Joskus olen nähnyt esim. junan ikkunasta Lahti-Riihimäki-välillä kovaa pinkovia pieniä jäniseläimiä. Onkohan ne jäniksiä, rusakkoja vai peräti kaneja? Väriltään ovat olleet jo ruskeita ja vaaleita?
Minulla on lemmikkinä kani ja olen kuullut, että jotkut ajattelemattomat ihmiset ovat päästäneet niitä vapaaksi luontoon. Tuollaisia kani-yhdyskuntia on ainakin Helsingissä ja Tampereella. Niitä kuulemma ruokitaankin ympäri vuoden.
Pärjääkö kani ulkona Suomen pakkasia?
Kuuluuko kani Suomen luontoon?
6
722
Vastaukset
- tanja
Luultavasti kyseessä on metsäjänis...(toivottavasti) Meillä vierailee kesäisin pihassa kyseinen söpöläinen kun oma lemmikkimme on häkissään. (hyvä että pitää seuraa kun kanimme kaveri kuoli toissavuonna) Täysikasvuisen rusakon tunnistaa helposti paitsi kokonsa myös asentonsa puolesta joka on hieman "pystympi" Kuin metsäjäniksellä..
Ja viimeisenä todettakoot että kani ei kuulu suomen luontoon ja voi aiheuttaa populaation kasvaessa suuria muutoksia ympäristölleen...mutta kyllähän ihmisiäkin on selvinnyt keskitysleiriltä..eli kyllä kanit voivat talven yli selvitä..(varsinkin isommat rodut)- kokemustaon
Kyllä kani selviää suomen talvesta, tiedän tämän omasta kokemuksestani.
Aikoinaan kasvatettiin kaneja ihmisten ruuaksi ja jotkut niistä pääsi karkuun ja asustelivat talven heinäladossa, koska ei saatu niitä kiinni. kyllä niistä meinasi tulla maanvaiva, kun kesällä söivät kasvimaalta kaikki kasvien ja kukkien varret.
- Jänö
Kyseessä on ollut (niin, toivottavasti) jänikset. Niillä kun on keväällä ja syksyllä karvanlähtöaikaan enemmän ja vähemmän ruskeaa ja valkoista väritystä turkissaan. Rusakot ovat muistaakseni koko talvenkin ruskeita, ja kooltaankin isompia "rimppakinttuja" kuin jänikset.
Tosin olen minäkin kuullut villiintyneistä kaneista,
joten sekään ei varmaan ole poissuljettu, vaikkakin epätodennäköinen, vaihtoehto. En kyllä usko, että kovin kylmistä talvista selviää yli, ruokinnalla ehkä...- pettu
suomessakin luonnossa kyllä esiintyy villikaneja.
Riistaeläimiä ovat villikani, metsäjänis, rusakko.
Villikanit on suurta herkkua mm. ranskassa. - jaahsa
pettu kirjoitti:
suomessakin luonnossa kyllä esiintyy villikaneja.
Riistaeläimiä ovat villikani, metsäjänis, rusakko.
Villikanit on suurta herkkua mm. ranskassa.suomessa ei ole villikaneja, vaan se on riistaeläinluetteloon merkitty sen takia, että jos niitä joku päivä suomeen ilmaantuu niin niitä voi alkaa samantien lahtaamaan ilman aikaavievää lakimuutosta.
tällä hetkellä ei vielä ole tavattu yhtään villikania.
suomessa on tasan 2 jäniseläintä, metsäjänis ja rusakko. rusakko on isompi ja aina ruskea. viihtyy peltojen liepeillä ja asutuksen lähellä.
metsäjänis vaihtaa turkkia valkoisesta ruskeaan, on rusakkoa pienempi, omistaa mustat korvanpäät ja sen häntä on kokonaan valkoinen pallo. rusakolla häntä on enemmän pitkulainen ja kärjestään musta.
metsäjänis asuu metsässä, eikä sitä tapaa asutuksen läheltä.
kohta kumminkin joku alkaa vinkumaan, että niillä asuu villikani, kun naapurin heebon pupu pääsi karkuun. mutta sellaista villikania, joka on jo pitempään asustanut luonnossa ja lisääntyy siellä EI suomesta löydy...
t: metsästäjän tutkinnon suorittanut. - jeha
jaahsa kirjoitti:
suomessa ei ole villikaneja, vaan se on riistaeläinluetteloon merkitty sen takia, että jos niitä joku päivä suomeen ilmaantuu niin niitä voi alkaa samantien lahtaamaan ilman aikaavievää lakimuutosta.
tällä hetkellä ei vielä ole tavattu yhtään villikania.
suomessa on tasan 2 jäniseläintä, metsäjänis ja rusakko. rusakko on isompi ja aina ruskea. viihtyy peltojen liepeillä ja asutuksen lähellä.
metsäjänis vaihtaa turkkia valkoisesta ruskeaan, on rusakkoa pienempi, omistaa mustat korvanpäät ja sen häntä on kokonaan valkoinen pallo. rusakolla häntä on enemmän pitkulainen ja kärjestään musta.
metsäjänis asuu metsässä, eikä sitä tapaa asutuksen läheltä.
kohta kumminkin joku alkaa vinkumaan, että niillä asuu villikani, kun naapurin heebon pupu pääsi karkuun. mutta sellaista villikania, joka on jo pitempään asustanut luonnossa ja lisääntyy siellä EI suomesta löydy...
t: metsästäjän tutkinnon suorittanut.Täyttä asiaa!
Kyllähän siellä Hesassakin jonkinlainen kaniyhdyskunta majailee, mutta sekin on täysin ihmisen aikaansaannosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232346- 1121967
- 1131617
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421483Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91407Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901045Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016118932Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15919Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35917Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt81865