peräprutkun keväthuolto

Tervehdys kaipparit

Veneessäni on 80 hv:n Yamaha vm.-96. Ja kun olen vasta aloitellut (moottori)veneilijä niin kiinnostaa tuo keväthuolto. Mitä moottorille kannattaa keväisin tehdä, jotta se toimisi luotettavasti koko kesän? Entäpä syyshuolto?

Kuinka usein kannattaa käyttää ammattilaisella?

9

4228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      kokeile hakukoneella löytyisikö yhtään vastausta. Olet ainakin 8:s kysyjä samalle asialle tänä keväänä.

    • R K-S

      Kaikki venemoottorit tulisi huoltaa syksyllä, ei keväällä. Pitkö seisonta-aika aiheuttaa eniten vikoja. Jos teet hyvin syyshuollon, niin ei travitse tehdä korjauksia seuraavana kesänä.

    • jonhson

      Itsellä -87 60 heppane jonhson, eka omistaja huollatti joka kerta korjaamolla koneen n. kolmivuotiaaksi kun minä sain sen käsiini v.90 niin huolto loppui eli syksyllä vene ylös ja pukeille ei muuta.

      Kevällä veneen pesu liuottimella, akku irti ja lataukseen jos siinä on vielä virtaa? peräölyroput auki ja pikkusen valuttaa ja katson öljyn värin, sitten hieman lisään öljyä en ole koskaan vaihtanut.

      2-tahtiöljysäiliön siivilän putsaan vuosittain ja lisään öljyä.

      Eipä tämä muuta tarvi kun veteen ja toivoa, että starttaa.

      Varatulpat on veneessä aina mukana kerran olen 15v aikana vaihtanut tulpat.

      Ikinä ei ole konetta huuhdeltu makealla vedellä vaikka on meressä joka kesä.

      Joten humpuukia ainakin nämä 2- tahti moottorin huolto-ohjeet. Ajoa vain ja pientä tarkkailua niin hyvin menee..

      • tover

        kaikille tuommonenen välinpitämöttömyys omaisuuttaan kohtaan, elä ainakaan mainosta niitä aloittelijoille. kannattas ainaki ajaa suojaöljyt kaasareiden läpi koneeseen syksyllä jotta neulalaakerit saa suojan päälleen. jos ei muuta viitsi syksyllä tehdä.


      • A2.0

        Suurin osa taitaa huoltaa koneensa samoin. Kaksitahtimoottorit on tehty ympärivuotiseen käyttöön. Ei ne muutamassa kuukaudessa kerkee kulua miksikään. Vieläpä toimivat huolettomalla huollolla ja talvisäilytyksellä vuosia.

        Kaikilla ei syksyllä riitä enää inspiraatio venettä ja konetta kohtaan; kunhan saa pois vedestä ja pressun päälle.
        Tämä on käytännön veneilyä.


      • jonhson
        tover kirjoitti:

        kaikille tuommonenen välinpitämöttömyys omaisuuttaan kohtaan, elä ainakaan mainosta niitä aloittelijoille. kannattas ainaki ajaa suojaöljyt kaasareiden läpi koneeseen syksyllä jotta neulalaakerit saa suojan päälleen. jos ei muuta viitsi syksyllä tehdä.

        Eli tarkoitan, että mitä järkeä on "ylihuoltaa" suurella rahalla yksinkertaista 2-tahtikonetta kun toimii vähemmälläkin. Esim kaikki makeavesihuuhtelut, tulppien vaihdot, öljynsuihkuttelut syksyllä yms. turhaa ylihuolehtimista!!

        Minun kone on jo 17v vanha ja toimii kun junan vessa huoltoihin mennyt koko aikana ehkä 100€ eikä juuri mitään työtä.

        Kuinka kauan odotat, että tollanen moottori moottori pitäis kestää vielä jos sitä oikein rahalla ja vaivalla huolttaa?

        Tällä hetkellä itseasiassa odotan, että jonssoni laukeis niin tulis ostettua tilalle pieniruokaisempi tuon juopon tilalle.

        Mitään myynti/vaihtoarvoa ei koneella ole ollut enää vuosiin mutta kun ei viitsi toimivaa heittää laiturinpainoksikaan.


      • 2T on paras
        A2.0 kirjoitti:

        Suurin osa taitaa huoltaa koneensa samoin. Kaksitahtimoottorit on tehty ympärivuotiseen käyttöön. Ei ne muutamassa kuukaudessa kerkee kulua miksikään. Vieläpä toimivat huolettomalla huollolla ja talvisäilytyksellä vuosia.

        Kaikilla ei syksyllä riitä enää inspiraatio venettä ja konetta kohtaan; kunhan saa pois vedestä ja pressun päälle.
        Tämä on käytännön veneilyä.

        Vaihdoin purkkarin prutkuun vesipumpun kumisiivan, kun täällä monet pitää ao. työtä tärkeänä. Luulisin, että siivaa ei ole vaihdettu kymmeneen vuoteen. Vanha siiva oli kuin uusi. Ei murtumia tai kulumia.

        Kuinka kauan tuo osa yleensä kestää?


      • Joo

        Tolla menetelmälläsi pärjää kyllä aika pitkälle, kun et sitten ajakkaan koneella. Jos yhdet tulpat olet joutunut vaihtamaan/15v niin varmuudella voi sanoa, että et sitten juuri venettä käytäkkään. Paljon liikkuvat ajavat parit tulpat kesässä, aika paljon liikkuvat yhdet ja normaalikulkija käyttää samoja tulppia pari kesää. Sinä siis vähintään 7,5 kesää.....ainiin, tietysti, nehän jouduit vaihtamaan kun edellinen omistaja oli vähän ajanutkin koneella.

        Mukavan riskin otat kun et vaihda peräöljyä syksyllä. Jos ajaisit vähän enemmän niin vuotava perä olisi mahdollisesti täynnä vettä ja halkeaisi pakkasessa. Joka tapauksessa tulisi laakerivaurioita ja perä leviäisi, mutta kun ei sitten ajeta, niin eihän se perä vuoda eikä ongelmia pääse syntymäänkään..

        Tiedä missä venettäsi säilytät, mutta meren ranta on pahempi kuin järven ranta. Tosiasia on, että aika iso osa perämoottorien laakerivaurioista syntyy juuri tuolla tavalla hoidetuille koneille talven aikana.

        Makeavesihuuhtelusta on hyötyä niissä tapuksissa joissa konetta ajetaan vähän koska kone kestää mekaanisesti tällöin hyvinkin pitkään, noilla ajoilla ei 15 vuotta taida olla mitään. Jos kesässä tulisi vaikkapa 500 ajotuntia, ei huutelulla olisi mitään väliä, koska kone loppuisi joka tapauksessa ennen kuin mitään syöpymiä ilmenisi.

        Ole huoleti, pääset kyllä koneesta jossain vaiheesa eroon. Vesipumpun siipipyörä vanhenee pikkuhiljaa, vaikka ei käytössä kulukkaan. Kun se lopettaa työsuhteen, niin koneesi leikkaa kiinni ja voit hyvällä omallatunnolla mennä ostamaan pienikulutuksisen nelitahdin joka säästää ajoillasi vallan rutosti. Eikä sitä sitten kannata huoltaa. Kyllä se siellä veneen perässä roikkuu monta vuotta ihan hyvin huoltamattakin.


      • johnson
        Joo kirjoitti:

        Tolla menetelmälläsi pärjää kyllä aika pitkälle, kun et sitten ajakkaan koneella. Jos yhdet tulpat olet joutunut vaihtamaan/15v niin varmuudella voi sanoa, että et sitten juuri venettä käytäkkään. Paljon liikkuvat ajavat parit tulpat kesässä, aika paljon liikkuvat yhdet ja normaalikulkija käyttää samoja tulppia pari kesää. Sinä siis vähintään 7,5 kesää.....ainiin, tietysti, nehän jouduit vaihtamaan kun edellinen omistaja oli vähän ajanutkin koneella.

        Mukavan riskin otat kun et vaihda peräöljyä syksyllä. Jos ajaisit vähän enemmän niin vuotava perä olisi mahdollisesti täynnä vettä ja halkeaisi pakkasessa. Joka tapauksessa tulisi laakerivaurioita ja perä leviäisi, mutta kun ei sitten ajeta, niin eihän se perä vuoda eikä ongelmia pääse syntymäänkään..

        Tiedä missä venettäsi säilytät, mutta meren ranta on pahempi kuin järven ranta. Tosiasia on, että aika iso osa perämoottorien laakerivaurioista syntyy juuri tuolla tavalla hoidetuille koneille talven aikana.

        Makeavesihuuhtelusta on hyötyä niissä tapuksissa joissa konetta ajetaan vähän koska kone kestää mekaanisesti tällöin hyvinkin pitkään, noilla ajoilla ei 15 vuotta taida olla mitään. Jos kesässä tulisi vaikkapa 500 ajotuntia, ei huutelulla olisi mitään väliä, koska kone loppuisi joka tapauksessa ennen kuin mitään syöpymiä ilmenisi.

        Ole huoleti, pääset kyllä koneesta jossain vaiheesa eroon. Vesipumpun siipipyörä vanhenee pikkuhiljaa, vaikka ei käytössä kulukkaan. Kun se lopettaa työsuhteen, niin koneesi leikkaa kiinni ja voit hyvällä omallatunnolla mennä ostamaan pienikulutuksisen nelitahdin joka säästää ajoillasi vallan rutosti. Eikä sitä sitten kannata huoltaa. Kyllä se siellä veneen perässä roikkuu monta vuotta ihan hyvin huoltamattakin.

        Tänään taas pudotettiin veteen "huoltamaton" vro 60 ekalla käyntiin ja nyt uusilla tulpilla varustettuna. Vesi suihkusi merkkireiästä iloisesti ja kaikki hyvin. Vesipumpun pyörää ei ole ikinä vaihdettu joten kestävät aika hyvin.

        Ajan muuten kesäisin n. 15 - 20 tankillista bensaa, joten jonkin verran kuitenkin. Ajo on mökille ja takaisin ei mitään uistelua yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      69
      7314
    2. Demarilesbo synnytti lapsen

      Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      157
      4044
    3. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      128
      4037
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      53
      3956
    5. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

      Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      59
      3627
    6. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

      "Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      60
      2658
    7. Porno-ope?

      Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      60
      2478
    8. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      36
      2272
    9. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      248
      2094
    10. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

      Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      10
      1931
    Aihe