Luterilaisia on moneen lähtöön. On konservatiivisia Päivi Räsäsiä sekä varsin vapaamielisesti ajattelevia piispoja kuten Kari Mäkinen. Kaikki nämä kuuluvat kuitenkin samaan Luterilaiseen kirkkoon, jossa kukkivat kaikki sateenkaaren värit - välillä räiskyenkin.
Mutta jos katsomme suomalaista luterilaisuutta kokonaisuutena, niin miten katsotte sen eroavan muista kristillisistä liikkeistä? Miten vaikkapa helluntailaisuus on sinulle luterilaisuutta ”oikeampaa/aidompaa” tai jopa ”harhaoppista”? Vai onko täysin sama, mihin kristilliseen yhteisöön kuulut?
Luterilaisuuden ero muihin suomalaisiin kristillisiin liikkeisiin?
7
<50
Vastaukset
Miten voit katsoa luterilaisuutta muuten kuin kirkon historian ja virallisen linjan kautta 😃?
Viittaatko uskonpuhdistukseen, ristiretkiin, pietismiin vai mihin? Ainakin minä näen suuren eron Lutherin ajatusten ja Suomen luterilaisen kirkon pehmeän nykyisen Jumalan rakkautta korostavan linjan kanssa.
Wikipedia tiivistää luterilaisuuden opin ytimen seuraavasti:
”Uskonopillisesti luterilaisuus perustuu perinteisen protestantismin periaatteisiin, joita ovat Raamatun korostaminen (sola scriptura) yli paavillisen ja kirkollisen vallan, viiden perinteisen katolisen sakramentin (pyhän toimituksen) hylkääminen, ja ajatukseen että ihmisen pelastuminen johtuu yksin armosta (sola gratia) ja uskosta (sola fide), eikä ihmisen tekemisistä maan päällä. Luterilaisessa kirkossa sakramenteiksi on määritelty vain kaste ja ehtoollinen.”
tätä voi verrata esimerkiksi Helluntailaisuuteen
”Helluntaiherätys korostaa Pyhän Hengen kastetta ja sen merkkinä näkyvää kielilläpuhumista sekä upotuskastetta ja vain elävässä kristillisessä uskossa olevista koostuvaa seurakuntaa.”
”Mutta jos katsomme suomalaista luterilaisuutta kokonaisuutena, niin miten katsotte sen eroavan muista kristillisistä liikkeistä?”
Luterilaisuus ei muuten ole liike vaan kirkkokunta. Mutta toki kaikki ovat saaneet alkunsa ensin liikkeistä, eli on muutama siihen lopputulokseen, että ei voi semmoisenaan omaksua näkemystä, mitä emokirkko edustaa. Sitten liikkeeseen on liittynyt lisää ja lopulta on muodostettu oma kirkko.
Kuten luterilaisuudessakin, olemassa on monia eri luterilaisia kirkkoja, suomessakin toimii ainakin neljä erilaista. Näissä jokaisessa on joku oma opillinen painotus.
Mielestäni pitää ensin tutustua siihen, mitä reformaatiossa tapahtui, eli miten protestanttiset kirkot saivat alkunsa. Niillä on omat opilliset painotuksensa, mm. kasteen, ehtoollisen yms. osalta.
”Miten vaikkapa helluntailaisuus on sinulle luterilaisuutta ”oikeampaa/aidompaa” tai jopa ”harhaoppista”? Vai onko täysin sama, mihin kristilliseen yhteisöön kuulut?”
Minä käytän mieluummin ilmaisua erilaista oppia. Mitä olen jutellut täällä elävässä elämässä eri helluntailaisten ym. kanssa, ymmärrän hyvin, miten me muodostamme näitä käsityksiä jokainen omista lähtökohdistamme käsin.
Hain omaa hengellistä kotia, jossa ei olla muuttamassa halutun kaltaiseksi tai muuten rajoiteta omaa ajattelua. Lopulta ev. lut. kirkko oli sellainen ja olihan se lapsuudesta tuttua osin. Onneksi oli muuttunut paljon siitä, millainen se erotessani 70 luvulla oli.
Näkemyksistä voi aina keskustella, kiistellä ja jopa väitellä. Samalla siinä tutkailee omia perusteitaan ja oppii uutta toisten perusteista. Eikä ole tarve alistaa muita kristittyjä vain sen vuoksi, ettei ole samaa mieltä.Noin kai se pitkälti on.
Jäin pohtimaan lausetta:
”Sitten liikkeeseen on liittynyt lisää ja lopulta on muodostettu oma kirkko.”
Mitä aikakautta tarkoitat? Suomen valtiollisen luterilaisen kirkon juuret ulottuvat Kustaa Vaasan käynnistämän uskonpuhdistuksen aikoihin. Vasta 1800 luvun loppupuolella kirkosta kehittyi valtiosta erillinen organisaatio. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien ja kuntien hallinto erotettiin toisistaan vuonna 1865. Kyse ei siis ollut mistään pelkästään uskonnollisesta yhteisöstä, johon liityttiin, vaan valtionkirkosta.Järkisyitä kirjoitti:
Noin kai se pitkälti on.
Jäin pohtimaan lausetta:
”Sitten liikkeeseen on liittynyt lisää ja lopulta on muodostettu oma kirkko.”
Mitä aikakautta tarkoitat? Suomen valtiollisen luterilaisen kirkon juuret ulottuvat Kustaa Vaasan käynnistämän uskonpuhdistuksen aikoihin. Vasta 1800 luvun loppupuolella kirkosta kehittyi valtiosta erillinen organisaatio. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien ja kuntien hallinto erotettiin toisistaan vuonna 1865. Kyse ei siis ollut mistään pelkästään uskonnollisesta yhteisöstä, johon liityttiin, vaan valtionkirkosta.”Mitä aikakautta tarkoitat?”
Tarkoitan koko 2000 vuotista historiaa. Erityisesti nämä eri liikkeet ovat lisääntyneet 1970 luvulla ja koko ajan niitä tulee lisää.
- Anonyymi
Luterilaisen valtionkirkon erikoislaatu on varamsti tuo, että siinä on ihan kaikenlaista väkeä ja suurin osa ei varmasti tiukan tulkinnan (esimerkiksi Apostolisen uskontunnustuksen mukaisesti) kristittyjä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2592864Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1052368Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121980- 731473
Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki851434Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181320TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161148Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43994- 71983