Rupusakki ei kelpaa työnantajille

Miksi ei sanota suoraan, että työttömät työnhakijat ovat osaamatonta rupusakkia.
Suomessa on työvoimapula. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan seuraavan runsaan kymmenen vuoden aikana 200 000 uutta työntekijää (siirryt toiseen palveluun).

Teknologiateollisuus taas ilmoittaa tiedotteessaan, että tarvitsee samaan aikaan 130 000 uutta työntekijää (siirryt toiseen palveluun).

Ja niin edespäin. Työntekijäpula on nyt akuutti, hirveä, huutava, valtava tai yksinkertaisesti paha. Samaan aikaan työttömiä työnhakijoita on noin 300 000. Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta ei ole.

Julkisista puheenvuoroista päätellen työnantajat eivät nimittäin kaipaa työntekijöitä, saati työttömiä työnhakijoita. Mitä työnantajat sitten kaipaavat?

He kaipaavat osaajia. Teknologiateollisuuden edellä mainitussa tiedotteessa puhutaan osaajista, osaajatarpeesta, osaajapulasta, kansainvälisistä osaajista, ammattiosaajista, osaamisvajeesta, moniosaamisesta, digitalisaatio-osaamisesta ja kärkiosaamisista.

https://yle.fi/uutiset/3-12169306

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen teeveestäkin tuttu. Olin kerran yleisön joukossa Rapakymppi-ohjelmassa ja sielläkin olin ihan priimus. Minä en ole rupulisakkia.

      Bumpsista bumbum vaan kaikille kateellisille.

      • Anonyymi

        Bumpsista bumbum on homo.
        Yököttää tuollaista edes katsoa, Yrjö tulee...


    • Anonyymi

      Taitaa suurtyöttömyyden syyt olla vieläkin syvemmällä kuin halutaan tunnustaa.
      Peräti rakenteellisia sellaisia. Keinotekoisesti ylläpidettynä.

      Suurta työttömien joukkoa passivoimaan on rakennettu valtava koneisto, jossa toistasataa tuhatta pyörii palkattomissa työharjoitteluissa, ja toinen mokoma istuu niinkutsutuilla aktivointikursseilla. Kummatkin esimerkit vain vievät veronmaksajien rahoja, pitävät työttömän poissa työnhausta, eikä ole tarkoituskaan työllistää. Sanoivat julkisesti mitä tahansa. Jokainen työtön joka on kurssilta anonut lupaa lähteä työhönottohaastatteluun tietää tilanteen.

      Nyt sitten valtion kasvojen säilyttämiseksi on poliittisesti seksikästä vaatia työperäistä maahanmuuttoa, joka sekin kompastuu rakenteellisiin epäkohtiin. Ei ole ikinä ollutkaan tarkoitus, että tänne tullaan ulkomailta töihin. Muutoinhan jarruttavat tekijät olisi korjattu jo vuosikymmeniä aiemmin.

      https://demokraatti.fi/hei-huippuosaaja-tassa-suomi-tuletko-toihin

      Tuossa, kuten monessa muussakin maiden väliseen vapaaseen liikkuvuuteen liittyvässä epäkohdassa, alkaa EU-jäsenyytemmekin näyttäytymään oudossa valossa. Olaanko me EU-jäsenmaa vain valtionyhtiöitä varten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1643
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1300
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1100
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1077
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      878
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      840
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    10. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    Aihe