Millainen on olla aikuinen lapsi, kun äiti on narsisti?

Anonyymi

Mitä lapset joutuvat kokemaan, kun äiti on narssi?

19

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole kokemusasiantuntija mutta kyllähän niin käsitys itsestä kuin ihmissuhteista on väkisinkin vääristynyt mikä näkyy kaikessa. Oletko sitten ollut kultalapsi, mustalammas vai harmaa hiirulainen, vaikuttaa varmaan ajatteluusi.

      Yhden narsistin aikuisikään ehtinyttä tytärtä joudun/pääsen seuraamaan suht läheltä ja onhan se suhde outo. Ei aikuisella lapsella ole omaa elämään vaan hän on äitinsä ruumiinosa. Perhe tuskin tajuaa itsekään kuinka omituiselta tuo äiti-tytär -suhde näyttää ulospäin. Parikymppinen tytär harrastaa äitinsä kanssa, tekee töitä äitinsä kanssa, on monessa yhdistystoiminnassa mukana niin että äiti on puheenjohtajana, tytär sihteeri. Kun äiti leuhottaa milloin missäkin, tytär kulkee mukana kuin lakeija. Tytär ei pääse muuttamaan kotoa pois mitä ihmeellisimpien syiden takia, joihin tytär taitaa itse uskoa enemmän kuin kukaan muu. Paikkakunnalla tuota äiti-tytär -paria on jo alettu verrata muinoin kylässä asuneeseen äitiin ja tyttäreen, joilla oli lopulta vaikeita mielenterveyden ja elämänhallinnan ongelmia eläessään niin syvällä omassa kuplassaan.

      Jo pienenä äiti on sälyttänyt tyttärelle vastuuta niin kodista kuin sisaruksista, mikä on jättänyt tyttäreen velvollisuudentunteen: auta äitiä, unohda oma elämä.

      • Anonyymi

        Tytär on tyytyväinen asemaansa kun äiti on potkaissut tyhjää, hänestä tulee sukunsa, äitinsä jatkumo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tytär on tyytyväinen asemaansa kun äiti on potkaissut tyhjää, hänestä tulee sukunsa, äitinsä jatkumo

        Ehkä narsisteille käy niin. Ei normaali ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tytär on tyytyväinen asemaansa kun äiti on potkaissut tyhjää, hänestä tulee sukunsa, äitinsä jatkumo

        Naurettavaa.

        Samaa ajattelua kuin "alkoholistin jälkeläisistä tulee alkoholisteja" - ei varmasti. Osasta voi tulla, yhtä monista taas vaikkapa absolutisteja tai ihan kohtuukäyttäjiä. Sen sijaan kasvuympäristönsä on voinut heitä kaikkia traumatisoida.

        Narsistit jättänevät jälkeensä monin tavoin raunioituneita yksilöitä, ei ainoastaan työpaikoillaan ja parisuhteissaan, vaan tietysti myös kodeissansa jälkikasvua myöten. Jos sinä et pysty tuntemaan kaikenlaisia lukemattomia ihmiskohtaloita kohtaan empatiaa, sille ei tietystikään kukaan voi mitään.


    • Anonyymi

      Minä toivon että äiti pärjäisi ilman minua ja pysyisi hengissä pitkään ilman minua, ja iloisena ilman minua. koska kuka hän ikinä onkaan, hänellä ei ole emotionaalisesti kestettävää käytöstä minua kohtaan ja toimintansa vahingoittaa minua.
      En luokittele häntä miksikään enkä puhu hänestä enää mitään koska hän on mielensä muuttanut eikä minulla ole enää hänen oikeutustaan puhua oman pääni mukaan hänestä.

      • Anonyymi

        Mä harjottelen täällä luontaisparannusta vaikeempiinkin fyysisiin vaivoihin asiallista kohtelua odotellessa, koska en aio asioida missään ennenkuin voin asioida asiallisesti tyylikkäästi 50 vuotiaan naisen arvolla.

        No mut jos onnistun näissä luontaisparannuksissa niin kohta alan olla itseoppinut luontaisparantajakin....


        ppoiuuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä harjottelen täällä luontaisparannusta vaikeempiinkin fyysisiin vaivoihin asiallista kohtelua odotellessa, koska en aio asioida missään ennenkuin voin asioida asiallisesti tyylikkäästi 50 vuotiaan naisen arvolla.

        No mut jos onnistun näissä luontaisparannuksissa niin kohta alan olla itseoppinut luontaisparantajakin....


        ppoiuuuuu

        Yks parannus ei meinaa täysin onnistua ja mun mielestä saattais vaatia muutama pientä leikkausta onnistuakseen, joita harmillisesti en voi tehdä ite...heh
        En oo ihan ajatellut ryhtyä itseoppineeksi kirurgiksi,,,heheheh
        Hammaslääkärit ovat myös hyvin tärkeitä, koska vähän ois vaikeeta porata itse hampaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yks parannus ei meinaa täysin onnistua ja mun mielestä saattais vaatia muutama pientä leikkausta onnistuakseen, joita harmillisesti en voi tehdä ite...heh
        En oo ihan ajatellut ryhtyä itseoppineeksi kirurgiksi,,,heheheh
        Hammaslääkärit ovat myös hyvin tärkeitä, koska vähän ois vaikeeta porata itse hampaansa.

        Sellasten niinku herkempien vanhempien rouvien kohtelua eri paikoissa pitäisi kohentaa



        popiiuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellasten niinku herkempien vanhempien rouvien kohtelua eri paikoissa pitäisi kohentaa



        popiiuuuu

        Siis se on ihan kauheeta kun ei saa asioida silleen rouvamaisesti


        ppooiiii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis se on ihan kauheeta kun ei saa asioida silleen rouvamaisesti


        ppooiiii

        Minua yleensä parhaiten ymmärtää äitiäni vanhemmat rouvat eli noin 80 vuotiaista alkaen



        ppoiuuuui


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua yleensä parhaiten ymmärtää äitiäni vanhemmat rouvat eli noin 80 vuotiaista alkaen



        ppoiuuuui

        yleensä tykkään eniten iäkkäiden ihmisten puhetyylistä.
        mikään 60 v ei riitä. Pitää olla reippaasti vanhempi



        ppiuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yleensä tykkään eniten iäkkäiden ihmisten puhetyylistä.
        mikään 60 v ei riitä. Pitää olla reippaasti vanhempi



        ppiuuuu

        Mä oon jo lapsena tykänny hienoista vanhoista rouvista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon jo lapsena tykänny hienoista vanhoista rouvista

        Minuu jo ihan kauhistuttaa nämä jotkut nykyajan "tytöt".
        Yhtäkkii pitäisi kertoo omia asioitaan joillein tytöille, kuulemma se tilanne ihmetyttää muitakin rouvia


    • Anonyymi

      Mahdotontahan sitä on lähteä arvioimaan millaista elämä olisi ollut, jos olisi kasvanut jotenkin tasapainoisessa perheessä. Mutta paljon se tuntuu vaikuttavan pitkälle aikuisuuteen.

      Ikään kuin tietoisella tasolla hyvinkin jo tietää asioiden syy yhteydet, ja sen että mitkä asiat ovat oman elämän ongelmia, ja miten niihin pitäisi suhtautua, niin tiedostamattomalla tasolla se oma ego on rakennettu, äidin rakentamalle "mädälle" kivijalalle.

      Tämä "alitajunta" tietenkin vaikeuttaa tarpeettomasti kaikkia asioita.

    • Anonyymi

      Molemmat vanhemmat olivat narsisteja. Sitä vaan on vaikea itselleen tunnustaa. Vuosia meni ennenkuin itselle sen myönsin. Siis täysin sairaita minä miniä.

      • Anonyymi

        Eikä narsismissa ole edes pahinta minä minä, vaan kieroutunut logiikka


        ppoiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä narsismissa ole edes pahinta minä minä, vaan kieroutunut logiikka


        ppoiuyyy

        Minä minä ei sinällään ole kauheen paha asia jos ei logiikka kieroudu hyvän tieltä


        poiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä minä ei sinällään ole kauheen paha asia jos ei logiikka kieroudu hyvän tieltä


        poiuyyy

        oon samaa mieltä intialaisen gurun kanssa että se minä juttu on tietoisuuden laajuuskysymys,,,,kennellä on suppea toryoisuus näkee minän kenellä vähän kaajempi näkee läheiset kenellä vielä laajempi näkee koko maapallon, kenellä vioelä laajempi koko kosmoksen jne
        ja rakkaus suuntautuu sit ton mukaan

        pouyttt


    • Anonyymi

      Maailman "pahan" näkeminen nimenomaan hennossa herkkyydessä on aivan valheellista projisointia

      ppoiuuyy

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe