Mitkä olisi raadin mielestä parhaat palomiehenhaat? Euron laatikosta tuskin kannattaa otta. Lähinnä siis murtolujuutta saisi olla ja "lukitus" sellainen, ettei siitäkään aukea myrskyssä. Poijuhakojahan vääntyy suoraksi välillä myrskyissä ja sama saattanee hakasille käydä?
Palomiehenhaka
69
1669
Vastaukset
- Anonyymi
Mitkä olisi raadin mielestä parhaat ruuvit? Euron laatikosta tuskin kannattaa otta. Lähinnä siis murtolujuutta saisi olla ja "kierre" sellainen, ettei siitäkään aukea myrskyssä. Ruuveja katkeaa välillä myrskyissä ja sama saattanee kaikille käydä?
- Anonyymi
Onko psykiatrian polit vkl kiinni ja rouhit jo eilen kaikki vkl lääkkeet?
- Anonyymi
Jos veneen kiinnitysköysiin meinasit palomiehenhakaa niin paras on se kauppaan jätetty.
- Anonyymi
Ratakiskosta lenkki, niin kestää.
- Anonyymi
Pienessäkin haassa on murtolujuutta enemmän kuin köydessä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienessäkin haassa on murtolujuutta enemmän kuin köydessä
Riippuu köydestä. Kun mennään 10 tonnia painaviin veneisiin ja 18-20-millisiin köysiin, ei hakoja tahdo löytyä, tai ne on sellaisia lähes kilon jötiköitä, joita ei useimmat veneeseensä halua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienessäkin haassa on murtolujuutta enemmän kuin köydessä
Tälle 10 mm haalle luvataan 1200 kg murtolujuus. 8 mm köysi kestää jo enemmän.
https://www.nautikulma.fi/Palomiehenhaka-100mm-iso-aukko/ekauppa/p152-9513039040/
Purjeveneiden kiinnitysköydet yleensä 12-16 mm ja murtolujuus 3-6 tonnia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tälle 10 mm haalle luvataan 1200 kg murtolujuus. 8 mm köysi kestää jo enemmän.
https://www.nautikulma.fi/Palomiehenhaka-100mm-iso-aukko/ekauppa/p152-9513039040/
Purjeveneiden kiinnitysköydet yleensä 12-16 mm ja murtolujuus 3-6 tonnia.Jos jollain on 10t veneessä 12-14-millinen kiinnitysköysi, niin kannattaa ensi kaudeksi vaihtaa paksumpaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jollain on 10t veneessä 12-14-millinen kiinnitysköysi, niin kannattaa ensi kaudeksi vaihtaa paksumpaan.
Ei pelkästään paksuus ole mitta vaan murto lujuus merkkaa huomattavasti enemmän ja erot ovat suuria...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pelkästään paksuus ole mitta vaan murto lujuus merkkaa huomattavasti enemmän ja erot ovat suuria...
Paksuuskin on oleellinen mitta, sillä se vaikuttaa köyden UV- ja kulutuskestävyyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paksuuskin on oleellinen mitta, sillä se vaikuttaa köyden UV- ja kulutuskestävyyteen.
Ei paksuus ole itseisarvo kun vertaillaan eri materiaaleja. Käsiteltävyyden kannalta paksuudella on merkitystä ja siksi köydet ovat usein murtolujuudeltaan ylimitoitettuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei paksuus ole itseisarvo kun vertaillaan eri materiaaleja. Käsiteltävyyden kannalta paksuudella on merkitystä ja siksi köydet ovat usein murtolujuudeltaan ylimitoitettuja.
Kuoreton dyneema kestää toki saman murtolujuuden kuin tuplasti paksumpi polyesteri. Mutta se dyneema on hetkessä poikki hangatessaan johonkin terävään.
Lisäksi solmut ei pidä ja käsiteltävyys muutenkin kamalaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoreton dyneema kestää toki saman murtolujuuden kuin tuplasti paksumpi polyesteri. Mutta se dyneema on hetkessä poikki hangatessaan johonkin terävään.
Lisäksi solmut ei pidä ja käsiteltävyys muutenkin kamalaa.1,2mm teräslevy kestää kulutusta paljon enemmän kuin 1,5mm aaltopahvi.
- Anonyymi
Voi voi. Täysin asiallinen kysymys ja vajakit heti hereillä kommentoimassa. Viikonloppuisin ei tosiaan kannattaisi kysyä mitään, kun suurinosa avohoidossa silloin.
Mutta asiaan. Itse käytän hakoja, jossa haka lukitaan vielä sillä "kierremutterilla" se ainakin estää sen, että ei veny auki siitä kidan kohdalta. Liian piukkaan ei kannata kiristää, saa hyvin sormin sitten vielä auki.- Anonyymi
Taitaa ne laiturikiinnitykset pettää ennen kuin lenkki venyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa ne laiturikiinnitykset pettää ennen kuin lenkki venyy
No juu, ehkä monta kymppiä maksavat haat on liioittelua, vaikka murtolujuutta löytyykin niistä montakin tuhatta kiloa. Mutta ei voi suositella siltikään mitään 2e mitä sattuu hakoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No juu, ehkä monta kymppiä maksavat haat on liioittelua, vaikka murtolujuutta löytyykin niistä montakin tuhatta kiloa. Mutta ei voi suositella siltikään mitään 2e mitä sattuu hakoja.
Eikä voi suositella Bilteman hakoja tai sakkeleita,
ne on valua eli aika heikkoja ,taottua tavaraa pitää olla,
näkyy kyllä hinnaskin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä voi suositella Bilteman hakoja tai sakkeleita,
ne on valua eli aika heikkoja ,taottua tavaraa pitää olla,
näkyy kyllä hinnaskinBilteman haan jousi ruostuu parissa vuodessa niin, ettei haka enää aukea tai mene kiinni helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bilteman haan jousi ruostuu parissa vuodessa niin, ettei haka enää aukea tai mene kiinni helposti.
Sinää se nähdään mikä on ruostumattoman ja
haponkestävän ero - Anonyymi
Sinun mielestäsi asiallinen kun et paremmin ymmärrä. Paremmuus riippuu käyttötarkoituksesta jota aloittaja ei paljastanut.
- Anonyymi
Komppaan viime kesän kylkikiinnityskokemuksen perusteella. Vierassataman ohi ajoi yöllä joku tai jokin, jonka ansiosta 110 mm kierremutteriton palomiehen haka vääntyi auki. Perästä hävisi klyyssi ja kaide vääntyi mutta köydet kestivät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinää se nähdään mikä on ruostumattoman ja
haponkestävän eroJa kumpi sinun mielestä vahvempi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komppaan viime kesän kylkikiinnityskokemuksen perusteella. Vierassataman ohi ajoi yöllä joku tai jokin, jonka ansiosta 110 mm kierremutteriton palomiehen haka vääntyi auki. Perästä hävisi klyyssi ja kaide vääntyi mutta köydet kestivät.
Oliko köydessä joustinta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko köydessä joustinta?
Kyllä molemmissa oli.
- Anonyymi
Meillä oli joskus vene pojussa ja se kiinnitettiin hakoilla jossa oli se kierremutteri. Muutaman kerran kun tulimme veneelle oli Hakat auki ! En ymmärrä miten tämä on mahdollista mutta niin vaan kävi.Vene oli kolmella narulla sidottu ja vain yksi Haka oli enää kiinni. Asia piti hoitaa niin että kaikki hakat piti varmistaa sähkömiehen teipillä. Ihme juttu. Samoin kävi venenaapurille joten ei tämä kovin harvinaista voi olla, hänen veneensä piti noutaa irtipäässeenä vastarannalta.
Lihamylly1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä oli joskus vene pojussa ja se kiinnitettiin hakoilla jossa oli se kierremutteri. Muutaman kerran kun tulimme veneelle oli Hakat auki ! En ymmärrä miten tämä on mahdollista mutta niin vaan kävi.Vene oli kolmella narulla sidottu ja vain yksi Haka oli enää kiinni. Asia piti hoitaa niin että kaikki hakat piti varmistaa sähkömiehen teipillä. Ihme juttu. Samoin kävi venenaapurille joten ei tämä kovin harvinaista voi olla, hänen veneensä piti noutaa irtipäässeenä vastarannalta.
Lihamylly1Aukeaahan ne, jos ne on hyvin voideltu tai muuten vaan väljiä. Jos ne on ankkuriliinan päässä ja poijussa kiinni voi ne kiertyä auki nopeastikin kun liina väpättää tuulessa.
Ruuvilukitetta väliin niin eiköhän ala pysymään :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä oli joskus vene pojussa ja se kiinnitettiin hakoilla jossa oli se kierremutteri. Muutaman kerran kun tulimme veneelle oli Hakat auki ! En ymmärrä miten tämä on mahdollista mutta niin vaan kävi.Vene oli kolmella narulla sidottu ja vain yksi Haka oli enää kiinni. Asia piti hoitaa niin että kaikki hakat piti varmistaa sähkömiehen teipillä. Ihme juttu. Samoin kävi venenaapurille joten ei tämä kovin harvinaista voi olla, hänen veneensä piti noutaa irtipäässeenä vastarannalta.
Lihamylly1Oisko ollut kuitenkin helpompi laittaa vene solmulla kiinni kuin alkaa teippailla hakoja?
- Anonyymi
Jos varotaan visusti kertomasta mihin ruuveja tai hakoja käytetään, voi vastata juu ei ja vaarinhousut eikä sen informaatioarvo jää huonommaksi kuin minkään muunkaan vastauksen.
- Anonyymi
Yhtä hyvin voisi kysyä että onko erilaisissa metalliseoksissa eroja. Onko kaikki rauta samanlaista? Onko kaikki teräs samanlaista?
Jos mekanismiltaan samanlainen haka maksaa 2 euroa tai 20 euroa, niin onko niiden kestävyydessä eroja? Vinkki: jos ei ole, niin miksi joku ostaisi 20e hakan?- Anonyymi
Käytä goolgea
- Anonyymi
On eroa ja suurtakin eri metallien niiden seoksien ominaisuuksissa. Lisäksi lopputuotteen ominaisuuksiin vaikuttaa erilaiset työstöt ja jälkikäsittelyt. Tavallinen kuluttaja on pihalla kuin lumiukko jos sille esittää jonkin mystisen koodin joka kuvaa metalliseosta ja tekee ostopäätöksensä yleensä markkinamiesten puheiden ja hinnan perusteella. Hinta ei ole aina ratkaiseva tekijä. Halpakin voi kestää. Jos puhutaan veneen kiinnityshaoista niin oikea mitoitus on tärkeä ja siinä pitää huomioida veneen painon lisäksi myös paikalliset olosuhteet, lähinnä aallokko. On käsittämätöntä että veneen arvoon ja muihin kuluihin suhteutettuna ruvetaan tinkimään niinkin edullisista asioista kuin kiinnitystarvikkeissa. Itsellä on aina ollut pientä ylimitoitusta niin köysysissä kuin haoissakin. Joustimet lienevät itsestäänselvyys.
Ja sitten itse aloittajan kysymykseen. Ns palomiehenhaat eivät ole tarkoitettu veneen kiinnitykseen vaan käytettäväksi turvavaljaissa. Siihen pelastajat ja muutkin korkeilla paikoilla työskentelevät niitä käyttää. Karbiinihaka lienee se mitä nyt haetaan. - Anonyymi
On monia jotka uskoo tuon 20€ haan olevan 10 kertaa parempi. Päällepäin ei välttämättä eroa ole. Metalliseoksissa voi olla eroja, mutta ne erot harvoin näkyy päällepäin. Pelkkä korkeampi hinta ei nykypäivänä takaa mitään. Valitettavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On monia jotka uskoo tuon 20€ haan olevan 10 kertaa parempi. Päällepäin ei välttämättä eroa ole. Metalliseoksissa voi olla eroja, mutta ne erot harvoin näkyy päällepäin. Pelkkä korkeampi hinta ei nykypäivänä takaa mitään. Valitettavasti.
20 euron haka on tuhat kertaa parempi, jos se kestää siinä missä halvempi pettää ja aiheuttaa edes pienen 2000 euron vahingon.
- Anonyymi
Palomiehenhakoja en kiinnitysköysiin laita kolisemaan. Isompaan veneeseen ei edes löydy luotettavaa. Pulpettiveneen laitan omaan poijuun palomiehenhaalla, mutta haka on poijussa eikä köydessä. Köyden päässä on pleissattu lenkki. Näin köyttä voi käyttää monipuolisesti ilman haan aiheuttamia ongelmia. Perinteisen palomiehenhaan ongelma ei pienellä veneellä ole murtolujuus, van se, että se voi kiepsahtaa asentoon jossa se aukeaa pienellä voimalla ja irtoaa rikkoontumatta. Kiertämällä varmistettavia ja kiinni jäätyviä hakoja en ala kohmeisin sormin kiroilemaan. Käytössä on ruostumaton kaksoissalvalla varustettu malli. Siinä ei salpaa saa painettua auki kuten perinteisissä, vaan salvan kärjestä menee jousipainotteinen lukitussalpa joka on ensin painettava avaussalvan suuntaiseksi jolloin avaussalpa toimii normaalisti. Helppo ja nopea operoida yhdellä kädellä yhdellä sujuvalla liikkeellä. On roikkunut nyt kolme kesää ja kaksi talvea Saaristomeren olosuhteissa ilman huoltoa ja toimii virheettömästi kuin uusi.
- Anonyymi
Vähän kun kaiveli niin Seilflechter 537064 on malli ja murtolujuus 1400 daN.
- Anonyymi
Poijuköydessä käytän handy duck (komposiittihaka). Muissa kiinnitysköysissä ei missään nimessä mitään hakoja. Yleisin käyttötapani on se, että köysi laiturilla jonkun (paalu, lenkki, pollari, lankku tms) ympäri ja veneen pollariin kiinni.
- Anonyymi
Eikö ajatus ole se, että poijuun voi kiinnittyä haaalla, koska poiju vapaahkosti kelluvana vaimentaa nykäyksiä oleellisesti? Haka on kätevä myös siksi, että aluksen lipuessa poijun ohi, hakasen voi poijuun kiinni napsauttaa.
Rannnassa tai laiturilla olevaan kiinteään kiinnityspisteeseen tarvitaan jotain joustavampaa.
Minusta jousihaka, palohaka, palomiehenhaka tai karbiinihaka ovat synonyymejä ja kelpaavat oikein hyvin poijuun kiinnittymiseen. En oikein keksi, mikä lukittamattomankaan haan tuossa käytössä avaisi.- Anonyymi
Kyllä joo, isomman veneen poijuköydessä (mitoitettu kotisatamaan) ja liinassa (reissukäytössä) on handy dockit. Jos köysi pääsee rantautuessa löysälle voi lukitsematon palomiehenhaka kiepsahtaa asentoon jossa se irtoaa kun köyteen tulee vetoa. Samasta syystä on lukittuja poijuhakoja taipunut niin ettei lukitus enää aukea. Toistaiseksi on handy dock kestänyt vaikka se on kiepsahtanut väärään asentoon. Vetoa riittävästi niin se kiepsahtaa takaisin oikeaan asentoon.
- Anonyymi
Raati vastaa: keulaköyteen pysyvästi paalusolmu, johon pujotetaan pysyvästi tarkoitukseen sopiva hapokas palomiehen haka . Riittävän isoa lenkkiä käytetään pollariin ja knaapiin kiinnittämiseen. Hakaa metallilenkkiin kiinnittymiseen.
Pääasiallinen kiinnitytapa paalusolmun lenkki. Hakaa käytetään vain metallilenkeille
Näin opetti minulle kokeneempi purjehtija ja hyvin toiminut vuosikaudet.- Anonyymi
Miksi ihmeessä? Taisi kokeneempi purjehtija olla aika kokematon. Pleissattu lenkki on pysyvä ja solmu on avattava. Avattava on parempi siltä varalta että joku heittää lenkkinsä pollariin pujottamatta sitä ensin alakautta pollarissa jo olevan lenkin läpi. Avaamalla solmun pääsee pienemmällä vaivalla liikenteeseen. Paalusolmun saa pieneen metallilenkkiinkin tai vetää köyden lenkin kautta takaisin veneeseen ja molemmat päät samaan knaapiin kiinni. Köydenpään ilman hakaa voi tarvittaessa heittää turvallisesti avustajalle rannalla, mutta haka on vaaratekijä. Maakravut käyttää hakasia keulaköysissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Taisi kokeneempi purjehtija olla aika kokematon. Pleissattu lenkki on pysyvä ja solmu on avattava. Avattava on parempi siltä varalta että joku heittää lenkkinsä pollariin pujottamatta sitä ensin alakautta pollarissa jo olevan lenkin läpi. Avaamalla solmun pääsee pienemmällä vaivalla liikenteeseen. Paalusolmun saa pieneen metallilenkkiinkin tai vetää köyden lenkin kautta takaisin veneeseen ja molemmat päät samaan knaapiin kiinni. Köydenpään ilman hakaa voi tarvittaessa heittää turvallisesti avustajalle rannalla, mutta haka on vaaratekijä. Maakravut käyttää hakasia keulaköysissä.
On se vaan kumma, että joillekin pitää kaikki vääntää rautalangasta.
Tietenkään keulaköyteen ei tarvitse minkäänlaista härpäkettä. Aina voi tehdä tarvittavan solmun.
Helpompi versio on tehdä valmis yleiskäyttöinen solmu kuten yllä kuvattiin
Vielä helpompi versio on pujottaa yleiskäyttöiseen solmuun yleiskäyttöinen palomiehen haka, jonka käyttöä yllä kuvattiin
Koulukunta, joka tekee keulakiinnityksen juoksuköydellä on ihan ok. Itse vierastan sitä puuttuvan joustimen takia. Paljon se on kuitenkin käytössä.
Tämä sitten ihan vaan omaan kokemukseen nojautuen. Kirjoissa saatetaan puhua muuta. Valmiilla pleisseillä ei keulakiinnityksessä mielestäni paljon arvoa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se vaan kumma, että joillekin pitää kaikki vääntää rautalangasta.
Tietenkään keulaköyteen ei tarvitse minkäänlaista härpäkettä. Aina voi tehdä tarvittavan solmun.
Helpompi versio on tehdä valmis yleiskäyttöinen solmu kuten yllä kuvattiin
Vielä helpompi versio on pujottaa yleiskäyttöiseen solmuun yleiskäyttöinen palomiehen haka, jonka käyttöä yllä kuvattiin
Koulukunta, joka tekee keulakiinnityksen juoksuköydellä on ihan ok. Itse vierastan sitä puuttuvan joustimen takia. Paljon se on kuitenkin käytössä.
Tämä sitten ihan vaan omaan kokemukseen nojautuen. Kirjoissa saatetaan puhua muuta. Valmiilla pleisseillä ei keulakiinnityksessä mielestäni paljon arvoa ole.Toisille pitää näemmä vääntää rautakangesta.
Yleiskäyttöinen solmu ei ole pysyvä vaan avattava. Se haka on tiellä kun käytetään köysilenkkiä ja otettava erikseen talteen kun solmittu köysilenkki avataan. Haka on monessa tilanteessa haitaksi ja hyöty on marginaalinen kunhan viitsii opetella muutaman hyvän solmun.
Juoksuköysi on tietysti joustava itsessään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisille pitää näemmä vääntää rautakangesta.
Yleiskäyttöinen solmu ei ole pysyvä vaan avattava. Se haka on tiellä kun käytetään köysilenkkiä ja otettava erikseen talteen kun solmittu köysilenkki avataan. Haka on monessa tilanteessa haitaksi ja hyöty on marginaalinen kunhan viitsii opetella muutaman hyvän solmun.
Juoksuköysi on tietysti joustava itsessään.Ei ole saatavilla köysiä, jotka keulakiinnityksessä olisi yhtä aikaa joustavia ja lujia. Varsinkaan kaksinkerroin laitettuna.
- Anonyymi
Kovasti on porukalla ehdottomia totuuksia eri kiinnitystapojen paremmuudesta. Itse käytän hakaa, paalusolmua, juoksuköyttä ym ihan tilanteen mukaan. Haka on nopeutensa takia toisinaan kiva rantautuessa, jos laiturissa on lenkit. Varsinkin, jos on yksin liikenteessä ja tuuli painaa. Juoksuköysi on monesti lähtiessä näppärä. Pitempiaikaiseen kiinnitykseen erityisesti kovassa kelissä solmitut köyden joustimin ovat hyvät. Nämä eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia. Vaikka tullessa napsauttaisit haan kiinni lenkkiin, ei se toki tarkoita, että vene pitäisi niin jättää tai että lähtiessä ei voisi olla juoksuköyttä. Toimitaan tilanteen mukaan.
Mitä joustimiin tulee, niin oli joustimet tai ei, kannattaa miettiä myös sitä köyden suuntaa ja pituutta. Usein näkee, kun kylkiparkissa tai aisassa vedetään lyhyt köysi kohtisuorasti sivuun. Aallokossa tuosta aiheutuu todella kovia nykäisyjä. Jos köydet ovat reilusti vinosti, ei pääse tulemaan samanlaisia nykäyksiä. Varsinkin kotisataman kiinnityksiä kannattaa tarkkailla joskus kovassa kelissä, niin löytää sen tavan, jossa veneeseen ei kohdistu kovia nykäyksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole saatavilla köysiä, jotka keulakiinnityksessä olisi yhtä aikaa joustavia ja lujia. Varsinkaan kaksinkerroin laitettuna.
Riippuu tietysti veneestä, mutta monelle löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovasti on porukalla ehdottomia totuuksia eri kiinnitystapojen paremmuudesta. Itse käytän hakaa, paalusolmua, juoksuköyttä ym ihan tilanteen mukaan. Haka on nopeutensa takia toisinaan kiva rantautuessa, jos laiturissa on lenkit. Varsinkin, jos on yksin liikenteessä ja tuuli painaa. Juoksuköysi on monesti lähtiessä näppärä. Pitempiaikaiseen kiinnitykseen erityisesti kovassa kelissä solmitut köyden joustimin ovat hyvät. Nämä eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia. Vaikka tullessa napsauttaisit haan kiinni lenkkiin, ei se toki tarkoita, että vene pitäisi niin jättää tai että lähtiessä ei voisi olla juoksuköyttä. Toimitaan tilanteen mukaan.
Mitä joustimiin tulee, niin oli joustimet tai ei, kannattaa miettiä myös sitä köyden suuntaa ja pituutta. Usein näkee, kun kylkiparkissa tai aisassa vedetään lyhyt köysi kohtisuorasti sivuun. Aallokossa tuosta aiheutuu todella kovia nykäisyjä. Jos köydet ovat reilusti vinosti, ei pääse tulemaan samanlaisia nykäyksiä. Varsinkin kotisataman kiinnityksiä kannattaa tarkkailla joskus kovassa kelissä, niin löytää sen tavan, jossa veneeseen ei kohdistu kovia nykäyksiä.Pikaiseen väliaikaiseen kiinnitykseen haka on tietyissä paikoissa ihan hyvä, sellainen joka on yhtenäinen avoin silmukka jonka saa nopeasti köyden lenkkiin kiinni aina tarvittaessa eli harvemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole saatavilla köysiä, jotka keulakiinnityksessä olisi yhtä aikaa joustavia ja lujia. Varsinkaan kaksinkerroin laitettuna.
Vielä vähemmän löytyy hakoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisille pitää näemmä vääntää rautakangesta.
Yleiskäyttöinen solmu ei ole pysyvä vaan avattava. Se haka on tiellä kun käytetään köysilenkkiä ja otettava erikseen talteen kun solmittu köysilenkki avataan. Haka on monessa tilanteessa haitaksi ja hyöty on marginaalinen kunhan viitsii opetella muutaman hyvän solmun.
Juoksuköysi on tietysti joustava itsessään.Jankataan nyt vielä kun se tuntuu toisille tuottavan niin suurta tyydytystä.
Kuka tässä solmujen opettelun viitsimisestä puhuu. Jokaisen solmun hyvät ja huonot puolet on hyvin tiedossa. Kysymys on siitä, että mikä vaihtoehto on sopivan monipuolinen tarpeeseen nähden. Paalusolmun köysilenkki menee pollariin ja knaapiin - tarvittaessa muiden köysien alta jne ilman että haasta on mitään haittaa. Haka viedään tällöin solmun juureen. Lenkkiin kiinnitetään kätevästi haalla ilman että solmua tarvitsee avata. Ja jos tarve vaatii, voi solmun toki aukaista.
Haassa on huonona puolena se, että heittää sitä ei käytännössä voi. Sitä varten on toinen yleisköysi.
Oiskohan tämä nyt omalta osalta tässä. Seuraava aihe … - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä vähemmän löytyy hakoja.
Löytyy hakoja, jotka ovat riittävän lujia. Haalla kiinnitetyssä köydessä on tietysti joustin. Juoksevana laitetussa köydessä en ole kenelläkään nähnyt joustimia kuin toisessa pätkässä, jolloin ei juuri jousta, mutta hyvin hinkkaa köyttä poikki laiturin lenkissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy hakoja, jotka ovat riittävän lujia. Haalla kiinnitetyssä köydessä on tietysti joustin. Juoksevana laitetussa köydessä en ole kenelläkään nähnyt joustimia kuin toisessa pätkässä, jolloin ei juuri jousta, mutta hyvin hinkkaa köyttä poikki laiturin lenkissä.
Juurihan tuolla valiteltiin ettei löydy riittävän vahvoja hakoja. Joustava köysi on joustava itsessään ja joustaa mennen tullen eikä hankaa niin kuin erillinen joustin esittämässäsi tilanteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu tietysti veneestä, mutta monelle löytyy.
Kerrotko millainen köysi kestää tonneja (purjehduspalstalla kun ollaan veneet painavat tonneja),mutta kuitenkiin joustaa merkittävästi (muutaman) metrin pituisena?
Tuossa voisi olla vaihtoehto parhaammasta päästä:
https://www.gleistein.com/en/geo-marine-rope/geosquare-polyamide
Venyy 7% 10% murtolujuuden kuormalla. 12 mm köysi kestää jo 4 tonnia eli 7% vastaa jo 400 kg vetoa. Kaksinkertaiseksi laitettuna 800 kg. Keulaköysi ei usein ole kuin metrin mittainen, joten tuo on sitten 7 cm.
Mulla on keulaköysissä 2 kpl Bungeja. Niille luvataan 20 cm jousto 250 kg kuormalla. Tuuliselle paikalle suositellaan 4-5 kpl.
Edes tuohon 20 cm (eli 20% 1 m köyteen) joustoon tuohon edelläolevaan pitäisi saada 50% murtolujuudesta. Silloin köysi on kyllä hyvin pian poikki.
Harvemmella on polyamidiköysiä. Tuo edellinen polyesteristä joustaa enää 2,8% 10% murtolujuudesta. Tosin 12 mm köyden murtolujuuskin on enää 3 tn. 7% joustoon vaaditaan 900 kg.
Polypropeenina sama venyy 3,2% 10% murtolujuudesta ja murtolujuus 2,2 tn. 7% joustoon vaaditaan 500 kg.
Mulla on kuori ydin polyesteriköysi, joka venyy vain 2% 10% murtolujuudesta. 12 mm koossa murtolujuus 3,3 tn. Mulla on 16 mm köysi 6 tn veneessä. 7% venymä tulee vasta 50% murtolujuudesta eli 16 mm köydellä 2,7 tonnia. Mahdotonta noita olisi käyttää ilman joustimia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jankataan nyt vielä kun se tuntuu toisille tuottavan niin suurta tyydytystä.
Kuka tässä solmujen opettelun viitsimisestä puhuu. Jokaisen solmun hyvät ja huonot puolet on hyvin tiedossa. Kysymys on siitä, että mikä vaihtoehto on sopivan monipuolinen tarpeeseen nähden. Paalusolmun köysilenkki menee pollariin ja knaapiin - tarvittaessa muiden köysien alta jne ilman että haasta on mitään haittaa. Haka viedään tällöin solmun juureen. Lenkkiin kiinnitetään kätevästi haalla ilman että solmua tarvitsee avata. Ja jos tarve vaatii, voi solmun toki aukaista.
Haassa on huonona puolena se, että heittää sitä ei käytännössä voi. Sitä varten on toinen yleisköysi.
Oiskohan tämä nyt omalta osalta tässä. Seuraava aihe …Ja kun sen solmun aukaisee pitää haka ottaa talteen tai se tipahtaa mereen, joka ei ole huono vaihtoehto sekään. Jos monipuolisuudesta puhutaan on solmu paljon hakaa monipuolisempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko millainen köysi kestää tonneja (purjehduspalstalla kun ollaan veneet painavat tonneja),mutta kuitenkiin joustaa merkittävästi (muutaman) metrin pituisena?
Tuossa voisi olla vaihtoehto parhaammasta päästä:
https://www.gleistein.com/en/geo-marine-rope/geosquare-polyamide
Venyy 7% 10% murtolujuuden kuormalla. 12 mm köysi kestää jo 4 tonnia eli 7% vastaa jo 400 kg vetoa. Kaksinkertaiseksi laitettuna 800 kg. Keulaköysi ei usein ole kuin metrin mittainen, joten tuo on sitten 7 cm.
Mulla on keulaköysissä 2 kpl Bungeja. Niille luvataan 20 cm jousto 250 kg kuormalla. Tuuliselle paikalle suositellaan 4-5 kpl.
Edes tuohon 20 cm (eli 20% 1 m köyteen) joustoon tuohon edelläolevaan pitäisi saada 50% murtolujuudesta. Silloin köysi on kyllä hyvin pian poikki.
Harvemmella on polyamidiköysiä. Tuo edellinen polyesteristä joustaa enää 2,8% 10% murtolujuudesta. Tosin 12 mm köyden murtolujuuskin on enää 3 tn. 7% joustoon vaaditaan 900 kg.
Polypropeenina sama venyy 3,2% 10% murtolujuudesta ja murtolujuus 2,2 tn. 7% joustoon vaaditaan 500 kg.
Mulla on kuori ydin polyesteriköysi, joka venyy vain 2% 10% murtolujuudesta. 12 mm koossa murtolujuus 3,3 tn. Mulla on 16 mm köysi 6 tn veneessä. 7% venymä tulee vasta 50% murtolujuudesta eli 16 mm köydellä 2,7 tonnia. Mahdotonta noita olisi käyttää ilman joustimia."Kerrotko millainen köysi kestää tonneja (purjehduspalstalla kun ollaan veneet painavat tonneja)"
Onneksi niitä purjeveneitä ei tarvitse kiinnitysköysillä tai palomiehenhaoilla nostella. Olisi pelottavaa hommaa.
Mutta oikeassa olet. Tyypilliseen laiturikiinnitykseen lyhyillä köysillä ei pelkkä köyden jousto riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurihan tuolla valiteltiin ettei löydy riittävän vahvoja hakoja. Joustava köysi on joustava itsessään ja joustaa mennen tullen eikä hankaa niin kuin erillinen joustin esittämässäsi tilanteessa.
Millainen on joustava köysi? Kumiköysi? En ole koskaan nähnyt kiinnitysköytenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko millainen köysi kestää tonneja (purjehduspalstalla kun ollaan veneet painavat tonneja),mutta kuitenkiin joustaa merkittävästi (muutaman) metrin pituisena?
Tuossa voisi olla vaihtoehto parhaammasta päästä:
https://www.gleistein.com/en/geo-marine-rope/geosquare-polyamide
Venyy 7% 10% murtolujuuden kuormalla. 12 mm köysi kestää jo 4 tonnia eli 7% vastaa jo 400 kg vetoa. Kaksinkertaiseksi laitettuna 800 kg. Keulaköysi ei usein ole kuin metrin mittainen, joten tuo on sitten 7 cm.
Mulla on keulaköysissä 2 kpl Bungeja. Niille luvataan 20 cm jousto 250 kg kuormalla. Tuuliselle paikalle suositellaan 4-5 kpl.
Edes tuohon 20 cm (eli 20% 1 m köyteen) joustoon tuohon edelläolevaan pitäisi saada 50% murtolujuudesta. Silloin köysi on kyllä hyvin pian poikki.
Harvemmella on polyamidiköysiä. Tuo edellinen polyesteristä joustaa enää 2,8% 10% murtolujuudesta. Tosin 12 mm köyden murtolujuuskin on enää 3 tn. 7% joustoon vaaditaan 900 kg.
Polypropeenina sama venyy 3,2% 10% murtolujuudesta ja murtolujuus 2,2 tn. 7% joustoon vaaditaan 500 kg.
Mulla on kuori ydin polyesteriköysi, joka venyy vain 2% 10% murtolujuudesta. 12 mm koossa murtolujuus 3,3 tn. Mulla on 16 mm köysi 6 tn veneessä. 7% venymä tulee vasta 50% murtolujuudesta eli 16 mm köydellä 2,7 tonnia. Mahdotonta noita olisi käyttää ilman joustimia.Itehän juuri kerroit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko millainen köysi kestää tonneja (purjehduspalstalla kun ollaan veneet painavat tonneja),mutta kuitenkiin joustaa merkittävästi (muutaman) metrin pituisena?
Tuossa voisi olla vaihtoehto parhaammasta päästä:
https://www.gleistein.com/en/geo-marine-rope/geosquare-polyamide
Venyy 7% 10% murtolujuuden kuormalla. 12 mm köysi kestää jo 4 tonnia eli 7% vastaa jo 400 kg vetoa. Kaksinkertaiseksi laitettuna 800 kg. Keulaköysi ei usein ole kuin metrin mittainen, joten tuo on sitten 7 cm.
Mulla on keulaköysissä 2 kpl Bungeja. Niille luvataan 20 cm jousto 250 kg kuormalla. Tuuliselle paikalle suositellaan 4-5 kpl.
Edes tuohon 20 cm (eli 20% 1 m köyteen) joustoon tuohon edelläolevaan pitäisi saada 50% murtolujuudesta. Silloin köysi on kyllä hyvin pian poikki.
Harvemmella on polyamidiköysiä. Tuo edellinen polyesteristä joustaa enää 2,8% 10% murtolujuudesta. Tosin 12 mm köyden murtolujuuskin on enää 3 tn. 7% joustoon vaaditaan 900 kg.
Polypropeenina sama venyy 3,2% 10% murtolujuudesta ja murtolujuus 2,2 tn. 7% joustoon vaaditaan 500 kg.
Mulla on kuori ydin polyesteriköysi, joka venyy vain 2% 10% murtolujuudesta. 12 mm koossa murtolujuus 3,3 tn. Mulla on 16 mm köysi 6 tn veneessä. 7% venymä tulee vasta 50% murtolujuudesta eli 16 mm köydellä 2,7 tonnia. Mahdotonta noita olisi käyttää ilman joustimia.Poly Ropes Storm on riittänyt meikäläiselle. Mitoitettu niin että köysi katkeaa ennen kuin knaapit irtoaa veneestä kun poiju pitää kuitenkin veneen syvässä vedessä. Ei ole mennyt kolmessa vuodessa poikki. Satunnaisiin vierasvenesatamiin joissa ei voi kiinnittyä kunnolla pitkillä köysillä mutta joissa talipäät ajaa isoa aallokkoa on varoiksi pari köyteen ilman pujottamista kiepautettavaa kumijoustinta joita ei alkuinnostuksen jälkeen ole viitsinyt näprätä sen enempää kuin palomiehenhakojakaan. Köyden päässä pleissattu silmukka veneen knaapiin kiinni ja toinen pää suorinta (ei lyhintä) reittiä laiturin kautta takaisin samaan knaapiin. Luonnonsatamissa ei ankkuri kuitenkaan pidä minkä köysi kestää eikä kippari kestä sitä röykytystä kumilla tai ilman eli paikan vaihto hyvän sään aikana. Monipuolisuudessa ja käytettävyydessä paljas köysi on paras mutta jokainen taaplaa tyylillään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen on joustava köysi? Kumiköysi? En ole koskaan nähnyt kiinnitysköytenä.
Etkö oikeasti tiedä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poly Ropes Storm on riittänyt meikäläiselle. Mitoitettu niin että köysi katkeaa ennen kuin knaapit irtoaa veneestä kun poiju pitää kuitenkin veneen syvässä vedessä. Ei ole mennyt kolmessa vuodessa poikki. Satunnaisiin vierasvenesatamiin joissa ei voi kiinnittyä kunnolla pitkillä köysillä mutta joissa talipäät ajaa isoa aallokkoa on varoiksi pari köyteen ilman pujottamista kiepautettavaa kumijoustinta joita ei alkuinnostuksen jälkeen ole viitsinyt näprätä sen enempää kuin palomiehenhakojakaan. Köyden päässä pleissattu silmukka veneen knaapiin kiinni ja toinen pää suorinta (ei lyhintä) reittiä laiturin kautta takaisin samaan knaapiin. Luonnonsatamissa ei ankkuri kuitenkaan pidä minkä köysi kestää eikä kippari kestä sitä röykytystä kumilla tai ilman eli paikan vaihto hyvän sään aikana. Monipuolisuudessa ja käytettävyydessä paljas köysi on paras mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Eli tuollainen joustoköysikin on olemassa. Ei sekään kovin joustava ole. Testissä 14 mm köysi venyi 12% 500 kg vedossa. 500 kg on jo paljon, varsinkin kaksinkerroin laitetulle köydelle eli tonni.
Venyyhän tuo siis vähän enemmän kuin tuo 8-lyöty polyamidi, muttei joustimen veroisesti ellei köysi ole todella pitkä.
Joustimilla ja pähän pleissatuilla karbiinihaoilla jatketaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tuollainen joustoköysikin on olemassa. Ei sekään kovin joustava ole. Testissä 14 mm köysi venyi 12% 500 kg vedossa. 500 kg on jo paljon, varsinkin kaksinkerroin laitetulle köydelle eli tonni.
Venyyhän tuo siis vähän enemmän kuin tuo 8-lyöty polyamidi, muttei joustimen veroisesti ellei köysi ole todella pitkä.
Joustimilla ja pähän pleissatuilla karbiinihaoilla jatketaan.Paljonko joustaa kumijoustin jonka ympärille on kierretty ne kolme kierrosta köyttä?
Minulla on Unimer U-Cleatit 14mm köydellä mutta eipä ole tullut mitattua paljonko köyttä tuli "hukattua" joustimen ympärille. Köyttä on veneen ja laiturin tai rannan välissä käytännössä aina vähintään 2m, eli Storm joustaisi 24cm. Mahtaako köyden rajoittama kumijoustin venyä merkittävästi enemmän? Kierros liikaa niin kumijoustin venyy kunnes katkeaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tuollainen joustoköysikin on olemassa. Ei sekään kovin joustava ole. Testissä 14 mm köysi venyi 12% 500 kg vedossa. 500 kg on jo paljon, varsinkin kaksinkerroin laitetulle köydelle eli tonni.
Venyyhän tuo siis vähän enemmän kuin tuo 8-lyöty polyamidi, muttei joustimen veroisesti ellei köysi ole todella pitkä.
Joustimilla ja pähän pleissatuilla karbiinihaoilla jatketaan.Aikaisemmassa testissä venyi 20% 100kg kuormalla. Tuossa 12% testissä se oli esivenytetty 20kg kuormalla ennen 500kg vetoa. Totuus lienee jossain välimaastossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko millainen köysi kestää tonneja (purjehduspalstalla kun ollaan veneet painavat tonneja),mutta kuitenkiin joustaa merkittävästi (muutaman) metrin pituisena?
Tuossa voisi olla vaihtoehto parhaammasta päästä:
https://www.gleistein.com/en/geo-marine-rope/geosquare-polyamide
Venyy 7% 10% murtolujuuden kuormalla. 12 mm köysi kestää jo 4 tonnia eli 7% vastaa jo 400 kg vetoa. Kaksinkertaiseksi laitettuna 800 kg. Keulaköysi ei usein ole kuin metrin mittainen, joten tuo on sitten 7 cm.
Mulla on keulaköysissä 2 kpl Bungeja. Niille luvataan 20 cm jousto 250 kg kuormalla. Tuuliselle paikalle suositellaan 4-5 kpl.
Edes tuohon 20 cm (eli 20% 1 m köyteen) joustoon tuohon edelläolevaan pitäisi saada 50% murtolujuudesta. Silloin köysi on kyllä hyvin pian poikki.
Harvemmella on polyamidiköysiä. Tuo edellinen polyesteristä joustaa enää 2,8% 10% murtolujuudesta. Tosin 12 mm köyden murtolujuuskin on enää 3 tn. 7% joustoon vaaditaan 900 kg.
Polypropeenina sama venyy 3,2% 10% murtolujuudesta ja murtolujuus 2,2 tn. 7% joustoon vaaditaan 500 kg.
Mulla on kuori ydin polyesteriköysi, joka venyy vain 2% 10% murtolujuudesta. 12 mm koossa murtolujuus 3,3 tn. Mulla on 16 mm köysi 6 tn veneessä. 7% venymä tulee vasta 50% murtolujuudesta eli 16 mm köydellä 2,7 tonnia. Mahdotonta noita olisi käyttää ilman joustimia.Hiukan ylioptimistisen lupauksen olet saanut. Bungy joustaa 7-8cm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikaisemmassa testissä venyi 20% 100kg kuormalla. Tuossa 12% testissä se oli esivenytetty 20kg kuormalla ennen 500kg vetoa. Totuus lienee jossain välimaastossa.
Toi vanha testi oli kovin outo. Siinä oli suurin osa testatuista köysistä metalli- tai kumijoustimella. Kaikille oli ilmoitettu jousto prosentteina. Köydelle OK, mutta joustimelle ei. Joustin joustaa saman verran köyden pituudesta riippumatta.
Köysi, joka joustaa 20% 100 kg kuormalla on käyttökelvoton kiinnitysköytenä. Vähänkin pidempi köysi niin vene on aivan missä sattuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiukan ylioptimistisen lupauksen olet saanut. Bungy joustaa 7-8cm.
En ole sitä saanut. Luin myyjän sivuilta. 20 cm on siis kahdella joustimella/köysi. Ja köytenä 20 mm. Voihan olla, ettei tuo toteudu, mutta ihan hyvin noi toimivat.
https://store.captainsshop.fi/ckeditor/plugins/fileman/Uploads/ProductImages/8/81-a1015/diagram-hg-sv.png
- Anonyymi
Itse olen päätynyt Wichardin tuotteisiin, omani ostin Maritimista. Näiden pitäisi oikein mitoitettuna kestää.
https://marine.wichard.com/en/stainless-steel-hardware/snap-hooks/carabiners
Ostovaiheessa pohdiskelin myös Kongin vastaavia tuotteita. - Anonyymi
Luterilaisuus olisi melko kovaa. Ehkä liian kovaa purren viedesä koko ajan samaan suuntaan. Poliisikunnanhakakaan ei juuri auta.
- Anonyymi
Olisko täällä jankuttamassa vuoden laiturisähkömies tai kenties hänen hyvä kaksoisveli?
- Anonyymi
Kuka on vuoden laiturisähkömies?
- Anonyymi
Terapiapaikkaa odotteleva Suomi24 lukija on taas aktivoitunut.
Hänet voi tunnistaa parin sanan kommenteista.
- Anonyymi
Yksi, kaksi ja kolme
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli2432233Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!1611458Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt531300- 741065
Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!
Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t31029- 78950
Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?
8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni211933Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen
mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.45845Kohta me ei enää nähdä :(
En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.39669Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?
Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen15660