Mullistava tapamme liikkua: avain ilmaston kehitykseen?

Kuljetusteollisuus tuottaa noin 25 prosenttia kaikista maailman päästöistä, joten ihmisten ja tavaroiden siirtämisellä paikasta toiseen on merkitystä. Pandemiasulku aiheutti talouksien pyörteen, mutta ne merkitsivät myös vähemmän liikennettä, parempaa ilmanlaatua ja enemmän linnunlaulua. Me kaikki huomasimme eron. Kun taloudet käynnistyvät uudelleen ja ihmiset palaavat töihin – autot, linja-autot ja kuorma-autot laitetaan takaisin 64 miljoonalle kilometrille maapallon halki kulkeville teille – mitä liikennejärjestelmistämme tulee ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestäviä? Pitäisikö meidän poistaa autot kaupunkien keskustasta? Onko vetyautoilla ja kuorma-autoilla tulevaisuutta? Onko meillä koskaan täysin autonomisia ajoneuvoja? Ja mitä hallituksen toimia tarvitaan kuljetusalan tukemiseksi ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja uusien voimaan tulevien laajamittaisten lakien noudattamiseksi?

Yllä oleva kertoo lohdutonta kieltään, miten lähiruoka ja lähipalvelut on tärkeitä. Lähiruokaa tulee kehittää, että mm kaupunkilaisetkin siihen osallistuu, ajaa vain "nuppiin" malli että itsekkin siihen osallistua, mm mansikanpoimijoista on aina pulaa sen hetkensä, ei muuta kuin tärkeimmät pyöräntelineelle ja mansikkatilalle, siinä jokunen päivä kuluu rattoisasti muiden seurassa vaikka loma-aikaan. Siinä ohella tulee omaan pakasteeseen talven vitamiineja. Työttömiä myös paljon, hekin jotenkin manipuloiden saada omaa parhaansa tekemään. Kyllä sitä viitsii, kun se "pää" otetaan. Ei niin kuunnella vasemmistojohtajia "älä tee työtä, saat sossusta saman". Metsät täynnänsä marjoja -sen hetkensä, parasta lähiruokaa -kuunaan !

Yliväpeli Orhonen ja rva Yliväpeli tätä tekee ja paljon muutakin hyvän ruokansa eteen. mm nyt kun mökkireissulta palattiin, meillä oli kalaa tuomisina, myös naapuri sai siitä osansa. Ne on purkitettu useallakin tavalla, kun peltisäilykkeeksi laittaa se säilyy jopa vuosia. Pakasteessa ei niinkään kaikki säily mm silakka sellainen, mutta taas siika säilyy. mm riistanliha on hyvä säilymään vaikkapa -hirvi, rasvattomana säilyy pakasteessa hyvin kautensa.

Nyt vain valitettavasti maa mennyt sellaiseen jamaan että sosiaalituillakin odotetaan valmista, itse ei viitsitä edes omaksi parhaakseen tehdä mm edellä mainittuja.

7

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Li*: älä tee työtä, saat saman sossustakin*"

    • Anonyymi

      Olipa hyvä aloitus.

      • Anonyymi

        Mitä hyvää aloituksessa oli? 90% on muualta sanasta sanaan kopioitua kuten "majuri" täällä on vuosia eri nikeillään tehnyt ja se loppu 10% on kirjoitustaidottoman onnetonta sepustusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyvää aloituksessa oli? 90% on muualta sanasta sanaan kopioitua kuten "majuri" täällä on vuosia eri nikeillään tehnyt ja se loppu 10% on kirjoitustaidottoman onnetonta sepustusta.

        Ei ole kopioitua, tarkistin.


    • Herra Yliväpeli !
      Boomeri poistuu vahvuudesta.

      • Anonyymi

        Ilmari on viaton naisten suhteen.


    • Anonyymi

      Yllä oleva kertoo lohdutonta kieltään, miten lähiruoka ja lähipalvelut on tärkeitä. Lähiruokaa tulee kehittää, että mm kaupunkilaisetkin siihen osallistuu, ajaa vain "nuppiin" malli että itsekkin siihen osallistua, mm mansikanpoimijoista on aina pulaa sen hetkensä, ei muuta kuin tärkeimmät pyöräntelineelle ja mansikkatilalle, siinä jokunen päivä kuluu rattoisasti muiden seurassa vaikka loma-aikaan. Siinä ohella tulee omaan pakasteeseen talven vitamiineja. Työttömiä myös paljon, hekin jotenkin manipuloiden saada omaa parhaansa tekemään. Kyllä sitä viitsii, kun se "pää" otetaan. Ei niin kuunnella vasemmistojohtajia "älä tee työtä, saat sossusta saman". Metsät täynnänsä marjoja -sen hetkensä, parasta lähiruokaa -kuunaan !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe