Jag testade igår om det går att få service på svenska

Anonyymi

på vår tvåspråkiga ort,oftast blir det använt finska utan att ens försöka med svenska om man inte råkar veta att på något ställe talar personalen svenska.
Det gick överraskande bra, inte så flytande,men fick nog ärendena uträttade
Taxichauffören var den enda som inte klara av svenskan,men han hade invandrarrötter och har inte vistats på orten så länge.

26

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Man borde ge möjlighet för finskspråkiga att träna sin svenska och inte genast byta till finska..

      • Anonyymi

        Litet tålamod är nu inte svårt ,och små fel och uttal ska man inte hänga upp sig på.


      • Anonyymi

        Vårt eget fel om de inte får träna svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vårt eget fel om de inte får träna svenska.

        Vi måste använda mera svenska.


    • Gratulerar! Det är på detta vis vi ser till att svenskan är ett språk i Finland.

      • Anonyymi

        Själva måste vi se till det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Själva måste vi se till det.

        Inte är det finskspråkigas skyldighet att tala svenska om ingen kräver det.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Inte är det finskspråkigas skyldighet att tala svenska om ingen kräver det.

        Beroende på befattning är det nog obligatoriskt men hur skall någon veta vad den andra vill tala om den inte talar det den vill?
        Till den som började kedjan: fortsätt med ditt test så märker du snart att många andra i din omgivning börjar göra samma sak.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Beroende på befattning är det nog obligatoriskt men hur skall någon veta vad den andra vill tala om den inte talar det den vill?
        Till den som började kedjan: fortsätt med ditt test så märker du snart att många andra i din omgivning börjar göra samma sak.

        Arbetsgivaren kan kräva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte är det finskspråkigas skyldighet att tala svenska om ingen kräver det.

        Arbetsgivaren kan kräva kunskap i svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arbetsgivaren kan kräva kunskap i svenska.

        Om alla arbetsgivare skulle kräva national språken som ett minimum, skulle mängden klåpare minska markant.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte är det finskspråkigas skyldighet att tala svenska om ingen kräver det.

        Utom om arbetsgivaren kräver.


    • Anonyymi

      Om inte vi använder svenska så anses det att svenskan är onödig.

      • Det är väl lite så med allt som används sparsamt till den dag då den behövs men inte längre finns?


    • Anonyymi

      Hej! Jag testade om det finns finsk-svenska ordböcker till salu i Stockholm. Jag gick runt och testade alla de större svenska bokföretagen. Där fanns alla europas språk men inte ens en enda finsk- svensk ordbok som jag skulle kunna använda för att lära mig hur man säger "tack" på finska! Varför är det så? Vi har miljoner frågor om dessa saker till er av svenska identiteten. I sverige bor 700 000 personer av finskt ursprung, varför är det så hemskt i svenskminded hjärna att man talar finska?

      Sorry, men jag bara måste veta. Om inte från er så kommer detta skaffas från annat håll.
      Thanx.

      • Ingen hindrar dig från att fortsätta babbla finska där hemma i Sverige. Då Sverige är enspråkigt svenskt, skulle det säkert efter alla Volvo år löna sig för dig att lära dig svenska, eller finns det inte ordböcker i St. Petersburg heller? Yandex Translate är inte helt oskyldig, som säkert du redan har märkt?


      • Anonyymi

        Är alla finlandssvenskar som flyttat till Sverige medräknade i de här 700 000 personerna ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Är alla finlandssvenskar som flyttat till Sverige medräknade i de här 700 000 personerna ?

        Det är de nog skulle jag tro.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Är alla finlandssvenskar som flyttat till Sverige medräknade i de här 700 000 personerna ?

        Man tenderaar att tro att fennå snarare ser siffror än räknar något. Så snurriga är resultaten.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Man tenderaar att tro att fennå snarare ser siffror än räknar något. Så snurriga är resultaten.

        Minst 150 000 finlandssvenskar har flyttat till Sverige.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minst 150 000 finlandssvenskar har flyttat till Sverige.

        Dem låtsas man inte om.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är de nog skulle jag tro.

        Javisst, man räknas som finne när man flyttar till Sverige.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Javisst, man räknas som finne när man flyttar till Sverige.

        Det beror nog på till vilket grannskap man flyttar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Är alla finlandssvenskar som flyttat till Sverige medräknade i de här 700 000 personerna ?

        Alla räknas som finnar.


    • Peppu-Reino

      Denna sommar är som förra sommaren. Då man är på tvåspråkig ort, väljer man språket. Om den som står mittemot inte kan, så bryr jag mig inte längre. Jag talar svenska och det räcker. Det är inte min sak att lösa andras problem.

      • Anonyymi

        Bravo,du har ryggrad.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe