Kotitekoisen siman alkoholipitoisuus?

Minä

Hei!

Tuleeko kotitekoiseen simaan (esim. fariinisokeripussin kyljessä tehdyllä ohjeella) promilleja? Teen siman huoneenlämmössä, eli se "käy" sen ohjeenmukaiset noin 3 päivää? Rupesin tätä vaan miettimään, kun ystäväni on raskaana, ja hän on aivan varma, että siihen kehittyy edes hiukkasen promilleja, joten hän ei uskalla eikä halua juoda kotitekoista(kaan) simaa vappuna.

14

41371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

      Eli kotikeittoiseen simaan syntyy huomattavasti enemmän alkoholia kuin kaupan simassa yleensä on. Kotikeittoinen sima on siitäkin ikävä liemi että koskaan ei voi tietää todellista alkoholipitoisuutta. Raskaana olevalle en suosittelisi kotikeittoista simaa lainkaan.

      Tuota tuota, aika reipas aika tuo kolme päivää. Yksi päiväkin riittää mainiosti ja silloinkin syntyy enemmän alkoholia kuin kaupan simoissa on. Itseasiassa monessa reseptissä on suositeltu että simaa pidetään huoneenlämmössä vain noin 10 tuntia. :P

      • Minä edelleen

        Eli tarkoitin tuolla kolmella päivällä sitä, että se on yhen päivän astiassa, jonka jälkeen se pullotetaan, joissa se on huoneenlämmössä pidettynä kolmen päivän kuluttua valmista.

        Mitenkä lapset sitten voivat muuten juoda kotisimaa, jos siihen kehittyy alkoholia? Mä olen aina ollut sitten sen verran tyhmä tai halunnut uskoa muuhun, kun en ole uskonut, että simaan tulee promilleja. Vaikka toki ymmärrän, mitä tapahtuu, kun yhdistelee sokeria ja hiivaa...

        Mutta kiitos paljon tiedoistasi!


      • Simasuu Kiljukaula
        Minä edelleen kirjoitti:

        Eli tarkoitin tuolla kolmella päivällä sitä, että se on yhen päivän astiassa, jonka jälkeen se pullotetaan, joissa se on huoneenlämmössä pidettynä kolmen päivän kuluttua valmista.

        Mitenkä lapset sitten voivat muuten juoda kotisimaa, jos siihen kehittyy alkoholia? Mä olen aina ollut sitten sen verran tyhmä tai halunnut uskoa muuhun, kun en ole uskonut, että simaan tulee promilleja. Vaikka toki ymmärrän, mitä tapahtuu, kun yhdistelee sokeria ja hiivaa...

        Mutta kiitos paljon tiedoistasi!

        "Kotitalouslähteistä" saatavilla simaohjeilla (niitä asianmukaisesti noudattaen) aikaansaatava sima on kesyä tavaraa. Sen ei voi sanoa olevan haitallista lapsille eikä raskaana oleville naisille (tai paremminkin sikiöille).

        Täydellinen pidättäytyminen alkoholista raskausaikana on toki aina kannatettava ja kunnioitettava pyrkimys sinänsä!

        Jos sokerin määrää lisätään ja käyttämisaikaa pidennetään, saattaa simasta tulla äreämpääkin. On makuasia, milloin aletaankin puhua kiljusta eikä simasta.

        Alkoholipitoisten juomien alkoholipitoisuutta mitataan prosentteina (1 prosentti = 1/100). Promille on käytössä mitattaessa VEREN alkoholipitoisuutta (1 promille = 1/1000 eli kymmenesosa prosentista).

        Jos käymiselle on otolliset olosuhteet ja sokeria sopivasti, voi alkoholipitoisuus kohota yli kymmeneenkin prosenttiin (samaan luokkaan kuin miedot viinit). Sellaista "simaa" kun kaksin käsin juo, niin saa jo vereen promilleja ja sekaisin niin pöntön kuin pakinkin.


      • näinmeillä
        Minä edelleen kirjoitti:

        Eli tarkoitin tuolla kolmella päivällä sitä, että se on yhen päivän astiassa, jonka jälkeen se pullotetaan, joissa se on huoneenlämmössä pidettynä kolmen päivän kuluttua valmista.

        Mitenkä lapset sitten voivat muuten juoda kotisimaa, jos siihen kehittyy alkoholia? Mä olen aina ollut sitten sen verran tyhmä tai halunnut uskoa muuhun, kun en ole uskonut, että simaan tulee promilleja. Vaikka toki ymmärrän, mitä tapahtuu, kun yhdistelee sokeria ja hiivaa...

        Mutta kiitos paljon tiedoistasi!

        Sen takia meillä pienenä sanottiin, että tulee maha kipeäks jos luo liikaa simaa :). Ihan vaan sen alkoholin takia. Ne on näitä vanhempien valkosia valheita... joita sitten ihmetellään aikuisena.


      • Nukutuslääke
        Minä edelleen kirjoitti:

        Eli tarkoitin tuolla kolmella päivällä sitä, että se on yhen päivän astiassa, jonka jälkeen se pullotetaan, joissa se on huoneenlämmössä pidettynä kolmen päivän kuluttua valmista.

        Mitenkä lapset sitten voivat muuten juoda kotisimaa, jos siihen kehittyy alkoholia? Mä olen aina ollut sitten sen verran tyhmä tai halunnut uskoa muuhun, kun en ole uskonut, että simaan tulee promilleja. Vaikka toki ymmärrän, mitä tapahtuu, kun yhdistelee sokeria ja hiivaa...

        Mutta kiitos paljon tiedoistasi!

        "Mitenkä lapset sitten voivat muuten juoda kotisimaa, jos siihen kehittyy alkoholia? "

        Hyvin voivat juoda. Sammuvat vain hieman nopeammin.


      • Simaa95
        Nukutuslääke kirjoitti:

        "Mitenkä lapset sitten voivat muuten juoda kotisimaa, jos siihen kehittyy alkoholia? "

        Hyvin voivat juoda. Sammuvat vain hieman nopeammin.

        Toi oli kyllä... :Dd


      • Anonyymi
        näinmeillä kirjoitti:

        Sen takia meillä pienenä sanottiin, että tulee maha kipeäks jos luo liikaa simaa :). Ihan vaan sen alkoholin takia. Ne on näitä vanhempien valkosia valheita... joita sitten ihmetellään aikuisena.

        Siitä tulee oikeasti vatsa kipeäksi. Olen nyt juuri 15 täyttänyt ja liikaa simaa kun juo nii hiiva ja alkoholi pistää vatsan sekaisin. Ehkä aikuisilla ei niin paljon, mutta lapsen elimistö ei kestä alkoholia tarpeeksi.


    • kokeilunhaluinen17

      miten siis saa mahd. paljon alkoholia?

      • Anonyymi

        Ihan samallatavalla kuin kiljua tehdään. Vähän enemmän hiivaa ja sokeria ja pidempi käyntiaika. Periaatteessa käyttämällä hiiva kuoliaaksi prosentit voivat nousta 16 prosenttiin, mikä on jo vahvanviinin prosentteja. Yli 16 prosenttissa hiiva kuolee. Jos käyminen loppuu on hiivalta loppunut ravinto, astia on liian kylmässä, sekaan on eksynyt pöpöjä, jotka ovat tappaneet hiivan, kaikki nämä yhdessä, tai vielä jokin muu. 16 prosenttiin pääseminen käyttämällä on harrastelijalle onnen kauppaa ja vie paljon aikaa. Noin korkeiden prosenttien aikaan saamiseksi, hyvissä olosuhteissa saattaa mennä vuosikin.
        Hiiva ei hyvissä olosuhteissa lopu, koska se kasvaa saadessaan ravinteita. Hyvin pienellä hiivamäärällä ei kuitenkaan pääse kovin nopeasti korkeaan prosenttiarvoon, koska hiiva kuolee myös liiallisesta sokeriliemessä. Jos aloitat hyvin pienellä hiivamäärällä, pitää sokerialan lisätä vähän kerrallaan. Hurja hiivan ja sokerin määrä taas aiheuttaa voimakkaan käymisen, jossa koko liemi vaahtoutuu ja pursuu ulos pääläristä.
        Käyminen on aluksi voimakasta ja liemi tahtoo pursua ulos isossakin astiasta ja vaikka pursumisvaraa olisikin jätetty nesteitä täyttäessä. Kuukausien kuluessa käyminen hidastuu, eikä liemi enää vaahtoa. Kun useamman kuukauden reippaasti käynyt kilju lopettaa käymisen, se on prosenteiltaan valmista. Sitten kannattaa antaa liemen seistä vielä pari kuukautta. Homehtumisen, tai pilaantumisen vaaraa ei ole, jos prosentteja on kehittynyt runsaasti. Lientä kannattaa muutaman viikon välein vielä sekoittaa varovasti keskeltä limimassaa, jotta sakka huomaa laskeutua pohjalle. Tämä kaikki onnistuu huoneenlämmössä, mielummin vähän korkeammassa. Astian voi sijoittaa patterin viereen, mikä edesauttaa käymistä. Hiiva ei kuitenkaan kestä yli 40 asteen lämpötiloja., eikä käyminen oleellisesti nopeudu, kun lämpötila nousee yli 25 asteen.
        Kiljua voi ryhtyä nauttimaan , kun liemi näyttää melko kirkkaalta. Sen voi pullottaa, mutta silloin usein tulee vahingossa sekoittaneeksi pohjalla olevan kuolleen hiivamassan juoman sekaan. Se maistuu hiivalta, vaikka onkin kuollutta hiivaa. Juomaa voi lipittää kupposella varovasti keskeltä pääläriä, niin, ettei häiritse päälärin reunoilla päivystävää sakkaa, eikä hölskyttele pohjasakkaa liikkeelle. Kun juomaa on jäljellä hyvin vähän, sen lipottalinen alkaa olla vaikeaa sekoittamatta Sakkoja sekaan. Silloin on hyvä letkuttaa kirkkain jäljellä oleva liemi uuteen astiaan ja antaa taas seistä mielummin ainakin viikon. Näin saadaan pohja sakka jäämään alkuperäiseen astiaan ja melko kirkas loppuliemi tulee vielä käyttöön. Pohjasakkaa ei kannata alkoholin himoissaan alkaa nuoleskelemaan, koska se ei sisällä kovin paljoa alkoholia, mutta sekoittaa vatsan järkyttävällä tavalla.
        Tällä lailla valmistuessa ”simaa” ei ole oikeastaan mitään väliä mitä hedelmiä, marjoja tms. käyttää ”makuaineina”. Paras on mielestäni mustaherukka, mutta siitä tehdessä saattaa väri olla välillä outo. Lopputuloksen väri on kuitenkin tumma viininpunainen. Koko juoma valmistuu mustaherukoista 1,5 vuodessa ja on melkolailla viinimäistä. Kaikesta ajasta ja sakanpoistosta tinkiessä juoman ominaisuudet lähestyvät kiljua.
        Onnea kaikille omatoimi käyttäjille. Muistattehan, että suomen lain mukaan mukana pitää sokerin ja hiivan lisäksi olla jotain hedelmää tai marjaa riittävä määrä, tai se lasketaan väkijuoman alkuliemeksi ja siitä saatta koitua ikävyyksiä lainvalvojan kanssa. Kotiviiniä(kiljua) saa valmistaa vapaasti kunhan se on riittävän hedelmäistä.
        Leivontahiivalla tulos on yleensä aina kiljumainen. Viinihiivat eivät ole kovin kalliita ja niitä saa helposti hyvinvarustetuista marketeista.


    • homemade_

      Veljen kanssa tehdään "simaa" välillä runsaitakin määriä. On aina sukujuhlien hittituote tämä "x-veljesten sima" Juuri laskin kellarista että 100 pulloa olis valmista tavaraa. Tehdään 6% ja 12% vahvusia. Sitä kelpaa aina jaella tupareissa ja kavereitten mökeillä. Joku pullo menee joskus omaankin pöytään. Ja siis ihan oikeasti on hyvää myös munkkien kanssa vappuna. Maultaan hyvinkin tasapainoinen ja hedelmäinen sekä runsaan sitruksinen. Säilytetään valolta suojattuna. Harmi että myyminen on tehty lainsäädännöllä käytännössä mahdottomaksi.

      Jos yhtään intoa teillä riittää niin kannattaa jättää pulloja myös säilöön, maku ei siitä parane mutta oli siistiä korkata viime vappunakin pullo vuodelta 2008. Vuosikerta simaa. Suosittelen

    • Ruoska83

      itse siemailen tässä viimevuotista simaa... maku ei ole muuten hassumpi... sokeri on toki käynyt loppuun, mutta tuollaista kuivan sitruunasiiderin makuista, kirkasta ja kuplivaa juotavaa... prosenteita en ole mittaillut mutta sen verran oli sokeria, että luulisin ainakin sen 6-8% olevan ehkä jopa enempikin kun vappuna oli makeahkoa muutaman päin käyneenä.

    • Laskuoppia

      Alkoholimäärä on hirveen helppo arvioida suurinpiirtein kun käytetään sokeria joka fermentoituu 100%.

      Kas, kun 1kg sokeria tuottaa noin 0,5kg alkoholia, loput 0,5kg on hiilidioksidia. Hiiva pilkkoo siis sen sokerin melkolailla fifti fifti suhteella viinaksi ja hiilidioksidiksi, kvg jos tarkemmin haluatte.

      Mutta kuitenkin tästä voimme päätellä että jos otetaan 10litraa vettä ja 1kg sokeria, niin lopputuotetta on yhteensä 10,5 kg ja loput 0,5kg hiilidioksidia haihtui vesilukon kautta ja 0,5kg tuosta on etanolia.

      Näinollen alkoholia on:
      0,5 / 10,5 = 0,047 eli noin 4.7% ja tämä lukema on ihan tarpeeksi tarkasti sinneppäin.

      Fariinisokerissa yms on hitusen käymiskelvottomia maku yms aineita joten niillä alkoa tulee vähän vähemmän.

    • Laskuoppia

      Arvioinpa tuossa dansukkerin ohjeen mukaista simaa, jos sen antaa käydä loppuunasti niin siihenhän tulee lähes 6% :O !

      Mutta ohjeessa käsketään käyttämään simaa vain vuorokauden jonka jälkeen kylmään. Kylmässä hiivan toiminta hidastuu kohtalaisen paljon, normaali pullahiiva on tosin semmoinen pentele että ei se edes jääkaapissa kokonaan kuole eikä sen toiminta lakkaa eli ajanmyötä se kyllä käyttää siman kuivaksi. Juokaa äkkiä pois jos lapsille juotatte, jos jää jääkaapin perukoille niin juhannussimat vain isoille pojille.

      Hiiva toimii yhdessäkin vuorokaudessa aika aktiivisesti joten sanoisin että kyllä tuohon simaan hyvinkin saattaa tulla yli 2.8% , jolloin ei oo enää "ykköstä".

    • dewo

      http://www.eräsmies.fi/2017/04/erasmiehen-vappusima-seikkailut.html siinäpä vähän erilaine sima

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe