Jag testade igår om det går att få service på svenska

Anonyymi

på vår tvåspråkiga ort,oftast blir det använt finska utan att ens försöka med svenska om man inte råkar veta att på något ställe talar personalen svenska.
Det gick överraskande bra, inte så flytande,men fick nog ärendena uträttade
Taxichauffören var den enda som inte klara av svenskan,men han hade invandrarrötter och har inte vistats på orten så länge.

26

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Man borde ge möjlighet för finskspråkiga att träna sin svenska och inte genast byta till finska..

• Anonyymi

Litet tålamod är nu inte svårt ,och små fel och uttal ska man inte hänga upp sig på.

• Anonyymi

Vårt eget fel om de inte får träna svenska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vårt eget fel om de inte får träna svenska.

Vi måste använda mera svenska.

• Gratulerar! Det är på detta vis vi ser till att svenskan är ett språk i Finland.

• Anonyymi

Själva måste vi se till det.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Själva måste vi se till det.

Inte är det finskspråkigas skyldighet att tala svenska om ingen kräver det.

• Anonyymi kirjoitti:

Beroende på befattning är det nog obligatoriskt men hur skall någon veta vad den andra vill tala om den inte talar det den vill?
        Till den som började kedjan: fortsätt med ditt test så märker du snart att många andra i din omgivning börjar göra samma sak.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Beroende på befattning är det nog obligatoriskt men hur skall någon veta vad den andra vill tala om den inte talar det den vill?
        Till den som började kedjan: fortsätt med ditt test så märker du snart att många andra i din omgivning börjar göra samma sak.

Arbetsgivaren kan kräva.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arbetsgivaren kan kräva kunskap i svenska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arbetsgivaren kan kräva kunskap i svenska.

Om alla arbetsgivare skulle kräva national språken som ett minimum, skulle mängden klåpare minska markant.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Utom om arbetsgivaren kräver.

• Anonyymi

Om inte vi använder svenska så anses det att svenskan är onödig.

• Det är väl lite så med allt som används sparsamt till den dag då den behövs men inte längre finns?

• Anonyymi

Hej! Jag testade om det finns finsk-svenska ordböcker till salu i Stockholm. Jag gick runt och testade alla de större svenska bokföretagen. Där fanns alla europas språk men inte ens en enda finsk- svensk ordbok som jag skulle kunna använda för att lära mig hur man säger "tack" på finska! Varför är det så? Vi har miljoner frågor om dessa saker till er av svenska identiteten. I sverige bor 700 000 personer av finskt ursprung, varför är det så hemskt i svenskminded hjärna att man talar finska?

Sorry, men jag bara måste veta. Om inte från er så kommer detta skaffas från annat håll.
      Thanx.

• Ingen hindrar dig från att fortsätta babbla finska där hemma i Sverige. Då Sverige är enspråkigt svenskt, skulle det säkert efter alla Volvo år löna sig för dig att lära dig svenska, eller finns det inte ordböcker i St. Petersburg heller? Yandex Translate är inte helt oskyldig, som säkert du redan har märkt?

• Anonyymi

Är alla finlandssvenskar som flyttat till Sverige medräknade i de här 700 000 personerna ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Är alla finlandssvenskar som flyttat till Sverige medräknade i de här 700 000 personerna ?

Det är de nog skulle jag tro.

• Anonyymi kirjoitti:

Man tenderaar att tro att fennå snarare ser siffror än räknar något. Så snurriga är resultaten.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Man tenderaar att tro att fennå snarare ser siffror än räknar något. Så snurriga är resultaten.

Minst 150 000 finlandssvenskar har flyttat till Sverige.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minst 150 000 finlandssvenskar har flyttat till Sverige.

Dem låtsas man inte om.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är de nog skulle jag tro.

Javisst, man räknas som finne när man flyttar till Sverige.

• Peppu-Reino
        Anonyymi kirjoitti:

Javisst, man räknas som finne när man flyttar till Sverige.

Det beror nog på till vilket grannskap man flyttar.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alla räknas som finnar.

• Denna sommar är som förra sommaren. Då man är på tvåspråkig ort, väljer man språket. Om den som står mittemot inte kan, så bryr jag mig inte längre. Jag talar svenska och det räcker. Det är inte min sak att lösa andras problem.

• Anonyymi

Bravo,du har ryggrad.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72