milloin venttiilin säätö

laura

-92 OHV "tikkukone" Fiesta 1,3 i olis kyseessä , ajettu noin 180 000 km. Mistä maalikko kuulee , että venttiilit kaipais säätöä, onko asiaan liittyen uusittava osiakin?Auton "venttiilin säädön historista" tämän auton kohdalla ei ole missään merkintöjä.

10

7104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arska boy

      Ei ventiilejä tarvi säätää ku vasta sitte ku kuuluu selvä naputus. eli jos auto pelaa normaalisti niin ajat vain menemään.

      • laura

        voisitko kuvailla mitä on naputus, mun mielestä tää yleiskone rouskuttaa vaikka milläsillä äänillä, ajaissa aiankin talvirenkailla sen sortin kolinaa ja raminää,että pitää huutaa melkein.


      • tai ei
        laura kirjoitti:

        voisitko kuvailla mitä on naputus, mun mielestä tää yleiskone rouskuttaa vaikka milläsillä äänillä, ajaissa aiankin talvirenkailla sen sortin kolinaa ja raminää,että pitää huutaa melkein.

        Annat moottorin käydä tyhjäkäynnillä. Jos koneesta kuuluu selvä raksutus pyörimisnopeuden mukaan muuttuvana, venttiilit kaipaa säätöä. Mutta, voi olla että joku venttiili kantaa, eli ei ole vaadittavaa välystä nokan ja painimen välissä, sitä et kuule mutta huomaat jossain vaiheessa tehon pudotuksena ja käynnin epätasaisuutena. Vaarana on ko. tapauksessa venttiilin palaminen (eli tuo tehon pudotus kieli siitä)ja kallis remontti. Liian suuret välykset ei ole läheskään niin paha kuin liian pienet välykset.


      • jkl
        laura kirjoitti:

        voisitko kuvailla mitä on naputus, mun mielestä tää yleiskone rouskuttaa vaikka milläsillä äänillä, ajaissa aiankin talvirenkailla sen sortin kolinaa ja raminää,että pitää huutaa melkein.

        Naputus ei ole niin vaarallista kuin liian pieni välys jolloin venttiilit kantavat ja voivat palaa jolloin on remontti edessä.Tarkistuta/säädätä venttiilit niin ei tule kalliiksi.


      • Jamppa1

        ristus tätäkin juttua. Se on sellainen homma että niitä välyksiä ei kuule vaan ne mitataan. Ja ne välykset pienenee ajan mittaan kunnes ne loppuvat ja sitten alkaa venttiilit kantamaan ja seuraavaksi ne palaa ja fiesta ajetaan paalaamoon. Eli se kone pelaa "normaalisti" kunnes siitä hajoaa venttiilit.

        Tollainen tappikone rapisee aina enemmän tai vähemmän, siitä ei sinänsä kannata välittää mutta venttiilit kannattaa säädättää vaikka jossain pajalla ettei tule vahinkoa.


    • laura

      oletteko päässeet yhteisymmärrykseen kuuleeko sen( jos kuulee, niin miten minä sen kuulen,soiko siinä kilikalikellot? ),jos välykset väärät?Yks paja lupas mitata ne 45 e:lla.

      • 1.9d

        Liian ison välyksen kuulee, liian pientä ei. Kantaminen eli liian pieni välys on vahingollisempi, voi palaa ventiili(t) nopeastikin, liian suuri välys kuormittaa/kuluttaa vaan pikkuhiljaa ventiilikoneistoa.
        Tikkukoneisessa Fordissa venat säätää / tarkistaa tunnissa (keinuvivut / ruuvisäätö) vaikka kotikoivun alla.
        Jos se 45€ sis. säädön niin ok.


      • Jamppa1
        1.9d kirjoitti:

        Liian ison välyksen kuulee, liian pientä ei. Kantaminen eli liian pieni välys on vahingollisempi, voi palaa ventiili(t) nopeastikin, liian suuri välys kuormittaa/kuluttaa vaan pikkuhiljaa ventiilikoneistoa.
        Tikkukoneisessa Fordissa venat säätää / tarkistaa tunnissa (keinuvivut / ruuvisäätö) vaikka kotikoivun alla.
        Jos se 45€ sis. säädön niin ok.

        näin eikä siihen tarvita mitään yksimielisyyttä.


      • 1.9d kirjoitti:

        Liian ison välyksen kuulee, liian pientä ei. Kantaminen eli liian pieni välys on vahingollisempi, voi palaa ventiili(t) nopeastikin, liian suuri välys kuormittaa/kuluttaa vaan pikkuhiljaa ventiilikoneistoa.
        Tikkukoneisessa Fordissa venat säätää / tarkistaa tunnissa (keinuvivut / ruuvisäätö) vaikka kotikoivun alla.
        Jos se 45€ sis. säädön niin ok.

        ne venttiilit heti! Työ vie aikaa noin varttitunnin. Seuraava säätö sitten parinkymmenen tuhannen kilometrin jälkeen.
        Säädön tarvetta EI kuule mistään, välykset pitää mitata ja samalla vaivalla ne säätääkin.


      • amis
        sitroen kirjoitti:

        ne venttiilit heti! Työ vie aikaa noin varttitunnin. Seuraava säätö sitten parinkymmenen tuhannen kilometrin jälkeen.
        Säädön tarvetta EI kuule mistään, välykset pitää mitata ja samalla vaivalla ne säätääkin.

        Taitaa olla kentin kone kyseessä, ventiilien säätö on helppoa mutta venttiilikoneistoa ei välttämättä saa hiljaiseksi jos ei myös hio keinuvipuja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe