Vuosien varrella olen usein kuullut väitteen, että asuntojen hinnat laskevat, jos
rakennetaan enemmän asuntoja kaupunkiin. Kun asuntoja tulee lisää, niin kaupungin koko kasvaa. Onko nyt sitten niin, että suuremmat kaupungit ovat halvempia asumiskulujen osalta kuin pienemmät kaupungit? Maailmalta löytyy varmaan esimerkkejä? Miten on? Mistä löytyisi tilastoa?
Suuret kaupungit halvempia?
7
61
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole.
Suuremman kaupungin asuminen paljon kalliimpaa, siihen vielä rakennukset maksaa moninkerroin mitä matalat maanpäällis asumukset. Maan alle louhitaan samoin taivaille paljon kalliimmasti mitä normaali rakentaminen sivummalle. Kalliit kadut, tiet ympäristö, joku ne aina maksaa, yhteiskunta veroissaan. Helsingin kasvattaminen kalliisti tuleville ulkomaalaisille on tuhlausta. 2 miljardia velkaa jota pitää kasvattaa. Asia toinen joissa tiheyttä asukas määrässä, meillä ei ole. Tokio 4x Suomen väkiluku... Ei ole kysymys kaupungin koosta, vaan kysynnän ja tarjonnan laista. Oli kysymyksessä sitten pieni tai suuri kaupunki, vasta asuntojen reilu ylitarjonta kysyntään nähden alkaa laskea niiden hintoja. Tämä harvemmin tapahtuu yhtäkkisesti, sillä ylitarjontatilanteessakin osa asuntojen myyjistä luottaa siihen, että ennen pitkää tulee uusi kysyntäpiikki ja pitää asuntonsa hallussaan tappiokseen eli ikään kuin yrittää hämätä kysyntätilannetta.
- Anonyymi
Isoissa kaupungeissa asuntojen hinnat nousee kohtuuttomasti mm Hesingissä.
Jo tontti maksut ihan kauheita jopa miljoona luokassa isompaan rakennukseen.
Harvaan asutussa maassa pöljää pakkautua johonkin kulmaan.
Helsingin hinnoilla ei pienempi kunta edes pystyisi rakentamaan sitä yhtä maanalus tiloineen olevaa kiintöistöä. Siellä jossa autoilla huristellaan maan alla. Samoin vikkapa tenniskentät korkealla katoilla Anonyymi kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa asuntojen hinnat nousee kohtuuttomasti mm Hesingissä.
Jo tontti maksut ihan kauheita jopa miljoona luokassa isompaan rakennukseen.
Harvaan asutussa maassa pöljää pakkautua johonkin kulmaan.
Helsingin hinnoilla ei pienempi kunta edes pystyisi rakentamaan sitä yhtä maanalus tiloineen olevaa kiintöistöä. Siellä jossa autoilla huristellaan maan alla. Samoin vikkapa tenniskentät korkealla katoillaKaupunkiin pitäisi siis rakentaa paljon enemmän asuntoja kuin mitä tarvitaan, jotta asuntojen hinnat lähtisivät kunnolla laskuun?
inti kirjoitti:
Kaupunkiin pitäisi siis rakentaa paljon enemmän asuntoja kuin mitä tarvitaan, jotta asuntojen hinnat lähtisivät kunnolla laskuun?
Selkeä ylitarjonta kysyntään nähden tarvitaan tuossa yllä mainitsemastani syystä.
- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Selkeä ylitarjonta kysyntään nähden tarvitaan tuossa yllä mainitsemastani syystä.
Ja yhteiskunta maksaa asumisen. Ei siinä ole järkeä näin harvassa maassa mennä
samalle kulmalle ahdinkoon, se vain tiheiden asuntojen välttämättömyys väkirikkaissa pienissä maissa. Anonyymi kirjoitti:
Ja yhteiskunta maksaa asumisen. Ei siinä ole järkeä näin harvassa maassa mennä
samalle kulmalle ahdinkoon, se vain tiheiden asuntojen välttämättömyys väkirikkaissa pienissä maissa.Asumiskustannukset ja sitä myötä yhteiskunnan köyhille maksamat vuokra-avustukset alenisivat, jos asunnoista olisi selkeää ylitarjontaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1477029
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505926- 1255096
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.464659Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554028- 673208
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553140Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252872- 452420
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢162323