Mukava ajella taas kitkoilla!

Anonyymi

On mielyttävän äänetömät ja pehmeät ajella kuten viime talvenakin!
Monet rapistelee asvaltilla vesisateessa nastoilla, mielikuvana turvallinen?
Kyyyyllä ne sieltä kuluuuuu alta pois ennen talvea joten omamoka kyseessä! Jatkakaa, Lepo!

21

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kestän pienet kormoran-rapinat oikein hyvin kun pitoa riittää

    • Anonyymi

      Mulla on vielä kesärenkaat alla, niin taidan olla vähän väärä henkilö kommentoimaan, mutta heitetään kommentti tähän keskusteluun. Toisaalta vielä ei ole ollut edes haastavia kelejä työmatkalla. Katsellaan vielä josko sitä laittaisi talvirenkaita alle joskus vuodenvaihteessa, niin pääsee sitten ehkä arvioimaan hiljaisuutta. Enenmän tuon muun liikenteen tai siis toisten autojen nastojen rapina häiritsee radion kuuntelua.

      • Anonyymi

        Ketjun aloittajalla olikin väärä turvallisuuden tunne. Kitkarenkaat vesisateella on selvästi huonompi yhdistelmä kuin kesärenkaat vesisateella. On se jopa huonompi yhdistelmä kuin nastarenkaat vesisateella, mutta tietysti silloin nastarengas on pahimmillaan tuhoamassa veronmaksajien asfalttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittajalla olikin väärä turvallisuuden tunne. Kitkarenkaat vesisateella on selvästi huonompi yhdistelmä kuin kesärenkaat vesisateella. On se jopa huonompi yhdistelmä kuin nastarenkaat vesisateella, mutta tietysti silloin nastarengas on pahimmillaan tuhoamassa veronmaksajien asfalttia.

        Entä aamuliukkailla, niitä on jo ollut?


      • Anonyymi

        Ostakaa auto missä on äänieristys vakiona. Silloin on sama onko nastat tai kesärenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä aamuliukkailla, niitä on jo ollut?

        Päijäthämeessä ei ole ollut. Kesärenkaat vielä alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä aamuliukkailla, niitä on jo ollut?

        Ei ole ollut, muutama pakkasaamu on ollut, mutta tienpinta on sen jäljiltä ollut "pakastekuivattu", joten edelleen kesärenkailla todellisuudessa turvallisemmin kuin kitka- tai nastarenkailla.
        Tietenkin tällainen turvallisuus on siinä mielessä hermoja raastavaa, että pitää aika ahkerasti silmäillä sääennustuksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä aamuliukkailla, niitä on jo ollut?

        Meillä on monesti aamulla just kaikkein liukkainta.
        Just kun pitäis töihin lähteä on liukkaus suurimmillaan, tahtoo aina myöhästyä töistä.
        Tänäkin aamuna niin liukasta että se vingahteli kun kumiankka.


    • Anonyymi

      Eräs liukui pihallamme veneeseen päin, pari senttiä lunta liukkaan jään päällä. Tämä tapahtui 1970-luvulla. Manasi sen jälkeen kitkarenkaita. Tarina on tosi.

      • Anonyymi

        Ihana tarina 70-luvulta, ei tainnut silloin olla kitkarenkaita?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niinpä, se on kuitenkin paska kun tulee lunta ja jäätä.


    • Anonyymi

      Juu, luulisi kitkarenkailijoiden havaitsevan tämän ja siirtyvän pohjoismaisista kitkarenkaista joko jokakelin renkaaseen tai keskieuroopan kitkoihin. Nimittäin näyttää kitkarenkaita puoltavat argumentit olevan sellaisia, jotaka paremmin sopivat esimerkiksi noihin jokakelin renkaisiin.
      Itsellä on kitkarenkaat ns. ykkösautossa, enkä pidä niitä erityisen hiljaisina tai mukavina ajaa kauppakassin nastarenkaisiin nähden. Nastarenkaat toki pitävät ääntä joista ne nastarenkaiksi tunnistaa, mutta niin pitää Continentalin kitkatkin omaa kitkarenkaalle tyypillistä vollotustaan, tuossa lehden desipelimittauksessa ei tule ilmi se onko ääni ärsyttävä vai vain voimakas. Omasta mielestäni kitkarenkaan ääni on selvästi kesärenkaan ääntä ärsyttävämpi, mutta ei näytä tuon testin desibelimittari siinä kuitenkaan juuri kesärengasta enempää heilahtavan.. Kitkarenkaat ovat lisäksi erittäin velton oloiset kaarreajossa ja vesikelillä umpisurkeat pidoltaan. Tuossa testissä näytti vesikelin pito olevan todella hyvä sekä keskieuroopan kitkoilla, että jokakelin renkailla. Molempien pohjoismaisia kitkarenkaita jäykempi rengasrunko tekee ne myös kesärengasmaisiksi käytökseltään sekä märällä asfaltilla, että kuivalla asfaltilla. Lisäksi tuo pohoismaisille kitkoille hehkutettu lumipito näyttää olevan vain marginaalisesti parempi kuin jokakelin renkaalla ja keskieuroopan kitkoilla.
      Taitaa siis pohjoismaiset kitkat joutua romukoppaan ainakin lähellä suomenlahden rannikkoviivaa ajellessa.

      • Anonyymi

        Kerran olen eurokitkat ostanut uutena ja hyvä oli niillä ajella. Pohjoismaisella kitkalle tyypillinen velttous ja heikko märkäpito puuttuivat. Liukkaalla kelillä toki sutivat hieman enemmän, mutta hyvin pysyi liikenteen rytmissä niilläkin.


      • Anonyymi

        Sinähän se melkoinen nero olet. Valehtelet sujuvasti ja keksit tyhmyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran olen eurokitkat ostanut uutena ja hyvä oli niillä ajella. Pohjoismaisella kitkalle tyypillinen velttous ja heikko märkäpito puuttuivat. Liukkaalla kelillä toki sutivat hieman enemmän, mutta hyvin pysyi liikenteen rytmissä niilläkin.

        Ihan paskat liukkaalla ja lumessa. Turha väittää muuta. Tottahan ne kuivalla ja sulalla on paremmat kun ovat lähinnä kesärenkaita hieman karkeammalla ja mahdollisesti syvemmällä kuviolla, mutta se kovuus ei toimi jäisellä ja lumisella tiellä.
        Keski-Euroopassa ne on ok, mutta yleensä alueilla joissa on lumisateita enemmän, niin autossa on lumiketjut mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan paskat liukkaalla ja lumessa. Turha väittää muuta. Tottahan ne kuivalla ja sulalla on paremmat kun ovat lähinnä kesärenkaita hieman karkeammalla ja mahdollisesti syvemmällä kuviolla, mutta se kovuus ei toimi jäisellä ja lumisella tiellä.
        Keski-Euroopassa ne on ok, mutta yleensä alueilla joissa on lumisateita enemmän, niin autossa on lumiketjut mukana.

        Tuon autolehde testin mukaan lumipito näytti olevan melkoisen lähellä pohjoismaista kitkarengasta niin jokakelin renkaalla kuin keskieuroopan kitkoillakin ja todella paljon parempi pito kuin kesärenkaalla. Jääpidossa sitten sitä ongelmaa näyttää olevan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon autolehde testin mukaan lumipito näytti olevan melkoisen lähellä pohjoismaista kitkarengasta niin jokakelin renkaalla kuin keskieuroopan kitkoillakin ja todella paljon parempi pito kuin kesärenkaalla. Jääpidossa sitten sitä ongelmaa näyttää olevan enemmän.

        Sama kokemus itsellä. Jäällä eurokitkat sutii tavallista enemmän, mutta lumessa ja loskassa varsin hyvin toimivat.


    • Anonyymi

      Taidan siirtyä nastarenkaiden käyttöön la 20.11.2021, vielä nyt on kesärenkaat päällä.
      Täällä Kanta-Hämeen etelärajoilla on minulla ajamiseni sorateillä ja osin myös VT2:lla.

      Sääennuste näyttää siltä, että tuon päivän jälkeen tulee liukkaita kelejä.
      Mökkitiekin voi muuttua liukkaaksi, jos lunta tulee muutama cm ja se pakkautuu sitten jääksi eikä sula pois.

      Helsingissä Kehä III sisäpuolella kuvitellaan, että joka paikassa on ikuinen kesäkeli. Minulla vakituinen asunto onsiellä lähellä kaupungin keskustaa, mutta ajelen enimmäkseen maaseudulla n. 100 km päässä Helsingistä nyt kun olen eläkkeellä.

      Täällä ei kyllä varmasti pärjää joillain teillä kitkarenkailla. Pahimmilla jääkeleillä en voi lähteä mökille, jonne johtava tie on todella vaarallinen ehkä muutamana päivänä vuodessa. Siellä et kyllä kävele tietä pitkin mäkeä ylös huippuliukkaalla jäällä. Kyse on metsäautotiestä, jota ei hiekoiteta talvella. Siellä vakituinen asutus on korkeintaan ekan 300 m päässä tien alusta, eikä siinä ole vielä tuossa kohdassa mäkiä. Muutamalle kesämökille on lähes mahdoton mennä pahimpien jääkelien aikaan.

      • Anonyymi

        Jääkeleillä on hyvä ollakin nastoja alla, mutta kun asuu saaressa ja ajelee vain etelärannikon sulia maanteitä pitkin, niin nastarenkaille ei ole tarvetta, joten siirryin kitkoihin.
        Ne tuntuvatkin erityisen pehmeiltä ja hiljaisilta, eli kulkee kuin sukkasillaan.
        Jääkeleillä voi sitten ajella varovaisesti mutta hyvinhän tuo auto on mennyt jo useita talvia kun raskas diesel makaa vetävien pyörien päällä ja automaatilla pääsee pehmeästi liikkeelle.


    • Anonyymi

      Kumpi parempi, Nokian Michelin Goodyear Continental kitkat vai Linglong Goodride Kontio Lappi nastat?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe