Miksi ei sanota suoraan, että työttömät työnhakijat ovat osaamatonta rupusakkia.
Suomessa on työvoimapula. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan seuraavan runsaan kymmenen vuoden aikana 200 000 uutta työntekijää (siirryt toiseen palveluun).
Teknologiateollisuus taas ilmoittaa tiedotteessaan, että tarvitsee samaan aikaan 130 000 uutta työntekijää (siirryt toiseen palveluun).
Ja niin edespäin. Työntekijäpula on nyt akuutti, hirveä, huutava, valtava tai yksinkertaisesti paha. Samaan aikaan työttömiä työnhakijoita on noin 300 000. Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta ei ole.
Julkisista puheenvuoroista päätellen työnantajat eivät nimittäin kaipaa työntekijöitä, saati työttömiä työnhakijoita. Mitä työnantajat sitten kaipaavat?
He kaipaavat osaajia. Teknologiateollisuuden edellä mainitussa tiedotteessa puhutaan osaajista, osaajatarpeesta, osaajapulasta, kansainvälisistä osaajista, ammattiosaajista, osaamisvajeesta, moniosaamisesta, digitalisaatio-osaamisesta ja kärkiosaamisista.
https://yle.fi/uutiset/3-12169306
Rupusakki ei kelpaa työnantajille
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minä olen teeveestäkin tuttu. Olin kerran yleisön joukossa Rapakymppi-ohjelmassa ja sielläkin olin ihan priimus. Minä en ole rupulisakkia.
Bumpsista bumbum vaan kaikille kateellisille.- Anonyymi
Bumpsista bumbum on homo.
Yököttää tuollaista edes katsoa, Yrjö tulee...
- Anonyymi
Taitaa suurtyöttömyyden syyt olla vieläkin syvemmällä kuin halutaan tunnustaa.
Peräti rakenteellisia sellaisia. Keinotekoisesti ylläpidettynä.
Suurta työttömien joukkoa passivoimaan on rakennettu valtava koneisto, jossa toistasataa tuhatta pyörii palkattomissa työharjoitteluissa, ja toinen mokoma istuu niinkutsutuilla aktivointikursseilla. Kummatkin esimerkit vain vievät veronmaksajien rahoja, pitävät työttömän poissa työnhausta, eikä ole tarkoituskaan työllistää. Sanoivat julkisesti mitä tahansa. Jokainen työtön joka on kurssilta anonut lupaa lähteä työhönottohaastatteluun tietää tilanteen.
Nyt sitten valtion kasvojen säilyttämiseksi on poliittisesti seksikästä vaatia työperäistä maahanmuuttoa, joka sekin kompastuu rakenteellisiin epäkohtiin. Ei ole ikinä ollutkaan tarkoitus, että tänne tullaan ulkomailta töihin. Muutoinhan jarruttavat tekijät olisi korjattu jo vuosikymmeniä aiemmin.
https://demokraatti.fi/hei-huippuosaaja-tassa-suomi-tuletko-toihin
Tuossa, kuten monessa muussakin maiden väliseen vapaaseen liikkuvuuteen liittyvässä epäkohdassa, alkaa EU-jäsenyytemmekin näyttäytymään oudossa valossa. Olaanko me EU-jäsenmaa vain valtionyhtiöitä varten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 974832
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1714509Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?884244Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162688Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1372658- 442207
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282097Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261880- 881769
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91757