Merenkulkijan muotokuva

Meriukko

Millaisiin ihmisiin laivalla tyoskennellessa tormaa? Oikeas-:aan aika lailla tavallisia heppujahan sielta loytyy, hivenen varia kayttamalla saadaan kuitenkin jokaiselle merimiesammat-tikunnan edustajalle (puolimatruusista paallikkoon) itsensa na-koinen tyyppiesimerkki.
Puolimatruusi, nimensa mukaisesti vasta matruusin puolikas: elopainoa kuutisenkymmenta kiloa, pituutta alle 170 cm, silmat iloiset ja kirkkaat (ei ole siis viela tajunnut mihin on ryhtymassa). Nama iloiset hulivilit ovat yleensa juuri koulunsa paattaneita murrosikaisia tai sitten lukion kayneita. Ikahaarukassa suuri vaih-telu,16-25 vuotta. Kehitys alkoholin suurkuluttajaksi vasta aluil-laan, saa kuitenkin laivaymparistossa hy vaa harjoitusta. Nuorem-milla yksiloilla on taipumus uskoa kaikki nierimiesjutut ja fanit-taa laivan poosua ja vanhimpia matruuseja "rankkoina jatkina", mita he kylla kieltamatta ovatkin. Muutaman vuoden tyo milla tahansa rahtilaivalla tekee heista miehia; nortti huuleen ja aani oktaavia tai paria matalammaksi viinalla, ja meilla on kova me-renkulkija.
Matruusi, nama miehet ovat yleensa uransa valinneet; heista ei tule peramiehia tai kapteeneja - he haluavat pysya todellisina merimiehina - heista tulee poosuja.
Matruusit ovat poikkeuksetta isokokoisia, tayteen mittaansa kas-vaneita miehia, lihaksisto on kehittynyt joko tyossa tai punttisa-lilla. Matruusit eivat ole suinkaan lihavia, ruumiinrakenteeltaan he muistuttavat enemman Tauno Paloa kuin Jari Tervoa, luon-teeltaan he ovat lahempana Conan Kimmerialaista kuin Spede Pasasta, merimiehen ammattiylpeys alkaa olla huippuunsa ke¬hittynyt.
Pursimies eli Poosu, itseoikeutetusti laivan kovin jatka; puoli-matruusiajoista paino on vahintaan kolminkertaishinut, aanta on viina jalostanut niin, etta ihmiskorva sita tuskin enaa kuulee, sen pikemminkin tuntee varinana. Poosut eivat ole atleettisen nakoi-sia, heilla on tynnyrimaha ja niin paksut silmaluomet, etta silmat nakee ainoastaan, jos poosu haluaa niiden nakyvan. Luonne on hieman tasoittunut matruusiajoista, puhe tosin on kirosanojen se-kamelskaa, mutta kiukku ei enaa ilmene fyysisena toimintana ku-ten matruuseilla. Poosut ovat muuten alipaallysto, heita voisi verrata Suomen armeijan sotilasmestareihin.
Nyt tuleekin mutkia matkaan, olemme kayneet lapi kansipuo-len henkilostoa - pitaisiko minun kertoa teille konemiehista? Ei pitaisi, konemiehet ovat kaikki lurjuksia, pysykoot mutterilaak-son (konehuoneen) hamarassa. Arvatkaapa olenko itse kone- vai kansimies? Sanotaan kuitenkin muutama sana kokeista, nehan ovat mukavaa sakkia, sunnuntaisin niilta saa jaateloa.
Kokit ovat oiva tietolahde jos haluaa tietaa jotakin laivan asiois-ta
- hehan ovat tekemisissa koko laiva vaen kanssa. Minusta tuntuu etta kokit ovat paremmin perilla laivan asioista kuin itse kaptee-ni, puhumattakaan muusta miehistosta. Kokit eivat panttaa tie-tojaan, jos olet kahden kesken kokin kanssa han hiljentaa ja ma-daltaa aantaan ja alkaa kertoa synkkia salaisuuksia miehistosta, laivasta, reitista, lastista; kaikesta mista ikina jaksat, viitsit tai ha-luat kuulla.
Siirrytaanpa puhumaan paallystosta. Toisin kuin Jack Londo-nin kirjoissa paallysto ei ole vanhaa ja karskia, eika harvalukui-nen nuori paallysto ole arkaa ja vanhaa paallystoa pelkaavaa jouk-koa. Paallysto katsokaas koulutetaan ihan oikeissa kouluissa, jo-ten nuorilla ei ole mitaan syyta kunnioittaa vanhempia ja koke-neempia, ylpeimmat nuorista pitavat vanhoja aijia kaavoihin kan-gistuneina, pystyyn kuolleina huonoina ihmisina.
Peramiehet; suuri osa naista kavereista on nuoria (varsinkin pie-nilla laivoilla), jotkut heista jopa mukavia nuoria. Jos peramies on vanha, on hanella joko alkoholistin tausta, tai sitten han on kyllastynyt entisiin hommiinsa ja lahtenyt vasta myohemmalla ialla merille. Minun tuntemissani vanhoissa peramiehissa on kum-paakin joukkoa:
ambulanssikuski, alkoholisti, entinen poosu, peruskoulun opet-taja, varsin sekalaista joukkoa siis. Yhteinen nimittaja talle jou-kolle voisi olla rente asenne tyohon ja elamaan yleensa, paallikon paikkaa ei valttamatta etsita silma kovana, pikemminkin odotel-laan, josko sellainen sattuisi jostain tipahtamaan eteen. Nama miehet, nuoret varsinkin, ovat kansi -ja konemiehiston mielesta varsin kadetonta sakkia: "Eivathan ne osaa edes hitsata!" Vaara tieto tuokin, eika se laivan ajaminen nyt ihan NIIN helppoa ole.

Paallikot; nama mystiset henkilot hallitsevat laivaa ja siina hen-gailevaa porukkaa. Paallikot ovat aika syrjaanvetaytyvaa poruk-kaa, mita suurempi laiva, sita vahemman he ovat tavallisten kuo-levaisten kanssa tekemisissa. Ei ole tavatonta, (ainakaan ei-suo-malaisissa laivoissa) etta paallikko ei puhu kenellekaan muulle kuin yliperamiehelle ja konepaallikolle. Ihme possea siis.
Tatuoinnit
Kuten kaikki maakravut tietavat kuuluu merimiehella, jotta han olisi hiukkasenkaan katu-uskottava, olla tatuointeja - meriuskot-tavuuteen tatuoinnit eivat niinkaan vaikuta. Millaisia tatuointeja merimiehet sitten suosivat? Pitkaan jatkuneen empiirisen tutki-muksen perusteella voin sanoa etta merimiehet ovat paasantoi-sesti sen verran omapaista sakkia etteivat tallakaan saralla alen-nu trendien vietavaksi eivatka ratsasta muotiaaltojen harjalla. Nokkelimmat varmasti jo paattelivat etta merimiesten kasista, ja-loista tai vartalolta on turha etsia kiemuraisia tribaalikuvioita tai kelttilaista symboliikkaa, ei, me merimiehet emme valit a kuinka cooleina meita pidetaan, tiedamme olevamme yhta viileita ja ar-mottomia kuin talvinen Pohjois-Atlantti. Meidan iholtamme loy¬tyy rumia naisen kasvoja, tekstia, laivoja, pelastusrenkaita, me-renneitoja, risteja, ruusuja, sydamia, elaimia - kaikkea sellaista mita varmasti tyylikkaat ihmiset pitavat naurettavana.
Tatuoinneilla on varmastikin ollut joskus symboliikkaa, se on kuitenkin hamartynyt tatointien tullessa suosituiksi muidenkin kuin yhteiskunnan ulkopuolella elavien hylkioiden (patka maa-ritelmaa vanhasta sivistyssana kirjasta) keskuudessa. Lohika'ar-me kasivarressa on ollut merkki Cap-Hornin kiertamisesta ja ei-kohan vanha kunnon ankkuri ole perusskonarin leima. Taytyy todeta, etta tietoni talta saralta ovat lukuisista uteluista huolimat-ta varsin vajavaiset.
Tyonteko
Toisin kuin voisi luulla, elama laivalla ei ole ainoastaan kortin-peluuta, tappelua ja viinan juontia. Valilla me merimiehet jou-dumme tekemaan ihan oikeita toitakin.
Asemasta riippuen tyot vaihtelevat maalailemisesta ja ruosteen raaputtelusta reitti -ja lastaussuunnitelmien tekoon ja koneiden kunnosteluun. Laivan ollessa liikkeella on meno kaikin puolin rauhallista ja verkkaista, kahvitaukoja pidetaan aina kun voidaan, ja niita pitkitaan kaikin kuviteltavissa olevin keinoin. Itse olen havainnut hyvaksi seuraavanlaisen menettelyn; istun messissa kello 0745, tyot alkavat tasan kahdeksalta, olen niin paatunut mies etta en itke vaikka istuskelen siella parikymmenta minuuttia yli kahdeksaan, silloin kahden kavelemaan keulaan pain raaputtele-maan ruostetta - mutta pahus - huomaan unohtaneeni hanskat messiin, kavelen takaisin (250 m, laiva on siis melko pitka), mes¬sissa pari savuketta ja muutama merimiesjuttu poosun suusta, sitten takaisin keulaan, katselen mista olisi paras aloittaa tyon teko ja kavelenkin suoraan takaisin peraan hakemaan tyokaluja (luon-nollisesti sama kuvio messissa) ja nyt voin aloittaa tyot. Rapsut-telen ruostetta parikymmenta minuuttia ja huomaan kympin kah-vin olevan aivan nurkan takana (10 minuuttia) ja taas messiin. Myonnan, olen laiska nero.
Merimiesjuttuja
Loppuun on hyva kertoa pari herkullista ja ihanaa tarinaa me-resta ja miehista sen paalla tai pohjassa. Uskokoon ken haluaa, mutta tosia ne ovat kaikki - olenhan ne itse omin korvin kuullut.
Englannin lipun alia purjehtiva, P & O varustamon omistama konttilaiva purjehtii Benglantdin salmen lavitse (loytyy Skotlan-nin pohjoispuolelta), kun se saa kummallisen radioviestin: "Taal-la kuninkaallisten ilmavoimien Harrier -maataistelukone XX, minulta on polttoaine lopussa, voinko laskeutua laivanne kan-nelle?" Komentosillalle kutsutaan laivan kapteeni, han tuumii pari sekuntia ja vastaa :" Mikas siina , onnea yritykselle.". Kaikki su-juu hyvin, Harrier ja pilotti paasevat tankkauksen jalkeen tuki-kohtaansa. Myohemmin itse kuningatar kutsuu kapteeni ja mie-histon paivalliselle ja jakaa sylin tay delta kunniamerkkejea kuten kunnon monarkin kuuluu. Kapteeni-aiti ei ole kuitenkaan kas-vattanut lapsistaan tyhmia, han toteaa kuningatar aidille :" Voi Rouva kulta, olen kiitollinen maineesta ja kunniasta, mutta ei tama nyt ihan talla kuitenkaan ole kuitattu - meripelastuslain mukaan pelastetun materiaalin arvosta kuuluu osa pelastajalle." Asiaa puidaan jonkin aikaa tuomioistuimissa ja kapteenista tulee rikas ja muusta miehistosta varakkaita. Tosi on

27

6992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jurputtaja

      Salmi on sitten nimeltään Pentland....Salmi ei ole niin leveä etteikö olisi samalla vaivalla ja turvallisemmin laskeutunut ihan vain maalle...mutta tietenkin tehtiin näin koska on yleisesti tiedossa että konttilaivoilla voivat koneet käydä lentopetroolia tankkaamassa?

      "Luonnekuvauksesi" unohtaa täysin että jo vuosien ajan on monilla laivoilla alkoholin käyttö kielletty....samoin luonnekuvauksesi ei oikein istu oikeaan elämään vartaloiden (hahahah) osaltakaan....eikä puosujakaan ei laivoilla ole ollut enään pitkään aikaan.

      Vai kokit tietävätkin synkät salaisuudet lastista ja rahtauksista?
      Ei perkele...ilmankos förstinä ja vikaeeravana kipparina en koskaan saanutkaan mitään tietoa lastista, kaikki synkät salaisuudet menivät siis vain kokin korviin...hitto, mitähän pitäisi nyt tehdä, voisitko kertoa?

      Muttoinkin, kirjoita lisää tositapahtumista ja laivoista...HAHAHAAHAA!!!!

      • KPT

        Vai että oot vikaeerannu kipparina... aika huonosti menee sulla jos luulet että poosuja ei ole enää!! Ite kuulun vasta tuohon ensimmäiseen sarakkeeseen (puolikas), mutta silti tiedän että minun esimieheni on puosu/poosu/pursimies!!


      • meriukko
        KPT kirjoitti:

        Vai että oot vikaeerannu kipparina... aika huonosti menee sulla jos luulet että poosuja ei ole enää!! Ite kuulun vasta tuohon ensimmäiseen sarakkeeseen (puolikas), mutta silti tiedän että minun esimieheni on puosu/poosu/pursimies!!

        Ai et ei tosiaan poosuja...
        kyl niitä ainakin kaks viikko sit viel oli kun lomille pääsin.........


      • skönö
        meriukko kirjoitti:

        Ai et ei tosiaan poosuja...
        kyl niitä ainakin kaks viikko sit viel oli kun lomille pääsin.........

        enää varsinaisena ammattinimikeenä, muuttivat Kansikorjausmieheksi, mutta minun suuni sanoo edelleen että Poosu :) Mutta kutsunhan minä alinta perämiestäkin vieläkin Kolmoseksi, että sillä. Miksiköhän konekorjausmiestä ei tule sanotuksi Dunkiksi tai Sorviksi....
        Hauska kirjoitus, kiitos :) Eritoten pidin siitä "laiska nero" ilmaisusta !


      • Jurputtaja
        skönö kirjoitti:

        enää varsinaisena ammattinimikeenä, muuttivat Kansikorjausmieheksi, mutta minun suuni sanoo edelleen että Poosu :) Mutta kutsunhan minä alinta perämiestäkin vieläkin Kolmoseksi, että sillä. Miksiköhän konekorjausmiestä ei tule sanotuksi Dunkiksi tai Sorviksi....
        Hauska kirjoitus, kiitos :) Eritoten pidin siitä "laiska nero" ilmaisusta !

        Muuttuivat kansikorjausmieheksi jo noin 15 vuotta sitten, myös asema laivalla töineen muuttui.

        Samoin viinan kanssa läträäminen suurelta osin katosi jo 80-luvulla, -90 luvulla ei juurikaan ketään muutamia tapauksia lukuunottamatta löytynyt, nekin nyttemin on siivottu pois jo vuosia sitten...ja alkuperäinen kirjoittaja vaan heittää läppää ankarasta ryypiskelystä, tatuoinneista ja kipparin olemuksesta kuin jumalasta puhuisi...kippari on 20 vuotta syönyt messissä muiden tavoin ja eikä eroa sen ihmeemmin muista.

        Salmen nimet kirjoitetaan ihan kuin sekin olisi mennyt monen tarinan kautta ja muuttunut sen myötä...

        Jotain ihmeellistä luulolteltua merimiesromantiikkaa jutussa unelmoitiin, sellaista ei minun työrupeamani kohdalla ole vastaan tullut, jossain -70 luvun lopulla sitä vielä oli...jos sitäkään nyt miksikään romantiikaksi voi kutsua.

        Mutta ehken nimimerkki "meriukko" antaa viitteitä missä näin on, peräti laivan ja linjankin?
        Siihen saakka voimme vain arvailla mitä kammottavia salaisuuksia kokki lastista ja määränpäästä tietää...


      • friidu

        Poosut taisivat loppua silloin kun ukkokultani (poosu/pumppumies) eläköityi. Loppuivatko samalla pumppumiehet, sitä en tiedä. Nääs, kun en enää laivoissa pyöri. ;-)


      • Ylip.
        Jurputtaja kirjoitti:

        Muuttuivat kansikorjausmieheksi jo noin 15 vuotta sitten, myös asema laivalla töineen muuttui.

        Samoin viinan kanssa läträäminen suurelta osin katosi jo 80-luvulla, -90 luvulla ei juurikaan ketään muutamia tapauksia lukuunottamatta löytynyt, nekin nyttemin on siivottu pois jo vuosia sitten...ja alkuperäinen kirjoittaja vaan heittää läppää ankarasta ryypiskelystä, tatuoinneista ja kipparin olemuksesta kuin jumalasta puhuisi...kippari on 20 vuotta syönyt messissä muiden tavoin ja eikä eroa sen ihmeemmin muista.

        Salmen nimet kirjoitetaan ihan kuin sekin olisi mennyt monen tarinan kautta ja muuttunut sen myötä...

        Jotain ihmeellistä luulolteltua merimiesromantiikkaa jutussa unelmoitiin, sellaista ei minun työrupeamani kohdalla ole vastaan tullut, jossain -70 luvun lopulla sitä vielä oli...jos sitäkään nyt miksikään romantiikaksi voi kutsua.

        Mutta ehken nimimerkki "meriukko" antaa viitteitä missä näin on, peräti laivan ja linjankin?
        Siihen saakka voimme vain arvailla mitä kammottavia salaisuuksia kokki lastista ja määränpäästä tietää...

        Täytyy tietysti erotella, puutaanko palkkaluokista vai pätevyyksistä.

        MKL myöntää aluksille miehitystodistukset, joissa määritellään minimi miehitys alukselle. Pienillä aluksilla ei välttämättä keneltäkään vaadita Pursimiehen pätevyyttä, kuitenkin ylinkansimiehistön jäsen kuitenkin yleensä saa pursimiehen palkkaa (SMUry).

        Asetus aluksen miehityksestä...

        37§ (24.03.2004/199)
        Pursimiehen pätevyyden saamiseksi vaaditaan
        1) matruusin pätyvyyskirja;
        2) pursimiehen koulutus; sekä
        3) meripalvelua vähintään 6 kuukautta matruusin pätevyyskirjan saamisen jälkeen...


      • Jurputtaja
        Ylip. kirjoitti:

        Täytyy tietysti erotella, puutaanko palkkaluokista vai pätevyyksistä.

        MKL myöntää aluksille miehitystodistukset, joissa määritellään minimi miehitys alukselle. Pienillä aluksilla ei välttämättä keneltäkään vaadita Pursimiehen pätevyyttä, kuitenkin ylinkansimiehistön jäsen kuitenkin yleensä saa pursimiehen palkkaa (SMUry).

        Asetus aluksen miehityksestä...

        37§ (24.03.2004/199)
        Pursimiehen pätevyyden saamiseksi vaaditaan
        1) matruusin pätyvyyskirja;
        2) pursimiehen koulutus; sekä
        3) meripalvelua vähintään 6 kuukautta matruusin pätevyyskirjan saamisen jälkeen...

        Mutta nyt on kyse siitä että onko pursimiehiä vaikka Finnlinesin laivoilla tai muillakaan pahemmin.

        Ennenhän poosu oli selkeästi päivämies kuten timppakin, nyttemin kun on vain yleensä 3 vahtia ajavaa kansimiestä joista yksi, eli kansikorjausmies, on yleensä vanhimmasta päästä...ja yleensä ajaa 8-12 vahdin.
        Se 4-8 vahdin matruusi tai puolikas tekee työnsä sitten yleensä förstin alaisuudessa jos vielä 12-4 vahti työnsä kansikorjausmiehen ohjeiden mukaan tekeekin.
        Kyllä tehtävänkuva on muuttunut nimikkeen myötä jo jonkin verran.


    • KPT

      Aika hyvä kirjoitus!

      • Jurputtaja

        sinäkin saman kammottavan salaisuuden kuin kokki/kokkistuju?
        Siis lastista ja määränpäästä?


      • Syli syvää
        Jurputtaja kirjoitti:

        sinäkin saman kammottavan salaisuuden kuin kokki/kokkistuju?
        Siis lastista ja määränpäästä?

        Sinun kipparoimassa aluksessasi se taitaa olla ratkiriemukas tunnelma. Ja omasta kokemuksestani voin kertoa, että liian monet förstit eivät todellakaan tiedä lastista/lastauksesta yhtään mitään. Älähtikö se koira, johon kalikka kalahti? Merimiesten nimenomaan KUULUU kertoa hurjia tarinoita myrskyistä, vuotavista laivoista ja merellä näkyneistä yliluonnottomuuksista sekä taivaallisen kauniista naisista vastarannalla, sillä merimies ON erimies! (eri=tosi)

        En ole ollut, enkä vastakaan aio olla koko törniä selvin päin. Eikä ole vielä siivottu merenkulkualalta ulos...

        Iloa töihisi, jurputtaja! Muista pitää meiniki nimimerkkisi mukaisena!


      • Jurputtaja
        Syli syvää kirjoitti:

        Sinun kipparoimassa aluksessasi se taitaa olla ratkiriemukas tunnelma. Ja omasta kokemuksestani voin kertoa, että liian monet förstit eivät todellakaan tiedä lastista/lastauksesta yhtään mitään. Älähtikö se koira, johon kalikka kalahti? Merimiesten nimenomaan KUULUU kertoa hurjia tarinoita myrskyistä, vuotavista laivoista ja merellä näkyneistä yliluonnottomuuksista sekä taivaallisen kauniista naisista vastarannalla, sillä merimies ON erimies! (eri=tosi)

        En ole ollut, enkä vastakaan aio olla koko törniä selvin päin. Eikä ole vielä siivottu merenkulkualalta ulos...

        Iloa töihisi, jurputtaja! Muista pitää meiniki nimimerkkisi mukaisena!

        Et pysty erottamaan valehtelua huumorintajusta?

        Tämä olikin uutta, sen lisäksi että vain kokki tietää lastin ja määränpään synkät salaisuudet niin myös puolimatruusi luulee tietävänsä kaiken laivoista ja lastauksesta...
        Miksi älähtäisin, jos ei kirjoittamani miellytä, sille en voi mitään...Sattuu olemaan vain niin että tässä iässä ei lastenjutut innosta, toistahan se sinulla tietenkin on...

        Sinä nassikkana et tiedä ratkiriemukkaista jutuista vielä yhtään mitään, ja tuskin tulet tuolla asenteella koskaan niitä tietämäänkään...katsos huvia ei ole se että vedetään pää täyteen ja ja aamulla kerkutaan kuinka hurjan kännissä oltiin ja se sitten oli niin kivaa...
        Mitä tulee selvinpäin oloon ja juomiseen,niin turha tulla selvittämään että töissä kännissä pyörit, sillä sitä et taatusti tee...Samanlainen väitös tuo sinun kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, tankkilaivassa mies juopottelee päivät päästään ja joka päivä mnessissä lusmuiltuaan taapertaa keulaan hommiin...siis joka perkeleen päivä...ja naputtelee siellä vielä sitten ruostetta...siis ihanko totta?

        Samoin on naisten kanssa, sitten kun kun olet vaikkapa Rio kolunnut läpi tai edes Puolan mukavimmat, tule sitten selvittämään ihanista naisista...Vai onko vaikkapa Bristol tuttu baari sinulle kenties?

        Tietty merimiesjuttuja pitää kertoa mutta siinävaiheessa kun naivius noinkin pahasti paistaa läpi niin ehken olisi parempi unohtaa kertomiset ja jättää ne muille...kas kun aito merimiesjuttu on sellainen jossa on siteeksi totta ja joka on kuulijan myös uskottava, ja ennen kaikkea niissä on oltava tasoa, kuulijaa jos selkeästi tyhmänä pidetään niin niille jutuille ei ole kohta ensimmäistäkään kuuntelijaa.

        Jaa...tässähän olisikin nyt hyvä samalla täydentää tietojani tuosta lastauspuolesta, mitäpä mieltä olet,varsinkin jos talvella isoa pyörää pitkin Philaan mennään, lastataanko rullat ykkösen ruumaan miten ja miksi niin tehdään kuin tehdään?

        Ehkä kertoisit edes tämän niin että ei tarvitsisi epäillä ettet tiedäkkään edes sitä vähää mitä haukkumasi förstit...vai ovatko förstit vain siksi huonoja kun eivät anna nassikoiden leikkiä "aitoa" merimiestä?


      • Syli syvää
        Jurputtaja kirjoitti:

        Et pysty erottamaan valehtelua huumorintajusta?

        Tämä olikin uutta, sen lisäksi että vain kokki tietää lastin ja määränpään synkät salaisuudet niin myös puolimatruusi luulee tietävänsä kaiken laivoista ja lastauksesta...
        Miksi älähtäisin, jos ei kirjoittamani miellytä, sille en voi mitään...Sattuu olemaan vain niin että tässä iässä ei lastenjutut innosta, toistahan se sinulla tietenkin on...

        Sinä nassikkana et tiedä ratkiriemukkaista jutuista vielä yhtään mitään, ja tuskin tulet tuolla asenteella koskaan niitä tietämäänkään...katsos huvia ei ole se että vedetään pää täyteen ja ja aamulla kerkutaan kuinka hurjan kännissä oltiin ja se sitten oli niin kivaa...
        Mitä tulee selvinpäin oloon ja juomiseen,niin turha tulla selvittämään että töissä kännissä pyörit, sillä sitä et taatusti tee...Samanlainen väitös tuo sinun kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, tankkilaivassa mies juopottelee päivät päästään ja joka päivä mnessissä lusmuiltuaan taapertaa keulaan hommiin...siis joka perkeleen päivä...ja naputtelee siellä vielä sitten ruostetta...siis ihanko totta?

        Samoin on naisten kanssa, sitten kun kun olet vaikkapa Rio kolunnut läpi tai edes Puolan mukavimmat, tule sitten selvittämään ihanista naisista...Vai onko vaikkapa Bristol tuttu baari sinulle kenties?

        Tietty merimiesjuttuja pitää kertoa mutta siinävaiheessa kun naivius noinkin pahasti paistaa läpi niin ehken olisi parempi unohtaa kertomiset ja jättää ne muille...kas kun aito merimiesjuttu on sellainen jossa on siteeksi totta ja joka on kuulijan myös uskottava, ja ennen kaikkea niissä on oltava tasoa, kuulijaa jos selkeästi tyhmänä pidetään niin niille jutuille ei ole kohta ensimmäistäkään kuuntelijaa.

        Jaa...tässähän olisikin nyt hyvä samalla täydentää tietojani tuosta lastauspuolesta, mitäpä mieltä olet,varsinkin jos talvella isoa pyörää pitkin Philaan mennään, lastataanko rullat ykkösen ruumaan miten ja miksi niin tehdään kuin tehdään?

        Ehkä kertoisit edes tämän niin että ei tarvitsisi epäillä ettet tiedäkkään edes sitä vähää mitä haukkumasi förstit...vai ovatko förstit vain siksi huonoja kun eivät anna nassikoiden leikkiä "aitoa" merimiestä?

        Palatakseni siihen huumoriin... Miksi töissä pitäisi olla ryppy otsassa koko ajan? Kuukausitolkulla laivassa ollessa en ainakaan itse viitsi pingottaa koko ajan. Leukailu ja hölynpölyjuttujen kertoilu jouduttaa törniä mukavasti. Ja kukin kertokoon omanlaisensa tarinat, tarinathan ei ole faktaa, vaan tarinoita. Pääosin jututhan kerrotaan maaukoille, omille kerrottaessa onkin syytäpitää oikeasti tapahtuneista kiinni, eihän ammattimiehille mene kalavaleet läpi. Pienenä kuriositeetina kerrottakoon, että tarina Piispasta ja Lallista köyliöjärven jäällä on osoittautunut vain jutuksi, mitään historiallista pohjaa sillä ei ole. Tarina, kuten monet merimiesjututkin. Ja niin on hyvä!

        Profiloituasi minut nassikaksi, erehdyt... Toki saat kohottaa itsesi vanhaksi ja viisaaksi merimieheksi, kaikin mokomin. Mutta joka suuntaan huutelu ja pään aukominen ei kyllä kohota mielialoja missään laivassa. Merimiesjutut hyvällä huumorilla varustettuna jatkukoon, tosina tai ei.


      • sievässä
        Jurputtaja kirjoitti:

        Et pysty erottamaan valehtelua huumorintajusta?

        Tämä olikin uutta, sen lisäksi että vain kokki tietää lastin ja määränpään synkät salaisuudet niin myös puolimatruusi luulee tietävänsä kaiken laivoista ja lastauksesta...
        Miksi älähtäisin, jos ei kirjoittamani miellytä, sille en voi mitään...Sattuu olemaan vain niin että tässä iässä ei lastenjutut innosta, toistahan se sinulla tietenkin on...

        Sinä nassikkana et tiedä ratkiriemukkaista jutuista vielä yhtään mitään, ja tuskin tulet tuolla asenteella koskaan niitä tietämäänkään...katsos huvia ei ole se että vedetään pää täyteen ja ja aamulla kerkutaan kuinka hurjan kännissä oltiin ja se sitten oli niin kivaa...
        Mitä tulee selvinpäin oloon ja juomiseen,niin turha tulla selvittämään että töissä kännissä pyörit, sillä sitä et taatusti tee...Samanlainen väitös tuo sinun kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, tankkilaivassa mies juopottelee päivät päästään ja joka päivä mnessissä lusmuiltuaan taapertaa keulaan hommiin...siis joka perkeleen päivä...ja naputtelee siellä vielä sitten ruostetta...siis ihanko totta?

        Samoin on naisten kanssa, sitten kun kun olet vaikkapa Rio kolunnut läpi tai edes Puolan mukavimmat, tule sitten selvittämään ihanista naisista...Vai onko vaikkapa Bristol tuttu baari sinulle kenties?

        Tietty merimiesjuttuja pitää kertoa mutta siinävaiheessa kun naivius noinkin pahasti paistaa läpi niin ehken olisi parempi unohtaa kertomiset ja jättää ne muille...kas kun aito merimiesjuttu on sellainen jossa on siteeksi totta ja joka on kuulijan myös uskottava, ja ennen kaikkea niissä on oltava tasoa, kuulijaa jos selkeästi tyhmänä pidetään niin niille jutuille ei ole kohta ensimmäistäkään kuuntelijaa.

        Jaa...tässähän olisikin nyt hyvä samalla täydentää tietojani tuosta lastauspuolesta, mitäpä mieltä olet,varsinkin jos talvella isoa pyörää pitkin Philaan mennään, lastataanko rullat ykkösen ruumaan miten ja miksi niin tehdään kuin tehdään?

        Ehkä kertoisit edes tämän niin että ei tarvitsisi epäillä ettet tiedäkkään edes sitä vähää mitä haukkumasi förstit...vai ovatko förstit vain siksi huonoja kun eivät anna nassikoiden leikkiä "aitoa" merimiestä?

        minä ainakin olen viimeiset kymmenen vuotta seilannut, tosin välillä ollut muutamia päiviä selvinkin päin. Onneksi en ole sattunut samaan laivaan tälläisten jurputtajien tapaisten tosikoiden kanssa, jotka ottaa työn vähän liian vakavasti.


      • metsä matruusi
        Syli syvää kirjoitti:

        Palatakseni siihen huumoriin... Miksi töissä pitäisi olla ryppy otsassa koko ajan? Kuukausitolkulla laivassa ollessa en ainakaan itse viitsi pingottaa koko ajan. Leukailu ja hölynpölyjuttujen kertoilu jouduttaa törniä mukavasti. Ja kukin kertokoon omanlaisensa tarinat, tarinathan ei ole faktaa, vaan tarinoita. Pääosin jututhan kerrotaan maaukoille, omille kerrottaessa onkin syytäpitää oikeasti tapahtuneista kiinni, eihän ammattimiehille mene kalavaleet läpi. Pienenä kuriositeetina kerrottakoon, että tarina Piispasta ja Lallista köyliöjärven jäällä on osoittautunut vain jutuksi, mitään historiallista pohjaa sillä ei ole. Tarina, kuten monet merimiesjututkin. Ja niin on hyvä!

        Profiloituasi minut nassikaksi, erehdyt... Toki saat kohottaa itsesi vanhaksi ja viisaaksi merimieheksi, kaikin mokomin. Mutta joka suuntaan huutelu ja pään aukominen ei kyllä kohota mielialoja missään laivassa. Merimiesjutut hyvällä huumorilla varustettuna jatkukoon, tosina tai ei.

        Ei Lalli piispaa tappanut köyliöjärven jäällä. Piispahan oli päissään ja putosi reestä,jäi takaa
        tulevan hevosen ja reenalle.


    • Örkkisetä

      Aivan kuin nyrkki silmään!
      KIITOS

      • kone-lurjus

        paitti että matruuseilla on mänboobsit. ;)


    • wanha äijä

      Juttuhan on silleen, että wanhoina aikoina ( -70- luku ja taaksepäin) laivoissa otettiin siiteriä silloin kun maistui (ja sitä oli). Joskus työaikanakin, ja silti laivat kulki. Jutun nimi oli vaan se, että duunit piti hoitaa. Promilleja ei laskettu. Siinä on ero nykypäivään. Nykykäytäntö on ihan ok, mutta se ei olisi toiminut wanhaan aikaan, eikä wanha käytäntö toimisi nykyään.

      • Vain vähän nuorempi

        Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole. Porukkaa piisasi siihen aikaan laivoissa, ei huomannut vaikka joku veti pystyyn. Satama-ajat oli ihan eriluokkaa.
        Nykyään maailman suurimmissa laivoissa on porukat jossain 9 ja 12 välillä. Jos satamassa menee yli vuorokausi, niin joku on tyrinyt.
        Monet varustamot 100% kuivia. Kyllä siellä alkaa pönttö savuamaan lyhyemmälläkin törnillä.
        En taitais enää mennä, vaikka pääsisinkin.


      • Wanha äijä
        Vain vähän nuorempi kirjoitti:

        Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole. Porukkaa piisasi siihen aikaan laivoissa, ei huomannut vaikka joku veti pystyyn. Satama-ajat oli ihan eriluokkaa.
        Nykyään maailman suurimmissa laivoissa on porukat jossain 9 ja 12 välillä. Jos satamassa menee yli vuorokausi, niin joku on tyrinyt.
        Monet varustamot 100% kuivia. Kyllä siellä alkaa pönttö savuamaan lyhyemmälläkin törnillä.
        En taitais enää mennä, vaikka pääsisinkin.

        Jos nyt ihan oikein luet (ja ymmärrät) edellisen kommenttini niin samaa mieltähän me ollaan, vai mitä?


      • vain vähän nuorempi
        Wanha äijä kirjoitti:

        Jos nyt ihan oikein luet (ja ymmärrät) edellisen kommenttini niin samaa mieltähän me ollaan, vai mitä?

        On se mennythenkisesti rankemmaksi, vaikka tietyltä osin duunit helpottuneet.
        Palkkaero maihin nähden pienentynyt, ja ne satama-ajat!
        Ei käy katteeks nykyseilorit.
        Menestystä heille!


      • hahhaaa
        vain vähän nuorempi kirjoitti:

        On se mennythenkisesti rankemmaksi, vaikka tietyltä osin duunit helpottuneet.
        Palkkaero maihin nähden pienentynyt, ja ne satama-ajat!
        Ei käy katteeks nykyseilorit.
        Menestystä heille!

        Kyllä ainakin varustamossa jossa itse olen töissä niin joka laivassa on poosu sekä kansikorjausmies.Kas kummaa olenhan itsekkin ollut jo 15v ihan pursimiehen nimikkeellä pestattuna täällä töissä.Että tommoset mukaKapteenit voi olla ihan hiljaa vaan.


    • styyrman

      Olinkin jo ihan unohtanut tämän... heh. Alkuperäinen teksti on entisen luokkakaverini käsialaa SAMKin merenkulun opinahjosta. Joskus oli pystyssä sellainen sivusto kuin Vitun Kova Merenkulkija mistä tämä teksti löyty alkuperäisenä.
      Kirjoituksen tarkoitus oli lähinnä kertoa merimiehistä huumori mielellä ja kyllä luokassa tätä sitten naurettiinkin.
      Ja veikkaanpa että Suomen maassa ainoa varustamo missä ei käytetä alkoholia enään on Neste.

      • Rouger

        Joo, niin naurettiin. Mukavia aikoja, ne.

        Musta tuntuu kanssa, että alkoholin käyttö on pikemminkin vapautunut taas tauon jälkeen. Sehän tarkoittaa, että me härmän karjut olemme viimeinkin oppineet nauttimaan keskieurooppalaisesti alkomaholia. Ei tule enään ylilyöntejä.


      • :-)
        Rouger kirjoitti:

        Joo, niin naurettiin. Mukavia aikoja, ne.

        Musta tuntuu kanssa, että alkoholin käyttö on pikemminkin vapautunut taas tauon jälkeen. Sehän tarkoittaa, että me härmän karjut olemme viimeinkin oppineet nauttimaan keskieurooppalaisesti alkomaholia. Ei tule enään ylilyöntejä.

        Du är sjuk :D
        Ilman konemiehiä olisit vielä kaijass toope !


    • vaippari

      Hyvä huumoripitoinen juttu. Ei käy tämän foorumin tosikoille. Juttu olis vielä parempi jos kirjoittajalla olisi koneessaan ääkköset. Pentlandista olen samaa mieltä kuin jurputtaja, mutta ei tahtia haittaa.

    • Raste

      mutta "Nortti huuleen" Chestiä pitäis,Malboro,Winston myös kävis,mutta Nortti ei oikein kolahda mutta olkoon sen verran hyvä juttu,että 10:n pistettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2915
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1406
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe