Käytätkö YO-lakkia vappuna

S24ylläpito

Vaalitko vanhaa perinnettä ja painat vappuna päähäsi ylioppilaslakin? Onko lakki päässyt joskus hukkumaan juhlien tuoksinassa? Jos taas et käytä lakkia, miksi?

211

72164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakikas

      Tulossa eka vappu ylioppilaana ja pitäähän sellasesta saavutuksesta olla ylpeä, joten lakki pysyy päässä koko vapun.

      • peer

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.


      • Duunari
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        En voi tuohon muuta sanoa kuin että olen aivan samaa mieltä kanssasi!
        Se vappu on suomalaisen TYÖN PÄIVÄ eikä ylioppilaiden päivä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • YIOPPILAS
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        Hahahah, miten olenkin kuulevani kateutta aiemmassa viestissä.


        KYLLÄ KÄYTÄN LAKKIANI. Se kuuluu vappuun. Millos sitä muuten käyttäs?


      • Akateemisesti koulutettu yl...
        YIOPPILAS kirjoitti:

        Hahahah, miten olenkin kuulevani kateutta aiemmassa viestissä.


        KYLLÄ KÄYTÄN LAKKIANI. Se kuuluu vappuun. Millos sitä muuten käyttäs?

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.


      • PuuhaPete
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        Hei, nyt järki käteen fiilistelijät. Lakki vappuna on sama kuin saunominen ilman vastaa... Lakki on kulttuuri-ilmiö, siinä missä vappupallot tai pääsiäisnoidat. Jouluna raahataan hassunkurinen kuusi tuvan nurkkaan. Suurin osa kansasta vetäytyy jussiksi mökkinsä kätköihin... Listaahan voisi jatkaa loputtomiin. Kulttuurijuttuja on juhlat täynnä. Miksi niitä poistamaan, kun kerran tekevät juhlasta juhlan. =)


      • Kaarina
        Duunari kirjoitti:

        En voi tuohon muuta sanoa kuin että olen aivan samaa mieltä kanssasi!
        Se vappu on suomalaisen TYÖN PÄIVÄ eikä ylioppilaiden päivä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Vappu ei todellakaan ole ollut aina työväen juhla. Tällaisen tiedon löysin googlettamalla.
        Itse käytän "pipoa" joka vappu, nyt vuorossa 46. kerta.

        "Meille Suomalaisille vappu merkitsee nykyään lähinnä kahta asiaa; vapunaattona tapahtuvaa ylioppilaiden juhlaa, sekä vapunpäivänä kansainvälistä työn päivää. Molemmat nykymerkitykset ovat siis hyvin maallisia.

        Alta paljastuu kuitenkin varsin merkityksellinen vanha uskonnollinen juhlapäivä, jota vielä tällä vuosisadallakin on vietetty alkuperäisessä merkityksessään.

        Alkuperä
        Suomenkielen sana vappu on peräisin germaanisesta Valpurista, Walburg. Walburg oli 700-luvulla Baijerissa elänyt abbedissa, joka julistettiin pyhimykseksi hänen nimipäivänään, 1. toukokuuta [VYL]. Tämä sattui taas sopivasti vanhan esikristillisen juhlapäivän paikalle, kuten kaikkien muidenkin merkittävien juhlapäivien kohdalla on oudosti ollut tapana tapahtua. Meillä Suomessa sanan esikristillinen merkitys on kuitenkin varmasti paremmin säilynyt kuin tämä uudempi kristillinen merkitys.

        Keski-Euroopassa toukojuhlaa vietettiin aiemmin suurena juhlana ja toukoyö vieläkin muistetaan noitien juhlayönä.

        Englanninkielessä vappu on May Day. May tarkoittaa myös kyseisenä päivänä koristeena käytettäviä vihreitä kasveja, sekä yleisesti nopeakasvuista aikakautta ihmisen nuoruudessa. Saksankielessä päivää kutsutaan nimellä Maitag. Sana on tullut englanninkieleen 13. vuosisadalla ranskasta (mai) ja latinasta. Latinan Maius on peräisin vanhasta Roomalais-Kreikkalaisesta jumalattaresta Maia:sta. [Webster] Maia oli Kreikkalaisessa mytologiassa yksi plejadeista, jotka olivat seitsemän Atlaksen ja nymfi Pleionen tytärtä. Zeuksen hedelmöittämänä Hän synnytti Hermeksen, joka joutui Zeuksen laillisen vaimon, Heran, vihan kohteeksi. Sisarukset tappoivat itsensä masennuttuaan yhden sisaren kuolemasta. Maia tarkoittaa hoitajaa.[Cotterell] "


      • yo..mut miks?
        YIOPPILAS kirjoitti:

        Hahahah, miten olenkin kuulevani kateutta aiemmassa viestissä.


        KYLLÄ KÄYTÄN LAKKIANI. Se kuuluu vappuun. Millos sitä muuten käyttäs?

        jeps. lakki ois, mut mitä vittua se vappuun liittyy..? Jengi näyttää niiiiiin spedeiltä ne päässä.. sä taidat kuulua samaan porukkaan..


      • Ylioppilas
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        Kuulun juuri siihen kastiin, joka SINUN LUVALLASI saa käyttää lakkia. Olen yliopisto-opiskelija. pian hyvin korkeasti koulutettu.

        Niin että vastauksena "onko itselläsi sitten mitään koulutusta" KYLLÄ, korkeampi todennäköisesti kuin itselläsi ;)

        MUTTA MITÄHÄN TEKEMISTÄ SILLÄ ON SEN KANSSA KÄYTETÄÄNKÖ LAKKIA VAPPUNA VAIKO EI??!??!


      • sentään
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        Jos lakki on sinulla jo 20-v kaapissa pölyttynyt, olet varmaan jo oikeasti aikuinen ja sinua ei varmaankaan voisi vähempää kiinnostaa onko jollakulla lakki vai ei... Ei ainakaan minua.

        Ennenvanhaan lakki oli jollain tavalla erotteleva,mutta nykyäänhän lukioon ja ylioppilaaksi pääsee niin paljon porukkaa, joten itse en näe lakkia mitenkään "herraskansan" asusteena. Lakki on lähinnä aikuisten "vappunaamari", vähän niinkuin joku vappuhuiska.

        Itse laitan lakin päähän, jos muistan sen kaivaa kaapista. Kirjoitan siihen vielä tussilla KTM-98 ja Talousjohtaja, jotta varmasti erotun rahvaasta, vain ylioppilaista :D:D::D:D::D:D:D


      • YLIOPPILAS
        sentään kirjoitti:

        Jos lakki on sinulla jo 20-v kaapissa pölyttynyt, olet varmaan jo oikeasti aikuinen ja sinua ei varmaankaan voisi vähempää kiinnostaa onko jollakulla lakki vai ei... Ei ainakaan minua.

        Ennenvanhaan lakki oli jollain tavalla erotteleva,mutta nykyäänhän lukioon ja ylioppilaaksi pääsee niin paljon porukkaa, joten itse en näe lakkia mitenkään "herraskansan" asusteena. Lakki on lähinnä aikuisten "vappunaamari", vähän niinkuin joku vappuhuiska.

        Itse laitan lakin päähän, jos muistan sen kaivaa kaapista. Kirjoitan siihen vielä tussilla KTM-98 ja Talousjohtaja, jotta varmasti erotun rahvaasta, vain ylioppilaista :D:D::D:D::D:D:D

        Yhdyn tähän edelliseen!

        Taidanpa minäkin kirjoittaa
        "OLEN YLIOPPILAS! MUTTA ÄLKÄÄ VAAN LUULKO ETTÄ EN OLE SEN ENEMMÄN OPISKELLUT. OLEN OIKEUSTIETEIDEN MAISTERI (MONTA HUUTOMERKKIÄ PERÄÄN!!) JA JOKA LUULEE MINUA IHAN TAVALLISEKSI RAHVAAKSI, SAAN TUNTEA SEN NAHOISSAAN"

        Ohhoh, tulikin niin pitkä teksti, että ei se lakkiini mahdu. Ehkä joudun tekemään sitä varten ihan lipun ja kulkea sitten tuo lippu kädessä ympäriinsä!

        VOI elämän kevät tätä keskustelua...


      • pooh
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        "Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin. "

        EI TODELLAKAAN SAMA JUTTU!
        Huono vertaus.


      • maccone
        YIOPPILAS kirjoitti:

        Hahahah, miten olenkin kuulevani kateutta aiemmassa viestissä.


        KYLLÄ KÄYTÄN LAKKIANI. Se kuuluu vappuun. Millos sitä muuten käyttäs?

        Ylioppilaat eivät oikeastaan tiedä vielä mitään ovat sen verran nuoria, jottei muuta tietoa ole kuin muitten tiedoista opittua. Koulutus antaa avaimet tiedon hankintaan. Ei siinä ole ylpeilyn aihetta. Itse en enää ilkeä käyttää mokomaa tunnusta. Ensimmäisenä vappuna kyllä. Ei hattu ole merkki älykkyydestä, eikä älykäs ylpeile älykkyydellään. tunnen ylioppilaita jotka ovat tyhmiä kuin saapas ja apumiehiä joitten äly riittäisi pitkälle.


      • Maccone
        YLIOPPILAS kirjoitti:

        Yhdyn tähän edelliseen!

        Taidanpa minäkin kirjoittaa
        "OLEN YLIOPPILAS! MUTTA ÄLKÄÄ VAAN LUULKO ETTÄ EN OLE SEN ENEMMÄN OPISKELLUT. OLEN OIKEUSTIETEIDEN MAISTERI (MONTA HUUTOMERKKIÄ PERÄÄN!!) JA JOKA LUULEE MINUA IHAN TAVALLISEKSI RAHVAAKSI, SAAN TUNTEA SEN NAHOISSAAN"

        Ohhoh, tulikin niin pitkä teksti, että ei se lakkiini mahdu. Ehkä joudun tekemään sitä varten ihan lipun ja kulkea sitten tuo lippu kädessä ympäriinsä!

        VOI elämän kevät tätä keskustelua...

        Sitä sitten ollaan muita parempia ihmistä.


      • santtu
        PuuhaPete kirjoitti:

        Hei, nyt järki käteen fiilistelijät. Lakki vappuna on sama kuin saunominen ilman vastaa... Lakki on kulttuuri-ilmiö, siinä missä vappupallot tai pääsiäisnoidat. Jouluna raahataan hassunkurinen kuusi tuvan nurkkaan. Suurin osa kansasta vetäytyy jussiksi mökkinsä kätköihin... Listaahan voisi jatkaa loputtomiin. Kulttuurijuttuja on juhlat täynnä. Miksi niitä poistamaan, kun kerran tekevät juhlasta juhlan. =)

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luulen ,että suurin syy lakkikielteisyyteen on siinä, etteivät kaikki ole viitsineet suorittaa lukiotutkintoa. Happamia siis..Kyllä ennen pidettiin paljon kaikenlaisia tunnuksia esim. liinoja jne. Ei niistä kukaan valittanut.Päin vastoin.Niitähän pitivät ihan nuoret lapsetkin.
        Kummallista on, että jotkut jotka vaativat yksilön täydellistä valinnanvapautta lähes kaikissa asioissa yhteiskunnassa , niin heistäkin löytyy henkilöitä jotka suhtautuvat ylioppilaslakkiin ja sen käyttöön kielteisesti. Missä on se vapaatahto koskien toisia ihmisiä? Kyllä nykyään kaikilla on mahdollisuus suorittaa lukiotutkinto,jos riittää sitkeyttä.Eikä kai pahitteeksi olisikaan, vaikka kaikilla suomalaisilla olisi niin laaja peruskoulutus. Ei oppi ojaan kaada.Monelle nuorelle urkenisi uusia mahdollisuuksia esim. EU-maissa työskentelyyn. Eikä jäisi niin paljon aikaa kaikenlaiseen muun harrastamiseen.Mielestäni lukiotutkinnon suorittaminen on todellista työtä.Ei siitä selviä lusmuilemalla. Annettakoon siis arvo tehdylle työlle.Ennen joissakin maissa työnpuurtajia kunnioitettiin jopa työpaikoille asetetuilla valokuvilla.Miksi siis työteon arvostaminen pitäisi rajoittaa vain palkkatyötä koskevaksi?Iloitkoon ylioppilaat suorittamastaan työstä.Onhan se lakki edes jonkinlainen tunnustus tehdystä työstä.Eihän monetkaan halua tehdä arkityötään ilman korvausta ja palkkapäivän odotusta.


      • Argh
        maccone kirjoitti:

        Ylioppilaat eivät oikeastaan tiedä vielä mitään ovat sen verran nuoria, jottei muuta tietoa ole kuin muitten tiedoista opittua. Koulutus antaa avaimet tiedon hankintaan. Ei siinä ole ylpeilyn aihetta. Itse en enää ilkeä käyttää mokomaa tunnusta. Ensimmäisenä vappuna kyllä. Ei hattu ole merkki älykkyydestä, eikä älykäs ylpeile älykkyydellään. tunnen ylioppilaita jotka ovat tyhmiä kuin saapas ja apumiehiä joitten äly riittäisi pitkälle.

        Osalle ei näytä menevän jakeluun, ei hyvällä eikä pahalla, että tuskin KUKAAN yo laittaa lakin päähänsä näyttääkseen muille että on yo.

        Jokainen yo tietää, että sillä "koulutuksella" ei tee yhtään mitään. Jatkokoulutus on pakko jos meinaa olla ytään mitään.

        Lakin pitäminen on perinne, joka näyttää nyt lakittomia kismittävän niin pirusti ettei rajaa ;)

        Ja antaapa kismittää vaan :)


      • heebuli
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        Olen kyllä varsin tottunut siihen, että "ikäihmiset" käyttävät vappuna lakkia.
        Ehkä ei enää ihan heidän aikanaan, mutta joitain vuosia aiemmin oli tapana yo-lakkia käyttää vapun jälkeen koko kesän. Ehkäpä osa heistä on päässyt rimaa hipoen ylioppilaaksi, ehkä osa käyneet kauppaopiston tai ihan mitä tahansa muuta. Entäs sitten? Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen kaikenlaisia ihmisiä.


      • heebuli
        Maccone kirjoitti:

        Sitä sitten ollaan muita parempia ihmistä.

        Niin, huumorintajua hyvät ihmiset. YLIOPPILAS, kuulosti hyvältä idealta ;)


      • yo-mään
        yo..mut miks? kirjoitti:

        jeps. lakki ois, mut mitä vittua se vappuun liittyy..? Jengi näyttää niiiiiin spedeiltä ne päässä.. sä taidat kuulua samaan porukkaan..

        Älä puhu leikkiä tosissasi.

        Toki hattua käytetään vappuna. Ja vanhojen ihmisten patinoitunut, kymmenet vappujuhlat läpikäynyt lakki se vasta arvokas onkin!


      • viljo666
        Duunari kirjoitti:

        En voi tuohon muuta sanoa kuin että olen aivan samaa mieltä kanssasi!
        Se vappu on suomalaisen TYÖN PÄIVÄ eikä ylioppilaiden päivä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ..opiskelukin on !!! samoin kun kotityö.


      • sejase
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        Alunperin se oli ylioppilaitten mutta aikojen sataossa työväki otti perinteen marssia. No, mille nyt marssitaan, kun duunari tienaa paremmin ja sorto on poistettu, paitsi NL:ssä, Kiinassa jne..Nyt vaan on niin, että AINOA, joka voi juhlia on PÄÄOMAjengi.


      • minä vain
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        en voisi olla enää enempää samaa mieltä kanssasi!!
        työttömiä lukiolaisia lakkipäässä notkumassa vappuna,jep jep.


      • mää
        YIOPPILAS kirjoitti:

        Hahahah, miten olenkin kuulevani kateutta aiemmassa viestissä.


        KYLLÄ KÄYTÄN LAKKIANI. Se kuuluu vappuun. Millos sitä muuten käyttäs?

        kuka tahansa voi lukea ittensä ylioppilaaksi jos vain on kiinnostusta.lukioonki pääsee aika huonoilla
        arvosanoilla.että mitä kadehdittavaa siinä on..


      • diudiudiu
        minä vain kirjoitti:

        en voisi olla enää enempää samaa mieltä kanssasi!!
        työttömiä lukiolaisia lakkipäässä notkumassa vappuna,jep jep.

        Kysymys kuuluukin : MIKSI SE SINUA HÄIRITSEE??


      • tämä vaan
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        No siis se hattuhan on tehty vappuu varten ja päinvastoin!!


      • tämä vaan taas
        YLIOPPILAS kirjoitti:

        Yhdyn tähän edelliseen!

        Taidanpa minäkin kirjoittaa
        "OLEN YLIOPPILAS! MUTTA ÄLKÄÄ VAAN LUULKO ETTÄ EN OLE SEN ENEMMÄN OPISKELLUT. OLEN OIKEUSTIETEIDEN MAISTERI (MONTA HUUTOMERKKIÄ PERÄÄN!!) JA JOKA LUULEE MINUA IHAN TAVALLISEKSI RAHVAAKSI, SAAN TUNTEA SEN NAHOISSAAN"

        Ohhoh, tulikin niin pitkä teksti, että ei se lakkiini mahdu. Ehkä joudun tekemään sitä varten ihan lipun ja kulkea sitten tuo lippu kädessä ympäriinsä!

        VOI elämän kevät tätä keskustelua...

        SIIS! Voi hyvänen aika, eikö teillä oo muuta elämää ku riidellä jostai hatuista!!


      • itsekin ylioppilas
        YIOPPILAS kirjoitti:

        Hahahah, miten olenkin kuulevani kateutta aiemmassa viestissä.


        KYLLÄ KÄYTÄN LAKKIANI. Se kuuluu vappuun. Millos sitä muuten käyttäs?

        Milläkähän avuilla oot ylioppilaaksi kirjoittanut, kun et osaa edes ylioppilasta kirjoittaa oikein.....


      • Mirkkuli
        santtu kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luulen ,että suurin syy lakkikielteisyyteen on siinä, etteivät kaikki ole viitsineet suorittaa lukiotutkintoa. Happamia siis..Kyllä ennen pidettiin paljon kaikenlaisia tunnuksia esim. liinoja jne. Ei niistä kukaan valittanut.Päin vastoin.Niitähän pitivät ihan nuoret lapsetkin.
        Kummallista on, että jotkut jotka vaativat yksilön täydellistä valinnanvapautta lähes kaikissa asioissa yhteiskunnassa , niin heistäkin löytyy henkilöitä jotka suhtautuvat ylioppilaslakkiin ja sen käyttöön kielteisesti. Missä on se vapaatahto koskien toisia ihmisiä? Kyllä nykyään kaikilla on mahdollisuus suorittaa lukiotutkinto,jos riittää sitkeyttä.Eikä kai pahitteeksi olisikaan, vaikka kaikilla suomalaisilla olisi niin laaja peruskoulutus. Ei oppi ojaan kaada.Monelle nuorelle urkenisi uusia mahdollisuuksia esim. EU-maissa työskentelyyn. Eikä jäisi niin paljon aikaa kaikenlaiseen muun harrastamiseen.Mielestäni lukiotutkinnon suorittaminen on todellista työtä.Ei siitä selviä lusmuilemalla. Annettakoon siis arvo tehdylle työlle.Ennen joissakin maissa työnpuurtajia kunnioitettiin jopa työpaikoille asetetuilla valokuvilla.Miksi siis työteon arvostaminen pitäisi rajoittaa vain palkkatyötä koskevaksi?Iloitkoon ylioppilaat suorittamastaan työstä.Onhan se lakki edes jonkinlainen tunnustus tehdystä työstä.Eihän monetkaan halua tehdä arkityötään ilman korvausta ja palkkapäivän odotusta.

        Kyllä lukiosta pääsee myös lusmuille ja vallan oivallisin arvosanoin. Itse ammattikoulun ja lukion käyneenä voin sanoa, että luki ja ylioppilaat on ylimainostettu juttu. Samoja perusperiaatteita opetetaan ammattikoulussa, ruotsia, äidinkieltä, englantia, uskontoa ja historiaa... Ammattikoulusta voi jatkaa myös yliopistoon, jos sinne halajaa... siis aivan yliarvostettu juttu... vaikka itse pistän lakin päähäni vappuna, niin en siitä saa silti mitään kiksejä... sehän on vain tapa.


      • vie

        pitää olla hattu päässä. Jos ei siitä muuta hyötyä ole niin vappuna pidetään. Hitto sen hankkimiseen menee sentään niin monta vuotta!

        Älyttömän hauskaa vappua kaikille. Ja tyyli vapaa!

        Meikä lähtee vappuheilaksi ja laittaa nappaskengät jalkaan - ja kukka rintaan JA LAKKI PÄÄHÄN.


      • ja...
        vie kirjoitti:

        pitää olla hattu päässä. Jos ei siitä muuta hyötyä ole niin vappuna pidetään. Hitto sen hankkimiseen menee sentään niin monta vuotta!

        Älyttömän hauskaa vappua kaikille. Ja tyyli vapaa!

        Meikä lähtee vappuheilaksi ja laittaa nappaskengät jalkaan - ja kukka rintaan JA LAKKI PÄÄHÄN.

        Tiättekö mitä oli ennen työläisjuhlaa!

        Vappu!

        Vappua vietettiin kesän alkuna jo 1800 -luvun puolessa välissä ja kun naapuri keksi että työssä on jotain juhlimista ne keksi että vappu onkin työläisten juhla.


      • Arska
        Kaarina kirjoitti:

        Vappu ei todellakaan ole ollut aina työväen juhla. Tällaisen tiedon löysin googlettamalla.
        Itse käytän "pipoa" joka vappu, nyt vuorossa 46. kerta.

        "Meille Suomalaisille vappu merkitsee nykyään lähinnä kahta asiaa; vapunaattona tapahtuvaa ylioppilaiden juhlaa, sekä vapunpäivänä kansainvälistä työn päivää. Molemmat nykymerkitykset ovat siis hyvin maallisia.

        Alta paljastuu kuitenkin varsin merkityksellinen vanha uskonnollinen juhlapäivä, jota vielä tällä vuosisadallakin on vietetty alkuperäisessä merkityksessään.

        Alkuperä
        Suomenkielen sana vappu on peräisin germaanisesta Valpurista, Walburg. Walburg oli 700-luvulla Baijerissa elänyt abbedissa, joka julistettiin pyhimykseksi hänen nimipäivänään, 1. toukokuuta [VYL]. Tämä sattui taas sopivasti vanhan esikristillisen juhlapäivän paikalle, kuten kaikkien muidenkin merkittävien juhlapäivien kohdalla on oudosti ollut tapana tapahtua. Meillä Suomessa sanan esikristillinen merkitys on kuitenkin varmasti paremmin säilynyt kuin tämä uudempi kristillinen merkitys.

        Keski-Euroopassa toukojuhlaa vietettiin aiemmin suurena juhlana ja toukoyö vieläkin muistetaan noitien juhlayönä.

        Englanninkielessä vappu on May Day. May tarkoittaa myös kyseisenä päivänä koristeena käytettäviä vihreitä kasveja, sekä yleisesti nopeakasvuista aikakautta ihmisen nuoruudessa. Saksankielessä päivää kutsutaan nimellä Maitag. Sana on tullut englanninkieleen 13. vuosisadalla ranskasta (mai) ja latinasta. Latinan Maius on peräisin vanhasta Roomalais-Kreikkalaisesta jumalattaresta Maia:sta. [Webster] Maia oli Kreikkalaisessa mytologiassa yksi plejadeista, jotka olivat seitsemän Atlaksen ja nymfi Pleionen tytärtä. Zeuksen hedelmöittämänä Hän synnytti Hermeksen, joka joutui Zeuksen laillisen vaimon, Heran, vihan kohteeksi. Sisarukset tappoivat itsensä masennuttuaan yhden sisaren kuolemasta. Maia tarkoittaa hoitajaa.[Cotterell] "

        Kiitos, Kaarina, asiallisesta ja selvittävästä tekstistäsi.

        Hyvää Vappua!


      • Riitta
        santtu kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luulen ,että suurin syy lakkikielteisyyteen on siinä, etteivät kaikki ole viitsineet suorittaa lukiotutkintoa. Happamia siis..Kyllä ennen pidettiin paljon kaikenlaisia tunnuksia esim. liinoja jne. Ei niistä kukaan valittanut.Päin vastoin.Niitähän pitivät ihan nuoret lapsetkin.
        Kummallista on, että jotkut jotka vaativat yksilön täydellistä valinnanvapautta lähes kaikissa asioissa yhteiskunnassa , niin heistäkin löytyy henkilöitä jotka suhtautuvat ylioppilaslakkiin ja sen käyttöön kielteisesti. Missä on se vapaatahto koskien toisia ihmisiä? Kyllä nykyään kaikilla on mahdollisuus suorittaa lukiotutkinto,jos riittää sitkeyttä.Eikä kai pahitteeksi olisikaan, vaikka kaikilla suomalaisilla olisi niin laaja peruskoulutus. Ei oppi ojaan kaada.Monelle nuorelle urkenisi uusia mahdollisuuksia esim. EU-maissa työskentelyyn. Eikä jäisi niin paljon aikaa kaikenlaiseen muun harrastamiseen.Mielestäni lukiotutkinnon suorittaminen on todellista työtä.Ei siitä selviä lusmuilemalla. Annettakoon siis arvo tehdylle työlle.Ennen joissakin maissa työnpuurtajia kunnioitettiin jopa työpaikoille asetetuilla valokuvilla.Miksi siis työteon arvostaminen pitäisi rajoittaa vain palkkatyötä koskevaksi?Iloitkoon ylioppilaat suorittamastaan työstä.Onhan se lakki edes jonkinlainen tunnustus tehdystä työstä.Eihän monetkaan halua tehdä arkityötään ilman korvausta ja palkkapäivän odotusta.

        En käytä , saa olla kaapissa muistona koulu-
        ajoilta .


      • Pentti3
        Arska kirjoitti:

        Kiitos, Kaarina, asiallisesta ja selvittävästä tekstistäsi.

        Hyvää Vappua!

        Duunarit eivät kyykisty.. he LAKOAVAT ylioppilaiden edessä. Itselläni on teekkarilakki sekä yo-lakki... hmmm. kummankohan pistäisi? Taidan valita sen perinteisen ylioppilaslakin. Vappu on juurikin se päivä, kun juhlistetaan Suomalaisen työn päivää ja "lakin" pito on juurtunut tavaksi tähän hienoon päivään. Kaikki, joilla kyseinen päähine on, pistäköön sen päähänsä.


      • YLIOPPILAS
        itsekin ylioppilas kirjoitti:

        Milläkähän avuilla oot ylioppilaaksi kirjoittanut, kun et osaa edes ylioppilasta kirjoittaa oikein.....

        Odotinkin jo milloin joku pikkusielu puuttuu tähän kun ei muuhun voi


      • audela

        Ekaa vappua ylioppilaana täälläkin vietetään. Ehkä laitan lakin päähän...eihän sitä ihan turhaan ole hankittu ja ahkeruudella ansaittu


      • Myöskin lakillinen jo 10 vu...
        Pentti3 kirjoitti:

        Duunarit eivät kyykisty.. he LAKOAVAT ylioppilaiden edessä. Itselläni on teekkarilakki sekä yo-lakki... hmmm. kummankohan pistäisi? Taidan valita sen perinteisen ylioppilaslakin. Vappu on juurikin se päivä, kun juhlistetaan Suomalaisen työn päivää ja "lakin" pito on juurtunut tavaksi tähän hienoon päivään. Kaikki, joilla kyseinen päähine on, pistäköön sen päähänsä.

        Tottakai lakit pitää laittaa päähän vappuna! Se on traditio! Opiskelijoiden oma ilonpäivä! Minullakin olis kiltahaalarit laitettavana, muttei mahdu enää,kun on tullut tehtyä noita lapsukaisia tässä samalla kun opiskelee... ;) Hauskaa Vappua kaikille!
        Se on kaikkien meidän juhla!

        Terv: Tuleva juristi


      • Mummeli

        Haluan painaa päähäni valkolakin edes Vappuna, sillä lakin saaminen oli kovan urakan takana ja olen iloinen että selvisin urakasta, sillä olin jo aika iäkäs, kun kävin iltaoppikoulua n. 5 vuotta sitten.
        Päälle seitsemänkymppinen mummeli Vantaalta.


      • hah hah haa
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        On tuokin mielipide!

        Tekstistäsi paistaa katkeruus!

        Elä elämäs ja anna muiden elää omansa, pelle!

        Epäilen vahvasti kaikkea väittämääsi, mutta mitäs sillä väliä! Puhu mitä haluat, kukaan ei siitä välitä! Vai vielä akateeminen...hah hah haa!


      • santtu
        Mirkkuli kirjoitti:

        Kyllä lukiosta pääsee myös lusmuille ja vallan oivallisin arvosanoin. Itse ammattikoulun ja lukion käyneenä voin sanoa, että luki ja ylioppilaat on ylimainostettu juttu. Samoja perusperiaatteita opetetaan ammattikoulussa, ruotsia, äidinkieltä, englantia, uskontoa ja historiaa... Ammattikoulusta voi jatkaa myös yliopistoon, jos sinne halajaa... siis aivan yliarvostettu juttu... vaikka itse pistän lakin päähäni vappuna, niin en siitä saa silti mitään kiksejä... sehän on vain tapa.

        Kyllä opiskelu on mennyt helpoksi,jos nykyään pääsee koko lukion läpi lusmuillen.Oletko sinä näin tehnyt,kun sen tiedät. Kyllä ennen joutui tekemään töitä,jos halusi jonkunlaiset paperit saada. Kylläpä koko homma on nykyään helppoa. Yleensähän kaikki nykyisin valittavat kuinka kovaa on olla opiskelija.Paljon opiskeltavaa ja tuet kun ovat niin pienet. Ennen ei ollut kuin omat kesäansiot tai opintolaina,eikä ihmisen tarpeet muutamassa kymmenessä vuodessa niin kauheasti ole muuttuneet.Tosin silloin ei opiskelija kyllä voinut seurata muotia, ei saada yksityistä asuntoa (oltiin yleensä alivuokralaisia), ei käydä ulkomailla (tosin joku pääsi joskus Ruotsissa käymään),syötiin lihalientä ja voileipäkeksejä.Niistä muuten saa aika maukkaan ruuan,kun sekoittaa ne. Joten se siitä.Mutta kyllä tyytyväisiä oltiin ja jouduttiin töitä tekemään opiskelun eteen.


      • Ylpeä
        maccone kirjoitti:

        Ylioppilaat eivät oikeastaan tiedä vielä mitään ovat sen verran nuoria, jottei muuta tietoa ole kuin muitten tiedoista opittua. Koulutus antaa avaimet tiedon hankintaan. Ei siinä ole ylpeilyn aihetta. Itse en enää ilkeä käyttää mokomaa tunnusta. Ensimmäisenä vappuna kyllä. Ei hattu ole merkki älykkyydestä, eikä älykäs ylpeile älykkyydellään. tunnen ylioppilaita jotka ovat tyhmiä kuin saapas ja apumiehiä joitten äly riittäisi pitkälle.

        Kieltämättä puhut totta!

        Itsekin olen välillä väsynyt ajatukseen; että "pitää taas laittaa lakki päähän"!
        Mutta aina sen laitan ja olen siitä ylpeä, sain nähdä vaivaa sen asian eteen, vanhempani eivät tukeneet minua millään tavoin...maksoin kaiken itse ja yliopistos suhteen asia on sama!

        Saa olla ylpeä siitä,mitä on saavuttanut!
        Kaikki saavat olla ylpeitä siitä,että meitä kaikkia tarvitaan yhteiskunnassa a:sta ö:hön!


      • OTK
        Mummeli kirjoitti:

        Haluan painaa päähäni valkolakin edes Vappuna, sillä lakin saaminen oli kovan urakan takana ja olen iloinen että selvisin urakasta, sillä olin jo aika iäkäs, kun kävin iltaoppikoulua n. 5 vuotta sitten.
        Päälle seitsemänkymppinen mummeli Vantaalta.

        Todella hienoa!
        Onnittelut saavutuksestasi!
        Miksi ihmiset eivät osaa iloita muiden ihmisten kanssa, vaan kadehditaan!?
        Kaikkia meitä tarvitaan!
        Ja jos joku tykkää, että ylioppilaat on perseestä, niin mikä estää vetämästä duunari-haalarit jalkaansa vapuks, niinkuin Sörsselssön piti vappuna Speden elokuvissa!?
        Voi ei, niin hänellä oli myös teekkarilakki!


      • nimetön
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        "Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto. "

        Oletko ymmärtänyt koulutuksen oikein, mikään koulu ei tee ihmisestä menestyjää. Koulu antaa vain eväät ja kasvupohjan kehitykselle. Loppu pitääkin sitten tehdä itse. Mikään koulu ei tee menestyjiä automaattisesti, itse voi jokainen elämänsä pilata oli vaikka yliopiston tahkonnut lukupää.

        Ja sitten on niitä, kenellä menee hyvin edes ilman 2. tason koulutusta.

        Lukiolla ei mitään OIKEASTI tee, se on yhtä paskanjauhantaa. Voisin kuvitella että kauppaopisto on parempi koulu lukioon verrattuna, tiesi sitten mitä aikoo tehdä tulevaisuudessa tai sitten ei. Mahdollisuuksia on monia.

        Lukiopohja on yksin sama kuin "ei koulutusta" ollenkaan. Kauppaopisto sentään on KOULUTUS.


      • opiskelija
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        Et ehkä satu tietämään, että vappu on myös opiskelijoiden juhla. Ota selvää seuraavalla kerralla ennen kuin avaat sanaisen arkkusi =)


      • ***
        Akateemisesti koulutettu yl... kirjoitti:

        Kateuttako?? Miten niin? Onko sinulla mitään varsinaista koulutusta? Minulla on ylioppilaslakki, ollut jo yli 20 vuotta, vaatehuoneen hyllyllä alkuperäispakkauksessa. En ole sitä lakkiaisten jälkeen käyttänyt. Todella naurettavaa, että joku "vanhus" kulkee lakki päässä. Ovat varmaan niitä reputtaneita, jotka rimaa hipoen pääsevät ylioppilaaksi. Eikä sen jälkeen mitään muuta koulua, ehkä joku kurssi markkinointi-instituutissa tai jopa kauppa-opisto.
        On ihan ok jos korkeakouluopiskelija käyttää lakkia opiskeluvaiheessa. Mutta, mutta, ei pidempään. Eihän sitä aikuiset kulje tutti suussa ja nalle kainalossa kaupungilla... sama juttu lakin kanssa, aikansa kutakin.

        Just samaa mieltä. Arvostan kyllä lakkia (itselläni sitä ei ole, enkä ole sitä edes yrittänyt). Lakki on ihan arvokas saavutus ja sitä voi parina kolmena vuotena pitää/ jyhlia, mutta vanhoilla ihmisillä se on kyllä lähinnä huvittava näky.


      • Pete
        Duunari kirjoitti:

        En voi tuohon muuta sanoa kuin että olen aivan samaa mieltä kanssasi!
        Se vappu on suomalaisen TYÖN PÄIVÄ eikä ylioppilaiden päivä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ylioppilaatko eivät ole tehneet työtä lakkinsa eteen???


      • jepulis
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        mä olen täysin samaa mieltä kanssasi.. turha paikka koko lukio ei mitään järkeen.. lakin saa päähän ja se siitä.. ja opiskelu jatkuu.. mulle riitti kolme vuotta! ainakin vähäks aikaa


      • hyvä hyvä
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        olen täysin samaa mieltä kanssasi. lukiossa ei oo mitään järkee lakki päähän ja se siitä ja kouluun pitäis vielä mennä.. mulle riitti kolme vuotta ammattikoulussa.. ainakin vähäks aikaan.. ei oo käyny ees mielessä mikään lukio.. se on vaan joku kirjain lapussa, ei ammattia eikä mitään..


      • FeministiArttu
        YLIOPPILAS kirjoitti:

        Yhdyn tähän edelliseen!

        Taidanpa minäkin kirjoittaa
        "OLEN YLIOPPILAS! MUTTA ÄLKÄÄ VAAN LUULKO ETTÄ EN OLE SEN ENEMMÄN OPISKELLUT. OLEN OIKEUSTIETEIDEN MAISTERI (MONTA HUUTOMERKKIÄ PERÄÄN!!) JA JOKA LUULEE MINUA IHAN TAVALLISEKSI RAHVAAKSI, SAAN TUNTEA SEN NAHOISSAAN"

        Ohhoh, tulikin niin pitkä teksti, että ei se lakkiini mahdu. Ehkä joudun tekemään sitä varten ihan lipun ja kulkea sitten tuo lippu kädessä ympäriinsä!

        VOI elämän kevät tätä keskustelua...

        Syö sinä rusina vaan se lippus, joku sen sulle syöttää kuitenkin.

        Mene vaan äidilles itkeään, kukaan sinua kuitenkaan eliittinä erehtyisi pitämään.


        terv. me ylioppilaat häpeämme sinua!


      • HAHAHAHAHA
        FeministiArttu kirjoitti:

        Syö sinä rusina vaan se lippus, joku sen sulle syöttää kuitenkin.

        Mene vaan äidilles itkeään, kukaan sinua kuitenkaan eliittinä erehtyisi pitämään.


        terv. me ylioppilaat häpeämme sinua!

        Kylläpä sieltä tuli viisas kommentti.

        Kylläpä taitaa olla niin että ME ylioppilaat häpeämme sinua ja sinun kaltaisiasi.

        Onneksi et koskaan valinnut lukiota. Et olisi päässytkään...


      • ykspenavaan
        Arska kirjoitti:

        Kiitos, Kaarina, asiallisesta ja selvittävästä tekstistäsi.

        Hyvää Vappua!

        Just. Työväen urheilu pitää nostaa siihen kunniaan, mikä sille kuuluu eli viidenteen divisioonaan. Lakki päähän vaan!!


      • Hirveä
        Duunari kirjoitti:

        En voi tuohon muuta sanoa kuin että olen aivan samaa mieltä kanssasi!
        Se vappu on suomalaisen TYÖN PÄIVÄ eikä ylioppilaiden päivä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Voe kaoheata! Voe hirveätä! Eikö oo muusta aehetta kinistä kun kenen juhla tuo valpuri on? Voe kaoheatah!!


      • eläköön kommunismi
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        Palaa sit vaan ihan rauhassa takaisn sorvin ääreen ku me muut "vähän" juhlitaan...


      • kpmi
        Duunari kirjoitti:

        En voi tuohon muuta sanoa kuin että olen aivan samaa mieltä kanssasi!
        Se vappu on suomalaisen TYÖN PÄIVÄ eikä ylioppilaiden päivä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Niin sitä pitää. Suomen työväenliike viettää vappua lakossa...

        Ei sitten olla opittu mitään muinaisen Wärtsilän ja Metallin arki- ja pyhälakkojen.


      • yo-2006
        santtu kirjoitti:

        Kyllä opiskelu on mennyt helpoksi,jos nykyään pääsee koko lukion läpi lusmuillen.Oletko sinä näin tehnyt,kun sen tiedät. Kyllä ennen joutui tekemään töitä,jos halusi jonkunlaiset paperit saada. Kylläpä koko homma on nykyään helppoa. Yleensähän kaikki nykyisin valittavat kuinka kovaa on olla opiskelija.Paljon opiskeltavaa ja tuet kun ovat niin pienet. Ennen ei ollut kuin omat kesäansiot tai opintolaina,eikä ihmisen tarpeet muutamassa kymmenessä vuodessa niin kauheasti ole muuttuneet.Tosin silloin ei opiskelija kyllä voinut seurata muotia, ei saada yksityistä asuntoa (oltiin yleensä alivuokralaisia), ei käydä ulkomailla (tosin joku pääsi joskus Ruotsissa käymään),syötiin lihalientä ja voileipäkeksejä.Niistä muuten saa aika maukkaan ruuan,kun sekoittaa ne. Joten se siitä.Mutta kyllä tyytyväisiä oltiin ja jouduttiin töitä tekemään opiskelun eteen.

        Nekun vaan vaatimukset ovat kasvanee siitä kun sinä 60 luvulla olet yo--lakkisi saanut että revipä siitä vanha kääpä.. heh


      • Anonyymi
        peer kirjoitti:

        Mun mielestä siinä ei o mitään ylpeilemistä jos on kolme - neljä vuotta ollut lukiossa ja käteen saa paperit millä ei tee mitään muuta ku pääse EHKÄ jatko-opiskelemaan.

        Sitäpaitsi vappu on työläisten juhla eikä mikään ylioppilaitten diivailu juhla.

        Samaa mieltä. Ei ylioppilas ole paljon mitään. Pikkusisko pakotettiin lukioon, kun meistä kukaan ei ollut ylioppilas ja hän oli hyvä koulussa. Haluttiin perheeseen yksi ylioppilas. Nyt hän on masentunut parturi. Eipä kannattanut.


    • hyperoppilas

      Jos joku väittelee tohtoriksi, saa hän tohtorin hatun. Tätä hattua ei kuitenkaan yksikään tohtori laita päähänsä vappuna, sillä tohtorit ovat niin fiksua väkeä, että ymmärtävät moisen oppiarvolla kerskailun mauttomaksi.

      Mutta jos joku kirjoittaa rimaa hipoen ylioppilaaksi, niin hän todennäköisesti myös haluaa julistaa koko maailmalle olevansa ylioppilas.

      Tässä pätee yleinen sääntö: hölmölle merkitsee muropakkauksesta saatu "kunniamerkki" enemmän kuin viisaalle kaikki maailman kunniamerkit yhteensä.

      • niinpäniin

        Saako jokainen tohtoriksi väitellyt tohtorihatun vai annataanko se jossakin erityisessä tilaisuudessa? Onko tohtorihatun pitämisellä perinteitä muissa kuin akateemisissa tilaisuuksissa?

        Onko muuten ammattisormusten käyttö kerskailua vai vanha perinne? Miten on?

        Näitä kiperiä kysymyksiä voi vain miettiä.


      • suti

        Vanhempia varten oli pakko olla valokuvassa lakki päässä, se olikin se ainoa kerta.

        Lakilla keekoilevat eivät varmaan tajua julistavansa koko maailmalle: tässä se sitte oli paras johon pystyin....

        Vanhat (tosi vanhat) vielä ymmärrän, koska joskus 40-luvulla ylioppilaaksi pääseminen vielä merkitsikin jotain.


      • pähkäilijä

        Eikös tohtoreilla ole vappuna yo-lakki, johon on laitettu tavallista isompi LYYRA? mitä ne jättilyyrat (hopeiset, olen huomannut) sitten ovat, valmistumismerkkejä jostain tietystä muusta jutustako? Tietääkö kukaan?

        Tupsuthan tunnetaan, tekniikan ylioppilailla ja diplomityönsä tehneillä niitä on... Miksiköhän muuten juuri teekkarit ottavat kaikkein vakavimmin vapun ja ovat vappuintoilussaan innokkaimpia? Kannustaakseenko tulevia duunarialaisiaan?


      • Anu62

        samaa mieltä kanssasi, turhaa brassailua, vaikka itselläni on lakki en sitä halua käyttää.


      • uksnA
        suti kirjoitti:

        Vanhempia varten oli pakko olla valokuvassa lakki päässä, se olikin se ainoa kerta.

        Lakilla keekoilevat eivät varmaan tajua julistavansa koko maailmalle: tässä se sitte oli paras johon pystyin....

        Vanhat (tosi vanhat) vielä ymmärrän, koska joskus 40-luvulla ylioppilaaksi pääseminen vielä merkitsikin jotain.

        Enpä haluaisi tuollaista viestiä... Lakin päässä pitäminen nyt vain tuo vappufiilistä, ei sen kummempaa...:) Eikä ylioppilaaksi kirjoittamisessa tosiaan mitään erikoista enää nykyään ole... Toivottavasti haalari viestii edes siitä, että tulen vielä saavuttamaan muutakin, kuin yo-lakin...:) ..vaikka ei siinäkään mitään erikoista ole... Totta puhuen, saavutuksilla päteminen on vastenmielistä niin akateemisilta kuin duunareiltakin...


      • heebuli

        Olenpa hyvinkin nähnyt tohtorilakki päässä kuljeksivia tohtoreita wappuna! Myös amerikanmailta tuotuja College graduate hattuja ja kaikenlaisia sekalaisia hattuja!!! Vappunahan kuljetaan muutenkin kaikenmaailman huiskut ja naamarit ojossa, joten ei kai siinä sillä lätsälläkään ole niin merkitystä :D


      • JOU
        heebuli kirjoitti:

        Olenpa hyvinkin nähnyt tohtorilakki päässä kuljeksivia tohtoreita wappuna! Myös amerikanmailta tuotuja College graduate hattuja ja kaikenlaisia sekalaisia hattuja!!! Vappunahan kuljetaan muutenkin kaikenmaailman huiskut ja naamarit ojossa, joten ei kai siinä sillä lätsälläkään ole niin merkitystä :D

        LAKIT PÄÄHÄN VAIN!

        Olipa se sitten jou-lakki, ammattilakki, tohtorinlakki, kapteeninlakki, villapipo, jenkkimallin lakki IHAN MIKÄ VAIN.

        Eipähän tukka kastu kun sataa kumminki!


      • hah hah haa
        Anu62 kirjoitti:

        samaa mieltä kanssasi, turhaa brassailua, vaikka itselläni on lakki en sitä halua käyttää.

        Tuskin sulla sitä on pelle!


    • Jari Juhani

      Kyllähän sitä käyttäisi mielellään, mutta kun lakki on vanhempieni luona Heinolassa ja itse asun Lahdessa. Lakki on kyllä siisti ja vähän käytetty, vaikka kirjoitin ylioppilaaksi (yl.arvosana laudatur) jo v. 1984!

    • Sella L

      Laitan lakin vapputorille päähän,mutta illanvietossa käytän pupunkorvia :o) YO-lakkia pitää ehdottomasti käyttää,kun niin harvoin on siihen mahdollisuus ja käytän sitä joka vappu,vaikka oonki ainut YO (-96) meidän kaveriporukassa.

    • vm. -82

      päässään, koska itseltäni on jäänyt käyttämättä. Hän istuu se päässään omalla pihallaan koko vappupäivän ihan hissukseen ja kuuntelee lintusten laulelua. Hänellä ei ole omaa lakkia.

      • kello40

        Joku on antanut äitinsä pitää yo-lakkiaan. Hyvä niinkin. Minulla niitä on tuolla kaapissa jo neljä, joita on vain kerran käytetty. Turha rahanmeno aikanaan, mutta jokainen halusi oman lakkinsa.
        Tämä aika on sellainen, että opiskelet miten paljon vain, aina jäät työttömäksi. Sitten on otettava pätkätöitä. Masentavaa. Toivotan kaikille hauskaakin hauskempaa Vappua1 Nuoruus on iloa ja riemua. terv. 4-lakkinen äiti.


    • thunder

      mitä varten se lakki pitää sitten ostaa hyllylle pölyttymään jos sitä ei juurikaan koskaan paina päähänsä? ihan turhaa rahan menoa sekin...ja se juhlahan on työläisten juhla eikä ylioppilaiden...en oikein ymmärrä tuota kummaa ristiriitaa...mutta onpahan tenavilla ainakin aihetta taas kerran ryypätä ja tuottaa huolia vanhemmilleen;)...koittakaa ottaa rennosti vappuna..että ette jäädy tai saa alkoholi myrkytystä!!!

      • Nimetön

        Lakin pitäminen vappuna on aivan jees. Pitäähän saavutuksiaan voida juhlistaa tälläkin tavoin, kun vaan kerran vuodessa..toisaalta vaatimattomuus kaunnistaa, itse teen kompromissin, pidän lakkia. mutta en tuntitolkulla.-itse vappu taas on kaksipiippuinen juttu, sekä työläisten että opiskelijoiden juhla, vasen ja oikea laita yhdessä..


      • se alunperin olikaan
        Nimetön kirjoitti:

        Lakin pitäminen vappuna on aivan jees. Pitäähän saavutuksiaan voida juhlistaa tälläkin tavoin, kun vaan kerran vuodessa..toisaalta vaatimattomuus kaunnistaa, itse teen kompromissin, pidän lakkia. mutta en tuntitolkulla.-itse vappu taas on kaksipiippuinen juttu, sekä työläisten että opiskelijoiden juhla, vasen ja oikea laita yhdessä..

        Koska vapusta on tullut opiskelijoitten juhla? Se on kautta aikojen ollut työläisten juhla. Itse en lakkia päähän laita, vaikka maksettais. Naurattaa naapurin svenskatalande-tyypit, joiden elämä on ihan perseellään, mutta vappuna vedetään lakki kaljun peitoksi ja rynnätään Ullanlinnanmäelle skåålaamaan. Itse vedän perseet olalle ja nautin kovalla työllä hankitusta asunnosta ja samanhenkisten kavereitten seurasta.


      • pähkäilijä
        se alunperin olikaan kirjoitti:

        Koska vapusta on tullut opiskelijoitten juhla? Se on kautta aikojen ollut työläisten juhla. Itse en lakkia päähän laita, vaikka maksettais. Naurattaa naapurin svenskatalande-tyypit, joiden elämä on ihan perseellään, mutta vappuna vedetään lakki kaljun peitoksi ja rynnätään Ullanlinnanmäelle skåålaamaan. Itse vedän perseet olalle ja nautin kovalla työllä hankitusta asunnosta ja samanhenkisten kavereitten seurasta.

        -- Naurattaa naapurin svenskatalande-tyypit, joiden elämä on ihan perseellään, mutta vappuna vedetään lakki kaljun peitoksi ja rynnätään Ullanlinnanmäelle skåålaamaan --

        Tuo oli jo ankarasti sanottu. Mistäs moista päättelet ja kuinkas noin tarkkaan olet asiaa päässytkin seuraamaan?


      • Anu62
        Nimetön kirjoitti:

        Lakin pitäminen vappuna on aivan jees. Pitäähän saavutuksiaan voida juhlistaa tälläkin tavoin, kun vaan kerran vuodessa..toisaalta vaatimattomuus kaunnistaa, itse teen kompromissin, pidän lakkia. mutta en tuntitolkulla.-itse vappu taas on kaksipiippuinen juttu, sekä työläisten että opiskelijoiden juhla, vasen ja oikea laita yhdessä..

        No en viitsi käyttää itsekään, mielestäni yo-tutkinto on jotensakin yliarvostettu, ennen vanhaanhan ylioppilaat oli kesät ylioppilaslakki päässä, mutta ajat ovat muuttuneet. On muitakin tutkintoja, miksi ylioppilaan pitäisi erottua sen kummemmin?


      • tytsi

        En olisi halunnut käydä lukiota, pidän koko 'yleissivistävää' lukiota turhana systeeminä, mutta ammatti, jonka haluan tulevaisuudessa "pakotti", minut viimein aikuislukion penkille, tosin suht nuorena aloitin, 18v.
        Nyt pääsen siis EHKÄ opiskelemaan mitä haluan, muuten lukion käynti tuntui täysin turhalta.

        Syy, miksi hankin yo-lakin juhliini aikoinaan on vanhempani, joista kumpikaan ei ole ylioppilas. Äiti lopetti aikoinaan lukion kesken ja on katunut.
        Suvussani on vain muutama ylioppilas, kaksi serkkuani ja minä.
        Äitini halusi väkisin ostaa lakin minulle, koska "se kuuluu olla jos on yo"...oli ylpeä tyttärestään.
        Eli, hänen mielikseen minullakin on lakki.

        Päähäni sitä tuskin enää koskaan laitan.
        Lakki päässä kulkeminen on "pelle-touhua", mikä kylläkin sopii hyvin vappu teemaan:)


      • tytsi
        se alunperin olikaan kirjoitti:

        Koska vapusta on tullut opiskelijoitten juhla? Se on kautta aikojen ollut työläisten juhla. Itse en lakkia päähän laita, vaikka maksettais. Naurattaa naapurin svenskatalande-tyypit, joiden elämä on ihan perseellään, mutta vappuna vedetään lakki kaljun peitoksi ja rynnätään Ullanlinnanmäelle skåålaamaan. Itse vedän perseet olalle ja nautin kovalla työllä hankitusta asunnosta ja samanhenkisten kavereitten seurasta.

        Kuulostat aika pahasti asennevammaiselta tyypiltä, osaankin kuvitella kaltaisesi tyypin vetämässä perseet olalle ja rähisemässä kännissä...ei vain vappuna, vaan joka viikoloppu. Sehän on elämäsi tarkoitus.

        Tiedoksi: en ole 'svenskatalande' ja olen yo, mutten pistä lakkia päähäni.


      • ei pelkästään
        se alunperin olikaan kirjoitti:

        Koska vapusta on tullut opiskelijoitten juhla? Se on kautta aikojen ollut työläisten juhla. Itse en lakkia päähän laita, vaikka maksettais. Naurattaa naapurin svenskatalande-tyypit, joiden elämä on ihan perseellään, mutta vappuna vedetään lakki kaljun peitoksi ja rynnätään Ullanlinnanmäelle skåålaamaan. Itse vedän perseet olalle ja nautin kovalla työllä hankitusta asunnosta ja samanhenkisten kavereitten seurasta.

        Jos viitsisit hieman vaivautua ottamaan asioista selvää, on vappu ollut ylioppilaiden juhla paljon ennen työlaisten juhlaa. "Vappu on ollut ylioppilaiden juhla jo 1700-luvulla. Vappu julistettiin myös työläisten juhlaksi ensimmäisessä sosialistisessa internationaalissa 1889, koskan toukokuun ensimmäinen oli Yhdysvalloissa perinteisesti päivä, jolloin työsopimukset uudistettiin, ja työläisten mellakoitua Amerikassa vappuna päätettiin päivä ottaa työläisten juhlaksi Euroopassakin."
        Niin me vaan amerikkalaisista mallia otamme....


      • Ihmettelijä
        se alunperin olikaan kirjoitti:

        Koska vapusta on tullut opiskelijoitten juhla? Se on kautta aikojen ollut työläisten juhla. Itse en lakkia päähän laita, vaikka maksettais. Naurattaa naapurin svenskatalande-tyypit, joiden elämä on ihan perseellään, mutta vappuna vedetään lakki kaljun peitoksi ja rynnätään Ullanlinnanmäelle skåålaamaan. Itse vedän perseet olalle ja nautin kovalla työllä hankitusta asunnosta ja samanhenkisten kavereitten seurasta.

        Miten vappu on voinut olla "kautta aikojen" työväen(luokan) juhla, kun ko. luokkahan astui historian näyttämölle järjestäytyneenä vasta 1800-luvulla? Nykyisessä vapussa yhdistyvät toki tämä työn juhla sekä myös erilaiset ylioppilaiden kevätperinteet, mutta lähinnä se on karnevalistinen (kaikkien) juhla. Hieman suvaitsevaisuutta siis, kiitos.


    • thunder

      aikanaan lakilla oli vähän enemmän arvoa kuin nykyisin...nyt kuka vaan tyhmä pääsee kirjoituksista läpi..kohta ei varmaan edes ole enää sellaista kuin kirjoitukset...

    • proo

      YO-lakki päähän tottakai.

      Vapun voi siis viettää joko lakki päässä tai ilman lakkia.

      PÄÄasia on, ettei vappuna kulje punainen lippu kädessä!

      KYLLÄ demokratialle - EI sosialismille.

    • yo99

      Minusta yo-lakin pitäminen vappuna on ihan ok. Ihmettelen vaan, kun monetkaan eivät halua pitää sitä. Itsekin sitten ajattelen, että en viitsi laittaa kun eivät muutkaan laita. Ihan hyvin sitä voisi pitää vappuna, kun sen kerran on ostanut. Onhan sitä jos jonkinlaisia vappuhattuja kaupoissa tarjolla, joita ihmiset käyttävät. Onhan yo-lakki sentään tyylikkäämpi...

    • tyo

      vastannut tähän aloitukseen. luulevat että lakin käyttö olisi jotain diivailua. tottakai käytän.

    • eliza

      Miks kaikkee pitää ajatella niin kauheen syvällisesti? Just nää: lakki on diivailua, vappu on työläisten juhla jne. Ite pistän lakin päähän ihan vaan sen takia et semmonen on mulle hankittu, ja onhan se mukava tapaki. Ei kaiken takana tarvii olla mitään suurempaa aatetta tms. Asioita voi tehä ihan vaan sen takia et huvittaa.

    • janika

      En käytä. En pidä sitä diivailuna, sillä kyllähän lakista saa olla ylpeä.

      Mun kohdallani pääsyy on siinä, että kumppani ei ole ylioppilas. Itse olen akat. opiskelija ja kumppanini on monta kertaa kokenut siitä jonkinlaista alemmuutta, että "onko hän minulle tarpeeksi hyvä" jne. Ei tämä minua kiellä lakkia käyttämästä, mutta tiedän sen kuitenkin tuntuvan ehkä hieman epämiellyttävältä. Niinpä jätän lakin kotiin. Jos sen sijaan viettäisin vappua vaikka opiskelutovereitteni kanssa, lakki olisi todennäköisesti päässä.

      Ei se lakki mitään muuta, tai vappua hauksemmaksi tee. Tavallaan se on ihan yksi lysti onko se päässä, vai kaapissa.

      • OTK

        On se vaan niin ihme juttu!

        Minun mieheni on bussikuski ja minä olen oikeustieteiden kandidaatti ja lakki päässä joka vappu ja minun rakkaani, 5 lapsemme ohella jaksaa olla ylpeitä mammastaan! Olen itsekin ylpeä siitä, että olen jaksanut saavuttaa tämän kaiken!
        Odotamme yhdessä aikaa, jolloin lapsemme painaa valkolakit päähänsä!
        Olemme ylpeitä toisistamme,täydennämme toisiamme!
        Rakkaus ei katso sitä, mitä toinen on tai ei ole! Kaikki ollaán kuolevaisia, nautitaan jokaisesta hetkestä jonka saamme elää rakkaittemme kanssa!

        Hyvää jatkoa sinulle!


    • marilyn

      ei mitää järkee

    • Mä vaan

      Tottakai pistän yo-lakin päähän vappuna, miksen pistäisi?! Typerää ajatella että se olisi diivailua, minulle ei ainakaan mitään muuta kuin perinne jota haluan vaalia.

    • laitan

      Kirjoitin ylioppilaaksi aikuislukiosta keväällä 2003. Ikää oli silloin 42. Olen erittäin ylpeä siitä, että kaikkien vastoinkäymisten jälkeen sain sen urakan suoritettua. Lakin laitan varmasti päähän, jos käyn vappuhulinoita katsomassa.

      • yo 2000

        lakki on päässä vappuna, kun sen aikuislukion suoritettuani 59-vuotiaana sain. Nuorena jäi lukio kesken ja osaan nyt arvostaa työtä, jota lakinkin eteen on tehtävä. Niille, jotka pitävät sen käyttöä diivailuna, huomauttaisin, että perinteestä on kyse; vappu on sekä ylioppilaiden että työväen juhla.


    • Tiina

      Käyttäisin yo-lakkia, jos oisin saanu sellaisen, olishan se muisto siitä että mitä on saavuttanut.
      Tosin olen eläömäs saavuttanut paljonkin ilman yo lakkia ja aina sitä voi miehen lakin laittaa päähän, jos huvittaa =) ehkä taas tänä vappuna tosin se hiukka pieni, mutta never mind.

    • käytä

      on mennyt jo yli kolmekymmentä vuotta etten ole käyttänyt, enkä aio muuttaa tapojani nytkään...

      • YLIOPPILAS

        Ei sillä ole mitään tekemistä diivailun kanssa.
        Eihän siinä ole mitään diivailun arvoista että on käynyt lukion! Vai tuntuuko käymättömillä että on...?
        Ehkä se onkin lakittomien alemmuuden tunnetta enemmän kuin yhdenkään lakillisen ylemmyyden tunnetta.

        Ei kai se muuten niin häiritsisi.

        Itselläni on yo-lakki ja laitan se päähän koska se on kivaa, kuuluu asiaan ja luo mukvaa yhtenäisyyden tunnetta niiden monien erilaisen lakin omaavien kanssa.

        Eikä jokainen lakillinen ole akateeminen..


      • Masa
        YLIOPPILAS kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään tekemistä diivailun kanssa.
        Eihän siinä ole mitään diivailun arvoista että on käynyt lukion! Vai tuntuuko käymättömillä että on...?
        Ehkä se onkin lakittomien alemmuuden tunnetta enemmän kuin yhdenkään lakillisen ylemmyyden tunnetta.

        Ei kai se muuten niin häiritsisi.

        Itselläni on yo-lakki ja laitan se päähän koska se on kivaa, kuuluu asiaan ja luo mukvaa yhtenäisyyden tunnetta niiden monien erilaisen lakin omaavien kanssa.

        Eikä jokainen lakillinen ole akateeminen..

        "Eikä jokainen lakillinen ole akateeminen.."
        Eikä ylioppilas...
        Ahtaasti tulkiten, ylioppilas tarkoittaa yliopistossa opiskelevaa henkilöä.


      • lippis
        YLIOPPILAS kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään tekemistä diivailun kanssa.
        Eihän siinä ole mitään diivailun arvoista että on käynyt lukion! Vai tuntuuko käymättömillä että on...?
        Ehkä se onkin lakittomien alemmuuden tunnetta enemmän kuin yhdenkään lakillisen ylemmyyden tunnetta.

        Ei kai se muuten niin häiritsisi.

        Itselläni on yo-lakki ja laitan se päähän koska se on kivaa, kuuluu asiaan ja luo mukvaa yhtenäisyyden tunnetta niiden monien erilaisen lakin omaavien kanssa.

        Eikä jokainen lakillinen ole akateeminen..

        pyyhkisin takapuoleni lakkiisi!!!!!on peestä!!!!!!!


      • YLIOPPILAS
        lippis kirjoitti:

        pyyhkisin takapuoleni lakkiisi!!!!!on peestä!!!!!!!

        ..sanoo ihminen jolla sitä ei ole ja niin katkerasti kadehtii niitä joilla on ;)


      • Teekkari (TUTA )
        YLIOPPILAS kirjoitti:

        ..sanoo ihminen jolla sitä ei ole ja niin katkerasti kadehtii niitä joilla on ;)

        ylioppilas LARVANTO! tulevasta työttömyydestään.


    • Vappuhattu

      En käytä lakkia vaikka sellaisen omistankin. Mielestäni on aivan helvetin turha lähteä moralisoimaan sitä, minkä takia lakkia pitäisi tai ei pitäisi käyttää.

      Kuulostaa hiukan kaukaahaetulta, että joku saavuttaneensa tutkinnon tuomalla päähineellä yrittäisi jotenkin brassailla asemastaan. bullshit sanon minä.

      Käyttäkööt ihmiset lakkeja jos siltä tuntuu.. samanlainen potta kai tuo on ku mikä tahansa vappukoriste. Ei siihen tarvitse mitään moraalisointia tai etiikkaa sotkea. Vappu on työläisten juhla ja pääasiahan on että kaikilla on hauskaa! (hattuun katsomatta)

    • ansku

      öhöm. Vappunahan juhlitan TYÖN päivää eli luonnollisesti laitetaan ylioppilaslakit päähän koska on tehty tämä TYÖ lakin eteen!

      ja sitten,minä laitan tietysti lakin päähän eikä se musta ole diivailua, minulle se on itsestäänselvyys että olen YLIPÄÄTÄÄN ylioppilas!

      Kuulun sellaiseen "kastiin" että molemmat vanhempani ovat ylioppilaita ja jopa äitini molemmat vanhemmat! heki pitävät lakkia päässään vappuna ja juhlivat. Lakki vappuna on kuin joulukuusi jouluna!

      ja ei ole pakko laittaa päähän jos ei halua. oma on asia.

    • :O)

      EIKS TÄÄ KYSYMYS OLLU TARKOITETTU NIILLE, JOTKA OMISTAA LAKIN.

      KÄYTTÄVÄTKÖ HE VAI EIVÄTKÖ KÄYTÄ.

      MITÄ NÄÄ LAKITTOMAT TULEE TÄNNE MÖLISEMÄÄN TYPERIÄ KOMMENTTEJAAN, JOITA KUKAAN EI OLE KYSYNYT???

      (LUKION KÄYMINEN EDISTÄÄ MUUTEN SISÄLUKUTAITOA, SUOSITTELEN!)

      • Ylpeä siittäkin...

        Lakkiko ..lakki.
        Aikomus olisi ylpeänä laittaa lakki päähän vaikkakin ei yo lakki. Valmistuin Ravintola kokiksi ja olen ylpeä siittä.Lukio ei silloin aikoinaan kiinnostanut vaikka sinne olisinkin päässyt.
        (Kokiksi aikovalle. Edistää muuten kädentaitoja ja taiteellisuutta,suosittelen!)


    • Siska

      En todellakaan käytä. Ne ajat ovat menneet.

    • klara vappen

      Tottakai käytän kun en oo vielä ennen saanu käyttää.

    • Martta

      Totta kai käytän. Aikuisiällä saatu lakki on vielä suuremmassa arvossa mielestäni. Yksi vappu on jäänyt väliin, muuten aina. Vappupävänä uloiluttamaan lakkia.

    • Hömelö

      Lakki päähän vaan!

      Lakki ei todellakaan herätä mitään nolouden tunteita - sanoo kerran vappunsa miesten boxerit päässä viettänyt.

    • Maccone

      Sama se miten hölmöä vappuhattua pitää. Onhan tapana pitää myös vappunenää, vihkaa ja aamulla krapulaa. Tosi hölmöltä vaikuittaisi jos niin kuljettaisiin pitkin kesää, yksi päivä karnevaalia, vaikka sukkahousut päässä.

    • Maccone

      Onko tämä nyt niin suuri saavutus. Nolottaisi pitää.

    • TOTTAKAI

      Sehän sen Vapun kruunaa...se ylioppilaslakki. Ei Vappu ole mitään ilman sitä. Näin on.

      • Pettynyt

        Mä pääsin ylioppilaaks 03. Sen jälkeen oon kerran pitäny lakkia vappuna. Nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa ja täällä ei ole tapana juhlia vappua erityisemmin, joten arvata saattaa, että ylioppilaslakilla ei ole käyttöä ainakaan tänä vuonna. SAAKO VAIN YLIOPISTOSSA OPISKELEVAT JUHLIA VAPPUA JA KÄYTTÄÄ LAKKIA??? Vaikka opiskelenkin amk:ssa mustakin tulee ns. akateemisesti koulutettu ja mulla on oikeus noudattaa perinteitä edes kerran vuodessa... =(


      • jepujee
        Pettynyt kirjoitti:

        Mä pääsin ylioppilaaks 03. Sen jälkeen oon kerran pitäny lakkia vappuna. Nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa ja täällä ei ole tapana juhlia vappua erityisemmin, joten arvata saattaa, että ylioppilaslakilla ei ole käyttöä ainakaan tänä vuonna. SAAKO VAIN YLIOPISTOSSA OPISKELEVAT JUHLIA VAPPUA JA KÄYTTÄÄ LAKKIA??? Vaikka opiskelenkin amk:ssa mustakin tulee ns. akateemisesti koulutettu ja mulla on oikeus noudattaa perinteitä edes kerran vuodessa... =(

        Yo-lakkia saavat käyttää kaikki, jotka ovat ylioppilaiksi päässeet. Ennen ylioppilas tarkoitti tosiaan vain yliopistossa opiskelevaa, koska silloin käytännössä kaikki lukion käyneet sinne menivät. Nyt kuitenkin ylioppilaita ovat kaikki yo-tutkinnon suorittaneet, riippumatta jatkokoulutuspaikasta.

        Se vaan, että ei amk-tutkinnon suorittaneista tule akateemisia... Onhan se ammattiKORKEAkoulu, mutta akateemisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä tarvitsekaan olla. Ihan jees-koulu sekin. Oli vaan pakko oikaista.


      • endi
        Pettynyt kirjoitti:

        Mä pääsin ylioppilaaks 03. Sen jälkeen oon kerran pitäny lakkia vappuna. Nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa ja täällä ei ole tapana juhlia vappua erityisemmin, joten arvata saattaa, että ylioppilaslakilla ei ole käyttöä ainakaan tänä vuonna. SAAKO VAIN YLIOPISTOSSA OPISKELEVAT JUHLIA VAPPUA JA KÄYTTÄÄ LAKKIA??? Vaikka opiskelenkin amk:ssa mustakin tulee ns. akateemisesti koulutettu ja mulla on oikeus noudattaa perinteitä edes kerran vuodessa... =(

        Huono Provo!


      • opiskelija
        Pettynyt kirjoitti:

        Mä pääsin ylioppilaaks 03. Sen jälkeen oon kerran pitäny lakkia vappuna. Nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa ja täällä ei ole tapana juhlia vappua erityisemmin, joten arvata saattaa, että ylioppilaslakilla ei ole käyttöä ainakaan tänä vuonna. SAAKO VAIN YLIOPISTOSSA OPISKELEVAT JUHLIA VAPPUA JA KÄYTTÄÄ LAKKIA??? Vaikka opiskelenkin amk:ssa mustakin tulee ns. akateemisesti koulutettu ja mulla on oikeus noudattaa perinteitä edes kerran vuodessa... =(

        oletkin noin tietämätön, vaikka olet yo? Monikohan keväällä lakin saava on seuraavaksi vapuksi saanut yliopistopaikan? Lakilla ja yliopistolla ei ole mitään yhteyttä lakin käyttöön.


      • meilläkin
        opiskelija kirjoitti:

        oletkin noin tietämätön, vaikka olet yo? Monikohan keväällä lakin saava on seuraavaksi vapuksi saanut yliopistopaikan? Lakilla ja yliopistolla ei ole mitään yhteyttä lakin käyttöön.

        Saahan Amk opiskelijakin käyttää lakkia vappuna... Ainakin meillä on insinöörilakki... En sitten olekaan varma muista koulutusaloista...


    • heebuli

      Kyllä tulee painettua ylioppilaslakki päähän vappuna. Ei ehkä tulisi käytettyä, ellei se olisi niin hieno. Koulumme kustantaa valmistuville ylioppilaille lakit ja niinpä sellaista lakkia ei ole muilla, kun meidän koulusta valmistuneilla (eipä se tietysti päälle päin näy :)) Muutenkin se on jotenkin päähän pinttynyt perinne, aina pentuna kateellisena katseli, että tuollaisen mä tahdon kanssa! :D

    • varsin mahotonta

      Tätä keskustelua lukemalla saa vaan LISÄÄ KIKSIÄ siihen, että pistää YO-LAKIN päähänsä vapun kunniaksi... :D

    • mitä väliä

      Ylioppilaslakin pitäminen on diivailua ja ylpeilyä.Yleensä YO-hattuiset ihmiset kattovat muita aika rajusti alaspäin kun kävelee ohi.

      • ylioppilas

        KUKAAN EI KATSO ALASPÄIN.

        Nyt voit harrastaa itsesi tutkiskelua ja miettiä miksi sinusta tuntuu siltä!


      • ylpistelijä

        Jos kerran kaikki yo-hattuiset katsovat niin kovasti muita ihmisiä alaspäin, niin selitähän sitten se, miten voi olla avoliitossa kaksi ihmistä, joista toinen on ylioppilas ja toinen ei? Ehkä se onkin lakittomien keksintöä jostain kummallisesta omanarvontunnosta. Ei meikäläistä ainakaan häiritse, jos jollain ei vappuna ole lakkia päässä yhtään sen enemmpää kuin se, että joku sitä käyttää.


      • HALOO!!

        Taidat itse katella yo-hattuisia salaa ylöspäin kun noin ajattelet?! Tuskinpa vaan kukaan lukion käynyt pitää lakkiaan niin suurena saavutuksena että siitä tarvitsisi ylpeillä tai muita katsoa alaspäin... Eiköhän se ole perinne, mikä saa ihmiset lakkiaan käyttämään ja tänäpäivänä melkein jokainen on ylioppilas ja tutkinto muiden joukossa.


    • afes<tg

      En ole ylioppilas, joten en kyllä laita.

    • Annina

      Kyllä se lippalakki taitaa mennä päähän, ainakin sunnuntaina hetkeksi kun sukulaisissa käydään.
      En sanoisi, että yo-lakki on tänäpäivänä mikään suuri suoritus, "huonommaltakaan" opiskelijalta.

      Mutta jokainen on ylpeä lakistaan jos siltä tuntuu.
      Itselle se on melkolailla huumoriväline, vähän tuntuu ja näyttää hölmöltä, mutta onpa jotain muistoja lukiosta siltikin :)

      Munkinmakuisia wappuja kaikille :)

    • Bad hair day

      Jos en muuta hyvää syytä keksi lakin päähän laittamiselle, niin eipähän ainakaan tartte laittaa hiuksia erikoisemmin - lakki päähän ja that´s it! :)

      Enkä mä jaksa uskoa että meistä lakkipäistä kukaan haluaa diivailla, lähinnä se vaan on kiva tapa ja kuuluu vappuun. Klara vappen, bara vatten! :)

    • YO-85

      Eipä ole käynyt mielessäkään vetää lakkia päähän sitten Yo-juhlien 85.
      Mielestäni lakki kuuluu yliopisto-opiskelijoiden ja korkeakoulututkinnon suorittaneiden päähän ja heillä ihan ok, itse en tähän joukkoon kuulu (ihan vaan keskiasteen koulutus ;) ja näinollen en lakkia halua käyttää. Yo-tutkinto ei itsessään ole mikään kovin hääppönen saavutus joten pelkästään sitä saavutusta en lakillani halua mainostaa.

      • diudiu

        MIKÄ TEITÄ VAIVAA??

        Ei kai nyt kukaan kulje vappuna mainostamassa lukiokoulutusta?? Johan sitten lukioiden kannattas vetää välistä ja jakaa lakkeihin sponsoritarroja...

        Se nyt vaan on tapa! EI MAINOS! Voi jestas teitä...


      • vapuksi
        diudiu kirjoitti:

        MIKÄ TEITÄ VAIVAA??

        Ei kai nyt kukaan kulje vappuna mainostamassa lukiokoulutusta?? Johan sitten lukioiden kannattas vetää välistä ja jakaa lakkeihin sponsoritarroja...

        Se nyt vaan on tapa! EI MAINOS! Voi jestas teitä...

        ajan tukan pois ja kirjotan tussilla päälaen yli öo:ni helvetin isoin numeroin


    • YLIOPPINUT

      Ylioppilaslakkia käyttämällä viestitän amiksille olevani tämän maan valioita, enkä mitään pohjasakkaa. Tiedän amiksien kokevan vappuna katkeruutta, koska he eivät valkolakkia omista, mutta eihän sille voi mitään jos ovat heikkolahjaisia.

      • Ottomaani

        Ei ole sullakaan paljon järkeä päässä. Kunhan kasvat niin muuttuu mielipiteetkin!


      • EHHEH
        Ottomaani kirjoitti:

        Ei ole sullakaan paljon järkeä päässä. Kunhan kasvat niin muuttuu mielipiteetkin!

        (Idiootti!)

        Lukio opettaa myös erottamaan huumorin tosipuheesta.

        Taidatpa ollakin amispelle :P


      • Eveliina
        EHHEH kirjoitti:

        (Idiootti!)

        Lukio opettaa myös erottamaan huumorin tosipuheesta.

        Taidatpa ollakin amispelle :P

        Ei nyt tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä tällaisen asian takia.

        Hauskaa vappua kaikille!


      • Ronin
        EHHEH kirjoitti:

        (Idiootti!)

        Lukio opettaa myös erottamaan huumorin tosipuheesta.

        Taidatpa ollakin amispelle :P

        No nyt kyllä murjaisit sen parhaan vitsin. Lukio ei tiedollisesti opeta yhtään mitään sellaista, mitä ei voisi jokainen halukas oppia viettämällä aikaa kirjastossa.

        Sosiaalisia taitoja siellä tietysti karttuu (toivottavasti) myös, mutta niitä kyllä oppii missä tahansa muuallakin, missä vain on tekemissä muiden ihmisten kanssa (vaikka siellä kirjastossa).

        Ylioppilastutkinto on vain ollut yksi välietappi tiettyihin jatkokoulutuspaikkoihin haettaessa, mutta nykyään tutkinto on mahdollista saada myös ammattikoulussa halutessaan. Ja onneksi myös muita teitä on mahdollista päästä esim. yliopistoon jos sinne haluaa.

        Itse luin kyllä ylioppilaaksi, mutta en varsinaisesti olisi niitäkään papereita missään vaiheessa tarvinnut. En kadu lukiossa viettämääni aikaa, koska hauskaahan se oli ja lisäksi antoi minulle pari vuotta lisäaikaa miettiä, että miksi haluaisinkaan tulla isona. Ja onhan yleissivistyksestä ihan oikeaa hyötyäkin, jos vain tietää mihin sitä käyttää. Mutta suurin yksittäinen syy minulla oli juuri se muutama ylimääräinen vuosi itsetutkiskelua varten.

        Ylioppilaslakkia en itse pidä ihan periaatteesta. Minulle se ei lakki merkitse mitään muuta, kuin yhtä tutkintoa muiden joukossa. Eikä sen hankkiminenkaan ollut edes minkään kauhean työn takana. Itse olisin jättänyt hatun ostamatta, mutta äitini halusi sen välttämättä minulle hankkia. Muut kantakoot hattuaan ylpeänä tai olkoot kantamatta. Ei se minun vappuuni vaikuta millään tavalla.

        Ja vielä tuosta ”Lukio opettaa myös erottamaan huumorin tosipuheesta.” – heitosta. Mitä olen elämässäni huomannut, ja varsinkin täällä internetin-ihmemaassa erilaisilla keskustelupalstoilla esiintyvänä ilmiönä, että yleensä sen huumorin tosipuheesta erottaa vasta siinä vaiheessa, kun alakynteen jäänyt keskustelija käyttää viimeisenä keinonaan tuota: ”Ettekö te idiootit nyt tajunneet, että tuo minun postaamani juttu, ja ne kaikki 35 viestiä jolla sitä puolustelin ja haukuin muita, olivat vain huumoria ja vitsiksi/provosoinniksi tarkoitettuja.”

        Mutta hauskoja vapunjatkoja kaikille, rotuun, ihonväriin ja päänsisältöön katsomatta ;)


    • minna

      Ilman muuta. Kun kerran on lakki tullut hankittua ja itse sitä arvostan. Ja suurin syy tietysti se että se vaan on tapana vappuna :)

    • Sajuliini

      Olen valmistunut taloushallinnon merkonomiksi keväällä 2004 ja tilasin merkonomin lakin. Tosin nythän olisi ensimmäinen pahdollisuus pitää lakkia päässä.. entiedä laitanko sen mutta ainakin kokeilen sitä. Sehän eroaa sen verran ylioppilaslakista että siinä on tupsu.

      • JOU

        ILMAN MUUTA LAITAT!
        Se teidän lakki on muuten tosi komea!

        Päähän vaan kun olet sen hankkinut!!


      • höps

        pahdollisuus? ;) vitsi, vitsi, vitsi!

        Terv:Ylioppilas


    • mä vaan

      ehdottomasti käytän vappuna yo lakkia, onhan se sellainen saavutus kun on päässyt ylioppilaaksi niin senkin takia. saapahan lesostella että mäpä olen ylioppilas

    • Teekkarilakki on päässä wappuna takuuvarmasti.

    • En käytä

      Naurettava päähine. Kerran käyttäny, tuskin toista kertaa tulee :D

      • olla käyttämättä

        Jokainen saa olla käyttämättä.
        Mutta jättäkää tämä typerä moralisointi.

        Se käyttää joka haluaa ja muut saa omaansa käyttää vaikka retkivessana.


    • sohveliini

      tottakai sen vakolakin päähänsä vappuna laittaa. eihän vappu tule jos ei ole valkolakkia pään päällä ja käynyt lakituksessa taidemuseonmäellä Turussa.

    • viisas ilmankin

      YO-lakki on mulla ollut tasan kaksi kertaa päässä . Ylioppilasjuhlissani ja toisen kerran kun luvattiin viedä syömään hienomman kaavan mukaan - ehtona ,että laitan k.o "lätsän" päähän.
      Sen koommin en ole sitä houkutuksista huolimatta suostunut päähäni laittamaan.
      Oikeasti, ethän sä mihinkään vielä valmistu, etkä siis ole vielä mitään .Työtön työnhakija ja epätoivoinen opistoihin pyrkijä.
      Olen samaa mieltä erään toisen kirjoittajan kanssa, että vappu on työläisten juhla ja sellasena mulle pysyy.

      • ja pöh

        No tuo on sinun mielipiteesi. Itse näen asian niin, että vaikkei yo-lakin saanut valmistu vielä mihinkään ammattiin, niin sitä kautta nimenomaan pääsee mahdollisesti sinne yliopistoon. kyllä ne ihmiset jotka yliopistoihin pyrkivät, arvostavat yo-tutkintoa, sillä se on millä sinne yliopistoon pyritään (ja päästään jos hyvin pyyhkii). Ja kyllä arvostan muuten yo-lakkia. Kyllä sen eteen vaivaa saa nähdä, jos hyvin lukionsa käy.


      • tyt
        ja pöh kirjoitti:

        No tuo on sinun mielipiteesi. Itse näen asian niin, että vaikkei yo-lakin saanut valmistu vielä mihinkään ammattiin, niin sitä kautta nimenomaan pääsee mahdollisesti sinne yliopistoon. kyllä ne ihmiset jotka yliopistoihin pyrkivät, arvostavat yo-tutkintoa, sillä se on millä sinne yliopistoon pyritään (ja päästään jos hyvin pyyhkii). Ja kyllä arvostan muuten yo-lakkia. Kyllä sen eteen vaivaa saa nähdä, jos hyvin lukionsa käy.

        >>>kyllä ne ihmiset jotka yliopistoihin pyrkivät, arvostavat yo-tutkintoa, sillä se on millä sinne yliopistoon pyritään (ja päästään jos hyvin pyyhkii).


      • YO '78
        ja pöh kirjoitti:

        No tuo on sinun mielipiteesi. Itse näen asian niin, että vaikkei yo-lakin saanut valmistu vielä mihinkään ammattiin, niin sitä kautta nimenomaan pääsee mahdollisesti sinne yliopistoon. kyllä ne ihmiset jotka yliopistoihin pyrkivät, arvostavat yo-tutkintoa, sillä se on millä sinne yliopistoon pyritään (ja päästään jos hyvin pyyhkii). Ja kyllä arvostan muuten yo-lakkia. Kyllä sen eteen vaivaa saa nähdä, jos hyvin lukionsa käy.

        Nykyisin ei yliopistoon pyrkiäkseen tarvitse olla ylioppilas. Olen ottanut asioista selvää ihan omien intressien takia: tyttäreni on ainanaan aloittanut amispohjalta ja seuraavaksi pyrkimässä teknilliseen korkeakouluun.

        Eli lukio/yo-tutkinto ei suinkaan ole mikään yliopiston portti, kilpailu on nykyisin kovempaa kuin ennen ja erikoisalojen fiksut pyrkijät hakkaavat "pelkät" ylioppilaat mennen tullen.


      • jaba
        YO '78 kirjoitti:

        Nykyisin ei yliopistoon pyrkiäkseen tarvitse olla ylioppilas. Olen ottanut asioista selvää ihan omien intressien takia: tyttäreni on ainanaan aloittanut amispohjalta ja seuraavaksi pyrkimässä teknilliseen korkeakouluun.

        Eli lukio/yo-tutkinto ei suinkaan ole mikään yliopiston portti, kilpailu on nykyisin kovempaa kuin ennen ja erikoisalojen fiksut pyrkijät hakkaavat "pelkät" ylioppilaat mennen tullen.

        Kyllä niiden ei-ylioppilaiden on paljon vaikeampi päästä yliopistoon kuin peruskaavalla yrittäjillä. Amislaisilla on omat kiintiöt. Eikä mistään "ammattilaisuudesta" tai "erityisoaamisesta" saa yhtäkään lisäpistettä yliopistoon pyrittäessä. Pätevä tyyppi pääsee sisään, oli hän ylioppilas tahi ei.

        Toinen seikka on se, että yliopistossa ei välttämättä pärjää, jos ei ole käynyt lukiota. Jotkut tietty pärjää, mutta suuri osa ei. Näin on asia jopa ammattikorkeakoulussa, joka on sentään aika helppo koulu yliopistoon verrattuna.


      • justiisa
        tyt kirjoitti:

        >>>kyllä ne ihmiset jotka yliopistoihin pyrkivät, arvostavat yo-tutkintoa, sillä se on millä sinne yliopistoon pyritään (ja päästään jos hyvin pyyhkii).

        Olisitko tosiaan ollut valmis opiskelemaan menestyksekkäästi yliopistossa heti peruskoulun jälkeen??! Ja jos olisitkin, olet aikamoinen poikkeustapaus, sillä useimmat 16-vuotiaat on ihan kakaroita eikä opiskelutekniikoista ole heillä haisuakaan. Kyllä ihmisellä täytyy olla jonkinlainen yleissivistys yliopisto-opintoja aloitettaessa! Että vaikka lääkäriksi valmistuisi joku räkänokka 21-vuotias... Luoja meitä varjelkoon moiselta.


    • vesipää

      pää on turvonnut hillittömäksi vellovaksi möykyksi.

    • turhaa touhua

      ;-)

      • lakkilaatikko

        Ei käyttöä .


      • YLIOPPILAS
        lakkilaatikko kirjoitti:

        Ei käyttöä .

        Kyllähän sitä lakkia pidetään koko kesän läpi tietysti, niinhän se aina on ollut. Ei tukkakaan haalistu auringonvalosta, valkoinen väri on myös vilvoittava! Ja lakin avulla erottuu niistä, jotka eivät ylioppilaiksi asti koskaan lukeneet.
        Kuinkas kätevää.


    • Tanja

      En ainakaan vielä tänä vappuna, mutta toivottavasti ensi vuonna :)!!

    • Sebrina

      Olen hankkinut yo-lakin vanhemmalla iällä ja sen hankkiminen perheellisenä ei ollut aina niin helppoa. Tällä hetkellä olen jatkanut opiskeluja sen myötä . Olen ylpeä saavutuksestani ja aion todella käyttää lakkia vappuna . Toivon etä kaikki muutkin jotka sen omistavat. Hauskaa Vappua kaikille.

    • YLIOPPINUT

      että sellaiset ihmiset jotka eivät ole ylioppilaita, olisivat velvoitettuja Vappuna pitämään päässään aasinhattua! Heitä olisi mukava katsella nenänvartta pitkin ja huutaa: "Aasi siinä kulkee!". Toinen vaihtoehto on, että ei ylioppilaat pysyttelsivät sisätiloissa häpeämässä koko Vapun ajan omaa sivistymättömyyttään.

    • lippis

      kakkisin koko paskaan valkolakkiin.ei minkään arvoinen!!!!!!!!

    • ylioppilas

      kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 2000 enkä ole yo-juhlien jälkeen lakkia päähäni laittanut. etenkin vanhemmissa ihmisissä se herättää kummastusta. entinen anoppiehdokas jopa lähes loukkaantui siitä, sillä hänen pojallaan lakki toki oli päässä.

      en ole mitenkään erityisen ylpeä siitä, että olen ylioppilas. toki olen siitä ylpeä, mutta ihan yhtä paljon kuin muistakin tutkinnoistani. ei minulla ole tarvetta koko kansalle mainostaa olevani ylioppilas, ei edes perinteen vuoksi.

    • Enköhän käytä tänäki vuonna. Tosin vasta ja ainoastaan 1.5. Ei sitä viime vuonnaka viittiny aaton ryyppäjäisiin laittaa, voip hävitä tai likaantua. On vielä puhdas ja valkoinen :)

    • se on muinaishistoriallista

      ei trendikästä!!!

    • Mixa

      Todellakin ajattelin käyttää lakkia... nyt kun sen voi ensimmäistä kertaa korkata vappuna... ja aion myös jatkossakin käyttää.. Miksi ostaa yo-hattu, jos sitä käyttää vain kerran lakkiaisissa... ei mitään järkeä!!!! siispä lakki käyttöön vaan rohkeasti, sitä varten se on.

    • en käytä

      nyt eletään 2005.

    • cum laude

      tottakai sitä täytyy vappua juhlia hattu päässä, jonka takia tuli hikoiltua kolme vuotta. mutta ei se kyllä mikään elvistelyn aihe ole.

    • marjo24v.

      en halua liata rakasta muistoa lukio ajalta. Eikä se muutenkaan oo mun mielestä järkevän näköstä kulkea tuolla lätsä päässä...höh.

    • teekkari

      ..tupsulakkia! :)

      Onhan se ny kiva ku porukka kulkee lätsät päässä. Vähän jotain "yhteenkuuluvuudentunnetta" tänne jäyhään Pohjolaan. Eihän ylioppilaaksi pääseminen nykyään ole mikään ihmeellinen saavutus, mutta kotsalla on perinteitä, en näe yhtään pahana juttuna tällaista Wappumeininkiä.

      - Tre -

    • matala profiili

      Kirjoitin vuonna 1975 ja sen toukokuisen juhlan jälkeen en ole yo-lakkia päähäni pistänyt. En ole koskaan titteleitä kumarrellut. Kunnioituksen toinen ihminen ansaitsee omana itsenään ei oppiarvonsa mukaan.

      • puhut

        Ei ole minuakaan koskaan kiinnostanut mitä joku on tai ei ole saavuttanut.Tittelit on vaan titteleitä eikä ne välttämättä kerro ihmisestä mitään.


    • Ylioppilas vm. 2000

      En todellakaan aio laittaa yo-lakkia päähäni. En näe mitään syytä käyttää sitä. Mielestäni se on nykyään pelkästään jonkinlaista ylpeilyä kulkea yo-lakki päässä. Ennen tilanne oli toinen kun harva kävi lukion, mutta nyt suuri osa on ylioppilaita.

      Itsellä ei ainakaan ole aihetta "leuhkia" sillä, että olen käynyt lukion. Yo-lakki ei ole ollut päässä lakkiasten jälkeen, enkä aio sitä päähäni laittaakaan. Ihan turha kapistus ja sitä paitsi vielä tyhmän näköinenkin, mutta se ei nyt ole tässä se tärkein syy. Itse en edes kehtaisi kulkea yo-lakki päässä kaupungilla. Mutta ymmärrän kyllä niitä, jotka haluavat vaalia perinteitä.

      • myös yo 2000

        Enkä voisikaan käyttää, kun pian yo:ksi tulon jälkeen survoin roskiin koko naurettavan lätsän! Ei mitään käytännön koko touhusta ja saaketin turhaa kulkea sen lakin kanssa "saavutuksillaan" diivailemassa. Säälittävää oikeastaan.


    • anssi

      Ei oo vielä....
      Pitää hankkia

    • ...

      Lakkia pitää ken sitä tahtoo pitää. Pitämiseen omat henk. koht. syyt,joillakin enemmän tai vähemmän diivailevat tai sitten vaan kunnioitetaan perinteitä. Respectiä ylioppilaille,pikkusisko ylioppilas -05,sisulla painoi läpi ja olen ylpeä hänestä.

      Itse olen ammattikouluissa opiskellut ja jatko-opinnot suunnitelmissa seuraavan muutaman vuoden aikana,pitää vaan saada se viimeinen potku palata koulun penkille. Elämä on täynnä valintoja. Vielä kerran: onnittelut kaikille lakin saaneille,ilman sarkasmia. =)

    • alioppilas

      Miksi ihmeessä joskus alkoi perinne, että ylioppilaat juhlii wappuna!?!? Ettei ois svedujen perua, työläisten-rasvanahka duunareitten juhla se on!!!!

      • diudiudiu

        Alunperin 1.5. oli nimenomaan ylioppilaiden juhla. Aikanaan yliopplas oli herra.

        Sitten tuli nää limaiset rasvanahkat (kiito, ei tarvinnut keksiä itse nimitystä) ja veivät arvokkaan juhlan.

        Vaan taas on kääntynyt roolit kohdalleen :)


    • JBA

      Lakki on säästynyt suuremmilta havereilta, ja siinä komeilee yhä edelleenkin oman ylioppilaskunnan lyyra.

    • *vappu*

      En käytä lakkia vappuna. Olen ylioppilas, mutta en arvosta sitä asiaa senkään vertaa että olisin ostanut oman hatun. Lainasin siskolta lakkia
      väkinäiseen ylioppilasjuhlaan. Miksi juhlia jotain mistä ei nykypäivänä ole enää hyötyä esim. jatko-opiskelupaikkaa hakiessa? YO:ta ei enää arvosteta niinkuin ennen. Yo koulutus on vain yleissivistävä koulutus, mitään tulevaisuutta ajatellen hydytettävää oppia en koulusta saanut. Sama vaikka olisi todistusta vessapaperina käyttänyt, ketään ei kiinnosta.

    • Teekkari ( TUTA )

      Minkä näistä laitan päähäni? Laitanko kaikki kerralla?

      -lukiosta 1 kpl (vuodelta 1996)
      -ammattikorkeakoulusta inssin hattu tupsulla ja
      väriltään violetti(vuosimallia 2002)
      -teknillisestä korkeakoulusta 1 hattu tupsulla väriltään valkoinen (vuosimallia 2004)

      Enpä taida laittaa näistä mitään päähäni, koska mun tukka menee sekaisin. Korkeintaan voin pidellä hattua mukanani typerästi kädessäni niitä ihmisiä varten,jotka haluavat lokeroida toisia ihmisiä hattujen perusteella. Aika köyhä on ihmismieli tämäntyyppisillä ihmisillä.

    • nenna

      Ketä se niin älyttömästi haittaa jos joku käyttää yo-lakkia vappuna? Ihan kamalaa brassailua vai mitä! Nyt äkkiä kaikille herneet nenään!

      Ahdas on ihmisen mieli, jos se niin näköä haittaa.
      Tässä keskustelussa jos missä on ihmiset alkaneet kehuskelemaan sillä kuinka paljon parempia ovat kun ovat/eivät ole yliopilaita. Itselle valkolakki tuli työn kanssa, hyvät paperitkin sillä työllä sai. Onpahan joku muisto (vaikkei ainoa) lukioajoilta.

      Itse käytän lakkia, on vanhan lukioporukan kanssa tapana kokoontua juhlimaan (=brassailemaan) vappua lakit päässä. Enpä sitä sitten muuten käytäkään.

      Mutta hyvää vappua itse kullekin, lakin kanssa tai ilman.

    • tekn.yo

      tupsun kanssa kaunihimpi...

      • Ex-duunari

        käytän perinteisesti Kiinasta ostettua Mao-lakkia punatähtikokardeineen. Ihan vaan kommunismia pilkatakseni. Panisko mitalitkin rintapieleen?


    • juuster

      Vappu on työväenjuhla, miksi edes akaatemisti koulutettujen pitäisikään käyttää hattua?!? Joku ylioppilas porukka vaan joskus päättänyt päteä työväenjuhlan aikaan hatun pukemalla ja siitä lähtenyt koko idioottimainen tapa

    • Johanna

      Painan päähäni ravintolakokiksi valmistuessani saaneen lakin..Vituttaa, kun ammattilaisia ei arvosteta....Menin ystäväni yo-juhliin ja heti sain vakkari työpaikan kaverini äidin ravintolasta..:) Yoppilaat ovat MY AAASH

      • totta kai...

        Sininen tupsu vaan heilumaan : )


      • Juuh:D
        totta kai... kirjoitti:

        Sininen tupsu vaan heilumaan : )

        Mulla oli viime keväänä yo-lakki päässä veneessä mökille menessä, hullua!?!;) Kyllä tiedän sen... :D Tänä keväänä lakissa heiluu myös tupsu, sillä vuosi sitten valmistuin lähihoitajaksi ja näin ollen mulla on kaksoistutkintolakki, Jihuuuuu:D


      • blackmagictiger

        joskus


    • cheryl

      aion käyttää, koska ensimmäinen vappu, jolloin mullakin on ylioppilaslakki. kuuluu tapoihin käyttää..

      yhtä asiaa vaan olen miettinyt.. voiko lakkia käyttää jo vapun aattona?

      • kyllä

        klo 1800 alkaen


    • yht.maist.

      EN KÄYTÄ, EI ENÄÄ MONIIN VUOSIIN. MIKSIKÖ? SIKSI ETTÄ YO-TUTKINTO ON KOKENUT INFLAATION, MYÖS MAISTERITUTKINTO. SUOMI KOULUTTAA KORKEASTI KANSALAISET, VAAN KAIKILLE EI RIITÄ TÖITÄ TAI KORKEINTAAN PIENIPALKKAISIA HANTTIHOMMIA. ITSE 39 V JA TEEN MATALAPALKKA-ALALLA PAPERINPYÖRITYSTÄ, JA MONI KOLLEEGA ON MERKANTTI TAI MERKONOMI. JOS TÄN TIESIN 80-LUVULLA NIIN OLISI JÄÄNYT VÄLIIN LUKIO JA YLIOPISTO!

    • teekkari :)

      Käytän sitä toista valkoista lakkia jossa on se tupsu, elikkäs tupsulakkia. :)

      Mitä ylioppilaslakkiin tulee. Se on hyvä muisto lukioajoilta tai lähinnä siitä huipennuksesta, elikkäs itse tutkinnosta. En ylpeile ylioppilastutkinnollani, sillä se ei ole vielä mitään. Se tutkinto avasi minulle monia ovia ja nyt olen opiskelemassa sitä alaa mitä haluankin opiskella, tekniikkaa yliopistossa.

    • minä

      Mä en laita mun merkonomin lakkia päähän.Pelkään et likaan sen tai jotain...Kummiski makso jonki verra.

      • tekn.yo

        mitä iloa siitä lakista on jos sitä ei käytä...ei tuo tupsulakkikaan kovin halpa ollut ja juuri siksi käytänkin sitä...ei sitä viitsi 90-100 euroa tuolla kaapin pohjalla pitää...


      • minä
        tekn.yo kirjoitti:

        mitä iloa siitä lakista on jos sitä ei käytä...ei tuo tupsulakkikaan kovin halpa ollut ja juuri siksi käytänkin sitä...ei sitä viitsi 90-100 euroa tuolla kaapin pohjalla pitää...

        Käyttäisin sitä ehkä mut sillon ku hankin sen ni tilasin kokoa 54 ja 52 olisi ollut sopiva.Ja se on mun porukoitten luona ja ne asuu 100km päässä musta.


      • merkantti
        minä kirjoitti:

        Käyttäisin sitä ehkä mut sillon ku hankin sen ni tilasin kokoa 54 ja 52 olisi ollut sopiva.Ja se on mun porukoitten luona ja ne asuu 100km päässä musta.

        Minä olen merkantti enkä ostanut koko lakkia, koska tiesin etten tule sitä koskaan käyttämään. Minä nimittäin pelkään, että merkonomit nauravat merkantin hattu päässä kulkevat ulos kaikkialta. Onhan siinä vuosi enemmän koulutusta....


    • plitukka

      Kyllä minä aion insinöörilakkini päähän laittaa, ku sellanen on tullut hommattua/tienattua. Ihan hienoa.. eka vappu inssinä :) Työttömänä tosin mutta murehditaan sitä sitten myöhemmin.
      Hauskaa vappua!

    • Avopäin

      No kun ei sitä oo, gui sen sit voisit päähäns panna?
      Ilman lakkiakin pärjää, paitsi vappuna, mistä sen sais ilman kirjotuksii?

    • Ellu

      No, en todellakaan käytä. Onhan se siistissä säilössä tua kaapin nurkassa laatikossaan. Must o jotenki landee ja vähän vanhanaikasta käyttää yolakkii vappuna. Ehkä ylioppilaat joskus 50-luvulla oli jtn vähän ku parempii ihmiisii, mut nykyää samaa massaa. Voihan sitä tietty vanhojen aikojen muisteluks käyttää ja sillee bailata hatun kaa. Mut en mä itte välitä.

    • yo-01

      Tottakai käytän lakkia!

    • karkki

      en käytä..tai oikeastan voisin koskapa opiskelin saksassa itseni ylioppilaaksi..

    • Hä-Hää

      vai lakki päähän enpä usko kun en omista muuta ku esabin suikan=DD

    • ylioppilas vuodelta ??

      Aluksi en osannut arvostaa lakkiani ennenkuin rupesin miettimään.(Aikaa kului 20V) Meitä aloitti silloin aikoinaan 33 oppilasta ja 15 vain valmistui. Eli saavutus on saada lakki, se kiertoo yleissivistyksestä ja siitä että ihminen on niin sinnikäs ja tavoitteellinen että sai lakin. Arvostan kaikkia lakin saaneita, siis oikeasti. Aluksi en sitä ymmärtänyt arvostaa mutta nykyään ajattelen, että hieno saavutus ja eräänlainen älyn voimainnäytös. Ylpeästi panen lakin päähäni vappuna, milloinkas muulloinkaan.

    • Mel Nevercare

      TOTTAKAI KÄYTÄN

    • älypää

      Juu olen kerran käyttänyt vaikka olen ällän yo. Silloinkin oli tukka niin huonosti että sen takia iskin sen päähäni kun en ehtinyt tälläytyä.

    • ylioppilaslakin omistaja

      ..siis kuka hullu laittaa sen päähänsä....minä en todellakaan vaikka olen useamman ällän-kirjoittaja...

    • seppis

      15 vuotta sitten sain valkolakin. Muistaakseni kerran se oli vappuna päässä.
      Sittemmin se pölyttyi 10 vuotta vaatekaapissa, kunnes heitin sen muiden vanhojen vaatteiden kanssa roskiin.

      En tajua, miksi pitäisin melko hönön näköistä lakkia päässäni julkisella paikalla. Sehän on ihan kuin ne 1980-luvulla halppiskaupoista löytyneet "kipparihatut", joita näkee vieläkin toisinaan hampuusien päässä kesäterasseilla.

    • Sain isältäni perinnöksi (ainoastaan) ihan siistin, vähän kellertävän, yyoo-lippiksen..! Kunnioittaakseni hänen muistoaan sekä iloitakseni hänen poismenoaan olen päättänyt pitää kotsaa aina, kun vaan laki antaa myöden. Eli kuten Jim Morrison sanoi(si): This is the End, beautiful friend the end... Father I'm gonna kill You..! mother, I want to f..k You..!!! Siis; kunniaksi luojan soi virsi kiitoksen... Whisky-malja kaikille MEILLE ISILLE!!!

    • Uuno

      En, käytän teurastajan lätsää.

    • duunari

      koska olen töissä...

    • -M-

      Kyllähän se nyt päässä kerran vuodessa pitää olla. Ja kunnon kännissä ei ees oo väliä miltä se näyttää. Ei vappuna tarvi näyttää ees hyvältä! Lakki päähän ja menoks.

    • jussi

      Tietysti käytän. Eläköön se pieni ero proletariaattiin: vappu on ylioppilaiden juhla, ja lakki on ansaittu...
      Harmi vain, että lähes jokainen ammattioppilaitos on kehitellyt oman lätsänsä heikon itsetuntonsa pönkäksi...

    • kpmi

      Teekkarilakkiin vaihdoin ylioppilaslakkini jo vuosia sitten... ja sitä takuulla käytän!

    • Neitsyt-Maria

      ku talvella käytän pipoa =)

      Mutta miten se semmonen vaatekappale ku yo-lakki on nuorille muka niin tärkiä?
      Eikö se oo tärkiämpää että nuori saa työpaikan,asunnon sun muuta??

      • hoh hoh

        Minullapa on eräs tuttu joka ei ole edes yo ja pistää aina vappuna merkantin tupsullisen lakin päähänsä.Hävettää vappuna kulkea hänen seurassaan!Ehkä hän luulee että muut luulee ylioppilaaksi.Joku känninen ehkä luuleekin...


      • leuhkimista
        hoh hoh kirjoitti:

        Minullapa on eräs tuttu joka ei ole edes yo ja pistää aina vappuna merkantin tupsullisen lakin päähänsä.Hävettää vappuna kulkea hänen seurassaan!Ehkä hän luulee että muut luulee ylioppilaaksi.Joku känninen ehkä luuleekin...

        Minusta lukio on vain peruskoulun jatkoa,että saa rauhassa miettiä mitä isona tekee.Sitä se minulle ainakin oli.Siellä sitä sittem kuvitteli jo olevansa niin aikuista että...Jälkikäteen ajatellen ihan turha koulu,ilmankin ois pärjännyt ja saanut nopeammin luettua itselleen ammatin ilman tätä kolmen vuoden lastentarhaa.


    • ?????

      On kaksi asiaa jotka pitäisi kieltää alle 65-vuotiailta: viikset ja ylioppilaslakin käyttö lakkiaisten jälkeen. Kumpikin vain näyttää niin säälittävän naurettavalta.

      Lakkia vappuna käyttävät aivopestyt tapauskovaiset partion käyneet porvarit. Omilla aivoillaan ajattelevat eivät sellaiseen sorru.

    • hiihihihih
    • Ruiskaunokki.

      "Lakkia vappuna käyttävät aivopestyt tapauskovaiset partion käyneet porvarit"


      No jaa, doubt that. Pidän useista perinteistä kiinni, olen toiminut melkein kaksi vuosikymmentä partiotyössä ja kai minua porvariksikin voi tituleerata tulotasoni mukaan. (Joo, ei palkkani kyllä mitään Nalle Wahlroosin tilipussia ole nähnyt). Mutta lakkia en vappuna päähäni paina, piste. Itse en myöskään nää siinä mitään brassailun aihetta, ja tuntuukin, että lakkia käyttävät vain ne, jotka on rimaa hipoen päässyt neljässä vuodessa lukionsa läpi..

      • Käytätko Vappuna

        Käytätkö kondomia Vappuna?
        "Kortsua käyttävät vain kristityn kansanopiston käyneet kainuun peräkammaripojat"
        No jaa, epäilen sitä minäkin. Pidän useista perinteistä kiinni, olen toiminut melkein neljäkymmentä vuotta melko kovapalkkaisena INSINÖÖRINÄ joten rahaa ON, mutta vappuna en kondomia pippellin vedä, piste. Luulenkin että kondomia käyttävät vain ne jotka ovat rimaa hipoen päässeet neljässä vartissa kiipeämään pukille.


    • AMK-opisk.

      huhhuh.. kyllä on taas uskomatonta väittämistä ja inttämistä tämä koko keskustelu.. Itse pidän vappua enemmän ylioppilaiden juhlana sen perinteiden ja entisen merkityksen takia. Ja aion laittaa YO-lakkini päähän mutta eipä minua ollenkaan haittaa ammattillakki päässä kulkijatkaan.

      Jokaisella varmasti on omat syynsä laittaa lakki päähän vappuna ilman että siinä on mitään ylimielisyyttä tai oman arvon korostamista. Itselleni ylioppilaaksi valmistuminen on kuitenkin aika tärkeä hetki elämässä, sillä se kuitenkin ainakin omalla kohdallani vaikuttaa/on vaikuttanut aika moniin tulevaisuuden valintoihin. Sitä jos ei joku ammattikoulun käynyt henkilö ymmärrä vaan tulee avautumaan siitä että kuinka turha lukio on niin voipi olla hiljaa. En minäkään kenenkään koulutusta hauku turhaksi vaikka se minulle sitä olisikin, jollekkin muulle se ei ole. Tuskin Suomessa koulutetaan ketään turhaan tai ilman tarkoitusta.

      HYVÄÄ VAPPUA!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe