentin kone kyseessä, ventiilien säätö on helppoa mutta venttiilikoneistoa ei välttämättä saa hiljaiseksi jos ei myös hio keinuvipuja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3044
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1887
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1870
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1561
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1358
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      102
      1081
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1071
    Aihe